Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Jonin Treenipäiväkirja  (Read 38542 times)

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #15 on: 02.08.12 - klo:18:27 »
Ylöspäin lähtevät heitot johtuvat usein siitä, että veto lähtee takaa alhaalta ja nousee rinnan kohdalla ylös. Heittolinja ei kulje vaakatasolla, vaan on nouseva. Tsekkaa, että kiekko on samalla korkeudella myös taakseviennissä, kuin rinnan kohdalle tultaessa. Toinen ja kenties yleisin syy ylös heittämiseen on se, että kehon painonsiirto ei onnistu ja heitto jää takapainoiseksi. Testaa heittoasi hidastettuna, että siirtyykö painopisteesi vedon aikana takajalalta etujalan päälle. Pitäisi siirtyä.

Se, että kiekko väpättää, on viesti epäpuhtaasta tekniikasta. Muutama vinkki siihen: Katso, että veto suora koko matkan, eikä lopussa tule mitään outoa liikettä (esim. ranteella), mikä rikkoo tämän linjan. Älä purista putteria! Putterin rimmi on niin korkea, että se pysyy kyllä käsissä puristamattakin. Puristaminen oli alkuun itselläni suurin syy väpätyksiin. Älä revi! Heitä alkuun ihan iisejä heittoja. Vaikka puolet lyhyempiä. Kun ne menee puhtaasti ja hyvin, ni lisäät hiukan poweria ja siitä eteenpäin. Näin rennon hitaan heiton tekniikka siirtyy hiljaksiin koviin heittoihin. Radallakaan ei tarvita max. pituutta kuin harvoissa avauksissa. Voit myös koittaa putterin kanssa vaihtoehtoisia grippejä: http://quadcitydiscgolf.com/Grips.html Ota etusormi pois rimmiltä, jos pidät sitä siinä.

Heittämilläsi matkoilla draiverisi on vielä anteeksiantava, mutta kun pituutta alkaa tulla lisää, sekin kippailee, jos heität väärin. Siksi nuo ovat hyviä kiekkoja, jotka sinulla on. Eipä muuta ku treeniä. Jos saat kännyllä kuvattua draiviasi, niin siitä on helppo katsoa, onko perusasiat kunnossa.

Kiitos näistä vinkeistä! Tuli eilen käytyä melkein kaikki asiat läpi radalla. Tarkkailin paljon sitä missä asennossa käteni on heiton lähtiessä. Siitä oli paljon apua draivissa, heitot keskimäärin paranivat ja korkealle lähtevät heitot ainakin puolittuivat! Ainut että kiinnitin vähä liiankin paljon huomiota käteni lähtöasentoon, enkä keskittynyt siihen minnepäin olen heittämässä. Aloittelijalle on varmaankin aika normaalia, että yhtä asiaa yrittää korjata ja huomaakin jo seuraavan ongelman. :D Jätin välillä ottamatta vauhtia, kun heitin draivia ja keskityin ainoastaan heitto käden linjaan ja heittoon kokonaisuudessaan. Fore en ole vielä oikeen kunnon otetta saanu, joka tuntuisi hyvältä. Ajattelin kuitenkin keskittyä enemmäkseen tohon rystyheiton harjoittelemiseen ja ote siinä tuntuukin jo kotoisalta! Videoita yritän pian saada tänne, kertovat kuitenkin enemmän kuin tuhat sanaa.
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #16 on: 02.08.12 - klo:18:57 »
Hyvä.

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #17 on: 02.08.12 - klo:23:30 »
Keskiviikko 1.8.2012

Olin tässä aiemmin käynyt vähäsen shoppailemassa. InnovaStoressa oli postikulut 0e, joten olihan sitä pakko hyödyntää.
Keskiviikkona tämä paketti oli siunaantunut Seinäjoelle asti ja se sisälsi:
  • Champion Valkyrie: 165-169g
  • P1 Putter (C-line): 173-175g
  • Starter Bag

