Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Lapsen mukaan ottaminen radalle  (Read 26832 times)

Offline jme

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 142
  • Tali / Oittaa
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janimatti Ellonen
  • Seura: Talin tallaajat
Lapsen mukaan ottaminen radalle
« on: 11.05.17 - klo:11:49 »
Olen lajiin todella hurahtanut frisbeegolfaaja sekä 1.5v lapsen isä. Haluaisin kovasti saada pojastakin frisbeegolfaajan (tietenkin hänen oman tahdon mukaan!) ja mietin tässä, että miten ja milloin kannattaisi tutustuttaa kaveri lajin pariin.

Aluksi olen miettinyt, että oistaisin kotiin minikorin ja minikiekot, joilla kaveri saisi kokeilla kotona. Jossain vaiheessa veisin sitten kaverin johonki radalle tai vaikka ihan nurmikolle heittelemään.

Olen nähnyt kuinka porukka on vienyt 2-vuotiaita radalle kokeilemaan. Itselläni tulee tästä ainakin pari mietettä:
- turvallisuus (en halua, että poika saa kiekosta päähän)
- häiriötekijät (aiheuttaako pojan ikä ja yleinen halu josta ympärille paheksuntaa muissa?)

En varmaankaan lähde pojan kanssa ihan vielä Talia kiertämään, muttao lisi hauska viedä poika mahdollisimman pian sinne harjoituskorien luo :D

Miten te muut pienten lapsien isät ja äidit olette tähän hulluun ryhtyneet lapsienne kanssa? Kiinnostaisi kuulla teidän kokemuksista.
PDGA #97567

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Lapsen mukaan ottaminen radalle
« Reply #1 on: 11.05.17 - klo:12:55 »
Itsellä 2v 3kk (itseasiassa tasan, tänään) tyttö ja vielä odotellaan. Toki kiekkoja ei voi välttyä näkemästä ympäri taloa ja nähnyt kun isi puttailee Liteen pihalla (nostaa mielellään ohi menneet koriin :D) ja sellaista. Heittoliike ylipäätään millä tahansa esineellä on vielä hakusessa, mutta kyllähän sitä tässä kerkiää, eikä se tarkoita etteikö kiekot lentelisi myös, mutta ei millään järjellisellä tavalla (liekö isiltä perinyt??). Jokelan pikkukenttä on sopiva käydä kattelemassa hommaa, mutta odotan maltilla enkä tunge sitä kiekkoa väkisin kurkusta alas. Sellasta hauskaa sen kumminkin pitää olla.

Kertokaapa jotkut vähän vanhempien lasten vanhemmat että minkä ikäisenä homma on alkanut silleen ihan oikeasti kiinnostamaan ja heitto luonnistumaan? Forehan vissiin lähtee ekana jotenkuten, vaikka onhan noissa Kids Disc Golf videoissa näkynyt aika huikeeta bäkkäriäkin vaahtosammuttimilta.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Birger Jaarli

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 220
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko
  • Seura: Yleensä tosi huonoa
Vs: Lapsen mukaan ottaminen radalle
« Reply #2 on: 11.05.17 - klo:13:58 »
Kertokaapa jotkut vähän vanhempien lasten vanhemmat että minkä ikäisenä homma on alkanut silleen ihan oikeasti kiinnostamaan ja heitto luonnistumaan? Forehan vissiin lähtee ekana jotenkuten, vaikka onhan noissa Kids Disc Golf videoissa näkynyt aika huikeeta bäkkäriäkin vaahtosammuttimilta.

Tässä tulee nyt vähän vastausta tuohon kysymykseen ja vähän enemmän hieman asian sivusta.

Itsellä kotona 5- ja 7-vuotiaat pojat, kiekkoilu on tietysti alkanut kiinnostamaan "ihan itsestään" kun ovat nähneet isän kiekkopinot ja vähän heittämistäkin (siis ennen kuin itse lähtivät mukaan), tuputtanut en ole ollenkaan mutta ollaan toki kiinnostuksen herättyä käyty heittämässä jotain helppokulkuisia 9-väyläisiä ja mielellään vielä sellaiseen aikaan että isommin porukkaa ei väylillä ole - sekä lasten turvallisuuden että muiden harrastajien hermojen säästämiseksi.

Tiedän että lasten mukana olo herättää joissain henkilöissä epäilystä siitä että "tajuukohan noi päästää ohi", tai närää että "miks pitää tuoda tuon ikäisiä radoille". Huoli varmaan on lähinnä sitä että kuinkahan kauan se oma kierros nyt kestää :). Mielestäni nämä ovat kuitenkin vähemmistössä, suurin osa tuntuu suhtautuvan varsin hyväksyvästi aiheeseen - ainakin kun pitää huolen siitä että päästää nopeammat ohi!

Meidän pojilla kummallakaan ei yleensä keskittyminen riitä tuota yhdeksää väylää pidempään, joten itsekin lähden sillä asenteella että sitten lopetetaan kun muut asiat alkavat kiinnostaa enemmän, enkä väkisin retuuta kierrosta loppuun jos mielenkiinto loppuu kannustuksesta huolimatta jo aiemmin. Jos sattuu olemaan niin erikoinen tilanne että vaimo on myös mukana niin silloin yleensä pojat lähtevät äidin kanssa tekemään muuta, esim. tutkailemaan luontoa ja isi voi jatkaa kierroksen loppuun :).

Olen huomannut että puttailuun voi riittää mielenkiintoa pidemmäksikin aikaa, joten sielläkin on jonkin verran vietetty aikaa kun läheltä löytyy tuollainen kolmen korin harjoittelupaikka. Pienemmälle pojalle varaan välillä jotain muutakin tekemistä tuonne harkkakoreille mukaan. Seitsemänvuotias poika jaksaa jo vähän pidempäänkin keskittyä, ja pystyy bäkkäriltä heittämään 150g Leopardilla (tai varmaan millä vaan kevyellä kiekolla) parhaimmillaan tuollaiset 20-30m ilman mitään isompia treenauksia, olen antanut vaan lyhyet neuvot ja vähän demoa ja sitten itse kokeilla ja jos on kysynyt lisää niin olen neuvonut, mutta tuntuu oppivan ihan katselemalla muiden heittoa aika hyvin.

Summa summarum, 5-vuotiaan kanssa pystyy jo lähtemään tietyin reunaehdoin ja varauksin. Veikkaan että ala-asteen loppuluokilla voi alkaa olemaan jo sitten enempi mielenkiintoa viettää pidempäänkin aikaa radoilla, uskon että sillä on paljon merkitystä mitä ikätoverit alkavat harrastamaan, toivoisinkin että liikuntatunneille tuota jossain vaiheessa viriteltäisiin ohjelmaan mukaan, koulun lähelle on tosiaan jo nuo kolme koria saatu, niin mikään ei estäisi sinne virittämään jotain pientä rataa liikuntatuntia varten.

Offline jme

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 142
  • Tali / Oittaa
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janimatti Ellonen
  • Seura: Talin tallaajat
Vs: Lapsen mukaan ottaminen radalle
« Reply #3 on: 11.05.17 - klo:21:46 »
Kiitos vastauksista (saa toki tulla enemmänkin!). Ihan valaisevia ajatuksia. En ole sen koommin kauheasti vielä miettinyt itse realiteettejä.
PDGA #97567

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Lapsen mukaan ottaminen radalle
« Reply #4 on: 11.05.17 - klo:22:18 »
Mulla pienimmät oli 3 ja 5 kun radoilla alettiin pyörimään ja tytöt olleet mukana noin reilu 200 kierrosta yli 30:llä eri radalla..

Pääsääntönä lasten kanssa käytännössä voi ajatella että ymmärrystä täytyy pikku ihmisellä olla siinä määrin että pysyy itsenäisesti heittäjän takana.

Ajankohdaksi kannattaa valita aikaisempi aamupäivä jolloin ruuhkia voi välttää ja ottaa evästä mukaan jotta voi pysähtyä ja päästellä sitten porukkaa ohi. 4 ja 6v heittelivät jo jonkin verran yleensä 6 Ekaa väylää avaten normaalisti kolme heittoa ja kipittäen sitten takaisin avauspaikalle odottamaan että muu porukka avaa jolloin käytännössä melko nopeasti liikkuu ryhmä.

Omat säännöt suojautumisesta on asioita jotka käydään läpi ennen kuin radalle ylipäätään lähdetään eli mitä isä sitten huutaa jotta oikeasti maastoudutaan sen lisäksi että päänsuojataan aina kun foor huuto kuuluu.

Valitsemalla ajankohdat arkipäiville ja aamupäiville saa aika usein ihan rauhassa painella ja radan tullessa tutuksi iloa riittääkin koko perheelle.

Usein isoimmat ongelmat perheen kanssa ovatkin olleet juuri lajin harrastamisen aloittaneiden mies puolisten uroslaumojen kanssa jotka haluavat kovasti mennä edelle paheksuen ykkösväylällä miksi 4 lasta ja pariskunta tulee tänne jumittamaan kierroksia ja siinä sitä sitten odotellaan edeltävän ryhmän koheltamista naureskellen ja lopulta kun etsivät kiekkojaan ja päästävät ohi niin hiljaisuus onkin sitten melkoinen kun pikku ihmiset heittävät kiekkoa ohi parin sadan kierroksen kokemuksella ja foor huudon avustuksella.

Yksi herra kaljakassin kera kerran nauroi melko lailla 5v tytön kommentoidessa talvella että laittamalla narun kiekkoon niin eivät huku sinne lumeen.

Mutta muistaa pitää että ennen kuin lapsiaan alkaa kiekkosateeseen viemään niin kannattaa ajankohta valita välttääkseen isoimpia ruuhkia.

Mutta mahtavaa se koko perheen friba reissaaminen voi parhaimmillaan olla..

Offline Oeppae

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 17
    • View Profile
  • Seura: JFG
Vs: Lapsen mukaan ottaminen radalle
« Reply #5 on: 12.05.17 - klo:08:08 »
Lapsi vasta tuloillaan, mutta olen vähän miettinyt jo, että varmaan oppii olemaan kentällä mukana jo vaunuissa. Saa heitellä sitten omaa tahtiaan kun/jos alkaa kiinnostaa. Naisystäväkin pelaa fribaa, joten tästä olisi hyvä saada koko porukalle harrastus. Ajattelin antaa mennä ihan omaa tahtiaan, ehkä hieman korostaen hyviä suorituksia - eli että vähän silmäilee millä tyylillä onnistumisia tulee ja mitä kannattaisi jatkossa tehdä. Mutta eiköhän sinne ~5vuoteen asti mene ihan vaan omalla improvisoinnilla ja sitten kun alkaa vähän motoriikka hahmottua, keskittymiskyky kehittyä jne niin varmaan kenttätreeni olisi parasta? Saa helppoja referenssipisteitä ym ja vähän samalla tavalla harjoitella kuin ala-asteelaiset jalkapallotreeneissä harjoittelevat. Jos heittely ei ollenkaan maistu niin minkäs sille mahtaakaan ja ei pidä pakottaa. Vähän myöhemmin sitten jotain fribaleirejä voisi tulla mieleen jos ihan niin pitkälle päästään.

Tuohon perheporukoihin kentillä. Ehkä näitä on vähän kahta ryhmää. Osasta jo näkee, että vanhempi/vanhemmat tietää mitä tekee ja etiketit, jolloin jos päästää nopeampia ohi niin eikai siinä kenelläkään mitään koputtamista ole, ketkä siellä kentällä heittelevät. Mutta, erittäin usein paikallisella helpommalla kentällä näkee näitä porukoita, jotka eivät selkeästi paljon heittele eikä perusetiketeistä ole hajua. Onhan se hiukan äsryttävää aloittaa ykkösväylää jonkun 4 henkisen perheen perään, jotka katselevat kiireettömästi kun omat tapit siellä puttirallia vetää 5minuuttia. Tietää näissä tilanteissa, että erityistä varovaisuutta pitää käyttää, ettei omat heitot karkaa kohti, koska en usko että FORE-huudon jälkeen siellä mitään kovin järkevää välttämättä tapahtuu joten alkaa siltäkin osin vaikuttamaan omaan peliin. Ohittaminenkin on välillä haastavaa, jos odotat heidän lopettavan oman väylänsä ennen omaa aloitusheittoasi - koska ehtivät taas aloittamaan seuraavan väylän ja etenemään siinä puoleenväliin kunnes olisitte tulossa. Onhan se hiukan ikävää jos 30minuutin kierros venähtää tuntiin - eikä tämä ole lapsien syy pelkästään vaan myös isot hitaat porukat aiheuttaa samaa. Ehkäpä itsellä ohitusetiketissä myös kehitettävää, usein tulee sitten skipattua joku väylä, että pääsee ohi mutta olisihan se kiva tulostakin heittää. Huonoilla kiesseillä ei haittaa..

