Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet  (Read 216530 times)

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #345 on: 02.10.14 - klo:23:16 »
Kolhujen takia mulla on Munkassa liian montakin kesäkiessiä vedetty ja ei siellä noin tiheässä perseillä. Ja on minunkin selkää päin heitetty ja kerran kaveri väisti varoituksestani johtuen kiekkoa, joka olisi osunut häneen. Sama porukka syypäänä useammin. Vikalla kerralla palautin taivashyssenä tiin taakse kiekon toki sivulta porukan kierteän, kun he olivat jo lähteneet tiiltä kohti meitä. Olivat vähän nolona sitten. Tämä on Amerikassa toimivaksi todettu tapa opettaa etikettiä niille, jotka eivät puhetta usko. Kyseinen porukka oli heittänyt selkäämme useilla pelikerroilla.

Offline JYLY

  • Juniori
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Lindqvist
  • Seura: FGCK
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #346 on: 03.10.14 - klo:08:52 »
Jep, turvallisinkin rata on vaarallinen kun sen varustaa idiooteilla pelaajilla. Munkkakin on turvallinen jos sitä vain käytetään oikein.

Offline huckerby

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #347 on: 07.10.14 - klo:10:32 »
Pistetääs tänne pari läheltä piti -tilannetta heittäjän näkökulmasta muistutuksena siitä, että näitä sattuu vaikka ei itse tekisi mitään väärin.

Pari viikkoa sitten kävin Kivikossa viskomassa pari kierrosta heti aamutuimaan. Mahtava keli ja peli oli totaalisen hukassa. Koko aamuna en ollut nänhyt ketään muita pelaamassa, en edellä enkä perässä. Tulin pelkäämälleni väylälle 12, heitin perinteisen pelokkaan ja löysän luikautuksen joka feidasi vasemmalle rinteeseen muutaman metrin ob-rajan väärälle puolelle. Vasta kiekkoa lähestyessäni rinteestä tuli vanhempi herrasmies, joka osoitti minulle kiekon paikan ja kertoi etsivänsä omaa kiekkoaan. Kysyin mennessäni, että tuliko lähelle, johon mies tokaisi että tulihan se ehkä kahden metrin päähän ja huomasi heiton vasta kuulleessaan maahan osumisesta tulleen äänen.

Seuraavalla viikolla, myös Kivikossa, pelailimme suhtellisen rauhallisessa välissä. Edellinen pooli kulki noin puolitoista väylää edellä ja takana tuleva saman verran perässä. Päästessämme ysikympin mutkan tekevälle kutoselle heitin ns. tyhjälle väylälle, edellisiä pelaajia ei näkynyt ja kori oli kilahtanut jonkin aikaa ennen heittoa. Minä heitin poolistamme ensimmäisenä ja sain kerrankin heiton lähtemään melko oikeaan suuntaan, eli lähelle mandoa, vasemmalle olevan tien sijaan. Ehkä sekunti kiekosta irrottamisen jälkeen sydän pomppasi kurkkuun sillä kallion takaa ilmestyy edellinen pooli. Päästin ilmaan raivokkaan varoituksen, joka jäi tällä kertaa kurkkuun ja tuli ulos lähinnä pihinänä ja vikinänä. Kiekko lentää ja kaverit kävelevät vääjäämättä kohti toisiaan. Lopulta heitto oli hieman ylipitkä sillä se sujahti edellisen poolin pelaajien päiden korkeudella mandon ohi ja jäi takana olevalle noin puolitoista metriselle kalliolle makaamaan. Sivumennen sanoen paikka oli toki vielä hyvä ja sain heitettyä helposta paikasta korin alle ja kirjata birdien tuloskorttiin. Kiekon ja päiden väliin jäi ehkä 2-3 metriä. Keskusteluun syventyneet edellisen poolin pelaajat toki huomasivat tappavalla vauhdilla kähestyneen FD:n vasta sen osuessa kallioon, jolloin pelaajat myös pysähtyivät ja rupesivat huutelemaan jotain housuun paskomisesta. Pari jarruraitaa kalsareista varmasti löytyykin ja ne saattavat seuraavalla kerralla muistuttaa oikeiden kulkureittien tärkeydestä.

Itse en kokenut tehneeni muuta virhettä kuin liian vaisuksi jääneen varoitushuudon.

Mitäs näistä opimme.
- Tyhjäkään väylä ei välttämättä ole tyhjä, siellä voi olla joku eteen koukannut tai kiekkoaan kymmeniä minutteja etsinyt pelaaja tai ihan vaikka kauniista päivästä nauttiva ohikulkija puskissa piilossa. Toki silmämääräisen tarkastelun pitää riittää, muuten kierrokset venyvät turhan pitkiksi.
- Käytetään niitä oikeita reittejä. Tuo jälkimmäinen tapaus menee täysin väärää reittiä kulkeneiden edellämenijöiden piikkiin. Väylää pitkin kulkeminen seuraavalle väylälle ei ole kovin fiksua, ei varsinkaan silloin jos väylällä on ns. kuolleita kulmia ja kulkijat tupsahtavat yllättäen suoraan heittolinjoille. Arvostetaan omaa turvallisuutta ja kanssapelaajien mielenrauhaa sen verran, ettei tehdä tällaisia ylläreitä.
- Kivikon kutoselle, voisi ehkä tehdä vielä selvemmän opasteen oikeasta poistumisreitistä, sillä joillekin näyttää muodostuneen paha tapa poistua kulkien väylää pitkin. Olen siis törmännyt vastaaviin hessuihin myös muulloin.
- Huudetaan KOVAA!

Oliko tässä vielä jotain, jota minä olisin ilman kohtuutonta vaivaa voinut pelaajana tehdä paremmin, jotta pelaaminen olisi turvallista? Eihän olisi kivaa jos harrastus loppuu siihen, kun kaupunki toteaa tikkien ja sairaalaöiden maksavan liikaa ja ottavan korit pois.

Offline TatuN

  • Juniori
  • **
  • Posts: 88
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tatu Nokelainen
  • Seura: DGH
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #348 on: 07.10.14 - klo:11:04 »
Jos menee etsimään kiekkoa paikkaan johon ei nää tiiltä niin kannattaa jättää se bägi siihen näkyviin. Muuten ei heittäjä voi millään tietää luuraako siellä pusikossa joku.

Offline Maikkari

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #349 on: 07.10.14 - klo:12:15 »
Jos menee etsimään kiekkoa paikkaan johon ei nää tiiltä niin kannattaa jättää se bägi siihen näkyviin. Muuten ei heittäjä voi millään tietää luuraako siellä pusikossa joku.
...ja lisäksi noudattaa suurta varovaisuutta. Joskus jos on useempi kaveri poolissa niin yleensä yksi on jäänyt vähän spottailemaan jos jostain tulee harhakiekkoa.
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #350 on: 07.10.14 - klo:12:31 »
Oliko tässä vielä jotain, jota minä olisin ilman kohtuutonta vaivaa voinut pelaajana tehdä paremmin, jotta pelaaminen olisi turvallista? Eihän olisi kivaa jos harrastus loppuu siihen, kun kaupunki toteaa tikkien ja sairaalaöiden maksavan liikaa ja ottavan korit pois.

Mun mielestä aina kun heitetään sokkona johonkin, pitää käydä tarkistamassa, että väylä on varmasti tyhjä. Esim. Meri-Toppilan 16. väylällä pitää aina käydä kurkkaamassa nurkan taakse, onko korilla vielä pelaajia, etsivätkö pelaajat kiekkoa puskasta tai onko siellä sivullisia.

Offline huckerby

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #351 on: 07.10.14 - klo:15:16 »
Täsmennetään tuota edellistä viestiä vielä sen verran, että varsinaisesti sokkona en heittänyt. Ensimmäisessä tapauksessa tiille mennessä näkee koko väylän ja puskan reunan. Ihminen oli tällä kertaa pusikossa. Toisessa tapauksessa väylä tekee mutkan, jonka taakse en osaa heittää. Heitän siis mutkaan näkyville,  tällä krtaa ihmiset tulivat mutkan takaa suuntaan johon ei pitäisi tulla.

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #352 on: 07.10.14 - klo:15:23 »
Ei tommosiin voi mitenkään varautua, niitä satunnaisia marjastajia ja kiekon etsijöitä saattaa olla ihan missä tahansa puskassa.

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #353 on: 07.10.14 - klo:17:23 »
Täsmennetään tuota edellistä viestiä vielä sen verran, että varsinaisesti sokkona en heittänyt. Ensimmäisessä tapauksessa tiille mennessä näkee koko väylän ja puskan reunan. Ihminen oli tällä kertaa pusikossa. Toisessa tapauksessa väylä tekee mutkan, jonka taakse en osaa heittää. Heitän siis mutkaan näkyville,  tällä krtaa ihmiset tulivat mutkan takaa suuntaan johon ei pitäisi tulla.

No niin, toisessa tapauksessa jos olisit käynyt tarkistamassa, liikkuuko pimeässä kulmassa ketään niin vaaratilannetta ei olisi tullut.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #354 on: 07.10.14 - klo:17:26 »
Täsmennetään tuota edellistä viestiä vielä sen verran, että varsinaisesti sokkona en heittänyt. Ensimmäisessä tapauksessa tiille mennessä näkee koko väylän ja puskan reunan. Ihminen oli tällä kertaa pusikossa. Toisessa tapauksessa väylä tekee mutkan, jonka taakse en osaa heittää. Heitän siis mutkaan näkyville,  tällä krtaa ihmiset tulivat mutkan takaa suuntaan johon ei pitäisi tulla.

Ei sinne mutkan taakse kukaan osaa heittää, ja sit toki jos joku kykkii puskassa niin ei sille mitään voi.

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #355 on: 07.10.14 - klo:18:52 »
Nyt on ihan turha lähteä syyttelee ketään mistään, jos ei tiedä väylää mistä puhutaan. Mun on vaikea uskoa, että kukaan Kivikkoa kiertävä näkisi hucerbyn toiminnassa moitittavaa.


Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #356 on: 07.10.14 - klo:19:01 »
Nyt on ihan turha lähteä syyttelee ketään mistään, jos ei tiedä väylää mistä puhutaan. Mun on vaikea uskoa, että kukaan Kivikkoa kiertävä näkisi hucerbyn toiminnassa moitittavaa.

Mun mielestä vain kuulosti vaaran paikalta, joka pitäis tsekata ennen heittoa. Pimeä kulma, josta vieläpä silloin tällöin kulkee porukkaa "väärin"? Tsekkaisin aina. Meri-Toppilassa on tosiaan useampikin paikka, missä voi tulla iso vahinko jos ei käydä tarkistaan, että tie on vapaa. 16. väylällä tosiaan kahdesti, 30m tiistä on hiljainen pyörätie joka tulee metsiköstä, jolla on todella harvoin kulkijoita, mutta sen yhden kerran kun sieltä puskista tulee  pyöräilijä ns. täysillä samalla kun heitto lähtee, niin sen jälkeen ei tuota väylää tarvitse pelata enää koskaan.

Offline Rockyz

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juhani Lehtonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #357 on: 07.10.14 - klo:19:26 »
Nyt on ihan turha lähteä syyttelee ketään mistään, jos ei tiedä väylää mistä puhutaan. Mun on vaikea uskoa, että kukaan Kivikkoa kiertävä näkisi hucerbyn toiminnassa moitittavaa.

Olen täysin samaa mieltä. Vastaava vaaratilanne oli syntyä myös Kivikon Tyynessä, kun uskokaa tai älkää edessämme mennyt kisaheittue teki yhtä idiootisti - eli palasi dogleg-väylän oikeiden poistumisreittien sijaan väylää vastapalloon mandoa kohti. Ne polut on ihan selkeitä poistumisreittejä siltä väylältä ja imho samaisen väylän kohdalla sen vastapalloon käveleminen korilta takaisin kohti sweetspottia on todellista tyhmyyttä.
Clutch | Jokeri | Comet | Claymore | Buzzz | Roc3 | Verdict | Teebird | Striker | Destroyer | Max | Boss

PDGA #48418

Frisbeegolf-aiheinen blogini: http://backspindg.blogspot.fi/

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #358 on: 07.10.14 - klo:20:55 »
Nyt on ihan turha lähteä syyttelee ketään mistään, jos ei tiedä väylää mistä puhutaan. Mun on vaikea uskoa, että kukaan Kivikkoa kiertävä näkisi hucerbyn toiminnassa moitittavaa.

Olen täysin samaa mieltä. Vastaava vaaratilanne oli syntyä myös Kivikon Tyynessä, kun uskokaa tai älkää edessämme mennyt kisaheittue teki yhtä idiootisti - eli palasi dogleg-väylän oikeiden poistumisreittien sijaan väylää vastapalloon mandoa kohti. Ne polut on ihan selkeitä poistumisreittejä siltä väylältä ja imho samaisen väylän kohdalla sen vastapalloon käveleminen korilta takaisin kohti sweetspottia on todellista tyhmyyttä.

Kyllä, saatanan typerä temppuhan se on lähteä kävelemään sokkoväylällä väylää pitkin takaisin. Harmi vain, että jos olisit osunut jotain naamaan ja hampaita olisi irronnut, niin lasku olisi lähtenyt sinulle, vaikka tämä edellä mennyt pooli olisikin osasyyllinen. Tällaiset asiat kannattaa pitää mielessä.

Äläkä nyt pahoita mieltäsi tästä, mutta asia on minun mielestäni näin.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #359 on: 07.10.14 - klo:23:56 »
Täytyykin tosiaan varata tunti lisää aikaa kiessille, kun jokainen väylä pitää kävellä läpi pariin kertaan ennen heittoa, ettei vain käy niin, että joku pelle tekee jotain odottamatonta. Eikä sekään auta, koska just silloin kun on kävelemässä tarkastusrundiltaan takaisin tiille, joku päättääkin palata juuri heittämälleen väylälle ja juosta kiekon eteen. Ja lasku tulee perässä.

Kovaa peliä Kivikossa.