Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Ylöjärven rata (Julkujärvi aka Kuulaakso)  (Read 231253 times)

Offline Jonessive

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 650
    • View Profile
Vs: Ylöjärven rata (Julkujärvi aka Kuulaakso)
« Reply #420 on: 04.12.15 - klo:10:12 »
Kävin lauantain jälkeen tänään Julkujärvellä heittämässä ja täytyy kyllä sanoa kauhistuin siitä mitä siellä oli tapahtunut. Nykyisillä väylillä 7-9 on käynyt moto riehumassa ja parturoinut alueen todella railakkaasti. Nyt 7. teeltä näkee suoraan korille ja korin takana alapuolella on enää yksi mäntyrivi. Samalla uuden 8:n rinteestä on puut lähtenyt ja oikeastaan vaan mandopuut ovat jääneet. 9:llä vasemmalta reunalta ja korin takaa on parturoitu reilusti. Mutta surullisin asia on nykyinen väylä 20. Tuo ihana upea alamäkiliidätys...... on tuhottu täysin. Kaikki puut on parturoitu pois molemmilta puolilta entistä "aukkoa". Nyt kori nököttää keskellä aukeeta ilman mitään funktiota eli väylällä ei ole tällä hetkellä mitään järkeä.  >:(

Näyttää siltä, että hommat on vasta alkaneet ja lisää huvia on luvassa. Tätä menoa Julkujärvellä heitellään lentokentällä. Melkein näyttää siltä, että rata tarvitsee suunnitella ensi kesänä alusta asti uudestaan, että siihen saadaan jotain järkeä. Surullista sinänsä, että talkoolaisten hieno työ on valumassa hukkaan.  :'(

Voi ei.. Kuulostaa pahalta. Uskaltaakoha tonne enää tänä vuonna lähteäkkään. Rakas kotirata ottaa damagee jatkuvasti.
Team Discraft / #71739

Offline BlackStar

  • ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 2 600
  • ★ Instagram ★ @BlackStarPori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami ★ Aaltonen
  • Seura: Mustavaris / MHDG
Vs: Ylöjärven rata (Julkujärvi aka Kuulaakso)
« Reply #421 on: 04.12.15 - klo:23:49 »
Aika entinen ei koskaan enää palaa... R.I.P. Oikea Kuulaakso. :'(
★ Grip EQ AX15 Lizotte S.E. ★
| P2 | P3x | Colt | AviarX3 | MD2 | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | Teebird | CD3 | Mamba | Firebird | Shryke | Boss | DDx | Destroyer |

Offline tMas

  • Juniori
  • **
  • Posts: 78
    • View Profile
  • Seura: FG-Ryhti Ylöjärvi
Vs: Ylöjärven rata (Julkujärvi aka Kuulaakso)
« Reply #422 on: 05.12.15 - klo:12:18 »
Kaupunki oli kyllä varoittanut että rinteitä harvennetaan, mutta avohakkuu tuli kuitenki yllätyksenä. Tosin puita on raivattu vain sähkölinjan alta eli eivät ole Julkujärvestä aavikkoa tekemässä vaan päinvastoin yrittävät harvennuksilla saada alueelle enemmän lehtipuita tuottamaan multaa alueelle. Harvennuksiin kannattaa varautua jatkossakin ja niitä ei siis tehdä fribaradan takia.

Offline hhel

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 155
    • View Profile
Vs: Ylöjärven rata (Julkujärvi aka Kuulaakso)
« Reply #423 on: 05.12.15 - klo:13:44 »
No tärkeinätä on kuitenkin, että paljaaksi hakatut väylät suunnitellaan uudelleen ensi keväänä/kesänä, että niille löytyy jonkinlainen funktio. En tiedä olisiko tuossa mitään järkeä, että nykyisen alamäkiväylän (20) kori olisi jossain oikealla, vaikka siellä missä on tuon poistetun väylän kori nyt vielä paikoillaan. Tuo voisi olla silloin par4.

Offline butti-78

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 212
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Salonen
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Ylöjärven rata (Julkujärvi aka Kuulaakso)
« Reply #424 on: 15.12.15 - klo:01:13 »
Tänään tuli käytyä Julkulla seuran omien perinnekisojen suunnittelun merkeissä ja pakkoo ottaa kantaa Kuulaakson nykyiseen settiin.
Mielipide edustaa vain ja ainoastaan omaa kantaani ja sillä ei ole tekemistä edustamani seuran kanssa.
Uusi 8 väylä olisi ihan ok lisäneppi, mutta 6 jälkeen edelleen se 7 väylä on turhake. 9 väylä edelleen turhake. 12 vasemmalla oleva metsikkö?? mitä hemmettiä?? ne 5-6 puuta siinä reilusti vasemmallako oli tiellä, mutta ihan kärki ei mihin jäi 3-4 puuta? Nyt se on sellanen että eikun heittää silmittömällä raivolla kun ei oikein ole mitään edessäkään.
14 muki rinteessä, on nyt parempi kuin sekä mikä oli siinä tulevan ladun vieressä.
17 alkaa olla melko aukeaa, mutta tämä toki ei uutta leiskaa ole vaan vanhaa ja kaupungin harventamaa...silti jotenkin pilalla kohta.
18 torso, mikä on joko pillinä kipolla tai 20cm sivuun ja mahdoton...
19....mitvit?? ei muuta
20 vanhaa leiskaa ja kaupungin pilaamaa... korin paikkaa saa muuttaa reilusti, että edes vähän tulee haastetta.
21..."entinen lentokenttä" nykyisellään annukkaa rakastavan märkä uni par3 joka on ihan ok.
22....täyteväylä on täyteväylä
23 oli ihan jees
24 aivan liian lyhyt par 4 väylä ja taas antsalla, eli suunnittelijalla kova antsa ilmeisesti.
25 ihan jees muutos

Mielestäni alueen muut suunnitelmat olisi kannattanut ottaa paremmin huomioon, ennen kuin lähdettiin lisäämään väyliä.
Nyt kaatuu puskaa sellasella vauhdilla, että joutunette noita mulkkaamaan useaan otteeseen, jolloin Julku ei ainakaan pääse maineestaan muuttujana ja väyläkuvauksian uupujana. Hienoa on muuten merkkailut korilta seuraavalle tiille, eli siitä iso käsi.
Kaippa se tuosta kun aikaa kuluu ja maisemointi, hiihto ja lenkkeilypaikat ovat kunnossa.
Korostan että tämä on edelleen minun mielipide, eikä edusta seurani näkemystä.
« Last Edit: 15.12.15 - klo:01:18 by butti-78 »
"rauha maassa ja dessu puussa"

www.fatdiscs.com

Offline tilulilu

  • Juniori
  • **
  • Posts: 72
    • View Profile
  • Oikea nimi: Pete Niemelä
  • Seura: NoFS / DGV
Vs: Ylöjärven rata (Julkujärvi aka Kuulaakso)
« Reply #425 on: 15.12.15 - klo:13:26 »
Oma mielipide julkusta on että nyt kannattaisi odottaa sen aikaa kun harvennukset, ihmeelliset maavalliprokkikset saadaan valmiiksi ja muutenkin parkkipaikka yms hommat tulee valmiiksi. Sitten koko leiska suunniteltaisiin alusta asti huolella ja mielummin ammattilaisen toimesta.

Kaikki kunnia ryhdin porukalle että on talkoillut uusia väyliä vaikka omasta mielestä enemmän ei ole parempi.
Vaikka tykkäänkin julkun legendaarisista väylistä niin suurimman osan luonne on jo harvennuksilla viety tai muilla muutoksilla. Osa etupellosta ja esim par5 voisi säilyttää mutta muuten melkein kaikki väylät voisi suunnitella ja rakentaa uusiksi. Seuroja ja talkoolaisia löytyy varmasti tämän työn tekemään.

Leiska nykyisillä harvennuksilla ja tekohengitysväylillä on todella sekava ja väylät ei ole samanluonteisia keskenään. Myöskään se ei auta julkua kisaratana kun väylien luonne vaihtelee vaativasta, D-tason neppiväyliin.
Etupellosta voisi suunnitella aloittelijaystävällisen 6-9-väyläisen C-radan ja sitten taakse kisojen vaatimuksiin paremmin sopivan 18-väyläisen kisaradan.

Nykyiset muutokset on toki tehty pakon edessä mutta sekavuuteen ne eivät ole auttaneet päin vastoin.
Myös turvallisuus on uusilla väylillä hiukan kärsinyt. #18&19 heitetään vastapalloon ja mahdollisuus siihen että kiekko karkaa seuraavalle väylälle on todella suuri ja muutenkin miksi rakentaa väylät niin lähelle toisiaan ja kiekon karkaaminen isolle valtatielle ei ole mahdottomuus.

#24.n kori on todella lähellä seuraavaa tiitä ja muutenkin 127m väylä on surkuhupaisa par4. Taisi "suunnittelijalta" puuttua eagle saavutuksista niin tehtiin väylä missä se onnistuu.

Toivotaan että ensi vuonna julkulle muutoksia haluavat eri tahot suunnittelisi yhdessä hiukan yhtenäisemmän ja turvallisen hiukan pysyvämmän julkujärven joka kunnioittaisi vanhaa kuulaakson henkeä, sitä henkeä jota moni halusi kokea ja saapui kauempaakin kokemaan.
Nykyisellään rata on sellainen tilkkutäkki mitä suurelta osalta voi käyttää varoittavana esimerkkinä ratasuunnittelusta.

Mikon mainitsema seuraava tii merkintä ei itseltä saa kyllä samaa peukkuylös mainintaa. Spray ja soramonttu yhdistelmänä on omasta mielestä aikamoinen rimanalitus. #22 saaren merkintä on myös todella häilyvä.

Palaute on negatiivista mutta suoraan sanottuna ketuttaa että yksi Suomen hienoin ja luonteikkain rata on kaupungin ja muutoksien takia pilattu.

Tämäkin kirjoitus edustaa vain omaa mielipidettäni rakkaasta julkulta ja sen nykytilasta.



« Last Edit: 15.12.15 - klo:13:30 by tilulilu »
Riskillä ne laivatkin seilaa...

Offline hhel

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 155
    • View Profile
Vs: Ylöjärven rata (Julkujärvi aka Kuulaakso)
« Reply #426 on: 15.12.15 - klo:14:31 »
Muutama kommentti aiempaan.
Quote
Etupellosta voisi suunnitella aloittelijaystävällisen 6-9-väyläisen C-radan ja sitten taakse kisojen vaatimuksiin paremmin sopivan 18-väyläisen kisaradan.
Tilaa Julkulla pitäisi riittää, joten kaksi erilaista rataa sinne varmasti mahtuisi. Sinne saisi kelvosti rakennettua 12-väyläisen aloittelija ystävällisen radan vaikkapa alku leiskaa hyväksikäyttäen. Lisäksi lääniä riittäisi myös 18-väyläiselle pro-radallekkin. Mutta tämä vaatisi melkeinpä loppu radan purkamisen ja uudelleen suunnittelun, jota kyllä itse kannattaisin.

Quote
#24.n kori on todella lähellä seuraavaa tiitä ja muutenkin 127m väylä on surkuhupaisa par4. Taisi "suunnittelijalta" puuttua eagle saavutuksista niin tehtiin väylä missä se onnistuu.
Ymmärtääkseni tämä on väliaikainen korin paikka. Kori siirrettiin kaupungin maavallien tieltä pois. Uskoisin, että muuttuu kun työ saadaan valmiiksi.

Quote
Mikon mainitsema seuraava tii merkintä ei itseltä saa kyllä samaa peukkuylös mainintaa. Spray ja soramonttu yhdistelmänä on omasta mielestä aikamoinen rimanalitus. #22 saaren merkintä on myös todella häilyvä.
En tiedä tarkoittiko hän noita spray maalauksia vai niitä maahan lyötyjä puukeppejä opastuksista. Aiemminhan on mainittu, että uusien väylien OB merkinnät tullaan tekemään ensi kevään/kesän aikana, joten uskoisin että nämän spray merkinnät ovat vain suunnittelusta jääneitä merkkejä.

Vielä ei kannata mitään tai ketään tuomita, koska selvästikkin äkkinäisiä muutoksia on jouduttu tekemään kaupungin yllättävien suunnitelmien takia. Olisi mukava kuitenkin tietää edes jotain faktaa, että onko kaupungin kanssa käyty minkälaisia keskusteluja radan tulevaisuudesta, kunnostuksesta tai laajennuksista.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Ylöjärven rata (Julkujärvi aka Kuulaakso)
« Reply #427 on: 15.12.15 - klo:15:41 »
Mä toivon ettei sinne rustattais alottelijaystävällistä etuysiä. Jos pakko on rustata niin sitten harrastelija/kokenut pelaaja -pohjainen etuysi, ei kuitenkaan saa liian helppo olla. Niitä sellasia ysiväyläsiä löytyy tampereelta ja ympäriltäkin, joten luulen, että oikeen haastava ja täysmittainen rata tampereen liki olis mainiota.

Offline butti-78

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 212
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Salonen
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Ylöjärven rata (Julkujärvi aka Kuulaakso)
« Reply #428 on: 15.12.15 - klo:15:52 »
Juuh nimenomaan tarkoitin niitä puukeppejä jotka vievät korilta tiille.
Mitään sprayhommia ei eilen olisi edes nähnyt.
"rauha maassa ja dessu puussa"

www.fatdiscs.com

Offline hhel

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 155
    • View Profile
Vs: Ylöjärven rata (Julkujärvi aka Kuulaakso)
« Reply #429 on: 16.12.15 - klo:07:26 »
Mä toivon ettei sinne rustattais alottelijaystävällistä etuysiä. Jos pakko on rustata niin sitten harrastelija/kokenut pelaaja -pohjainen etuysi, ei kuitenkaan saa liian helppo olla. Niitä sellasia ysiväyläsiä löytyy tampereelta ja ympäriltäkin, joten luulen, että oikeen haastava ja täysmittainen rata tampereen liki olis mainiota.
Juu en kyllä itsekkään halua mitään aakeeta laakeeta 40m neppiväyliä. Tuo nykyinen alkuleiska käy hyvin tuosta harrastelija pätkästä jo tuollaisenaan.

Offline Jonessive

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 650
    • View Profile
Vs: Ylöjärven rata (Julkujärvi aka Kuulaakso)
« Reply #430 on: 16.12.15 - klo:13:00 »
Siel oli nyt se ennen-ku-tie-ylitetään-loppupätkällä-entisen-antsamandoväylän-kori siirretty entisen koira-aitauksen keskelle. Tiitä en löytäny, enkä edes ettiny. Mutta joka suuntaan alle 50 metriä on jo jotain edessä, joten... Joten... Ilmeisesti yks uus Eedeni-neppiväylä ilmestyi. Tosin en sitte todellakaan tiedä oisko se vaan pelkästään puttaamista varten ja onko sen siirtänyt sinne kaupungin äijät vai seuran omat tyypit. Tuol tapahtuu muutenki joka päivä kaikkee kummallista nykysin.
« Last Edit: 16.12.15 - klo:13:11 by Jonessive »
Team Discraft / #71739

Offline butti-78

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 212
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Salonen
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Ylöjärven rata (Julkujärvi aka Kuulaakso)
« Reply #431 on: 16.12.15 - klo:22:50 »
Siel oli nyt se ennen-ku-tie-ylitetään-loppupätkällä-entisen-antsamandoväylän-kori siirretty entisen koira-aitauksen keskelle. Tiitä en löytäny, enkä edes ettiny. Mutta joka suuntaan alle 50 metriä on jo jotain edessä, joten... Joten... Ilmeisesti yks uus Eedeni-neppiväylä ilmestyi. Tosin en sitte todellakaan tiedä oisko se vaan pelkästään puttaamista varten ja onko sen siirtänyt sinne kaupungin äijät vai seuran omat tyypit. Tuol tapahtuu muutenki joka päivä kaikkee kummallista nykysin.

Eikös teillä kulje tieto edes oman porukan kesken?
"rauha maassa ja dessu puussa"

www.fatdiscs.com

Offline Jonessive

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 650
    • View Profile
Vs: Ylöjärven rata (Julkujärvi aka Kuulaakso)
« Reply #432 on: 17.12.15 - klo:00:53 »
Siel oli nyt se ennen-ku-tie-ylitetään-loppupätkällä-entisen-antsamandoväylän-kori siirretty entisen koira-aitauksen keskelle. Tiitä en löytäny, enkä edes ettiny. Mutta joka suuntaan alle 50 metriä on jo jotain edessä, joten... Joten... Ilmeisesti yks uus Eedeni-neppiväylä ilmestyi. Tosin en sitte todellakaan tiedä oisko se vaan pelkästään puttaamista varten ja onko sen siirtänyt sinne kaupungin äijät vai seuran omat tyypit. Tuol tapahtuu muutenki joka päivä kaikkee kummallista nykysin.

Eikös teillä kulje tieto edes oman porukan kesken?
Kulkee, mutta niiku sanoin ni en vaan tiedä, ku en oo ite vaan jaksanu kysellä tästä Kuulaakson remontista sen kummemmin, vaikka tietoa varmasti olisi tarjolla. Kunha nyt tulin vaan spekuloimaan casuaalisti. En ota tota lajia nii vakavasti kuiteka, varsinkaan nyt kylminä ja pimeinä aikoina.

Munkaan mielestä Kuulaaksoon ei tarvittaisi neppiväyliä nääs. Mutta minkäs teet jos kaupungin toimesta jotai tapahtuu koko ajan.
Team Discraft / #71739

Offline tilulilu

  • Juniori
  • **
  • Posts: 72
    • View Profile
  • Oikea nimi: Pete Niemelä
  • Seura: NoFS / DGV
Vs: Ylöjärven rata (Julkujärvi aka Kuulaakso)
« Reply #433 on: 17.12.15 - klo:07:24 »
Tuo tiedoitus on myös yksi asia mihin omalla kohdalla toivoisin hiukan petrausta Ryhdin ja Kaupungin suunnalta.
Nyt tuntuu että jotkut käy muutteleen väyliä ja sit jälkeen päin livautetaan johonkin väliin päiivitetty ratakartta vol 7.09.
FGR on yksi luetuimpia forumeita tämän palstan lisäksi. Suosittelisin käyttämään näitä kanavia ja jos tietoa on etukäteen niin laittakaa nyt ihmeessä muillekin tietoa mahdollisista talkoista tai prokkiksista. Itse ainakin tulisin jeesaamaan jos vaan pääsee ja tietoa talkoista on jossain.

Riskillä ne laivatkin seilaa...

Offline tMas

  • Juniori
  • **
  • Posts: 78
    • View Profile
  • Seura: FG-Ryhti Ylöjärvi
Vs: Ylöjärven rata (Julkujärvi aka Kuulaakso)
« Reply #434 on: 17.12.15 - klo:18:48 »
Kuten moneen kertaan on sanottu tämän hetkinen leiska on väliaikainen ja siksi sen kummempia tiedotuksia tai opasteita ei ole tehty. Olemme lähinnä pyrkineet pitämään radan pelattavana ennen kuin hommat etenevät. Emme ole saaneet kaupungilta kyselyistä huolimatta tietoa mitä Julkujärvellä tehdään ja tullaan tulevaisuudessa tekemään ja sen takia hommat radan osalta on jäissä. Samasta syystä uutta karttaa ei ole löytynyt FGR:stä, koska ensimmäinen kartta ehti olla pari päivää julkaistuna ennenkuin kaupunki ilmoitti meille tarpeesta siirtää koreja. Ainakin harvennukset jatkuu ja ne tulevat ulottumaan koko Julkujärven alueelle ja ovat puunhoidollisia toimenpiteitä eli emme voi niihin vaikuttaa.

Tarkoitus olisi tehdä Julkujärvelle "helpohko" 9 tai 12-väyläinen rata etuväyliä käyttäen niiden nykyistä luonnetta muuttamatta ja 18-väyläinen pro-rata takaleiskaa käyttäen. Radan alkuperäinen suunnittelija Jussi Meresmaa on ilmaissut halukkuutensa olla mukana projektissa ja jos hän ei suunnittele uusia väyliä niin ainakin kaikki suunnitelmat menevät hänen kauttaan. Toivon että tämä rauhoittaisi radan tulevaisuudesta huolestuneita.

Tällä hetkellä hommat eivät etene millään lailla ja nykyisellä leiskalla pelataan tämä talvi. Kun sen aika tulee niin informoimme tulevasta ja pyydämme kyllä lähialueen seuroilta talkooapua.

Niin ja se kori joka on siirretty sinne vanhan harjoituskorin läheisyyteen, se on treenikori eli ei kannata etsiä tiipaikkaa:)