Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Frisbeegolf ja verotus  (Read 4934 times)

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Frisbeegolf ja verotus
« on: 23.05.16 - klo:09:41 »
Musitelin että samankaltainen aihe on luotu aiemminkin, mutta eipä osunu hakukriteereihini. Eli nyt ku SFL on muuttanut ohjeistustaan voittojen verotuksen suhteen, ni tässä vois käsitellä aiheeseen liittyviä kysymyksiä.
http://frisbeegolfliitto.fi/2016/03/09/sfl-ohje-kilpailupalkkioiden-verotuksessa/
http://frisbeegolfliitto.fi/kilpailut/kilpailutoiminnan-verotus/

Noin yleisesti ottaen muutos ei kai rahallisesti tule vaikuttamaan kuin ihan pienen porukan tuloihin. Kaikki muut voivat vähentää tulonhankkimiskulut verotuksesta päätyen näin nolliin tai pakkaselle. Suurin konkreettinen ongelma onkin siis lisääntynyt byrokratia.

Akuutisti aihe nousi juuri nyt esiin kun voitin kisasta lahjakortin, mutta sen saadakseni joudun toimittamaan sosiaaliturvatunnukseni frisbeegolf alan liikkeeseen. No ensinnäkään kyseinen liike ei toiminut kisan järjestäjänä, jolta palkinnon voitin, eikä käsittääkseni myöskään sponsorina. Onko minulla nyt oikeasti velvollisuus toimia kyseisen tahon kanssa, joka ei suoraan ollut osallisena osallistumaani kilpailuun?

Todennäköisesti asiat menisivät niinkuin pitääkin, mutta ongelma onkin noissa prosenteissa. Jos voitan rahan arvoisen palkinnon vuoden aikana vaikka 30 kisasta, niin minun sotu on helposti menny vuodessa 20 eri toimijalle aina seuroista ja yrityksistä yksittäisiin kisajärjestäjiin, jolloin prosentit eivät enään olekkaan minun puolellani. Ja en siis lainkaan epäile että minun tarvitsisi huolehtia kisajärjestäjien hyväntahtoisuudesta, mutta epäilen rankasti että heillä olisi tarvittavat pätevyydet ja resurssit tuollaisten rekisterien turvalliseen ylläpitämiseen.

Oisko liiton puolelta mitenkään mahdollista toimia tässä välikätenä, jolloin kisajärjestäjät voisivat tehdä veroilmoituksensa PDGA-numeroiden pohjalta ja liitto sitten lisää sotut listaan ja toimittaa sen verottajalle?
« Last Edit: 23.05.16 - klo:09:49 by Jaskala »