Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Jonin Treenipäiväkirja  (Read 39389 times)

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #60 on: 06.09.12 - klo:16:56 »
Lauantai 1.9.2012

Vähän on meinannut jäädä harrastaminen taas vähälle muiden kiireiden takia. Kaveri päätti heittää ankkurit pohjaan ja muuttaa naisensa kanssa yhteen, niin piti olla vähän muuttoapuna. Kuitenkin Lauantaina oli hieno sää ja treenikaverinikin oli viimeistä viikkoa seinäjoella päin, ei voinut muuta kuin radalle mars! Poikkeuksena tehtiin lämmittelyt niin, että kierrettiin rataa usealla heitolla, valittiin heitoista paras ja pelattiin se koriin asti. Todella vähä olen tähän tyyliin rataa kiertänyt, fiilis oli tosi rento ja tuntuikin suhteellisen fiksulta harjoittelumuodolta. Pari uutta Birdie tuli heitettyä väylillä, missä en ollut aikaisemmin heittänyt (mutta näitähän ei lasketa). Lämmittelykierros saatiin päätökseen ja kierrettiin rata vielä uudelleen laskien ilman ylimääräisiä heittoja. Pari mando OB tuli heitettyä ja vihaamani saariväylä myös. Loput heitot menivätkin Par ja yksi birdie mahtu mukaan. Tulos oli 32 / +5. Mukava ja rento fiilis jäi tästä päivästä, tuli myös fiilis että asioissa on päästy taas vähäsen eteenpäin.
« Last Edit: 06.09.12 - klo:16:58 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #61 on: 13.09.12 - klo:15:25 »
Sunnuntai 2.9.2012

Tuli päätettyä lauantaina saunaillassa, että lähdetäänpä kiertämään uusi rata. Lähdettiin heti aamusta ajamaan kohti Kauhajokea. Tätä voisi sanoa jopa matkaksi suomen frisbeegolf historiaan. Rata on suomen ensimmäinen 18-väyläinen rata. Saavuimme hyvissä ajoin paikalle ja haettiin aamukahvit ABC:ltä. Aamukahvia hörppien kiersimme kävellen lähimmät väylät. Silmiin osui heti joki, johon ainakin 4 väylällä oli mahdollisuus heittää. Ensimmäiset 9 väylää ovat puistossa, joka näytti mukavalta ja avoimelta. Lämmittely putit ja heitot tuli heitettyä, jonka jälkeen aloimme kiertää rataa. Tiipaikkojen edessä oli isolankku, jonka takia joka heitolla sai vähä katsoa eteensä, ettei ollut heti naamallaan. Avaukset lähtivät ihan mukavasti uudella radalla, suurin osa meni jopa sinne minne halusinkin! Ensimmäisen väylän lähestymisheitto putterilla jäi käteen kiinni ja lähti hienosti kohti jokea. Putteri löytyi kuitenkin puoliksi vedestä kaislikon päältä. Eipä mennytkään kun pari väylää eteenpäin niin kaveri heitti avauksen keskelle jokea. Parit seuraavat väylät saikin vähä täristä heittojen kanssa, mutta onneksi kaupasta saa uusia kiekkoja. ;)

Ensimmäiset 8 väylää oli kierretty ja huomasimme että urheilukentillä on menossa isompi jalkapalloturnaus. Autoja oli joka tienlaidassa ja väylien ympärillä, joten jätimme tietyt väylät väliin. Loppujenlopuksi 18-väylästä tuli heitettyä 13 väylää. Mutta nämä väylät onnistuivat hyvin, uudeksi radaksi.

6(ob) 3 3 3 4 3 3 5 4(ob) 4 x 4 4 3 x x x x = 49 / +10

Vähän harmittaa, että sattui olemaan tämä kyseinen jalkapalloturnaus samaan aikaan. Eikä oikein osaa sanoa minkälainen fiilis koko radasta jäi. Tiipaikkojen kamppauslankku oli yksi iso miinus, mutta muuten rata oli hyvin hoidettu ja mukavalla paikalla varsinkin nämä ensimmäiset väylät. Tulee varmasti käytyä useamman kerran tulevaisuudessa, pitää vaan muistaa valita ajankohta paremmin.

Aamupäivän reissusta jäi vielä jotain puuttumaan, niin mentiin illasta vielä kotiradalle Törnävälle heittämään. Kierros oli aika väsynyttä pelaamista ja turhautumista oli ilmassa, päätettiin jättää ensimmäinen kierros viimeiseksi. Viimeisellä väylällä korkea hysse lähtikin vähän lepsusti ja tippui rakennuksen katolle savupiipun taakse. Jonkin aikaa yritin onkia kiekkoa, mutta pimeä alkoi tulla ja oli pakko luovuttaa. Seuraavana päivänä löysin varastosta oivan välineen ja kävin noukkimassa kiekon takasin bagiin: http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/281916_10151150203159025_194504758_n.jpg

Tietoa kauhajoen radasta: http://www.nbl.fi/~nbl1425/FgolfKjoki/
« Last Edit: 13.09.12 - klo:15:30 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #62 on: 13.10.12 - klo:00:25 »
On jääny kirjoittelu ja fribaaminenkin aika vähälle viime aikoina. Vaihdoin tossa Syyskuun alusta yötöihin, enkä saanut oikeen yhdistettyä päivärytmiini mitään harrastusta. Olen tässä kuukauden sisällä käynyt noin 3-5x heittelemässä, todella vähälle jäänyt. Itseäkin harmittaa. Toki täällä pohjanmaalla on ollut aikamoista sadetta viime aikoina, mitä olette varmaan uutisissa nähny. Ensimmäinen kuukausi lajin kanssa meni aika hurjalla vauhdilla, joskus tuli parhaimmillaan 2-3x päivässä käytyä heittelemässä. Kierroksia ja harjoituksia tuli ihan kiitettävä määrä. Nämä 4-5 viikkoa onkin sitten ollut aivan toisesta ääripäästä. Yleisesti olen netissä selannut kokoajan jotain frisbaamiseen liittyvää, nyt en ole kauhemmin edes tätä foorumia lukenu tai youtubesta videoitakaan selannut. En tunne, että olisin mitenkään kyllästynyt tai menettänyt mielenkiintoni lajia kohtaan. Luulen vaan, että tämä syksy ja "alkuinnostuksen" jääminen pois teki temppunsa.

Hain paikkaa päivävuoroon töissäni, pääsin siihen ja aloitin tällä viikolla. Nyt sitten tämänkin osalta pääsee paremmin heittelemään! :) Seuran viikkokisatkin siirtyi sunnuntaille, niihinkin pitää käydä osallistumassa. Uusi rata tuli lähiseudulle Koukkarin frisbeegolfrata Peräseinäjoki ( http://www.facebook.com/KoukkariFrisbeegolfRataPeraseinajoki ) ja Jurvaan tulossa paljon uudistuksia (http://www.fbgolfjurva.com/) Pitää käydä nämä tsekkaamaas viel kun sää sallii. Eiköhän tämä tästä taas lähde uuteen nousuun!!!
« Last Edit: 13.10.12 - klo:00:28 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline Larzi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 362
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Tuominen
  • Seura: WDGC
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #63 on: 13.10.12 - klo:11:33 »
Hyvä! Aattelin jo että pistät kiekot myyntiin kun et pääse enään ns. täysillä vetää  ;). Toivotaan kuivempaa loppusyksyä sinne Etelä-Pohjanmaalle.
« Last Edit: 13.10.12 - klo:13:27 by Larzi »
Grip EQ A14: Xt Aviar | Soft Pure | Premium Jokeri | FLX Buzzz | Glow,Ch MD3 | Ch Firebird | 2nd run FD | C-FD2 | Ch Valkyrie | C,S,P-PD | Star Destroyer

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #64 on: 29.12.12 - klo:23:42 »
Hellurei!

Kiekkoja ei ole tullut nakeltua nyt talviaikaan ollenkaan, ainoastaan kiekkojen määrää on kasvatettu 8) Halloween alennuksilla tuli hankittua pari putteria lisää, jotta treenaamisesta tulisi helpompaa. Tähän tarvittaisiin myös lisäksi kori! meinaa kaikki muut hankinnat olevan niin "tärkeitä", etten ole sitä saanut vielä aikaiseksi tilattua. Urheilua on tullut harrastettua lenkkeilyn merkeissä aika pitkälti. Töissä tuli työtapaturma ja sen myötä alaselän ja lannerangan nyrjähdykset, 2,5vko sairaslomalla eikä selkä ole vieläkään aivan 100% kunnossa. Kaiken kruunasi että ranne meni myös tossa joululomilla, en ainakaan tietoisesti sitä ole mihkään loukannut, mutta taisi vaan vanhat lumilautailu vammat tulla esiin töiden merkeissä. Onneksi kuitenkaan heittokäsi ei ollut kyseessä ;) Tarkoitus mennä hankifribailulle tässä lähipäivinä sulattelemaan loputkin kinkut!

Oikein mahtavat ja räiskyvät uudet vuodet kaikille! Tuloksellista 2013 frisbeevuotta!
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #65 on: 03.01.13 - klo:12:42 »
Sunnuntai 30.12.2012

Tuli sitten käytyä hangessa tallustelemassa. Ihan tossa lähi radallani törnävällä. Eipä kauheesti ole porukka käynyt kyseisellä radalla heittelemässä, ainakaan sen suurempia polkuja tai jälkiä ei näkynyt. Ensimmäinen kierros meni melkeen vaan rämpiessä ja talloessa tiipaikkoja, mutta kuitenkin kierros meni +9, yllättävän hyvin. Kesällä pidin tavoitteena ettei tulisi yhtään yli +10 kierrosta ja samoissa rajoissa vielä pysyttiin ;) Toinen kierros vedettiin pieni skaba kaverin kans, piste per väylä se kumpi heittää vähemmän tulokseksi. Kiekot alkoi hukkumaan mukavaa tahtia ja melkeen suurin osa ajasta menikin kiekkojen etsimiseen hangesta. Enpä tainnut yhtään väylää voittaa ja loput menikin tasan. Gore-tex kengistä alko aika hyvin puskemaan kosteus läpi, jätettiin heitteleminen sitten siihen tältä erää. Onneksi tämä suojakeli loppuu ja pakkasta on tulossa!
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #66 on: 04.05.13 - klo:18:26 »
Frisbeegolfkausi 2013

Palattava taas normaaliin rytmiin ja alkaa päivittää treenipäiväkirjaa. En ole kuluneelta kaudelta 2013 päivitystä laittanutkaan vielä. Kauden aloitin suhteellisen aikaisin omasta mielestäni Maaliskuun alussa. Seinäjoella ei ollut paljon keskitalvella radalla kävijöitä, joten rata oli aika lumisessa kunnossa. Kevättä kohden radalle alkoi käydä porukkaa ja alkoi olla hyvin tallatussa kunnossa, niin itsekin päätin ottaa bägin olalle ja radalle.

Talvella en kauheasti tehnyt frisbeegolf eteen mitään. Parit kiekot ostin kun alennukset olivat kohdillaan ja koria suunnittelin ostavani melkein koko talven ajan. Pitkän tauon jälkeen käytiinkin se pari kierrosta heittämässä Seinäjoen Törnävän radalla. Hetihän sieltä sitten tuli rataennätys +2 (entinen +4), joka pisti vähän hymyilyttämään. Maaliskuusta lähtien tähän päivään asti on tullut tehtyä frisbeegolf eteen noin 2-5x viikossa jotain ja se alkaa näkyä tuloksissa. Kierrostulokset on parantunut keskimäärin noin 3-6 heittoa pienemmiksi. Kiekkoihin olen tutustunut paremmin ja siihen kuinka ne käyttäytyvät eri tavalla heittäessä.

Hankintoja on tullut tehtyä tälle kaudelle jo aika runsaasti. Kokeilu kiekkoja on tullut hankittua paljon ja varusteita yleisesti. Onhan tämä laji halpa joo, mutta kyllä sitä rahaa saa tähänkin kärähtämään! ;)



Sunnuntaina 28.4.2013 tuli käytyä katsomassa Seinäjoen toinen frisbeegolfrata http://frisbeegolfradat.fi/rata/koukkarin_frisbeegolfrata. En muista mikä on ollut syynä, etten viime vuonna siellä käynyt. Parempi myöhään kun ei milloinkaan!
4 kierrosta mentiin:
333334344 / +3
364443334 / +7
332233333 / -2
444333349 / +10
Ensimmäinen uran alle PAR kierros tuli kierrettyä. Muiden kierrosten tulos aina tyssäsi yhteen väylään. Mandon missatessa aloitettiin suosiolla vaan tiipaikalta uudestaan, kun ei tiedetty dropzoneja.

Kauden ensimmäiset seuran viikkokisat olivatkin sitten viime torstaina 2.5.2013. Pelattiin 10 väylää 2 kierrosta. Ensimmäinen kierros meni +5/35, mitään isompia virheitä ei tullut, mutta putti vaan ei kulkenut. Toinen kierros alkoi 3. poolissa ja taisi olla vielä 3 tai 4 poolia takanapäin. Edistystä taas siinä mielessä, että viime vuonna oltiin suoraan jumbopoolissa ensimmäisen kierroksen jälkeen. 6 väylän jälkeen olin vielä PAR tilanteessa. Avaus ei kääntynyt Annukkaan ja liisi suoraan metsään ison kuusen taakse, hysse lähäri ei sitten kääntynytkään niin tiukasti kuin piti ja OB, tuplabogey lappuun. viimeisellä väylällä PAR putti rautaan ja kierroksesta +3. Tulos yhteensä 68 / +8 ja sijoitus 10/25 kisoista.

Eilen 3.5.2013 tuli käytyä vähä taas testailemassa kiekkoja miten liitävät. Tarvitsisin vähä lisää näitä ”luottokiekkoja”. Tällä hetkellä ne ovat: P1, GM, Leopard, TD Rush ja Valkyrie. Seinäjoen Intersport on tullut todella iso valikoima erilaisia kiekkoja mm. Discraft, pitihän niitä heti mennä vähä tunnustelemaan. Mukaan tarttu Discraft FLX Predator. Aikani draiveja heitellessäni kentällä ja väylällä päätin vielä kiertää kierroksen ennen suomen matsia. 233334333 = PAR ja rataennätyshän sieltä sitten tulikin. Lähestymisheitot alkavat olemaan ihan hyvässä kunnossa, mikään ei mennyt yli 6m päähän korista.

Siinä olikin tiivistettynä noin 2 kuukauden treenit, kohokohdat ja saavutukset. jatketaan taas seuraavilla koitoksilla! :)
« Last Edit: 04.05.13 - klo:18:36 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline Larzi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 362
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Tuominen
  • Seura: WDGC
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #67 on: 05.05.13 - klo:13:17 »
Toisen kerran viikkokisoissa mukana ja yli puolet porukasta jää taakse. Very nice!
Grip EQ A14: Xt Aviar | Soft Pure | Premium Jokeri | FLX Buzzz | Glow,Ch MD3 | Ch Firebird | 2nd run FD | C-FD2 | Ch Valkyrie | C,S,P-PD | Star Destroyer

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #68 on: 05.05.13 - klo:23:27 »
Sade sitten loppui vihdoin ja viimein. Aurinkokin alkoi loppuillasta paistaa. Päätin käyttää tilaisuuden hyväkseni. Putteja oli tarkoitus mennä radalle treenailemaan, iskin pienempään bägiin 3 kpl midareita: 2x MD1 ja GM. Puttereita: P1 6kpl, P2 ja Pure. Radalla oli niin paljon porukkaa liikenteessä, että päätin hetken aikaan heitellä kentällä. P2 ja Puren olen ostanut heittoputtereiksi. Pure tuntuu hyvältä käteen lyhyen rimminsä ansiosta ja pystyn sillä heittämään paljon helpommin kuin muilla puttereilla. P2 rimmi tuntuu liian isolta, enkä saa siitä oikein minkäänlaista heitto otetta, sama ongelma on P1 kanssa. Midareissa esiintyy sama ongelma, MD1 ei tunnu millään sopivan käteen. GM taas sopii paremmin, samalla tapaa kuin Pure.

P1 käytän ainoastaan puttaamiseen, GM ja Pure yleisesti lähestymisiin ja lyhyisiin draiveihin. Mietin vain että pitäisikö suosiolla luopua näistä toisista kiekoista? vai jättää kaappiin odottamaan, että tekniikka paranee yms.

Putteja heittelin loivaan ylämäkeen ja alamäkeen. Jotenkin tuntuu että kun treenailen putteja, on pakollinen tarve heittää sarjaa eri pituuksista. Pystyn paremmin keskittymään ja treenaaminen on paljon tehokkaampaa, kun että heittelisin muuten vain.

Viime viikon viikkokisoissa pitemmät putit jäivät kaikki lyhyeksi. Alkoi jo näyttää siltä, etten edes yrittänyt koriin vaan että pelaan varman päälle. Parit sarjat kerkesin heittämään ennen kuin pimeys alkoi tulla.
6m 43/50 ja 10m 24/50. 10metristä en ole aiemmin sarjoja heittänytkään, yleisesti tullut heiteltyä 5-7m etäisyyksiltä. Tästä eteenpäin pitää aina kun mahdollista napata kori vaatehuoneesta ja mennä pihalle heittelemään putteja. Niillä se tulos tehdään!
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #69 on: 06.05.13 - klo:23:50 »
Kerrankin oli lämmin päivä, tottakai piti olla kauhee tuuli ja kentällä futispelit menossa! Sen verran ihmiset ja autot eivät olleet tiellä, että pystyttiin heittämään yksi kokonainen kierros Törnävällä. 334334333 / +2. Näihin nykyisiin ratatuloksiin oon kyllä ollu todella tyytyväinen ja mukavahan se on nähdä, että jotain kehittymistä on tapahtunut.

Suurin ongelma on nytten annukka heittojen parissa, olen ostanut pari käytettyä kiekkoa viime vuonna jotka kääntyvät automaattisesti annukkaan kun heitän suoraan. Tämän takia en ole treenannut käytännössä ollenkaan koko heittotyyliä. Fore heitot ovat myös aivan pohjatasoa, eli käytännössä kun alan heittämään pitempiä heittoja en voi olla yhtään varma minne kiekko lentää. Iso haaste on nämä kaikki oikealle kaartavat väylät. Yleisesti jos on mahdollista kiskaisen vaan mahdollisimman suoran vedon ja siitä lähestyminen, pirkot vaan jäävät tällä tavalla haaveiksi. Tekniikkavideoita olen yrittänyt katsoa parhaani mukaan, mutta loppujen lopuksi nekin vaan sekoittavat päätä. Paras olisi kun joku vaan olisi vieressä sanomassa "ei näin ,vaan näin!". Kovaa harjoitteluahan se vain vaatii ja asioiden oivaltamista.

loppuaika sitten heiteltiinkin radalle eri tyyleillä väyliä joita vain pystyttiin. Putteja sitten loppuun eri etäisyyksiltä ennen suomen peliä. Ei mikään todellinen "treenikerta", mutta ihan rentoa muovin viskelyä :)
« Last Edit: 06.05.13 - klo:23:54 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #70 on: 11.05.13 - klo:17:14 »
Tiistai 7.5.2013

Seuran kauden toiset viikkokisat, 10 väylää kierrettiin 2 kertaa törnävällä. Yritin päästä lähtemään radalle
suhteellisen aikasin, että kerkeisin lämmittelemään hyvin, ettei menisi aina eka kierros lämmittelystä. Kiirehän
siinä taas tuli ja n. 30min kerkesin availla ja heitellä putteja.

Ensimmäinen kierros lähti suoralta metsätie väylältä. Avasin Pure:lla suhteellisen suoran avauksen, lähetyminen kaarsi
reippaasti vasemmalle ja putti ohi ja +1 korttiin. Ensimmäinen kierros oli aikamoista hakemista kokoajan, ihan kaikilla
osa-alueilla. Pirkkuja ei paljon tullut ja ne suurimmat virheet kostautui vain +1:sillä. Kierros kokonaisuudessaan +4,
olisihan se huonomminkin voinut mennä. Kuitenkin olin yhden heiton päässä 2. poolista.

Toinen kierros alkoi huonolla avauksella joka kaarsi todella tiheään kuusimetsään. Päätin heittää "toivotaan toivotaan"
Upsi läpitse, melkein tiheämmästä kohdasta. Menihän se! ja vielä 3m päähän korista. Seuraavat 6 väylää menikin PAR
tuloksilla. Toiseksi viimeisellä väylällä olin +1 tilanteessa ja päätin vaihtaa kiekon DD2, jolla en käytännössä ikinä heitä
mitään. Todella käytetty kiekkoja, jonka olen ostanu vaan kokeilu mielessä. Huonostihan siinä sitten kävi. Kiekko taittui
annukkaan tosi jyrkästi ja missasin mandon. Puttiralli vielä loppuun ja Tuplabogye korttiin. Kierros kokonaisuudessaan +3.

67 / +7 oli lopputulos kisoista ja sijoitus 9/18.
« Last Edit: 11.05.13 - klo:18:42 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #71 on: 22.05.13 - klo:22:48 »
Vko 19. kokonaisuudessaan

meni hyvin treenatessa. Tiistain 7.5 viikkokisoista jäi sen verran hyvä fiilis, että
sama jatkui melkein koko viikon. Annukka heitot on ehkä suurin ns. läpimurto viime viikolla. Paljon on
tullu katottua tekniikkavideoita jolla yrittäny saada annukat menemään kunnolla, mutta eipä niistä kauheasti
ole ollut apua. Teknisesti heitot kyllä lähtii ihan hyvin, mutta voimaa niissä ei ole juuri yhtään. Kokeilin
sitten ihan normaalia vauhdinottoa ja vetoa, suhteellisen samalla tavalla kuin hyssessä, mutta tällä kertaa
vain kokeilin kääntää enemmän yläkroppaa lopussa oikealle. Yllätys yllätys niinhän se annukka sitten lähtikin,
pari ihan mukavaa 100m kiskaisuakin. Tuli vain fiilis "miksen tätä ennemmin oo näin yksinkertaisesti kokeillut?"
Piti taas olla kaveri vieressä sanomassa "kokeileppa niin.." ja niinhän se lähti!

Treenailtua tuli yllättävän paljon viikolla, 6 päivänä ja reipas 1,5-2,5h kerralla. Eiköhän tämä tästä pian
luonnistua. Kierroksia tuli törnävällä kierrettyä arkena KE 8.5.13 (+3 ja +3), TO 9.5.2013 (+1 ja +1)
LA 11.5.13 (+3, +2 ja +4). Sunnuntaina päätettiin lähteä Seinäjoen toiselle radalle Koukkariin 3 kierrosta
tuli kierrettyä (+5, PAR ja -1). Mutta mukavaa treenailua ja tuloksia alkaa näkemään.
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #72 on: 22.05.13 - klo:23:56 »
Viikko 20, 2013

Olin töissä pitkästä aikaa iltavuorossa. Itse ajattelin, että ”sehän on mukavaa, että pääsee aina aikaisin aamusta heittelemään tyhjälle radalle” Ei mennytkään ihan niin.. Olen Suuri NHL ja Boston Bruins fani ja harvase yö menee valvoessa kun matseja tulee, uni sitten maistuikin vähä liian hyvin aamusta. Mutta kuitenkin jotain saatiin tehtyä frisbeegolf eteen!

Keskiviikko 15.5.2013

Pääsin kuitenkin yhtenä aamuna lähtemään radalle aamusta ennen työvuoroa. Oli taas kerran todella kuuma päivä ja ajattelin että treenaan mahdollisimman monipuolisesti. Mielestäni paras tapa on, että kierrän rataa usealla avauksella, lähestymisellä ja putilla. Erityyppisiä avauksia harjoittelin forella, jotka onnistuivat yllättävän hyvin. En kyllä luota Fore heittooni niin paljon, että käyttäisin sitä rystyheiton tilalla. Treenaamalla se voi olla jo parin kuukauden päästä oiva työväline. Lopuksi ajattelin heitellä putteja kun radalla ei porukkaa ollut. Heittelin 6m 65/100 ja 10m 21/100. Tuuli pyöri melkein joka suunnasta kiekko nousi yhtäkkiä metrin korkeammalle tai lässähti maahan, varsinkin tämä näkyi noissa 10m puteissa. Eipä sitä ilmastoa voi valita, otetaan tämäkin vain treenin kannalta.

Perjantai 17.5.2013

Illasta oli niin hyvä sää, että päätin työvuoron jälkeen suoraan suunnata radalle. Ajattelin vain nopeasti kiertää pari kierrosta, ennen kuin alkaa liian paljon hämärtää (+3 ja +4) jäivät lappuun. PAR lähelle olen yrittänyt saada suhteellisen tasaisesti menemään tulokset. Miinuksille en ole vielä kyseisellä Törnävän radalla päässyt, mutta kovaa vauhtia yritetään. Jos positiivisesti ajatellaan, niin aloitin viime vuonna harrastamisen elokuussa. Heittelen nykyisin huonona päivänä viime vuotisia rataennätyksiä.

Lauantai 18.5.2013

Näitä parhaimpia päiviä, kahvit naamaan bägit autoon ja uudelle radalle! Tällä kertaa mentiin tutustumaan Jurvan (http://www.fbgolfjurva.com/) uudistettuun rataan. Todella mukava päästä ensimmäistä kertaa tällä kaudella 18-väyläiselle radalle.

Tuli osallistuttua kaverin kanssa ” Pohjanmaan parigolfmestaruus ”-kisoihin, kisat pidetään kyseisellä Jurvan radalla, tietenkin rata pitää käydä testaamassa ensin.

Tulin vähä myöhemmin paikalle ja kaverini oli jo lämmittelemässä. Kokeilin heittää hänen kiekollaan yhden avauksen väylällä ja mukavasti se kilahtikin alarautaan – ”melkein meni niin kuin elokuvissa”. Siinä hetken pällisteltyämme lähdimme kiertämään rataa. Olimme tulostaneet ratakartat, mutta väyläopasteet menivät aivan ristiin kartan kanssa. Aloimme kuitenkin kiertää opasteiden mukaan ja n. 4 väylän jälkeen huomasimme, että kierrämme sitä aivan väärin. Rata on sen verran uusi, että vanhan radan merkinnät olivat vielä parilla väylällä. Kierros saatiin kuitenkin kierrettyä loppuun ja tulokseksi jäi +5. Rata oli paljon haastavampi kuin radat missä yleensä käyn, joka toi mukavan lisän heittelyyn. Väylät olivat pitempiä, tiheissä paikoissa ja hienoja kanjonin ylityksiä.

Pidimme pienen tauon ennen toista kierrosta ja aloimme kiertää ratakartan mukaan. Avaukset lähtivät mukavasti ja oli hienoa huomata että käsi riittää noihin +100m väylille, pari pirkkoakin tuli niillä hankittua! Parit väylät sitten menikin puskasta puskaan ja puusta puuhun, mutta sehän vaan kuuluu asiaan. Loppukierroksesta alkoi näkyä pientä väsymystä, joka myös näkyi heitoissa. Aurinko kuitenkin paistoi kokopäivän ja oli aivan älyttömän kuuma. Tottunut näihin suhteellisen tasaisiin ratoihin ja tämä olikin yhtä ylä- ja alamäkeä. Toinen kierros meni tulokseen +7. Suhteellisen tasaisia kierroksia, ei mitään suurempia virheitä tullut. Mukava rata ja päivä kaiken kaikkiaan, innolla odotetaan seuraavan viikon kisoja!

Sunnuntai 21.5.2013

Hieno päivä taas, näitä on riittänyt. Radalle kavereiden kanssa ja yksi aivan upouusi aloittelija mukana, tai no pari kertaa heitellyt. Tulipas sitten unohdettua että koiranäyttelyt oli radan kentällä ja puolet väylistä muurattuina autoista. Päätimme suunnata peräseinäjoen radalle, kun kerta se ei kaukana ole. Kiersimme ihan normaalisti vaan rataa. Ensimmäinen kierros meni tulokseen +1 ja toinen kierros +7 kun viimeinen väylä osoittautui taas todella mukavaksi. Meinasimme lopettaa siihen, kun suomen pelikin oli alkamaisillaan, mutta ONNEKSI EI ja päätimme kiertää vielä yhden kierroksen. Kierros ei tuloksiltaan ollut niin ihmeellinen, mutta 7 väylällä (60m) jonka päätin avata Latitude Zero Pure:lla, jota olen käyttänyt heittoputterina.  Pienessä hysse kulmassa kiekko liisi mäen ylitse suoraan koriin! siinä sitten oli elämäni ensimmäinen HOLE-IN-ONE! mukavaltahan se tuntui, taas yksi kauden tavoitteista suoritettu. Kierros kokonaisuudessaan meni tulokseen PAR.
« Last Edit: 23.05.13 - klo:00:02 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #73 on: 24.05.13 - klo:08:45 »
Onnittelut ekasta holarista.  :)

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Jonin Treenipäiväkirja
« Reply #74 on: 02.06.13 - klo:07:21 »
Vko 21, 2013.

Tiistai 21.5.2013 Lähäri ja putti treeniä

Tarkoitus oli lähteä kiertämään Törnävän rataa useaan kertaan. Yksi kierros tuli vedettyä +2 tulokseen, alkoi olla niin ahdistavan kuuma, että aloin keskittyä lähäreihin ja putteihin. Hieno sää kun oli ja radalla riitti hyvin porukkaa. Harjoituskoria ei radalla ole, niin päätin lähteä kotia ja ottaa oman korin käyttöön. DGA Mach Liten ostin huhtikuun alussa ja ollut niin kovassa käytössä etten ole sitä vielä kertaakaan vienyt pihalle. Kuitenkin radalla on paljon mukavampi treenata ja päätarkoitus korilla olikin että pystyn helposti treenailemaan Provinssitauon aikana.

Putteja heittelin 6m ja 10m sarjoina. 6m 100x 62/100 ja 73/100. 10m 100x 26/100. 6m 50x 41/50 ja 39/50. Huomasin että tykkään enemmän heitellä 50 sarjoja kuin 100 sarjoja, tähän voi vaikuttaa sekin että omistan vain 5kpl puttereita. Lähäreitä tuli treenattua n. 40m päästä rystyllä ja forella, myös parin puun takaa ja parista tiheästä paikasta.

Torstai 23.5.2013 Viikkokisat

Viimeiset viikkokisat törnävän radalla ennen provinssitaukoa. Radan ympärillä oli taas paljon toimintaa, futis matsi oli kentällä menossa ja 6. väylän nurkkaan oli parkkeerannut HELIKOPTERI! törnävällä on kans mitä ihmeellisimpiä esteitä.

Ensimmäinen kierros meni aika mallikkaasti. Ainut osa-alue mikä ei onnistunut ollenkaan, olivat annukka heitot. Heitot vaan ei suostuneet kääntymään, enkä viitsi käyttää fore vaihtoehtoisena heittona, koska en luota siihen vieläkään yhtään. Nämä väylät sitten mentiinkin älyttömällä tuurilla tai lähestyminen onnistui täydellisesti. kierros oli -2 tilanteessa ennen toiseksi viimeistä väylää jossa heitetään n. 100m annukka heitto mando kiertäen. Eihän se suostunut kääntymään ollenkaan, heitto aivan tikkusuorana metsään ja isoimman kuusen taakse ja tuplabogye lappuun. Ensimmäinen kierros meni PAR.

Hieman yllätyin että olin vain kärjestä yhden heiton päässä ja pääsin ensimmäistä kertaa ykköspooliin! kisoista kyllä puuttui paljon kovia heittäjiä, mutta saavutus se silti on! Kierros meni aika samalla tapaa kuin ensimmäinenkin, annukat eivät onnistuneet ollenkaan ja helpolla saariväylällä pirkko muodostui puttirallin jälkeen bogye. toinen kierros +1, kärjestä jäin toisella kierroksella 6 heittoa. Loppusijoitus oli jaettu 4 sija! 16 osallistujasta. Todella tyytyväinen olin viikkokisoihin kokonaisuudessaan.

Lauantai 25.5.2013 Pohjanmaan Parigolfmestaruuskisat

Hyvien viikkokisojen jälkeen pidin seuraavan päivän ihan tarkoituksella välipäivänä, etten koske kiekkoihin ollenkaan. Aamusta kamat kasaan ja kohti Jurvaa Pohjanmaan Parigolfin mestaruuskisoihin! (epävirallinen titteli). Paikalle saavuttiin hyvissä ajoin n. 45min ennen pelaajakokousta. Itse ainakin huomannut, mitä enemmän panostan valmistautumiseen ja lämmittelyyn ennen kisoja sitä paremmin menee. Lämmittelyt menivät kuitenkin aivan penkin alle, n. 50m väylällä heiteltiin avauksia ja putteja lopuksi. Pitempien avausten kiskaisut jäivät kokonaan pois ja tämä näkyi heti kisan alussa. Formaattina oli 2 x 18 väylää. Ensimmäinen kierroksen väylät 1-9 on tough shottia ja väylät 10-18 on best shottia. Toisen kierroksen väylät 1-9 on best shottia, väylät 10-18 on worst shottia.

Ensimmäinen kierros oli aikamoista hakemista. Putti ja lähärit kulki hyvin, mutta avaukset oli niin surkeita kuin olla ja voi. Onneksi saimme usean väylän pelastettua Par:n. Ensimmäiset 9 väylää menivät ihan hyvin, vaikka ne pelattiin Tough shot. loput väylät pelattiin Best shot joissa olisi pitänyt tehdä paljon enemmän tulosta, pirkkoja tuli vain yksi. Ensimmäinen kierroksen tulos oli 60 / +6.

Tuloksista ei ollut mitään tietoa toisen kierroksen alussa ja ei ollut mitään tietoa kuinka kaukana muut ovat meistä, koska odotetusti olimme jumbopoolissa. Tavoite meillä oli kisoista, ettei olla viimeisiä. Koska suurin osa pelaajista oli meitä paljon kokeneempia. Todellisuudessa toiseksi viimeisen poolin parit oli meistä vain yhden heiton päässä. Toinen kierros alkoi huomattavasti paremmin, vaikka worst shot vähän mietityttikin. Best shot väylistä saatiin kuitenkin 3 pirkkoa heitettyä. Avaukset alkoivat lähteä aivan eri malliin ja 100m väyläkin tuli heitettyä aivan kopan alle. Worst shot otti kyllä luulot pois, mutta yllättävän hyvin pärjättiin kuitenkin. Kierros meni tulokseen 63 / +9.

1. Arttu Tulimäki/Hannu Mäenpää 51 51 = 102 Sudden death voitto
2. Sami Hakamäki/Toni Mäenpää 51 51 = 102
3. Jarno Hermans/Ville Kivimäki 50 54 = 104
4. Tomi Joki-Hollanti/Jani Neulaniemi 53 52 = 105
5. Mikko Mäntysalo/Sami Kuusela 54 54 = 108
6. Samu Leppinen/Markus Granholm 56 55 = 111
7. Erkki Rajala/Jyri Hautaluoma 56 60 = 116
8. Tommy Backman/Antti Malkamäki 60 62 = 122
9. Joni-Henri Ruohonen/Lauri Tuominen 60 63 = 123
10. Aki Ahonen/Ville-Veikko Koivusalo 59 65 = 124
11. Eero Törmä/Heikki Mettälä 65 65 = 130

Loppusijoitus oli 9/11, pari paria oli lähempänä kuin uskottiinkaan. Hyvää kokemusta tuli taas kerättyä! Iso kiitos Laurille ja järjestäjille mukavasta parigolfkisasta!
« Last Edit: 02.06.13 - klo:07:33 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -