Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?  (Read 26523 times)

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« on: 03.06.12 - klo:19:11 »
Jotkut neuvovat aloittamaan lajin niin, että heittää kaikki heitot putterilla: avaukset, lähestymiset, ja tietysti, putit. Onko tämä hömpötystä vai hyvä neuvo?

Oletetaan nyt, että pääsee treenaamaan radoille, jotka eivät ole tolkuttoman pitkiä ja/tai vaikeita. Ja että tarkoituksena on kehittyä, jos ei nyt maailmanmestariksi niin ainakin ikäsarjan piirimestaruuskisojen kärkikahinoihin.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #1 on: 03.06.12 - klo:20:40 »
Vastaan kyllä, mutta tokihan sitä voi muuta vähän koitella siinä sivussa.

Pahin skenaario on se, että oppii heittämään väärin aloittamalla harjoittelun nopeiden draiverien kanssa. Nehän vaatii aloittelijalta hirmuista annukkaa, että pysyvät väylällä. Samalla vedolla muut kiekot onkin sitten aina nurin...

Offline Atamooni

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 102
    • View Profile
  • Oikea nimi: Heikki Talvinen
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #2 on: 03.06.12 - klo:22:52 »
Mun mielestä järkevintä alottaa on niin että on esim. p1 ja joku 150g leopardi. Se että heität pelkkää putteria 2kk ja kun oot siinä jo kohtuullinen, saat draiverin kätee tyylii ekaa kertaa niin taas alotetaankin periaatteessa "tyhjästä". Mutta toki sitä en kiellä ettäkö putterin heittäminen ei olisi tärkeää ja varsinkin sen kanssa opettelu, mutta hyvä on mielestäni opetella siinä sivussa jo draiviakin ja muutenkin monipuolisempaa harjoittelua, se kuitenkin vastaa enemmän sitä, mitä fribagolffi on.
Tuntuu kuitenkin että vaikka miten neuvotaan ja ohjastetaan niin hyvin harva oppii näillä neuvoilla suoraan, yleensä vaaditaan se kantapään kautta opettelu, se taitaa muutenkin toimia parhaiten.. :)

Ja jos nyt halutaan vielä pallogolfiin tätä verrata niin eipä sielläkään kukaan taida alotella ekana pelkällä putterilla... :)

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #3 on: 03.06.12 - klo:23:43 »
Tuolta toisesta ketjusta, pakko kompata...

Kun uusi yksilö eksyy lajimme pariin, homma menee varsin usein seuraavalla tavalla:

1: Yksi kiekko riittää - kunhan se on sellainen draiveri, joka lentää ihan pirun pitkälle
2: Pakko se toinenkin kiekko on hankkia, kun ei se puttaaminen ollu kivaa sillä katanalla
3: Välineurheilijat on ihan hölmöjä
4: Mun on pakko ostaa kaikki draiverit, jotta löydän sen joka lentää sinne pirun pitkälle
5: Mä ostin myös kaikki midarit, jotta löytäisin sen joka lentää suoraan
6: Mä en vieläkään koske mun midareihin rundin aikana
7: Karsin epäoleelliset kiekot pois bägista ja kirjoitan jollekkin foorumille mun mageen 46 kiekon setin, jonka otan aina kiessille mukaan - niitä saattaa tarvita.
8: Miksi mulla on aina selkä kipee?
9: Jos mä vaikka opettelisin heittämään tätä yhtä kiekkomallia ensiksi.

Jos nyt ei kärjistetä, niin kait se kuuluu lajin aloittamisen iloihin kun voi uskoa että se heittotaito on vaan siitä täydellisen kiekon löytämisestä kiinni. Ja kun se koukku iskee, niin on vaan niin mielettömän mukava jutella niistä kiekoista, muoveista, painoksista ja muusta vastaavasta. Yleensäkkin kiekkovalikoimat tuntee kaikkein parhaiten tyyppi jolla laji on kolahtanut tosi pahasti vuoden parin sisällä.

...

Ne neljäsataa kiekkomallia on sitten se suuri huijaus, joka kohdistuu kaikkiin lajia aloittaviin. Kun ne on vaan niin hienoja ja ne oikeesti tuo sitä pituutta lisää...
Ei siinä mitään, kyllähän mäkin tykkään hypistellä vieläkin kiekkoja ja joka vuosi tulee kokeiltua yhtä tai kahta uutta mallia. Ja se nyt on vaan ne oppirahat mitkä pitää tässä lajissa maksaa. Suurin osa ostaa kymmeniä ja kymmeniä eri kiekkoja, ennenkuin kokemus tulee ja vetää korville.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #4 on: 04.06.12 - klo:01:31 »
Ei kait pelkällä putterilla heittäminen ketään automaattisesti autuaaksi (tai ammattilaiseksi) tee. Olisi hyvä sisäistää, mikä tässä on pointtina, jotta treenistä saa kaiken irti. Pointti, niin kuin minä sen nyt ymmärrän, on simppelisti se, että putterin kanssa oppii heittämään oikein. Se on kuin kaikki muut kiekot helpommassa ja herkemmässä muodossa. Sitä voi heittää sataan metriin ja ylikin (itse saan 80m), joten ei kannata kuvitella, että sitä tarvitaan vasta, kun ollaan nuuhkimassa koria. Voit saada draiverin pitkälle ja kerskailla sillä, mutta tämä peli ei ratkea pisimmällä heitolla, vaan hyvällä lähipelillä ja etenkin puttipelillä. Nämä kaikkein tärkeimmät heitot heitetään nimen omaan putterilla. Onhan se myös lähestymiskiekko (putt and approach).
Putterin kanssa voi harjoitella melkein kaikki perusheitot ja niiden variaatiot. Sillä saa suorat, hysset ja selkeät annukat ja se opettaa erilaisten heittokulmien käytön selkeästi. Jos opit draivaamaan putterilla, osaat pian muillakin kiekoilla, mutta juttu ei toimikaan toisinpäin (tiedän kokemuksesta). Ja putterin herkkyydestä vielä sellainen pointsi, että putteri rankaisee, jos heitto lähtee epäpuhtaasti. Se väpättää ja kippailee ja näin siltä saa palautteen, että jotain pitää muuttaa. Silti se yleensä huononkin heiton jälkeen on lähempänä väylää, kuin metsään karannut draiveri. Samoja harjoituksia ja jujuja ei draiverista saa irti (Ei draiverilla oikein voi opetella esim. 50 metristä luotisuoraa heittoa, joka laskeutuu nätisti maahan ilman pienintäkään feidiä). Joku kokeneempi voisi varmaan lisätä tähän kaikenlaista pointsia, mutta tässä nyt jotain.

Ja mikä siisteintä. Kun lähtee nöyrästi vain muutaman putterin kera viskomaan ja tajuaa näitä pointseja ihan itse siinä heittäessään, alkaa tapahtua hyviä asioita. Ja sitten siitä hyvästä heittoputterista tuleekin yksi parhaista kamureistasi.

Offline Vesa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa H
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #5 on: 04.06.12 - klo:10:30 »
Voit saada draiverin pitkälle ja kerskailla sillä, mutta tämä peli ei ratkea pisimmällä heitolla, vaan hyvällä lähipelillä ja etenkin puttipelillä. Nämä kaikkein tärkeimmät heitot heitetään nimen omaan putterilla.
Indeed.
Itse starttasin lajin just tolla "väärällä" tavalla että pakko oppia heittään draiveria lujaa ja pitkälle, ja siinä nyt vielä aikalailla onnistuinkin. Eikä siinä mitään, mutta on tää vähän noloa kun lähipeli ja puttaus on vieläkin niin hataraa että ei uskois vielä kolmantena kesänä olevan tällä tasolla...

En ehkä ihan noin jyrkkää linjaa vetäis että pelkällä putterilla pitäisi alottaa, mutta just toi olis pirun hyödyllistä lähtee vaikka sillontällön kiertään rataa pelkillä midareilla ja puttereilla.. Sillon kun draiverit on mukana niin kyllä se useimmiten niin tuppaa meneen että 90% heitoista tehdään niillä vaikkei olis "tarvis".

Offline BacWooZ

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joni Korpi
  • Seura: LFC
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #6 on: 04.06.12 - klo:11:26 »
Eikö parempi olisi joku mukavan alivakaa / suora midari? Ainakin itse saan paljon luontevamman otteen (powergrip tjsp.) midareista, kuin puttereista. Itse heittelin jossain vaiheessa paljonkin puttereilla (rhyno + omega SS). Esim kotiradalla Sappeessa avasin monesti yli puolet väylistä niillä. Nyt olen siirtynyt samoissa tilanteissa pelkkään Rociin, eikä tulokset ole ainakaan huononemaan päin olleet, vaikka treenimäärät on vähentyneet radikaalisti parin vuoden takaisesta 'alkuhuumasta'.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #7 on: 04.06.12 - klo:11:49 »
Ainakin itse saan paljon luontevamman otteen (powergrip tjsp.) midareista, kuin puttereista.

Minusta huono syy luopua putterin kanssa treenaamisesta. Alivakaakin midari on useimmiten aika lailla erilainen lyhyillä matkoilla kuin putteri. Ja mitäs jos saat luontevamman otteen draiverista? Kannattaako vaihtaa midari tai putteritreeni siihen... ei varmaan kuitenkaan. Kannattaa sen sijaan etsiä putteri joka istuu omaan käteen. Putterin kanssa voi joutua myös varioimaan otteita, jos powergrippi ei toimi.

http://quadcitydiscgolf.com/Grips.html

Offline BacWooZ

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joni Korpi
  • Seura: LFC
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #8 on: 04.06.12 - klo:16:04 »
Tässä kohtaa oppia tuntuu itsellä paremmin homma toimivan ilman puttereita, joten Roceilla mennään toistaiseksi. Sellaisen heiton olemassaolosta en tiedä, jonka voi putterilla suorittaa onnistuneesti, mutta ei Rocilla.

Edit: Puttereista luopuminen on kohdallani johtunut pääasiassa siitä, että koitan pitää heitettävät muotit mahdollisimman vähissä, kun reenimäärät on jääneet kovin vähäisiksi. En missään nimessä väitä, etteikö putterit olisi hyviä heittämiseen.
« Last Edit: 04.06.12 - klo:16:11 by BacWooZ »

Offline steadyrockabilly

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #9 on: 04.06.12 - klo:17:09 »
Eikö parempi olisi joku mukavan alivakaa / suora midari? Ainakin itse saan paljon luontevamman otteen (powergrip tjsp.) midareista, kuin puttereista. Itse heittelin jossain vaiheessa paljonkin puttereilla (rhyno + omega SS). Esim kotiradalla Sappeessa avasin monesti yli puolet väylistä niillä. Nyt olen siirtynyt samoissa tilanteissa pelkkään Rociin, eikä tulokset ole ainakaan huononemaan päin olleet, vaikka treenimäärät on vähentyneet radikaalisti parin vuoden takaisesta 'alkuhuumasta'.

kyllä se treenaminen kannattaa nimenomaan (ei ylivakaalla) putterilla tehdä! Kaikki yleisimmät vakaat midarit kestävät "kovia" heittoja huonolla tekniikalla kippaamatta, kun taas vakaat putterit eivät. Putteridraivaaminen opettaa siis enemmän!

Offline BacWooZ

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joni Korpi
  • Seura: LFC
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #10 on: 04.06.12 - klo:22:20 »
Eli onko kyse kuitenkin loppujen lopuksi vain siitä, että pitää oppia heittämään riittävän alivakaalla kiekolla? Minun alivakaimmat putterit ovat hakattuja Omega SS:ja, mutta osa midareista (ja jopa drivereista) on vieläkin alivakaampia.

Offline Vaahis

  • Tomoottajat
  • Seniori
  • *
  • Posts: 383
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Vähätalo
  • Seura: NoFS
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #11 on: 04.06.12 - klo:23:20 »
Tänään tuli heitettyä kierros nokialla edenin radalla vasurilla. Oon aikasemmin tätä päivää heittänyt vasurilla varmaankin vähän yli sata heittoa. Vaikka heitän vasurilla, niin mulla on tekniikka siinä varmasti parempi kuin ens kertalaisella paremmalla kädellään. Pystyn heittämään PD:llä semmosen 60m hyssen kohtuu tarkasti ja max distance oli alivakaalla eaglella 80-90 metriä.

Sitten kun otin putterin käteen ja koitin heittää vasurilla sitä, tajusin että sehän on täysin mahdotonta. Kiekko jäi välillä ihan holtittomasti käteen ja välillä taas lipsui kädestä ennen aikojaan.
Tän päiväsen kokemuksen perusteella en suosittele missään nimessä aloittelijalle putteria käteen alle 15 metrin päästä korista. Alivakaalla draiverilla on vaan niin paljon helpompi heittää ainakin omasta mielestäni. Putterin heittäminen on muutenkin 100x vaikeampaa kuin draiverin joten se nyt on sitten vihoviimestä touhua antaa putteri kouraan aloittelijalle ensimmäiseksi kiekoksi.

nimim. en vieläkään osaa heittää puttereita hyvin!

Offline Tee8mu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Malmelin
  • Seura: Tallaajat
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #12 on: 04.06.12 - klo:23:37 »
Ja sit otetaan vielä se pointti äskeisessä huomioon, että Edenin rata on täysin aukea tila, ilman mitään "väyliä". Kun lähdetään harjoittelemaan sitä suoraan heittoa, ei se Juhon PD-vasuri olekaan niin hyvä juttu. Joka toinen metsään, joka toinen väylälle....

En sano että aloittelijan pitäis heittää nimenomaan putteria, vaan käteen sopivaa tarpeeksi alivakaata kiekkoa, jonka saa lentämään pienellä voimalla suoraan, edes jollain tavalla. Putteri tai midari siltikin. Kyllä ne on helpompia kuin driverit.

Offline Dragenta

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 49
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami Kalliokoski
  • Seura: Rovaniemen Rolffarit
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #13 on: 04.06.12 - klo:23:59 »
Useampia ihmisiä lajiin tutustuttaneena oon myös huomannu, että melko monella se putteri lentää alussa kaikkein pisimmälle, tarkimmasta puhumattakaan  ;)
http://www.youtube.com/user/dragenta?ob=0&feature=results_main

Täältä löytyy joitain vanhempia tekniikka videoita, uusia tulee varmaan kesällä. Saa kommentoida ja antaa vinkkejä :)

Offline Vaahis

  • Tomoottajat
  • Seniori
  • *
  • Posts: 383
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Vähätalo
  • Seura: NoFS
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #14 on: 05.06.12 - klo:00:33 »
Ja sit otetaan vielä se pointti äskeisessä huomioon, että Edenin rata on täysin aukea tila, ilman mitään "väyliä". Kun lähdetään harjoittelemaan sitä suoraan heittoa, ei se Juhon PD-vasuri olekaan niin hyvä juttu. Joka toinen metsään, joka toinen väylälle....

En sano että aloittelijan pitäis heittää nimenomaan putteria, vaan käteen sopivaa tarpeeksi alivakaata kiekkoa, jonka saa lentämään pienellä voimalla suoraan, edes jollain tavalla. Putteri tai midari siltikin. Kyllä ne on helpompia kuin driverit.
Älä ny hei ;( oon ottanu nokian vitoselta ja seiskalta pirkut vasurilla ;)