Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: KOHTI IKÄMIESLUOKKIA JA NIIDEN YLI  (Read 415893 times)

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #30 on: 30.11.14 - klo:21:04 »
Loistavaa Jaani, kiitos! tosin en vielä saanut videoo näkymään. Mutta eiköhän se siitä!

Siinä on jännästi kuvattu tiiltä avaukset ja sitten leikattu mukamas korille, toiseen kuvakulmaan. Todellisuudessa siinä on väylän 16 tii ja 15 kori. Kuvissa ainakin Hämis, Jussi Lindberg, Veli Berglund, Christian Sandström, Markus Lindewald, Timo Pursio, Sami Loukko ja Jussi Meresmaa. Lopussa myös Holle Holopainen ja Seppo Nieminen. Mahdollisesti Jukka Aaltonenkin. Sekä spotteri, joka väistää turistilaumaa kohti lentävää kiekkoa.

Lähinnä siis väylää 15, joka olikin hieno liidätys.
« Last Edit: 30.11.14 - klo:21:08 by Jaani »

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #31 on: 01.12.14 - klo:11:40 »
Tehdäänpäs väliloikka tuolta Arin ansiokkaasta ketjusta.
On todella suuri ilo ja kunnia tulla noteeratuksi Janne Räsäsen puolelta. Olen aina A: ihaillut B: ihmetellyt Jannen kykyä diagnisoida pelaajien tekniikkaa ja terveyttä. Ihan oikeasti en ymmärrä, kuinka hän jaksaa kirjoittaakin niin pitkiä analyyseja. Ja ajattelen sitä pelkästään positiivisesti!

Olet(tte) varmasti oikeassa siinä vahvuuksilla pelaamisesta. Mutta kuten jo olen kertonutkin, niin niitä ei allekirjoittaneella yksinkertaisesti ole. Rehellisesti sanottuna jos pidän vertauskuvana grandmaster luokkaa. niin olen draivin pituuden suhteen varmaankin siinä keskitason luokkaa. Draivin kontrollin osalta varmasti luokkani huonoin.
Lähestymisissä lienen alempaa keskitasoa, ja putissa kuulun niihin häntäpään suorittajiin.
Heitän rystyltä, koska fore heittoni ei ole edes auttava,ja olkapää ei kestä juuri minkäänlaista upsia. Joten olen hyvin yksipuolinen heittäjä. Hyzerissä olen mielestäni aika hyvä ( no niin löytyihän se vahvuus! mutta pelkällä hyssellä ei pitkälle potki), annukka on alkanut sujumaan kohtuullisesti.
En kuitenkaan pidä edellämainittuja niiiin tärkeinä heikkouksina, koska aina silloin tällöin joku väylä menee ihan loistavasti, eli kyllä jossain piilossa jotain on.
Sen sijaan mun pelaaminen on suoraan sanottuna perseestä! Kokonaisuudessaan yhdellä kierroksella tulee niin paljon sellaisia epäonnistumisia, ettei niihin pysty kukaan., puhumattakaan koko kisassa. Mutta laitan sen jonkin verran vähäisen kilpailemisen piikkiin. Esim. jatkuvat ns. sankariheitot pilaavat aina kierrokseni, en jostain syystä pysty hillitsemään itseäni kun sen sankariteon paikka tulee vaikka kuinka pelikirjassa lukee että tänään väyrysen akan poika pelaa fiksusti. Ja yksi juttu on tietysti se kontrolli...jos on joku puuportti niin ikinä en siitä selviä. Tuohon asiaan Janne jo jossain ketjussa puuttuikin, ja sekin teksti oli ASIAA! kiitos!

En tiedä miten olet tietoinen krempoistani? Takareidet, varsinkin futiksessa hajonnut oikea reisi huutaa hoosiannaa jo 200 metrin kävelyn jälkeen. Alaselässähän mulla on ongelmia alimman lannenikaman vioittumisen takia, sekin rukoilee armoa aina kun lähden kiekkoa viskomaan. Olkapään kipu repii hermoja! Ja olenhan kropaltakin Jaanin ja Essin ihannoima matalajalkainen pullukka( Lallyn malli) onnettomalla liikkuvuudella varustettuna. Rakas vaimoni joutuu koko aika olemaan valmiustilassa että joutuu sitomaan nauhat mun kenkiin, kun en enää itse niihin ylety.

Ja koska olen ollut itsekin joskus alle 100 kiloinen niin tiedostan toki ettei olemukseni ja fysiikkani tällä hetkellä ole sitä parasta A-luokkaa edes frisbeegolfiin. Mutta kuitenkin en usko että sen takia heitän huonosti.

Kiitos Janne kannustuksesta, ja myötätunnosta! Jatka vaan kirjoittelua koska uskon että olet monia auttanut resepteilläsi.
Ja minä en ihan heti luovuta, joten uskon vielä huomiseen ;)

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #32 on: 01.12.14 - klo:19:21 »
MIDSUMMER DISCGOLF FESTIVAL  Epilä Tampere

Jussi Meresmaan taustajoukkoineen järjestämä keskikesän festivaali on minulle jäänyt mieleen aikansa ensimmäisenä viimosen päälle järjestettynä kisana.ensimmäinen kisa on ollut luullakseni 1998, mutta itse olin ekan kerran mukana 1999 tai 2000.
Jussilla oli jo siihen aikaan nuorena miehenä selkeä käsitys viedä frisbeegolf kisat uudelle tasolle.
Järjestäjät olivat saaneet sponsorit liikkeelle, ja sitä kautta uskoisin että palkinto rahatkin olivat luokkaa kovemmat kuin muissa kisoissa. Se ei nyt kuitenkaan ollut se tärkein pointti, mutta varmasti veti silloiset huiput mukaan kisaan.  Kisoissa oli kaikenlaista telttaa ja Red Bull tyttöä, oli loistoautoja näytillä jne luomassa ison tapahtuman tuntua.
Mielestäni kuitenkin parasta oli huikean hieno Epilän rata lyhyeksi leikattuine ruohoineen, ja haastavine väylineen. Siellä kilpaillessa tunsi harrastavansa jotain hienoa.
Minä yövyin aina radan läheisyydessä Hotelli Haapalinnassa, edullisessa hikisessä majoitustilassa. Siellä sitten pelaajat saunoivat iltasella, ennenkuin hävisivät kuka minnekin Tampereen yöelämään.
Kaikki lajissa mukana olevat tietävät missä sfääreissä nykyään mennään Jussin kisoissa, mutta Midsummerista kaikki lähti (luulisin niin), ja nostalgista olisi jos Epilä toimisi vielä joskus uudestaan Midsummer kisan päänäyttämönä.

Kiitos Jussi, Kaitsu, Hece, Nosturi,  Finlandi ja kumppanit ikimuistoisista kisoista!

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #33 on: 01.12.14 - klo:20:06 »
Otapa uusi analyysi ihan rauhassa. Siellähän oli jo paljon positiivista.
Ei tässä monikaan pysty sanomaan, että jokin oma alue olisi oikeasti hyvä tai edes vahvuus jos pelataan kovien poikain kanssa.
Itsensä kanssahan tässä pelataan ja siihen vertailuun sopii mainiosti tuo rating. Eihän se täydellinen järjestelmä ole, mutta parempaakaan en keksi tähän hätään.

Katsotaan miten tuo peli sujuu golfkentällä ensi viikonloppuna... Molempien nimet näyttäisi olevan listalla. :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #34 on: 01.12.14 - klo:20:07 »
Wasa Open (poreallas kisat)

Mun ensimmäiset suuret kisat olivat Vaasassa SM osakilpailuissa, kisat oli nimetty Wasa Openiksi. Kyseistä kisaa oli pelattu jo 1990 luvun alkupuolelta asti, että ihan uudesta formaatista ei ollut kyse.1999 tai 2000 oli siis minun aloitus kausi SM- sarjassa. Silloin kisa pelattiin kahdella radalla Arboretum puistossa ja Hietasaaressa. Väylät olivat pääsääntöisesti varsin lyhyitä, mutta ainakin minun tasoiselle pelaajalle tarpeeksi, jopa liiankin haastavia. Pelasin silloin avoimissa, ja olin muistaakseni toiseksi viimeinen jättäen taakseni niukasti toisen aloittelevan janttarin eli Kaajakarin Rikun Oulusta. Mutta jo vuosia sitten Riku on mennyt edelle valovuosien päähän.
Seuraavina vuosina olimmekin jo sitten seuran kanssa liikkeellä, ja majoituimme aina samaan hotelliin minkä nimeä en muista. Mutta sieltä varattiin aina yksityis käyttöön Bats sauna, uima- allas ja iso pore- allas. Siitä lisänimi kisalle.
Kisat pidettiinkin sitten siellä vanhassa kaupungissa, linnanraunioilla, ja kahdessa puistossa. Jukka Vieri, A-P Korkeamäki, Veli Berglund, Anne Valsi ja kump. olivat rakentaneet joka kerta aivan loistavan radan. Oi niitä lammen ylityksiä...kaikki kiekot eivät selvinneet yli asti!
Vaasan pojilla ja tytöllä oli mahtavan rento, mutta tasokas tapa järjestää kisat. Ja niitä aina kaiholla esim. Jukka "Pappa" Aaltosen kanssa muistellaan.

Kiitos! Jukka, A-P, Veli, Anne jne niistä hienoista muistoista.


Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #35 on: 02.12.14 - klo:11:30 »
Juu otetaan rauhallisesti, ja tehdään sunnuntain kisan jälkeen uudet analyyssit :) tosin sunnuntai iltana näytin kotona piipahtaneelle vanhemmalle tyttärelleni kuinka isi nykyään kuntouttaa selkäänsä sillä seurauksella että nyt ei edes kävely suju normisti. Uskon kuitenkin että sunnuntaina kiekko lentää taas komiasti!

NURMIJÄRVI DISCGOLF EXPERIENCE

2000 luvun alussa Nurmijärven golfkeskuksessa pelattiin useampikin otsikon mukaan nimetty kisa. Radalla pelattiin myös SM osakilpailu tai kaksi, en jostain syystä saa muista oliko noissa joku muu nimi. Ja viimeiseksi ennen menneen kesän kutsukilpailua jäi Monsteri kisa, ylipitkillä väylillä heitetty käsien puudutus kekkerit.
Monsteria lukuunottamatta käytän kisoista yleisesti nimitystä NDGE. Olen siinä luulossa että kisat olivat ensimmäiset Suomessa mitkä pelattiin golfkentällä (nykyäänhän se on jo melkein jokapäiväistä). Ja he jotka eivät päässeet tutustumaan Rajamäen liikuntapuistossa pidetyissä Karvalakki kisoissa tekonurmi heittoalustoihin, niin golfkentälle kuskattuihin pääsivät. Luulisin että näissä tapahtumissa ne olivat ensimmäistä kertaa käytössä.
Nykyäänhän niitä on joka puolella.
Nurmigolfissa taidettiin rikkoa myös ensimmäisen kerran 100 kilpailijan raja, tai ainakin tehtiin uuden osallistuja ennätykset siihen maailman aikaan.

Noin yleisesti ottaen kisoista jäi hyvät muistot vaikka TD oli sekaisin kuin seinäkello, väylät olivat liian pitkiä ja palkinnot paskoja! Mutta toisaalta rata oli kuitenkin keskimääräisesti hienompi ja ainakin poikkeava muista. Klubilta sai maittavaa ruokaa ja saunat olivat kuumina. Voisin jopa väittää että sen ajan luxusta oli tarjolla. Nykyäänhän viikkokisatkin ovat hienompia, kun SM-kisat 2000 luvun alkupuolella.

Kisat pidettiin aina joko myöhään syksyllä tai aikaisin keväällä, joten luonto ei koskaan ollut parhaimmillaan. Ja ainakin kerran ison lammen tulviminen aiheutti lieviä ongelmia. Uskon kuitenkin että NDGE jäi kuitenkin jollain asteella Suomen frisbeegolfin historiaan.

Kiitos teille jotka olitte kisoissa mukana!

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #36 on: 02.12.14 - klo:11:36 »
Ja edelliseen lisätäkseni kukapa paikalla olijoista unohtaisi esim. Teemu Hartoulasin tai Mikko Laakson holareita. Puhumattakaan Jesse Heinosen yyber epäinhimillisen upeeta, mahtavaa lammen ylitys lähäriä....oli pitkä ja tarkka.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #37 on: 02.12.14 - klo:11:55 »
Vielä kiitos Jaanille Suomenlinna videosta.
Siinä pätkä lajin lähihistoriasta. Uskomatonta että se on vain reilun 10 vuoden takaa, ja näyttää niin vanhalta. Junnut ovat oikeasti pikkupoikia, ja me muut tuuhea hiuksisia ja hoikkia miehiä.
Ja videostakin näkyy...SININEN ON TAIVAS, KIEKKOJA HEIJASTAEN!

Käykää  hyvät ihmiset katsomassa mitä fribaaminen oli ennen älypuhelimia ja kisakoneita!

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #38 on: 02.12.14 - klo:20:09 »
Tämän päivän puhelin palaverin tuloksena näyttäisi siltä että Nurmijärvi discgolf Experience is back!
NDGE 2015
25.4. 2015
Kilpailusta tiedotetaan Suomen frisbeegolfliiton foorumilla.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #39 on: 02.12.14 - klo:20:32 »
Tämän päivän puhelin palaverin tuloksena näyttäisi siltä että Nurmijärvi discgolf Experience is back!
NDGE 2015
25.4. 2015
Kilpailusta tiedotetaan Suomen frisbeegolfliiton foorumilla.

Minä olen mukana!

Tuli tuosta Seppo-videosta ja sen spotterikauhusta mieleeni, että nykyään tulee aika harvoin spotattua kisoissa tai edes kierroksella.

Aikanaan kisoissa oli todella yleistä, että ryhmän viimeisenä heittovuorossa ollut meni spottamaan, koska eihän kisoissa ollut spottereita. Hullua! Spottaaminen oli vastuullinen homma.

a) Piti tietenkin katsoa, mihin kiekot putoavat.

b) Koska useat radat olivat jossain puistossa tai muuten ruuhkaisilla alueilla, piti ennen kaikkea katsoa, ettei mutkan takaa tuli tyyppejä tai ettei pyöräteillä liiku ihmisiä.

c) Ja niin tyhmältä kuin se kuulostaa, niin monessa kisassa ja etenkin hupirundeilla oli aivan tavanomaista mennä spottamaan, eli tarvittaessa heittäytymään kiekon eteen, ettei se osu auringonottajiin tai picnic-seuruesiiin. Tätä oli Suomenlinnan Seppo-kisoissa paljonkin luvassa, eikä jossain Munkkiniemen viikkokisoissa sadepäiviä lukuunottamatta selvinnyt ilman spottaus hommia, eli blokkaus hommia varmaan kierrostakaan.

Silloin kukaan ei tiennyt lajista eikä varmasti olisi makoiluhetkeään lopettanut leluja heittelevien hörhöjen vuoksi, joten ei muuta kuin ukkelia eteen seisomaan ja toivomaan parasta.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #40 on: 02.12.14 - klo:20:44 »
Sittenhän meitä on kaksi  :)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #41 on: 03.12.14 - klo:08:27 »
Olen mukana jos vain olen maassa. Hienoa ja legendaarista.


Sent from my iPad using Tapatalk

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #42 on: 03.12.14 - klo:10:19 »
Huh! Kisa alkaa täyttymään vaikka ilmoittuminen ole vielä alkanutkaan

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #43 on: 03.12.14 - klo:11:27 »
Hienoa! Toissa sunnuntaina Meikun viikkokisoissa näistä vähän Väykältä tivailinkin... Mukana!

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #44 on: 03.12.14 - klo:11:34 »
Palataan tässä nyt vielä tuohon kevään kisaan noin niinkuin menttaali puolelta.
Tuossa aiemmin syksyllä juttelin Nurmigolf toimari Esan kanssa fribagolfin kehittämisen kannalta täälläpäin maailmaa. Pientä kisahommaakin viriteltiin, lahinnä ensi kesäksi suunniteltiin jonkinlaista kuukausikisa sydeemiä. Samalla kuitenkin alettiin kehittelemään ensi syksyksi isompaa kisaa, siitä sitten lisää joskus myöhemmin (ehkä keväällä). No myöhemmin alettiinkin jo intoilemaan jonkinlaisesta kevät kisasta, ennen golfkauden alkua.
No eilen sitten tosiaan soitin Esalle että mikä päivä, mikä kuukausi. Pähkäiltiin jonnin aikaa ja päädyttiin ilmoitettuun päivämäärään.

Ennen joulua varmaan menen esittämään jonkinlaista kisakonseptia. Ja siitä projekti lähtee käyntiin.

Silloin pikkusällinä kun asuin stadissa, niin oli kauhian suosittua neppis skabat. Ja vaikka se kisaaminen olikin makeeta, niin vielä makeempaa oli autojen modaaminen, ja itse radan suunnittelu ja rakentaminen.
Ja sama se on experiencessäkin, vaikka radan rakentaminen sinne vie aikaa, ja siinä valutetaan hikeä, verta ja kyyneleitä niin on se jotenkin niin palkitsevaa. Ja sen radan suunnitteluhan alkoi jo maanantaina kun kiertelin alueella tutkien maastoa sillä silmällä.

Huikeita väyliä tiedossa!