Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Vanhasta heittotekniikasta pois oppiminen ja uuden omaksuminen vuosien jälkeen.  (Read 56979 times)

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Ikä voi olla isokin hidaste tai jopa este jos haluaa heittää 140m, mutta ikä ei ole este hyvän tekniikan oppimiseen.

Tekniikan täysremontti ei myöskään ole pois suljettu vaihtoehto jos lähtötilanne tosiaan on toivoton. Tästä huolimatta on totta että täysin uutta tekniikkaa viilatessakin kannattaa laittaa palasia kuntoon, tai ainakin riittävälle tasolle, yksi kerrallaan . Jos päässä on kolmekin eri asiaa yhtäaikaa heiton hetkellä mietittävänä, niin mitä todennäköisimmin noista yksikään ei osu nappiin.

Eli ei muuta ku treenikentälle vaan ja kamera komijalalle kuvaamaan. Ilman videota kun noita parannuksia on todella vaikea todistaa oikeasti tapahtuneen ja sitä lähtee helposti huijaamaan itseään.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Jos ajattelen omakohtaisesti niin olisi varmasti mahdollisuus heittää pidemmälle ja tarkemmin.
Itse en osaa pilkkoa suoritustani osiin, mä vain heitän.
Videolta katsoessani tiedän näyttäväni kovin jäykältä vaikka yrittäisin heittää kuinka rennosti :)

Näin oli myös golfissa. "Mä vain lyön" oli lause jonka esitin opettajalle jonka ensimmäinen kysymys tuon jälkeen oli :

"Harjoitteletko sä?"
"En"
"Ok, otetaan se huomioon"

Sitten muokattiin muutamia asioita asennosta, otteesta ja melkein kaikesta lähtien. Ei teoriaa vaan sillä logiikalla, että "siirrä persettä viisi senttiä taaksepäin" "pidä näin mailasta kiinni".
Jokainen muutos tuntui hyvältä. Nykyään en muista puoliakaan ja pitäisi mennä uudelleen kurssille.

Onnittelut sinulle, joka osaa poimia vaikka vauhdinotosta jonkun yksittäisen asian ja muuttaa sen seuraavaan vauhdinottoon.

Kaikille muille kyllä suosittelisin jonkun kokeneen apua tai sitten ihan ostopalvelua, jota tarjotaan nykyään jo aika kivasti. Ei tarvitse ihan kaikkea itse kokeilla.
Mitä aiemmin oppii "heittämään oikein", sitä helpompi siitä on oppia pitämään kiinni.

Tsemppiä tosiaan vain kaikille väärin heittäjille.

Offline arkadin

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Jos ajattelen omakohtaisesti niin olisi varmasti mahdollisuus heittää pidemmälle ja tarkemmin.
Itse en osaa pilkkoa suoritustani osiin, mä vain heitän.
Videolta katsoessani tiedän näyttäväni kovin jäykältä vaikka yrittäisin heittää kuinka rennosti :)

Näin oli myös golfissa. "Mä vain lyön" oli lause jonka esitin opettajalle jonka ensimmäinen kysymys tuon jälkeen oli :

"Harjoitteletko sä?"
"En"
"Ok, otetaan se huomioon"

Sitten muokattiin muutamia asioita asennosta, otteesta ja melkein kaikesta lähtien. Ei teoriaa vaan sillä logiikalla, että "siirrä persettä viisi senttiä taaksepäin" "pidä näin mailasta kiinni".
Jokainen muutos tuntui hyvältä. Nykyään en muista puoliakaan ja pitäisi mennä uudelleen kurssille.

Onnittelut sinulle, joka osaa poimia vaikka vauhdinotosta jonkun yksittäisen asian ja muuttaa sen seuraavaan vauhdinottoon.

Kaikille muille kyllä suosittelisin jonkun kokeneen apua tai sitten ihan ostopalvelua, jota tarjotaan nykyään jo aika kivasti. Ei tarvitse ihan kaikkea itse kokeilla.
Mitä aiemmin oppii "heittämään oikein", sitä helpompi siitä on oppia pitämään kiinni.

