Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Frisbeegolfin etiketti  (Read 103233 times)

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #30 on: 16.04.15 - klo:12:03 »
Mistäs sitä aloittaisi....

Niin, periaatteessa ei pitäisi vihata mitään ryhmää automaattisesti vaan heidän ryhmään kuulumisensa perusteella, vaan heidän toimiensa perusteella.

Case: koirat. Koira mukana ei tarkoita automaattisesti että se hidastaa ryhmää, se kakkaa väylälle eikä sitä kerätä, eikä että se syö kiekot. Jos se tekee mitään näistä niin sitten. Mutta ei automaattisesti. Pissalle ei voi mitään mutta jos koiranpissa on suurin huoli niin sitten on vähän vaikeeta. Ja hidastaminenkin on ok, jos päästää ohi. Joskus sitä voi vaikka itse kysyä pääsiskö ohi, eikä aina vaan odottaa että tarjotaan vaikka se kivaa olisikin. Sama kun junassa voi kysyä että voisko tähän istua eikä tuhista käytävällä seisten kun dorka pitää laukkua penkillä. Suukku auki vaan.

(Koiran omistajana olen kyllä huomannut että monelle joka vihaa koiria, se tarkoittaa just sitä että mihin tahansa koira menee niin kokoajan se paskoo ja puree kaikkia ja jo sen olemassaolo pitäisi kieltää. Näille olen opastanut tutustumaan järjestyslain pykälään koirakurista.)

Case: lapset. Lapset mukana ei tarkoita automaattisesti että ne hidastaa ryhmää ja aiheuttaa vaaratilanteita. Jos, niin sitten. Valitettavan usein kyllä näkee sitä säntäilyä kukin oman kiekkonsa perään heittojärjestyksestä välittämättä. Ainakin kerran mainitsin asiasta papalle ja kahdelle lapsenlapselle että ei ole hirveän järkevää.

Case: alkoholin ottajat. Ei tarkoita... tajuutte. Kuitenkin väittäisin mutu tuntumalla että tällä viimeisellä ryhmällä se automaatio alkaa lähestyä. Ei, jos ottaa muutaman, mutta humaltuneilla valitettavasti kyllä. Sitten on vielä se huonon esimerkin antaminen. Vaikka ottaisi vain yhden, ei se ottamisen näkijä, oli se sitten ohikulkija joka muodostaa mielikuvaa lajista, tai sitten nuori aloitteleja kanssapelaaja tiedä ottaako se vain sitä yhtä, asiallisesti silti toimien, vai onko siinä vasta monen alku ja pian ollaan kännissä.

Nollatoleranssia hupikiesseillä en kannata minäkään, mutta siinä on oltava aika tarkkana jos haluaa pitää homman fiksuna.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline yannara

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 486
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika S
  • Seura: NFS, FGC Hyrylä
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #31 on: 16.04.15 - klo:12:11 »
Miguli unohti ny kokonaan ne röökaajat jotka hidastelee ku syttyttävät röökejään ja tumppaavat röökit pitkin väylää.
Perustekniikkani mukaan kiekko lähtee hyssessä liiallisella voimalla jonka alivakaus korjaa

Offline Jean Bedel Bokassa

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #32 on: 16.04.15 - klo:12:35 »
Kyllähän heittelyn ohessa voi röökiä imeä vaikka kokoajan. Omaa heittovuoroaan odotellessa kerkeää hyvin sytyttää tupakan hidastamatta ketään, ja kyllä metsään tupakan savua mahtuu! Itselläni palaa parin tunnin kierroksen aikana vähintään kuusi savuketta, auttaa kummasti keskittymään! Toki jos nuuskaa omistan niin sitten ei välttämättä pala yhtään!

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #33 on: 16.04.15 - klo:12:50 »
Mää en ymmärrä ihmisten asennetta että on ok juoda muutama kiekalla... Hyvänen aika... Nuoremmat ja muut radalla olijat kattoo että ok voi juoda kaljaa ja vetää ens kerralla itekki. Ei ne tiedä montako kelläki on mukana. Lisäksi meikästä vaan ei anna hyvää kuvaa lajista ja harrastajista jos viinaa vedetään pelatessa...ei nuorempien pelaajien vanhemmille eikä myöskään alueiden muille käyttäjille ja ulkoilijoille.  Jos pitää viinaa vetää pelatessa, niin sitten ainoa peliaika moiselle on joskus 02:00-06:00 välillä kun radalla ei SUURIMMALLA todennäköisyydellä ole ketään muita. Henkilökohtainen nollatoleranssi viinan suhteen radalla piäisi olla jokaiselle harrastajalle perusjuttu. Valitettavasti näin ei ilmeisesti ole.

Lisäksi mitä enemmän sinne radalle keikenlaista otettavaa kannetaan , sitä enemmän ratojen varsille kertyy roskaa ja skeidaa.

En ymmärrä jos tällaset seikat ei oo pelaajalla hallussa heti alusta asti.


 
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #34 on: 16.04.15 - klo:12:53 »
Lisäksi meikästä vaan ei anna hyvää kuvaa lajista ja harrastajista jos viinaa vedetään pelatessa...ei nuorempien pelaajien vanhemmille eikä myöskään alueiden muille käyttäjille ja ulkoilijoille.  Henkilökohtainen nollatoleranssi viinan suhteen radalla piäisi olla jokaiselle harrastajalle perusjuttu. Valitettavasti näin ei ilmeisesti ole.

Kyllä se varmaan harrastajille onkin. Mutta kuten tuossa mainitset, radoilla on muitakin ulkoilijoita ja hengaajia. Ei mulla ainakaan ole mitään sanomista jos joku haluaa käydä yleisessä puistossa potkimassa futista tai neppailemassa lättyä (tai keilaamassa tai pelaamassa biljardia) ja samalla ottaa oluen tai muutaman. En mä niin itse tee, mutta mä olenkin harrastaja (enkä juo olutta).

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #35 on: 16.04.15 - klo:13:02 »
Miguli unohti ny kokonaan ne röökaajat jotka hidastelee ku syttyttävät röökejään ja tumppaavat röökit pitkin väylää.

Joo! Unohdin sanoa että poikkeuksena näistä muista ihmisryhmistä, röökaajat on automaattisesti ihmisperseitä kaikki, riippumatta muista ominaisuuksistaan!  ;) ::)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #36 on: 16.04.15 - klo:13:40 »
Tää kaljottelu kiessillä on sellanen vedenjakajakysymys..mun.mielestä tässä ei ole ku yks oikea tapa. Ainakiniin kauan ku radoilla on muitakin käyttäjiä. Sit ku fribaajat on omalla suljetulla radalla niin sama kai se mitä touhuaa ku kukaan ei ole näkemässä. Pitkä matka on lajilla suomessakin vakavaksi  urheiluksi jos tässä asiassa voidaan olla harrastajien kesken näinkin montaa mieltä. Tai no itseäni en laske enää harrastajaksi...elämäntapa tästä on tullut. Sellainen jonka mukaan aikataulutetaan jo normaalia muuta elämää.

Mutta hyvä että asiasta keskustellaan, vaikkakin osa kommneteista edustaa melko lailla junttia asennetta  :-\
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #37 on: 16.04.15 - klo:13:52 »
Mutta hyvä että asiasta keskustellaan, vaikkakin osa kommneteista edustaa melko lailla junttia asennetta  :-\

Mulla on ainakin oikeus olla juntti jo sen perustella mistä oon kotoisin :)

Röökaaminen on mun mielestä häiritsevämpää kuin pari kaljan juonti, aniharvoin kuitenkin niin paljon että pyytäisin lopettamaan. Ellei sitten polta kuin korsteeni ja välittömässä läheisyydessä.

Offline jtrogen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 919
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Frisbeegolfin etiketti
« Reply #38 on: 16.04.15 - klo:14:01 »
Noita talkoohommia kun välillä aina duunailee niin on jännää katsoa minkälaista porukkaa jossain väylällä valuu ohitse. Keinukalliollakin missä siis tähän aikaa löytyy mutaa ja lammikoita puhumattakaan että ympäri vuoden löytyy haasteelinen maasto huonokuntoisille. Itselläkin meinaa röökaajana happi loppua joskus. Niin olen nähnyt korkkareita, minihameita, lapsia, vanhuksia, jättikaljapusseja, tupakoitsijoita jne. Koko skaala valuu aika pienessä ajassa ohitse kun itse ihmettelee samassa paikassa. Ennen fribaa kaljapussihenkilöt eivät ole kiertäneet metsikössä haasteelisessa maastossa mikä on jo iso kulttuurimuutos.

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #39 on: 16.04.15 - klo:14:06 »
Pitkä matka on lajilla suomessakin vakavaksi  urheiluksi jos tässä asiassa voidaan olla harrastajien kesken näinkin montaa mieltä.

Tässähän se suurin ero just onkin, toisille frisbeegolf on vakavaa urheilua ja toisille sitten taas mukavaa harrastelua ja ajanvietettä. Jos harrastaja kokee kiekkoilun samanlaiseksi sosiaaliseksi ajanvietteeksi kuin vaikka petankin tai minigolfin, niin onko se ihmekään jos siinä ohessa haluaa ottaa hieman ilolientä. Toinen ääripää on sitten tavoitteellinen urheilija, joka panostaa lajiin ja haluaa menestyä siinä. Hänen urheilujuomiinsa tuskin kuuluu oluet ja siiderit, eikä hän myöskään katso hyvällä muiden ryypiskelyä.

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #40 on: 16.04.15 - klo:14:46 »
Niin kauan kuin radoilla pelaaminen on ilmaista, tämän asian kanssa on vaan elettävä. Ihan utopistista ajatella että alkoholi jotenkin pysyis pois sieltä. Puistossa sijaitseva rata on julkinen paikka, jossa pitää käyttäytyä kunnolla ja olla vaarantamatta muita, otti sitten vähän kuppia tai ei. Jos ihmisten turvallisuus on uhattuna, paikalle voi järjestyslain nojalla soittaa poliisin. Toki lajin aktiivien soisi tekevän parhaansa, ettei tällaista pääse edes tapahtumaan.

Roskaaminenkin on lieveilmiö missä tahansa, kuten tässä ketjussa jo taidettiin todeta. Ihan samalla tavalla jossain Rotuaarillakin on välillä pahvimukia maassa ns. ihmisten aikoihin, vaikka roskiksia lähellä on.
« Last Edit: 16.04.15 - klo:14:48 by RistoS »

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #41 on: 16.04.15 - klo:15:02 »
Niin kauan kuin radoilla pelaaminen on ilmaista, tämän asian kanssa on vaan elettävä. Ihan utopistista ajatella että alkoholi jotenkin pysyis pois sieltä.

Mites sitten esimerkiksi nämä kunnan tai kaupungin rakentamat radat, jotka lasketaan kunnan liikuntapaikoiksi. Monesti niissä on alkoholin käyttö kielletty, ellei sitten ihan järjestäen. Vähän vaikeahan tuota on valvoa ja entäs sitten, jos joku kieltoa rikkoo?

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #42 on: 16.04.15 - klo:15:19 »
Niin kauan kuin radoilla pelaaminen on ilmaista, tämän asian kanssa on vaan elettävä. Ihan utopistista ajatella että alkoholi jotenkin pysyis pois sieltä.

Mites sitten esimerkiksi nämä kunnan tai kaupungin rakentamat radat, jotka lasketaan kunnan liikuntapaikoiksi. Monesti niissä on alkoholin käyttö kielletty, ellei sitten ihan järjestäen. Vähän vaikeahan tuota on valvoa ja entäs sitten, jos joku kieltoa rikkoo?

Kieltämättä vähän kinkkistä mihin raja tuossa vedetään. Olisko esim. Meri-Toppilan radalla tulkittavissa liikuntapaikan käyttäjäksi, kun heittää avausheiton tiiltä tai on puttaamassa?

Offline Jean Bedel Bokassa

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #43 on: 16.04.15 - klo:16:10 »
Itsehhän olen kaikki parhaat tuloksenit heittänyt pienessä sievässä! On se vaan mun mielestä niin että jos ei humalassa osaa heittää hyvin ja turvallisesti niin voi jättää koko lajin! Pääasia ettei kuitenkaan roskaa pulloilla tai tölkeillä luontoa, Sama homma tupakan tumppien kanssa! Kaljapoolit on BEST! Aioin jatkossakin litkiä kaljaa mun heittoreissuillani koska se on mun oma asia, litkinkö vaikko en!

Ja HUOM! tämä on vain henkilökohtainen mielipiteeni josta ei kannata vetää isoa palkokasvia nenukkiin!
« Last Edit: 16.04.15 - klo:16:14 by Jean Bedel Bokassa »

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Frisbeegolfin etiketti
« Reply #44 on: 16.04.15 - klo:16:22 »
Itsehhän olen kaikki parhaat tuloksenit heittänyt pienessä sievässä! On se vaan mun mielestä niin että jos ei humalassa osaa heittää hyvin ja turvallisesti niin voi jättää koko lajin! Pääasia ettei kuitenkaan roskaa pulloilla tai tölkeillä luontoa, Sama homma tupakan tumppien kanssa! Kaljapoolit on BEST! Aioin jatkossakin litkiä kaljaa mun heittoreissuillani koska se on mun oma asia, litkinkö vaikko en!

Ja HUOM! tämä on vain henkilökohtainen mielipiteeni josta ei kannata vetää isoa palkokasvia nenukkiin!

Ei palko- eikä muita kasveja nenään vedellä. Trolli tai ei, niin pettynyt olen ajattelutapaasi. Toivottavasti ei törmätä radalla sillon ku olet kännissä.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland