Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Fribaradoilla sekoilevan naisheittäjän blogi.  (Read 175369 times)

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #60 on: 22.08.14 - klo:12:09 »
Älä ota tätä nillityksenä, vaikka siltä se totisesti kuulostaa.

Kirjoitit tuossa blogiisi jotain "upshoteista". Selvennykseksi sen verran, että se ei kaikesta logiikasta huolimatta tarkoita pään yläpuolelta heitettyä heittoa, vaan lähestymistä. Upsidedown-heitot eli upsit ovat sitten niitä pään yltä suoritettuja heittoja.

Minulla meni tämän asian selvittämiseen pari vuotta silloin aikoinaan. :)

Hyvä tietää, mutta minua kokeneemman suusta oli tämä termi mulle tullut, eli en ota edes syytä harteilleni. Kiitos korjauksesta, käyn sen blogiinkin vaihtamassa kun saan aikaan. :)

-Essi

Offline Jasonih

  • Juniori
  • **
  • Posts: 52
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jonne Talvitie
  • Seura: FGCK, Singing Discgolf Club
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #61 on: 22.08.14 - klo:15:50 »
Hyvää luettavaa tuo blogi. Toivottavasti sua näkee Keinukallion viikkokisoissakin. Uskoisin että viikkokisoissa käyminen auttaisi tuohon jännitykseen.  :)

Mielenkiinnolla seurailen miten lähiratojen tulokset kehittyy, Kivikon +4 on kyllä jo todella suuri harppaus eteenpäin.

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #62 on: 22.08.14 - klo:23:08 »
Tää on varmasti kaikille itsestäänselvyys, mutta:

ÄLKÄÄ KIRJOITTAKO BLOGIA PUHELIMELLA.

vittu.

-Essi

Offline iloreplica

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 250
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarkko N.
  • Seura: Willimiehen Disc Golf
Re: Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #63 on: 23.08.14 - klo:20:32 »
Tää on varmasti kaikille itsestäänselvyys, mutta:

ÄLKÄÄ KIRJOITTAKO BLOGIA PUHELIMELLA.

vittu.

-Essi
Se bloggerin app on sellainen jännä kikkare että saattaa hävittää postauksia jos kirjottaa sekä sillä että koneella.

Bloggerin käyttö kännykän nettiselaimella taas sitten on turkasen tuskallista, mutta toimii.

Itse en tee kumpaakaan. Ei miun sormilla kännyllä mitään postauksia näprätä. ;) Toivottavasti ei hävinnyt paljoa...?

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Re: Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #64 on: 23.08.14 - klo:22:35 »
Tää on varmasti kaikille itsestäänselvyys, mutta:

ÄLKÄÄ KIRJOITTAKO BLOGIA PUHELIMELLA.

vittu.

-Essi
Se bloggerin app on sellainen jännä kikkare että saattaa hävittää postauksia jos kirjottaa sekä sillä että koneella.

Bloggerin käyttö kännykän nettiselaimella taas sitten on turkasen tuskallista, mutta toimii.

Itse en tee kumpaakaan. Ei miun sormilla kännyllä mitään postauksia näprätä. ;) Toivottavasti ei hävinnyt paljoa...?

Juuri valmistinut monsteriteksti meni. Saas nähdä milloin saan kirjoitettua uudestaan. Itkettää. Vituttaa kans.

-Essi

Offline iloreplica

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 250
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarkko N.
  • Seura: Willimiehen Disc Golf
Re: Vs: Re: Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #65 on: 23.08.14 - klo:22:43 »
Tää on varmasti kaikille itsestäänselvyys, mutta:

ÄLKÄÄ KIRJOITTAKO BLOGIA PUHELIMELLA.

vittu.

-Essi
Se bloggerin app on sellainen jännä kikkare että saattaa hävittää postauksia jos kirjottaa sekä sillä että koneella.

Bloggerin käyttö kännykän nettiselaimella taas sitten on turkasen tuskallista, mutta toimii.

Itse en tee kumpaakaan. Ei miun sormilla kännyllä mitään postauksia näprätä. ;) Toivottavasti ei hävinnyt paljoa...?

Juuri valmistinut monsteriteksti meni. Saas nähdä milloin saan kirjoitettua uudestaan. Itkettää. Vituttaa kans.

-Essi
Sattu omaan lukulistaan paukahtaan joku tovi sitten sen siun hävinneen tekstin otsikko... auts. Nuo siun viikkoraportit vie eittämättä melkosen tovin työstää valmiiks. :(  Mutta toisaalta, onneks ei menny muita tekstejä.

Tsemppiä!

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #66 on: 24.08.14 - klo:16:43 »
http://aittatar.blogspot.fi/2014/08/tpk-viikko-33-road-trip-ja.html

Noin, uusi yritys pään räjähtämisen jälkeen. Teksti ei ole niin laadukasta, kuin toivoisin, koska en yksinkertaisesti enää jaksanut panostaa yhtä paljon kuin ensimmäisellä yritykselläni. Pahoittelen.

-Essi

Offline Danny

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 548
    • View Profile
  • Oikea nimi: Daniel
  • Seura: TFS
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #67 on: 24.08.14 - klo:17:00 »
Kiitos ettei tarvii mennä Sappeeseen katsomaan missä kunnossa rata nyt on. Ei ollut siis tiit viimekerrasta parantunut. Ei itseäni sytyttänyt.
Dagger - Pa1 - Nova - Challenger - Zone -  Drone - Wasp - Buzzz - Stalker - Predator - Force - Nuke

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #68 on: 24.08.14 - klo:17:07 »
Kiitos ettei tarvii mennä Sappeeseen katsomaan missä kunnossa rata nyt on. Ei ollut siis tiit viimekerrasta parantunut. Ei itseäni sytyttänyt.

Kiva, että blogista on hyötyä. Voi myös olla, että onnistumiset värittää mun mielipidettä, mut niin siinä kai usein käy.

-Essi

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #69 on: 24.08.14 - klo:17:53 »
Nyt kyllä loppukesän/syksyn käytät siihen, että opettelet vauhdinoton draivissa. Olen nähnyt niitä tapauksia, jotka "eivät nyt oikein tähän hätään viitsi opetella, kun tulokset laskee hetkeksi", ja jatkavat sitten (huonon) tuloksen suojelemista vuosikausia eivätkä koskaan opettele vauhtia.

Hetkeksi menee heitto sekaisin, mutta korvaus siitä on ISO!

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #70 on: 24.08.14 - klo:19:09 »
Nyt kyllä loppukesän/syksyn käytät siihen, että opettelet vauhdinoton draivissa. Olen nähnyt niitä tapauksia, jotka "eivät nyt oikein tähän hätään viitsi opetella, kun tulokset laskee hetkeksi", ja jatkavat sitten (huonon) tuloksen suojelemista vuosikausia eivätkä koskaan opettele vauhtia.

Hetkeksi menee heitto sekaisin, mutta korvaus siitä on ISO!

Toisaalta noin, mutta toisaalta kuvittelen että on helpompi oppia tietyt jutut ilman vauhdinoton tuomia lisäelementtejä, jolloin voi ensin keskittyä korjaamaan kyseiset virheet ja sitten lisää vauhdinoton siihen päälle (ja korjaa uudet virheet). Paikaltaan joutuu kuitenkin usein heittämään epätasaisissa maastoissa ym, joten ei se paikaltaan heittämisen opettelu hukkaan mene (rajansa toki kaikella, kannattaako hinkata sitä niin paljon että saa 120m paikaltaan jos samalla harjoittelumäärällä voisi heittää 150m vauhdin kanssa). Tietysti joillekin heiton ajoitus ja painonsiirto ym voi olla helpompikin oppia rauhallisen vauhdin kanssa, ja näkeehän noita heittäjiä paljon jotka ovat oppineet suoraan vauhdinoton kanssa heittämään paremmin kuin minä neljän vuoden harjoittelun jälkeen. :D

Itse pudotin tällä viikolla viimeisenkin askeleen pois heitosta ja ainakin osittain sen seurauksena tarkkuus ja heiton rentous parani niin että paukkui ennätykset kahdellakin radalla. Heitän vauhdin kanssa kierroksella vain tiettyjä avoimia (ylämäki)väyliä ja treenailen vauhdinottoa enemmän sitten kentällä. Ilman vauhtia putterit/draiverit lentää noin 65/90 metriä, vauhdin kanssa saan kyllä sen 15 metriä lisää noihin mutta tarkkuus on mitä on.

Toki mulla on vain muutamia tunteja viikossa aikaa frisbeegolfiin niin tilanne on osittain juuri tuo että en halua täysin vähiä kierroksiani pilata, Essillä taas aikaa näyttää olevan sen verran paljon että tason pudotus on aika nopeasti kärsitty. :)

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #71 on: 24.08.14 - klo:20:47 »
Nyt kyllä loppukesän/syksyn käytät siihen, että opettelet vauhdinoton draivissa. Olen nähnyt niitä tapauksia, jotka "eivät nyt oikein tähän hätään viitsi opetella, kun tulokset laskee hetkeksi", ja jatkavat sitten (huonon) tuloksen suojelemista vuosikausia eivätkä koskaan opettele vauhtia.

Hetkeksi menee heitto sekaisin, mutta korvaus siitä on ISO!

Just puhuin Terolle tosta, että haluun oppii heittää vauhdin kanssa. Nyt vaan viime viikko meni kiesseillä, jolloin en lähde uutta tekniikkaa opettelemaan, ja kuluva viikko töihin (ja eritoten 4.40 herätyksiin) totuttelussa. Ja oliko niin, että nyt sataa viikkokausia tauotta?

Jounin kanssa samoilla linjoilla siinä, että tän vauhdittoman opettelu on tärkeää. Tonin kanssa, kun tekniikkaa opeteltiin, tehtiin se koko ajan se ajatus takaraivossa, että vauhdinotto tulee mukaan jossain vaiheessa. Mun käden liikerata on todella jäykkä, joten vauhtejen voisi hyvällä tuurilla sekin rentoutua. We'll see.

-Essi

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #72 on: 24.08.14 - klo:22:09 »
Seuraa paasausta heittotreenien tärkeydestä ja vauhdinotosta:

Mä olen sitten eri koulukuntaa, koska mielestäni väärin ei kannata opetella heittämään, ja sitten vasta miettiä vähän parempia tapoja. Parempi=tehokkaampi ja vaivattomampi.

Voit opetella heittämään ilman vauhtia, mutta homma on ihan eri vauhdilla; rytmi, ajoitus, jopa liikerata. Olen tätä mieltä siksi, että on aina helpompi jättää heitosta jotain pois kuin lisätä siihen jotain.

Jos osaat heittää vauhdilla, on paljon helpompi opetella vauhditon. Toisin päin on vain hemmetisti hankalampi tie, trust me.

Pahimmillaan käy niin (ja tätä on nähty), että treenaat vauhtia ja toteat sen olevan niin hankalaa, että heität mieluummin vain paikaltaan tästä lähtien (koska et halua pilata niitä kierroksiasi opetteluun, kuten tuossa juuri vauhdittoman heiton kannattaja totesi).

Niin kauan kuin heitosta puuttuu jokin perusjuttu, kuten vauhti, annat tasoitusta radalle ja muillekin, jos kisaat. Joudut kompensoimaan puutetta jollain muulla: putilla, lähärillä, repimisellä ja voimalla.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että opetellaan ensin helppo tekniikka ja sitten vasta se "oikea" tapa.

Jälleen pyydän anteeksi suorasukaisuuttani, mutta jos voin auttaa jotakuta tekemään asiansa paremmin, niin koen olevani velvoitettu osallistumaan. Peace! :)

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #73 on: 24.08.14 - klo:22:39 »
otreenien tärkeydestä ja vauhdinotosta:

Mä olen sitten eri koulukuntaa, koska mielestäni väärin ei kannata opetella heittämään, ja sitten vasta miettiä vähän parempia tapoja. Parempi=tehokkaampi ja vaivattomampi.

Voit opetella heittämään ilman vauhtia, mutta homma on ihan eri vauhdilla; rytmi, ajoitus, jopa liikerata. Olen tätä mieltä siksi, että on aina helpompi jättää heitosta jotain pois kuin lisätä siihen jotain.

Jos osaat heittää vauhdilla, on paljon helpompi opetella vauhditon. Toisin päin on vain hemmetisti hankalampi tie, trust me.

Pahimmillaan käy niin (ja tätä on nähty), että treenaat vauhtia ja toteat sen olevan niin hankalaa, että heität mieluummin vain paikaltaan tästä lähtien (koska et halua pilata niitä kierroksiasi opetteluun, kuten tuossa juuri vauhdittoman heiton kannattaja totesi).

Niin kauan kuin heitosta puuttuu jokin perusjuttu, kuten vauhti, annat tasoitusta radalle ja muillekin, jos kisaat. Joudut kompensoimaan puutetta jollain muulla: putilla, lähärillä, repimisellä ja voimalla.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että opetellaan ensin helppo tekniikka ja sitten vasta se "oikea" tapa.

Jälleen pyydän anteeksi suorasukaisuuttani, mutta jos voin auttaa jotakuta tekemään asiansa paremmin, niin koen olevani velvoitettu osallistumaan. Peace! :)

I get it ja suurilta osin samaa mieltä. Ja mulle kierroksien pilaaminen ei ole se kompastuskivi, mutta en vaan koe, sen olevan optimaalinen tapa opetella tekniikkaa.

Mä haluan ehdottomasti, että joku joka tietää mitä tekee, on opettamassa mua. Se ei ole ollut vaihtoehto nyt sateiden takia. Sisätreenipaikkaa ei ole, kuivaharjoittelua ei ole mielekästä pitkässä juoksussa. Mutta. Haluan alkaa treenata vauhdinottoa.. Se on nyt seuraavana tytön "to learn" -listalla.

Be brutally honesta, kyllä mä kestän. Koko ajan kovempaa tekoa tämäkin tyttö.

-Essi
« Last Edit: 24.08.14 - klo:22:41 by Aittatar »

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: Aloittelevan naisheittäjän blogi.
« Reply #74 on: 24.08.14 - klo:22:44 »
Ihan hyvä että puhutaan suoraan. :) Tässä on vähän kahta koulukuntaa havaittavissa jenkkifoorumeillakin, jotkut suosittelee treenaamaan "from hit to backward" ja toiset taas heti täydellä vauhdinotolla.

Miksi paikaltaan heittäminen on väärin? Toki vauhdin kanssa kiekon saa lentämään pidemmälle mutta ei kai hyvässä paikaltaanheitossa mitään väärin tehdä, jätetään vain ensimmäiset osat heitosta pois. Ehkä riippuu heittotyylistä, mutta jos katsoo monen jenkkipron heittoa niin suurin piirtein siitä vaiheesta eteenpäin kun tukijalka osuu maahan niin liikkeet ovat yhtenäisiä sen kanssa kuin jos heitto olisi aloitettu kyseisestä pisteestä. Ajoituksellisesti heitto voi olla paikaltaan vaikeampaa kun "aloitetaan tyhjästä", ja siten heittäminen paikaltaan on ehkä monelle vaikeampaa oppia. Tästä ääriesimerkkinä Dan Beaton right pec drill, jossa heitto lähtee oikean rinnan kohdalta. Todella hankala saada rytmiä ja rentoutta noin lyhyeen liikkeeseen.

Allekirjoitan täysin sen että jos osaa heittää hyvin vauhdilla niin on helpompi opetella heittämään vauhditta, sillä perusjutut on pakko olla kunnossa jos vauhdin kanssa heittäminen onnistuu hyvin. Kuitenkin ainakin itselläni on auttanut tosi paljon vauhdin kanssa heittämiseenkin se kun lopetin vauhdinoton ja opettelin perusjutut kuntoon ilman ylimääräisiä osia (suora veto, heittokulmat, painonsiirto, ei pelkällä kädellä repimistä jne). Pidemmillä väylillä vauhdinottoa jo sitten käytänkin kisoissa jos saan siitä selvän edun vauhdittomaan heittoon nähden. Usein mahdollinen 10-20 metrin lisämitta ei kuitenkaan ole tuloksellisesti minkään arvoinen ja minimoin virhemahdollisuudet heittämällä paikaltaan (ei-kisakierroksilla sitten virheiden määrällä ei ole niin väliä ja silloin vauhdinottoa treenaankin fiiliksen mukaan).

En suinkaan kannata vauhdinoton pois jättämistä jos vauhdin kanssa heitto jo onnistuu tai tuntuu luontevalta, mutta jos heittotekniikassa tuntuu olevan paljon parantamisen varaa suosittelen kyllä treeneissä kokeilemaan myös sitä paikaltaanheittoa ja katsomaan ilmeneekö samat viat siinäkin. Aloittelevalla pelaajalla on helposti niin monta asiaa mitkä voi mennä pieleen ja jota ei ehkä tule edes ajatelleeksi, että mielestäni on huomattavasti helpompaa keskittyä muutamaan asiaan kerrallaan.

Niin ja paikaltaanheittolla en suinkaan tarkoita sitä että isketään jalat kiinni maahan suoraan linjaan korista katsoen ja nykäistään kädellä kiekko liikkeelle, vaan enemmänkin jotain tämän kaltaista (ks. aika 3:20):



Jopas tuli tilitystä. Vielä selvyyden vuoksi, jos vauhdinoton kanssa tuntuu heitto rennolla niin siitä vaan, ja vaikkei tunnukaan niin ei sitä kannata missään tapauksessa kokonaan unohtaa. Ja näin hitaasti ei kyllä kannata edetä kuin minä että vielä neljä vuotta harrastamisen jälkeenkin suurin osa heitoista lähtee paikaltaan. :D Välillä on ollut vauhtiakin mukana mutta tuntuman kadotessa askeleet on taas jääneet pois. Lupaan että vielä tämän vuoden puolella vauhti on mukana täälläkin. ;)