Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Rakkaudesta lajiin  (Read 807218 times)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #180 on: 12.04.15 - klo:10:50 »
Eilen Kaatiksella pidettiin BagTag-Challenge. Paikalletulijat laittoivat tagit pöydälle ja pienimmän tuloksen heittäjä poimi pienimmäisen.
Porukkaa oli viitisentoista, joten saatiin tagia vaihtoon.

Itselle samaan ryhmään Ågrenin Jesse ja Sikasen Arttu. Kirittäjät oli taas kohdallaan, joten tyyni auringonpaisteinen keli varmisti mainion pelikokemuksen.

Aloitettiin kolmoselta. Par 4, joka korkeuserojen takia on aika haastava pirkotettava. Puttasin kuitenkin seiskasta kolmosta. Alarauta kolahti ja nelonen korttiin. Arttu otti seiskan putattuaan ohi korista ylämäestä. Ei mennyt reputtikaan, joten seiska Artulle.

Neloselle 8m putilla birdie. Hyvä minä.

Vitonen on vaikeasti pirkotettava par 5. Hyvähkö avaus, kakkonen ylämäkeen onnistuneesti ja kolmannella Starfire kuusiaidan sisäpuolelle. Haaraputilla nelonen ja birdie. Näitä ei liikaa tule, joten hymy poskella seuraavalle väylälle.

Kutoselle 15m lyhyt fore nokka pystyssä. Fore ei nyt oikein kulje eteenpäin. Erinomainen tahallisen näköinen putti ja kakkonen.

Seiskalle hyvä avaus, mando kierretty korkealta ja hyvin feidannut uusi Starfire hyville paikoille. Dronella hysse kolmeen metriin. Kolmonen ja birdie. Yhtäkkiä neljä alle. Ei huono.

8 on lyhyt alamäkiväylä. Ei osunut laatikkoon ja bogey.

Yhdeksäiselle on pilattu monta hyvää kierrosta. Tällä kertaa kuitenkin kulunut DD ränniin vähän korkeana. Kiekko vasempaan reunaan väylää, josta ei ole hyvää jatkopaikkaa. Järki käteen ja nelosta pelaamaan. Hyvä heitto ja 20m korille. Helppo par. Tässä kohtaa kolme alle radan pariin.

10 on 128m oikealle loivasti kääntävä väylä. Tätä pelataan takatiiltä midarilla. Buzzz lähtee vähän huonosti ja kääntyy vähän yli. Metsään.
Hyvä fore Buzzilla korin alle ja par. Kolme alle.

11 on toinen par5 johon on hyvä mahdollisuus ottaa isoa kalaa. Tänään kuitenkin avaus väylälle, ei ihan hyvin mutta maltilllisella Buzzz-forella väylää eteenpäin. Kolmannella pääsi heittämään metsästä ulos ja siirtymään Kaatiksen uudelle puolelle. Hieman väärinluettu. Ei tuullutkaan vastaan niin kovaa, joten ei päässyt korille asti. Helppo par tähänkin.

12 on hauska väylä. Kaatiksen päällä satametrinen ilman esteitä. Kori on korotettu ehkä 80 senttiä korkealle hyllylle. Jos kiekko on hyllyllä, birdie on helpohko jännäputti. Periaatteessa kartan mukaan helppoa kakkosta tiedossa. Tässä kuitenkin ilma liikkuu aika usein kukkulan päällä, joten korin viereen heittäminen on aika haastavaa. Tällä kertaa en kiertänyt tarpeeksi kaukaa ja kiekko oli sen kympin verran vasemmalla. Varovainen putti meni korin alta neljään metriin. Surkea suoritus ja par.

13 on helppo par 2. Kuuden metrin putti alarautaan ja bogey. Kaksi alle.

14 kiertää jäteasemaa noin 240m. Avaus oli vähän matala. Kakkonen lähti hienosti ässäämään, mutta näytti feidaavan korin vasemmalle puolelle. Kiekko löytyi kuitenkin neljästä metristä ja birdie. Kolme alle.

15 on liidätysväylä. Uusi Starfire oli vakaampi kuin uskoinkaan ja 15m lyhyt. Par.

16 heitetään ulos metsästä ja loppu on ylämäkeen. Par4. Hyvä avaus ja melkein hyvä kakkonen. Putti vähän yli kympistä ylämäkeen ei mennyt. Par.

17 menee toisinpäin edelliseen nähden. Heitetään alamäkeen aukealta aukkoon. Hysselinjaa ei oikeastaan ole, mutta on siellä. Hyssellä vitoseen ja kakkonen. Neljä alle.

18 huono avaus, mutta aivan erinomainen kakkosheitto Buzzz forella. Par.

19 hyvä avaus forella, mutta 8m putti ei mennyt. Harmi.

Ykköselle avaus seiskaan ja jännäputti loivaan alamäkeen sisään.

