Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Jonin Treenipäiväkirja  (Read 38545 times)

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #30 on: 09.08.12 - klo:17:05 »
Kysymykset:

Yleisesti pitkissä puteissa heitän roikon, kiekko kiertää ja tippuu koriin tai lähelle sitä, lähestymisheiton tapaisesti. Kannattaisiko tämän sijaan harjoitella suoria puttauksia? olisiko niistä pidemmällä kaavalla kuitenkin enemmän hyötyä.

Tarkoitatko heittoa, joka lopussa feidaa koriin tai joka kulkee koko matkan hysselinjalla? Aloittelijan vaatimattomalla kokemuksella suosittelisin opettelemaan pitkissä puteissa suoraa/suorempaa linjaa, jotta tarkkuus paranisi. Feidaava putti pitää kuitenkin tähdätä imaginääriseen kohteeseen, mikä on vaikeampaa kuin rautahökötykseen tähtääminen.

Ne pidemmät suorat heitot vaativat hieman spiniä, mutta itse yritän kiepauttaa kiekkoa mahdollisimman vähän ja silti riittävästi. Vielä pidemmissä puteissa "huijaan" lähettämällä kiekon pienessä annukassa, niin että putterilla on hyyyvin loiva s-kaari.
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #31 on: 09.08.12 - klo:20:02 »
OB-rajojen käyttö. Esimerkiksi Seinäjoen törnävän radalla on kartta mihin on merkitty OB-raja, mitä yleisesti suurin osa käyttää. viikkokisoissa ilmeisesti rajoja on enemmän ja myös mandoja. Kannattaisiko aloittelijan harjoitella suoraan viikkokisojen rajoilla? koska esim. kun viikkokisoihin menee niin huomaakin että normaali tulos radasta voi huonontua paljonkin, mitä on yleensä suorittanut.
OB-rajat on usein vedetty, ei vain pelin vaikeuttamiseksi, vaan turvallisuussyistä. Fribaradat kuitenkin useimmiten sijaitsevat sellaisella paikalla missä on muitakin käyttäjiä ja rajat on piirretty siksi ettei heitettäisi alueella joka ei ole heittämiseen tarkoitettu ja näin aiheutettaisi vaaraa vahingoittaa muita ihmisiä tai vaikkapa irtaimistoa kuten autoja ja rakennuksia...

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #32 on: 09.08.12 - klo:22:41 »
Kiitos paljon kommenteista!

Quote
Kirjoittanut: Jatama
« : tänään kello 15:50 » Lisää lainaus
Kyllähän niitä OB-rajoja pitäisi aina noudattaa, jos kierrostulosta laskee. Ei sillä ole väliä onko ne virallisia tuloksia vai omaa reeniä. OB-alueet ovat kuitenkin yksi suuri osa peliä ja opettavat pelaamaan sitä järkevää peliä. OB-alueiden kanssa joutuu/oppii ottamaan huomioon kiekon mahdollisen jyrkän feidin heiton lopuksi ja kuinka se skippailee maahan tullessaan jne. Ja juuri kuten sanoit. Jos et reenikiekalla välitä OB-alueista, niin et kyllä osaa suunnata heittoja oikein sitten kisoissakaan, koska ratahan muuttuu täysin sinulle.

OB:t ovat osa rataa ja lajia.

Toki ja tulevaisuudessa tulenkin laskemaan ja kiertämään radan näillä OB-alueilla ja mandoilla. Muutenkin olen aika pikkutarkka vastaavanlaisista asiosta. En vaan tiennyt näistä rajoista, koska poikkesivat aika paljon niihin rajoihin mitä kartassa oli ilmoitettu. Enkä ole vielä kerennyt käydä katsomaan viikkokisoja kun on tätä lajiakin 2 viikkoa takana ;D Ei niillä tuloksilla niin väliä ole, kuhan vaan oppii oikein ja tekee oikealla tavalla. Kyllä sitä ajan myötä oppii!

Quote
Kirjoittanut: keep_it_real
« : tänään kello 16:15 »

1. Ite heitän kans roikolla, eli hissiputilla, joka ei ole sen oikeempi tai väärempi tapa kuin muutkaan. Jokainen tyylillään

2. Tämä on vähän kakspippunen juttu. Ite esimerkiks Lahdessa pelatessa ekoja kertoja heitin ilman OB:tä, koska olin niin huono tekniikaltani, etten meinannu millää pysyä väylillä. Kuitenkin aina silti pyrin pelaamaan OB:n mukaan. Vasta viime kaudella tunsin olevani sen verran hyvä pelaaja, että pystyin pelaamaan täysin OB:n kanssa kyseisellä radalla.

Jos OB-heittoja tulee joka kierroksilla kymmeniä, ni kannattaa mielestäni jättää laskematta, koska ne vaan sillon saattaa pudottaa pelimotivaatiota ja rata voi tuntua ylivaikealta. Mutta jos aiot kyseisellä radalla mennä kisailemaan, niin siinä tapauksessa OB:t kannattaa laskea heti ja opetella elämään niiden kanssa.

Hissiputtia juuri tarkoitin, kyllä myös otan "riskin" ja täräytän suoraan. Yleensä ne joko kolahtaa rautaan tai menevät saman verran ohitte mitä heitin. Silloin melkein tuntuu, että hissiputtaaminen on riskittömämpi, vaikka koriin ei mene niin silti saan sen korin juurelle.

ei noista OB-alueista kauheesti lisäheittoja tule, törnävän alueella kuitenkin 4/9 väylästä nämä OB-alueet vaikuttavat sillee että sinne voisi heittää ja 2 näistä OB-alue väylistä on semmosia, että harvoin niihin tulee heitettyä. Tarkoitus on myös mennä viikkokisoihin, kun nyt perusasiat edes kunnolla oppis alkuun.

Quote
Kirjoittanut: SamuliKL
« : tänään kello 17:05 » Lisää lainaus

Tarkoitatko heittoa, joka lopussa feidaa koriin tai joka kulkee koko matkan hysselinjalla? Aloittelijan vaatimattomalla kokemuksella suosittelisin opettelemaan pitkissä puteissa suoraa/suorempaa linjaa, jotta tarkkuus paranisi. Feidaava putti pitää kuitenkin tähdätä imaginääriseen kohteeseen, mikä on vaikeampaa kuin rautahökötykseen tähtääminen.

Ne pidemmät suorat heitot vaativat hieman spiniä, mutta itse yritän kiepauttaa kiekkoa mahdollisimman vähän ja silti riittävästi. Vielä pidemmissä puteissa "huijaan" lähettämällä kiekon pienessä annukassa, niin että putterilla on hyyyvin loiva s-kaari.

Juuri tälläistä heittoa tarkoitin, pitää lisätä puttaus treeneihin tämä tyyli myös ja kun alkaa enemmän onnistumaan ottaa sitten myös mukaan kierroksille. Useasti suorempaa heitetyt putit uppoavat koriin kun heittelen muuten vaan. Sitten kun vähäkin jännitän ne lentävät metrejä ohitse, tämäkin tarvii vaan treeniä paljon!

Quote
Kirjoittanut: Lassi
« : tänään kello 20:02 » Lisää lainaus

OB-rajat on usein vedetty, ei vain pelin vaikeuttamiseksi, vaan turvallisuussyistä. Fribaradat kuitenkin useimmiten sijaitsevat sellaisella paikalla missä on muitakin käyttäjiä ja rajat on piirretty siksi ettei heitettäisi alueella joka ei ole heittämiseen tarkoitettu ja näin aiheutettaisi vaaraa vahingoittaa muita ihmisiä tai vaikkapa irtaimistoa kuten autoja ja rakennuksia...

Tietysti, kyllähän sen ymmärtääkin ja törnävän radallakin kuljeskelee aurinkoisena päivänä paljon porukkaa, turvallisuus ennenkaikkea. Mutta kuitenkin tässä tapauksessa ne rajat myös vaikeuttavat rataa, myös monista suhteellisen helpoista väylistä tulee haasteellisia juuri näiden OB-alueiden takia.  Koska nämä OB-rajat, eivät ole ns. "yleisessä" käytössä, vaan ainoastaan viikkokisoissa (tietääkseni?!). Suurin osa kuitenkin käyttää vain yhtä OB-aluetta: http://frisbeegolfradat.fi/files/ratakartat/tornava_ratakartta.jpg tätä näin. Väylillä 1 on viereinen tie OB-alue (alapuolella), Väylällä 3 on mando keskellä ja täytyy kiertää vasemmalta. Väylällä 4 pitää saada suoraan edessä olevalle saarekkeelle korin luo, koska vasen ja oikeapuoli ovat OB-aluetta. Näiden kahden asian välillä miten, kumpaa rajausta käytän. Taisin kirjoittaa vain asiani alunperin vähän epäselvästi.
« Last Edit: 09.08.12 - klo:22:46 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #33 on: 09.08.12 - klo:22:48 »
Mun mielestä osa niistä Törnävän OB-rajoista on vähän turhaa kikkailua. Se nyt on selvää, että autotie on OB:ta, mutta en diggaa siitä, että vaikeutetaan väyliä muuten vaan OB-rajoilla. Noh, ehkä ne Törnävän väylät olis sitten liian helppoja. Tiedä häntä.

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #34 on: 09.08.12 - klo:22:51 »
Mun mielestä osa niistä Törnävän OB-rajoista on vähän turhaa kikkailua. Se nyt on selvää, että autotie on OB:ta, mutta en diggaa siitä, että vaikeutetaan väyliä muuten vaan OB-rajoilla. Noh, ehkä ne Törnävän väylät olis sitten liian helppoja. Tiedä häntä.

Tuskimpa ne on kokeneemmille pelaajille kauheesti vaikeempia. Tälläsella aloittajalle, jolla ei se draivi lähde aina suoraan tai mene sitä n. 60m joka kerta, niin voi tuottaa vähäsen lisähaastetta :D
« Last Edit: 09.08.12 - klo:23:04 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline Heatseeker

  • Juniori
  • **
  • Posts: 59
    • View Profile
    • #8993
  • Oikea nimi: Toni Mäenpää
  • Seura: DGCP/Team Anyones
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #35 on: 09.08.12 - klo:23:38 »
Mun mielestä osa niistä Törnävän OB-rajoista on vähän turhaa kikkailua. Se nyt on selvää, että autotie on OB:ta, mutta en diggaa siitä, että vaikeutetaan väyliä muuten vaan OB-rajoilla. Noh, ehkä ne Törnävän väylät olis sitten liian helppoja. Tiedä häntä.

Rataennätys taitaa peruslayoutilla olla -7 ja lisätyillä ob-rajoilla/mandoilla -6. Suurin ero noissa "kikkailuissa" on se, että kahdesta hysseväylästä tuli mandon avulla annukkareikiä. Suurin osa ob-rajoista on ihan turvallisuussyistä. Esim. siitä nelosen oikealta puolelta kulkee pyörä/kävelytie, jossa riittää liikennettä. Toki tuo saariväylä on ihan tarkoituksella laitettu viikkokisoihin, jotta tuo vähän lisähaastetta varsinkin henkiselle puolelle. Matkaa saareen on lyhimmillään ehkä 50 metriä ja drop zonelta varmaan parikymmentä. Nuo kävelytiet on aika selkeitä, kuten myös autotie ja hiekkakenttä. Yks ruusupuska vitosella ollaan myös ainakin viikkokisoissa laitettu ob-alueeksi, koska kaupungilta tuli palautetta kun se oltiin tallottu maantasalle.