Tsemppiä tosiaan vain kaikille väärin heittäjille.

Pakko sanoa että itsekin heitin tuolla samalla mentaliteetilla ensimmäiset kaksi kesää ja vasta syksyllä muutamia tunteja jenkkifoorumien ja redditin maailmassa opiskeltuani aloin ymmärtää teorian tasolla miten sitä kiekkoa pitäisi heittää. Ei ole vaikeaa katsoa hidastetusta heitosta ongelmakohtia jos jaksaa pikkuisen viettää aikaa noiden edellä mainittujen medioiden parissa.

Jos Suomesta löytyy ostopalveluna joku ammattilaisen( EI PRO-JONE) tekniikkakoulutus niin laittakaa ihmeessä puhelinnumeroa inboxiin


Offline Vestibulum

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 165
    • View Profile
Jos ajattelen omakohtaisesti niin olisi varmasti mahdollisuus heittää pidemmälle ja tarkemmin.
Itse en osaa pilkkoa suoritustani osiin, mä vain heitän.
Videolta katsoessani tiedän näyttäväni kovin jäykältä vaikka yrittäisin heittää kuinka rennosti :)

Näin oli myös golfissa. "Mä vain lyön" oli lause jonka esitin opettajalle jonka ensimmäinen kysymys tuon jälkeen oli :

"Harjoitteletko sä?"
"En"
"Ok, otetaan se huomioon"

Sitten muokattiin muutamia asioita asennosta, otteesta ja melkein kaikesta lähtien. Ei teoriaa vaan sillä logiikalla, että "siirrä persettä viisi senttiä taaksepäin" "pidä näin mailasta kiinni".
Jokainen muutos tuntui hyvältä. Nykyään en muista puoliakaan ja pitäisi mennä uudelleen kurssille.

Onnittelut sinulle, joka osaa poimia vaikka vauhdinotosta jonkun yksittäisen asian ja muuttaa sen seuraavaan vauhdinottoon.

Kaikille muille kyllä suosittelisin jonkun kokeneen apua tai sitten ihan ostopalvelua, jota tarjotaan nykyään jo aika kivasti. Ei tarvitse ihan kaikkea itse kokeilla.
Mitä aiemmin oppii "heittämään oikein", sitä helpompi siitä on oppia pitämään kiinni.

Tsemppiä tosiaan vain kaikille väärin heittäjille.

Pakko sanoa että itsekin heitin tuolla samalla mentaliteetilla ensimmäiset kaksi kesää ja vasta syksyllä muutamia tunteja jenkkifoorumien ja redditin maailmassa opiskeltuani aloin ymmärtää teorian tasolla miten sitä kiekkoa pitäisi heittää. Ei ole vaikeaa katsoa hidastetusta heitosta ongelmakohtia jos jaksaa pikkuisen viettää aikaa noiden edellä mainittujen medioiden parissa.

Jos Suomesta löytyy ostopalveluna joku ammattilaisen( EI PRO-JONE) tekniikkakoulutus niin laittakaa ihmeessä puhelinnumeroa inboxiin

PG on ainakin näitä fribaklinikoita järjestänyt kesäisin ja näyttäs olevan valmennustakin tilattavissa. http://www.powergrip.fi/valmennus/

Offline arkadin

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Jos ajattelen omakohtaisesti niin olisi varmasti mahdollisuus heittää pidemmälle ja tarkemmin.
Itse en osaa pilkkoa suoritustani osiin, mä vain heitän.
Videolta katsoessani tiedän näyttäväni kovin jäykältä vaikka yrittäisin heittää kuinka rennosti :)

Näin oli myös golfissa. "Mä vain lyön" oli lause jonka esitin opettajalle jonka ensimmäinen kysymys tuon jälkeen oli :

"Harjoitteletko sä?"
"En"
"Ok, otetaan se huomioon"

Sitten muokattiin muutamia asioita asennosta, otteesta ja melkein kaikesta lähtien. Ei teoriaa vaan sillä logiikalla, että "siirrä persettä viisi senttiä taaksepäin" "pidä näin mailasta kiinni".
Jokainen muutos tuntui hyvältä. Nykyään en muista puoliakaan ja pitäisi mennä uudelleen kurssille.