Kakkonen, viimeinen väylä. Neljä alle olisi oma ennätys. Luin väärin tuulet ja kiekko kippasi yli ja laskeutui sataan metriin puiden viereen. Ei ilmeisesti pää kestänyt kun heitin hyvän heiton Starfirellä väärään linjaan. Korille 15m, mutta eihän sitä nyt kaikkea. Bogey.

Kolme alle on meikäläiselle todella hyvä kierros. Itse asiassa alle parin pelaaminen vaatii ettei pöljäillä oikeastaan ollenkaan. Tageista jäi käteen numero 005. Hirsimäki pelasi etutiiltä, joten ykkönen jäi nappaamatta.
Ensi kerrralle sitten :)

Todella keväinen päivä. Kaatis on erinomaisessa kunnossa. Nurmi alkaa kohta puskea, mutta on nyt jo kummun puolella kuiva.
Helsinkiläisiä vieraita oli eilen jo reilusti. Hymyssä suin pääsivät treenailemaan maalla kun kaupungin kengät on tukossa. Vitonen tästä ei tainnut olla monenkaan mielestä liikaa :)


Ilta meni painiessa kanaverkon kanssa. Kanaverkossa on se huono puoli, että syö nahkat sormista. Tuli välipäivä fribahommiin kun kädet on verillä.
Senverran oli kuitenkin intoa ja virtaa, että kävin Kaatiksella ennen auringonlaskua raahaamassa yhdentoista oikealta puolelta risuja kauemmaksi tunnin verran. Parit talkoot oli jääneet omalta osalta väliin, joten huonoa omaatuntoa paikkailin touhaamalla.
« Last Edit: 12.04.15 - klo:10:55 by Ari »

Offline BlackStar

  • ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 2 600
  • ★ Instagram ★ @BlackStarPori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami ★ Aaltonen
  • Seura: Mustavaris / MHDG
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #181 on: 12.04.15 - klo:11:36 »
Hitsin hitsi... kumpa Poriinkin saataisiin tuo BagTag rantautumaan tuolla volyymilla. Kovasti oon yrittänyt sitä markkinoida Varikseen, mutta laihoin tuloksin. :-\
★ Grip EQ AX15 Lizotte S.E. ★
| P2 | P3x | Colt | AviarX3 | MD2 | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | Teebird | CD3 | Mamba | Firebird | Shryke | Boss | DDx | Destroyer |

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #182 on: 12.04.15 - klo:14:20 »
BagTag tuo kyllä kivan lisän tähän pelaamiseen. Hienointahan tietysti olisi jos tämä laajenisi koko maahan niin kisoissa kulkiessaan voisi vaihtua numerot mukavasti.

Aiemmin pelailtiin panoksena markkerit, jätskit, oluet tai jotain muuta. Useimmiten pelkkä bagtag riittää panokseksi, eilen tosin Kaatiksen kioskin jäätelö maistui voitettuani Janin :)

Ei tuo iso panos ole sijoittaa vaikka jäisi vähemmällekin käytölle. Vitosen arpa.
Jostainhan se lähtee.


On muuten mainonta huipussaan tälläkin sivustolla. Russiadatingonline.com, yes! Toivottavasti tuosta saa hyvän korvauksen.
Harmi, että ihan kaikki pikkumiehet eivät taida tietää mistä on edes kyse.

Offline Jori

  • Juniori
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jori Hätinen
  • Seura: -
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #183 on: 12.04.15 - klo:15:48 »
On muuten mainonta huipussaan tälläkin sivustolla. Russiadatingonline.com, yes! Toivottavasti tuosta saa hyvän korvauksen.
Harmi, että ihan kaikki pikkumiehet eivät taida tietää mistä on edes kyse.

Ei mulla mitään tärkeetä ole, mutta eikö noi mainokset ole niitä ns. kohdennettuja mainoksia ja sun näytölle tärähtää mainokset selaushistorian ja -tapojen mukaisesti?  :)

Mulla on tossa nyt pizza-onlinen  mainos ja aiemmin pyörähti InterSportin mainos.

Korjatkoon asiantuntijat jos olin väärässä.

Heittohommiin mulla ei ole kommentoitavaa, mutta onnittellaan nyt sitten tilaisuuden tullen hallituspaikasta!

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #184 on: 12.04.15 - klo:15:55 »
Pitänee vähentää venäläisillä sivustoilla vierailua jatkossa. Nyt näyttäisi olevan Vivuksen mainos, melkein ilmaista rahaa tarjoaa hän. Ilmeisesti jossakin on näytillä myös tilin tilanne? :)


Kiitoksia onnitteluista. Näyttäisi että tekeminen ei lopu tälläkään hallituskaudella vaikka vain tämän vuoden mittainen onkin. Toivottavasti osaan olla hyödyksi.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #185 on: 14.04.15 - klo:00:11 »
Viimeaikoina on tullut ajatuksia. En tiedä onko se huono vai hyvä.

