Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Täysillä päin puuta  (Read 450198 times)

Offline takarivi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 575
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tero Koivu
Re: Täysillä päin puuta
« Reply #1470 on: 21.01.23 - klo:15:30 »
Takaisin arkeen. Tuskin oli lentokone ehtinyt laskeutua Pirkkalan kentälle, kun alkoi taas kyynärpää tuntua kipeälle. Liekö syynä sitten Suomen sää, vai johtuuko kaikki vain korvien välistä.

Joka tapauksessa tänään Äänekosken talviradalle viikkokisoihin. Pari lämppäheittoa alle, joista toisella vedin lahjakkaasti takaperin kuperkeikan, kun kompastuin nastakenkiini. Ei ole helppoa. Käsi oireili koko ajan, eikä puttaaminen ollut missään vaiheessa kivutonta. Raskaat nastakengät jalassa ja paksu kerros paitoja päällä, niin ei avauksetkaan olleet kovin rentoja. +6 ja Metrix rating 916. Surkea esitys miltei tuulettomana päivänä erinomaisissa olosuhteissa. Sitä paitsi palelee vieläkin, vaikka olen ollut kotona jo neljä tuntia kisan jälkeen.

Oli näemmä tullut näkyviin Masters Tourin osakilpailut. Kaksi osakilpailua kuudesta on noin kahden tunnin ajomatkan päässä. Muut jossain syrjemmässä. Saapa nähdä. Kaatis, Västerby, Puijo ja Sentteri ovat ennestään tuttuja ratoja. Riutta ja Virpiniemi tuntemattomia. Kisa per kuukausi, ja syyskuussa kaksi. Siinä ja siinä jaksaisiko tuohon sitoutua, vai kävisikö vain jossain haistelemassa tuulia.  Kahden kierroksen kisan takia ei ehkä haluaisi ajella satoja kilometrejä ja yöpyä kalliisti kahta yötä.

Toisaalta SM-kisan neljän päivän rupeama - viisi kun kuitenkin pitäisi vielä treenipäivä ottaa mukaan – ei sekään vielä sytytä. Sitä paitsi samana viikonloppuna olisi Bridgen Swiss Imps SM-kisat Helsingissä. Olisi viime kesältä mitali puolustettavana. Valkeakoskella olen kerran käynyt pelaamassa muutama vuosi sitten talvella hankien keskellä. Onneksi ei kuitenkaan vielä tarvitse tehdä päätöksiä mihinkään suuntaan.  Seuraavaksi olisi ratkaistava, menenkö maaliskuussa Mijaksen kisoihin. Sitäkään en vielä uskalla päättää, vaikka järjestäjä jo hoputtaa maksamaan. Odottelen ensin mitä lääkäri sanoo kädestä. Lupasi ensi viikolla soitella mitä kuvista löytyy.
« Last Edit: 21.01.23 - klo:15:36 by takarivi »

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Re: Täysillä päin puuta
« Reply #1471 on: 23.01.23 - klo:12:32 »
Mielenkiintoista pohdintaa.

Kahden päivän kisan takia ei viitsi alkaa lähtemään, mutta ei myöskään neljän päivän kisan takia :)
Näitä tuolla liiton päässä pyöritellään vuosittain. Olisiko sulla sellainen henkilökohtainen ajatus siitä mikä voisi olla toimiva ratkaisu?

SM-kisojen osalta itse olen sitä mieltä, että niissä pitää pelata tarpeeksi monta kierrosta jotta parhaat voittaa. Samalla saadaan isolle kisalle ison kisan meininki.
Masteritourin osalta olisin sitä mieltä, että rohkeammin pitäisi hakea statusta ja vetää ne kolmepäiväisenä. Käytiin me siellä silloinkin kolme päivää kun ne oli osa ProTouria, joten miksei nytkin kun pelaajiakin on enemmän. Kahden kierroksen kisa on periaatteessa ihan tavallinen PDGA-C-tier joten kaipaisin sinnekin kolmella kierroksella enemmän merkitystä ja tavallisista kisoista erottumista. Nyt periaatteessa oli hakijoilla mahdollisuus lähteä hakemaan kolmen kierroksen kisaa mutta ei tainnut kukaan haluta lähteä kokeilemaan.

