Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Gripblogi  (Read 136141 times)

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Gripblogi
« Reply #60 on: 04.08.14 - klo:11:33 »
Kuullostaa merkittäviltä edistysaskeleilta onneksi olkoon! Harvoin sitä saa kiessiä, jossa draivi ei menisi pieleen millään väylällä. Joten ei se par kiessi mikään huono suoritus ole ollenkaan edes sinun tasoisellesi pelaajalle.

Tämä onkin jännä ajatus, että "minun tasoiseni pelaaja". Mistä taso lasketaan? Minun tasoiseni on nykyään aika helvetisti huonompi kuin minun tasoiseni vaikkapa viisi-kuusi vuotta sitten. Tästä kertoo esimerkiksi se, että voin olla ihan tyytyväinen pelatessani Talissa 58, vaikka ei siitä kauan ole, kun par tuntui oikeasti epäonnistuneelta kierrokselta.

Näin se minun tasoinenkin vaihtaa tasoa.

Sinun jo osoitettu tasosi. Vaikuttaisi siltä, että sait aimo askeleen kohti parhaiden aikojesi tekniikkaa. Siten tuloksentekopotentiaalia. Aina voi tulla huippu- ja hutikierroksia, mutta tekniikan ja pääpelin parantaminen luo mahdollisuudet toistettavalle tuloksen teolle. Kun sekä pääpelisi ja tekniikka putin aikaisessa käden rentoutumisessa on edistystä, on loogista odottaa parempia tuloksia jatkossa, kun nousit paremmalle tasolle kuin viimeiseen kahteen vuoteen. Kun kuullostaa siltä, että on mahdollista rentouttaa puttia otteelta enemmänkin, uskoisin lisää edistystä olevan tarjolla. Vertaa äskeisen viestini havaintoihin rentouden muutoksissa tuloksiin nähden. Tsrmppiä kuullostaa siltä, että hyvää tästä seuraa sulle.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Gripblogi
« Reply #61 on: 08.08.14 - klo:16:50 »
Eka kerta.

En muista ekaa kertaani, mutta muistan milloin havahduin ongelmaani ekan kerran. Sen jälkeen se tuli ja meni satunnaisesti, kunnes viimeisten vuosien aikana se on ollut melkein jokaisen rundin kiusana ainakin kerran.

Tämä oli Stockholm Openissa 2007. Silloin rataa uudistettiin roimasti ja seassa oli paljon paskojakin väyliä. Se oli ensimmäinen vuosi, kun rata oli 27-väyläinen eikä todellakaan valmis sellainen. Joukossa oli mm. n. 60 metrinen lähes täysin avoin ja mitään sanomaton töppäisy. Manasin, että on ikävä pelata paskoja pakkokakkosia vain sen takia, että saadaan enemmän väyliä radalle. Tämän sanottuani nappasin muistaakseni kutosen siltä väylältä.

Silloinen liiton PJ Sami Poimis oli nykyistä nenäkkäämpi poolikaveri ja huomautti toki jälkikäteen, että ei se ollutkaan pakkokakkonen.

Vastasin, että "noita nyt tulee joskus, ei niille voi mitään."

Se, että olin viettänyt viimeiset pari minuuttia sahaten korin ympärillä ei muistikuvan mukaan ollut siis uutta, mutta kyseessä oli griplocki ja siitä seurannut yli-löysä putti ja siitä seurannut griplocki... no sellainen noitarinki.

Muistan myös väylällä 14 (majorin 17.) että olin puttaamassa maksimissaan kolmosta, ehkä kakkosta ja sahailin siinä aikani eikä mikään vain mennyt sisään. Silloin muista, että aloitin tavaksi muodostuneen anteeksipyyntämisen siinä puttirallin aikana, koska poolikavereilla on vähintään yhtä kiusallista seurata sivusta kuin minulla olla suorittamassa sitä häpeällistä manööveriäni.

Sittemmin on tullut pyydeltyä anteeksi monesti.

Lähdenkin tästä pelaamaan.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Gripblogi
« Reply #62 on: 08.08.14 - klo:23:35 »
Ei ole tullut gripparia nyt pitkään aikaan, vaikka toki huonoja putteja. Ne ovat kuitenkin ihan okei, jos pitäisi valita gripparin ja muuten vain ohiputtaamisen välillä.

Blogin pitäminen on ollut hyvä juttu. Tulee keskityttyä tähän apinaan, haastettua sitä ja tökittyä niin, että se voisi siitä vaikka lannistua ja valita uuden uhrin minun sijaani! Nykyään kierroksella en oikeastaan jännitä sitä, vaan jopa odotan, että tulisi. Odotan sitä, että voisin tuoreeltaan miettiä, miksi se tuli ja mikä meni ajattelussani pieleen, jotta se pääsi tulemaan.

Ehkä se on juuri se syy, miksi nyt en ole joutunut analysoimaan jälkikäteen gripparia; koska en pelkää, vaan annan sen tulla. Haluan, että niin kävisi, koska se on oleellinen osa tutkimustani. Tutkimukseni menee ihan perseelleen, jos en pian ala tarraamaan putteja käteen.

Ilmiö voi olla vähän sama kuin hikan parannusleikissä, jonka faija opetti mulle kun oli aivan pieni. Olen menestyksekkäästi vienyt leikkiä eteenpäin. Se menee näin, ja se parantaa hikan nopeasti:

Aina, kun olin saanut sitkeän hikan, faija leikki tosi innostunutta siitä; nyt päästään asiaan. Hän kaivoi sekuntikellon tai sekuntiviisarilla varustetun rannekellon esille ja näytti jotain tasalukua.

"Kun sekuntiviisari on kolmosen kohdalla, hikkaa. Ei yhtään aikaisemmin eikä myöhemmin, vaan tasan."

Saatoin hikata aikaisemmin, jolloin hän esitti pettynyttä. "Hei, nyt pitäisi vähän skarpata. Kutosen kohdalla hikkaat, muuten pitää lopettaa tää leikki."

Yleensä jo siinä vaiheessa näytti siltä, että hikka loppuu. Jos hikkaa ei kuulunut, niin taas siirrettiin tähtäintä eteenpäin. Ja vielä kerran, mutta hikkaa ei enää ollut. Loppuun kuului todeta, että "heti lopetit, kun päästiin asiaan."

Griplocki on ihan oikeasti tahdosta riippumaton ilmiö vähän kuten hikka, joka vain on ja istuu tiukassa. Etenkin jos sitä pelkää, mutta ainakin silloin kun sen unohtaa. Kyllä se takaraivoon jää, vaikkei juuri sillä hetkellä muistakaan sen olemassa oloa. Kun oikein keskittyy siihen ja miettii, että nyt olisi oikea hetki sen tulla ja nyt just tuntuu siltä, että voisi pistää puttiralliksi griplockin vuoksi, niin se jättää tulematta. Jos hikka paranee sillä, voisiko lockikin parantua?

Turha sitä on erikseen miettiä, että onko se lähtenyt vai ei. Ainakin mun pitää keskittyä siihen todennäköisesti tästä lähtien aina, koska se on sitkeää sorttia. Sitä paitsi peli pysyy mielekkäänä, kun voi tutkiskella tunteitaan.

Olen sellaisenkin määritelmän kuullut, että neuroottiset eivät tule hulluksi. Miksi? Siksi, koska ne pelkää sitä ja pitää huolen, että niin ei pääse käymään.

Lohdullista.

Ainiin, pelaaminen oli tosi kivaa. Pelasin Kivikossa Mikon kanssa kiessin, ja kutosella seuraamme tuli aiemmin tuntematon pelaaja. Hyvä tyyppi. Eikä mun peli mennyt sekaisin, ihme kyllä. Itse asiassa pidin pienen puttiklinikankin hänelle, ja uskoakseni siitä oli hyötyä. Meille molemmille. Pelasin -7, joka sellainen ihan pakollinen minimitulos Kivikossa, joskin olen keväällä paukutellut plussaakin siellä... Paranemaan päin.
« Last Edit: 09.08.14 - klo:12:41 by Jaani »

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Gripblogi
« Reply #63 on: 09.08.14 - klo:15:07 »
Kestäisin kyllä sellaisenkin kesken jääneen tutkimuksen, jossa apina kuoli vanhuuteen :-D Mitä sellaisia kaipaamaan, et kai sä nyt sellaisesta tykkää, sehän on masokismia?

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Gripblogi
« Reply #64 on: 09.08.14 - klo:16:53 »
Kestäisin kyllä sellaisenkin kesken jääneen tutkimuksen, jossa apina kuoli vanhuuteen :-D Mitä sellaisia kaipaamaan, et kai sä nyt sellaisesta tykkää, sehän on masokismia?

Ei tää kuole, mutta aktiivisella odottamisella ja maanittelulla se saattaisi esiintyä vain ani harvoin. Kivaa mulla on, ja se onkin juuri sitä masokismia.

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Gripblogi
« Reply #65 on: 09.08.14 - klo:20:07 »
Ikävä ongelma, mutta kiva tätä blogia on lukea. Tänks siitä. Vähän tartun, joka mun mielestä oleellistakin: neuroottiset eivät tule hulluiksi. Hullu? Mitä hulluksi tuleminen tarkoittaa? Mitä sitten, kun on hullu?

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Gripblogi
« Reply #66 on: 09.08.14 - klo:21:27 »
Sellanenkin fobia on että pelkää tulevansa hulluksi.  :'(
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Gripblogi
« Reply #67 on: 10.08.14 - klo:10:56 »
Ikävä ongelma, mutta kiva tätä blogia on lukea. Tänks siitä. Vähän tartun, joka mun mielestä oleellistakin: neuroottiset eivät tule hulluiksi. Hullu? Mitä hulluksi tuleminen tarkoittaa? Mitä sitten, kun on hullu?

Olisikohan hulluus tässä tapauksessa psykoottisuutta. Neuroottinen pysyy niin kahleissa, ettei psykoosi pääse päälle.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Gripblogi
« Reply #68 on: 10.08.14 - klo:11:07 »
Kestäisin kyllä sellaisenkin kesken jääneen tutkimuksen, jossa apina kuoli vanhuuteen :-D Mitä sellaisia kaipaamaan, et kai sä nyt sellaisesta tykkää, sehän on masokismia?

Ei tää kuole, mutta aktiivisella odottamisella ja maanittelulla se saattaisi esiintyä vain ani harvoin. Kivaa mulla on, ja se onkin juuri sitä masokismia.

Tullut sellainen ilmiö tutuksi käden hajoillessa aika ajoin, että parannuttua ja treenattua alkaa tado nousta jaihmettelen, tulisiko tästä jotain. Kun treeni ja duuni tukkouttaa paikat, ei pysty ennustamaan, milloin käsi toimii ongelmitta ja milloin on puhki. Väsymystä ei tiedä etukäteen ja jos kokeilee kuntoaan liian aikaisin estää tukkoutuneen käden lepäämisen. Odotusten nousu ja porkkana aasin nenän edestä veto tukotuksrn tai uuden kolhun muodossa se vasta löysässä hirressä oloa onkin. Vähän kuin toi apinan epäennustettavuus.

Mulla kun olisi tarvetta treenata paljon,  niin ei passaisi jättää treenejä väliin, niin tukotus on normitila ja riittävän levon sasminen on tuuria, kun koskaan en tiedä,  mikä on liikaa treeniä tai mikä on liian pitkä tauko. Mihinkään kiinteään ohjelmaan ei pysty, kun työrasitus vaihtelee ja työ yksin tukottaa usein. Kun ei ole pysyvää rutiinia ja en saa riittävää palautetta kropasta treenin ja levon tarpeesta, yleensä menee yliradituksen puolelle. Ja plonks tippuu suoritustaso. Epäennustettavuus on tuttua. Ja raivostuttavaa. Viime kiessillä tuli uusi ongelma, kun putissa tuli tuplatehoja kolmesti. WTF? Hohhoijaa.

Masokismia on kuvitella kehittymistä, kun joka kerta on joku kolhu katkonut nousun ja poistanut rutiinista parhaan vireen.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Gripblogi
« Reply #69 on: 10.08.14 - klo:11:11 »
Ikävä ongelma, mutta kiva tätä blogia on lukea. Tänks siitä. Vähän tartun, joka mun mielestä oleellistakin: neuroottiset eivät tule hulluiksi. Hullu? Mitä hulluksi tuleminen tarkoittaa? Mitä sitten, kun on hullu?

Olisikohan hulluus tässä tapauksessa psykoottisuutta. Neuroottinen pysyy niin kahleissa, ettei psykoosi pääse päälle.

Eikö psykoosin määritelmä ole todellisuuden tajun alenema? Eli ei ole ongelmasi. Sen sijaan henkinen pakkopaita, on pakko tehdä näin, ei voi poiketa on oiva keino nostaa paineita itselleen. Ja jos neuroottisuus itsensä kahlitsemisella aiheuttaa kovat paineet, saa äkkiä eläintarhallisen apinoita niskaansa.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Gripblogi
« Reply #70 on: 26.08.14 - klo:21:33 »
Ei mittää gripparii?

Ei.

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Gripblogi
« Reply #71 on: 26.08.14 - klo:21:56 »
Hyvä sulle mutta huono lukijoille... vaihtuuko blogin nimi vai laitetaanko tää lukkoon ???

Offline Seppase

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 468
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Seppä
  • Seura: Tomoottajat, TFS
Vs: Gripblogi
« Reply #72 on: 26.08.14 - klo:22:01 »
Tälle kaudelle on vielä erilliskisoja jäljellä..? ;)
P2 Envy JOKERi Roc3 Gator LASERi Firebird TITANi PD Destroyer PD2

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Gripblogi
« Reply #73 on: 26.08.14 - klo:22:22 »
Ei mittää gripparii?

Ei.

Upeeta kuulla.

-Essi

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Gripblogi
« Reply #74 on: 26.08.14 - klo:22:27 »
Mä olen "kilpailukiellossa", joten kisatilanteessa ei päästä kokeilemaan tämän vuoden puolella.

Meikku Millenium on eka kisa, johon voisin osallistua, jos nyt siltä tuntuu. Se riippuu kelistä ja fiiliksestä.

Olin Kivikossa pelaamassa toissailtana, pelasin aika paskaa peliä alusta lähtien ja päädyin johonkin -2 tmsp. Otin loppumetsästä pari bogiakin puttimokilla. Oli kiva olla aidosti yllättynyt ja pulteissa siitä, että puttasi ohi. Se siis ei tuntunut siltä, että "noniin, tää nyt on tätä niin kuin aina". Mä puttasin paskan putin, ja se VITUTTI, koska niin ei ollut tarkoitus.

Mutta vitutus loppui myös aika äkkiä, kuten pitääkin.

Ei jäänyt käteen. Oli vain huono putti. Se on ihan okei, tässä vaiheessa ainakin.