Oikeastaan olen miettinyt ja vaivannutkin joitain ihmisiä ajatuksillani.
Olen seuraillut mielenkiinnolla keskusteluja Facebookissa, täällä ja kentälläkin.

Frisbeegolfin suosion kasvu tarkoittanee, että viimeisen 2-3 vuoden aikana on aloittanut uuden lajin noin 90% nykyharrastajista. Tämä tarkoittaa sitä, että itse olen pelannut monen mielestä jo aika kauan. Tuo ei oikeastaan ollut se herännyt ajatus :)
Pohjustetaan hieman ja ehkä vähän karrikoidaankin, jos vaikka saataisiin keskustelua.
Silloin kun itse aloitin, oli frisbeegolfilla jo vähän pohjia mutta kisat eivät täyttyneet ja useimpiin kisoihin ilmoittauduttiin menemällä paikalle ja ruutupaperiin joku kirjoitti nimen ja luokan. Aika hienoa oli kun alkoi olla senverran tuttuja, että se viiden euron osallistumismakun ojentaminen ilman nimen mainitsemista tarkoitti että kuulun jengiin kun nimikin on jo tiedossa :)
Tuohon aikaan Suomessa oli vielä maltillinen määrä frisbeegolfratoja ja niistä suurin osa oli jollain tavalla prosessissa. Omalla kohdalla Nummelanharjulla painettiin talkoita aika paljonkin ja vuoden päästä jo tehtiin Ojakkalaan kenttää. Tällaista se on edelleen osalla harrastajista. Pelaamisen ohella harrastamiseen kuuluu kentänhoitoon tai muuhun osallistuminen.

Olen huomannut, että laji on kasvanut niin paljon että usea uusi harrastaja ei ole edes tietoinen kenttien rakentamisen olleen seuran hartioiden tulos ja ylpeyden aihekin. Moni varmasti tämän tiedostaa enkä halua tähän perään sen kummempaa ilmoittautumista siitä miten kukin asian on ymmärtänyt. Käsittääkseni kuitenkin osa pelaajista muodostaa käytännössä seuraa tai kenttää kohtaan asiakassuhteen vaikka sellaista ei varsinaisesti ole mielestäni tarjolla. Frisbeegolf toimii edelleen Suomessa siten, että kunnollisia kenttiä ei ole jos niistä ei seuran jäsenet pidä huolta.
Tämä porukka ei varmasti ole kerjäämässä kiitosta, mutta on mielestäni kohtuutonta saada palautetta ilmaisen kentän kunnossapidon surkeudesta jos itse ei ole valmis muutakuin kantamaan tyhjiä oluthylsyjä maatumaan kentälle.
Ehkä juuri sinuakin tarvitaan seurasi talkoissa?

Muodostuuko sitten asiakassuhde esim. Kaatiksen kaltaisiin projekteihin? Itselle tämä on läheinen ja tärkeäkin projekti, mutta olen yrittänyt ajatella hieman ulkoa. Jos mietin henkilötasolla, viiden euron päivämaksu tai 50€ kausipelioikeus ei mielestäni muodosta asiakassuhdetta jos tuo maksu otetaan siksi että muuten tuota kenttää ei ole olemassa. Ei ole olemassa mitään hyvää sponsoria tai Vihdin kunnan avointa kättä, josta rahat kentän hoitoon ja kehittämiseen otetaan.
Ymmärrän ulkopuolelta katsottuna maksamisen muodostavan jonkinlaisen asiakassuhteen, jossa asiakas voi olettaa joidenkin asioiden olevan kunnossa maksua vastaan. Mikä on sitten kohtuullinen vaatimus viiden euron korvauksesta?

Harrastan myös golfin peluuta. Olen ajatellut olevani osa yhteisöä myös vaikeampina aikoina ja otin vastaan osakkeen ilman korvausta. Golfosakkeiden hinnat on nollan paikkeilla. Osakkeeni on Vihdissä sijaitsevassa Hillsidessa ja maksan tämän kauden pelioikeudesta 800€. En tälläkään saa varsinaisesti aikaiseksi asiakassuhdetta. Jos kentällä ei ole riittävästi tuloja, tulee syksyllä osakkeenomistajille kokous ja todennäköisesti korotettu maksu.
Jos osakkeenomistajia ei ole tarpeeksi, ei ole golfkenttiä. Ainakaan niin paljon kuin tällä hetkellä. Olen siis ns. sitoutunut golfin pelaaja. Osallistun kentän kustannuksiin. Näin olen ajatellut tekeväni myös Kaatiksella.
Jostain syystä tämän 50€ kannatusmaksun lisäksi koen huonoa omaatuntoa kun en pääse paikalle talkoisiin ja ajoittain kuljeskelenkin Kaatiksella touhailemassa itselleni sopivina aikoina. Parantaen omaatuntoani.


En tiedä onko maailma muuttunut ja ajanut ohitseni, mutta tiedän että moni kenttä olisi tekemättä ja hoitamatta ilman talkooväkeä. Ehkä jonain päivänä joku perustaa maksullisen frisbeegolfkentän, jonka tuotto mahdollistaa kentän hoitamisesta maksamisen siten että voimme vaatia oikeasti laatua.
Hiluilla ei tällaista kenttää ylläpidetä. Se tarkoittaa isoja kävijämääriä ja monipuolista toimintaa. Kuten Järvassa.
Yksi tällainen kenttä ei tosin muuta mitään. Suomi on edelleen täynnään kenttiä, joiden huolto on meidän pelaajien varassa tulevaisuudessakin. Jos meitä osallistuu tähän hommaan tarpeeksi monta niin ei kenenkään tarvitse tehdä kovin paljoa.

Luin oman tekstini ja ymmärrän itseäni hyvin, se ei tosin tarkoita etteikö tekstissä voisi olla järjettömyyksiä tai ajatushäröjä. Ei ollut jälleenkään tarkoitus loukata ketään eikä leikkiä marttyyria. Ajatukset ovat pääosin omiani ja yritän seistä niiden takana jos se on tarpeen :)

Luin toisen kerran ja alan tuntea itseni vanhaksi. En silti poistanut kirjoitusta.

« Last Edit: 14.04.15 - klo:00:37 by Ari »

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #186 on: 14.04.15 - klo:06:24 »
Hyviä pointteja.sellainen asia itselle tuli mieleen ,että informaatiossa on paljon kehitettävää frisbeegolffin parissa.
Puuttuu seuran tiedotteita info taululta.
Ei aloittelijalle tule selväksi onko kyseessä normaali urheilukentän omainen kunnan palvelu, jossa siivooja hoitaa hommat ja maksettu kiinteistöpalvelu palvelu korjaamiset ja ylläpidon.ei käy selväksi ketä radan toimijat ja aktiivit ovat.
Nämä aiheuttaa helposti tilanteita missä vuosia rataa hoitaneet henkilöt suuttuvat tietämättömille harrastajille,jotka eivät tilannetta ymmärrä.
Informaatiota ei ole saatavilla tarpeeksi ja toiminnassa ollaan kovin hiljaisia pysyen omilla alueillaan, kuten täällä foorumilla.
Samaan aikaan kunnan sivuilta voi lukea että on frisbeegolf rata siellä täällä kunnan mailla oleva liikuntapaikka.
Lajin kasvaessa täytyy meidän päästä ulos omista ns tiedetyistä formaateista yleisiin informaatio kanaviin tietoa jakamaan ,kuten paikallis lehtiin ja palstoille.
Toteuttaa sääntö opetusta seurojen toimesta aloittelijoille näkyvästi,jotta radoilla osataan käyttäytyä.
Muistan hyvin viime talvelta porukan joka luuli olevan ihan on jättää kaljatölkkejä avauspaikoille,kun meilahdessakin tuo "joku" korjaa ne pois.
Henkilöt olivat kuitenkin mukana höntsä kisassa ja aikamiehiä jo muutaman vuoden pelanneita?


Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #187 on: 14.04.15 - klo:06:50 »
Varmasti on paljon sellaista mitä voisi tehdä paremmin ja tuo ilmoitustaulun aktiivisempi käyttö on varmasti yksi asia.
Tosin esim. Nummelanharjulla on ollut viikkokisat tiistaisin klo 18. Mainokset asiasta ilmoitustaululla, netissä ja jopa portaiden vieressä olevassa rinteessa ja silti lähes joka viikko tiistaisin kiipeää tuohon aikaan porukkaa rinnettä ylös ja ihmettelee kun heille kertoo että täällä on viikkokisat ja kenttä on käytännössä tukossa klo 18-20.30. Vuodesta toiseen.
Tuo ei tokikaan tarkoita etteikö mainonnasta olisi hyötyä.

Olen itse tehnyt joskus aiemmin niin, että kun ollaan menossa pelaamaan niin olen mennyt kentälle vähän aiemmin ja pysäyttänyt ihmisiä kolmeksi minuutiksi ykkösen tiille. Kertonut vähän taustaa ja valottanut lähinnä etikettiä. Suurin osa porukasta on kertonut, että kukaan ei ole koskaan kertonut heille miten pitäisi pelata.
Toki hauska yksityiskohta on, että lähes kaikki ovat kokeneet vaaratilanteen jonkun heitettyä vaikka he ovat olleet väylällä. Kukaan ei ole kertonut olleensa itse se joka heittää :)

Valitettavasti elämässä on muutakin kuin frisbeegolf ja eilenkin Veikkolassa pelatessa en vain jaksanut laittaa opastajan viittaa päälle kuin kerran. :)

Offline Dizzy

  • Juniori
  • **
  • Posts: 97
    • View Profile
  • Oikea nimi: Anssi Sahri
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #188 on: 14.04.15 - klo:10:49 »
Ari puhuu asiaa, vieläpä varsin kiltillä sävyllä.

Kun aloitat harrastamaan lajia, mallinnat jollakin tasolla käytöstäsi muiden harrastajien toiminnasta. Vuosia lajin kasvu oli sen verran rauhallista, että enemmistö kentillä huiskivista tyypeistä olivat jo läksynsä oppineet. Perusetiketti tuli vähän väkipakolla opittua, kun kaikki muut sitä noudattivat. Urpoilun aloittamisen kynnys oli siis paljon korkeammalla. (Löytyyköhän jostain muuten old school urpoja, jotka retostelevat heitelleensä jo Pursiota nilkoille)

Sitten tuli tämä viime vuosien rysähdys – eikä se etiketti enää kulkenut mukana. Mistä opit, jos radan 20 heittueesta yksi omasi käytöstavat  -  ja ne 19 muuta olivat samalla viivalla kuin sinun porukkasi. Ja kun ratoja on se 400, suurin osa jonkun kunnan tai kaupungin liikuntapaikkoja. Ehkä osalle se kaupungin ylläpito vain tarkoittaa sitä, että muut korjaavat – sinä vain pelaat.

Tässä tämä ongelma taas kerran on. Lajia on kasvatettu määrätietoisesti ja kaikkien lukujen valossa menee tosi lujaa. Kisakoneen kautta kun lähdet mihin tahansa seikkailuun, voit hymähdellä tyytyväisesti valtakunnan nopeimmin kasvavalle lajille -  ja tämä puoli toki toimii loistavasti.

Se toinen todellisuus vaan löytyy niiltä radoilta – kisojen ulkopuolella. Sunnuntai-pelaajien joukosta. Satunnaiset sankarit käyvät heittämässä kaverirundeja ja jos nyt tulee nilkkaosumia niin
mitäs sitten. Pääkaupunkiseudulla tämä on ihan todellinen ongelma. Uskon että moneen muuhun paikkaan se ongelma alkaa rantautumaan – jos se ei sitä ole jo tehnyt.

Viestintää voi toki aina lisätä. Foorumeille kirjoitella. Laittaa julisteita ja infoläpysköjä. Ongelma vaan on siinä, että harrastaja joka seuraa näitä foorumeita ja etsii lajista tietoa, ei yleensä ole se ongelma.  Itse en muista yhtään tapausta, jossa uusista kiekkomalleista vaahtoava yksilö ei osaisi lajin perusetikettiä. Se on pidemmän päälle turhaa tehdä mielettömiä infopläjäyksiä, jos sen lukevat ja sisäistävät vain ne jotka asiat jo osaavat.

Olemme yli kymmenen vuotta Talissa pitäneet torstaisin viikkokisat 18-21. Ykkösen tiille tulee isohko plakaatti, jossa kerrotaan kisan olevan käynnissä ja radan täynnä. Joka kerta siihen tulee porukkaa, lukee lapun ja alkaa avaamaan. ”Me nyt tultiin pelaamaan”

Sitten voi mennä vain sanomaan. Tätä on tullut harrastettua monta vuotta. Kynnys tehdä tätä kasvaa nykyään kohisten. Viimeisen parin vuoden aikana on useamman kerran ollut lähellä mennä painiksi. Talissa avaan suuni jatkossa, muualla alkaa itsesuojeluvaisto hälyttämään pahemman kerran.
 
Samaa asiaa, vuosi vain vaihtuu. Totuus on, että ikinä ei tule tilannetta jossa suurin osa lajin harrastajista juoksisi liiton kisoissa.  On mahdollista, että saisimme kohtuullisen siivun tästä massasta liittymään seuroihin. Toki sitten pitää pystyä tarjoamaan sisältöä myös näille harrastajille. Viikkokisat ovat yleensä se alku, mutta monelle se sana kisa on jo stoppi. Siihen päälle vielä iso kasa kieltoja niin taitaa jäädä välistä. Itse aina koin, että viikkokisoissa aloittelijat opettelevat sitä etikettiä. Nyt näyttää siltä, että siellä opetellaan oikeissa kisoissa olemista. Tärkeä asia toki oppia, mutta ei se sitä massaa tavoita tai näitä ongelmia vähennä.

Onneksi kasvussa on myös mahdollisuus. Kun harrastajia ja seuroja tulee lisää, löytyy varmaan uusia tapoja tehdä ja opastaa ja saada viesti perille. Ehkä myös kaupalliset tahot tajuavat, että se suurin rahavirta tulee kuitenkin näiltä sunnuntai-pelaajilta – kun heitä nyt vaan on niin paljon enemmän.

