Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Rakkaudesta lajiin  (Read 802129 times)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #2115 on: 24.10.20 - klo:11:10 »
Meinaatko että jotakuta kiinnostaa meikäläisen mielipiteet enää ensi vuonna :)

Noin kahdeksan vuoden prosessin jälkeen Nummelanharjulla on nyt kunnan toimittama roskis. Legendaarista. Osittain on sellainen olo, että on saavuttanut jotain kun tällainen melkein pieni asia on toteutunut. Kohti seuraavaa prosessia.
« Last Edit: 24.10.20 - klo:11:12 by Ari »

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #2116 on: 24.10.20 - klo:20:36 »
Kyllä raikkaat mielipiteet aina kiinnostaa ja nyt kun saadaan vanha Ari takaisin tänne ilman PJ nuijan tuomia velvoitteita niin varmasti veret hyydyttäviä tarinoita saadaan lueskella.

Offline letiss

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #2117 on: 26.10.20 - klo:10:49 »
Ainakin Spotifysta löytyy PG:n podcast-jakso jossa tunnin verran meikäläisen horinoita frisbeegolfista. Itse en osaa sanoa miten se meni, mutta jos jaksat kuunnella niin kerro sinä :)

Hienostihan se meni, par keskustelua ei ole koskaan liikaa :) Ymmärrän, että kutsu esitettiin liiton PJ:lle, mutta itse odotin enemmän myös kisamuistoja, saavutuksia yms. Muutenkin joskus alkaa jo puuduttamaan nämä upeat kisavideot Ameriikan maalta, missä laitetaan avaus kupin juureen ja nostellaan sisään. Elämänmakuiset ja samaistuttavat puttirallit ob heittoineen on useasti omaan silmään vähintään hyvää vaihtelua
ja toivoisinkin niitä lisää ATK:lle katsottavaksi. Juha staffeineen on alkanut työstämään hyvää matskua, niin ehkä hänelle aukeaa myös tämänlainen rikkaus ?
« Last Edit: 26.10.20 - klo:14:29 by letiss »

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #2118 on: 02.11.20 - klo:09:54 »
Kiitoksia palautteesta. Itse olen ihan tyytyväinen siihen sisältöön mitä sinne tuli. Yritin kuunnella sitä ehkä enemmän siten että onko siellä sellaista sisältöä joka jaksaisi kiinnostaa ihan tavallista pelaajaakin. En tosin tiedä olisi meikäläisen saavutukset nelikymppisissä miehissä kovinkaan paljoa ketään kiinnostaneet, mutta ehkä Jessen tyylliin pari tarinaa jostain kisareissulta olisi tuonut siihen vähän keveyttä :)
Jessen podcasten kuuntelin eilen ja tietenkin kun on itse pelaillut samoja kisoja samaan aikaan niin oli oikein viihdyttävää sisältöä. Jos taas on tullut lajin pariin viime aikoina niin Jesse ei välttämättä sano kovinkaan paljon.

Seuranmestaruuskisoissa viikonloppuna herrat Leskinen ja Kotamäki olivat alentaneet itsensä kiusaamaan nuorempiaan. Molemmat kärkikorttiin toiselle kierrokselle ja loppuun asti onnistuivat kiusaamaan. Nyt olisi toisella kierroksella Kaatiksella ollut tarjolla tiukkaa kilpailua jossa mentiin eestaas tulosliuskalla. Itse onnistuin vääntämään loppuun neljä pirkkoa joka riitti kilpailun voittoon tällä kertaa.
Kyynärpää kiukuttelee ja nyt onkin hyvä kohta antaa kiekkojen hetken levätä. Kohtuullisesti pystyin pelaamaan mutta foren heittäminen selvästi oli varovaista toimintaa kun välillä nykäisi ikävästi. Tällaista lienee sitten vanhan ihmisen elämä, joten hyvään aikaan tulee pikku tauko jos ei osu kohdalle mitään erityistä.

Liiton puolella on väännetty syystoimia. Valtionapuhakemus ja muuta sellaista mitä voidaan tehdä syyskokouksen jälkeen on ollut agendalla. Eli hommat etenee sielläkin oikeaan suuntaan. Tulevalle puheenjohtajalle pidetään perehdytystä puheenjohtajan toimeen jotta kaikki olisivat muutokseen valmiita vuodenvaihteessa.


Offline letiss

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #2119 on: 02.11.20 - klo:13:11 »

Seuranmestaruuskisoissa viikonloppuna herrat Leskinen ja Kotamäki olivat alentaneet itsensä kiusaamaan nuorempiaan. Molemmat kärkikorttiin toiselle kierrokselle ja loppuun asti onnistuivat kiusaamaan. Nyt olisi toisella kierroksella Kaatiksella ollut tarjolla tiukkaa kilpailua jossa mentiin eestaas tulosliuskalla. Itse onnistuin vääntämään loppuun neljä pirkkoa joka riitti kilpailun voittoon tällä kertaa.


Oli mukava lopetus kaudelle, kivaa kisaamista ja varsinkin ei PDGA kisassa sitä ennemmin kisaa tiukasti ja häviää, kuin voittaisi "reilusti".

Muutenkin pitäisi saada enemmän tällaista "kamppailua" omaan kalenteriin. Ne enkat on jo tutuilla radoilla tehty ja eihän niihin enään pääse käsiksi, nyt heiteltiin koko kärkipooli ehkä hieman alakanttiin, mutta homma pysyi mielenkiintoisena, koska kisailua oli ilmassa.


Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #2120 on: 03.11.20 - klo:22:50 »
Kieltämättä selvästikin pelin taso oli kohtuullisen alhaalla, mutta kisa oli sitäkin mehevämpi. Sedät ja Tädit kiertuetta tulee välillä ikävä vaikka formaatti ei selvästikään sopisi kovin hyvin nykyiseen hektiseen kisakalenteriin. Siihen aikaan kun tuota pelattiin oli aika vähän kisoja ja meitä setiä täteineen riittävästi kiinnosti viikolla sinkoilla ympäriinsä pelaamassa leikkimielisen tosissaan kilpaa :)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #2121 on: 22.11.20 - klo:20:30 »
Kyynärpää vähän vihoitteli ja itsellenikin ehkä hieman yllättäen maltoin kuin maltoinkin olla ihan vain pelaamatta hetken aikaa.
Eilen melkein lähdin, mutta tänään sitten Kaatikselle.

Pelaaminen oli hakemista ja mielenkiintoisesti sitä sitten piti oikein ihmetellä että mitäs ihmettä.
Kakkosväylällä alkoi heti sellainen tarina jonka viitsii oikein jakaakin. Kaatiksella oli kohtuullisen normisuunnasta tuuli eli Lohjalta tuulee.
Kakkosväylällä se tarkoittaa että oikealta vasemmalle tuulee ja se tuo mielenkiintoisen lisämausteen pelaamiseen varsinkin takatiiltä.
DDx lähtee aika hyvin niinkuin yritinkin, pikku annukkaan ja väistää sen vasemmalla olevan kiekonsyöjäpuun. Tällä kertaa kuitenkin aika läheltä, joten pikku skipillä puiden alta rinteeseen ja kaukaakin näki kuinka pinkki kiekko rallatteli mennä rinnettä alas. Vähän toivoin että se löytyisi rinteestä, mutta siellä se ison kuusen "sisällä" loisti jo kaukaa. Pikku neppi väylälle kuusen alta ja siitä kohtuullinen heitto DD3:lla aika lähelle satasen tolppaa. Matkaa ehkä 104m alamäkeen kapeaan ränniin joka kaartuu loivasti oikealle. Cryztal FLX Buzzz kädessä ja rauhallinen heitto ihan ränniiin ja ehkä yksi tämän kesän parhaista heitoista nähtiin kun kiekko jäi vitosen lyhyeksi. Se on sitten toinen asia että vetäisin reippaan putin kokonaan ohi ja tein lopulta seiskan. Sillä lailla.
Seuraavalla väylällä pistin sitten ekan kerran ikinä forella kiekon lampeen. Hiphei. No joo, se pelaamisesta.

Ennenkuin lähdettiin pelaamaan paikalle tuli pari ehkä 30v nuorta miestä ja selvästi eka kertaa paikalla. Juteltiin siinä hetki ja kaapattiin jannut mukaan. Muutama vuosi pelaamista takana eikä taidot olleet kehittyneet ihan kilpatasolle saakka. Eikä ollut ollut halujakaan vaan kiva laji ja silleen. Siinä seurailin sivusta kun ei ollut niiden jalkojen kanssa niin tarkkaa ja kunhan vippailtiin. Hyväkäytöksistä nuorta miestä ja oikein mukavaa oli. Ehdin siinä mietiskellä kuinka tämäkin laji on mahdollista niin monella eri tasolla. Tarkasti pojat olivat menemättä heittolinjoille ja odottivat hienosti omaa vuoroaan, mutta muuten sääntöjen kanssa oli vähän niin ja näin. Pojille (nyt ne muuttui jo pojiksi) tämä tuntui sopivan ja otettiinkiin sääntöhommat jutun aiheeksi vasta kun oli pelattu koko kierros.
Olipas hieno kokemus jutustella kun kaverit olivat rehellisesti sitä mieltä, ettei me mitään tiedetä säännöistä. Käytiin sitten noita perusjuttuja hieman läpi ja siinä parkkiksella ehdittiin katsella hieman heittotekniikkaakin. Kauniisti pojat kiittivät seurasta ja neuvoista.

Itseä jäi mietityttämään kun siinä jossain kohtaa oli kovin lähellä etten lähtenyt poikia jo aiemmin opastamaan ja sotkemaan niiden peliä. Jälkikäteen olen tyytyväinen kun maltettiin olla puuttumatta pikkujuttuihin jotka eivät vaikuta oikeastaan mihinkään. Pojilla ei ollut ajatustakaan mistään viikkokisailuistakaan, joten mitäs sitä niillä säännöillä. Olivat kuitenkin kiinnostuneita kun juteltiin ja todettiinkin että oikeastaan on helpompi pelata niiden sääntöjen mukaan kuin yrittää sopia itse niitä sääntöjä.

