Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?  (Read 67221 times)

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Löydät kiekon, jossa on nimi ja yhteystiedot. Koppaat talteen ja paat tekstarin/sähköpostin asianomaiselle.

Kuinka paljon olet valmis laittamaan aikaa, vaivaa tai rahaa, että kiekko palautuu oikealle omistajalleen?

Tässä nyt siis haetaan sitä, että kiekon oikea omistaja kyllä vastaa, mutta ei ole into piukeena hetken päästä sun kotiovella käsi ojossa. Vaan että pitäis ihan itse nähdä vaivaa, viedä jonnekin, postittaa tai vastaavaa. Tämä ei ole myöskään nyt moraalinen tai lainopillinen kyselytutkimus vaan että kuinka paljon nyt on käytännössä tullut nähtyä vaivaa palauttamiseen. Tai että kuinka paljon aiot käyttää vaivaa jatkossa.

(Muutaman olen itse nyt löytänyt ja pari on tekstarilla vastannut, että voitko tuoda sinne-ja-tänne mihin mulla ei itsellä yleensä ole asiaa.)

« Last Edit: 09.08.12 - klo:15:24 by jajvirta »

Offline JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #1 on: 09.08.12 - klo:15:33 »
Kyllä vähän ihmeelliseltä minun mielestäni kuullostaa jos pitää alkaa postittelemaan kiekkoja, varsinkin ilman mitään korvausta. Jos omalle kohdalle joku hieno ihminen viittii ilmoittaa minulle, että on löytänyt kiekkoni niin lähtisin itse kyllä hakemaan ja antaisin muutaman euron palkkioksikin. Itse en ole kiekkoja löytänyt, mutta ilmottaisin hänelle että tälläinen löytyi. Radalle tai viikkokisoihin toki voisin kuskata, mutta jotain pitempää matkaa tai postitusta tuskin alkaisin harrastamaan. Jos ei omistajaa sen vertaa itseä kiinnosta kiekko. Ilmottaisin vaan asiasta etten ole lähdössä sinne asti, että mitäs tehdään kiekolle. Toki tapauksia on varmasti monenlaisia.
« Last Edit: 09.08.12 - klo:15:50 by JoniHenri »
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -

Offline AMA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Mäntylä
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #2 on: 09.08.12 - klo:15:48 »
Mulle on esim löytökiekkoja soiteltu Oulusta ja Joensuusta asti. Tälläisissä tapauksissa ei tule Tampereelta lähdettyä kiekkoa varta vasten hakemaan. Jos on ollut kaupan hyllyltä korvattava kiekko, oon kiittäny löytäjää ja sanonu, että saa pitää. Jos sitten taas arvokkaampi, niin jonnekkin yhteisiin kisoihin pyytäny tuomaan tai viimeisenä vaihtoehtona olis sit et pyytäis postittaa ja maksais vähän vaivan palkkaa + postikulut.

Itse olen löytänyt toistaiseksi vain sellaisten kiekkoja, jotka ovat joko paikkakunnalta tai käyvät samoissa kisoissa. Joten toimittaminen on onnistunut näppärästi.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #3 on: 09.08.12 - klo:16:27 »
Tässä voi tietysti tulla sellainenkin mielenkiintoinen sivujuonne, että jos itse on se kiekon hukannut osapuoli ja toinen sanoo, että voin laittaa postissa jos maksat vitosen. Sitten paat sen vitosen ja huomaat, että nyt olet sekä kiekkoa että vitosta köyhempi.

(Ei välttämättä fiktiivinen tarina. ;-)

Offline Jawa75

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 140
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Välimäki
  • Seura: Rauman Frisbee
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #4 on: 09.08.12 - klo:17:00 »
Muutaman kiekon olen löytänyt, yhden tai kaksi olen postittanut ihan postikuluilla. En näe mitenkään ongelmallisena postittamista jos sillä vain ei ole kiire, kyllä sitä postin suuntaan on asiaa muutaman viikon välein, samalla hoituu useampi kirje. Omia tai kaverien kiekkoja mitä on löytynyt on joko haettu radoilta, tms. Yhden kiekon kohdalla pyysin toimittamaan radan vieressä asuvan kaverin luokse, matkaa korilta terassille oli alle 100m. Aina olen tarjonnut löytöpalkkiota (2e), kaikki eivät ole rahaa halunneet. Kyllä mielelläni ottaisin noita tänäkin kesänä hukkuneita star muovisia lättyjä takaisin jos niistä vain postikulut ja 2e löytöpalkkiot pitäisi maksaa, saisi yhden uuden kiekon hinnalla melkein kaikki hukkuneet taikaisin. Kyllä täytyy olla todella rohkea tapaus jos viitsii kiekosta ilmoittaa ja sitten varastaa postirahat. Tietysti jos jostain prepaid-liittymästä soittaa niin sitten ehkä mutta jos omasta puhelinnumerosta viestiä laittaa niin aika pienellä menee numeronsa pilaamaan.

Offline AMA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Mäntylä
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #5 on: 09.08.12 - klo:23:24 »
Lakisääteisestihän löytäjällä on aina oikeus vähintään 4e löytöpalkkioon. Löytökiekon palauttamisvelvoitteesta frisbeegolffarit aina jaksaa muistuttaa ja vedotaan lakiin, mutta moniko oikeasti maksaa jokaisesta löytökiekosta tuon vähintään 4e?

tau

  • Guest
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #6 on: 09.08.12 - klo:23:27 »
Lakisääteisestihän löytäjällä on aina oikeus vähintään 4e löytöpalkkioon. Löytökiekon palauttamisvelvoitteesta frisbeegolffarit aina jaksaa muistuttaa ja vedotaan lakiin, mutta moniko oikeasti maksaa jokaisesta löytökiekosta tuon vähintään 4e?

Hmm, mistäs toi 4 euroa nyt sitten tulee? Suoraan löytötavaralaista?

Offline AMA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Mäntylä
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #7 on: 09.08.12 - klo:23:32 »
Lakisääteisestihän löytäjällä on aina oikeus vähintään 4e löytöpalkkioon. Löytökiekon palauttamisvelvoitteesta frisbeegolffarit aina jaksaa muistuttaa ja vedotaan lakiin, mutta moniko oikeasti maksaa jokaisesta löytökiekosta tuon vähintään 4e?
Hmm, mistäs toi 4 euroa nyt sitten tulee? Suoraan löytötavaralaista?
Kyllä. Löytöpalkkio on 10 prosenttia tai vähintään 4e.

Jos kaikki tuon vähintään 4e maksaisivat, veikkaan että palautusprosentti olisi yleisesti melkoisesti suurempi...

tau

  • Guest
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #8 on: 09.08.12 - klo:23:35 »

Kuinka paljon olet valmis laittamaan aikaa, vaivaa tai rahaa, että kiekko palautuu oikealle omistajalleen?


Sen verran, että laitan löytölaatikkoon tai annan takaisin sovitusti radalla/kisoissa/matkalla. Fiilispohjalta voisin nähdä jopa hieman vaivaakin, mutta omasta pussistani en ole valmis makselemaan.

« Last Edit: 09.08.12 - klo:23:42 by tau »

Offline butti-78

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 212
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Salonen
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #9 on: 09.08.12 - klo:23:38 »
Itsellä alkaa olla mitta täynnä tätä asiaa.....
Olen nyt noin 4 vuoden heittelyn aikana löytänyt muistaakseni 20 kiekkoa joista palauttanut 17....useat toki Vihiojan boxiin, ja yleensä soittanut tai viestittänyt omistajalle. 2 ei ole ollut nimeä ei numeroa ja yksi sanoi kerran että pidä kiekko.
Omia hukannut tuona aikana 7 joista yhdestä tullut soitto...tuo meni vihin boxiin ja edelleen sekin saamatta koska homma ei vaan toimi enää ZOnen  lopetettua.
On aika julmaa ajatella mutta tuolla prosentilla seuraavat saattavat jäädä omaan käsiini....