Vähän lupasin itselleni, että tänä vuonna en enää julkisesti marise asioista. Mutta kun Arikin…

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #189 on: 14.04.15 - klo:11:33 »
Noi edellämainitut ovat niin asiaa!!! Vaikka itse tunnen olevani etuoikeutetussa asemassa, mitä en vaan hyödynnä kunnolla niin uskon edellisten pohdintojen oikeudellisuuden. Viime syksynä yhtenä kauniina aamupäivänä eksyin Siltamäkeen oikein harjoittelu mielellä ( muu perhe Jumbossa shoppailemassa ja elokuvissa). Siinä sitten muutaman avauksen ykkösellä nakkasin kun eka 6 hengen kundi revohka asteli teelle. Annoin heille etuajo oikeuden lähteä rundille, koska mähän vaan reenaan. Se kuusikko ilo kuitenkin ehkä minuakin heikompia heittäjiä, että odotella sai ennenkuin hilpeästi elämöinyt porukka lähti seuraavalle teelle. Mutta siihenhän tupsahti neli henkinen perhe kahden pikkulapsen sisältämänä, ja kohteliaana pappana annoin heillekin luvan heittää siinä välissä. Se oli virhe! Nimittäin se kesti, ja sillä aikaa tuli taas uutta sakkia. Minä karautin sitten siihen väliin päättäen lähteä kierrokselle, koska harjoitella ei voinut. Mutta jo puolessa välissä rundia radalla oli joka puolella porukkaa, ja kiekot lentelivät miten sattui, mistä sattui ja mihin sattui. Ja kohta sattuu varmaan minuakin ajattelin, ja lähdin pois takaisin maaseudun rauhaan....juu en unohtanut perhettäni!
Ruuhka Suomi, ruuhka radat ja puuttuvat käytöstavat!

Ja voi että toi Arin "alan tuntea itseni vanhaksi" osui kohdalle.

Offline Juhanuha

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 974
  • Natural Born Disc Golfer
    • View Profile
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Rakkaudesta lajiin
« Reply #190 on: 14.04.15 - klo:12:02 »
Tämäpä tämä... Paljon tarvitaan aktiivista (ja valitettavasti ilmaista) työtä että asiaa saadaan parannettua ennenkuin ollaan extreme-lajien listoilla.

Surullisen huvittavaa on ainakin täällä Helsingissä se, että kun asian eteen haluat tehdä jotakin, pistää kaupunki vastaan. Juuri eilen keskustelin kaupungin tarkastajan kanssa joka oli sitä mieltä että ilmaisten frisbeegolfkurssien pitäminen kaikille, on väärä tapa toimia. Frisbeegolf on tarkoitettu kenelle tahansa, milloin tahansa, eikä saa olla mitään vaatimuksia lajin harrastamiseen kuten golfissa. Enkä oikein saanut selvyyttä että miten nämä ovat ristiriidassa, mutta eiköhän se loppuviikon palaverissa sitten selviä kun saadaan vielä isomman herran mielipide asiaan.
Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #191 on: 14.04.15 - klo:12:04 »
Onhan niitä lippuja, lappuja, opasteita ja varoituksia infotauluilla ja seinillä joka paikassa; esim. ruokapaikoissa "palautathan astiat" kylttejä, silti niitä astioita jätetään pöytiin, siellä täällä ympäri miljöötä on roskiksia mutta silti niitä roskia on maassa. Koirapuiston viereisessä puistossa on "ei koiria" kylttejä, ja silti siellä joku antaa seefferinsä juoksennella vapaana ja minä saan pelätä että nyt se pureksii mun s/ds:ät flippereiksi (en oo muuten missään nähnyt frisbeekielto kylttejä... mutta eiköhän niitäkin tähän kieltokylteillä koristeltuun maahan vielä saada;). Ja mites ne "siivoathan koirasi jätökset" kyltit, tuntuu että niitä noudatetaan yhtä huonosti kun esim. autoilijat nopeusrajoituksia tai kävelijät/pyöräilijät liikennevaloja?!?!?

Itse olen saanut läheltä seurata kun kaverit on pikkukaupungissa pyörittäneet ja fiksanneet itse rakentamaa ja perustamaa skeittiparkkia reilu 25 vuotta. Kaupunki ei ole tukenut kuin muutamalla kakkosnelosella, lainaamalla joitakin työkaluja ja uusimalla asfaltin kerran (mutta ei skeittiparkin takia vaan siksi että parkki on osa yleistä parkkipaikkaa). Välillä melkein kaikki härvelit on purettu ja rakennettu paremmat tilalle, rakennusmateriaalit on ollut tietty pummittua ja löydettä jämämatskua, aina, ja jos jotain on pitänyt ostaa niin harrastajat on laittanut kolehdin pystyyn.

