Frisbeegolf-keskustelu > Treenipäiväkirjat

Täysillä päin puuta

<< < (264/323) > >>

takarivi:
Iltapäiväkävelyllä Peurungassa. Olin kyllä ajatellut käydä heittelemässä vähän Vihtavuoren kentällä töiden jälkeen, mutta annoin puhua itseni kierrokselle.

Nyt on hyvin heikko vaihe pelissä. Draivit ovat voimattomia, väyläheitot epätarkkoja ja putit vain vähän sinne päin. Jotenkin alkukauden lataus on hävinnyt. On tullut pelattua paljon kesällä, ja sitten kun loma loppui ja piti töihin mennä, niin on ollut vähän sellainen fiilis, että kesä on jo ohi. Tämä fiilis alkoi jo ennen Nokian Keisari Openia, en vain halunnut sanoa sitä ääneen. Nyt tuo alavireisyys on jo niin näkyvää, etten enää kehtaa itsellenikään uskotella muuta.

Ykkösväylään bogi kun en osannut heittää vastatuuleen 60 metrin neppiä vaan jouduin OB:lle. Kolmoselle samoin. Tuli toki sekaan hyviäkin heittoja. Jopa muutama oikein mainio, mutta kokonaisuus ratkaisee, eikä tasaisuutta juuri nyt ole. Otettiin pieni panos kisaan sopivalla tasoituksella, ja jännitys säilyi toiseksi viimeiselle väylälle asti. Oikein mainio rento pelailutuokio. Tuloksesta viis, tiesin jo etukäteen ettei mitään hyvää ole luvassa.

Viikonloppuna tuleekin sitten tehtyä jotain ihan muuta. Luulen että se tekee hyvää.

takarivi:
En tiedä kumpi auttoi enemmän: se että olen loppuviikosta pelannut vain joka toinen päivä, vai se, että lämpimät kelit tulivat takaisin. Veikkaan ensin mainittua.

Peurungan viikkokisoihin ehdin vain viime tipassa. Matkalla katsoin lähtöväylän, sitten auto väylän viereen, pikaisesti paidan vaihto ja suoraan tiille. Ilman ensimmäistäkään lämmittelyheittoa tai –puttia heittämään, ja aloitin kolmella birdiellä. Sen jälkeen ymmärsin olla yrittämättä epätoivoisia pirkkoja, ja pelasin vain paria niissä paikoissa missä on todennäköisempää heittää OB:lle kuin ottaa pörö.

Ensimmäinen bogi tulikin vasta yhdentoista pelatun väylän jälkeen. Jäähallin parkkipaikan kulmalta alas päin pillisuora väylä. Oli sellainen olo, että kun nyt näin hyvin on alkanut, niin heitetään tämä varovasti, ettei satu mitään… Se on tuhoon tuomittu ajatusmalli! Heitin aivan liian hiljaa ja pienessä hyssekulmasssa, josta putteri suoristaa normaalisti heitettynä. Nyt se vain feidasi, ja tietenkin OB:lle. Niin kauas korista, ettei mitenkään voinut saada puttia sisään. Tästä seurasi sitten seuraavalle väylälle yliyrittämistä, ja heitinkin täysiä päin ensimmäisiä puita. Niinpä niin. Kaksi bogia peräkkäisiltä väyliltä, mutta sain sen junan onneksi pysähtymään.

Kolmas ja viimeinen bogi tuli pitkällä takametsän väylällä, mikä sinänsä ei ole yllättävää, enkä sitä juurikaan noteeraa, mutta tällä kertaa olin erinomaisella pirkkopaikalla onnistuneen avauksen jälkeen. Sattui sitten niin, että heitin kakkosheiton puuhun, ja kimmoke vei kiekon metsään. En sano, että huono heitto johtui siitä, että katsoja oli hiukan vaarallisella paikalla, ja pyysinkin häntä siirtymään juuri siltä varalta, että kiekko osuisi puuhun ja kimpoaisi siihen suuntaan, minkä hän kuuliaisesti teki, mutta tällaiset asiat saattavat vaikuttaa. Olihan se vähän niin kuin etukäteen maalattu puuosuma.

Lopputulos oli ihan mukava -5. Sillä hävisin voittajalle Väinö Mäkelälle kuudella heitolla. Se on hyvin. Olen aina pitänyt rajana, että jos häviän Väinölle alle kymmenellä heitolla, olen pelannut hyvin.  Metrix-rating tuolla tuloksella antoi 1016. Ei se ihan jokapäiväistä ole ollut, varsinkaan viime aikoina.

Luulen, että pieni huilaus pelaamisesta on tehnyt hyvää pääkopalle. Jaksoin taas vähän keskittyä tekemiseen, ja putata hyvin. Ei ollut sellaista pelkkää autopilotti päällä pelaamista, vaan heittäminen oikeasti kiinnosti. Enkä mitään pitkää taukoa edes pitänyt, vain lauantain vietin kulttuuririennoissa, ja torstain huilasin myös. Ei ihminen elä pelkästä frisbeestä, tarvitaan myös taidenautintoja.

takarivi:
Tänään oli erikoisempi fribapäivä. En oikeasti halunnut pelaamaan, mutta vasenta jalkaa särki töiden jälkeen niin paljon, etten voinut oikein jäädä paikalleen. Polvihan on naksunut ja lonksunut jo toista viikkoa, ja nilkka ollut kipeä (outoa että juuri vasen…) mutta nyt tuntuu, että koko jalka on ollut jumissa, pohje ja takareisi. Arvelin sitten, että ei se istumalla parane, sillä sitä tein koko päivän, joten kävely saattaa auttaa.

Viikkokisat Ahvenlammella. Varoitin ryhmää, että saatan joutua keskeyttämään, ja että kävelen hitaasti. Ensimmäisellä väylällä kokeilin kevyttä vauhtia heittoon, ja hyvä etten kaatunut, kun vasen jalka petti alta. Kiekko lensi pari kymmentä metriä ja sitten maahan. Siitä eteenpäin yritin olla vielä varovaisempi.

Niinhän siinä sitten kävi, että pikkuhiljaa jalka alkoi vertyä. Viimeisillä väylillä kävely oli jo melko normaalia. Toki kipu oli edelleen olemassa, eikä jalkaa oikein kärsinyt koukistaa, mutta pystyin jo kävellen ottamaan vauhtia heittoon.

Bogit otin helpoille pirkkoväylille. Ensimmäinen 50 metrin alamäkineppi, johon testasin antsaforea vakaalla kiekolla. Unohdin vain heittää alaspäin, niin osuin oksiin. Toinen tuli myös 60 metrin väylällä. Putteri jäi kouraan ja osuin ensimmäiseen puuhun. Sitten vasten aurinkoa silmät kiinni -antsa jäi lyhyeksi.

Lopputulos -6 oli olosuhteisiin nähden ihan hyvä. Pari erinomaista puttia sisään ja muutama muukin oikein nätti heitto. En nyt ala väyliä käydä läpi, sillä rata on juuri muuttumassa. Tuskin tulee tuossa muodossa enää pelattua. Metrix-rating 956.

takarivi:
Mitä kaikkea ehtiikään tehdä illan aikana, kun ei pelaa fribaa joka päivä. (jalka on jo paljon paremmassa kunnossa, kannatti käydä pelaamassa eilen.)

Käynti uimassa, kun vesi on vielä lämmintä, ja ulkona liki 30 astetta. Syönti ilman kiirettä kaikessa rauhassa, niin että ehtii jopa maistaa mitä tunkee suuhunsa. Somen selailua ja tukevat päiväunet. Haukottelua ja ihmettelyä. Tutkia marjapuskista, miten karviaiset ja viinimarjat ovat kypsyneet. Mattojen pesua ja huuhtelua pihan ammeessa. Bridgeturnauksen peluuta netissä.

Jossain välissä ehdin jopa katsoa hiukan olympialaisia. Tuli mieleen tässä joku päivä, olisiko ollut maanantai vai sunnuntai, kun televisiosta tuli purjehdusta, että miten hienoa on katsoa lajia, josta ei tiedä oikein mitään, ja niin, että selostajat oikeasti tietävät, eivätkä silti alennu siihen, että alkaisivat selittää lajin termejä tavikselle. Tästähän oli keväällä puhetta, kun frisbeegolfselostajaksi tuli henkilö, joka ei tiennyt mistään mitään, ja joka sitten olevinaan kyselee katsojan puolesta tyhmiä, niin että sille sitten selitetään. Jos tuo purjehdus olisi mennyt samalla kaavalla, olisin vaihtanut kanavaa välittömästi. Jos katsojaa pidetään niin tyhmänä, että sille pitää selittää kaikki koko ajan, niin mennään metsään ja pahasti. En vieläkään tiedä kaikkia niitä hienoja termejä, mitä purjehduksessa käytettiin, mutta oli hienoa kuulla ne. Antaa niiden pikkuhiljaa tulla tutuiksi, ja kohta pitää itseään jo asiantuntijana. Se luo mielenkiintoa lajiin, ja pitää otteessaan. Herättää kiinnostuksen ja halun seurata lajia enemmänkin. Katsojaa pitäisi aina kohdella enemmänkin vertaisena eikä kuin tollona, jolle pitää selittää kaikki. Antaa sille mahdollisuus tajuta itse. Toki jotain pientä knoppitietoa voi aina heittää mukaan.

takarivi:
Pitkästä aikaa tein kiekkokauppoja. Huomasin, että Äänekosken viikkokisoissa on Obsidianin kiekkoja testattavana, niin pitihän sinne mennä kokeilemaan, millainen on Magma, tuo Obsidianin uusi midari. Pari testiheittoa ja olin myyty. Tai siis kiekko oli myyty, ostin sen itselle. Tai jos ihan tarkkoja ollaan niin en saanut sitä kiekkoa jota testasin, vaan aivan uuden. Tajusin sen vasta kun olin heittänyt sillä viikkokisassa pari väylää….

Varsinaisesti ei ollut sellainen polte heittämiseen, että sen takia olisin mennyt kisoihin. Vähän sellainen oli kierroskin. Päätin kuitenkin antaa Magmalle mahdollisuuden näyttää tapansa aina kun muistan ja pystyn.

4. Puuhun +0 (Ballista)
5. Magma antsassa, ei pitänyt vaan feidasi vasemmalle OB:lle. +1 (Magma)
6. Magma suorana, feidasi syvälle metsään, ja forelähärit paukkuivat puihin. Tupla. +3 (Magma)
7. Fore korista ohi eikä pitkä putti maistunut. +3 (Defender)

Ja nyt kun olin kävelemässä seuraavalle väylälle, niin tajusin, että minulla on eri kiekko kuin se, jota testasin. Heitin sillä suoran testiheiton ja antsassa toisen. Tietenkin se oli jo vähän sisään ajettu yksilö, eikä pakasta repäisty voi olla juuri samanlainen. Alkoi oikein naurattaa, kun varta vasten valikoin saman värisen kuin jolla testasinkin, niin pidin sitä samana kiekkona. Vähän hitaasti tuli ymmärrys, kun meni kokonainen väylä välissä ennen kuin tajusin. Kuin joku olisi lyönyt puulla päähän. Ostamani kiekko oli vakaampi.

8. Hyvä avaus ja nyt Magmaan reilusti antsaa lähärissä. Piti alamäessä hyvin linjansa, mutta pitkä putti ei maistunut. +3 (ProBallista)
9. Avaus putille mutta pitkä putti ei maistunut. +3 (Halo)
10. Antsa-avaus pitkälle putille. Ei vain maistu. +3 (Saint)
11. Hiukan jäi avaus lapaseen, mutta pääsin ylämäkiantsaputille. Ei maistunut. +3 (Slaidi)
12. Pitkä ylikääntävä ylämäkiheitto viiteen metriin. Jo maistui. +2 (Halo)
13. Pillisuora heitto pillisuoraan väylään. Namia. +1 (Mercy)
14. Todella pitkä avaus käänsi aavistuksen liikaa. Korin tasalta C2-putti ei maistunut. +1 (Ballista)
15. Avaus puuhun. Forelähäri putille. +1 (Ballista)
16. Magma neljännen kerran tositoimiin. Korkea antsa oikean kautta aidan yli ja feidi korille. Sama linja jota olen heittänyt Jokerilla, mutta ehkä kevyemmällä vedolla. Hieno heitto, kiekko jää bägiin. +0 (Magma)
17. Avaus käänsi liikaa mutta jäi väylään. Luokattoman huono lähäri kympin putille. Ei maistunut. +1 (Escape)
18. Tiille ei huomannut reipasta vastatuulta. Alivakaa draiveri sukelsi pitkälle putille.  Yläpantaan asti sain putin. +1 (Ballista)
1. Reilu 110 metrin avaus keskelle väylää. Kakkosheitto korin tasalle ylämäkeen, mutta ringin sisältä joku 7-8 metrin putti ohi. +1 (Ballista)
2. Väylää pitkin rinkiin avaus. Vihdoinkin sain kelvollisen putin. Koko kierros sitä pitikin odottaa. +0 (Ballista)

Jalka kesti hyvin koko kierroksen. Puttaaminen oli huonoa, muttei toivotonta. Muutama avaus ihan suuntaansa ja mukavasti. Magma teki alussa yllärin kun en ollut sillä pelannut ennen, mutta paikkasi tilannetta hyvällä pirkolla väylään 16. Siirrän Anchorin pois bägistä ja laitan Magman tilalle.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

[*] Previous page

Go to full version