Tuli ihan hankittua oma Bag jota saa alkaa täyttämään. Toki tässä taisi olla tämän kesän ostokset tältä erää. Monissa eri paikoissa varoitellaan aloittajia ostamasta liikaa kiekkoja. Siitä syystä tämä Valkyrien osto alkoi vähä kaduttamaankin, heti sen jälkeen kun olin maksanut paketin. Mutta Bagi sisältää tällähetkellä: 2x Champ Leopard, 2x P1 Putter ja Champ Valkyrie. Käytännössä käytän vain Leopard ja P1. Valkyrien ostin lähinnä tulevaisuutta varten, sitten kun Leopard menee tarpeeksi hyvin ja pitkälle niin voin kokeilla Valkyrie. Toki niinkuin aiemmin kirjotin harjoittelemisesta, mieleni tekisi ostaa ehkä viel 1-2 kpl P1 ja Leopard, että saisin tehtyä toistoja enemmän yhdellä kertaa. Tällähetkellä olen todella tyytyväinen näihin kiekkoihin, vaikka en kauheesti muita kiekkoja olekkaan heitelly. hyvä niin!

Tuli keskiviikkona kierrettyä myös Törnävän rata 4x tuloksilla:

3 4 5 5 5 5 4 5 4 = 40 / +13
3 5 4 4 4 5 4 4 4 = 37 / +10
3 4 5 3 5 5 4 5 3 = 37 / +10
4 4 4 4 4 6 4 4 5 = 39 / +12

Täältä saatujen tekniikka vinkkien ansiosta avaukset lähtivät hyvin ja virheitä tuli vähemmän kuin yleensä. Puttejen suhteen ei mikään sujunut, sellaiset mitkä yleisesti olen saanut koriin kolahtivat kaikki kehikkoon. Seinäjoella on ollut pesisleiri koko viikon joka on blokkinut pari väylää ja sadetta on nyt aika paljon lupailtu loppuviikoksi.

Kysymykset:
Pari asiaa jotka ovat mietityttäneet, kun kierrän rataa ympäri ja useasti tulee tilanne että kahden ensimmäisen heiton jälkeen korille on 8-12m. Kannattaisiko tässä tilanteessa yrittää Par heittämällä suoraan vai heittää ns. "varmaheitto" juurelle että saan sen Bogie. Tiedostan että suurin osa näistä radan 4/5 tulee juuri siitä, että heitän Par heiton ohitte ja se menee niin kauas että tulee uudestaan se 6-10m etäisyys korille. Toki näitä pitkiä putteja pitäisi harjotella ihan erikseen, mutta kuitenkin lajia on harrastettu alle viikko, niin tilanne on vähä eri.

Toinen asia joka koskee sääntöjä. Olen lukenut monesta eri paikasta, että vauhtia ei saa ottaa kuin ensimmäisen heiton yhteydessä. Mutta kuitenkin useissa videoissa heitetään vauhdista ensimmäisen heiton jälkeenkin. miten tämä sääntö käytännössä menee?

Seuraan hakeminen / liittyminen. Missä vaiheessa "uraa" tälläinen olisi järkevintä? mahd. aikaisessa vaiheessa, että saa kaiken hyödyn irti? vai sitten kun kokemusta on vähä enemmän pohjalla.

Puttaus treeneistä yleisesti. Otanko vain tietyn etäisyyden ja heittelen siitä? Vai onko järkevintä ottaa tavoite esim. 50 heittoa ja tietty määrä niistä koriin. Minkälaisia hyviä harjoituksia aloittelijan kannattaisi käyttää?

Tavoitteet pitäisi luoda vielä tälle loppukesällä, suhteellisen realistiset kuitenkin.



« Last Edit: 02.08.12 - klo:23:37 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #18 on: 02.08.12 - klo:23:41 »
Keskiviikko 1.8.2012

Olin tässä aiemmin käynyt vähäsen shoppailemassa. InnovaStoressa oli postikulut 0e, joten olihan sitä pakko hyödyntää.
Keskiviikkona tämä paketti oli siunaantunut Seinäjoelle asti ja se sisälsi:
  • Champion Valkyrie: 165-169g
  • P1 Putter (C-line): 173-175g
  • Starter Bag

Tuli ihan hankittua oma Bag jota saa alkaa täyttämään. Toki tässä taisi olla tämän kesän ostokset tältä erää. Monissa eri paikoissa varoitellaan aloittajia ostamasta liikaa kiekkoja. Siitä syystä tämä Valkyrien osto alkoi vähä kaduttamaankin, heti sen jälkeen kun olin maksanut paketin. Mutta Bagi sisältää tällähetkellä: 2x Champ Leopard, 2x P1 Putter ja Champ Valkyrie. Käytännössä käytän vain Leopard ja P1. Valkyrien ostin lähinnä tulevaisuutta varten, sitten kun Leopard menee tarpeeksi hyvin ja pitkälle niin voin kokeilla Valkyrie. Toki niinkuin aiemmin kirjotin harjoittelemisesta, mieleni tekisi ostaa ehkä viel 1-2 kpl P1 ja Leopard, että saisin tehtyä toistoja enemmän yhdellä kertaa. Tällähetkellä olen todella tyytyväinen näihin kiekkoihin, vaikka en kauheesti muita kiekkoja olekkaan heitelly. hyvä niin!

Tuli keskiviikkona kierrettyä myös Törnävän rata 4x tuloksilla:

3 4 5 5 5 5 4 5 4 = 40 / +13
3 5 4 4 4 5 4 4 4 = 37 / +10
3 4 5 3 5 5 4 5 3 = 37 / +10
4 4 4 4 4 6 4 4 5 = 39 / +12

Täältä saatujen tekniikka vinkkien ansiosta avaukset lähtivät hyvin ja virheitä tuli vähemmän kuin yleensä. Puttejen suhteen ei mikään sujunut, sellaiset mitkä yleisesti olen saanut koriin kolahtivat kaikki kehikkoon. Seinäjoella on ollut pesisleiri koko viikon joka on blokkinut pari väylää ja sadetta on nyt aika paljon lupailtu loppuviikoksi.

Kysymykset:
Pari asiaa jotka ovat mietityttäneet, kun kierrän rataa ympäri ja useasti tulee tilanne että kahden ensimmäisen heiton jälkeen korille on 8-12m. Kannattaisiko tässä tilanteessa yrittää Par heittämällä suoraan vai heittää ns. "varmaheitto" juurelle että saan sen Bogie. Tiedostan että suurin osa näistä radan 4/5 tulee juuri siitä, että heitän Par heiton ohitte ja se menee niin kauas että tulee uudestaan se 6-10m etäisyys korille. Toki näitä pitkiä putteja pitäisi harjotella ihan erikseen, mutta kuitenkin lajia on harrastettu alle viikko, niin tilanne on vähä eri.

Toinen asia joka koskee sääntöjä. Olen lukenut monesta eri paikasta, että vauhtia ei saa ottaa kuin ensimmäisen heiton yhteydessä. Mutta kuitenkin useissa videoissa heitetään vauhdista ensimmäisen heiton jälkeenkin. miten tämä sääntö käytännössä menee?

Seuraan hakeminen / liittyminen. Missä vaiheessa "uraa" tälläinen olisi järkevintä? mahd. aikaisessa vaiheessa, että saa kaiken hyödyn irti? vai sitten kun kokemusta on vähä enemmän pohjalla.

Puttaus treeneistä yleisesti. Otanko vain tietyn etäisyyden ja heittelen siitä? Vai onko järkevintä ottaa tavoite esim. 50 heittoa ja tietty määrä niistä koriin. Minkälaisia hyviä harjoituksia aloittelijan kannattaisi käyttää?

Tavoitteet pitäisi luoda vielä tälle loppukesällä, suhteellisen realistiset kuitenkin.

Riippuu tilanteesta, mutta ehkä kannattaa heittää alle tai koittaa ns. hissillä; korkea roikko jolla on sauma mennä koriin, tippuessaan jää lähelle koria. Käytän itsekkin näitä jos takana on rinne/outti tjsp. ja välitöntä pakkoa ei ole sitä yhtä heittoa ottaa.

Heittoon saa ottaa vauhtia AINA, paitsi putatessa alle tai kymmenestä metristä. Et siis saa astua puttia yli vasta kuin 10.01m kohdalla.

Seuraan kannattaa liittyä heti kuin mahdollista. Saat vinkkejä ja kehityt nopeammin sekä pysyt kaikessa kivassa frispiin osalta mukana.

Itse otan tietyn etäisyyden sieltä sun täältä, puttaan sen verran ku siltä tuntuu ja vaihdan paikkaa. Puttailen yleensä normi asennosta ja haarasta, saatan koittaa myös antsaputteja trabolsseista yms. Myös lähestymisiä heittelen satunnaisen matkan päästä ja pelaan loppuun ne.


Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #19 on: 02.08.12 - klo:23:49 »
Valkyrien ostin lähinnä tulevaisuutta varten, sitten kun Leopard menee tarpeeksi hyvin ja pitkälle niin voin kokeilla Valkyrie.

Kokeile sitä valkyrieta vaan. Et sä siitä tärviölle mene. Jos se lähtee about flättinä ("vaakasuorassa") kädestä ja tekee oikean käden rystyllä nopean kaaren vasemmalle, niin voit päätellä, että se on liian nopea.

Quote
Pari asiaa jotka ovat mietityttäneet, kun kierrän rataa ympäri ja useasti tulee tilanne että kahden ensimmäisen heiton jälkeen korille on 8-12m. Kannattaisiko tässä tilanteessa yrittää Par heittämällä suoraan vai heittää ns. "varmaheitto" juurelle että saan sen Bogie.

Ite pelaan sillai, että yritän sieltä 8-12 metristä sisään, ellei kori ole semmoisessa paikassa, että kiekko voi vierähtää todella kauas. Eli jos on suunnilleen tasamaata, niinku Törnävällä muistaakseni suurimmaksi osaksi on, niin itse yritän kyllä koriin, vaikka se ohimennyt putti voi tarkoittaa, että ei seuraavastakaan saa sisälle.

Quote
Toinen asia joka koskee sääntöjä. Olen lukenut monesta eri paikasta, että vauhtia ei saa ottaa kuin ensimmäisen heiton yhteydessä. Mutta kuitenkin useissa videoissa heitetään vauhdista ensimmäisen heiton jälkeenkin. miten tämä sääntö käytännössä menee?

Saa ottaa vauhtia ja astua ylikin (kunhan ei ole alle 10m matka korista). Toisen tukijalan pitää olla 30cm alueella sen merkkauskiekon tai sen alkuperäisen kiekon takana.

Quote
Seuraan hakeminen / liittyminen. Missä vaiheessa "uraa" tälläinen olisi järkevintä? mahd. aikaisessa vaiheessa, että saa kaiken hyödyn irti? vai sitten kun kokemusta on vähä enemmän pohjalla.

Seuroissa ei kai pääosin ole muuta syvempää tarkoitusta kuin että voidaan järkätä kisoja, ottaa hommia hoitaakseen kollektiivisesti (esim. radan ylläpito) ja että voi osallistua liiton kisoihin seuran nimissä. Yleensä sitä kautta saa helpommin vinkkejä peliinsä vaikka harvemmalla seuralla mitään organisoitua harjoittelutoimintaa onkaan. Eli kyllä ne seurat mielellään ottaa uusia jäseniä, riippumatta niiden pelitaustasta.

Quote
Puttaus treeneistä yleisesti. Otanko vain tietyn etäisyyden ja heittelen siitä? Vai onko järkevintä ottaa tavoite esim. 50 heittoa ja tietty määrä niistä koriin. Minkälaisia hyviä harjoituksia aloittelijan kannattaisi käyttää?

Itse suosittelen, että teet vaikka 50 (tai 100) heiton sarjoja ja pidät kirjaa siitä kuinka paljon meni. Etäisyydeksi kannattaa aluksi ottaa semmonen mistä pääosin menee koriin. Eli vaikka aluksi esim 4 metristä tai vielä lähempää. Toki kauempaakin kannattaa välillä kokeilla, mutta joku varma 4 metrin putti on aluksi hyvä tavoite. Jos menee helposti, niin ottaa metrin kerrallaan lisää. Jos ei, niin puttaa lähempää.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #20 on: 03.08.12 - klo:04:28 »
Kannattaa ilman muuta kierroksella yrittää vielä noilta matkoilta sisään. Toistojen kautta oppii myös kontrolloimaan sitä voimaa siten, että kiekolla on mahdollisuus mennä koriin, muttei ohi mennessä kuitenkaan mene tolkuttoman kauas. Toki siinä vaiheessa kun tekniikka on selkäytimessä ja itseluottamus huipussaan voi (ja pitää  ;)) putata täysillä oli sitten 5 tai 25 metrin päässä korista. Puttitreeniä kannattaa mielestäni tehdä mahdollisimman monipuolisesti, ihan siksi, että pelkästään yhdestä paikasta putin hinkkaaminen on kovin tylsää. Ja myös kierroksen ulkopuolella voi harjoitella noita pidempiä putteja niin, että pelaa joka kiekon koriin asti ja pyrkii saamaan aina vähintään sillä toisella putilla kiekon sisään, toki ensimmäisellä jo yrittäen. Lisäksi tosiaan mielenkiintoa voi pitää yllä heittämällä x määrä putteja etäisyydeltä y ja pitämällä kirjaa tuloksista. Ja muutenkin kaikenlainen kisailu kavereiden kanssa on yleensä mukavampaa ja mielenkiinto säilyy treenaamisessa. Puttikisoista on foorumillakin puhuttu aiemmin: http://www.frisbeegolf-forum.fi/index.php/topic,196.msg3486.html#msg3486

Ja seuraan ja sen toimintaan heti vaan mukaan. Varsinkin kun käsittääkseni DGCP:lla on suht aktiivinen porukka, niin saa helposti uusia tuttuja ja myöskin hyviä neuvoja sateloo ku rakehia. Seurojen jäsenmaksut ovat yleensä suht edullisia, ~20€, ja liiton alaisten seurojen jäsenet saavat alennusta ainakin suurimpien kiekkokauppojen nettikaupoista + mahdollisesti jotain seurakohtaisia etuja. Ja jos siltä tuntuu, niin jäsenet saavat osallistua myös viikkokisoja isompiin liiton alaisiin kilpailuihin.

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #21 on: 05.08.12 - klo:14:41 »
Kiitoksia paljon vastauksista ja vinkeistä! Pitääkin ottaa nämä käyttöön heti kun pääsisi radalle tai edes pihalle. Satanut keskiviikosta lähtien käytännössä kokoajan ja loppu ei näy. KÄSI HUUTAA FRISBEETÄ!
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #22 on: 06.08.12 - klo:01:22 »
Sunnuntai 5.8.2012

Noniin pääsi taas "pitkästä" aikaa heittelemään. Seinäjoella päin on satanu sen verran runsaasti viimme torstaista lähtien, ettei ole paljon ollu asiaa pihalle.
Sunnuntai illasta pilvet väistyivät ja aurinkokin pääsi tulemaan esiin, eikun mars ja radalle!
Minulla siis oli tässä semmoinen 3 päivän tauko alla, joka varmaan käytännössä teki ihan hyvääkin. Parit draivi heitot heitettyä, päätimme kiertää Seinäjoen Törnävän radan 3x, ennen pimeän tuloa.

Tulokset olivat:

3 6 4 4 5 5 4 4 6 = 41 / +14
3 4 5 4 4 5 4 4 5 = 38 / +11
4 4 4 3 4 4 4 4 4 = 35 / +8

Täältä saaduista vinkeistä oli taas kerran apua!. Tällä kertaa tuli enemmän taas draiveissa keskityttyä käden linjaan. Alan jättämään vähemmälle vauhdin oton, koska se ei hyödytä ainakaan minua tällä hetkellä ollenkaan. Eikä se kiekko sen pidemmälle lennä vaikka kuinka lujaa ottaisin vauhtia. Otan vain pari rauhallista askelta eteenpäin ja yritän vetää rinnan korkeudella mahdollisimman vaakana keikon menemään. Tänään sattuikin tulemaan ihan mukavia avauksia. Olen huomannut myös, että nämä korkeat heitot ovat alkaneet poistua.

Puttaus oli aivan järkyttävää tänään. Rautaan kilahteli semmoset suhteellisen varmat putit, eikä meinanneet oikeen mennä sisään. Pelaaminen yleisesti tuntui todella jäykältä alkuun, maa oli todella märkää ja mudalla useista kohdista rataa. Mutta kuitenkin jollain ilmeellä tuli tehtyä viimeisellä kierrolla rataennätys! +8 ! (edellinen ennätys oli +9). Enemmän tässä kierroksessa viehätti se, että yhtään 5 heiton tulosta ei tullut. Yritinkin pelata mahdollisimman järkevästi, välttää ns. riski heittoja tai kokeiluja. Eniten väylällä 7 jonka pituus on 129m helpotti se, että ensimmäisen heitonkin jälkeen saa ottaa vauhtia heitossa ;D paitsi tietenkin 10m puttaus alueella. Kiitos myös siitäkin korjauksesta! Järkevintä olisi printata säännöt ja lukea läpi kertaalleen.

Huomenna maanantaina mikäli sää suosii ajattelin kokeilla vähän pidempää putti ja draivi treeniä. Tehdä sitten niiden perusteella loppukesän tavoitteetkin vielä. Yritän keritä vielä kuvata vähä tänne materiaalia heitoista ja tekniikoista.

Kysymyksiä:

Mikäli on jotain hyviä tavoite ehdotuksia, tälläiselle 1,5viikkoa harrastaneelle niin saa toki ehdottaa.

Huollatteko välineitänne ja kiekkojanne mitenkään? esim. sateisen ja mutaisen ratakierrosten jälkeen kotona.

Millä tavoin pidätte kirjaa tuloksistanne? ja arkistoitteko niitä miten. Itse printtaan radan tuloskortin fisbeegolfradat.fi ja mapitan kansioon. Toki olen rekisteröitynyt jo discgolfscores.net, mutten ole sinne laittanut vielä mitään. Sitten tuhlasin myös rahani, Itunes sovellukseen Frisbeegolf Pro - http://itunes.apple.com/fi/app/frisbeegolf-pro/id545124760?mt=8&ign-mpt=uo%3D2 , ratoja puuttui aika paljon ja tuntui vähä huonolta tavalta pitää kirjaa tuloksista.
« Last Edit: 06.08.12 - klo:01:29 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #23 on: 06.08.12 - klo:02:25 »
Hyviä, ei tuloksiin liittyviä tavoitteita voisi olla vaikkapa uusiin ratoihin tutustuminen, viikkokisoihin osallistuminen, seuraan liittyminen. Tuloksien puolesta voi asettaa esim. kotiradalle tavoitteeksi heittää joku tulos mikä tuntuisi olevan mahdollisuuksien rajoissa, heittää draiverilla/midarilla/putterilla x metriä taas oman tason mukaan, putata joltain etäisyydeltä hieman pidempi sarja itselle hyvältä tuntuvalta etäisyydeltä sisään. Näitä voi sitten kiristellä kun saa tavoitteen täyteen.. :D

Itse ainakin pesen kiekkoja ihan pelkällä vedellä jos on kurakelillä heitetty ja väliin kuivankin kelin jäljiltä jos on jäänyt paljon hiekkapölyä kiekkoihin. Myös bägistä tyhjäillään hiekat, ruohot, lehdet ja neulaset ym. roskat tarpeen mukaan ja on tuota tullut sadekelin jäljiltä pestyäkin joskus.

Itse en ole pitänyt hetkeen tarkkaa kirjaa, kun taso on suht koht vakiintunut ja kotiradalla ainakin kirjanpito sujuu ihan päässä ilman apuvälineitä. Jos puhelimella haluaa pitää kirjaa, niin paras vaihtoehto taitaa olla juuri dgs:n mobiilisivu (tämä on siis nimenomaa sivu ei sovellus), jossa ratatiedot ovat parhaiten ajan tasalla ja muuten laajin ratavalikoima on laajin. Sinne pystyy syöttämään tulokset ihan väylä kerrallaan kierroksella ja ne tallentuvatkin automaattisesti järjestelmään josta niitä voi halutessaan myöhemmin tarkastella. Ja toimii joka luurilla käyttöjärjestelmästä riippumatta. En ole itse tuotakaan kokeillut, mutta pitäisi olla ihan hyvä peli...

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #24 on: 06.08.12 - klo:11:46 »
heittää draiverilla/midarilla/putterilla x metriä taas oman tason mukaan, putata joltain etäisyydeltä hieman pidempi sarja itselle hyvältä tuntuvalta etäisyydeltä sisään. Näitä voi sitten kiristellä kun saa tavoitteen täyteen.. :D

Mittaako porukka näitä ihan tarkasti? etäisyysmittarilla tai 100 metrin mitalla. Vaiko ihan normaalisti askelilla mitaten.
(Tuntuu vähä älyttömiltä kysymyksiltä, mutta oon vähä semmonen tyyppi että haluan tehdä kaikki oikein kun alotan jotain) :D
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #25 on: 06.08.12 - klo:12:05 »
Mittaako porukka näitä ihan tarkasti? etäisyysmittarilla tai 100 metrin mitalla. Vaiko ihan normaalisti askelilla mitaten.

Kyllähän ne metrit kiinnostaa alussa. Itse en ole mitään 50 metrin mittaa tai vastaavaa ostanut, mutta olen käynyt jalkapallokentillä ja väylillä heittämässä pituutta, missä saa aika hyvin mitan. Suosittelen kyllä kenttätreenin lisäksi avauspaikoilta treenaamista. Heitin aluksi paljon pelkästään jalkapallokentillä tai vastaavilla ja olin vähän ongelmissa avauspaikkojen kanssa, kun oli vaikea sovittaa niihin askelia. Mutta joo, Clas Ohlsonilta tai vastaavasta saa niitä 50 metrin mittoja aika halvalla. :-)

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #26 on: 06.08.12 - klo:14:44 »
Kyllähän se askelmitta auttaa ihan hyvin vaikkei täysin paikkaansa pitäisikään. Samaan suuntaan se yleensä on silti pielessä ja suhteessa suunnilleen saman verran, oli mitattava matka sitten 50 tai 150 metriä. Niin kyllä silläkin selville saa onko kehitystä tapahtunut...

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #27 on: 09.08.12 - klo:14:35 »
Maanantai 6.8.2012

Tänään oli pitkästä aikaa aurinkoinen päivä Seinäjoella. Töiden jälkeen piti taas kaahata nopeasti radalle. Lämmittelyksi heittelimme draiveja alkuun. Heittelen yleisesti kaikkia 5 kiekkoani (2x leopard, 1x valkyrie, 2x P1). Yleisesti kun olen harjoitellut draivia putterillani, olen saanut sen menemään suhteellisen suoraan. Pituus on yleisesti keskimäärin 35-50m riippuen päivästä. Tällä kertaa sainkin sen lentämään sinne 60metrin paremmalle puolelle, lievästi oikealle kaartaen lopuksi. Leopardilla olen pisimmät heitot saanut sinne 62-70m kohdalle (askelilla mitaten).  Mitä tämä sitten kertoo? onko tekniikka parantunut vai onko kyseessä vain satunnainen tuuri.

Seinäjoen Törnävän rata tuli myös kierrettyä 4 kertaan, mukavassa säässä ja hyvässä seurassa.

4 5 5 4 5 5 5 4 5 = 42 / +15
3 4 4 4 4 5 4 4 3 = 35 / +8
3 5 4 4 5 5 4 3 4 = 37 / +10
3 4 5 5 4 5 4 4 4 = 38 / +11


Keskiviikko 8.8.2012

Luontoäiti taas salli hyvän treenipäivän ja sää vain parani iltaa kohden. Perus lämmittely heitoilla taas aloitettiin päivä urheilukentällä. Sen enempää mittaillen tai spekuloiden niitä, fiiliksellä kuhan nyt saa vain kädet lämpimäksi. Fore tuli nyt vähän enemmän tällä kertaa heiteltyä. Jonkinlaista otetta sain kokeiltua, joka tuntu ihan hyvältä. Silloin myös Fore lensikin ihan suhteellisen hyvin, siihen nähden mitä se on lentänyt. Heittämisessä keskityn kuitenkin enemmän rystyheittoihin, näen sen kuitenkin tarpeellisemmaksi tässä vaiheessa. Pitää jonain tiettynä päivänä paneutua fore vähäsen enemmän ja löytää hyvä asento ja ote siihen, aloittaa sen treenailu muun treenaamisen ohessa.

Olen myös havainnut että tykkään enemmän treenata draivia jollain yksittäisellä väylällä kuin urheilukentällä. Väylällä saan draivinkin lentämään keskimäärin paremmin kuin kentällä, en tiedä sitten mistä tämä johtuu. Saanko paremman kiintopisteen tai asennon muodostettua väylällä, kuin taas kentällä. 

Törnävä tuli kierrettyä 3 kertaan ja napsahti elämän ensimmäinen BIRDIE sisään!

Väylällä 1
Pituus 61 metriä. Par 3

Lähti ihan hyvä aloitus koivun vierelle noin 12m korista ja pitkä putti meni sisään. Pidin tätä yhtenä tavoitteena itselleni ja nyt saa taas rimaa vähäsen nostaa.

Tulokset radalta:

2 5 4 6 4 5 4 3 4 = 37 / +10
4 4 4 4 4 4 4 3 4 = 35 / +8
4 4 5 3 4 5 6 4 4 = 39 / +12

Draivit ja putit kulkivat ihan hyvin, varsinkin +10metrin putit menivät välillä sisään ja kilahtelivat rautoihin. Lähestymisheittoja pitäisi harjoitella enemmän. Saan draivin väylällä hyvälle kohtaa mistä jatkaa korille päin, yleisesti seuraava heitto meneekin huonosti tai ei toivotusti. Osa syy siihenkin varmasti miksi saan paljon bogie radalla enkä par. Reeniä reeniä.

Kysymykset:

Yleisesti pitkissä puteissa heitän roikon, kiekko kiertää ja tippuu koriin tai lähelle sitä, lähestymisheiton tapaisesti. Kannattaisiko tämän sijaan harjoitella suoria puttauksia? olisiko niistä pidemmällä kaavalla kuitenkin enemmän hyötyä.

OB-rajojen käyttö. Esimerkiksi Seinäjoen törnävän radalla on kartta mihin on merkitty OB-raja, mitä yleisesti suurin osa käyttää. viikkokisoissa ilmeisesti rajoja on enemmän ja myös mandoja. Kannattaisiko aloittelijan harjoitella suoraan viikkokisojen rajoilla? koska esim. kun viikkokisoihin menee niin huomaakin että normaali tulos radasta voi huonontua paljonkin, mitä on yleensä suorittanut.

« Last Edit: 12.08.12 - klo:19:23 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #28 on: 09.08.12 - klo:15:50 »
Kyllähän niitä OB-rajoja pitäisi aina noudattaa, jos kierrostulosta laskee. Ei sillä ole väliä onko ne virallisia tuloksia vai omaa reeniä. OB-alueet ovat kuitenkin yksi suuri osa peliä ja opettavat pelaamaan sitä järkevää peliä. OB-alueiden kanssa joutuu/oppii ottamaan huomioon kiekon mahdollisen jyrkän feidin heiton lopuksi ja kuinka se skippailee maahan tullessaan jne. Ja juuri kuten sanoit. Jos et reenikiekalla välitä OB-alueista, niin et kyllä osaa suunnata heittoja oikein sitten kisoissakaan, koska ratahan muuttuu täysin sinulle.

OB:t ovat osa rataa ja lajia.

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #29 on: 09.08.12 - klo:16:15 »
Kysymykset:

Yleisesti pitkissä puteissa heitän roikon, kiekko kiertää ja tippuu koriin tai lähelle sitä, lähestymisheiton tapaisesti. Kannattaisiko tämän sijaan harjoitella suoria puttauksia? olisiko niistä pidemmällä kaavalla kuitenkin enemmän hyötyä.

OB-rajojen käyttö. Esimerkiksi Seinäjoen törnävän radalla on kartta mihin on merkitty OB-raja, mitä yleisesti suurin osa käyttää. viikkokisoissa ilmeisesti rajoja on enemmän ja myös mandoja. Kannattaisiko aloittelijan harjoitella suoraan viikkokisojen rajoilla? koska esim. kun viikkokisoihin menee niin huomaakin että normaali tulos radasta voi huonontua paljonkin, mitä on yleensä suorittanut.


1. Ite heitän kans roikolla, eli hissiputilla, joka ei ole sen oikeempi tai väärempi tapa kuin muutkaan. Jokainen tyylillään :)

2. Tämä on vähän kakspippunen juttu. Ite esimerkiks Lahdessa pelatessa ekoja kertoja heitin ilman OB:tä, koska olin niin huono tekniikaltani, etten meinannu millää pysyä väylillä. Kuitenkin aina silti pyrin pelaamaan OB:n mukaan. Vasta viime kaudella tunsin olevani sen verran hyvä pelaaja, että pystyin pelaamaan täysin OB:n kanssa kyseisellä radalla.

Jos OB-heittoja tulee joka kierroksilla kymmeniä, ni kannattaa mielestäni jättää laskematta, koska ne vaan sillon saattaa pudottaa pelimotivaatiota ja rata voi tuntua ylivaikealta. Mutta jos aiot kyseisellä radalla mennä kisailemaan, niin siinä tapauksessa OB:t kannattaa laskea heti ja opetella elämään niiden kanssa.