Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet  (Read 213556 times)

Offline nixe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 231
    • View Profile
    • DGCH
  • Oikea nimi: Niko Palokangas
  • Seura: DGCH
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #75 on: 09.10.12 - klo:11:21 »
Kylläpä noita läheltä piti -tilanteita on tämmöselle amatöörille sattunut, lähinnä kanssapelaajien kanssa, joko omasta tai kaverin huolimattomuudesta johtuen. Usein näihin myös sisältyy pieniä tekniikkavirheitä, ts. lipsahduksia. Näistä opittuna tuleekin nykyään heitettyä kiekkoa aika hyvässä järjestyksessä, kauimmainen ensin ja muut takana, tai tarpeeksi kaukana heittoa seuraamassa.

Ylivieskan kympillä on väylän alkupuoliskolla pari puuta, alkuaikoina avaukset jäi osalla porukasta noiden puiden kohdille. Siinä sitten kaveri viritti oman heittonsa muutama metri puun takaa ja toinen seisoi n. 3-4m:n päässä vieressä. Pikkulipsahdus draiviin, kiekko puuhun ja siitä vieressä olleen kaverin vatsaan. Ei paljon foreja tai muutakaan ehtinyt huutelemaan, tehokkaasti kaveri tipahti kanveesiin ja nätti punainen rantu mahassa. Ei onneksi päähän tullut.

Toinen yleinen lienee Ylivieskan 13. Jossa tuulenpuuska, tai pikkulipsahdus väylän vasenta reunaa heitetyssä heitossa lennättää kiekon helposti urheilukentälle. Joko kentälle asti tai sitä edeltävään katsomoon. Itsekin kertaalleen olen katsomon penkkejä kolistellut (onneksi oli tyhjänä silloin). Kertaalleen olen samalla väylällä väistänyt kaverin heiton. Lähdin omaa oikealle OB:lle mennyttä avausta hakemaan kun tiesin että kaveri heittää oman heittonsa toiseen suuntaan. No kaveri päättikin heittää poikkeuksena pitkää draivia ojan suuntaisesti, muttei vaivautunut ilmoittamaan. Siinä joen ylittävällä sillalla n. 6-8m päässä etuoikealla tiistä olin menossa, kun lähtöaskeleet kuului. Ehdin kääntyä ja tajuta että tulee kohti. Nopea väistöliike eteenpäin ja kiekko selkää hipoen ohi, olis varmaan selässä tuntunut jos ei olis niin äärettömän nopeat refleksit ;). Tuossakaan tilanteessa ei paljon ehditty foreja huutelemaan.

Edellä mainitun tapauksen kaveria sitten pommitin itse Ylivieskan 18. väylällä. Kaveri käveli urheilukentän penkereen juuressa ja itse heitin draivin dropzonelta. Kaveri seurasi heittoa koko matkan (50-60m), muttei siltikään onnistunut sitä väistämään (sankari). Onneksi tuossa tilanteessa kiekko oli jo lähtölipsahduksen vuoksi hyvästi feidaamassa. Foret tässäkin jäi huutamatta, tuskin siitäkään hyötyä olisi ollut, kun kaveri kiekkoa seurasi heitosta asti ;D

Kasitoistasella viime viikonloppuna sitten kuultiin jo VAROkin. Kaveri kyykistyi pistämään lätyn bägiin ja ottamaan uuden kouraan kun puolisonsa heitti kauempaa. Lätty suoraan kohti ja huutokin irtosi saman tien. Nätisti meni yli, mutta seisollaan jos olis ollut, niin olis varmaan ohimoa jomottanut.

Ulkopuolisten kanssa ei mitään todellisia läheltä piti -tilanteita ole vielä ollut, mutta varmasti niitä tulee. Nuo varoituskilvet olisi ratojen reunoille hyviä. Pelkkä "Huomio, alueella on frisbeegolfrata" antaisi jo aivan erilaiset valmiudet kulkemiseen.
Ei se osu | myynnissä | DGCH | PDGA #63318

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #76 on: 09.10.12 - klo:13:36 »
Parilla radalla nähty noita varoituskylttejä. On ihan hyvä idea ettei tule puskista ohikulkijoille. Vois hommata Keinukallioonkin.

Toivottavasti kukaan töhöfribaaja ei vaan tulkitse noita joksikin vapaaksi luvaksi tykittää ohikulkijoita päin varoittamatta. "Väistä urpo tää on frisbeegolfrata!"
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #77 on: 10.10.12 - klo:12:40 »
Kylä aika lujaa saa läväyttää auton kylkeen että jälki jää. Oon nähny muutaman täräyksen auton kylkeen vierestä ja ei oo jääny mitään.

Opelit lienee sitten aika paperia ;)

Kaverilla kippasi kiekko pieneen vastaiseen yli ja kun satuttiin pelaamaan vielä modattua rataa, niin 50-60 metrin heitto kippasi yli ja liiteli parkkipaikalla olevan auton kylkeen. Selvä parin sentin lommo ja kaveri pääsi maksamaan. Ps. ei ole kovakätinen  8)

Tuota vastuu asiaa on tullut mietittyä itsekkin, mutta ei ole koskaan tullut selvitettyä juurta jaksain. Esim. Ylivieskan radalla parkkeerataan autoa useasti puistoalueelle mihin ei ole mitään asiaa autoilla. Tämä on kysytty ihan kaupungilta ja he sanoivat, että autolla ajo sinne on kiellettyä, saatikka parkkeeraus. En tiedä miten tuossa lain mukaan mennään, mutta ainakin aika hyvä pointti siinä on vängätä vastaan, että auto on laittomasti parkkeerattukkin.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #78 on: 10.10.12 - klo:13:14 »
Juu. Opel saa myös muovin ruostumaan, niin en epäile. Lassin audin kylkeen pamautti itse omistaja sekä jam-o. Tuli sellaset muovivekit jotka lähti sormella pyyhkimällä pois.

Offline moog

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 406
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Moisio
  • Seura: Sipoon Discstroyers
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #79 on: 10.10.12 - klo:14:05 »
Tuota vastuu asiaa on tullut mietittyä itsekkin, mutta ei ole koskaan tullut selvitettyä juurta jaksain. Esim. Ylivieskan radalla parkkeerataan autoa useasti puistoalueelle mihin ei ole mitään asiaa autoilla. Tämä on kysytty ihan kaupungilta ja he sanoivat, että autolla ajo sinne on kiellettyä, saatikka parkkeeraus. En tiedä miten tuossa lain mukaan mennään, mutta ainakin aika hyvä pointti siinä on vängätä vastaan, että auto on laittomasti parkkeerattukkin.

Sanoisin että autoilijan vikaparkkeeraus ei suuremmin vaikuta vastuukysymykseen. Juridisesti yleensäkään yksi virheteko ei anna oikeutta toiseen (huonona esimerkkinä ideasta: Jos jalankulkija kävelee päin punaista, ei autoilijalla silti ole oikeutta ajaa päälle vaan itseasiassa autoilijalla on velvollisuus tehdä kaikki kohtuudella tehtävissä oleva yliajon välttämiseksi).

Peruslähtökohta lienee kutakuinkin noin, mutta mukaan tulee toki sitten nyansseja kun aletaan pohtimaan tuottamuksellisuutta ja huolellisuusvelvoitetta. Jos joku muuriapina nyt vaikka parkkeeraa autonsa jollekin avoimelle pillisuoralle väylälle korin viereen, niin ei sitä väylää parane juuri heitellä. Auto on näkyvissä ja osuma siihen vältettävissä sillä että ei heitä. Se että auto on parkkeerattu paikaan johon sillä ei ole mitään asiaa, on kokonaan toinen juttu eikä anna oikeutta vapaasti pommittaa kylkeen tai edes ottaa riskiä että osuu (vrt. jalankulkijaesimerkki). Sitten kun auto on väärinpysäköitynä jossain vähän sivummalla, mutta kuitenkin riskialueella, homma menee hankalammaksi. Käytännössä korvauksia varmaankin soviteltaisiin sen mukaan miten oikeus katsoo molempien osapuolten lopputuloksen syntymiseen vaikuttaneen, mutta nyrkkisääntönä sanoisin että heittäjän vastuu säilyy joka tilanteessa.
« Last Edit: 10.10.12 - klo:14:08 by moog »
"Yllättävän usein avaan heitolla joka onnistuessaankin olisi ollut huono ratkaisu"

Offline Jimbo32

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jimi Lahtinen
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #80 on: 11.10.12 - klo:15:49 »
Itse olen 14 vuotias ja käyn paljon radoilla heittelemässä. Kerran olin kävelemässä 9 väylältä takaisin 1 väylälle ja kävellessäni nuori mies heitti suoraan reiteeni kiekon enkä huomannut sitä. Hän kysyi kävikö pahasti, mutta  mustelma vain. (Onneksi ei tullut kovin kovalla vauhilla) :)

Offline lliuhto

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 125
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Liuhto
  • Seura: TT
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #81 on: 13.10.12 - klo:22:03 »
Volsin radalta kodin kautta Jorvin päivystykseen. Syynä puhtaasti oma tupeksinta - voisi hieman seurata  mitä ympärillä on vaikka kiekkoa puskasta etsiikin. Kuusenhavu pääsi tökkäämään oikeaan silmään. Outo tunne silmässä ja rankka taittovirhe (muistutti jossain määrin kaksivärilaseilla katsottavaa 3d-kuvaa) seurauksena. Soitto terveysneuvontaan, josta ohje hakeutua välittömästi päivystykseen. Parin tunnin odottelun jälkeen väritippoja silmään ja lääkäri totesi ettei mitään näkyviä vauroita ole. Palautunee parissa päivässä ennalleen.

Hyvä niin. Olkaahan varovaisia kun temmellätte puskissa kiekkoja etsimässä. Tai heittäkää paremmin kuin minä :)

Offline Zuum

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 288
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: FGCK
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #82 on: 15.10.12 - klo:00:12 »
Hyi hemmetti, pari kertaa ollut itsellänikin lähellä tuo, todella ikävää. Onneksi ei kuitenkaan käynynt pahemmin.

Offline lliuhto

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 125
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Liuhto
  • Seura: TT
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #83 on: 15.10.12 - klo:23:41 »
Juu, olisi voinut olla ikävää, mutta oli onnea kun ei tullut edes naarmua silmän pintaan. Paljon olen minäkin metsissä tarponut, mutta tuo oli ensimmäinen kunnon osuma. Voisi jättää myös viimeiseksi, aina ei välttämättä lykästä.

Mainittakoon että nukutun yön jälkeen silmä oli oireeton ja muutenkin kunnossa.

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #84 on: 16.10.12 - klo:13:30 »
Viikko sitten tiistaina sattui käteen Julkujärvellä. Draivasin normaalisti (rysty), ei mitenkään ylikovaa, eikä kylmiltään sen kummemmin. Snäpissä/vedon lopussa tuntui keskisormessa ja koko kyynärvarressa ikäänkuin kova sähköisku. Keskari oli välittömästi tosi kipeä, ja oikeastaan koko kämmen. Keskiviikkona käsi kuvattiin, ei mitään erikoisempaa (siis luita poikki yms), mutta tosi kipeä edelleen ja about 2x normaalin sormen paksuinen. Sormi/käsi lastoitettiin lasikuidulla ja sunnuntaina otin lastan pois. Edelleen aika kipeä, mutta onneksi se liikkuu jo normaalisti, ja vain ääriojennus sattuu tolkuttomasti. Ilmeisesti milliä vaille, että joku jänne ei revennyt irtipoikki, meinasi lekuri.

Paskaa on tämä, sanon mä. Saa nähdä koska voi kuvitellakkaan heittävänsä muovia seuraavan kerran. Tai siis kyllä mä nyt jokapäviä kuvittelen pelaavani.

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #85 on: 22.10.12 - klo:21:16 »
Viikko sitten tiistaina sattui käteen Julkujärvellä. Draivasin normaalisti (rysty), ei mitenkään ylikovaa, eikä kylmiltään sen kummemmin. Snäpissä/vedon lopussa tuntui keskisormessa ja koko kyynärvarressa ikäänkuin kova sähköisku. Keskari oli välittömästi tosi kipeä, ja oikeastaan koko kämmen. Keskiviikkona käsi kuvattiin, ei mitään erikoisempaa (siis luita poikki yms), mutta tosi kipeä edelleen ja about 2x normaalin sormen paksuinen. Sormi/käsi lastoitettiin lasikuidulla ja sunnuntaina otin lastan pois. Edelleen aika kipeä, mutta onneksi se liikkuu jo normaalisti, ja vain ääriojennus sattuu tolkuttomasti. Ilmeisesti milliä vaille, että joku jänne ei revennyt irtipoikki, meinasi lekuri.

Paskaa on tämä, sanon mä. Saa nähdä koska voi kuvitellakkaan heittävänsä muovia seuraavan kerran. Tai siis kyllä mä nyt jokapäviä kuvittelen pelaavani.


Tänään olin kokeilemas varovasti nokialla. Kolmas draivi sattu oikein jitusti. Vois mennä kuukauden päästä taas, tai sitte ens keväänä. Voi paskan paska.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #86 on: 22.10.12 - klo:21:24 »
Tänään olin kokeilemas varovasti nokialla. Kolmas draivi sattu oikein jitusti. Vois mennä kuukauden päästä taas, tai sitte ens keväänä. Voi paskan paska.

Oliko sormi jo muuten olemisessa ok? Että selvästi siinä heittoliikkeessä/gripissä se tuli ja tulee.

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #87 on: 22.10.12 - klo:21:42 »
Tänään olin kokeilemas varovasti nokialla. Kolmas draivi sattu oikein jitusti. Vois mennä kuukauden päästä taas, tai sitte ens keväänä. Voi paskan paska.

Oliko sormi jo muuten olemisessa ok? Että selvästi siinä heittoliikkeessä/gripissä se tuli ja tulee.

Joo, ääriojennus sattuu edelleen ja jos vaikka sellasta sormikoukkua koittaisin, lähtis varmaan taju. Mutta normaalis käytös ei oikeastaa huomaa. Ihan sellasella löysällä gripillä pysty heittää ihan ok, mutta jos vähäkään puristaa kovempaa ja draivaa, niin sattuu aikalailla.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #88 on: 22.10.12 - klo:21:46 »
Tänään olin kokeilemas varovasti nokialla. Kolmas draivi sattu oikein jitusti. Vois mennä kuukauden päästä taas, tai sitte ens keväänä. Voi paskan paska.

Oliko sormi jo muuten olemisessa ok? Että selvästi siinä heittoliikkeessä/gripissä se tuli ja tulee.

Joo, ääriojennus sattuu edelleen ja jos vaikka sellasta sormikoukkua koittaisin, lähtis varmaan taju. Mutta normaalis käytös ei oikeastaa huomaa. Ihan sellasella löysällä gripillä pysty heittää ihan ok, mutta jos vähäkään puristaa kovempaa ja draivaa, niin sattuu aikalailla.

Ehkä ny kannattas pitää rispiihommista taukoo vaikka kuinka olis keliä ja kuntouttaa se lapanen kuntoon.  :(

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #89 on: 22.10.12 - klo:21:57 »
Tänään olin kokeilemas varovasti nokialla. Kolmas draivi sattu oikein jitusti. Vois mennä kuukauden päästä taas, tai sitte ens keväänä. Voi paskan paska.

Oliko sormi jo muuten olemisessa ok? Että selvästi siinä heittoliikkeessä/gripissä se tuli ja tulee.


Joo, ääriojennus sattuu edelleen ja jos vaikka sellasta sormikoukkua koittaisin, lähtis varmaan taju. Mutta normaalis käytös ei oikeastaa huomaa. Ihan sellasella löysällä gripillä pysty heittää ihan ok, mutta jos vähäkään puristaa kovempaa ja draivaa, niin sattuu aikalailla.

Ehkä ny kannattas pitää rispiihommista taukoo vaikka kuinka olis keliä ja kuntouttaa se lapanen kuntoon.  :(

Kaiketi.