Onnittelut sinulle, joka osaa poimia vaikka vauhdinotosta jonkun yksittäisen asian ja muuttaa sen seuraavaan vauhdinottoon.

Kaikille muille kyllä suosittelisin jonkun kokeneen apua tai sitten ihan ostopalvelua, jota tarjotaan nykyään jo aika kivasti. Ei tarvitse ihan kaikkea itse kokeilla.
Mitä aiemmin oppii "heittämään oikein", sitä helpompi siitä on oppia pitämään kiinni.

Tsemppiä tosiaan vain kaikille väärin heittäjille.

Pakko sanoa että itsekin heitin tuolla samalla mentaliteetilla ensimmäiset kaksi kesää ja vasta syksyllä muutamia tunteja jenkkifoorumien ja redditin maailmassa opiskeltuani aloin ymmärtää teorian tasolla miten sitä kiekkoa pitäisi heittää. Ei ole vaikeaa katsoa hidastetusta heitosta ongelmakohtia jos jaksaa pikkuisen viettää aikaa noiden edellä mainittujen medioiden parissa.

Jos Suomesta löytyy ostopalveluna joku ammattilaisen( EI PRO-JONE) tekniikkakoulutus niin laittakaa ihmeessä puhelinnumeroa inboxiin

PG on ainakin näitä fribaklinikoita järjestänyt kesäisin ja näyttäs olevan valmennustakin tilattavissa. http://www.powergrip.fi/valmennus/

Kiitoksia paljon. Olen ollut siinä luulossa että nämä klinikat Suomessa on vain satunnaisia seuroille järjestettyjä tai ihan alkeisjuttuja lähinnä firmoille.

Offline Mikavain

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 297
    • View Profile
Sama juttu Fp:ssä

Offline Tamohorski

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 134
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Nikkanen
vs. pois oppiminen
« Reply #21 on: 02.03.16 - klo:13:35 »
Hyvä ketju tämä. Älkää nyt verille pieskö mutta itseäni hymyilytti ajatus Suomalaisesta mentaliteetista jossa käytetään "edelleen kehittymisen" sijaan mieluumin termiä "pois oppiminen".

Offline FribAllu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 101
    • View Profile
  • Oikea nimi: Altti
  • Seura: Talin Tallaajat
Vielä tuohon ikäkeskusteluun liittyen, että jos murrosiästä parikymppiseksi on paras oppimisikä, taidan olla melkoisen hyvään aikaan liikkeellä ;D. Ikää siis itsellä mittarissa vasta vajaat 13.

On kyllä hyvä ketju, jokaisen viestin olen mielenkiinnolla lukenut. Tsemppiä kaikille tekniikkaansa kehittäville, siis myöskin minulle!

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Näitä superjunnuja seuraa kyllä mielellään et mihin suuntaan kehittyvät, taidot kyllä riittää mutta kasvaako kisasipuli ja strateginen ajattelu, ja jaksaako kisaaminen kiinnostaa, vai tuleeko valittua muu laji (usein harrastetaan monia päällekkäin ja sit teini-iässä joskus on pakko valita joku mihin panostaa tosissaan jos meinaa) tai naiset tai kalja/tupakka (toivottavasti ei. tai siis saa naisen valita. tai miehen. mut päihteitä kohtuudella. tupakkaa ei kyllä edes sillä.)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline arkadin

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Tässä talven aikana on tullut selvitettyä mistä se teknisesti oikeaoppinen rystydraivi koostuu ja omia heittovideoita plarailtuani olen todennut että omassa rystyheitossa on lähestulkoon kaikki perusvirheet mitä heitossa voi olla. Tulee strong armattua ja roundattua pahasti, sekä heitto lähtee usein jopa navan alapuolelta.Sitä on ollut todella sokea omalle heitolleen kun kiekko lentää kuitenkin sen 90-100 metriä, mutta tuolla tekniikalla ei heitetä metriäkään pidemmälle. Hivenen on epätoivoinen olo kun muutettavaa on niin paljon eikä oikein tiedä mistä aloittaisi, saatika pystyykö 27-vuotiaana enää oppimaankaan. Löytyykö täältä kohtalotovereita ja kenties ongelmat selättäneitä palstatovereita? Mistä tässä voisi sitten keväällä aloittaa?

Pistetääs pientä päivitystä. Pari viikkoa ankaraa ja laadukasta heittotreeniä on nyt takana ja fiilikset on aika mielenkiintoiset. Hirvittävän määrä toistoja, kuvausta, videon analysointia, korjausyrityksiä, taas kuvausta ja analysointia se vaati että koki ensimmäisen onnistumisen elämyksen. Olin aika pessimistinen tätä ketjua aloitellessani, mutta nyt tunnelin päässä kajastaa valoa. Kiekko lentää nyt aivan järjettömän paljon rennommalla ja hitaammalla heitolla samaan mittaan ja joskus pidemmällekkin kun aiemmin kovalla run-upilla ja väkinäisesti repien. Aika siisti tunne!

Offline Pohjoistuuli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 270
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karhu
  • Seura: OFS
Tässä talven aikana on tullut selvitettyä mistä se teknisesti oikeaoppinen rystydraivi koostuu ja omia heittovideoita plarailtuani olen todennut että omassa rystyheitossa on lähestulkoon kaikki perusvirheet mitä heitossa voi olla. Tulee strong armattua ja roundattua pahasti, sekä heitto lähtee usein jopa navan alapuolelta.Sitä on ollut todella sokea omalle heitolleen kun kiekko lentää kuitenkin sen 90-100 metriä, mutta tuolla tekniikalla ei heitetä metriäkään pidemmälle. Hivenen on epätoivoinen olo kun muutettavaa on niin paljon eikä oikein tiedä mistä aloittaisi, saatika pystyykö 27-vuotiaana enää oppimaankaan. Löytyykö täältä kohtalotovereita ja kenties ongelmat selättäneitä palstatovereita? Mistä tässä voisi sitten keväällä aloittaa?

Pistetääs pientä päivitystä. Pari viikkoa ankaraa ja laadukasta heittotreeniä on nyt takana ja fiilikset on aika mielenkiintoiset. Hirvittävän määrä toistoja, kuvausta, videon analysointia, korjausyrityksiä, taas kuvausta ja analysointia se vaati että koki ensimmäisen onnistumisen elämyksen. Olin aika pessimistinen tätä ketjua aloitellessani, mutta nyt tunnelin päässä kajastaa valoa. Kiekko lentää nyt aivan järjettömän paljon rennommalla ja hitaammalla heitolla samaan mittaan ja joskus pidemmällekkin kun aiemmin kovalla run-upilla ja väkinäisesti repien. Aika siisti tunne!

Mahtava kuulla! Voin kertoa että samaan pystyy myös sinua vanhempana. Treenasin askellusta ja asentoa koko talven sisältäen omien ja huippujen hidastus videoiden katsomista. Alku oli tahmeaa ja välillä mietin illan pimeinä tunteina tuleeko homma toimimaan ikinä. Vanhat pahat tavat ovat lujassa.

Itse olin kuitenkin kohtalaisen varma että pystyn parempaan kunhan jaksan treenata, mutta en olisi ikinä uskonut että muutoksen vaikutukset näkyisivät jo ennen kesää. Heittoni ei varmasti ole puhtain tai näyttävin, mutta rennolla vedolla samoille mitoille kuin aikaisemmat maximit juoksuvauhdilla ja repimisellä on hyvä merkki keväällä. Nyt vain keskityn pitämään homman kasassa ja hiomaan pieniä asioita. Voin alkaa keskittymään enemmän midari ja lähipeli osastoon, puttia unohtamatta.
DP2 | Rhyno | ROC3 | Gator | Volt | Fireball | Tesla | Octane | Nitro

Offline arkadin

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Tässä talven aikana on tullut selvitettyä mistä se teknisesti oikeaoppinen rystydraivi koostuu ja omia heittovideoita plarailtuani olen todennut että omassa rystyheitossa on lähestulkoon kaikki perusvirheet mitä heitossa voi olla. Tulee strong armattua ja roundattua pahasti, sekä heitto lähtee usein jopa navan alapuolelta.Sitä on ollut todella sokea omalle heitolleen kun kiekko lentää kuitenkin sen 90-100 metriä, mutta tuolla tekniikalla ei heitetä metriäkään pidemmälle. Hivenen on epätoivoinen olo kun muutettavaa on niin paljon eikä oikein tiedä mistä aloittaisi, saatika pystyykö 27-vuotiaana enää oppimaankaan. Löytyykö täältä kohtalotovereita ja kenties ongelmat selättäneitä palstatovereita? Mistä tässä voisi sitten keväällä aloittaa?

Pistetääs pientä päivitystä. Pari viikkoa ankaraa ja laadukasta heittotreeniä on nyt takana ja fiilikset on aika mielenkiintoiset. Hirvittävän määrä toistoja, kuvausta, videon analysointia, korjausyrityksiä, taas kuvausta ja analysointia se vaati että koki ensimmäisen onnistumisen elämyksen. Olin aika pessimistinen tätä ketjua aloitellessani, mutta nyt tunnelin päässä kajastaa valoa. Kiekko lentää nyt aivan järjettömän paljon rennommalla ja hitaammalla heitolla samaan mittaan ja joskus pidemmällekkin kun aiemmin kovalla run-upilla ja väkinäisesti repien. Aika siisti tunne!

Mahtava kuulla! Voin kertoa että samaan pystyy myös sinua vanhempana. Treenasin askellusta ja asentoa koko talven sisältäen omien ja huippujen hidastus videoiden katsomista. Alku oli tahmeaa ja välillä mietin illan pimeinä tunteina tuleeko homma toimimaan ikinä. Vanhat pahat tavat ovat lujassa.

Itse olin kuitenkin kohtalaisen varma että pystyn parempaan kunhan jaksan treenata, mutta en olisi ikinä uskonut että muutoksen vaikutukset näkyisivät jo ennen kesää. Heittoni ei varmasti ole puhtain tai näyttävin, mutta rennolla vedolla samoille mitoille kuin aikaisemmat maximit juoksuvauhdilla ja repimisellä on hyvä merkki keväällä. Nyt vain keskityn pitämään homman kasassa ja hiomaan pieniä asioita. Voin alkaa keskittymään enemmän midari ja lähipeli osastoon, puttia unohtamatta.

Ihan samoja juttuja siis meillä! Ensimmäiset kerrat oli tosiaankin tuntikaupalla töitä fyysisesti ja psyykkisesti ja ei mitään pienintäkään kehityksen poikastakaan ollut havaittavissa. Ainoastaan verirakkula sormessa jäi käteen. Kyllä sitä itsekkin mietti tuskastuneena että tulenko enää huomenna jatkamaan. Paskan ja toivottoman fiiliksen sai yleensä pois heittelemällä pari kymmentä minuuttia putteriforeja. Kotona sitten vielä päälle videoiden plaraamiset frame by frame ja kuivaharjoittelua pyyhkeen kanssa josta sitten sänkyyn vielä mielikuvaharjoittelemaan. On tämä kyllä saatana melkoinen työmaa! Kyllä se on ehdottomasti kaiken vaivan arvoista, sitten kun se onnistumisen hetki koittaa. Jotenkin nyt on paljon positiivisempi fiilis koko elämän suhteen, kärsivällisyyttä riittää myös jatkossa vaikeiden asioiden kanssa.