Itse ainakin mielelläni kuulen mielipiteitä ja perusteluita niille. Omakin mielipide käy, mutta jos on yleisempää pohdintaa niin se kuulostaa aina hienolta.

Offline takarivi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 575
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tero Koivu
Re: Täysillä päin puuta
« Reply #1472 on: 23.01.23 - klo:21:36 »
Mielenkiintoista pohdintaa.

Kahden päivän kisan takia ei viitsi alkaa lähtemään, mutta ei myöskään neljän päivän kisan takia :)


Kieltämättä  kuulostan sekavalta, mutta se johtuu siitä että olen sekava. Minusta nuo ovat ihan toimivia. Kyse on vain siitä mihin jaksan panostaa. Kahden päivän kisa on oikein hyvä. Siihen ei tarvitse lomapäivää. Lähinnä itseä arveluttaa lähteä ajamaan viisi tuntia suuntaansa että saa pelata kaksi tuntia päivässä.

Neljä päivää sm-kisaa on varmastikin toimiva systeemi. Sen yhden kerran kun olin mukana Joensuussa niin nautin reissusta oikein paljon.  Kuitenkin olen huomannut et mitä enemmän tulee kynttilöitä synttärikakkuun, niin sitä paremmin olen alkanut viihtyä kotona.

Ei minulla ole antaa ohjeita miten kisoja pitäisi järjestää. Kunhan ääneen pohdin mihin haluan mukaan.

Nuorempana tärkeintä "ei ollut voitto vaan pitkät kilpailumatkat ja hyvät eväät". Aika on tehnyt tehtävänsä. Nykyisin pelaisin isoa kisaa mieluummin omilla nurkilla kuin kaukomailla.

PDGA:n sivuilta bongasin Nokia Mastersin toukokuulta. Kolme päivää hienolla radalla ja kohtuu matkan päässä + mahdollisesti sukulaisiin yöksi. Voittaa hotellikuoleman.

Offline takarivi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 575
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tero Koivu
Re: Täysillä päin puuta
« Reply #1473 on: 25.01.23 - klo:09:23 »
Tiistaina oli jo pakko lähteä radalle. Kahtena päivänä peräkkäin iski taas päänsärkyä, kun istuin kotona tietokoneen tai television ääressä koko päivän. Buranaa ja Panadolia huuleen ja illaksi Äänekosken ledikisoihin.

Nyt sain jo muutamia pirkkojakin. Olin jopa voittotaistelussa mukana, mutta lopussa otin pari bogia ja putosin toiseksi. Toiseksi viimeisellä väylällä otin bogin ihan omaa hölmöyttäni, kun päätin kokeilla, pääseekö metsän läpi suoraan korille. Pääsi suoraan puuhun, josta ledi putosi puun juurelle kiekon jatkaessa matkaansa kauas vasemmalle OB:n rajoille.

Lopputulos 0. Ihan siedettävä. Toki noin hyvissä olosuhteissa voisi miinuksellekin heittää ihan reilusti, mutta sitten pitäisi jättää tuplabogit ottamatta. Sen huomasin myös, että kun tulee päänsärkyyn ottaneeksi särkylääkettä, niin käteenkään ei satu pelaaminen niin paljoa.  Tekee pelaamisesta hiukan rennompaa.

Lääkäri oli katsellut kyynärpään röntgenkuvia, ja päätti siirtää asian ortopedille. Kuulemma joku kalkkeutuma. Saapa nyt sitten nähdä, miten homma etenee. Ensi viikolle on aika varattuna. Sitä ennen ei oikein uskalla vielä innostua liian tarkkaan katselemaan kisakalentereita.

Offline takarivi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 575
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tero Koivu
Re: Täysillä päin puuta
« Reply #1474 on: 26.01.23 - klo:08:37 »
Illalla tuli taas käytyä Äänekoskella ledeilemässä. Suunnilleen samalla tavalla meni kuin edellisenäkin iltana. Nyt oli tuulta aavistuksen enemmän. Pirkkoja tuli ihan hyvin, mutta pari kertaa kiekko lipsahti OB:lle ja kerran yritin lähäriä hiukan liian ahtaasta kolosta ja osuin puuhun. Vielä viimeiselle väylälle tultaessa olin yhden heiton päässä kärjestä, mutta pitkällä väylällä antsa lähti hiukan liian korkeana ja kiekko feidasi tuulen auttamanaa OB:lle, joten siihen loppui yritys. Lopputulos +1 on sinänsä riittävä.

Offline takarivi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 575
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tero Koivu
Re: Täysillä päin puuta
« Reply #1475 on: 28.01.23 - klo:13:40 »
Voiko lauantaita tätä paremmin viettää? Aamusta Äänekoskelle viikkokisojen aamuryhmään. Navakassa tuulessa ja jäisillä greeneillä toista kymmentä heittoa plussaa. Sitten kotiin ja kun pörssisähkö on tuulisena päivänä halpaa, niin sauna lämpenemään.  Pientä välipalaa huuleen ja lauteille lämmittelemään ja ihmettelemään maailman menoa.  Ja kello ei oe vielä puolta kahtakaan. Voisi kohta alkaa kokkailemaan jotain päivällistä.

Alkaa kevät hahmottua. RSSO Peurungassa huhtikuun toiseksi viimeisenä viikonloppuna (22.4.-23.4.). Siitä parin viikon päästä Masters Tourin aloitus Kaatiksella. Siitä parin viikon päästä Masters SM Valkeakoskella. Siitä viikon päästä Nokia Masters. Siitä viikon päästä Nokia Amateur. Siitä parin viikon päästä Masters Tour Tammisaari. Täytyykö aloittaa loma oikeasti jo kuukautta ennen Juhannusta? Ei sillä, pitäisi olla vielä pitämättömiä vanhoja lomia jemmassa, kun en mennytkään kuin viikoksi Mijasiin talvella. Voisi pitää niistä ensin kevätloman, ja sitten myöhemmin kesällä lisää. Ja ei, en varmaan noita kaikkia pelaa mitä luettelin. Sinnehän voi tulla jotain mielenkiintoisempaa vielä tarjolle kun odotellaan.

Viime kesänä heinäkuu oli hiljaisin kuukausi mitä tulee meikäläisen fribaamiseen. Voi olla sitä nytkin. Keväällä on aina intoa täynnä, mutta sitten alkaa maistua puulta. Syksyllä saattaa tulla sitten uusi boosti, vaikka ei aina tule. Jossain välissä voi kyllä ottaa rennommin. Ympäri vuoden kun pelaa fribaa, niin siitäkin kaipaa lomaa joskus. Talvella ei oikein ole muutakaan tekemistä, mutta kesällä saa ajan kulumaan.

Offline takarivi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 575
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tero Koivu
Re: Täysillä päin puuta
« Reply #1476 on: 30.01.23 - klo:08:05 »
Sunnuntaina oli Äänekoskella juniorikisat, ja niiden kyljessä aikuisille ns. höntsäsarja. Oli niin mainio keli, että pitihän sinne mennä. Siellä sitten porukka puuhaili illaksi vielä ledejä, ja kun aloitettiin jo neljältä, eli valoisan aikaan, niin jäinpähän sinne vielä senkin pelaamaan.

Päiväkisa ei mennyt mitenkään hirveän hyvin. Itse asiassa loppua kohti meni vähän hurvittelun puolelle, ja tuli kokeiltua vähän vaikka mitä. Yleensä päätyen OB:lle. Kisan päätteeksi intouduttiin vielä kämmenharjoituksiin. Surkean ja säälittävän välimaastossa on meikäläisen formi siinä lajissa tällä hetkellä.

Illemmalla ledit pelattiin tällä kertaa parikisana. Ensimmäinen kierros bestiä ja toinen taffia. Se sujui jo vähän paremmin, ja kun parikisassa ei kehtaa hölmöillä, niin tuli jopa pelattua loppuun saakka kunnolla. Suurin osa voitosta menee parin piikkiin kuitenkin, mutta sain minäkin jonkun onnistumisen.

Tänään iltapäivällä ortopedin juttusille tuon kyynärpään kanssa. Saapa nähdä mitä se sanoo.

Offline takarivi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 575
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tero Koivu
Re: Täysillä päin puuta
« Reply #1477 on: 31.01.23 - klo:22:57 »
Vuoden ensimmäinen tonnin kierros Äänekosken ledeissä. Helppoahan se on kun ei juuri tuule. -3 tulos.

Ortopedi ei sanonut kädestä oikein mitään. Katseli röntgenkuvia ja käski varata ajan magneettikuviin. Katsotaan nyt sitten millä aikataululla pääsee julkisiin. Yksityisellä pääsisi miltei heti, mutta se maksaa satoja euroja.

Joku tässä lajissa rikkoo käsiä. Nytkin radalla oli ainakin viisi ihmistä, joilla saman suuntaisia  ongelmia.

Offline takarivi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 575
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tero Koivu
Re: Täysillä päin puuta
« Reply #1478 on: 01.02.23 - klo:20:41 »
Onhan se hiukan toistoa, jos sanon että olin tänään Äänekoskella ledikisoissa. Minkäs sille mahtaa. Olin kuitenkin. Kun kerran talviparatiisi on aivan tuossa ajomatkan päässä niin miksen olisi.

Tuloksellisesti ei mennyt ihan samalla tavalla kuin eilen. Ei tullut tonnin kierrosta. Nippa nappa 900. Ei nyt vain osunut ihan samalla tavalla. Oli kyllä jo aloittaessa vähän sellainen olo, että nyt ei irtoa. Sen verran sattui käteen jo pari lämmittelyputtia. Ja sitten kun ei lähde sujumaan, niin äkkiä peli muuttuu vain hauskanpidoksi, joka ei kuitenkaan ole mikään huono asia. Kahdeksan pelatun väylän jälkeen olin vielä -2:ssa, mutta sitten alkoi tulla bogeja. Kiekko karkaili kädestä tai jäi grippariin. Alkoi vähän väsyttääkin. Ennenkin olen huomannut, että lepopäivä välissä tekisi hyvää.

Soitin sairaalaan ja kysyin pitääkö varata aika magneettiin kun sain sinne lähetteen, vai kutsutaanko. Sieltä sanottiin että kutsutaan. Eli ei mitään tietoa milloin asia etenee. Sillä taisin haudata lopullisesti aikomuksen osallistua kuukauden päästä Mijaksen kisoihin. Ei viitsi alkaa varailemaan lentoja ja majoituksia kun ei tiedä tulevaisuudesta. Harmi sinänsä, mutta kyllähän kisoja aina riittää.

Offline takarivi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 575
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tero Koivu
Re: Täysillä päin puuta
« Reply #1479 on: 03.02.23 - klo:20:56 »
Juu, olin mä pelaamassa Äänekosken ledikisoissa eilen ja tänäänkin. En enää muista miten eilen meni, mutta jotenkin siihen nollan tuntumaan se taisi päättyä. Saattoi olla +1. Nollan pintaan päättyi tänäänkin. Itse asiassa yhden miinukselle. Nuo tulokset eivät jää niin tarkasti mieleen koska niillä ei oikeasti ole suurta merkitystä. Käyn pelaamassa siksi, että siinä saa mukavaa liikuntaa ja hyvää seuraa.

Laitan kuitenkin tämän päiväisen kierroksen ylös ihan huvin vuoksi. Ja siksi että yritän siirtää nurkan takana vaanivaa dementiaa hiukan myöhemmäksi.

3. Jokerilla hysse korin alle. Ihan kirjaimellisesti. Kori on nimittäin puisen kelan päällä korotettuna rinteessä, ja kiekko meni sen suuren kelan alle keskelle. Joskus on käyty keskustelua miten tuollaisesta pitäisi jatkaa. Jatkoin siitä kelan päältä, ja nostin kiekon koriin. -1
4. Liian varovainen hysse reiluun kymppiin. Putti alarautaan. -1
5. OK avaus keskelle väylää. Kakkosheitto hiukan lyheksi kymeneen metriin. Putti alarautaan. -1
6. Avaus jäi voimattomaksi. Lähäri viiteen metriin ja putti sisään. -1
7. Takatuuleen laitoin kiekkoon hiukan antsaa. Laitoin liikaa ja kiekko käänsi OB:lle. Olisi vielä tullut peliin, mutta osui sitten puuhun. +0
8. Liian korkea avaus ei lentänyt perille asti. +0
9. Vastatuuleen jäi avaus lyhyeksi. Puttikin jäi vähän lyhyeksi. +0
10. Väylää pitkin puttietäisyydelle. Putti korin yli, ja saman tien takaa kummun taakse. Toinen putti ketjuista ulos. +1
1. Kokeilin antsapuolelta kun tuntui takatuuli vähän hellittävän. Ei antsa pitänyt loppuun asti. +1
2. Seiftisti hysse  keskeltä väylää. Korille ei käsi riitä kuitenkaan. +1
3. Jokerilla hysse meni nyt metrin liian pitkälle, ja jouduin puttaamaan 8 metristä ylämäkeen vastatuuleen. Osuin hienosti. +0
4. Tuuli oli nyt kovempi kuin ensimmäisellä kierroksella. Heitin aivan liian varovaisesti, mutta silti kiekko meinasi kipata OB:lle. +0
5. Sama avaus kuin edellisellä kerralla ja sama lähäri. Nyt kympin putti kuitenkin koriin. -1
6. Ei vastatuuleen meinaa saada perille asti. Tosi pitkä putti alarautaan. -1
7. Viimeksi heitin antsan oikealle OB:lle. Nyt yritin saada kiekon lähtemään suoraan. Niin se menikin, mutta jostain syystä irtolumi ei tällä kertaa estänyt skippiä vasemmalle OB:lle. +0
8. Oikein kaunis avaus jäi kahden koivun viereen  johonkin 14 metrin putille. Heti korin takana väijyi OB, mutta en antanut sen häiritä. Nätti putti keskelle koria. -1
9. Jokeri lähti antsassa kädestä ja pysähtyi juuri ja juuri ennen OB:ta. Liian pitkä putti jäi lyhyeksi. -1
10. Taas hyvä avaus kummun juurelle, mutta ei taaskaan pirkkoa, vaan pitkä putti meni korin yli kummun taakse. Nyt paluuputti sisään. -1
1. Vaihdoin hyssepuolelle ja sain kohtuullisen avauksen. Hyvä putti 12 metristä, mutta ei tarpeeksi hyvä. -1
2. Varmasti vain väylään ja seuraava korin alle. -1

Tuolla tuloksella hävisi voiton tällä kertaa yhdellä heitolla.

Huomenissa sitten samaa rataa päivän valossa ja kovemmassa pakkasessa. Katsotaan miten osaan pukeutua -12 asteen tuuliseen keliin. Tänään olin laittanut hiukan liikaa vaatetta, ja jouduin kaulahuivin jo heittämään pois ensimmäisen kierroksen aikana.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Re: Täysillä päin puuta
« Reply #1480 on: 05.02.23 - klo:19:48 »
Kyllähän sitä vähän innoissaan saa olla että noilla keleillä lähtee pelihommiin.

Offline takarivi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 575
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tero Koivu
Re: Täysillä päin puuta
« Reply #1481 on: 05.02.23 - klo:23:15 »
Pelasin viikolla joka päivä, ja lopputulos oli se, että lauantaina jalka petti alta. Vasemman jalan polvi lakkasi toimimasta Äänekosken viikkokisojen aikana, niin että hädin tuskin pystyin kävelemään. Jos yritin vauhdin kanssa heittää, meinasin pudota maahan, kun polveen sattui. No, heittelin sitten ilman vauhtia ja suorilla jaloilla loppukierroksen, ja tulos oli sen mukainen. Loppua kohti, kun paikat lämpeni, niin jalkakin alkoi taas kantaa. Peruin kuitenkin sunnuntaille kaavaillun Viherlandian viikkokisan. Nyt jalka tuntuu jo ihan normaalilta.

Kolme mielikuvaa omista onnistumisista uran varrella…hmm…Katsotaan muistuuko mieleen

1.
Varmasti tärkein onnistuminen oli jo ennen ”uran” alkua! En silloin vielä pelannut, mutta lähdin kaverin mukaan Hangossa Lillmärsanin radalle, kun olin korttia pelaamassa Hangon bridgeviikolla. Heittelin lainakiekoilla, miten sattuu, yleensä melko lyhyitä heittoja, jotka nokka pystyssä kääntyivät vasemmalle. Sitten vastaan tuli silloisella mittapuulla pitkä väylä, joka kääntyi oikealle. Evästyksenä kaverilta tuli ohje, että laita kiekko vähän oikealle kääntyvään kulmaan. Tein niin kuin käskettiin, ja heitin niin kovaa kuin kädestä irtoaa. Ja sehän kääntyi! Muistan aina sen tunteen, kun kiekko totteli kättä niin kuin kuuluu. Heitin jopa pidemmälle kuin tämä opastajani. Kiekko, jonka sain lainaksi siihen väylään, oli Innovan Daedalus. Otin vielä valokuvan sen lentonumeroista heiton jälkeen, että osaisin ostaa samanlaisen kiekon joskus itselleni. Siihen aloittamiseen meni kuitenkin vielä toista vuotta, sillä rikoin olkapääni silloin syksyllä, mutta se on toinen tarina.

2.
Toissa kesänä 2021 pelattiin Nokian Beastillä Keisari Open. https://discgolfmetrix.com/1808210 50-vuotiaiden kärkikortti finaalipäivänä. Mukana kortissa (tämä piti luntata, kun en vain muista koskaan nimiä) minun lisäkseni Peter Seeck, Vesa Peippo ja Kari Vesala. Itse kierros oli mennyt aivan penkin alle. Lähdin kolmannelle kierrokselle toiselta sijalta yhden heiton kärkeä perässä, mutta finaalin jännitys oli varmaan liikaa, ja epäonnistuin pahasti. Tultiin väylälle 17. Jokainen varmasti tietää millainen väylä on kyseessä. 140 metriä pieneen alamäkeen, vasemmalle viettävä väylä. Kilpailussa tälle väylälle oli bonuspalkinto holarin heittäjälle. Olisiko ollut polkupyörä. Joku pelaajista mainitsi asiasta ennen heittoja, ja toinen säesti, että pappasarjassa se pyörä pitäisi tulla jo birdiestä. Tuli ajatus, että enköhän kokeile sitä, kun ei oikein menetettävääkään ole. Otin alivakaahkon Opto Ballistan, ja laitoin pieneen hyssekulmaan, josta kiekko teki nätin ässän, ja feidasi rinteen suuntaisesti noin kymmeneen metriin. Pääsin puttaamaan sivusuunnasta korin kanssa samalta korkeudelta. Naulasin kiekon aivan keskelle. Ei ole vielä kukaan tuonut sitä polkupyörää.

3.
Karvalakkisarja, Julkujärvi. Tammikussa 2018. https://discgolfmetrix.com/584035 Muokattu rata, jota tuskin enää tuossa muodossa pelataan. Mukana kortissa minun lisäkseni Marko Hämäläinen, Pasi Karhu, Rami Silainen ja Jani Ingström. Olin Mestarit 40v sarjassa ensimmäisen kierroksen jälkeen kärkikortissa jaetulla neljännellä sijalla. Heiton päässä kakkossijasta. Ensimmäisellä kierroksella olin heittänyt putterilla (Opto Pure) holarin, ja mieli tietenkin korkealla. Toisen kierroksen aloitin todella vahvasti. Heitin nimittäin avausväylään myös holarin! Väylä oli loivasti oikealle kaartava, ja nousi lopussa pienen mäen päälle. Mietin, että joku suorahko kiekko voisi olla hyvä, joten valitsin Lucid Escapen, ja laitoin sen pienessä antsassa menemään. Kiekkohan liiteli aivan täydellisessä linjassa pitäen kulmansa loppuun saakka, ja päätyi korin pohjalle niin että helähti. Täytyy myöntää, että kaksi kisaholaria samaan kilpailuun tuntui todella mainiolta.  Lopputuloksissa olin näköjään kuudes, yhden heiton päässä kolmossijasta, ja kahden heiton päässä kakkossijasta.

No entäs sitten epäonnistumisia… niitä luulisi muistavan enemmänkin. Vai olenko ollut niin viisas, että olen onnistunut unohtamaan ne. Ehkä pahimmat olenkin. Katsotaan mitä on jäänyt mieleen…

1.
Jatketaan Nokian Beastillä. Vuotta en muista, mutta joku European Amateur Open varmasti. Väylä 15, eli se ensimmäinen puistoväylä, kun tullaan takaisin tien toiselta puolelta. En muista avausta, enkä kakkosheittoa, mutta valitettavasti tulen loppuikäni muistamaan kolmannen. Olin alle 40 metriä korista, joka oli silloin vielä siellä mutkan takana heinäpaalin päällä. Jäljellä siis helppo nosto korin alle (vaikka hyppyputilla) ja parilla olisi päässyt jatkamaan eteenpäin. Valitsin heittoon Zero Mediun Puren. Kiekko, jota en ollut juurikaan heittänyt. Melkein uusi siis. Helppoa hysseä lähdin hakemaan, mutta niin vain kiekko tarrasi käteen kiinni ja lähti miltei 90 astetta oikealle päätyen aivan keskelle lampea. Tuon heiton jälkeen en ole enää koskaan heittänyt lähäreitä muilla kuin premium-muovisilla kiekoilla.

2.
Sekaparien SM-kilpailut Joensuussa 2020. Ensimmäinen kierros ja pelimuoto oli Tough Shot. Siihen saakka olimme aina tehneet niin, että parini sekä heitti, että puttasi ensin, ja minä puttasin sen jälkeen, jos oli tarvetta. Tämä oli sovittu ja sitä noudatettiin koko kilpailun ajan, paitsi tällä nimenomaisella väylällä. Olimme noin 11 metrin putilla niin, että kori oli jonkin jyrkänteen reunalla. Sain päähäni, että minähän tuollaisen kyllä naulaan, eikä aleta seiftailemaan. Olisinko sitten ajatellut (luultavasti en ajatellut mitään, vaan menin automaattiohjauksella), että saan putata paineettomammin, jos puttaan ensin. Joka tapauksessa menin ja puttasin karkeasti ohi. Ja pelimuoto oli Tough Shot. Ei perhana. Sitä en enää muista oliko kiekko vielä OB:lla kaiken hyvän lisäksi, mutta kaukana korista se oli joka tapauksessa. No, tämä on kuitenkin niitä harvoja väyliä, mitä koko kilpailusta muista, joten onhan se hyvä, että jotain on edes jäänyt mieleen. Niin, unohdinko sanoa, että parini pelasti minut puttaamalla C2-putin varmasti koriin. Huhhuh… Toinen asia mitä noista kisoista muistan, on se, että menetimme pronssimitalin siksi, että jäimme etsimään jonkun hukkaamaa kiekkoa finaalikierroksen jälkeen, ja saimme kaksi heittoa rankkua kun unohdimme palauttaa tuloskortin ajoissa. Rangaistuksen jälkeen olimme yhden heiton perässä, ilman sitä yhden edellä.

3.
Tyyni 2019 MA2. Ensimmäinen kierros Sibbe Disc Golf. https://discgolfmetrix.com/978897 Olin pelaamassa ihan kelvollista kierrosta Tyynen avauspäivänä. Muutama bogi sinne tänne, mutta ei mitään pahempaa. Sitten saavuttiin viimeiselle väylälle. Vedenylitys. Olin sinne joskus päässyt, joten en osannut pahemmin pelätä. Taisi olla vähän tuulta jostain suunnasta, mutta ei sen pitänyt sen kummemmin vaikuttaa. Päätin kuitenkin heittää varmuuden vuoksi niin kovaa kuin kädestä irtoaa, sillä ei ollut mitenkään sanottua, että aina pääsisin veden yli. Seiftaaminen tuulessa vasemman reunan kapealle kannakselle tuntui vaikeammalta. Sain aikaiseksi myyräntappajan. Tai pitäisikö sanoa lahnantappajan, sillä kiekko meni aivan keskelle vettä. Opto Air Maailma Lähti kädestä suoraan alaspäin. Sen siitä saa, kun yrittää liikaa. Menin tuosta heitosta niin sekaisin, että heitin puoli bägiä veteen (suurin osa sentään melkein perille rantaveteen) ja kirjoitin lopulta väylän tulokseksi 15.  Surkean avauspäivän kruunasi se, että auton sivulasi juuttui ala-asentoon, enkä tietenkään saanut mistään korjaajaa sille, enkä voinut autoa jättää Helsingin keskustaan ilman sivulasia. Teippasin muovipusseja lasin tilalle ja ajoin vielä samana yönä takaisin kotiin. Se oli kallis kierros. Kaikki muut kiekot sain pelastettua rantavedestä, mutta tuo avausheitto oli sen verran surea, että sitä kiekkoa en pystynyt pelastamaan. Kunnes joulun tienoilla samana vuonna sain viestin Sibbestä, että kiekko on löytynyt. Lunastin sen takaisin itselle, ja kiekko kulkee vieläkin mukana, joten tarinalla on onnellinen loppu. Jokohan on sen verran kulunut aikaa, että uskaltaisi taas Tyyneen kokeilemaan? En nimittäin tuon jälkeen ole enää siellä käynyt kuin kerran Jussin kisoissa, jossa ei vedenylitystä pelattu.



Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Re: Täysillä päin puuta
« Reply #1482 on: 08.02.23 - klo:10:12 »
Kiitoksia haasteen vastaanottamisesta. Ainakin itselle viihdyttävää tekstiä ja saa kiinni hieman tunnelmasta kun on vähän avattu enemmän missä mentiin. Näitähän voisi koittaa keksiä lisääkin.

Offline takarivi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 575
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tero Koivu
Re: Täysillä päin puuta
« Reply #1483 on: 08.02.23 - klo:15:25 »
Säätiedotus lupasi niin lämmintä tälle viikolle, että päätin tulla mökille. Täältä on lyhyempi matka Äänekoskelle, ja siellä porukka oli tehnyt fiksun liikkeen ja laittanut ledikisan valmiiksi joka illalle. Tulin jo sunnuntai-iltana, mutta maanantain kisa jäi väliin, kun maanantai on bridgeilta.
Eilen sitten kaivelin rahapussia ja huomasin että oli vain kaksi euroa käteistä mukana. No, ei siinä mitään, sillä pääsi tiistain kisaan mukaan. Enää piti voittaa se, että saisi lisää kolikoita loppuviikon tapahtumiin. Aloitin ohiputilla, mutta pääsin sitten peliin kiinni ja punnersin itseni miinukselle. Kunnes ysiväylällä tapahtui pahoja asioita, ja heitin kahdesti puuhun, ja vielä senkin jälkeen liian löysän lähärin. Tuplabogi radan helpoimmalta väylältä. Ei auttanut kuin sinnitellä loppuun asti, vaikka kärki oli jo kolmen heiton karkumatkalla vielä pari väylää ennen loppua. Vaan niinhän siinä kävi, että pysyin nollassa, ja samaan aikaan tapahtui kummia asioita toisaalla, joten näin vaan sain kolikot parempaan taskuun ja tälle illalle osallistumismaksun käärittyä.

Nollatulos reippaassa tuulessa oli ihan kelpo suoritus (ei suorite, niin kuin nämä meidän some-starat nykyisin sanovat). Siihen olen siis tyytyväinen, mutta tänään lähdetään kokeilemaan pääsisikö miinukselle. Huomiselle lupaakin jo sitten 10 metrin tuulia, joten nyt olisi hiukan paremmat saumat hyvään tulokseen. Vain viisi metriä sekunnissa tälle illalle.
« Last Edit: 08.02.23 - klo:15:28 by takarivi »

Offline takarivi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 575
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tero Koivu
Re: Täysillä päin puuta
« Reply #1484 on: 09.02.23 - klo:09:19 »
Nythän peli meni hienosti. Viisi miinusta. Ja oli ihan reipas tuuli. Sanoin ennen kierroksen alkua, että olen tyytyväinen, jos pääsen alle +10 tulokseen. Nyt varmaan olen sitten enemmän kuin tyytyväinen. Lisäksi sain voitosta lisää pelimerkkejä, niin ettei tarvitse lähteä metsästämään kolikoita vähään aikaan.

Huonompi asia on, että Metrix-rating nousi, mutta sen kanssa täytyy vain elää. Ei pääse enää alle 940 sarjaan viikkokisoissa.

Nyt alkaa olla vähän paikat taas jumissa, joten saa nähdä tuleeko tänä iltana lähdettyä radalle. Polvi oireili jo eilisen kisan aikana, mutta vain vähän. No, katsotaan kun pääsen töistä, millainen on olo. Sen mukaan mennään.

Toukokuulle on ilmestynyt lisää mielenkiintoisia kilpailuita. Kauden avaus Tarinalaaksossa pelataan samana päivänä kuin Masters Tourin Kaatiksen osakilpailu. Siilinjärvelle ja Vihtiin on suunnilleen sama matka (eli pirun pitkä), ehkä Siilinjärvelle hiukan lyhyempi. No, tarkistin nyt sitten matkat… onhan Siilinjärvelle 100 kilometriä vähemmän matkaa. Sinne on vain 170 kun Kaatikselle on melkein 270. No, on tässä vielä kevät aikaa miettiä mikä kiinnostaa eniten