Olen tässä syksyn mittaan ollut väylädraiverista vähän innoissani vaikken ole sellaista bägiin löytänytkään. Jone esitteli TL3 kiekkoa ja se tuntui nopeasti aika kivalta vaikka noiden kapearimmisten kanssa temppuilu on ollut aina hieman hankalaa. Ehdin asiaa tänäänkin jo veivata vaikka mille mutkalle kun huomasin Discatsin jonkun mainoksen jossa oli jotain kiekkoja ja huomasin että siellähän on tuollainen TL3. No perhana.
Koskapa omistaja on tuttu ja liike Nummelassa otin puhelimen käteen ja koitin kysyä onko kauppa auki. Siinä soiteltiin hieman ristiin ja ehdin jo todeta etten lähde nyt mitään kiekkoja ostamaan kun juuri Nummelan keskustassa puhelin soi ja huomasin olevani kohta jo hiplaamassa niitä kiekkoja. Halo TL3 pari kappaletta lähti mukaan. Olipas ihanan nahkeaa muovia. Ja kuulemma hieman vakaampaa kuin normi, joten todennäköisesti ei sitten kuitenkaan ihan sellaista mitä olin metsästämässä :) Suoraa kiekkoa joka olisi nopeampi kuin Buzzz. FD tuntuu olevan mutta on niin pienestä kiinni että sitä vetää liian kovaa. Eli pitäisi harjoitella eikä se ole ihan heti niin todennäköistä.
Eli sitä osaa olla innoissaan kuin ilmapallo jos kohdalle sattuu. Eipä noita kiekkoja ole hetkeen tullut juurikaan ostettua ja olen tyytyväinen kun en suostunut edes kokeilemaan esimerkiksi Get Freaky Zonea. Kaikkeen ei pidä lähteä joten pidättäydytään nyt kerrankin. Kaamea karkkikauppa se on, kaikki kiekot oikeastaan jotain erikoisversioita ja tietenkin normaalia kalliimpia juuri siksi.

Jos et ole vielä itsellesi ekoja kiekkoja ostanut niin koita pysyä ns. normaalikiekoissa joita saa mieluiten kaupasta. Jossain vaiheessa harrastukselle tulee turhaa hintaa kun oikeastaan jokainen kiekko bägissä on jollain lailla erityinen eikä niitä tietenkään saa mistään.

Johan tuli taas kirjoiteltua, mutta päivän kohtaaminen "uusien harrastajien" kanssa sai ajatuksia liikkeelle.


Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #2122 on: 28.11.20 - klo:12:04 »
Katselin ensin Hirsin osallistumisen Frisbeegolfkeskusteluun ja sitten Parviaisen Juhon PG-podcastin luureista koiralenkillä ja jäin mietiskelemään viime kautta ja ehkä omia kisajuttuja enemmän kuin normaalisti.

Murhetta ei montaa päivää jaksa huonostakaan pelistä kantaa mutta mielessä on kyllä joitakin kertoja kun olen varmasti lähinnä puhunut siitä miten mikään ei tuntunut onnistuvan. Juhon kertomus omasta onnekkuudestaan ja siitä ettei viitsi osallistua tuohon epäonnistumiskeskusteluun oli mielenkiintoista. Niinhän se tosiaan menee että jos pelataan kahden kierroksen kisa niin kierrosten välissä mennään jonnekin syömään ja enimmäkseen kertaamaan miten huono tuuri oli tai missä kaikkialla epäonnistuttiin. Nopeasti muisteltuna jos sattui pelaamaan hyvän kierroksen niin ne kaverit ovat yleisesti aika hiljaa ja myhäilevät itsekseen. Toki voi aina kertoa missanneensa pari lyhyttä puttia mutta ei se ole oikein vakuuttavaa kun muut kulkevat kädet maata laahaten ahdistuneina.

Myönnän helposti sortuvani tuohon masennukseen ja lähinnä miettimään mikä meni pieleen. Täällä kuitenkin on tullut jo aiemminkin huomattua, että sitten saunapalaverissa on aika helppo poimia sieltä se mihin se homma kaatui. Harvoin se yhteen huonoon heittoon kaatuu. Puttaamiseenhan se yleensä hajoaa :)
Työssäni olen joutunut huomaamaan ettei sitä aina saa itse valita mitä murehtii. Toisen kannustaessa näkemään asioissa lähinnä positiivista tuntuu tuollainen lähinnä vittuilulta. Jos vain miettii alarautaan puttaamista niin ei se päättämällä lopu. Tähän sitten taas on kaikenlaisia harjoituksia olemassa joilla voi saada ajatusten kohteen muuttumaan.

Juho kertoi että seuraava heitto on se tärkein heitto. Näinhän se tietenkin on. Sellaisina päivinä kun oikeasti pystyy keskittymään siihen yhteen heittoon yleensä onnistuukin. Itse ainakin huomaan helposti jääväni miettimään jotain yksittäistä epäonnistumista tai sitten yritän hahmottaa mikä siinä putissa nyt taas on pielessä. Tämä on tietenkin merkittävää eikä ole vaikeaa päätellä että onnistumiset ruokkivat onnistumisia.
Onnistumisen jälkeen on helppo mennä jatkamaan pelaamista ja miettiä vain seuraavaa suorittamista.

Käyn aika tarkkaan omaa pelaamista kierroksen jälkeen läpi. Jälkikäteen lähinnä käyn läpi avaukset, sitten putit ja sen jälkeen koitan kaivaa sieltä sen kohdan missä homma lähti laukalle jos se lähti. Ajattelin ensi kaudelle päästä vähän syvemmälle tähän ja koittaa havainnoida tarkemmin omaa keskittymistä.
Onnistun usein kisakierroksella normaalia heittelykierrosta paremmin. Todennäköisesti siksi, että kun peli etenee hitaammin ehtii paremmin miettiä mitä aikoo tehdä. Ajoittain havahdun yhtäkkiä siihen että vauhdinotossakin vielä mietin mitä olen yrittämässä. Tämä on tietenkin lopputuloksen ennustamisessa aika katastrofaalista. Voihan sitä onnistuakin, mutta tähän olen päättänyt yrittää keksiä jonkun keinon jolla varmistan ennen heittoa että tiedän edes itse mitä yritän.
Yksinkertaisesti pitää päättää mitä yrittää. Näillä taidoilla se ei takaa onnistumista mutta jos ei tiedä mitä yrittää niin onnistumisen todennäköisyys on varmasti pienempi. Eli lisää keskittymistä olennaiseen. En ole vielä ihan keksinyt tarkoittaako se pitempää keskittymistä vai lyhyempää, mutta päätös pitää olla olemassa ennenkuin aletaan ottaa vauhtia seuraavaan heittoon.

Kaikenlaista sitä ihminen pääsee miettimäänkin. Onhan näitä tullut veivattua ennenkin ja varmasti jälleen pääsen itseäni ruoskimaan jälkikäteen näistä.

En tiedä kuinka moni teistä on käynyt katsomassa Joensuussa pelatun Mastereiden SM-kisojen finaalikierroksen videon Youtubesta. Olen siinä mukana ja peli sujuu ihan kivasti noin puoleenväliin saakka. Olen katsonut useita kertoja kyseisen videon löytääkseni sieltä jotain sellaista josta olisi apua. Peli vain häviää yhtäkkiä. Yksi puolihuono heitto, sitten surkea heitto ja sen jälkeen mustaa hetkeä useampi väylä. Sitten hiljalleen loppua kohti palataan normaalimpaan tekemiseen. Sen mustan hetken aikana mitalisijat katoavat horisonttiin. Niin pitikin. Olen yrittänyt nähdä kehonkielessä jotain, tai tekemisessä mutta ei itseä osaa näköjään nähdä niin että siitä jotain näkisi. Ainakaan minä en osaa.
Näistä mustista hetkistä pitäisi tietenkin päästä eroon. Usein reagoin pariin huonoon heittoon viemällä käden bägin taskuun ja kaivamalla sieltä jotain syötävää. Jos sitten vaikka syy olisi sokereissa tai ainakin saa jotain muuta ajateltavaa kun mussuttaa evästä.


Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #2123 on: 06.12.20 - klo:21:56 »
Tänään itsenäisyyspäivänä saunassa seinää tuijottaessa huomasin jälleen miettiväni lähinnä epäonnistumisia. Mastereiden SM-kisat Lausteella tuli jostain mieleen.
Ykkösväylä. En tietenkään yrittänyt mitään tässä, mutta en löytänyt tähän sellaista avausta josta kohtuullisen turvallisesti pelaisi sen kolmosen. Hieman hämmentää vieläkin. Juuri tällaiset väylät pitää osata ratkaista paremmin.
Väylä 4. Kertoo varmaan paljon etten edes muista montako kertaa heitin tähän foren. Ainakin kerran.
Sama homma. Sellainen väylä johon ei tarvitse kovinkaan kummallista avausta jotta jatkoheitolle jää kohtuullisen helppo paikka. En osaa. Toki pitää heittää ylämäkeen ja kaikkea.
Kakkosheitolla tässä sitten pitäisi osata myös ajatella. Huomasin jälleen että ei pitäisi yrittää koriin vaan heittää mieluummin vähän pitkäksi. Taisin nimittäin heittää kaksi kertaa lyhyeksi siihen puskaan ennen koria. Ei ole niin vaikea väylä.

Mitä tästä tuskastelusta seuraa? Selvästikin tarve selkeämmälle pelikirjalle. Pitäisi osata vähän ajatella vähän pitemmälle ja jättää isompi marginaali virheiden varalle. Muutenkin liian usein yrittää korin alle kun pienemmällä riskillä pääsisi vitoseen.

Taas jäi itselle muistikirjaan näitä samoja juttuja. On se ihmeellistä ja kiehtovaa tämä frisbeegolf.

Hyvää itsenäisyyspäivää ja Joulun odotusta juuri sinulle.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #2124 on: 15.12.20 - klo:09:59 »
Se alkaa olla lopun ajat käsillä. Tänään on viimeinen liiton hallituksen kokous jossa olen läsnä. Olisi tietenkin ollut hienoa olla fyysisessä kokouksessa, mutta ollaan turvallisia eikä turhaan kokoonnuta kun ei ole ihan pakko.
Korona on liiton hallituksen vakiokeskustelunaihe. Tilannetta seurataan ja pyritään suuntaamaan omaa toimintaa niin että se on linjassa muun toiminnan kanssa. Tällä hetkellä kun on alueellisia rajoituksia niin liiton rooli on ehkä hieman pienentynyt kun isoja linjoja ei voi tehdä vaan pitää kehottaa olemaan kartalla oman alueen osalta. Toivotaan että nämä rajoitteet riittävät ja homma jossain vaiheessa normalisoituu.
Frisbeegolfinkin pitää kuitenkin olla mukana ottamassa tilanne huomioon ja pyrkiä olemaan osana ratkaisua eikä aiheuttamassa turhia ongelmia. Vaikka ollaankin ulkona ja on mahdollista pelata varsin turvallisesti, vaatii se silti meiltä kaikilta asian ymmärtämistä ja varsinkin sen että sairaana ei nyt pidä mennä minnekään.