Ratahan on itsessään helppo, joten viikkokisoihin haluttiin vähän vaikeuttaa. Mututuntumalla sanoisin, ettei tuo monellakaan ole paljoa tuloksia huonontanut ainakaan viikkareissa.

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #36 on: 12.08.12 - klo:22:42 »
Torstai 9.8.2012

Tulipas tehtyä ensimmäinen reissu Frisbeegolf merkeissä. Päätimme kaverini Laurin kanssa lähteä Isokyröön uudelle 18-väyläiselle Ylipään Frisbeegolfradalle. Perus tietoa radasta löytyy täältä: http://frisbeegolfradat.fi/rata/ylipaan_frisbeegolfrata_isokyro

Kummatkin olemme aloittelijoita, eikä oikein tiedettyä mitä pitäisi tehdä ensimmäiseksi kun tullaan uudelle radalle. Olimme kuitenkin tulostaneet kartat ja muut tarpeelliset. Radasta kuitenkin löytyi todella vähän tietoa, johtuen lähinnä siitä, että rata on 4 kuukautta vanha.

Siirryimme Väylä-1 ja katoimme jokaisen väylän kohdalla miten väylä menee ja minkälainen maasto on. Korkeuseroja väylillä oli paljon, joita en ole itse aikaisemmin heitellyt.
Rata kiertää Ylipään kuntorataa 1,5km verran, joten monet väylät olivat suhteellisen ahtaita.

Väylät 1-2 heitettiin ns. mäenpäältä alaspäin korille.

Väylät 3-8 menivät kuntorataa pitkin, kori joko näkyi suoraan edessä tai mutka oli välissä.

Väylät 9-13 olivat metsäväyliä, suhteellisen tiheää metsää joka luo hyvin haastetta.

Väylä 10, Kori näkyy kuvassa keskellä


Väylä 14 heitetään isolle nurmikentälle mäenpäältä alaspäin aukealle.


Väylä 15 jatkuu suoraan nurmikentällä.

Väylät 16–18 menevät pururataa pitkin mutkitellen korille (per väylä /mutka)

Väylä 16 Kuva


Väylä 17 kuva


Väyläkuvaukset ja kuvat toivottavasti kertovat jotain radasta. Rata ainakin tarjoaa hyvin haastetta monipuolisuudellaan ja korkeuserojen ansiosta. Tiipaikat: http://i1073.photobucket.com/albums/w394/Jonihenri/5f667cde.png puuttuivat radasta, joka teki ison miinuksen, välillä sai ettiä mistä kohdasta väylillä on yleensä heitetty. Tietojen mukaan Isokyrön kunta hoitaa tätä rataa, voi olla että uudistukset / parannukset eivät tapahdu niin nopeasti kun seuroilta. Metsäväylät oli mielestäni aivan liian tiheitä, metsässä sai välillä "rämpiä" seuraavalla väylälle (olisi myös pitänyt ottaa varasukkia mukaan). Tämä isokyrön ylipään rata voi olla ihan mukava kokeneimmille harrastajille, mielestäni aloittelijalle tämä oli lähes painajainen. Radan kiertää noin 1h ja meillä siihen meni vain 2,5h. Johtuen siitä että yhdellä väylällä kiekko meni metsänpuolelle ja etimme sitä yli 30min, homma toimikin kätevämmin niin että toinen menee aina puoleen väliin väylää katsomaan mihin kiekko menee. Säästää aikaakin mukavasti. Tuskin itse tänä tai seuraavana kesänä eksyn tälle radalle, tarvitsee olla vähä vakaampia heittoja ja ennen kaikkea taitoa ainakin minulla tälle radalle. Mutta minulle tämä oli kyllä ihan hyvä kokemus siinä mielessä, että tuli kuitenkin nähtyä uusi rata ja aivan toisenlainen törnävään verrattaessa.

Kiersimme radan yhden kerran tuloksin:

4 5 4 4 4 4 4 3 4 4 3 3 4 4 3 5 5 4 6 = 73 / +19

Tulostakaa monta karttaa mukaan ja ottakaa kourallinen kavereita mukaan. Kyllä tästäkin radasta vielä ilo irtoaa! :)

Ps. Kotimatkalla löytyikin hyvän etäisyyden päässä oleva kori  ;) http://i1073.photobucket.com/albums/w394/Jonihenri/3819027e.png



 
« Last Edit: 12.08.12 - klo:22:54 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #37 on: 14.08.12 - klo:10:49 »
Perjantai 10.8.2012

Meillä oli tarkoitus vähän koukuttaa lisää kavereita frisbeegolf pariin. Yritettiin ehdotella että olisivat käyneet ostamassa ensimmäiset kiekot jo. Kummatkin olivat kuitenkin jo pariin otteeseen kokeilleet lajia. Mutta kumpikaan ei ollut hankkinut kiekkoja sitten kuitenkaan. Kiersimme törnävän radan kerran, ihan rennosti heittelemällä. Aurinko alkoi paistaa kirkkaalta taivaalta kaljuun hiustyyliini. Siitä sitten muodostuikin tajuton pääsärky ja pahoinvointia, jännä sinänsä että koko kesän olen kulkenut ilman mitään päähinettä ulkona, tämä vaan taisi olla liikaa. Päätin kun kierros saatiin loppuun poistua kotiin lepäilemään ja se treenaus tämän päivän osalta jäikin sitten siihen.

Lauantai 11.8.2012

Oli tarkoitus tehdä paljon toistoja tällä harjoittelukerralla. Kiersimme radan alkuun kerran ihan lämmittely mielessä ja kokeilla vähä uusia heittotyylejä. Yleensä aina laskemme tulokset radoista kun kierrämme sitä, tämä taisi olla toinen kerta kun emme laskeneet mitään. Ainakin itse henkilökohtaisesti tykkään seurata tuloksia, kuinka paljon olen kehittynyt. Kuitenkin ilman laskemista saa hyvää treeniä, saa rennosti ottaa parillakin kiekolla avaukset uudestaan jos ei miellyttänyt heitto. Kiersimme rataa ja huomasimme, ettei ollut paljon porukkaa liikkeellä niin ajattelimme jäädä väylälle treenailemaan draiveja. Väylä on 85m Annukka väylä, mutta tiipaikalta avautuu aluksi kenttä mihin on ihan hyvä heitellä. Teimme aika paljon toistoja ja yritimme löytää toisiltamme mahdollisia virheitä ja ehdottaa toiselle parannuksia. Kuitenkin kumpikin olemme aloittelijoita, tässäkin hommassa saisi olla yksi vähän kokeneempi mukana sanomassa ohjeita. Kuitenkin mielestäni kaikista kommenteista on hyötyä, oli sitten kuinka aloittelija tahansa. Mekin olemme niin paljon katsoneet erivideoita ja toisten henkilöiden heittoja, että ajatus siitä miten sen heiton oikeasti pitäisi mennä. (toteutus on aina vähän eriasia)

Mitään ihmeellisiä heittoja ei tullut, pari hyvää aina välillä lähti ja paljon hyviä parannus vinkkejä löytyi mitä saa sitten alkaa korjailemaan. Esimerkiksi itselläni löytyi yksi iso ongelma, koukista jalkojani heitossa niin että nojaudun taaksepäin ja siksi useasti tulee liian korkeita heittoja. Tämäkin ongelma alkoi korjaantua loppujen lopuksi.

Draivien jälkeen siirryimme heittelemään putteja 5m ja 10m rennoilla fiiliksillä. Tästä siirryimme kiertämään radan vielä kerran ennen pois lähtöä

4 4 5 5(ob) 5 5 4 4 4 = 40 / +13

Käytimme ensimmäisiä kertoja törnävän radalla kaikkia viikkokisan mandoja ja OB-rajoja, aika kului aika paljon päätä raapiessa, että miten nämä oikein menee. Kyllä kaikki suurimmaksi osaksi selkeytyi.

Kaikin puolin oli onnistunut harjoittelupäivä, tuli paljon tehtyä toistoja ja löydettyä myös virheitä mitä kehittää. Saa jatkaa hyvillä mielin seuraavaan treenipäivään!

Sunnuntai 12.8.2012

Rataharjoittelupäivä, käytimme taas ja tästä lähtien käytämme aina viikkokisojen OB-sääntöjä ja mandoja. Kuitenkin niiden käyttö kehittää pidemmän päälle enemmän kuin ilman niitä. Välillä oli aikamoista arpomista, esim. mitä tehdään jos kiekko on OB-rajan viivalla? ja mistä silloin heitetään. Mitä tehdään jos mandon kiertää väärältä puolelta,  miten silloin toimitaan. Drop zoneja etsittiin myös aika kauan. Osaan kyllä löytyi vastaus kun kotona tuli tutkittua netistä ja täältä foorumilta.

Aluksi lisätyt OB-rajat tuntuivat aika ahdistavalta. Moni on myös sanonut, ettei niitä kannata välttämättä käyttää, voi viedä motivaatiota paljon aloittelijalta. Itse kuitenkin ajattelen että nämä rajat ovat osa lajia ja kuitenkin jossain vaiheessa niitä tulee käyttää kuitenkin. Miksei sitten heti aloittaisi niiden kanssa harjoittelun. Kuitenkin heti ensimmäisellä kierroksella tein oman rataennätykseni!

4 4 5 4(ob) 3 5 3 3 3 = 34 / +7

Rata tuli kierrettyä vielä pariin otteeseen ennen sadetta, jotka eivät menneet sitten niinkään hyvin, toisella kierroksella oli pyöriä putteri jokeen, mutta onneksi kaveri nappasi haukkana kiinni ennemmin!

5 3 5 4(ob) 4 4 4 7(ob) 4 = 40 / +13
3 4 5 5(ob) 4 –sade-

Antakaa kommentteja ja vinkkejä harjoittelusta, myös mahdollisia ohjeita!

Kiitos etukäteen!





« Last Edit: 14.08.12 - klo:10:55 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #38 on: 14.08.12 - klo:11:08 »
Koukistat jalkojasi ja tämän takia menet takakenoon heittäessä? Jalkojahan tuleekin koukistaa hiukan ettei heitä polvet lukossa. Jos oikein ymmärsin, niin tuohan on korjattavissa ihan vain selkää suoristamalla ja tuomalla hartioita hiukan "eteen". (video ois kova sana)

Mikäli kiekko on millinkään väylän puolella on se myös sisällä ja silloin jatketaan siitä kohdasta missä kiekko on. Toki saa ottaa halutessaan maks. sen metrin irti ob-rajasta (90 asteen suuntaan ob-rajasta, vaikka se menisikin lähemmäksi koria). Muista, että heittäessä kaikkien tukipisteiden tulee olla väylällä. Vauhtia saa siis ottaa ob:n puolelta, mutta heittohetkellä siellä ei saa olla.

Mikäli kiekko menee mandon väärältä puolelta ja mandolle ei ole merkitty erillistä dropzonea, niin peliä jatketaan mandon vierestä, väylän puolelta, 5x1m (leveys x syvyys. Syvyys suunnassa metrin saa ottaa mandolinjasta vain taaksepäin) alueelta haluamastaan kohdasta.
« Last Edit: 14.08.12 - klo:11:12 by Jatama »

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #39 on: 14.08.12 - klo:11:57 »
Kiitos näistä tiedoista! Helpottaa taas sääntöjen kanssa. Drop zone etsittiin sen takia kun ne olivat piirretty kalkkiviivoina väylälle, mutta oli kerkinnyt mennä pois näkyvistä.

Muuten semmoinen kysymys, saako putatessa (alle 10m) nostaa toista jalkaa kun heittää? en tarkoita yliastumista, vaan että kallistaa ns. eteenpäin ja toinen jalka on ilmassa.
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #40 on: 14.08.12 - klo:12:03 »
Muuten semmoinen kysymys, saako putatessa (alle 10m) nostaa toista jalkaa kun heittää? en tarkoita yliastumista, vaan että kallistaa ns. eteenpäin ja toinen jalka on ilmassa.

Saa.

Suomenkielinen frisbeegolfin sääntökirja löytyy muuten netistä. Kannattaa lukaista vaikka ei niin kovin kevyttä lukemista ole. Itselläkin vielä pahasti kesken.

http://frisbeeliitto.fi/wp-content/uploads/2012/07/PDGA-s%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t-ja-kilpailuopas.pdf

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #41 on: 14.08.12 - klo:12:10 »
Itse olen kans selaillu ja ettinyt aina jotain tiettyjä kohtia (tietenkin yöllä aina). Pitääkin ottaa tuumasta toimeen ja printata koko opas iltaluettavaksi!
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #42 on: 14.08.12 - klo:21:22 »
Maanantai 13.8.2012
 
Tämä oli ENNÄTYSTENPÄIVÄ! Sunnuntai iltana radalta tullessani aloin selailemaan taas normaalisti tätä foorumia. Olin kyllä ennemminkin jo nähnyt otsikon: Frisbeevideoita Youtubesta, mutten ollut vaan noteerannut. Aloin sitten tarkemmin katselemaan videoita ja kello olikin yhtäkkiä 2:30 ja 5:30 lähtö töihin. En sitten tiedä mitä oli yön aikana päässä niksahtanut videoista.
 
Aloitimme taas kerran päivän lämmittelyheitoilla urheilukentällä, parit mukavat draivit lähti. Kokeilin piruuttani matkia tai ottaa mallia katsomistani videoista, sillä tavoin että otan vauhtia vähän viistosti ja vedon jälkeen palautan käden pitkälle eteenpäin ja menen ns. itse mukana. Tavallaan tuntui että heittäisin sitä kiekkoa koko kropalla enkä vain kädellä ja vetäisyllä. Siitä sitten alkoikin paukkua aikamoisia draiveja, kiekot lähtivät suhteellisen matalina ja aivan vaakana, lopuksi valkyrie kiekko kääntyi oikealla ja Leopard tekivät loppuun S mutkan. Itseänikin alkoi vähän ihmetyttää ” mitä ihmettä tässä tapahtuu! ” koska draivi lähti justiin niin kuin halusin, lujaa ja pitkälle vaakana. Näitä piti mennä totta kai kokeilemaan radalle, että mitenkä ne toimivat siellä.
 
Törnävän ensimmäinen kierros meni:
 
4(ob) 4 4 4(ob) 3 4 3 3 3 = 32 / +5
 
Hetihän sieltä se oma rataennätys pamahti! Par-tuloksia alkoi tulla mukavasti, pari OB-heittoa mahtui mukaan, mutta se ei menoa haitannut. Toki tulos olisi voinut olla vielä parempi.
 
Törnävän toinen kierros:
 
3 5 3 2 3 4 4 3 4 = 31 / +4
 
TAAS rataennätys! ajattelin että mikä ihmeen päivän tämä oikein on! toivottavasti tämä ei lopu ikinä!
Tuli myös heitettyä elämäni toinen Birdie! Väylällä 4 saariväylä 72 metriä. Sain heitettyä valkyriellä vakaan suoran heiton korin viereiseen puuhun ja siitä puttaus sisään.
 
Törnävän kolmas kierros:
 
5(ob) 5 4 3 3 3 3 3 3 = 32 / +5
 
Nyt ei kuitenkaan tullut rataennätystä, mutta Par tuli sitäkin enemmän. Väylät 1-3 ovat suhteellisen helppoja ja olen ne ihan hyvin pystynyt heittämään, mutta nyt meni näin. Vaikeimmat väylät sitten kuitenkin paukkuivat Par, ei voi olla kun tyytyväinen.
 
Päätimme lähteä kierrosten jälkeen ruokatauolle kotia ja illalla vielä urheilukentälle heittelemään draiveja.
 
Heittelimme Junioreiden pesäpallokentällä kotipesästä, joka toimii myös hyvin mittana koska takarajaan on 67m. Kokosimme kaikki kiekot kasaan ja heittelimme aina vuorotellen. Tällä tavoin toistoja tuli ja pystyimme kokeilemaan erilaisia kiekkoja. Kiekot olivat 2x Leopard, 3x Valkyrie, 1x Vulcan, 1x Katana 1x Beast. Heitot lähtivät mukavasti ja suhteellisen hyvässä kasassa oli lopuksi. Aluksi osa kiekoista jäi takarajan eli 67m alle, lopuksi kaikki kiekot olivat rajan toisella puolella. Vulcan ja Katana joita en ollut oikeen edes ennemmin kokeillut lensivät pisimmälle, eikä meinannut välillä kenttäkään riittää ;D Vulcan lensi parhaimmillaan n. 95-100m. Leopard tekevät yleisesti minulla heittäessä lopuksi "S"-liikkeen. Valkyriet yleensä kaartuvat oikealle päin. Katana ja Vulcan taas vasemmalle lopuksi. Kertooko tämä jotain?

Onko muilla ollu tälläsiä päiviä kun olette aloittaneet tätä lajia? tai myöhemmin?

Hyvä fiilis jäi kaikenpuolin päivästä ja oli motivaatio kasvoi kyllä mahdottomissa määrin!
« Last Edit: 14.08.12 - klo:21:24 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline gummi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 352
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi
  • Seura: Disc Golf Vikings
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #43 on: 14.08.12 - klo:21:36 »
Vulcan ja Katana joita en ollut oikeen edes ennemmin kokeillut lensivät pisimmälle, eikä meinannut välillä kenttäkään riittää ;D Vulcan lensi parhaimmillaan n. 95-100m. Leopard tekevät yleisesti minulla heittäessä lopuksi "S"-liikkeen. Valkyriet yleensä kaartuvat oikealle päin. Katana ja Vulcan taas vasemmalle lopuksi. Kertooko tämä jotain?

Arvaisin että lähtönopeus ei vielä riitä noille Katana/Vulcanille. Eli Valkyrie lähtee jo niin nopeasti että käyttäytyy numeroiden mukaan mutta noi nopeammat eivät.
All work and no DiscGolf makes anybody a sad boy/girl...

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #44 on: 15.08.12 - klo:09:38 »
Tälläisiä vastaavanlaisia harjoituksia on mielestäni aina välillä hyvä tehdä. Itselläni bag koostuu P1, Leopard ja Valkyrie. Oon kyllä nyt ottanut enemmän avauksissa Valkyrietä käteen, tuntuu siltä että voisi jo riittää tekniikka ja voima kyseiseen kiekkoon. Toki kun näin monella erilaisella kiekolla heiteltiin, ainakin itselle on vaikea henkilökohtaisesti analysoida heittoja, varsinkin siinä mielessä, kun pitäisi tietää että mikä on liian nopea tai mihin vaan taidot ei riitä. Mietin kyllä että ostaisinko ns. kokeilukiekon ns. yhden pykälän nopeamman Valkyrie, mikä se ny sitten ikinä olisikaan. Mutta tuntuu vaan rahan tuhlaukselta tällähetkellä, mielummin opettelen näillä nykyisillä heittämään kunnolla ja ottamaan niistä kaikki irti mitä saa.
« Last Edit: 15.08.12 - klo:09:40 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -