Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Viikon Vieras #78 - Juhani Vainio  (Read 41954 times)

Offline Jani

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 217
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Nevantausta
  • Seura: NFS
Vs: Viikon Vieras #78 - Juhani Vainio
« Reply #15 on: 19.01.16 - klo:17:12 »
Hei, annapa vinkkiä, kun kuukauden päästä pitäisi olla jerkkua reisissä; ottaa päähän, kun alkaa hapottaa offareilla ja rinteessäkin liian nopeasti. Eli perus- vai kestovoimaa? Ja onko nimenomaan kyykky se juttu, vai kannattaako etureisipenkissä pumpata?

Ja etkö oikeasti löydä enää fiiliksiä pelkästä vapaalaskusta ja alppihumpasta? Itse satunnaisena suksijana alppiviikko on vuoden kohokohta.

Offline JuhaniVainio

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juhani Vainio
  • Seura: TFS
Vs: Viikon Vieras #78 - Juhani Vainio
« Reply #16 on: 19.01.16 - klo:18:57 »
Noo jos menee laskiessa reidet hapoille, niin eihän se ole siitä voimasta kiinni vaan lähinnä laskutekniikasta ja innokkuudesta. Ota vaan vähän rennommin ja hae sopivaa laskuasentoa. Se on ihan sama kuinka vahva on jos painaa maksimisykkeellä niin tottakai siinä heti väsyy. Itseasiassa yleensä suuremmat lihakset menee nopeammin hapoille ja se hapotushan johtuu anaerobisen työn tekemisestä. Kannattanee siis käyttää se kk parantamalla verenkiertolimistöä ja hapenottokykyä.

Tietysti pidemmällä tähtäimellä vähän vahvemmat reiskat ja keskivartalo mahdollistaa agressiivisempia laskuasentoja ja tekniikoita. Se taas vaatii monen vuoden mittaisen salikuurin. Ja silloinhan kannattaa tehdä mahd. monipuolisesti kaikkia eri liikkeitä. Mutta jos teet vain yhtä niin kyykkyä kannattaa mielummin tehdä koska se kehittää usempaa lihasta + selkää samaan aikaan. Ei kannata pumpata ainakaan pelkästään etureisipenkkiä.

Offline Jani

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 217
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Nevantausta
  • Seura: NFS
Vs: Viikon Vieras #78 - Juhani Vainio
« Reply #17 on: 19.01.16 - klo:21:25 »
Joo, on vain niin hienoa laskea täysillä leikkaavaa käännöstä. Ja sitten offareilla ei kovin hyvin pysy pinnalla tuollaisilla suksilla. Olen laskenut naurettavan löysillä monoilla tähän saakka, mutta hankin syksyllä selvästi jäykemmät. Ehkä se auttaa tuohonkin ongelmaan; Vihti ski:ssä ei ehdi vielä huomata...

Mutta palatakseni frisbeen pariin: oletko testannut pituusheittoa ultimate-kiekolla? Itse olin tyytyväinen 70 metrin riuhtaisuun, kun golfkiekko lentää hädin tusin satasen.

Offline JuhaniVainio

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juhani Vainio
  • Seura: TFS
Vs: Viikon Vieras #78 - Juhani Vainio
« Reply #18 on: 20.01.16 - klo:10:26 »
Kyllä jäykät monot helpottaa varmasti. Sitten tietysti sopivan mittaiset sauvat joihin voi nojailla :)

En ole testannut pituusheittoa ultimatekiekolla. Mutta silloin aikoinaan mua ei päästetty koskaan aloitusheittäjäksi ultimate-turnauksissa. Golf-kiekko lentää about 150 tyynessä, ja kovassa tuulessa epävirallinen ennätys on arviolta 200m. Heitin rinkiin 214m väylällä (4. väylä Frisbeegolf SM 2014).
« Last Edit: 20.01.16 - klo:12:03 by RistoS »

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Viikon Vieras #78 - Juhani Vainio
« Reply #19 on: 20.01.16 - klo:17:25 »
Mitä tykkäsit Taiwanin kisoista ja miltä Aasian meininki ja radat näyttävät?

Miten paikalliset suhtautuivat Averyn paikallaoloon ja mitä isojen nimien kiertäminen tuoreissa fribamaissa merkitsee mielestäsi kyseisille lajikulttuureille?

Hassuja sattumia tai kommentteja Averystä aasiassa?

Miten sinuun suhtauduttiin ja klassikkokysymys, mitä ajattelivat suomalaisen paikallolosta?

Mitä mieltä olit toisesta treenikiessistä Scandinavian Open 2010ssä, kun sinä, Poimis ja Paavo Torkkola paransitte koko bägin ekan kiessin tulosta heitolla?

Offline JuhaniVainio

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juhani Vainio
  • Seura: TFS
Vs: Viikon Vieras #78 - Juhani Vainio
« Reply #20 on: 20.01.16 - klo:23:34 »
Niin tosiaan olen 2013 Taiwanin mestaruuskisojen kolmas. Huikea kisa saaren pohjoisosassa leirintäalueella, jossa pelaajat kävi aamulla ostoskärryillä viemässä korit paikoilleen. Tietenkin päivän sää oli taifuuni, eli rakeita vaakatasossa ,150g kiekot ja mutavelliä. Ei sadevarusteita/lämpimiä vaatteita Suomipojalla. Heitin yhdellä väylällä toisen heiton melko ison purjeveneen/jahdin kannelta, joka oli parkkeerattu keskelle väylää.

Sitten seuraavalla viikolla Asia Openissa Taiwanin etelärannikolla todella upee rata, täydellinen sää, pelikavereina Avery, Ken Climo, Luke Butch ja Chris Finn. Päästiin Taiwanissa lehtijuttuun kuvan kera ja illan uutisiin.

Mä oon vähän semmonen erikoisäijä että ei kukaan oikein taida tietää että miten minuun pitäisi suhtautua, riippumatta siitä mistä maasta kukin on kotoisin :)

Mä luulen että isoilla nimillä jotka käy kerran pari kääntymässä ei välttämättä ole niin paljoa merkitystä. Sitten on eri asia kun fribaihmiset soluttautuu paikallisväestön joukkoon ja alkaa harrastamaan siellä. Asuin pohjoiskiinassa kolme vuotta ja kukaan ei ollut ikinä kuullutkaan frisbeegolfista, mutta ultimatea taas pelattiin yllättävän paljon. Jopa yliopiston opetusohjelmasta voi valita ultimaten tietyissä kaupungeissa. Ultimaten Kiinanmestaruuskisoissa pelaajista oli lähestulkoon neljännes jenkkejä. Nää tyypit siis on muuttanut sinne asumaan ja opettavat paikallisia pelaa koska haluavat peliseuraa.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Viikon Vieras #78 - Juhani Vainio
« Reply #21 on: 21.01.16 - klo:11:21 »
Mielenkiintoista. Asuin itse Taiwanissa 2008 lopulla 3 kuukautta. Olen ymmärtänyt että jossain siinä Taipein lounaispuolella ison joen varrella olevassa puistossa kisattiin. Friban aloitin sieltä tuloani seuraavana kesänä, eli siellä en mitään tiennytkään. Oliko etelässä olevat kisat sitten Kaoshiungissa? Missäpäin manner-Kiinaa asustelit, milloin ja missä hommissa? Puhunet Kiinaa? Itsekin kyllä silloin mutta nyt on aika ruosteessa, uskon että palautuisi kyllä hyvin jos aktiivisesti alkaisi käyttämään jossain.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline JuhaniVainio

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juhani Vainio
  • Seura: TFS
Vs: Viikon Vieras #78 - Juhani Vainio
« Reply #22 on: 21.01.16 - klo:15:18 »
Joo Taipeissa menee se joki kaupungin läpi ja ihan siinä keskustan (中正 Zhongzheng) tuntumassa joen rannalla olevassa puistossa huhuilin rataa eräänä päivänä, mutta siellä ei kuulemma saa pitää koreja tulvavaaran vuoksi tai jotain... Se lienee ollut joskus kisapaikkana. Löysin "kiinteän" 6- väyläisen radan muutaman km päästä toiselta puolen jokee, en muista tarkalleen paikkaa.

Etelän kisat olivat nimenomaan Kaohsiungissa. Siellä oli tosi hyvä 9-väyläinen. Asia Openia varten oli laajennetu 18.

Mä asuin Dalianissa, joka on Liaoning provinssissa. Kaupunki sijaitsee mannerkiinan ja korean niemimaan välissä olevan kapeahkon niemen kärjessä. Hieno paikka. Ei niin saasteinen kuin muut kiinan kaupungit koska Dalianissa käy jatkuva ja melko napakka merituuli. Opiskelin siellä ensin vuoden Kiinaa ja sitten 2 vuotta maisterintutkinnon. Osaan kyllä kohtalaisesti kiinaa mutta tosiaan alkaa varmaan nopeesti ruostumaan kun ei ole käytössä.

Kiinaan matkaajille vinkiksi tosiaan että mannerkiinassa ei ole yhtään rataa, mutta Taiwanista saattaa löytyä.