Olen tässä aloitellut vähän personal trainerin kanssa hahmottamaan henkilökohtaista tulevaisuutta. Selkeää on, että jumppaa pitää tehdä jotta äijä pystyy tekemään mitä haluaa.
Ollaankin juteltu tarpeista ja haluista ja muokattu sen mukaan ohjelmaa.
Yleiskunnon kohottaminen on tärkein asia ja sen jälkeen pyritään ottamaan huomioon lajikohtaisia asioita. Selkeästi kuitenkin aloitetaan liikkuvuuden ja varsinkin lajiin liittyvän liikkuvuuden lisäämisellä.
Mielenkiintoisia rutinoita kuuluu sieltä täältä kun koitetaan saada lantiota liikkuvammaksi. Polvet eivät oikein taivu ja kokonaisvaltaisten liikkeiden tekeminen on haastavaa. Samalla kun PT kertoo miksi tehdään ja miten tehdään niin olen huomannut kykeneväni hieman paremmin motivoitumaan tähän salitreenihommaan. Edelleen mieluummin tekisin jotain muuta, mutta kun tietää miksi ja miten on helpompi nähdä myös se mitä siitä parhaimmillaan seuraa. Ehkä se tästä.

Käytiin Laakspohjassa pelaamassa ja peli kulki yllättävän hyvin. Draiveissa varsinkin oli paljon positiivista, ne lähtivät paljolti oikeaan suuntaan ja eteenpäin. Harmi että tässä tie vie nyt lomalle lumisempiin maisemiin lukkiutumaan jouluksi mökkiin niin taitaa olla heittäminen vähissä. Koitetaan silti saada jumppaa tehtyä niin pystyy ehkä jatkossa sitten paremmin pelaamaankin.

Kohti viimeistä vuotta nelikymppisissä...

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #2125 on: 28.04.21 - klo:10:45 »
Tietokone ilmoitti joulukuussa että pitäisi salasana tänne vaihtaa koska se pitää vaihtaa. Aloin sitten vaihtamaan, josta seurasi etten päässyt enää sisään eikä salasanan unohtamislinkistäkään saanut mitään viestiä. Ehkä hieman pelottavasti en ole saanut tähän päivään mennessä ketään kiinni jolta asioita voisi kysellä ja vahvistaa eli saa nähdä kauanko tämä foorumi on elossa...
Minähän en näistä mitään ymmärrä enkä vieläkään tiedä miten onnistuin tänne kirjautumaan uudelleen...

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #2126 on: 28.04.21 - klo:10:58 »
Pieni muutaman kuukauden päivitys maailmankaikkeuteen frisbeegolfin osalta.
Hallitustyöskentely liiton hallituksessa päättyi vuodenvaihteessa ilman isompia huomioita. Maailma toki muuttui aika paljon. En enää jatkuvasti ole kurkkimassa kaikkea mikä liittyy frisbeegolfiin...mukaanlukien koronat ja kaikki. Aika nopeasti sitä ihminen tippuu kartalta kun ei enää ole koko ajan kartan ääressä.
Uusi Puheenjohtaja hallituksineen nauttii ainakin minun luottamustani. Touhu koronan ja muiden juttujen kanssa näyttää olevan aika samantyyppistä kuin aiemminkin ja nyt pääsee sitten seuraamaan hallituksen tiedottamista ilman kokoaikaista tietoa siitä mitä on puhuttu ja mitä ohjeita ylemmältä taholta tulee.

Peliasioissa kilpailutoiminta on ollut jäissä niinkuin muillakin, joten ei ole mitään mainittavaa kerrottavaa. Muutaman ihmisen kanssa ollaan vähän muisteltu vanhoja ja löydetty aika hienoja tarinoita kisareissuilta vaikkei välttämättä sankaritarinoita olekaan.

Itse olen joutunut luopumaan kuntosalitreenistä, mutta pojan ollessa PT ollaan päästy tekemään asioita ohjatusti. Olen päässyt muuttamaan käsitystäni kahvakuulista ja varsinkin kuminauhoista. Ohjattuna jumppana ja aktiivivenytyksinä olen joutunut huomaamaan ettei tee tiukkaakaan saada aikaan raskastakin tekemistä. Tavoitteena on ollut sama kuin aiemminkin, yleiskunnon parantaminen ja liikkuvuuden parantaminen. Olen löytänyt itsestäni uusia jännittäviä paikkoja jotka voivat kipeytyä ja ilmeisesti kun ollaan saatu liikkuvuutta lisää niin osa lihaksista tuntuu suorastaan välillä huutavan pikku venyttelyä. Hämmentävää.
Samaan syssyyn kun Spin Doctor Jaani Länsiö on avannut sanaisen arkkunsa frisbeen heittämisestä olen saanut paljon mietittävää heittämiseen. Väittäisin että tällä hetkellä kun kroppa ehkä liikkuu paremmin ja Jaanin juttuja mietittyäni heitän pidemmälle kuin koskaan.
Jaanin työntäminen ja vetäminen ei ole itselle varsinaisesti se juttu, mutta väittäisin että useammin saan kiekon lähtemään eteenpäin eikä nokka pystyssä. Silloin kun tämä onnistuu niin heittoon tulee ihan uutta eteenpäin menemistä ja välillä pääsee yllättymään kuinka pitkälle se kiekko meneekään. Mitään mittoja en ole mittaillut mutta tunnehan on tärkein.

Tällä hetkellä vanhuus on iskenyt. Heittokäden vanha vamma on iskenyt kun tehtiin sille vähän liikkuvuusharjoittelua ja sain olkapään aika kipeäksi. Nyt sitten linkkaan jalkani kanssa kun sohvia siirrellessä ilmeisesti nivelsiteet venähti. Käsikin saa siis olla rauhassa kun jalan kanssa kinkataan. Toivotaan ettei vakavampaa ollut tämä niin pääsee tänään ilmoittautumaan Talin ProTourille.

Kun tuntuu siltä että kiekko lentää pitemmälle niin selvästi tulee intoa pelaamiseen. Olen ehkä löytänyt uuden kiekon kassiin, joten sitäkin kautta intoa riittää testailuun. Innovan Halo-muovi on tällaisen nahkean muovin ystävän uusi ihastus. Varsinkin Shryke tuntuu mainiolta.

Katsotaanpa onnistuuko jatkossa tänne kirjautuminen vai oliko tämä vain vahinko.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #2127 on: 07.05.21 - klo:13:37 »
Vaimon kanssa käytiin keskustelua ja neuvottelun tuloksena oli että sohvien paikkoja piti siirtää. Mökiltä kotiin ja päinvastoin. Molemmissa paikoissa on portaita joten nilkat olivat koetuksella. Kaikenkaikkiaan tilanne meni niin että mitään varsinaista ei sattunut mutta yhtäkkiä autossa huomioin että nilkkaan sattuu. Ja sattui sitten koko ajan enemmän. Sohvathan siirrettiin tietenkin, mutta sitten meni aika tuskaiseksi.
Jouduin käymään ihan lääkärissä vaikka kaivoinkin kaapista kyynärsauvat apuvälineeksi. Röntgenissä ei todettu mitään ja itse totesin että taitaa olla nivelsiteissä vaivaa. Hieman kyllä hermostutti kun ei mitään hajua miksi on kipeä.
Hiljalleen kun antoi jalan levätä niin alkoi kivut vähetä ja nyt olen jo ehtinyt pelaamisen verran testaillakin kinttua. Tuntuu kestävän joten kohti uusia seikkailuja.

Nummelanharjulla tuli kierrettyä pitkästä aikaa kierros ja 52 heittoa on meikäläiselle aika kiva tulos. Putti kulki varsin kivasti eikä isompia mokelluksia tullut. Taisi olla yhden bogeyn arvoinen suoritus koko kierros.

Ensi viikolla pelataan sitten taas pitkästä aikaa virallisesti. Talissa pelataan protouria, joten heti sitten syvään päähän. 49 vuotiaana junnunelikymppisten joukossa tuntuu hieman vanhalta, mutta kokemus lienee sitten se millä näissä karkeloissa ihmisiä kiusataan. Vielä kun ehtisi Taliin testailemaan kenttää ennen kisoja niin pääsisi pelikirjan kimppuun. Pääosin näytti olevan sama kartta kuin aiemmin, mutta pikku viilauksia.
Talissahan yleisesti en oikein ole tulosta saanut aikaan paitsi sen kerran kun avoimessa luokassa Eurotourilla olin 13. muistaakseni pelaten kaksi tonnin kiessiä samaan kisaan. Sellaista ei ole tainnut tapahtuakaan kuin tuon kerran. Eli olen siellä osannut pelatakin. Pelikirjassa on monella väylällä avaus Buzzzilla ja maltillista peliä.
Onhan se vähän jännää pitkästä aikaa. Menestyksestä ei taida tarvita haaveilla kun melkein kaikki alkaa olla jo nelikymppisiä :)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #2128 on: 12.05.21 - klo:09:20 »
Tein vierailun Taliin ja nyt sitten päässä pääsee vääntelemään pelikirjaa kun itseään on muistuttanut väylistä. Samat tunnelmat kuin aiemminkin, hereillä pitää olla ja huonot heitot rankaisevat melkein aina. Katsotaanpa jos intoutuu oikein tänne pelikirjaa jakamaan.

Ysiväylän uudistus vaikutti mainiolta. Mitenkähän sitä ei ole aiemmin kukaan keksinyt. Pieni pidennys tuo väylälle lisää luonnetta eikä se olekaan enää pakkokakkonen niin pahasti. Kakkostahan siinä pitää hakea, mutta kolmonen ei ole niin paha pettymys. Oli aika tyyntä joten mielenkiintoista on nähdä jos tuulella pitää alkaa osumaan siihen mäntyjen väliin ja tiputtamaan kiekon korille. Hyvä uudistus.

Viimeiseksi väyläksi pelattava 18 on jälleen väylä entisellä rangella. Varmasti isoille pojille hyvä uudistus pidentää väylää ja laittaa se outilla taskuun. Kaksi kertaa kokeilin ja totesin että forella jotain hidasta siihen leveimpään kohtaan ja neppi korille. Kolme kolmosta on ihan hyvä.
Ei oikein ole avaimia tuohon ihan siksikin ettei se entinen range olekaan ihan suorassa vaan jos siihen bäkkärillä tulee niin se kaatuu loivasti vasemmalle joten sinne outtiinhan ne skippailee.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #2129 on: 14.05.21 - klo:20:54 »
Prodigy ProTour Talin osakilpailu ja ensimmäinen kierros on vuodelta 2021 pelattu. Tämä tietenkin tälleen koronavuotena myös koko vuoden ensimmäinen kisakierros.
Elämme jännittäviä aikoja ja Taliin ajaessa huomasi jännityksen nousevan, sellaisen positiivisen jännityksen. Kaikenkaikkiaan tunnelma oli jälleen mainio, Talissa on henkilökunnalla hommat hanskassa joten pelaajat voivat keskittyä olennaiseen.
Maailma oli tosiaan erilainen, neljä vuotta puheenjohtajana tarkoitti aina roolia kisoissa. Ei välttämättä näkyvää roolia, mutta kuitenkin piti kontaktoitua kisajärjestäjän kanssa ja aika usein oli jotain jota piti vähän veivata. Saapa nähdä miten tämä nykytilanne vaikuttaa, tuttuja on paljon edelleen mutta ei velvollisuutta mennä änkemään joka paikkaan :)

Lämmittelyssä meni aikaa paljolti jutustellessa tuttujen kanssa. Hetki puttailua ja muutamalla Buzzzilla hain vähän tuntumaa heittämiseen. Olkapää ja nilkka ovat vihoitelleet viime aikoina joten ajattelin ettei aleta turhaan repimään vaan koitellaan rauhassa saada kroppa lämpimäksi.

Kolmen hengen ryhmässä piti vähän jonotella, mutta aika hyvin kenttä rallatteli eteenpäin.

1. Buzzzilla avaus pikku myötikseen. Vähän nykäisin ja kiekko lähti liikaa oikealle osuen puuhun ja jääden väylän oikeaan reunaan. Pääsin ehkä 50m eteenpäin, joten ei kovinkaan häävi avaus kilpailulle. Otetaanpa rauhallisesti ja DD3 käteen ja forella eteenpäin. Erinomainen fore keskelle väylää skipillä. 70m korille pistää vähän miettimään, tuuli tulee selän takaa joten Cryztal FLX Buzzz saa vastuuta. Vähän liikaa oikealle ja viimeisen puun oksien välistä metriin. Kävi tuuri. Nelonen korttiin ja pirkolla kisa alkuun. -1

2. Draiveri tuntuu paremmalta käteen vastatuuleen ja DD3 lähtee vähän aikaisin kädestä, mutta ehtii mennä mandon oikein ennenkuin osuu puuhun. Jää huonosti heti mandon jälkeen ja joudun huonosta asennosta taikomaan foreantsan ensimmäiseen aukkoon. Osuu aukkoon ja myöhemmin tietenkin puuhun, mutta korille ehkä 25m. Zone forella polvelta metriin ja parilla jatketaan. -1

3. DDx takatuuleen lähtee kädestä kovempaa kuin oli tarkoitus, liitelee oikealle eikä osu mihinkään ennenkuin siellä kaukana puskissa. Aikamoinen joulu kun ei tarvitse risukossa vippailla vaan aukosta pääsee tuuppaamaan takaisin väylällä pikku nepillä. Päädyn sitten noin 50m päähän korista ja hakemaan Zonella forea vasemman kautta. Vähän liian korkea raapii oksiin ja jää yli kympin putti. Loivaan ylämäkeen ei putti lähde sinnepäinkään vaan menee ohi. Nelimetrinen putti sisään ja ensimmäinen bogey on tehty. Nollaan.

4. Tämän missasin treeneissä koska olin huolimaton. DD antsassa aukkoon, mutta kulmaa liian vähän ja oksapompulla väylälle. Zonella fore neljään metriin ja jatketaan parilla. Ei oikein jäänyt sellaista käsitystä miten tämä meikäläisen kädellä pelataan. Ihan mainio uudistus kuitenkin.

5. Vastatuuli saa ottamaan draiverin käteen. Välimallin DD3 lähtee hyvin, ehkä vähän matalana osuu maahan ja skippaa oikeaan suuntaan...ja rollaa sieltä alas. Hankalasta asennosta pieneen rakoon osuu mutta jää vajaa 30m korille. Sieltä puskan välistä Zone on forella liian matala ja kiekko jää seiskaan korin yläpuolelle. Nappaan kuitenkin putin sisään, joten parilla jatketaan.

6. Buzzz lähtee vähän liian flättinä ja kääntää hiljalleen yli. Osuu kuitenkin puuhun ja tuuripompulla keskelle väylää. 60m fore Buzzzilla on hyvä ja menee hieman pitkäksi. Kuusimetrinen putti on surkea, menee ohi korista ja rollaa korin alapuolelle. Ylämäkiputtiin en ole ihan valmis ja se menee hätäilyn piikkiin missaten korin taas. Paniikki meinaa päästä päähän, mutta tuuppaan kiekon koriin. Kolme vitosen puttia... deja vu.
Seiskalle kävellessä on mielessä aika paljon. Ei auta. Peliä pitää jatkaa. +2

7. Buzzz lähtee taas liian flättinä ja kääntää vähän yli. Osuu kuitenkin metsän reunapuuhun ja jää metrin väylän ulkopuolelle. Noin viiskymppinen fore Zonella jää jäljelle. En ihan uskalla heittää sitä tarpeeksi kovaa kohti outtia ja feidaa keskellä väylää olevaan puuhun. Auts. Ysimetrinen, korin takana alamäkeä vähän ja seiskassa outti....Tähän olen niin tyytyväinen. Jotenkin sain keskityttyä vain siihen mitä olin tekemässä ja pistin keskelle koria kiekon. Huh. Olipa hieno fiilis. +2

8. Buzzz lähtee pikkuisen oikealle ja osuu puuhun. Tuurilla mennään ja väylän puolelle. Toinen Buzzz 50m heitto on oiva vaikka menee seiskan pitkäksi. Tämä on melkein yhtä tärkeä putti, juuri näin kuinka kaverin alarauta rollasi yli kymppiin joten kun naulaan kiekon koriin niin fiilis on korkealla. +2

9. Buzzz osuu puiden väliin forella, mutta ehkä vähän liian kovaa. Feidaa korin vierestä ja löytyy 9m korin tasalta oikealta puolelta. Painonsiirto onnistuu putissa mainiosti ja kiekko koriin. Pirkko hyvällä putilla. Mainiota. +1

10. Shryke lähtee hyvin ja liitelee eteenpäin, ei ihan tarpeeksi kauas koska jatkopaikka on männyn vieressä niin että oksaa pitää heittäessä varoa. DD kädessä 80m pääsen eteenpäin kun korille on 87m. Putti kun kulkee niin tuuppaan kiekon keskelle koria. Pirkko ja parissa mennään.