Offline baader

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 175
    • View Profile
  • Oikea nimi: jape sinisalo
Tuntuu esim snooker ja muut taitolajit sujuvan vanhemmiltakin, miksei sitten friba? Repimällä se kiekko ei lennä kuitenkaan vaan tekniikalla. En pitäisi mahdottomana että 50 vuotias heittää yhtä pitkälle kuin parikymppiset.

Ite oon päässy vihdoin sinne 100+ mitoille, ja joka vuosi on vauhti hidastunut ja lyhentynyt samalla kun tekniikka on kehittynyt.
Luultavasti olen master ikäisenä vasta korkeimmalla tasollani, siihen on pari kesää.

Nuoriso kehittyy paremmin sen takia, että ei ole lapsia, töitä, yms vaan voi keskittyä harrastamaan, ja mennä radalle aina kun huvittaa.


Sent from my iPad using Tapatalk
« Last Edit: 26.04.16 - klo:21:54 by baader »

Offline arkadin

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Tarkoitus ei ollut tosiaan kauhean raakasti yleistää varttuneempien oppimattomuutta. En vain ole tavannut tai edes kuullut kenestäkään master-ikäisestä  yli 120 metriä heittävästä kanssapelaajasta. Se voi kyllä hyvin johtua siitä että itse en jaksa samaa harrastusta kauaa kehittymättä jatkuvasti, mutta enemmän elämää nähneillä on todennäköisesti rennompi ja armollisempi suhtautuminen frisbeegolfiin. Lisäksi hyvä tekniikkatietous on hajautunut todella paljolti ympäri internettiä ja vaatii hyvää englanninkielen taitoa sekä paljon selailua.

Fyysisesti on kuitenkin hassua rinnastaa snooker ja friba. Puhutaan kuitenkin atleettisena suorituksena todella eri tason hommasta. Mental gamen tasolla ovat lähellä toisiaan mutta kyllä vanhan ja nuorenkin ukon kireät hartiat ja yläselän lihakset on rajoittava tekijä kun puhutaan pitkälle heittämisestä.

En oikeastaan edes tiedä miksi paasaan täällä, ehkä ympärilläni on vaan liikaa siihen omaan turvalliseen tasoon jo vuosia mukavoitunutta porukkaa, jotka voisivat pienellä vaivannäöllä saada ihan uusia elämyksiä tämän lajin parista.

Offline Pohjoistuuli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 270
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karhu
  • Seura: OFS
Minä voin helpottaa, olen Master-ikäinen ja heitän halutessani 125-130m (viime vuonna 115 perusheitolla). Kaikki on oikeastaan kiinni parantuneesta tekniikasta ja heiton rytmityksestä. Tosin ne pitkät joudun heittämään Destroyerilla sen liidon takia. Valitsenkin usein xcaliberin tai PD2:n jotka ovat reilun 10 metrin lyhyempi, mutta eivät kippaa jos tuulee vastaan tai sattuu pieni tekniikka virhe. Itse Frisbeegolf ei ole kuitenkaan vain kauas heittämistä. Ainakin itse olen huomannut että se parantunut tekniikka helpottaa myös niitä lyhyitä heittoja ja tarkkuutta, toisin sanoen ei tarvitse leijuttaa liitävällä kiekolla, vaan riittää kun nykäisee vakaalla täsmämittaisen. Tämä on vain minun mielipiteeni.

Ps: en kuitenkaan suhtaudu kilpailuihin niin vakavasti enää nykyisellä iällä.
« Last Edit: 29.04.16 - klo:22:34 by Pohjoistuuli »
DP2 | Rhyno | ROC3 | Gator | Volt | Fireball | Tesla | Octane | Nitro