Käväisin katsomassa tilannetta Askolassa sitten heinäkuun. Yritin heittää radan läpi ja samalla tuli ainakin selväksi mikä on tämän hetkinen tilanne.
Tie on parkkikselle kapea mutta ajettavissa. Parkkipaikalla on edelleen iso sorakasa odottamassa levittämistään. Parkki on melko rupuinen ja tilaa ei monelle autolle ole jos huomioidaan kääntymistarpeetkin.
1-2 väylät olivat heitettävissä ja sinänsä valmiita. No heittopaikkoja mattoineen ei tietenkään millään väylällä vielä ole. 3-väylä tekee alussa ihme koukkauksen vasemmalle, muuten sekin vielä ok.
4-väylää en löytänyt vaikka kartan mukaan risteilin oikeassa paikassa. Potentiaalia olisi hienoon väylään mutta aukko puuttui.
5.väylä on peruskamaa, ehkä pientä viilausta loppupäähän, raivausta tms.
6.väylä on kuten kolmonenkin. Alussa ei mitään kuvaa minne kannattaa heittää ja missä väylä kulkee. Isohkoja mäntyjä pitäisi tässä raivata jotta homma olisi selkeämpi?
7,8,9. Nyt olin melko kujalla missä on mikäkin väylä. Hienoa vaihtelevaa maastoa, mutta tekemistä on. Kartassa 9 lähtee Porinkallion päältä mutta siellä ei mitään jälkiä väylistä näkynyt. Enkä niille jäkäläkallioille mitään väyliä suosittelekaan, olivat nimittäin todella liukkaita.
10. Lyhyt, suora ylämäkiväylä. Valmista kamaa. 11 taas kalliolta alas oikealle kaartaen, valmis sekin ja mukava väylä.
12-13 en katsonut koska muuttavat jonnekin muualle. Etenkin väylällä 12 metsäkone oli tehnyt renkaillaan metrin syvyisiä uria ristiin rastiin mitkä olivat täyttyneet vedellä.
Elikkäs..
- Parkkipaikka (ja tie sinne) vaatii tekemistä. Käytännössä kunnon työkoneita hommiin.
- Rata-alue on kyllä hienoa ja potentiaalia monipuolisille väylille on vaikka kuinka! Etenkin Porinkallion rinteillä mutta muuallakin. Toivottavasti mahdollisuudet hyödynnetään! Ainekset huippurataan on olemassa.
- ison työn takana radan valmistuminen vielä on (lue=vaatii täyspäiväistä työtä). Ammattimainen silmäpari jos toinenkin ei olisi pahitteeksi väyliä suunnitellessa ja olemassa olevia korjatessa. Tästä riippuu täysin tuleeko Askolan radasta "perushuttua" muiden joukossa vai vetonaula jonne tullaan heittämään kauempaakin.
-Talkoita tarvitaan vielä metsureineen jotta väylät saadaan siisteiksi ja raivattua auki.