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Lapsen mukaan ottaminen radalle
« Reply #6 on: 12.05.17 - klo:08:42 »
Itseasiassa paskinta kohtelua kanssapelaajilta fribaradalla ever on tullut lapsiperheeltä. Kysyin ohittaa Järvenpään nelosella ja nihkeähkösti suostuivat. Korilla ollessani noin 10 metrin päähän tupsahtaa kiekko, ja kun mainitsen että jos ette ihan vielä heittäisi, isäpappa möyhöää vaan jotain "heitä ny äläkä lässytä siellä, päästettiin sut jo ohi". Ei pysty käsittämään minkälainen ihmisperse noin tekee, saati potenssiin kymmenen vielä opettaa lapsilleen käytöstapoja. Skippasin vitosväylän kokonaan että sain hajurakoa ja pelata rauhassa.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Lapsen mukaan ottaminen radalle
« Reply #7 on: 12.05.17 - klo:10:26 »
Lapset mukaan vaan! Mukavaa yhdessä tekemistä se on. Mun mielestä tärkein pointti on, että menee silloin lapsen ehdoilla. Eli eväät mukaan, tarpeeksi taukoja, lapsi saa jäädä ihmettelemään asioita. Eli itse opin parin kiekan jälkeen, että enkkarundit tms on toisen kerran juttu ja lapsen/lasten kanssa on erijuttu. Eli kun on odotukset realistiset, niin ei tuu kenellekään pettynyksiä ja silloin kokemus on hauska.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Lapsen mukaan ottaminen radalle
« Reply #8 on: 12.05.17 - klo:10:41 »
Nimenomaan tuota oon koittanut jo valmiiksi takoa omaan päähän. Että se oma heitto on korkeintaan sivujuonne koko hommassa.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Oeppae

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 17
    • View Profile
  • Seura: JFG
Vs: Lapsen mukaan ottaminen radalle
« Reply #9 on: 12.05.17 - klo:11:02 »
Kuulostaisi oivilta pelkillä puttereilla pelattavilta harkkarundeilta tai mahdollisuudelta testata vähän erikoisempia ja harvinaisempia heittoja.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Lapsen mukaan ottaminen radalle
« Reply #10 on: 12.05.17 - klo:11:15 »
On luonne- ja motivaatiokysymys kiekonheiton mielekkyys ja hauskuus lapsella. Siltamäessä kai kaksi-kolme vuotta sitten isä vei vastahankaista tytärtään draiveri kädessä. Mitä paremmin menee, sitä kivempaa. No eipä nuori tyttö tykännyt, kun vertasi 10-15 m heittojaan aikuisiin miehiin, jotka tiesivät jotain siitä, mitä tekivät.

Kun olin nopeampi, otin heidät kiinni ja kaivoin Dartin kassista heitettäväksi sekä annoin pari niksiä tytölle, joka nakkasi kolmannella yrityksellään kolmanneksen pidemmälle kuin pisin senastinen heitto draiverilla, joka kääntyi ja romahti heti kädestä lähdettyä. Oli ensin vähän, aha, mitä sitten, ei tämä vieläkään näytä teidän heittämiseltänne. Mä taas kehuin ja isä yhtyi, kun sanoin noin ison hypyn olevan hieno asia ja ei tuollaista usein näe ja sulla on mahdollisuuksia kehittyä hyväksi, kun noin nopeasti osaat hallita vartaloasi. Kerroin, että aikuisillekin on vaikeaa vartalon hallinta, heittoliike on outo kaikille, kun se ei muistuta mitään normaalia liikettä ja hänen ikäisellään on niin vähän kokemusta hankalista vartalon hallintaa vaativista liikkeistä, että ei voi voimaeron myös huomioiden samanlaista tulosta kuin aikuiset noin alussa heittouraa. Ja että on paljonkin parannettavissa jo tuossa iässä ja kokemuksen määrällä, kun pitkä on opin tie täyskasvuisellekin, jolla on ihan eri lähtökohdat voiman ja vartalon hallinnan treenin puolesta. Sitten alkoi lamppu säteliemään, ettei ole niin huono juttu sittenkään oma suoritus ja laji. Vaikkei sinänsä innosta hihkunutkaan. Faija kysyi, mistä Dartteja saa :-D

Olen nähnyt kaksi ala-asteikäistä ja toisella kerralla yläasteikäistä tyttöä Siltiksessä nakkelemassa keskenään koulun liikuntatunnin ulkopuolella omilla kiekoillaan, joten hyvä koululiikunnassa tehty friban tutustuttaminen! Kun omaksi huvikseen ilman vanhempien mukanaoloa pelaavat  :)

Vauvat voi kai viedä tasaisille radoille vaunuissa nukkuen sillä riskillä, että kesken kierroksen tulee syöttö- ym. huoltotarve. Kunhan niska on voimistunut tarpeeksi maastossa hytkytykseen. On sellainen vaara, että oppivat nukahtamaan vain ulkona hytkyttäen. Vauvat ovat tapojen orjia helposti. Omin jaloin karkaavat ovat vaikeampi juttu turvallisuuden ja etenemisnopeuden kannalta, joten ruuhkan ulkopuolella vähän pelatuilla radoilla olisi parasta olla.

Offline Jonessive

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 650
    • View Profile
Vs: Lapsen mukaan ottaminen radalle
« Reply #11 on: 12.05.17 - klo:13:28 »
Mul on kans kokemusta tästä lapsien kans heittelystä jonku verra.

Poikapuoli 9v nyt pari vuotta käyny heittelemässä meidän kanssa, rupee pikkuhiljaa jo oppimaan jopa ihan kunnon pelisäännöt. Etiketti itessään on ollu hallussa jo pidempään, tietää että kauimmaisena oleva heittää ekana, ollaan hiljaa ja liikkumatta kun joku heittää jne. Tähän hommaan oon viel pikku porkkanan poitsulle laittanu - vien sen viikkiksiin kun hommat on tarpeeks jiirissä sääntöjen ja koko homman suhteen tarpeeks. :) Heittää jo sellasta reiluu viittäkytä metrii parhaimmilla rykäsyillä, lähinnä silti vähän sinne johkipäi heittelyä ja sipulinkuorintaa se homma on viel silti. Mut kyl se siittä alkaa jo sujumaan...

No tää mun oma likka (3,5v) sitte. Äitensä kuskas sitä radalla jo mahassaan, ja synnyttyään on säännöllisesti radalla käyny. Se oppi nopeasti nukkumaan päikkärit radalla, ja se hereilläolo-aika sitte katellaa kiekon lentoa ja millo mitäki puttaamista. Sille on ihan normaalia että käydää melkei päivittäin kesäaikaan heittelemässä täysmittanen rata. Istuu rattaissa sen mitä istuu, kävelee aina muutaman väylän pätkiä ja sit takas istuskelee rattaisiin. Ei se koskaan valita kun sanotaan että "ruoan jälkeen lähetään radalle sitte", lähinnä huutelee takas vaan että "jes!". Välillä itekkin ehdottelee että "mentäiskö Kuulaaksoon fripaa".  ;D Monta kertaa oon jo myös kuullu kuinka hän tahtoo isona sitten kanssa reppubägin (itseasiassa kuulemma kaks tarvis), heittää kans tota "ampiaiskiekkoo" ja muuta helmee. Ja osaa tää likka jo etikettiäki, on hiljaa kun muut heittää tai puttaa ja kävellessään liikkuu reippaasti mukana eikä koskaan mene heittojen tielle.

Annoin ekaks kiekoks sille mun tiimipaketista saadun SuperColor MiniBuzzzin ja sehä lentääki jo kymmenen metrii... Kohta pääsee jo opettaan tekniikkaa, hah. On tää helmee ku koko perhe tahtoo harrastaa tätä lajia. Akka fripannu kans +3v ja pari vikaa vuotta lisenssillä.

Pikku vinkkinä että jos haluatte juniorista fripaajan ni totuttakaa se tohon touhuun ja varsinkin rattaissa istuskeluun/päikkäreihin radalla. Siit eteenpäin homma on iha buenoo sit.

Ps. Aina päästetää takanatulevat nopeemmat ohitte ennenku ne ehtii sitä edes ite ehdottaan.
« Last Edit: 12.05.17 - klo:13:30 by Jonessive »
Team Discraft / #71739

Offline Concurr

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 11
    • View Profile
Vs: Lapsen mukaan ottaminen radalle
« Reply #12 on: 12.05.17 - klo:13:34 »
Opetan työkseni vitosluokkaa ja sain syksyllä yhessä koulun liikunnanopettajien kanssa järkättyä vitosille frisbeegolfia liikuntapäivänä. Nyt muutama mun luokan poika on hurahtanu lajiin ihan täysin ja aina kun kyselen, että mitäs pojat meinas koulun jälkeen nin vastaus on aina että kiekkoja heittämään tai kyselee mun rataennätyksiä ku kuulemma kohta aikovat tulla ohi mun tuloksista   :D

Mukava myös aina nähdä lapsia radalla, varmistetaan sillä tän lajin jatkuvuus mahdollisimman hyvin. Ja tosiaan lapsen ehdoilla sinne radalle, ei se väkisin kiekon tunkeminen käteen mitään auta.

Offline Timesby

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 187
    • View Profile
Vs: Lapsen mukaan ottaminen radalle
« Reply #13 on: 30.05.17 - klo:19:08 »
Esikoisellani 3,5 v pojalla on kova into touhuun. Frisbeegolf on jo nyt muodustunut sellaiseksi meidän omaksi jutuksi, johon äidillä ei ole osaa eikä arpaa ;) Nykyään kämmenrolleri on pojan lempiheitto. Rystyä heitti aiemmin, mutta kämmentä hän ei ole juuri viskonut. Kiekkoina on nykyään ihan mitkä vaan löytyy mun bägistä. Väri ja kiekon kuvio lienee pääasialliset valintakriteerit. Toki yritän aina ohjata hänet valitsemaan kevyitä puttereita. Paremminhan ne lentävät. Tosin kämmenrolleri menee kiekolla kuin kiekolla. Viime kesänä poika heitti pikku-Buzzilla aika paljon: https://www.frisbeepoint.fi/kauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=74&products_id=3172&zenid=7c41gpmc7cq254r1oqfekq4575 Nyt se on jäänyt vähemmälle käytölle. Mutta suosittelen kyllä 2-3 vuotiaalle kiekoksi.

Ekat kerrat käytiin radalla pojan ollessa alle 1 v. Silloin oli vain rattaissa ja ihmetteli, mutta jo 1,5 vuoden iässä se halusi "putata" rattaista itse koriin. 2,5 vuotiaasta eteenpäin hän kiersi mukana heittäen ja väsyessään kiipesi rattaisiin. Tämä alku kesä on menty täysin ilman rattaita. Kierretään joku +/- 9 väylää.

Helsingissä asuessa käytiin useasti Siltamäessä, koska se on maastoltaan niin tasainen. Nyt Mikkelissä käydään Siekkilässä. Maasto on vanhoilla väylillä sopivan tasaista. Annan pojan valita väylät, joten mielenkiinto pysyy vähän kauemmin yllä, kun hän saa itse päättää jotain "tärkeää". Toistaiseksi on mennyt siinä mielessä kivasti, että hän avaa tiiltä ja sit heittää seuraavat heitot aina siitä mihin mä olen heittänyt. Näin ollen me kierretään aikalailla samaa vauhtia kuin perus 2-3 hengen pooli.

Offline Jasonih

  • Juniori
  • **
  • Posts: 52
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jonne Talvitie
  • Seura: FGCK, Singing Discgolf Club
Vs: Lapsen mukaan ottaminen radalle
« Reply #14 on: 05.06.17 - klo:10:21 »
Oman pojan (3v 4kk) kanssa kierrettiin viimeksi eilen Tuusulan ristikivi ja muutenkin tullut heiteltyä kohtalaisen monta kierrosta yhdessä. Mukana on rinkka johon poika halutessaan saa mennä lepäämään jos ei jaksa kävellä ja heitellä. Eilen nukkui väylät 12-17 ja sen jälkeen katseli rinkassa vielä vikan väylän heittelyä.

Jaksaa kyllä kävellä mukana koko kierroksenkin, mutta tuo rinkka hyvä lisä olla mukana, rattaiden kanssa paljon tarkempaa mihin radalle menee.

Etiketti pojalla jo kohtalaisen hyvin hallussa, muistuttelen aina jos meinaa heittää kun joku edellä. Kanssa pelaajat osannee sanoa paremmin häiritseekö heitä pojan läsnäolo, mutta en usko. itse pidän huolen ettei väylälle jäädä kuhnailemaan liikoja. Ei pojan läsnäolo suuremmin hidasta poolin pelaamista, käytännössä heittää avausheiton muiden jälkeen ja sen jälkeen hakee kiekon, kuljettaa sen väylän läpi ja mahdollisesti puttaa sisään. Eli kahdella heitolla koriin kuten kuuluukin.  8)

En poikaa suuremmin aja harrastuksen kimppuun muuten kuin kierroksille ottamalla ja kehumalla suorituksia. Ajatuksella "Toivottavasti tykästyy luonnostaan" sopii minulle. Frisbeegolf on yksi mahtava laji monien joukossa. Poika sen kyllä ottaa omakseen jos siltä tuntuu.