Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Ojasta allikkoon (TFS)  (Read 200323 times)

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Re: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #210 on: 05.04.14 - klo:17:12 »
Tänään kävin rykimässä tuuliin draivia sen sata kertaa. Siitä ei sen kummempaa mainittavaa kuin että lopussa löysin uutta terävyyttä keskittymällä siihen, että vedän saaton ylikorostetun pitkälle. Katsotaan taas kun tuulet laantuu, että onko lisämetrejä siunaantunut.

Putissa löysin myös parempaa tatsia korostamalla saattoa. Ulkoisesti ero ei ole ehkä valtava, mutta fiilis on ihan erilainen. Kisajännässä voi jäädä päälle semmonen ujo saatto ja sit homma lähtee aivan väärään suuntaan itseluottamuksen suhteen.

Sitten olin tuossa julkubetseillä eilen. Jengi oli vaihtelevantasoista, mutta tasureita hierottiin sitten huolella. Viimeisellä rundilla oltiin tasoissa kahden parin kesken. Oli niin pimeää, että ei lähdetty väylille sudaroimaan.

Ratkaistiin sitten voittaja putilla noin kymppimetristä. Mun pari oli sitä osaa jengistä joka pelaa fribaa noin kerran kesässä, joten tiesin, että omasta putista oli kiinni. Ekalla setillä vastustajapari sai yhden sisään mut kuittasin sen. Tokassa eivät saaneet ja kun itse upotin toisenkin, niin hynyt meille. Kyä maistu. Terkkui vaan Villelle. :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #211 on: 13.04.14 - klo:19:31 »
Teinpä sitten PDGA:n toimitsijakokeen. Läpi meni, mutta muutama fiba oli. Yks kliksutteluvirhe ja pari muusta syystä.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #212 on: 24.04.14 - klo:21:45 »
Reilu viikon tauko päjähti heittelyyn kun ensin iski mahatauti ja sitten lähdettiin koko perheen voimin Espanjan Madridiin pidennetylle pääsiäislomalle.

Tiistaina paluu ja eilen sitten vähän draivailua ja pikkasen puttaamista. Draiveissa ei isoa muutosta, mutta ihan hyvältä se tuntuu tällä hetkellä. Puttasinkin jonkin aikaa ja tein uuden ennätyksen hämäläiseksi puttitreeniksi nimeämässäni 25 putin sarjassa (5x5m, 5x7m, 5x8,5m, 5x10m, 5x12m) eli 18/25. Tuohon tasoon olen jo tyytyväinen. Kymppi ja 12m tuntuvat vielä epävarmoilta (ja tuntuvat varmaan vielä pitkään), mutta erona viime kauteen, että sieltä rupeaa jo saamaan joskus mukiinkin.

Vähitellen pitää alkaa siirtämään treeneissä painotusta tuonne puttaamisen suuntaan, jos meinaa kisoissa mitenkään pärjätä.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #213 on: 29.04.14 - klo:23:13 »
Lauantaina olin Niemenmaan Tumpsin kanssa Kirjurissa. Omalta osalta ensimmäistä kertaa kyseisellä radalla. Kierrostulokset oli +7 ja +5 (jos muistan oikein) eli ei mitään päätä huimaavaa, mutta heittely olikin aika ailahtelevaa. Pari kolme pirkkua per kierros ja muutama paikka mistä pääsi rehdisti pirkkua yrittämään noiden lisäksi. Putti oli ihan ok tikissä. Tosin varsinkin toisella kierroksella puhalteli sen verran raikkaasti, että vastatuulet nosti ja myötätuulet painoi putteja ohi ketjuista.

Mutta radasta tykkäsin kovasti. Tuolla tulee varmaan käytyä tänä kesänä uudestaankin.

Tumpsilta tietysti "pro-tipsejä" siinä kyselin ja mitä draivin pituuteen tuli, niin vastaus oli mystinen "sun pitää nyt vaan opetella heittämään kovaa". Ei mun tekniikka tietysti lähelläkään optimia ole, mutta tavallaan lohdullista, että siinä ei sillä tavalla nähdä suurta ongelmaa. Mutta "kovaa heittämisestä" olen kuullut samaa kommenttia muiltakin.

Tänään kävin sitten Epilässä iltasella draivailemassa ja siinä jossain vaiheessa päätinkin kokeilla riuhtoa niin kovaa kuin kädestä lähtee. Tajusin, että miksi olen vieroksunut tuota täysiä repimistä. Siinä kun niin helposti käy niin, että kiekko jää käteen ja tulee se kuuluisa myyrännussija tai kiekko lähtee 45 astetta väärään suuntaan ja taivaalle. Mutta tarpeeksi kun siinä toisteli, niin muutama ärhäkämpi rykäsy lähti ihan oikeaan suuntaan ja liitelivät pidemmälle kuin itsellä koskaan aiemmin. Ero ei ollut vielä huima, mutta muutamasta metristä n. viiteen metriin pidempiä kuin aiemmat parhaat siinä väylällä.

Saa nähdä jos tästä saa uutta juonta tuohon pidemmälle draivaamiseen. Nyt on ainakin suht optimistinen fiilis. Konkreettinen tavoite on edelleen rehti birdie Epilän kasilla. Siihen tarvitaan se 110m+ draivi (pieneen alamäkeen kylläkin, mutta kuitenkin).

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Re: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #214 on: 03.05.14 - klo:15:20 »
Tämä kirjoitus suosittelee, että tavoitteiden sijaan kannattaa keskittyä ottamaan käyttöön systeemejä. Vissejä pointteja.

http://blog.bufferapp.com/why-having-no-goals-in-our-lives-might-make-us-happier-and-more-successful

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk


Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Re: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #215 on: 03.05.14 - klo:19:55 »
Tämä kirjoitus suosittelee, että tavoitteiden sijaan kannattaa keskittyä ottamaan käyttöön systeemejä. Vissejä pointteja.

http://blog.bufferapp.com/why-having-no-goals-in-our-lives-might-make-us-happier-and-more-successful

Jeps. Tässä on pointtia.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #216 on: 07.05.14 - klo:23:35 »
Tänään oli hyvä ilta frisbeen parissa.

Lyhyet treenisetit kävin vetämässä Nokialla.

Ensinnäkin, onnistuin ensimmäistä kertaa bäkkärirollerissa ja heitin kiinteän ysiväylän viis metriä pitkäksi korista. Oli kyllä veikeä fiilis. Myös pari bäkkäriavausta korin tasalle. En tiedä tarkkaa pituutta tuolla korinpaikalla, mutta olisko jossain 110m huitteilla? GPS tommosta väitti. Luulen, että tuo onnistunut rolleri oli pisin "heitto" minkä oon tasaisella heittänyt. Ei kovin hyödyllinen heitto tuo bäkkärirolleri Suomen radoilla (paitsi juuri tuolla Nokian kiinteän ysillä), mutta hyvä fiilis tuli tuosta uudesta aluevaltauksesta.

Toiseksi puttaaminen tuntuu nykyään pirun hyvältä. Toki suorittamisessa on ailahtelevuutta, mutta pääosin puttaamiseen löytää nykyään fiiliksen, jossa mukavuusalue on alkanut siirtyä johonkin 8 metriin ja kympistäkin menee ok prosentilla. Erona aikaisempaan on siinä, että kun siihen sopivaan mielentilaan pääsee (eikä se yleensä ole edes kovin vaikeaa), niin puttaaminen tuntuu aivan helvetin hyvältä. Reeniä vaan lisää, niin varmuus kasvaa pidemmiltäkin matkoilta. Nyt tuntuu, että varmuus ottaa isoja harppauksia eteenpäin.

Rystydraivissa ei suurta parannusta, mutta sekin tuntuu edistyvän vähitellen ja pikkuhiljaa. Välillä irtoaa inan yli satasen siivuja. Tekemistä vielä on paljon.

Forea olen sen sijaan laiminlyönyt ja sen huomaa. Pituus on pysynyt samana ja ehkä parantunutkin silloin kun kiekko lähtee oikein kädestä. Mutta liian usein kiekko lähtee epäpuhtaasti ja suunta on täysin arpapeliä ja OATin ansiosta kippailee välillä holtittomasti. Pitää antaa forellekin tässä ennen kisoja enempi rakkautta.
« Last Edit: 07.05.14 - klo:23:39 by jajvirta »

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #217 on: 08.05.14 - klo:09:10 »
Keskityt kirjoituksissasi aika paljon heittojen pituuksiin. Miten kontrolli noin muuten on tällä hetkellä hanskassa? Suuntaaminen, heittojen korkeus, nokkakulma, hysse- ja antsalinjat, lähärit, jne...?

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #218 on: 08.05.14 - klo:10:11 »
Joo siis tiedossa on, että tuo draivin pituus on suorastaan pakkomielle tällä hetkellä. Ehkä juuri sen takia, että se on tuntunut junnaavan paikallaan. (Tosin vuoden aikaskaalalla kyllä edistystä on tapahtunut.) Välillä tulee mieleen analogia siihen Viivi & Wagner -strippiin, jossa Wagner sanoo, että haluaa rahaa, johon Viivi vastaa että "raha ei tuo onnea". Tähän Wagner: "en halua onnea, haluan rahaa". Eli minäkään en halua "onnea" eli parempia tuloksia vaan "rahaa" eli mittaa draiviin. ;-)

Mutta joo, kyllä monet ulkopuolisetkin ovat sanoneet, että mulla on tommonen hyvä, tarkka "hidastettu" draivi ja että nyt pitäisi vaan opetella heittämään kovaa. Eihän se mikään maailmanluokan tai edes piirikunnallisen tarkka ole, mutta näin objektiivisestikin ajatellen tulosten kannalta parasta vastinetta rahalle olen kokenut saavani mahdollisesta draivin mitan lisäämisestä. Erityisesti tämä näkyy "kotiradalla" eli Julkujärvellä. Jos draivin mitan saa jostain 90-95 metristä 110 metriin, niin pirkkupaikkoja aukeaa pirusti lisää.


Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #219 on: 08.05.14 - klo:10:37 »
Jos draivin mitan saa jostain 90-95 metristä 110 metriin, niin pirkkupaikkoja aukeaa pirusti lisää.

Juup. Tuo pätee monellakin radalla.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #220 on: 10.05.14 - klo:18:39 »
Nummelanharju vihdoin kokonaan kierrettynä. On edes jotain hajua mitä kisoihin heittää.

Tuli itse asiassa Nummelan PG-tourin osakilpailun TD:n kanssa heitettyä kierros. Kysyivät seuraan siinä nelosväylää heittäessä. Kyllähän seura kelpasi, koska rataa en tunne etukäteen.

Pitää nyt heti sanoa, että vaikka yleensä en lähde vasurin/oikurin rata -keskusteluihin, niin ei tuolla Nummelanharjulla ole juurikaan väyliä, jossa voi heittää vasurin bäkkärillä perushysseä tai suoraa plus feidiä. Aika monella pirkkuväylällä pitää luottaa foreen. Noh, tällä mennään.

Suunnitelmaa:

1: putterifore korin alle
2. wraith-fore
3. bäkkärillä sinne aukealle, putterilähäri korin lähelle ja par
4. ternillä väylää pitkin ja jos oikein hyvin käy, niin birdieputilla
5. wraithilla hysseä sinne aukeammalle ja sieltä lähäriä korille
6. vähän vielä auki, tekis mieli kokeilla fore-ässää, mutta se on vähän epävarma
7. midarilla bäkkäriä
8. midarilla suoraa bäkkäriä
9. jackalilla pieni hysseflippi
10. wraithilla hillitty avaus ettei mene kiville asti ja siitä sit jatko draivelilla
11. ?? vasurin bäkkäri ei sovi tuohon lainkaan, kai se joku foreantsa sitten olis
12. wraith/fd-fore
13. wraith/pd-fore
14. fd:llä rauhallinen hysse mutkaan, siitä jatko tilanteen mukaan
15. ?? putterilla siihen koria kohti
16. midarilla ensimmäiselle tasaiselle ja sieltä fd:llä korille
17. wraith-fore
18. tern/wraith suoraan ja toivotaan että pysyy siellä päällä ja skippaa/feidaa koria kohti (treenikiessillä sain tähän pirkun)

Kyllä itellä on paariin kovasti tekemistä. Katotaan ny. Puttia pitäis saada tikkiin.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #221 on: 10.05.14 - klo:20:36 »
11 tomo?

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #222 on: 15.05.14 - klo:00:00 »
Kyllä se vaan niin on, että mun putti vaatii löytämisen aina vaan uudelleen. Ihan kylmiltään kun lähtee kierrokselle, niin on vaan korkeemmas kädes, että lähteekö putti kulkemaan. Sen sijaan jos ihan 10-20 puttiakin ehtii lämmittelemään, niin tuntuma on aivan toisenlainen. Lisääkin kandee lämmitellä toki, mutta jo lyhyelläkin lämmittelyllä pääsee lähelle omaa parasta tasoa.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #223 on: 15.05.14 - klo:08:13 »
Mulla on sama homma putin kans, ekan 10 putin aikana kalibroidaan ja sitte ku on menny yli, ali ja molemmilta puolin ohi ni rupee löytyyn.

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #224 on: 15.05.14 - klo:08:19 »
Omalla kohdalla lämmittelyputeilla ei oo mitään tekemistä kiessillä puttaamisen kanssa :o