Hienoa nähdä että nuo samat aktiivit, nykyään 40 hujakoilla olevat intohimoiset skeittarit saivat monen vuoden väännön jälkeen viime vuonna uuden skeittiparkin tulille, tosin naapurikuntaan kun oma futispitäjä ei millään tullut vastaan. Kunta tarjos paikkaa ja jonkun verran pääomaa, loput rahat harrastajat kinui "sponsoreilta". Kunnan kaivuri teki pohjat, mutta lopun parkin talkoili kasaan harrastajat itse (betoniraudoituksiin tuli vissiin jotain jeesiä). No mutta, nyt on hieno, hyvä ja kestävä betoninen harrastuspaikka moneksi vuodeksi eteenpäin, ei tarvi hirveesti vanereita vaihdella ja ruuveja ruuvailla. Mitäs luulette että tuolle vanhalle vaneriparkille käy nyt kun on parempi paikka tarjolla... luultavasti rapistuu käsiin ja kaupunki ottaa ja purkaa pois alta aikayksikön, tai sitten pojat pitää sen jossain kuosissa ihan vaan sen takia että on vaihtoehtoja;) Tämä siis vaan ihan vastakohtana esim. pallogolfille, siinä mielessä että kaikki skeittiparkit on ilmaisia (paitsi tietty sisähallit).

Tali on hieno esimerkki; pieni harrastajaporukka on aikoinaan ns. tyhjästä nyhjässyt pystyyn ehkä Suomen parhaan ja suosituimman radan (vaikka en olisi Talin Tallaaja niin olisin luultavasti samaa mieltä). Talin rataan kohdistuu harrastajien osalta suuria odotuksia, mutta aika hienosti Tali on vuosien aikana muovautunut ja parantunut, pysyen hyvinkin lajin kehityksessä mukana ja kestäen moninkertaisesti lisääntyneen kuormituksen. Silti mukavasti pysynyt myös tuttuna ja turvallisena Talina. Tästä suuri kiitos kuuluu edelleen aika pienelle mutta aktiiviselle porukalle Tallaajia (ja onhan siellä ei-Taallajiakin talkoilemassa nähty!), joista toiset on ollut alusta asti mukana ja toiset ei;)

2006 pelasin itse ensimmäisen kerran Talissa, tuohon aikaan väylän ulkopuolella saattoi joskus rosolli rehottaa niin että jos sinne kiskasit kiekkos niin sinne jäi (mutta ei valitusta kuulunut kun ei paremmasta tiennyt). Nykyään jos on raffia vajaa 10 senttiä niin jengi itkee ja on melkein valmiita barrikaadeille (puhumattakaan mudasta, heittopaikoista ja korien vanhanaikaisuudesta/kunnosta). Eli samaan aikaan kun radat ja puitteet paranee niin myös harrastajien vaatimustaso nousee, niin kisa-kallella kuin sunnuntai-simollakin! Ja edellämainittu koskee luultavasti koko maata...

Moni olisi varmasti valmis maksamaan pelaamisesta Suomen parhailla ylläpitoa vaativilla puistoradoilla kuten esim. Tali, Lauste, Mukkula, Kirjurinluoto, Meri-Toppila jne. (sori metsäradat te ette ollut tässä mukana kun te ootte niin helppohoitoisia;)... mutta se olisi aika törkeetä tehdä yhtäkkiä jostain ilmaisesta maksullista... vai olisiko sittenkään? Kyllähän koko ajan esim. jostain ennen niin halvasta tulee kallista ja helposta vaikeeta... Tässähän palattiin tuohon Arin asiakassuhde-aiheeseen, ehkä? Niin, saako sillä femman rundista tai viiskymppiä kaudesta maksamisella aikaan asiakassuhteen, vai peräti omistussuhteen?

Hyvää keskustelua!


Luin oman tekstini läpi... sen verran poukkoilee että pitääkö tässä kanssa ruveta tuntemaan itsensä vanhaksi (vai onko se vaan se peritty keskittymishärö) :P

Edit: Mulkaisin toisen kerran läpi, pikkusen tarinankerronta hyppi aiheesta ja aikakaudesta toiseen kun Tarantinon pätkissä ja toistoakin oli kun nykypäivän telkkarissa... mutta en poistanut kirjoitusta.


Edit2: Ehkä hieman korkelentoista toiveajattelua ja jossittelua mutta... olisi hienoa jos muutkin pallogolfradat ottaisivat Nurmijärvestä ja Väykän hommista mallia; eli sinne vaan tekonurtsimatot pallogolf tiin viereen ja kori jonnekki viheriön lähettyville (pitkillä väylillä vois olla jopa kaksi fribaväylää??)... tommosesta rauhallisesta rundista moni on valmis maksamaan sen kympin helposti, ja jos puhutaan 18 väylästä niin vaikka kaksikymppiä (joka tekis huimat 1,10€ per väylä). Ei tämmösestä varmastikaan haittaa olisi kummallekaan lajille, päinvastoin, vois tulla kivaa hybridiä... pallogolf vois ehkä jopa saada uusia harrastajia ja radat uusia osakkeenomistajia ja frisbeegolf lisää harrastajia sekä hyvää näkyvyyttä (olettaen että siellä ei perseillä) ;)
« Last Edit: 14.04.15 - klo:12:42 by Kempster »

Offline lapeso

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
  • Oikea nimi: vesa pesola
  • Seura: suosituksia?
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #192 on: 14.04.15 - klo:15:05 »
Pointtia on asiassa kyllä. Näin uutena voisin sanoa, että se info taulun paikka on aika tärkeässä roolissa. Jos se sijaitsisi ykköstiillä niin, että sen varmasti näkee, tulisi se todennäköisemmin luettua. Monessa paikassa se on jossain sivussa ja harrastelijahan menee suoraan sinne ekalle heittopaikalle? Itse en ole myöskään lukenut yhtäkään infoa etikettisäännöistä(jos nettiä ei lasketa mukaan).

