Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Rakkaudesta lajiin  (Read 802094 times)

Offline Lypsyjakkara

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 233
    • View Profile
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #585 on: 13.01.16 - klo:17:18 »
Itsellä tasoitus kävi lukemassa 12, nyttemmin on oltu lukemassa 16. Tarkoittaa, että keskimäärin kierrokselle pitäisi tehdä kaksi paria ja loput bogeja.
Ei varsinaisesti paha rasti parien osalta, kyllä mä niitä pari saan yleensä tehtyä. Välillä birdienkin, ehkä noin puolikkaan kierroksessa.
Miten tehdä 16 bogeyta? Ei ole golfissa ihan helppoa kun yksi kylkkäri (pallon kylkeen lyönti) tuhoaa ensin sen parin ja todennäköisesti siihen bogiin pitää jo venyä.
Silloin kun peli kulkee niin bogin vauhtiin pystyn aika kivasti. Parit kostautuvat puttimokilla tai lyhyillä lähestymisillä tupliksi ja niinpoispäin.
30 tasoituksella saa kuitenkin 12 väylälle tuplan pelatakseen omaan tasoitukseen, sen pitäisikin olla helpompi :)

Toki nämä ovat henkilökohtaisia juttuja, mutta jos golfissa laskettaisiin ratingit niin menisi vielä enemmän siksakkia kuin nykyään :)
Jotta sain 54 -> n.30 tasoituksen yhdellä kierroksella, niin pelasin muistaakseni ihan hyvän kierroksen. Kyllä se oli parempi, kuin tuo kaksi paria ja loput bogeja! 8)

Se on totta, että Golffissa parin tai birdien tekeminen on todellakin vaikeampaa, kuin frisbeegolffissa. Mutta kertooko se siitä että laji olis vaikeampi?

Frisbeegolffin PAR-tulosta ja golffin PAR-tulosta ei voi rinnastaa! Itse puhuin lähinnä tuosta lyönnistä verrattuna frisbeen heittoon.
D1 D2 D3 X1 | H1 H2 | F1 F2 F3 | M1 M2 M4 | Pa1 Pa3

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #586 on: 14.01.16 - klo:11:21 »
Legendaarinen par-keskustelu jo siellä kolkuttelee. Jätetään se sinne kaappiin ainakin vielä :)

Saattaa olla henkilökysymyskin tietenkin, mutta itse koen golfissa perussuorituksen vaikeammaksi kuin frisbeen heitossa. Pieni asentovirhe maksaa enemmän kuin fribassa jo siksikin, että pallo lentää niin paljon kauemmas.

Mahdollisesti frisbeen heittäminen on minulle luontevampi suoritus kuin golflyönti vaikka foressa on kuulemma paljon samaa.

Pitääpä oikein koittaa jalostaa tästä jokin järjellinen ajatus kun tosiaan alkoi nyt vähän hämmentämään tuo suoritusten vertailu.
Ehkä palaan tähän vielä, mutta ihan en ole valmis myöntämään voivani olla väärässä :)

Olen täällä reissussa fribaamattoman kaverin kanssa jonka kanssa veivattiin näitä lentoratajuttuja fiilispohjalta. Kaveri lupasi tulla uudelleen kokeilemaan kun fribakokeilu oman pojan kanssa oli päätynyt ilmeisesti väärien kiekkojen kanssa lähinnä puuhun.


Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #587 on: 14.01.16 - klo:12:20 »
Pallo- ja frisbeegolfin suurin ero on se, että frisbeegolfissa heittoväline irtoaa heittäjän kädestä, ja käteenhän on aika lyhyet piuhat komentokeskuksesta ja näin ollen hyvä kontrolli... Kun taas pallogolfissa lyöjän ja pallon välissä on maila, vaikka pelaajalla onkin hyvä kosketus mailaan, niin silti se maila saattaa toimia ns. rikkinäisenä puhelimena pelaajan ja pallon välillä. Tuo tekee pallogolfista paljon vaikeampaa kuin frisbeegolf.

Tietysti nuo aiemmin mainitut pienempi ja nopeampi peliväline vs. hidas ja iso, sekä aivan eri lentopituudet. Ja se puttaaminen, vaikka se tuntuu frisbeegolfissa olevan kaikilla se kompastuskivi, niin kyllä se on helppoa hommaa jos pallogolfin puttaamiseen vertaa – tässä tuon aiemman "rikkinäinen puhelin" -vertauksen lisäksi haasteen luo pallon koko suhteessa reikään.

Vaikka tämä vertailu ja veivailu mukavaa onkin, niin eihän näitä lajeja keskenään kannata vertailla muuta kun ehkä mentaalipuolen juttuja... Mutta tietenkin saa ja kehittäväähän se varmasti on, varsinkin jos molempia harrastaa 8)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #588 on: 14.01.16 - klo:17:09 »
Niko osasi jo koostaa aika hyvin.

Mentaalipuolella tätä vertailua olen enemmän pyrkinyt tekemäänkin. Golfissahan löytyy kirjallisuutta jo vuosisatojenkin takaa, joten tutkittua tietoa on eri asioista paljonkin. Mentaalipuolen kirjallisuus sopii ihan sellaisenaan meille ja pari kirjaa olen itsellekin hankkinut.

Pään kasassa pysyminen on oikeastaan koko elämän kannalta merkittävä juttu. Kun pää on rikki on vaikea tehdä perusasioitakaan, joten sen pään kasassa pitäminen on näissä urheilujutuissakin ensiarvoisen tärkeää.
Jos pää on kasassa ei ole pakko heittää ihan niin pitkälle kuin muut tai putata 15m 87% tarkkuudella.

Heittäminen on tosi siistiä hommaa ja kun rangella ilman huolen häivää heittää isoa ässää niin helpostihan se menee. Sitten kun pitää vartin odottamisen jälkeen heittää se yksi iso ässä sinne puiden väliin ja jokainen heitto lasketaan niin aletaankin mittaamaan ihan eri prosentteja :)

Pari yötä reissua jäljellä ja huomenna viimeistä kertaa golfkentälle. Draiveri on narikassa ja hybridimailoilla lyödään pisimpiä lyöntejä.
Onhan tässä taas ihmettelemistä, mutta kierroksen jälkeen aurinkotuolissa käydään taas kierrosta ja outoja sattumuksia läpi. Ihan niinkuin saunassa :)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #589 on: 20.01.16 - klo:10:27 »
Muiden blogeista saa välillä tuuppauksia omaan ajatteluun.
Miikan blogissa oli puhetta pelastajakiekosta, joka otetaan käyttöön silloin kun on paha paikka.

Miksikäs sitä kiekkoa ei käyttäisi sitten koko ajan jos se kerran on se joka toimii varmasti? Itse ajattelisin tuollaisen pelastajakiekon olemassaolon siihen kohtaan kun tänään se bäkkäri ei vain lähde millään siihen suuntaan kuin piti. Onko sitten olemassa jokin kiekko tai heittotapa jolla pysytään väylällä vaikka sitten vähemmillä riskeillä. Itsellä ainakin välillä joudutaan kesken kierroksen muuttamaan pelikirjaa kun se fore lähtee tänään joko alas tai ylös, riippuen kumpaan suuntaan erehtyy sitä korjaamaan. Kierroksen pilaaminen siinä kohtaa ei ole järkevää jos sitten heitetään tämä kierros sitä heittoa mikä tänään toimii.
Tässähän päästään taas siihen rutiiniin ja hyvän/huonon heiton eroon. Mitä isompi ero on hyvällä ja huonolla heitolla, sitä pahemmin tulee turpaan kun suunta ei toimikaan. Rutiinilla saadaan tätä eroa pienemmäksi jolloin vahingotkin ovat pienempiä.

Saunapalaverissa usein joutuu jälkikäteen toteamaan, että enimmäkseen nämä jutut liittyvät keskittymiseen. Jokin raapii takaraivossa senverran, että ei vain kykene täysillä keskittymään. Siihen voisi kyllä jokin erikoiskiekko toimia ikäänkuin muistuttajana. "Tämä kiekko on nyt käytössä siksi kun sä et jaksa keskittyä"
Golfissa olen käyttänyt enimmäkseen valkoisia palloja. Vaimolta olen bägiin ottanut osittain salaa muutaman ns. Lady-pallon jotka ovat käsittääkseni lähinnä pehmeämpiä kuin miehiseen tuuppaamiseen tarkoitetut pallot. Tässä tapauksessa myös useimmiten pinkkejä. Siinä vaiheessa kun homma ei kulje eikä keskittyminen suju, otan usein bägistä ensin taskuun yhden pinkin pallon ja jos ei se auta niin sitten se laitetaan jo tiin päälle lyötäväksi. Aika usein tämä auttaa tulemaan suoritukseen eri lailla, pallo ikäänkuin muistuttaa että nyt ei homma toimi ja pitää tehdä jotain erilailla.
Frisbeegolfissa voisi kokeilla tuota vaikka markkerilla. Erilainen huomiomarkkeri itselle huomioksi, että nyt keskityt siihen pelaamiseen etkä johonkin muuhun. Ei se välttämättä auta, mutta tuskin siitä haittaakaan on. Itsensä suggestoiminen parempaan suorittamiseen osittaisella taikauskolla lienee ihan tavallista kengännauhojen sitomisesta ja muusta lähtien.

Itselle olen antanut kertoa paikallisen golfklubin parhaan naispelaajan kirjoittaneen kenkäänsä :"Katso tähän" kun lyödessä pää lähti liian nopeasti lyönnin perään. Aika puusilmän näköistä varmastikin kun valkoisessa kengässä on tekstiä, mutta jos siitä on apua niin mikä jottei.

Olen kyllä nähnyt sellaisen markkerin, jossa luki että puttaaminen on kivaa. Ihan itsensä huijaamista, sanon minä.

Kyllähän sitä nyt heittää osaa kun on tarpeeksi heittänyt. Pitää vain osata keskittyä siihen tekemiseen.

Kaksi nerokasta vinkkiä olen antanut itselle.
1. Älä koskaan puttaa bägi selässä. Se kiekko ei kovinkaan helposti ole tarpeeksi lähellä. Pudottaminen vielä onnistuu, mutta se putti on erilainen jos bägi ei ole selässä. Tästä lipsun kuitenkin todella helposti. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että itseluottamus on niin korkealla ettei heittoon tarvitse keskittyä. Itseruoskintaa tiedossa kun pistää sen kiekon ketjuista ulos tästä syystä. Eikä suotta. Tyhmä.
2. Kun joku heittää niin on hyvä pitää suu kiinni. Välillä tästä huomaa lipeävänsä rumasti, mutta tahattomasti. Ilmeisesti vain on niin hyvä juttu kesken, ettei huomaa toisen heittävän. Vielä tyhmempää on heittää itse kesken oman lauseen. Ennuste onnistumiselle on heikko eikä voi jälkikäteen kuin kysyä että mitä meinasit olla tekemässä? Senverran pitää kyetä keskittymään tekemiseen, että voi jättää jonkun muun tekemisen samalla pois.

Ensi viikolla taitaa olla jo helmikuu... Niin se talvi vain taittuu ihan itsekseen. Kannattaa nauttia siitä lumesta kun sitä kerran on. :)

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #590 on: 20.01.16 - klo:10:50 »
2. Pidä suus kiinni! Muistan vieläkin kuin eilisen päivän kun olin Yyterissä (olikohan SM-osakilpailu?). Heitin kakkosheittoa polvikyykkyhaara asennosta alhaalla roikkuvien kuusen kuusen oksien alta, ja höpötin samalla poolini ( ryhmäni) jäsenille jotain. Ja heittohan meni ihan persiilleen. Oulun legenda Antti Luuri ripitti minua heiton jälkeen, että kannattaisi olla hiljaa sen aikaa kun heität. Jutellaan sitten taas kun kävellään seuraavalle tiille. Keskity väykkä tekemiseesi!

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #591 on: 20.01.16 - klo:11:35 »
Teetätin itselleni aikoinaan markkerin jossa lukee "ÄLÄ JÄTÄ LYH"(yeksi) mutta kyllähän se alarauta silti soi toisinaan. Ja ylikompensoinnilla ylä-.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Tamohorski

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 134
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Nikkanen
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #592 on: 20.01.16 - klo:13:18 »
  Itse olen saanut apua hokemastani, että "ihan sama meneekö sisään mutta jos suoritus on rento niin olet tehnyt parhaasi", kun on tuon jännittämisen kanssa isoja ongelmia usein. Taitaa vain olla vähän turhan pitkä markkeriin laitettavaksi.
  Tuli myös mieleen tuosta 1.Älä koskaan puttaa bägi selässä, Feldbergin ihailtavan pedantti keskittyminen jopa kiekon laittoon korin pohjalle. On varmaan joskus lipsahtanut. Itsekkin koitan keskittyä jopa siihenkin ihan vain pitääkseni asennetta yllä kaikissa tilanteissa.
« Last Edit: 20.01.16 - klo:13:36 by Tamohorski »

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #593 on: 20.01.16 - klo:13:44 »
  Itse olen saanut apua hokemastani, että "ihan sama meneekö sisään mutta jos suoritus on rento niin olet tehnyt parhaasi", kun on tuon jännittämisen kanssa isoja ongelmia usein. Taitaa vain olla vähän turhan pitkä markkeriin laitettavaksi.
  Tuli myös mieleen tuosta 1.Älä koskaan puttaa bägi selässä, Feldbergin ihailtavan pedantti keskittyminen jopa kiekon laittoon korin pohjalle. On varmaan joskus lipsahtanut. Itsekkin koitan keskittyä jopa siihenkin ihan vain pitääkseni asennetta yllä kaikissa tilanteissa.


Olen nähnyt kun SM-kisoissa on pudotettu ohi korista kiekko kun oli tarkoitus se vain sinne nostaa. Samalla vain sattui olemaan niin paljon tärkeää asiaa, että pudottaessa ei huomannut korin olevan hieman eri kohdassa.
Kyllä kun tarpeeksi paljon heittää niin maailma tarjoaa paljon sellaisia esimerkkejä, joita voisi välttää eri tavoin.

Itse olin pitkään sitä mieltä, että kaverin kiekko siellä korin pohjalla ei haittaa mitään. Kunnes sitten tuli se oma kahden metrin putti. Ketjuihin ja siitä alas, kaverin kiekon päälle josta pompsahti ulos korista. Ainutlaatuinen tapaus, mutta käy aina välillä mielessä kun ei nykyäänkään aina viitsi pyytää ottamaan sitä trampoliinikiekkoa pois sieltä korista. Jos sattuu vielä toisen kerran niin puttaan jatkossa tyhjään koriin. :)

Kaikkia muita paitsi Tapania jännittää. Jännittämisen kanssa voi oppia elämään ja sopivasti kun jännittää niin siitä saa suorituskykyä kierrokselle. Missä se sitten kelläkin menee yli, on tietenkin henkilökohtainen asia.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #594 on: 20.01.16 - klo:16:06 »
Kaikkia muita paitsi Tapania jännittää. Jännittämisen kanssa voi oppia elämään ja sopivasti kun jännittää niin siitä saa suorituskykyä kierrokselle. Missä se sitten kelläkin menee yli, on tietenkin henkilökohtainen asia.

Tämä taisi olla jonkin sortin piikittely. Ari kun on nähnyt vierestä samassa kortissa tai viereisellä väylällä multa parikin kertaa aika moiset sulamiset ja tietää että mä oon yks pahimmista jännittäjistä. En nuku ennen kisaa lainkaan ja tärisen ku pikkupoika jouluaattona ja heitän ensimmäiset heitot yleensä KevinCostner-kulmassa krematorion puolelle. Mutta onhan tuo jännittäminen ehkä hieman hellittänyt muutaman vuoden takaisesta, jolloin se oli oikeasti mulla paniikinomaista ja jouduin jokapäiväisessä elämässäkin syömään betasalpaajia että pystyin toimimaan.

Tai sitten puhuttiin jostain toisesta Tapanista. Tai sitten mä vaan jotenkin näytän rauhallisemmalta kuin olen.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajii
« Reply #595 on: 20.01.16 - klo:16:40 »
Halusin tähän kohtaan juuri Tapanin kommentin ja sain provosoitua sut kommentoimaan. On tästä ollut puhetta, mutta kyllähän sä näytät merkittävästi rauhallisemmalta kuin oletkaan pelitilanteessa.
Tosin en osaisi nimetä montaakaan pelaajaa joka näyttää ulospäin jännittävän pelaamista. Osa on hiljaa, toiset höpöttää taukomatta, jotkut näyttää vain tosi keskittyneeltä vaikka ovat ihan juuri paskomassa housuun, mutta tosi harva näyttää tärisevin käsin odottavan ensimmäistä heittoa.
Oma jännittäminen on tietenkin helpompi havaita kuin kaverin.

