Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Sääntöjä alueelle  (Read 160156 times)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Sääntöjä alueelle
« on: 19.05.14 - klo:10:30 »
    • Hinta pakollinen
    • Ei huutokauppoja
    • Älä koskaan nosta viestiäsi alle viikossa
    • Ei huuto.net- eikä FB huutokauppakohteita
    • Paikkakunta otsikkoon
    • Yhdellä käyttäjällä saa olla vain yksi ilmoitus

    Kun olet myynyt tuotteen, älä poista viestin sisältöä. Myydyt-viestit kertovat mm. hintatasosta ja auttavat siten muita hinnoittelussa. Merkitse otsikon alkuun tavara myydyksi. Selkeintä olisi, jos kaikki käyttäisivät samaa merkintää: "***MYYTY" Itse otsikkoa ei myöskään kannata poistaa ainakaan kokonaan. Olisi toivottavaa, että siitä kävisi ilmi, mitä on myyty.

    Älä nosta viestiäsi alle viikon välein. Muokkaa viestiäsi jos haluat lisätä tai muokata hinnanalennuksia tms. Keinotekoiset myynti/ostoilmoituksen nostot poistetaan aina ilman erillistä ilmoitusta.


    « Last Edit: 04.06.15 - klo:23:51 by BlackStar »

    Offline Tapanote

    • Ylläpitäjä
    • Ylläpitäjä
    • Konkari
    • *****
    • Posts: 4 143
      • View Profile
    • Oikea nimi: Tapani Aulu
    • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
    Vs: Ohjeita kaupantekoon
    « Reply #1 on: 19.05.14 - klo:10:31 »
    Mitä muuta? Heittäkää ehdotuksia ja kerätään tähän.

    Offline V-P

    • Täysjäsen
    • ***
    • Posts: 126
      • View Profile
    • Oikea nimi: Ville-Pekka
    Vs: Ohjeita kaupantekoon
    « Reply #2 on: 19.05.14 - klo:11:15 »

    Kun olet myynyt tuotteen, älä poista viestin sisältöä. Myydyt-viestit kertovat mm. hintatasosta ja auttavat siten muita hinnoittelussa. Merkitse otsikon alkuun tavara myydyksi. Selkeintä olisi, jos kaikki käyttäisivät samaa merkintää: "***MYYTY" Itse otsikkoa ei myöskään kannata poistaa ainakaan kokonaan. Olisi toivottavaa, että siitä kävisi ilmi, mitä on myyty.


    En täysin ymmärrä miksi myydyt kiekot pitäisi jättää näkyviin. Jos tavaraa ei saa halutussa ajassa myytyä, niin hinnan laskeminen nopeuttaa kaupantekoa. Ei kai sillä niin ole väliä, millä hinnoilla kiekkoja on aiemmin myyty. Myytyjen kiekkojen poistaminen viestistä pitää viestin selkeänä.

    Etsi-komento on kätevä, jos etsii tiettyä kiekkoa. Erityisesti nyt, kun myynti-ilmoituksia tulee solkenaan. Jos myytyjä kiekkoja ei poisteta viestistä, niin siitä tulee tosin vähemmän kätevä, kun se löytää muutaman sivun verran jo myytyjä kiekkoja.

    Offline jtrogen

    • Konkari
    • *****
    • Posts: 919
      • View Profile
    • Oikea nimi: Jarno Trogen
    • Seura: FGCK
    Ohjeita kaupantekoon
    « Reply #3 on: 19.05.14 - klo:13:23 »
    Miksi tätä ylipäätään tarvii pilata jollain ohjeilla kun tämä on hyvin toiminut tähänkin asti?

    Offline Tapanote

    • Ylläpitäjä
    • Ylläpitäjä
    • Konkari
    • *****
    • Posts: 4 143
      • View Profile
    • Oikea nimi: Tapani Aulu
    • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
    Vs: Ohjeita kaupantekoon
    « Reply #4 on: 19.05.14 - klo:13:25 »
    Miksi tätä ylipäätään tarvii pilata jollain ohjeilla kun tämä on hyvin toiminut tähänkin asti?

    Haha. Hyvä trolli =D

    Eiköhän se ole aika selvää että jos valituksia alkaa kasaantua, ei homma ihan täysin toimi.

    Offline SamuliKL

    • Seniori
    • ****
    • Posts: 308
      • View Profile
    • Oikea nimi: Samuli Lintula
    • Seura: 7k, Bear Disc Golf
    Vs: Ohjeita kaupantekoon
    « Reply #5 on: 19.05.14 - klo:13:42 »
    Mun mielestä hinnan ei tarvitse olla pakollinen. Useimmissa kiekoissa se on enemmän kuin fiksua, mutta ei sitä pitäisi vaatia hinnaltaan vaikeasti määriteltäviltä tuotteilta (reppu, kori, arvokas lahjakortti tms.)

    Toiseksi paikkakunta otsikossa ei ole välttämätön. Suurin osa käy kauppaa postitse ja Kusti polkee. Sinänsä kyllä on kiva, jos paikkakunta on joko otsikossa, myyntitiedoissa tai käyttäjän profiilissa niin tietää, milloin voi ehdottaa noutoa.
    PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

    Offline Tapanote

    • Ylläpitäjä
    • Ylläpitäjä
    • Konkari
    • *****
    • Posts: 4 143
      • View Profile
    • Oikea nimi: Tapani Aulu
    • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
    Vs: Ohjeita kaupantekoon
    « Reply #6 on: 19.05.14 - klo:13:45 »
    Mä taas en ymmärrä miten niistä edes voisi olla mitään haittaa. Totta kai hinta ja paikkakunta kannattaa laittaa, niin myyjän kuin potentiaalisen ostajankin kannalta vain positiivista.

    Ja huuto.net-sääntö on huuto.netin puolestakin jo selkeä. Ja uppailu ärsyttää kaikkia, joten ei näistä neljästä luulisi kukaan olevan eri mieltä.


    Offline SamuliKL

    • Seniori
    • ****
    • Posts: 308
      • View Profile
    • Oikea nimi: Samuli Lintula
    • Seura: 7k, Bear Disc Golf
    Vs: Ohjeita kaupantekoon
    « Reply #7 on: 19.05.14 - klo:13:51 »
    Mä taas en ymmärrä miten niistä edes voisi olla mitään haittaa. Totta kai hinta ja paikkakunta kannattaa laittaa, niin myyjän kuin potentiaalisen ostajankin kannalta vain positiivista.

    Hinnasta on haittaa, jos myyjä ei sitä osaa määritellä oikeaksi.

    Paikkakunta vaikutti huonolta tiedolta, koska luulin, että otsikolla on maksimipituus. Sitä ei olekaan, joten paikkakunta ei vie tilaa siltä, mitä on myynnissä (joka olisi kuitenkin paljon tärkeämpi sääntö).
    PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

    Offline mikeli

    • Juniori
    • **
    • Posts: 71
      • View Profile
    • Oikea nimi: Mikko Mäntysalo
    Vs: Ohjeita kaupantekoon
    « Reply #8 on: 19.05.14 - klo:13:53 »
    Ehdottomasti samaa mieltä uppailun suhteen. Lisäksi kaikki kaupankäynti tulisi mun mielestä käydä yksityisviestein, eikä kommentoimalla threadiin ''MÄ HALUAN TUON'' jolloin threadi pomppaa taas ykköseksi.
    Hinta ei mun mielestä tulis olla pakollinen esim. kiekoilla jotka on jotain vanhoja keräilykappaleita jolloin siitä hinnasta voidaan käydä neuvottelua yksityisviestein ja myyjä saa parhaan mahdollisen hinnan.
    PD2 Destroyer FireBird TeeBird Roc Aviar

    Offline Juhanuha

    • Tomoottajat
    • Konkari
    • *
    • Posts: 974
    • Natural Born Disc Golfer
      • View Profile
      • Natural Born Disc Golfer
    • Oikea nimi: Juha Kytö
    • Seura: Sipoon Discstroyers ry
    Vs: Ohjeita kaupantekoon
    « Reply #9 on: 19.05.14 - klo:14:05 »
    Hinta on väärä sana, joten:

    Hinta -> Hintapyyntö

    Jos ostaja tarjoaa hintapyynnön verran, kaupat on sillä selvä ja ekana hintapyynnön tarjonnut "voittaa".

    Mikäli myyjä ei osaa asettaa hintapyyntöä kohdilleen, ei se haittaa, kohde on vain hiukan kauemmin kaupan ellei kukaan tajua tarjoa vähemmän kuin hintapyyntö.

    Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

    Offline Jouni

    • Konkari
    • *****
    • Posts: 883
      • View Profile
    • Oikea nimi: Jouni
    • Seura: JyLi
    Vs: Ohjeita kaupantekoon
    « Reply #10 on: 19.05.14 - klo:14:09 »
    Katos tämmöinen. On tuolla otsikolla maksimipituus ainakin ennen ollut, eli paikkakunta vie tilaa. Uppailun voi hyvin kieltää tai rajoittaa mutta minusta myydyt kiekot ja viestit  nimenomaan olisi hyvä poistaa jolloin kiekkojen löytäminen ja viesten selailu helpottuu.

    Offline jtrogen

    • Konkari
    • *****
    • Posts: 919
      • View Profile
    • Oikea nimi: Jarno Trogen
    • Seura: FGCK
    Ohjeita kaupantekoon
    « Reply #11 on: 19.05.14 - klo:14:12 »

    Miksi tätä ylipäätään tarvii pilata jollain ohjeilla kun tämä on hyvin toiminut tähänkin asti?

    Haha. Hyvä trolli =D

    Eiköhän se ole aika selvää että jos valituksia alkaa kasaantua, ei homma ihan täysin toimi.

    Joo sori. Ehkä 15-20 kauppaa tehnyt itse myyden ja muilta ostaen. Ei valittamista foorumin suhteen. Näihän se menee että kaikkia vaan et voi miellyttää ja vaikka tekisit minkälaiset ohjeet ne ei kaikille kelpaa. Mulle kelpasi nykyinen ja kelpaa varmaan uusikin.
    Et olkoo toi mun viesti sit vaikka kesäinen trolli. ;)

    Offline Tapanote

    • Ylläpitäjä
    • Ylläpitäjä
    • Konkari
    • *****
    • Posts: 4 143
      • View Profile
    • Oikea nimi: Tapani Aulu
    • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
    Vs: Ohjeita kaupantekoon
    « Reply #12 on: 19.05.14 - klo:14:37 »

    Hinnasta on haittaa, jos myyjä ei sitä osaa määritellä oikeaksi.

    Voihan sitä pyytää varuiksi aina tonnin, jos ei tiedä mitä porukka on valmis maksamaan. En ymmärrä edelleenkään tätä logiikkaa. Väitän että kauppa tapahtuu VARMASTI todennäköisemmin jos on jokin hintapyyntö kuin ei mitään. Valtaosa ei jaksa arpoa mitään tarjousta jos ei ole mitään lähtöhintaa.

    Offline napati

    • Seniori
    • ****
    • Posts: 348
      • View Profile
    • Seura: Tomoottajat
    Vs: Ohjeita kaupantekoon
    « Reply #13 on: 19.05.14 - klo:14:57 »
    Mä en edes ymmärrä sellasta "myymistä" jossa ei ole hintaa. Se on huutokauppaa, jos ei ole hintaa jolla tavara vaihtaa omistajaa. Ja sille on toiset foorumit olemassa. Sitäkään en ymmärrä, miks toteutuneiden kauppojen hinnat ei voisi olla esillä. Joku myy halvalla, toinen kalliilla ja kolmas ottaa siitä keskiarvon. (varsinki bägit ja korit yms. on helpompi hinnoitella kun tietää tason, tai saa sen ainakin halutessaan selville) Jos ei osaa hinnotella tuotetta, ei sitä kannata laittaa foorumille "myyntiin" viemään tilaa etusivulta sellaisilta ilmoituksilta, joilla oikeasti jotain koitetaan kaupata.

    Jos jollain on ileventaim hörökorva tsämppiön-kliimo-tiippari omistuskirjotuksella ja klimon nenäräkää sisärimmis, kannattaa se kiekko huutokaupata huutonetis tai e-bays.

    Turha uppailu on turhaa ja ihan hyvä että sitä ei saa tehdä.

    Hyviä sääntöjä kaikki. Koska myynti-ilmoja alkaa tuleen niin paljon, että muuten tosta foorumista ei ota kukaan selvää ilman yhtenäistä etikettiä ja sääntöjä.

    Offline salontom

    • Täysjäsen
    • ***
    • Posts: 202
    • Vähemmän kiekkoja on enemmän kiekkoja.
      • View Profile
    • Oikea nimi: Tomi S.
    Vs: Ohjeita kaupantekoon
    « Reply #14 on: 19.05.14 - klo:18:54 »
    Ikinään en ole ostanut tuotetta jossa ei ole ollut hintaa enkä osta.
    Paikkakunnan ilmoittaminen on jouduttanut ostopäätöstä joissakin tapauksissa (siis hyvä)
    Tänäänkin olen lukenut kymmenen samaa ilmoa kuin eilen.
    Päätelkää siitä onko minun mielestä hyviä ehdotetut säännöt:)