Tuo hintapolitiikka sitten..Jos ratoja hoidettaisiin kuten pallogolfissa, tuo 20e kierros olisi ehkä maksettavissa. 5e on sopiva ns. paremmilla radoilla. Toki jos alamme miettimään, että kesäisin haluaa kiertää joka päivä jonkun radan niin aika kalliiksi tulee esim. työttömille, opiskelijoille ja ihan työssäkäyville myös. Eli myös ilmaisia täytyy olla. Itse näkisin, että kaikki 18-väyläiset voisivat olla tuon 5e.

Noobien ajatuksia ::)

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #193 on: 14.04.15 - klo:16:39 »
Itse uskon että radoilla jotka ovat suljettavissa, eli maa-alue on esimerkiksi sopimuksella annettu seuran käyttöön tulee ns viikkokisa toimintaa ja ohjeistusta lisätä niin että on selkeästi aikoja jolloin radalle ei ole asiaa, jos ei ole järjestetyssä toiminnassa mukana.
Frisbeegolf on mitä parasta ulkoilua ja soveltuu mahtavasti myös koko perheen urheiluksi.
Tässä vaan täytyy huomioida ajankohdat milloin perheen lapsien kanssa radoilla vierailee.
Varhaiset aamut ja arkipäivät ovat edelleen melko tyhjiä suosituillakin radoilla.
Itse olen pelannut 18kk harrastamisen aikana noin 50 radalla ympäri suomen. Yhdelläkään en ole nähnyt kuvia ketä radasta vastaa,harvoin mitään yhteystietoja keneltä kysyä,usein ei mitään info taulujakaan.
no täytyy koittaa parantaa näissä asioissa ja laittaa ohjeita,opasteita,olla paikalla ykkösen heittopaikalla kertomassa radan käytöstä ja lajiin liittyvistä asioista.
Varmaan aiheellista on sopia yleisiä aikoja ja pooli koko asioita ja informoida niistä.
Itse kivikossa käydessäni viimeisellä 3 kerralla en nähnyt ketään,joten kannattaa myös miettiä milloin haluaa itse harrastaa rauhassa ja valita vähemmän ruuhkan aikoja. Nm aamu rundi auringon noustessa tyynessä säässä on vaan mahtavaa, se on kuin ajaisi kehä ykkösellä juhannuspäivänä aamu ruuhkan aikaan. Tyhjää ja rauhallista :)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #194 on: 15.04.15 - klo:07:56 »
Opastaulujen lukeminen on vaarallista hommaa. Kaatiksella on ykkösen tiin vieressä kyltti joka kertoo kentän maksullisuudesta. Silti kentällä pyörii porukkaa joka on yllättynyt tästä tiedosta kun maksuhommista käy kysymässä.
Ilmeisesti meillä on porukkaa joka tietää että opastaulun lukeminen saattaa aiheuttaa jonkun asian tiedostamisen sillä tasolla että se aiheuttaa jonkun velvollisuuden. Tämä tunne saattaa taas aiheuttaa kierroksen akuutin pilaantumisen, joten parempi kun aktiivisesti välttelee lukemista.


Eilen Nummelanharjun viikkokisoissa Leo paukutteli kohtuullisen 46. Itse aloitin ykköseltä niinkuin tuolla pitäisi aloittaa. Neljä kakkosta alkuun. Vitonen ja kutonen ovat olleet vähän haastavia ja niin nytkin. Yhteensä. Yhdeksän heittoa kahdelle väylälle. Onneksi 8 olisi normitulos, joten ei niin pahasti epäonnistuttu. Tosin kun Leo oli tehnyt yhden nelosen koko kierrokselle niin...

Muuten sitten aika vaihtelevaa. Edellinen työyö saattoi muutaman kerran vaikuttaa keskittymiseen, mutta sitähän tässä oltiin vähän treenaamassakin.
Väsyneenä pelaaminen on edelleen mielenkiintoista. Jos väsymyksen huomaa niin sen voi ottaa huomioon. Pitkinä kisapäivinä huono edellinen yö pistää kisaan haastetta ja ajoittain ihan tahallani pelailen väsyneenä.
Lopputulemaksi 51 joka antaisi ratingit sinne 990 paikkeille eli eihän se nyt meikäläiselle huono ollut. Tosin on niin tuttu kenttä, että pitäähän siellä pystyä suorittamaan.
« Last Edit: 15.04.15 - klo:07:58 by Ari »