11. Tuuli alkaa nousta ja vaihdan Buzzzin OS:ään. Vaikka heittää aika kovaa niin eihän se mene paljon minnekään. 35m korille on aika jännittävää. Zonella metriin ja hymyssä suin kohti seuraavaa väylää. Parissa.

12. Tuulee aika reippaasti ja muistelen tuulen työntäneen viime vuonna kiekon vasemmalle outtiin. Ei tällä kertaa koska kiekko nousee plaaniin ja menee puun oikealta puolelta kohti outtia. Johonkin oksaan se naksahtaa ja putoaa sisäpuolelle. Puiden välissä on metrin reikä viiden metrin päässä johon osun mainiosti Buzzzilla. Tätäkään korinpaikkaa en ollut nähnyt aiemmin, joten oli ihan hyvä nähdä. Aina ei tarvitse nähdä koska voihan sitä "sokkonakin" heittää korin alle. Nyt oli taas tuuria mukana ja kolmosta korttiin. Ei kerrota kellekään.

13. Tuuli onkin nyt ehkä vähän yllätykseksi melkein suoraan takaa ja päästään hyödyntämään sitä. Oikean kautta en pelaa koskaan mutta taas pelataan. Shryke lähtee hyvin ja kiertää tarpeeksi kaukaa puut, tuuli auttaa senverran että noin 20m korille. Yritän yrittää mutta ei taida usko riittää kun kiekko on korin alla yrityksestä huolimatta. Parissa mennään ja homma tuntuu toimivan.

14. Tämäkin oli uusi korinpaikka. Shryke toimii loivassa antsassa tähän mainosti ja Zonella neppaan korin alle koivujen vasemmalta puolelta. Olisi ollut normikorin paikallakin hyvä avaus. Kolmosta korttiin ja eteenpäin. Nyt on jo vähän sellainen ajatus että tästä saattaa tulla ihan hyvä kierros.

15. Päätän yrittää 108m ylämäkeä antsalla koska maanantainakin yhden kerran sain sen aidan viereen. Tuuli painaa antsan alas ja tyydyn järkipeliin. Ehdin jo nähdä mielessäni kuinka roikotan putterilla 20m putin aidan yli, oksien välistä suoraan koriin. Tyydyn Zonella neppaamaan kiekon korin alle. Parissa mennään.

16. Buzzzilla vanhaa korinpaikka kohti ja loppufeidi hoitaa loput. No eihän se niin mene, liikaa oikealle, puuosuma ja pomppu vasemmalle. Polvelta jatketaan Zonea forella ja nyt on kyllä ollut hyvä suhde Zoneen. Metriin ja eteenpäin. Tästä olisi olliut kiva poimia pirkko, mutta enpä ole ikinä montaa ottanut joten ehkä joskus.

17. Perinteinen neppailutaktiikka. DD3 forella, Fire forele ja sitten katsotaan missä ollaan. Tähän asti kaikki hyvin. Zonella bäkkäri on sellainen kuin yritinkin, mutta tuuli nappaa siihen kiinni ja heittää vasemmalle... korin vierestä livahtaa ja taitaa jäädä pari sykähdystä sydämellä välistä.
Koskapa tänään on tuuria niin Zonesta loppuu vauhti ja tarraa nurmikkoon kiinni vitosen korin vasemmalla puolella. Olisi siinä ollut vielä pari metriä. Saan hermostuneen putin sisään ja parissa mennään.

18. Tässäpä tuuleekin aika reippaasti ja päädyn Firen sijaan PauliDessuun. Tuuli pitääkin hyvän foren suorana pitempään kuin aioinkaan, mutta eihän se outtiin mene jos se on keskellä väylää. 30m neppi Zonella kiinni koritelineenä toimivaan palkintojenjakokorokkeeseen ja kolmonen korttiin. Par. Par.

Kokonaisuutena joutuu huomioimaan muutaman seikan.

Tänään oli tuuria. Voisi ehkä neljä tai viisi heittoa olla lisääkin eikä olisi mikään ylläri.
Putti kulki yhtä väylää lukuunottamatta mainiosti. Tämä on ehkä tavatonta mutta toivotaan että jatketaan samaan malliin.
Pystyin hermoilematta pelaamaan rauhallista omaa peliä yllättävän hyvällä tasolla.

Ensimmäisen kierroksen jälkeen kolmantena. Itselle ainakin yllätys. Ajatuksena oli lähteä pelaamaan ihan vain omaa peliä ilman erityistä oletusta siitä että se siltikään riittäisi juuri mihinkään. Kiva yllätys tietenkin. Kolmasosa kuitenkin vasta pelattu, kiva että hyvin mutta eipä aleta ilakoimaan vielä :)