Jännää on.

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #596 on: 20.01.16 - klo:23:02 »
"pelastaja kiekolla" ja tekstillä ajattelin itse lähinnä sitä viimeistä oljen kortta, kuten nuo pinkit pallot.
Laittamalla osuvan tekstin päälle, pysähdyn sitten oikeasti miettimään. Kiekkokin löytyi, valmiiksi muovissa,kiekko josta olen kuullut paljon,hypistellyt muiden bägeissä,hankkinut sattumalta huutokaupasta, mutta koskaan en ole heittänyt kyseisellä kiekolla.
Tämä siksi, että tiedän sitten että jos mikään muu ei enää auta niin avaan paketin ja pelaan yliyrittämättä,järjellä omien kykyjen mukaan. Toivottavasti tuo kiekko pysyy mukana kauan ja saa pintaansa muisto kirjoituksia kilpailuista joissa sitä ei tarvittu :)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #597 on: 21.01.16 - klo:10:07 »
Tuosta sun pitää kyllä muistaa kisojen jälkeen kommentoida. Kilpailuissa ihan oudon kiekon käyttöönotto on kyllä jo aikamoinen taikatemppu.
Mielenkiintoista kuulla jos on hyödyksi.

Eilen illalla pitkästä aikaa seuran vuorolla heittämässä lättyä. Aluksi vähän draiveria takaseinään ja sitten otin Buzzeja ja Zonen käteen ja sellaista 50-60m selkärankaharjoittelua. Kiekko käteen ja kyllä se tuolta etäisyydeltä pitää aika lähelle saada. Selkärangasta tulee se voiman tarve vajaisiin heittoihin.
Tietenkin sekä bäkkärillä, että forella.
Aika siistiä tuo hallissa tunnin nakkelu, mukava samalla nähdä muita höyrähtäneitä.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #598 on: 22.01.16 - klo:09:35 »
http://www.hs.fi/tiede/a1453353258443?jako=8c90c5aeda051daef8a9516f2767f331&ref=tw-share

Laitanpa tämän tähän ja koitan ehtiä lukea tuon kunnolla niin, että jos vaikka siitä jotain saisi irti...

Jännittääkö, no jännittää.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #599 on: 28.01.16 - klo:16:47 »
Eilen oli taas hallivuoro. Pitkä päivä töissä oli henkisesti kovaa tekemistä, paljon puhumista, omien ja muiden tekemisten miettimistä ja perusteluja.
Henkisesti oli sellainen olo ettei oikein nyt jaksa enää mitään ihmeellistä.

Se näkyikin. Ihmeellisiä griplockeja ja käden asentoja. Tumin kanssa otettiin 20 min lähestymisharjoituskisaa, jossa joutui oikein ihmettelemään että mitäs täällä nyt oikein tapahtuu. Olihan siellä hyviäkin seassa, mutta tuollaisen suorittamisen jälkeen ei haluaisi kovin isoihin kisoihin suoraan lähteä.

Saunassahan tuota oli taas hyvä veivata. Enimmäkseen tietenkin siltä pohjalta että kisakierrokseen valmistautuessa pitäisi saada jonkinlainen mielenrauha keskittyä ihan vain siihen. No, kun ei ole ammattilainen niin eihän se sillä lailla mene. Muu elämä pyörii siinä ympärillä ja se pitää sopeuttaa omaan tekemiseen.
Useimmiten kykenee keskittymään ihan vain siihen pelaamiseen, mutta sitten on niitä hetkiä kun on olemassa isompiakin ratkaistavia asioita kuin se meneekö seuraava putti koriin. Hankala pala ratkaistavaksi siellä kentällä.

Tammikuu ei ole ihan vielä ohi ja tälle vuodelle on myyty 1000 kilpailulisenssiä. Pääsiäiseen on vielä aikaa, mutta ilmoittautuminen Kankaanpään kisaan alkoi jo ja innokkaimmat pääsivät jo mukaan. Kisakausi näyttää laajenevan koko ajan ja kilpailujakin haetaan jo hyvissä ajoin kesää varten. Homma pyörii siis kohta vuoden ja kellon ympäri. Onneksi meitä on nykyään niin paljon, että liitolle on ollut mahdollista palkata toiminnanjohtaja tekemään näitä käytännön hommia ja pyörittämään perusrakenteita.