Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Rollerit  (Read 126672 times)

Offline McMake

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 42
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Käyrä
  • Seura: BSC
Rollerit
« on: 31.05.12 - klo:02:10 »
Ajattelin alkaa harjoitella rystyrollerin kuntoon, jotta sitä voisi käyttää täsmäavauksena tietyillä väylillä, pituutensakin vuoksi. Mitenkä tuo rolleri on syytä heittää, jotta sillä voisi saada tarkkuuttakin heittoon. Mihin suuntaan se siis käytännössä lähtee rollaamaan? Miten rolleria kannattaa lähteä harjoittelemaan?

Lueskelin netistä, että alivakaat, mieluiten kulutet kiekot olisit hyviä tähän heittoon. Poimin joitain netistä ja toivoisinkin kommentteja, että miten toimivat teidän käytössä? Muitakin saa mainita ja kommentoida, pitääkin mainita, jos hyviä kokemuksia on.
Sidewinder
TeeBird
Stingray

Miten päästäisiin nopeinten tämmöiseen lopputulokseen (kohdassa 2:46->)? :D

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Rollerit
« Reply #1 on: 31.05.12 - klo:09:10 »

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Rollerit
« Reply #2 on: 31.05.12 - klo:11:39 »
Mä käytän rollereihin ch valkyriee. Ja tähtään vähän kohteen vasemmalle puolelle et sit ku se kääntää yli ni se on sit oikees paikas :)

Offline ForeForEver

  • Juniori
  • **
  • Posts: 91
    • View Profile
    • Facebook-sivu
  • Oikea nimi: Jussi Palojärvi
Vs: Rollerit
« Reply #3 on: 31.05.12 - klo:18:40 »
prodiscus respecti, olen tätä lättyä nyt testaillut rollereihin ja ilmalento sekä maassa rullaus on todella suoraa. tietysti kun vauhti hiipuu alkaa kallistuminen mutta muuten kulkee naurettavan suoraan. muuta käyttöä en ko. kiekolle ole vielä keksinyt :) heitän tätä 90% tomahawkilla
drive for show putt for dough

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Rollerit
« Reply #4 on: 31.05.12 - klo:20:14 »
prodiscus respecti, olen tätä lättyä nyt testaillut rollereihin ja ilmalento sekä maassa rullaus on todella suoraa. tietysti kun vauhti hiipuu alkaa kallistuminen mutta muuten kulkee naurettavan suoraan. muuta käyttöä en ko. kiekolle ole vielä keksinyt :) heitän tätä 90% tomahawkilla

Eiks Respekti oo ihan naurettavan vakaa kiekko? Tarkoitatko legendaa mahdollisesti?

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Rollerit
« Reply #5 on: 31.05.12 - klo:20:18 »
Onko forerollerissa parempi heittää jyrää vai alivakaata?

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Rollerit
« Reply #6 on: 31.05.12 - klo:21:44 »
Onko forerollerissa parempi heittää jyrää vai alivakaata?

Vakaata mun mielestä, mut en oo mikään forerollereiden asiantuntija :)

Offline ForeForEver

  • Juniori
  • **
  • Posts: 91
    • View Profile
    • Facebook-sivu
  • Oikea nimi: Jussi Palojärvi
Vs: Rollerit
« Reply #7 on: 01.06.12 - klo:00:49 »
prodiscus respecti, olen tätä lättyä nyt testaillut rollereihin ja ilmalento sekä maassa rullaus on todella suoraa. tietysti kun vauhti hiipuu alkaa kallistuminen mutta muuten kulkee naurettavan suoraan. muuta käyttöä en ko. kiekolle ole vielä keksinyt :) heitän tätä 90% tomahawkilla

Eiks Respekti oo ihan naurettavan vakaa kiekko? Tarkoitatko legendaa mahdollisesti?

siis duodanoin, en ole varma :P kiekossa kun ei mitään lue, RHBH vedossa tätä kiekkoa saa painaa oikein kunnolla oikealle koska vääntää heti vasuriin ja rajusti. Sivuprofiili on aika korkea ja en millään usko että sen nopeus voisi olla 13?? Laitan ehkä kuvan niin joku paremmin prodiscukset tunteva voi sanoa mikä se kiekko on, valmistajan sivuillakaan ei ole sivuprofiilikuvaa. Vaihdoin itse tämän lätyn kaverilta eikä hänkään osannut sanoa nimeä tälle.

Forerolleri, eikös tämä ole aika sama kuin tomahawk-heitto? Sillä siis tätä olen nyt oppinut heittämään ja pituutta tulee parhaimmillaan kyllä naurettavan paljon. Tänään juuri pari tuntia sitten pelastin itse puskasta tällä kiekolla. Pienestä ikkunasta kevyellä näpyllä lähestyminen 2m päähän korista.
drive for show putt for dough

Offline McMake

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 42
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Käyrä
  • Seura: BSC
Vs: Rollerit
« Reply #8 on: 01.06.12 - klo:14:04 »

Forerolleri, eikös tämä ole aika sama kuin tomahawk-heitto? Sillä siis tätä olen nyt oppinut heittämään ja pituutta tulee parhaimmillaan kyllä naurettavan paljon.

Eikö tuo tomahawk ole jonkinlainen upsi ja rolleri kuitenkin menee ihan maassa?

Offline ForeForEver

  • Juniori
  • **
  • Posts: 91
    • View Profile
    • Facebook-sivu
  • Oikea nimi: Jussi Palojärvi
Vs: Rollerit
« Reply #9 on: 01.06.12 - klo:14:42 »

Forerolleri, eikös tämä ole aika sama kuin tomahawk-heitto? Sillä siis tätä olen nyt oppinut heittämään ja pituutta tulee parhaimmillaan kyllä naurettavan paljon.

Eikö tuo tomahawk ole jonkinlainen upsi ja rolleri kuitenkin menee ihan maassa?

niin joo siis kyllä, tomahawki tosiaan tekee siis sen silmukan ja tämä kiekko samalla tekniikalla heitettynä tulee suorana maahan ja lähtee rollaamaan...

Edit: niin ja siis olen pitänyt/käsittänyt että tomahawk olisi vain otteen nimi? Samoin thumber? Eli siis että kummallakin tyylillä voi heittää sekä rollereita että upseja?
« Last Edit: 01.06.12 - klo:14:49 by ForeForEver »
drive for show putt for dough

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Rollerit
« Reply #10 on: 11.06.12 - klo:16:37 »
Edit: niin ja siis olen pitänyt/käsittänyt että tomahawk olisi vain otteen nimi? Samoin thumber? Eli siis että kummallakin tyylillä voi heittää sekä rollereita että upseja?

Tomahawk on upsi - kiekkoa heitetään kuten tomahawk-kirvestä. Yleisesti ottaen vielä kämmenotteella, eli peukku kiekon päällä (thumberissa, eli peukku-upsissa sitten peukku kiekon alla).

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Rollerit
« Reply #11 on: 09.03.14 - klo:04:08 »
Kyselin treenipäiväkirjassa tätä, mutta ei tullut vastausta. Yritänpä tähänkin. Forerollereita jotenkin onnistuneesti heittävät. Millä kiekolla heitätte niitä ja minkälaisessa kulmassa. Heitätkö niin, että osuu maahan ihan lähellä itseäsi vai vasta kauempana. Miten otat tuulen huomioon? Muita vinkkejä forerollereihin? Bäkkärirolleri kulkee riittävän hyvin, mutta forelta homma ontuu.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Rollerit
« Reply #12 on: 09.03.14 - klo:04:58 »
Kuten rystyltä kaikenlaisia kiekkoja voi käyttää monilla linjoilla ja laskeutumiskulmilla hyvin eri pituuksille. Alivakaat ovat hankalampia kovaa heitettäessä ja kympistäkin rannesnspilla saa laittaa aikamoisen kulman jotteivat käännä yli. Tehoilla jyräkin on hyvä saada maahan jotain kymmenen astetta plus miinus jotain kallistuneena jotta se nousee maahan mentyään pystyyn jos haluaa suoran alun heittoon. Mitä lyhyempi heitto sitä aiemmin alas. Polvelta esteen kierrossa kympistä voi heittää maahan senttien päästä irtoamispisteestä kun distancessa niin kauas kuin pystyyn. Minusta jyrät halutussa laskeutumiskulmassa heittäen ovat helpoimpia distancerollereita. Minulla olkapään liikkuvuus tekee hysseflipistä alivakaammalla kiekolla hankalamman kovaa heitettäessä mutta puolitehoiset ovat ok. Jos ei lantiosta taita kulmaa. Ymmv.

Kaikkia kiekkoja kaikille laskeutumisetäisyyksille eri kulmissa alas kannattaa treenata. Siten saa laajemman kirjon eri kulkureittejä esteiden ympäri. Lähärinä esteen kierrossa jyrällä katto maan puolelle kääntynyt jyrkkä kaari on joskus ainoa avoin linja griinille puskan tai puurivin ympäri. Silloin voi heittää jopa 90 astetta eri suuntaan kuin kori ja silti osua tankoon.

feidi menee eri suuntiin kun kääntää kiekon eri päin otteessa. Sama kuin yli olan heitoissa peukku ja etusormi rimmillä tekee eron. Molemmille on käyttöä mutta mun rammalle kädelle peukkuote on öö vammainen. Eli käden lihakset ovat turhan jäykät otteesta kivusta ja tottumattomuudesta johtuen. Iso käsi ja pitkät sormet sekä ohuet kiekot auttavat tuossa suhteessa. Flick on ohuena ylivakaana kätevä kiekko peukkuforelle ja kätevä myös sormirollerille.

Pehmeät kiekot taittuvat tehoilla laskeutuessa jyrkästi ja vauhdissa. Silloin niiden suunta vaihtelee arvaamattomasti vaikka alusta olisi sama.
« Last Edit: 09.03.14 - klo:05:07 by JanneRäsänen »

Offline VVH

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 211
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville
Vs: Rollerit
« Reply #13 on: 16.03.14 - klo:10:18 »
Itse käytän premium jokeria forerollereissa, koska en saa sitä flippaamaan yhtään ja toisaalta se ei feidaakaan, jos joutuu heittämään esteen yli ennen maaosumaa. Hauskana puolena se on niin hyvin tasapainotettu että rollaa hitaastikin pitkälle(tuosta voi olla hyötyä sekä haittaa). Lähinnä 10-30 metrisiä rollereita heitän ja varsinkin lyhyimpiä oksienalitusheittoja olen koittanut korvata luotettavimmilla skipeillä ja pannukakkuheitoilla niillä paikoin kuin mahdollista. Rystyllä menee vähän pidempää(esim siltiksen entinen mandoväylä), lähinnä erilaisilla kuluneilla aviareilla.

Offline Mikael Häme

  • Juniori
  • **
  • Posts: 75
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Häme
  • Seura: Lahden FrisbeeClub
Vs: Rollerit
« Reply #14 on: 17.03.14 - klo:14:24 »
Rollerit menee (jos menee) star archonilla tai hakatulla ch bossilla, joskus käytössä myös z buzzz ss. Tosi vähän oon kyllä vielä kierroksella/kisassa heittäny ja näitä nyt tällä kaudella oliskin tarkotus treenata ihan kunnolla.