Kiekon muodosta johtuen täysillä heittäminen ei kuitenkaan vaikuta samalla tavalla jokaisen kiekon nopeuteen. Eli vaikka heität putteria täysillä niin ei se silti lennä yhtä nopeasti kuin draiveri. Ja erityyppisiin kiekkoihin saa rimmin muodosta ja kiekon halkaisijasta riippuen eri tavalla spinniä, joka myöskin vähentää niin high speed turnia kuin low speed fadea. Tuo nopeuden ja kierteen suhde vaikuttaa paljon kiekon käyttäytymiseen absoluuttisen heittonopeuden ja kiekon omien lento-ominaisuuksien lisäksi.
Speed-arvo on eri valmistajilla vähän erilailla määritelty, Innovalla ja joillain muillakin se on ainakin alunperin tarkoittanut draivereissa rimmin leveyttä, suurinpiirtein niin että rimmin leveys millimetreinä - x = nopeusarvo, jossa x on jokin pohja-arvo jota nyt en muista, tyyliin 11mm.
Onkohan se Gateway vai mikä jolla ainakin joskus näkyi ihan mailia per tunnissa tyylisesti kiekon tarvitseva lähtönopeus. GGGT:n kiekkotaulukossahan tuo speed on korvattu Power-arvolla joka kertoo tarvittavan tehon jolla muut arvot pätevät.