Miten saan rystyllä suoria draiveja? Kun yritän heittää flätilla kovaa, kaikki kiekot kippaavat yli. Kun taas annan vähän hyssekulmaa kaartaa kiekko liikaa vasemmalle???
treenaamalla
JEP!
Se että kippaa yli, voi tarkoittaa että revit liikaa. Harjoittele heittoon enemmän spinniä. Se kompensoi. Lisäksi kannattaa muistaa, että vaikka susta tuntuu että heität flättiä, kiekko on todnäk. Hienoisessa antsassa, jolloin lähtee valmiiksi oikealle. Kun taas korjaat hysseä heittoon, saatat heittää flättinä oikeesti.
Tärkeä seikka on myös, että heitätkö nose uppina vai downina. Nose down korostaa sitä oikealle kippaamista ja toisinpäin. Nämä asiat ovat usein sidoksissa myös siihen, heitätkö etupainoisesti vai takapainoisesti (siis kummalla jalalla paino on kiekon lähtiessä)
Harjoittele vaan alivakailla, ne näyttää tekniikkavirheet. Ja ota pois heitosta repivää voimaa ensalkuun, rento veto ilman repimistä on paras.
Mites tollanen, kun olette niin hyviä löytämään kiekolle kuin kiekolle sen oikean kulman niin että se lähtee sinne minne haluatte.
Miksi sitten usein kuulee kommentteja kiekoista tyyliin "olipas alivakaa" jne? Eikö sillä kulman korjaamisella selviä tilanteesta kuin tilanteesta?
Tiedän/arvaan että asiassa on varmastikin montakin "jujua", mutta välillä tuntuu että vinkit ja kommentit ovat hieman ristiriitaisia?
(tätä ajatusta/kommenttia/kysymystä ei ole tarkoitettu kenellekään erityisesti, eikä ole kritiikkiä. keskustelua hyvässä hengessä jotta me aloittelijatkin opitaan. )
Ei ole jujuja, vaan kyse on puhtaasti fysiikasta ja tarkemmin pyörivän liikkeen mekaniikasta sekä aerodynamiikasta. Toiset kiekot sietävät enemmän ilmanvastusta muotoilunsa ja painokeskeisyytensä ansioista kuin toiset. (Kovempi vauhti, kovempi ilmanvastus.) Spinni tuo aina lisää vakautta lentoon.
Jos on liian alivakaa edes riittävä spinni ei riitä pitämään kiekkoa suunnassaan vaan se "yliohjautuu", vaikka olisi millainen kulma. Tällöin heität sen verran kovaa, että kiekko on sinulle alivakaa ja pitää vaihtaa vakaampaan.
Tässä kohden tuuliolosuhteeet tulevat myös mukaan. Jos on vastatuulta, kiekon ilmanvastus on kovempi jolloin tarvitaan ylivakaampi muotoilu. Myötätuulessa toisinpäin.
Kulmalla pystyy toki kompensoimaan tuota ilmanvastusta, muttei loputtomiin. Jossain kohdassa tulee se piste jolloin pitää olla ylivakaampi kiekko, jotta sitä saa heitettyä riittävän kovaa ja lentämään haluamansa matkan.
Nyt ei pitäis olla enää ristiriitaa, vai jäikö jotain selittämättä? Jos ei auennut, voi lukea itse lisää paremmista lähteistä.