Miten muilla on palautettu??
"rauha maassa ja dessu puussa"

www.fatdiscs.com

tau

  • Guest
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #10 on: 09.08.12 - klo:23:44 »
Lakisääteisestihän löytäjällä on aina oikeus vähintään 4e löytöpalkkioon. Löytökiekon palauttamisvelvoitteesta frisbeegolffarit aina jaksaa muistuttaa ja vedotaan lakiin, mutta moniko oikeasti maksaa jokaisesta löytökiekosta tuon vähintään 4e?
Hmm, mistäs toi 4 euroa nyt sitten tulee? Suoraan löytötavaralaista?
Kyllä. Löytöpalkkio on 10 prosenttia tai vähintään 4e.

Jos kaikki tuon vähintään 4e maksaisivat, veikkaan että palautusprosentti olisi yleisesti melkoisesti suurempi...

Jos joku soittaisi kesken kiepin ja vaatisi 4 euroa omasta kiekostani, niin aika kiristykseltä se vaikuttaisi.

tau

  • Guest
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #11 on: 09.08.12 - klo:23:51 »
Itsellä alkaa olla mitta täynnä tätä asiaa.....
Olen nyt noin 4 vuoden heittelyn aikana löytänyt muistaakseni 20 kiekkoa joista palauttanut 17....useat toki Vihiojan boxiin, ja yleensä soittanut tai viestittänyt omistajalle. 2 ei ole ollut nimeä ei numeroa ja yksi sanoi kerran että pidä kiekko.
Omia hukannut tuona aikana 7 joista yhdestä tullut soitto...tuo meni vihin boxiin ja edelleen sekin saamatta koska homma ei vaan toimi enää ZOnen  lopetettua.
On aika julmaa ajatella mutta tuolla prosentilla seuraavat saattavat jäädä omaan käsiini....

Miten muilla on palautettu??

Kadonneista harva on palautunut, mutta itse olen palauttanut pienen läjän tänäkin vuonna lähinnä löytölaatikkoihin soittelun ja viestittelyn jälkeen. 

Offline Ypyä

  • Juniori
  • **
  • Posts: 85
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jari
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #12 on: 10.08.12 - klo:00:09 »
4 kertaa kiekko päätynyt veteen, etten itse ole löytänyt. 2 kertaa soitettu, ja saanut kiekon takaisin. Toiset 2 onkin sitten jäänyt vääriin käsiin, eikä ole näkynyt tai kuulunut. Molemmilla kerroilla muutaman euron palkkiota antanut, kun lätty palautunut kotio.  Itse olen löytänyt 3-4 kiekkoa, ja aina palautellut omistajalleen. Palkkiota en ole ottanut, vaikka pari tyyppiä tarjonnut euroja. 

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #13 on: 10.08.12 - klo:00:32 »
mulle on palautunut useampi kiekko kun mitä olen itse löytänyt. Yhdestä sanoi että pidä hyvänäs ja yhdessä ei tietoja (koitin huudella sille silti omistajaa fgr.fi ratasivuilla mm. mutta ei onnistanut) Yksi on jopa pyynnöstäni postitettu mulle, maksoin postikulut ja omasta aloitteestani pari euroa päälle.

Eli vähintään tuon verran olen valmis tekemään mitä mulle on tehty, eikös tästä ollut joku sananlaskukin, epistola tms.? (tai kiinalainen versio = älä tee toisille mitä et toivo itsellesi tehtävän)

Mieluummin noin niinku hyvän kautta, kun että en palauta kun ei omatkaan tuu takasin... Vaikka ymmärrän vitutuksen, nimim. Huklabin Ukkohallaan kylvänyt, katotaan soittelevatko ;)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #14 on: 10.08.12 - klo:00:46 »
Kaikki palautan, mitä löydän. En postittele tai lähde viemään. Hakemisen vaiva kuuluu omistajalle, eikä löytäjälle. Usein on sovittu joku piilopaikka, mihin jätän kiekon odottamaan noutoa. En kyllä mitään palkkioita kehtaisi vaatia tai edes haluaisi näihin kuvioihin ruveta sotkemaan. Herrasmies meiningillä kun palauttelee, ni todennäköisyys kasvaa, että omakin kiekko tuloo takaisin. Pitäkää euronne!