Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus  (Read 79234 times)

Offline Juhanuha

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 974
  • Natural Born Disc Golfer
    • View Profile
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #15 on: 03.11.14 - klo:13:25 »

Mun mielestä hyvin järjestetyssä kisassa ja oikeudesta ottaa lahjakorttia ei ole mitään yhteyttä. En mä olis osallistunutkaan kisoihin, mutta ajattelin muita pelaajia jotka ovat estyneet ottamasta sitä korttia. Ja en viitsi enää kitistä tästä aiheesta.
Mun mielestä niissä on aika selkeä yhteys. En tiedä monta kisaa olet järjestänyt mutta ainakin lähtökohtaisesti jokainen kisa minkä minä olen järjestänyt ja on lahjakortteja pitänyt jakaa palkkioksi, on se ollut aina todella paljon ylimääräistä työtä ja kaikki ylimääräinen työ on pois jostain muualta. Kun ei tarvitse keräillä sähköposteja ja vastailla kerran päivässä tuleviin kysymyksiin "MISSÄ MUN LAHJAKORTTI ON???" niin ehtii tehdä muita asioita paremmin.


^^ Toi on kyllä ihan idiootti lähtökohta. Ei kehitetä asioita, jos tarpeeksi suurelle osalle kelpaa nykytilanne, eikä välttämättä osata edes vaatia parempaa. En tarkoita, että muutos olisi mikään itseisarvo, mutta kyllä asioista pitää keskustella ja kisoja/lajia kehittää.

Sorry OT

No tuo ei ainakaan minun lähtökohta ole, mikäli se minulle oli osoitettu. Historiatietona uudelle harrastajalle että minun järjestämäni kisat eivät yhdetkään ole samanlaiset vaan aina on yritetty hakea uutta (vaikka lähtökohta on ollut se että edellisiin on oltu tyytyväisiä).

Muutos- ja kehityskeskustelu on eri asia kuin se että yksi henkilö inttää samaa asiaa keskustelufoorumilla, varsinkin kun ei edes ole osallisena koko tapahtumaan.

Ja OT jatkukoon edelleen, kuten Tapani kirjoitti niin amatöörien kisat menee vahvasti trophy only-suuntaan joka vie frisbeegolfin kilpailujärjestelmää entistä enemmän urheilun suuntaan. Kisoissa on todella paljon pielessä jos amatöörit, joiden pitäisi olla lajien HARRASTAJIA, kuittaavat isompia palkintoja kuin ne jotka lajia pelaavat tosissaan. Siinä kohtaa kun haluaa sitä fyrkkaa (tai satojen eurojen lahjakortteja) menee sitten sellaisiin kisoihin josta niitä saa. Kisajärjestäjä taas on se joka päättää minkälaisia kisoja järjestää ja jos toisten kisat ei miellytä, niin jättää niihin menemättä. Jos tässä nyt joku kovasti jo etukäteen pahoittaa mielensä että kun ei saa lahjakorttia jos vaikka pärjäisi, jättää menemättä ja järjestää vaikka oman kisan samana päivänä jossain muualla jossa sitten jaetaan ne lahjakortit.
Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #16 on: 03.11.14 - klo:13:36 »
Itse asiassa myös ne kinkut, sukat ja kaikki muut tavarapalkinnot ovat aivan samalla tavalla rahaan rinnastettavia ja siksi veronalaista tuloa.

Verottajan sivuilta:
"Veronalaista tuloa on urheilijalle annettu palkka, palkkio tai muu palkinto ja hyvitys, mikäli niillä on saajan kädessä rahallista arvoa. Pokaalia ja siihen verrattavia tavanomaisia esinepalkintoja, joilla on vain lähinnä tunnearvoa, ei pidetä veronalaisena tulona."

Kiitos täydennyksestä! Tätä vähän itsekin arvelin, mutta jäin pohtimaan palkinnon vähäarvoisuutta. Hyvä linjaus ylipäätään. Ammattilaisena palkinnoille, amatöörinä maineelle.

Talin Tallaajat näyttää tässä hienoa esimerkkiä muutoksesta. Tarjoavat ensimmäistä kertaa kilpapelaajillekin virallisia kilpailuja talvella.

Meillä on yli 1400 lisenssipelaajaa, joista varmasti aika moni haluaa kisata ympäri vuoden, oli sitten enemmän tosissaan tahi ei.

Hyvää duunia!

Kyllä!

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
-paljon tekstiä-

Sinähän tuon tekstisi kirjoitit, joten en ota vastuuta "uutena harrastajana"(hey,buuuuurn!), että itse itseäsi misrepresenteeraat.

Noihin palkintoasioihin en itse ota mitään kantaa, en vielä kisaa fo' realz.

Edit. Uuh, extraburnia vielä, ku on pakko osallistuu keskusteluun, vaik ei ees kisaa. Nyt sattuu hei. Jätän kuitenki oman osuuteni tähän, kun OT-viestit valtaa kaiken.
« Last Edit: 03.11.14 - klo:14:28 by Aittatar »

Offline Juhanuha

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 974
  • Natural Born Disc Golfer
    • View Profile
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #18 on: 03.11.14 - klo:14:06 »
Juuri tämän vuoksi foorumi on huonoimpia paikkoja keskustelulle koska täällä ihmiset lukevat miten haluavat viestin lukea, ei koskaan niin miten viestin kirjoittaja on viestin kirjoittanut. Missään kohtaa viestiä kirjoittaessani en tarkoittanut että muutos olisi pahasta, vaan päinvastoin. Tämähän on muutos entiseen että lahjakortteja ei talvikisoissa anneta (tai no, harvemmin talvikisoissa on kyllä itseasiassa muuta annetukaan kuin rahaa koska eivät ole virallisia kisoja olleetkaan).

Jos jatketaan keskustelua kilpailujen tulevaisuudesta, tehdäänkö niille oma aihe? Nyt kun tuntuu kovasti olevan tapetilla se ja varmasti tulee olemaan jatkossa kun ensi kaudella asiat (todennäköisesti) muuttuu. Saadaan lisää keskustelua ja ennenkaikkea kaikki pääsee mukaan, nekin jotka eivät kisaa mutta välttämättä haluavat osallistua ;)
Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Offline Juhanuha

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 974
  • Natural Born Disc Golfer
    • View Profile
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #19 on: 03.11.14 - klo:14:28 »
Tein nyt kuitenkin aiheen omakseen niin saadaan kätevästi jatkettua keskusteluja.

Haluaisin itse ainakin kuulla perusteluja sille miksi kisassa pitäisi jakaa lahjakortteja jos kyseessä on avoimen luokan kisa. IMO Jos kyseisen luokan kisaan osallistuu niin on oltava valmius vastaanottamaan rahaa tai sitten kieltäytyy siitä ja jos nuo vaihtoehdot ei miellytä, osallistuu amatööri-luokkaan.
Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Offline putthand

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 090
    • View Profile
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #20 on: 03.11.14 - klo:15:08 »
Mitä haittaa oikeastaan on ottaa sitä pro statusta? Ottaa rahat ja pro statuksen ja on onnellinen, helppoa. :D

Offline ZaCer99

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 834
    • View Profile
  • Oikea nimi: Antton Koivisto
  • Seura: JFG ry / Prodigy Disc Street Team Finland
Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #21 on: 03.11.14 - klo:15:21 »

Mitä haittaa oikeastaan on ottaa sitä pro statusta? Ottaa rahat ja pro statuksen ja on onnellinen, helppoa. :D

Ja ei enää pääse AM-kisoihin. Ongelma tässä tulee etenkin junioreissa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Prodigy BP-1: PA3 / A2 /  M2 / F5 / H2 /  D1 - D3 /
#73759

Offline putthand

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 090
    • View Profile
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #22 on: 03.11.14 - klo:15:25 »
No pelaa sitten vaan pro kisoja. Ei mua ainaka haittais jäädä amatöörien smmeistä pois.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #23 on: 03.11.14 - klo:15:29 »
Nopeasti katsottuna meillä oli 11 erilliskisaa joissa oli vain pro-luokat (+4 pro-touria ja muutamat sm-kisat). Pelaajistosta 1/6 on pro-pelaajia.

Tämä jättää amatööreille yli 50 erilliskisaa, 4 tourkisaa ja am-sm. Eli aika mukavasti riittää pelattavaa vaikka ei näihin pro-only-karkeloihin lähtisikään.




Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #24 on: 03.11.14 - klo:16:15 »
Suurin ongelmahan tässä on Se että amatööri osallistuu palkintopottiin, josta ei itse kisaa. Ymmärrän hyvin jos AM-kisassa osallistumismaksu on 2€ ja palkintona joku peltipurkki.

Avoimen kisoissa amatööri antaa kuitenkin aika ison lahjoituksen "hyväntekeväisyyteen" jos lahjakortteja ei jaeta.

Mun mielestä on vähä elitististä (vihaan muuten tätä sanaa, mutta täällä sitä on ennenkin viljelty) sanoa että amatöörit voi neppailla omissa nurkissaan jos ei tyhjästä maksaminen maistu.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #25 on: 03.11.14 - klo:16:29 »
Siksi amatöörikilpailut ovat mitä todennäköisimmin siirtymässä trophy only -tyyliin. Eli rakkaudesta lajiin. Prot sitten taistelevat verissä päin (toistensa) rahoista.

Ilmoittaako pro-kisojen järjestäjät kulut ylittävistä palkinnoista verotukseen? Tai toimittaako ennakonpidätyksen? Vai onko pro-frisbaajilla Suomen Urheilijoiden Tukisäätiön valmennusrahastossa tili?

Offline jaos

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 141
    • View Profile
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #26 on: 03.11.14 - klo:16:32 »
Mikä tämän pro/amatööri-jaon pointti noin ylipäätään on?

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #27 on: 03.11.14 - klo:16:37 »

Ilmoittaako pro-kisojen järjestäjät kulut ylittävistä palkinnoista verotukseen? Tai toimittaako ennakonpidätyksen?

Lain mukaan kyllä. Ja myös amatöörikisoista, jos niissä jaetaan lahjakortteja tai mitä tahansa rahanarvoista.

Todellisuudessa ei. Ilmeisesti toistaiseksi verottajaa ei ole kiinnostanut näin pienet summat.

Offline yannara

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 486
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika S
  • Seura: NFS, FGC Hyrylä
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #28 on: 03.11.14 - klo:16:38 »
Cokis on ja popparit just microon 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Perustekniikkani mukaan kiekko lähtee hyssessä liiallisella voimalla jonka alivakaus korjaa

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Frisbeegolfkisat ja niiden tulevaisuus
« Reply #29 on: 03.11.14 - klo:16:39 »
Mikä tämän pro/amatööri-jaon pointti noin ylipäätään on?
Sitä pitää lähteä kaivamaan historian hämäristä. Amatööriydestä on pidetty monessa lajissa kiinni kynsin ja hampain (esimerkiksi olympialaisissa.)

Meillä se on kirjattu lajin sääntöihin.