Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Ojasta allikkoon (TFS)  (Read 200381 times)

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Re: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #270 on: 30.08.14 - klo:21:11 »
Yritän välttää "jos olisin putannut paremmin" -selittelyitä, mutta tänään toimi draivi, putti ei. Ringin sisältä tai rajoilta 7 missiä, 11 osumaa. (En laske alle viismetrisiä tähän. Ne meni kaikki.) Muutama yritys askelputilla yli 12 metristä, mutta niistä ei mennyt yksikään.

Ei se nyt toivoton prosentti, mutta puttaaminen ei tuntunut hyvältä. Huomenna enemmän lämmittelyä, josko se siitä.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Re: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #271 on: 31.08.14 - klo:19:18 »
Kylmiksen kisat paketissa. Kahden kierroksen total -1 eli toinen kierros meni ihannetulokseen. Aika puurtamiselta tuntui, mutta viimeisen kahdeksan väylän -3 pelasti. Nyt toimi puttikin inan paremmin. Draivi sen sijaan ei ollut yhtä jiirissä.

Kokonaisuutena olen tyytyväinen suorituksiini. Molemmat kierrokset yli oman ratingin, mutta kumpikaan kierros ei ollut häikäisevää suorittamista. Suonaria odotellessa.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #272 on: 06.09.14 - klo:21:28 »
Tänään päätin, että en enää yritä treenata draiviin lisää pituutta. Tänä kesänä olen käynyt aika säännöllisesti treenailemassa kävelymatkan päässä olevalta kentältä (jota ei tunnu juuri kukaan muu käyttävän) mutta mitään mainittavaa kehitystä ei ole tapahtunut. Olen ollut neuvottavana, olen videoinut ja yrittänyt hienosäätää, mutta kun ei niin ei.

Rystydraivi on nyt siinä satasen tuntumassa, hyvät heitot menevät vähän yli, huonommat vähän ali. Siihen on tyytyminen. Sillä annetaan monille paljon eteen, mutta tuloksen kannalta enemmän tulee annettua eteen epätarkoilla heitoilla ja usein myös puttaamalla ohi. Esim. kylmiksen kisoissa oli n. neljä väylää 27:stä, joilla pirkkutsäänssit olivat suht olemattomat draivin mitan riittämättömyyden takia, mutta hyvin vähän niihin otettiin pirkkuja muidenkaan pelaajien toimesta.

Mutta tämän kehon kanssa draivitreeni on hukkaan heitettyä aikaa. Oli syy mikä tahansa, niin tähän on jääty toistaiseksi jumiin ja se on hyväksyttävä. Jos mitä treeniä ehtii lajin parissa tehdä, niin pitää keskittyä tarkkuuden ja pelisilmän kehittämiseen. Ja tietty puttaamisen.

Kisakausi alkaa olemaan taputeltu. Nokian amatöörikisaan olen jonossa, mutta vasta 21., joten en tiedä tippuuko sieltä paikkaa.

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #273 on: 06.09.14 - klo:22:00 »
Vähän samanlaisia mietteitä on ollut itsellänikin vaikka toistettavat mitat jää noistakin kymmenisen metriä. Olen useasti laskeskellut kisojen jälkeen että tulokset olisivat parantuneet esim. 5-10 heitolla vain sillä että saisi alle viisi- tai kuusimetriset putit sisään "varmasti". Samanlaisen hyödyn saaminen draivipituuksia parantamalla on aika kaukaa haettua lähiradoillani (toki pirkkopaikat lisääntyy jos mittaa tulisi vaikka parikymmentä metriä lisää, mutta jos ei silti saa läheltä putteja sisään niin ei paljoa auta).

Draivaaminen kentällä on kuitenkin "hauskempaa" (välilä kyllä sapettaa oma huonous oikein urakalla) kuin se puttien tahkoaminen, joten niin se vaan on täälläkin pesäpallokentällä ravattu koko kesä ja puttikori on kerännyt pölyä varastossa. Lähipelin kehittäminen on kyllä ehkä treeneistä mielekkäintä, jos vaan olisi joku neppailurata tms. lähistöllä.

Sen sijaan että hakisin draiviin lisää pituutta opettelenkin nyt vihdoinkin kunnollisen vauhdinoton ja rentouden tekemiseen. Jos sitä sillä keinoin selviäisi paikat masters-ikään saakka. ;) Voihan se olla että samalla tulee sitten mittaakin.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #274 on: 09.09.14 - klo:00:57 »
Tänään päätin, että en enää yritä treenata draiviin lisää pituutta. Tänä kesänä olen käynyt aika säännöllisesti treenailemassa kävelymatkan päässä olevalta kentältä (jota ei tunnu juuri kukaan muu käyttävän) mutta mitään mainittavaa kehitystä ei ole tapahtunut. Olen ollut neuvottavana, olen videoinut ja yrittänyt hienosäätää, mutta kun ei niin ei.

Rystydraivi on nyt siinä satasen tuntumassa, hyvät heitot menevät vähän yli, huonommat vähän ali. Siihen on tyytyminen. Sillä annetaan monille paljon eteen, mutta tuloksen kannalta enemmän tulee annettua eteen epätarkoilla heitoilla ja usein myös puttaamalla ohi. Esim. kylmiksen kisoissa oli n. neljä väylää 27:stä, joilla pirkkutsäänssit olivat suht olemattomat draivin mitan riittämättömyyden takia, mutta hyvin vähän niihin otettiin pirkkuja muidenkaan pelaajien toimesta.

Mutta tämän kehon kanssa draivitreeni on hukkaan heitettyä aikaa. Oli syy mikä tahansa, niin tähän on jääty toistaiseksi jumiin ja se on hyväksyttävä. Jos mitä treeniä ehtii lajin parissa tehdä, niin pitää keskittyä tarkkuuden ja pelisilmän kehittämiseen. Ja tietty puttaamisen.

Tämän suuntaisia ajatuksia itsellänikin ollut jo pitkään. Pituutta ei enää tule treenaamalla lisää. Se potentiaali, joka tässä kropassa on, alkaa olla käytössä. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö draivia kannata enää treenata. Siinä on niin paljon muutakin kuin pituus. Vähän se joskus turhauttaa, kun treenikaverit paiskoo miltei kaikki pidemmälle ja tietää, ettei siinä ole (enää) tekniikasta kyse. Toisaalta hyvin vapauttavaa, kun asian hyväksyy ja keskittyy omiin vahvuuksiinsa. Niillä korteilla on pelattava, mitkä on jaettu.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Re: Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #275 on: 09.09.14 - klo:08:01 »
Tämän suuntaisia ajatuksia itsellänikin ollut jo pitkään. Pituutta ei enää tule treenaamalla lisää. Se potentiaali, joka tässä kropassa on, alkaa olla käytössä. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö draivia kannata enää treenata. Siinä on niin paljon muutakin kuin pituus. Vähän se joskus turhauttaa, kun treenikaverit paiskoo miltei kaikki pidemmälle ja tietää, ettei siinä ole (enää) tekniikasta kyse. Toisaalta hyvin vapauttavaa, kun asian hyväksyy ja keskittyy omiin vahvuuksiinsa. Niillä korteilla on pelattava, mitkä on jaettu.

Joo, on varmaan totta että paremmalla tekniikalla tulisi lisää metrejä, mutta sekin tie näyttää nousevan pystyyn. En osaa näemmä korjata niitä tekniikkavirheitä sitten. Ainakaan näillä treenimäärillä mitä itsellä on tähän uhrata.

Mutta vapauttavaahan se on myöntää tämä itselle. Nyt voi keskittyä nauttimaan. Vaikka puttitreenistä josta tietää tulevan tuloksia ajan myötä! :-)



Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Re: Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #276 on: 09.09.14 - klo:08:26 »
Tämän suuntaisia ajatuksia itsellänikin ollut jo pitkään. Pituutta ei enää tule treenaamalla lisää. Se potentiaali, joka tässä kropassa on, alkaa olla käytössä. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö draivia kannata enää treenata. Siinä on niin paljon muutakin kuin pituus. Vähän se joskus turhauttaa, kun treenikaverit paiskoo miltei kaikki pidemmälle ja tietää, ettei siinä ole (enää) tekniikasta kyse. Toisaalta hyvin vapauttavaa, kun asian hyväksyy ja keskittyy omiin vahvuuksiinsa. Niillä korteilla on pelattava, mitkä on jaettu.

Joo, on varmaan totta että paremmalla tekniikalla tulisi lisää metrejä, mutta sekin tie näyttää nousevan pystyyn. En osaa näemmä korjata niitä tekniikkavirheitä sitten. Ainakaan näillä treenimäärillä mitä itsellä on tähän uhrata.

Mutta vapauttavaahan se on myöntää tämä itselle. Nyt voi keskittyä nauttimaan. Vaikka puttitreenistä josta tietää tulevan tuloksia ajan myötä! :-)

Mä meinasin jo luovuttaa keväällä, mutta en luovuta. Kylä mä vielä sen 150m heitän. Tai itken ja heitän.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Re: Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #277 on: 09.09.14 - klo:12:14 »
Mä meinasin jo luovuttaa keväällä, mutta en luovuta. Kylä mä vielä sen 150m heitän. Tai itken ja heitän.

En ajattele omalla kohdallani, että olisi luovuttamisesta kyse. Ennemminkin realiteettien hyväksymisestä. Toisen kropassa on pituusheittoon (lihassolu)potentiaalia enempi kuin toisen. Tekniikkaa hiomalla voi saada omasta potentiaalista irti sen mitä saatavissa on - ei enempää.

Toivon, että onnistut. Heität kiepillä jo niin pitkälle, että potentiaalia on varmaan vielä varastossa normibäkkäriin. Mutta 150m kuulostaa aika kovalta.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #278 on: 30.09.14 - klo:10:11 »
Hiljaasta ollut heittelyrintamalla. Mutta jotain nyt kuitenkin.

Kirjurin AM-kisoissa kävin räpeltämässä MA3-luokassa sijalle 5, siitä joku nimellinen lahjakortti. Peli ei tuntunut hyvältä missään vaiheessa, mihin kyllä osaltaan vaikutti se, että tuuli oli aika helvetillinen. Yritä siinä sitten putata, kun välillä ihan normaalisti kädestä lähtevä putti putoaa maahan metrin ennen koria (myötikseen) tai lentää ketjuista helvettiin tai muuten vaan taivaalle (vastikseen). Yksi maukas vastatuuliputti 10 metristä meni tosin vain vähän rannetta ojentamalla.

Viimeisimmässä rating-päivityksessä rating nousi 897:stä 908:aan eli hyvästi MA3 (toistaiseksi). Tarvis vähän vielä nostaa. Yksi haave olisi osallistua ensi vuonna SM-kisoihin seniorisarjassa. Voi olla, että sinne tarvii jonkun verran kovemman ratingin, koska SM-kisat järjestetään nyt niin keskeisellä paikalla (Lahti).

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #279 on: 22.10.14 - klo:19:54 »
Kylymä.

Edellisen kerran koskin kiekkoihin jossain läppäparigolfsetissä Julkulla. Homma huipentui siihen, että heitettiin ykkösväylällä kaksi sudaria CTP:nä (Santasen) mersun pitkillä kori valaisten. Ojensin peeykköstä vähän korin suuntaan, niin eiköhän se löytynyt alle kahden metrin päästä korista. Siitä yhdellä heitolla kahden sudarin voitto.


Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #280 on: 07.11.14 - klo:12:10 »
Sain lääkäriltä diagnoosin, jota olin hetken jo itsekin epäillyt: minulla on keskivaikea obstruktiivinen uniapnea. Kaikkien muiden terveysriskien lisäksi se aiheuttaa tyypillisesti jatkuvaa päiväsaikaista väsymystä. En itsekään muista koska viimeksi olisin varsinaisesti tuntenut oloni pirteäksi. Hoitoa odotellessa. Diagnoosissa suositeltiin CPAP-hoitoa eli ylipainemaskia naamalle öisin, joka pitää röörit auki ja hengityksen ei pitäisi enää pätkiä unen aikana.

Suosittelen ottamaan asiasta selvää, jos olet kokenut yleisimpiä uniapnean oireita: päiväsaikainen väsymys, kovaääninen kuorsaus, toisten havainnot hengityksen katkoksista nukkuessa, aamupäänsäryt, kuiva suu aamulla, ongelmat muistissa/keskittymiskyvyssä, jne. Kotitesti on ainakin suht vaivaton. Uniapneasta aiheutuu lukuisia vakavia terveysriskejä. Ja tietysti väsyttää koko ajan.

Tällä on sellainen kytkös frisbeegolfharrastukseenkin, että sekä fyysinen että taidollinen kehittyminen on hyvin vahvasti riippuvainen unen määrästä ja laadusta, jotka molemmat ovat itselle olleet ainakin viimeisen vuoden tai pari todella heikoilla kantimilla. Pitkäaikaista oppimista kun motoriikassa ei oikein tapahdu ilman kunnollisia yöunia. Myös ihan lihas/nopeustreeni vaatii toimiakseen palautumista yöunien aikana ja sitä kunnollista yöunta en ole juuri saanut (kokeessa todettiin, että hengityskatkoksista johtuvia heräämisiä oli yli 20 tunnissa.)

Uudella innolla sitten treenaamaan jos tästä saa pian hoidon ja siitä apua nukkumiseen.

Offline jtrogen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 919
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #281 on: 07.11.14 - klo:13:04 »
Mistä toi johtuu? En videoilta ainakaan ole havainnut että kärsisit ylipainosta. Itsellä tauti aiheuttaisi välittömästi ajoluvan menettämiseen.

Offline moog

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 406
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Moisio
  • Seura: Sipoon Discstroyers
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #282 on: 07.11.14 - klo:13:14 »
Mistä toi johtuu? En videoilta ainakaan ole havainnut että kärsisit ylipainosta. Itsellä tauti aiheuttaisi välittömästi ajoluvan menettämiseen.

Itse kun poden samaa, voin omalta osaltani todeta syyn löytyvän tietynlaisesta rakenteellisesta ahtaudesta ylähengitysteissä. Nenän väliseinä on kuulemma hieman vino ja nuo nielun kudokset "pehmyitä" (ja kieli suurehko?!?), näin analysoi lääkäri. Vaikka ylipaino onkin usein selittävä tekijä, se ei tosiaan ole ainoa.
"Yllättävän usein avaan heitolla joka onnistuessaankin olisi ollut huono ratkaisu"

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #283 on: 07.11.14 - klo:13:14 »
Mistä toi johtuu? En videoilta ainakaan ole havainnut että kärsisit ylipainosta. Itsellä tauti aiheuttaisi välittömästi ajoluvan menettämiseen.

Kyllä siitä sairaudesta kärsii laihatkin ihmiset. Lihavilla se on merkittävästi yleisempää kyllä. Amerikassa se on varsinainen kansantauti nykyään.

Olen aina kuorsannut niin perkeleesti. Silloinkin kun olin 20 kiloa laihempi.

Offline jtrogen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 919
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Ojasta allikkoon (TFS)
« Reply #284 on: 07.11.14 - klo:14:34 »
Okei. Ikävää tuollainen.