Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Ohjeita voiman siirron kehittämiseen  (Read 24935 times)

Offline jme

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 142
  • Tali / Oittaa
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janimatti Ellonen
  • Seura: Talin tallaajat
Ohjeita voiman siirron kehittämiseen
« on: 01.08.17 - klo:08:59 »
Olen huomannut, että monen vuoden aktiivisen harrastamisen jälkeen en saa heittoihini tarpeeksi voimaa. Eli käytännössä heitän pääosin käsivoimin. Heitot kantautuvat sinne 80m kohdalle pääsääntöisesti. Välillä lähelle 100 metriä.

Olen ymmärtänyt heiton anatomian siten, että kun on saavuttanut täyden taakse viennin, niin varsinainen heitto alkaa sillä, että takimmainen jalka alkaa kääntymään sisäänpäin siten, että polvi painuu alaspäin. Tästä seuraa se, että lantio alkaa kääntymään ja hartiat, jotka sitten tuovat heittokäden core-alueen kohdalle, josta sitten käynnistyy varsinainen kiihdytys ja follow through.

Yhdeksi ongelmaksi olen todennut sen, että en saa siirrettyä voimaa takimmaiseelta jalalta (vasen jalka, olen RHBH) etummaiselle heiton aikana. Usein myös takimmainen jalka laahaa perässä.

Onko ideoita sille, että miten voisin harjoitella ja kehittää voiman siirtoa? Löytyykö keinoja, jolla tätä voisi harjoitella esim ihan kotona?

PDGA #97567

Offline ghorkki

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 324
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Könönen
  • Seura: Deep in the Forest
Vs: Ohjeita voiman siirron kehittämiseen
« Reply #1 on: 01.08.17 - klo:11:29 »
Mites sulla lätty lentää paikaltaan vs vauhdin kanssa? Millä menee 100m tuntumaan ja  miten putterit ja midarit lentää suhteessa draivereihin?

Voi olla vähän muustakin kiinni tuo distance kun pelkästään jalkatyöskentelystä niin olisi hyvä nähdä videoo itse heitosta.  ;)

Voimaa sulla on varmasti, mutta uskoisin että se voimasiirto on enemmän ajoituksesta kiinni. Yksi hyvä tekniikka on mennä kylki edelläheittosuuntaan, jalat ihan peräkkäin, oikea edessä ja vasen takana, siitä sitten samaan aikaan käsi taakse kun oikea jalka menee eteenpäin, pönkkä maahan ja veto.

Offline jme

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 142
  • Tali / Oittaa
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janimatti Ellonen
  • Seura: Talin tallaajat
Vs: Ohjeita voiman siirron kehittämiseen
« Reply #2 on: 01.08.17 - klo:12:42 »
Pienellä vauhdilla (uskon että vauhti itsessään ei tuo pituutta mulla, mutta auttaa rytmityksessä) saatan saada 100m.

Unohtuikin mainita.

Ilman vauhdinottoa saan sinne 85m about driverilla (TL3/sidewinder). Midareilla about samaan. Puttereilla vähän vähemmän metrejä. Nää siis hieman summamutikassa arvioitu.

Tänä aamuna kun kävin lähellä sijaitsevalla jalkapallokentällä niin sain sidewinderin vauhdinotolla pari kertaa maaliviivalta toiselle, tosin pienellä skipillä.

Kun yritin vastaavaa ilman vauhtia niin jäi 10-15m siitä. Putterit sain paikaltaan vähän yli keskiviivan ja midarit 10-20m yli keskiviivan.

En ole mitannut kyseisen kentän pituutta. Jalkapallokenttien pituudet voivat jonkin verrat erota. Pitääkin lähipäivinä ottaa mittanauha mukaan ja mitata. Veikkaan, että kentän pituus on about 100m.

Ongelma voi olla myös ajoituksessa. Pääsen ehkä availemaan keskiviikkona, joten yritän muistaa ottaa statiivin mukaan ja kuvata vähän :)
PDGA #97567

Offline jme

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 142
  • Tali / Oittaa
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janimatti Ellonen
  • Seura: Talin tallaajat
Vs: Ohjeita voiman siirron kehittämiseen
« Reply #3 on: 01.08.17 - klo:12:50 »
Mulla on muutenkin ollut pahoja ongelmia ajoituksen, nokkakulman, pyöristymisen ja liian kovan vauhdinoton kanssa (Slow is smooth, smooth is far) ja yritän korjailla niitä, yksi kerrallaan.

Alla olevalla videolla  Nate sanoo mm. että yksi yleinen ongelma on se, että ihmisten takimmainen jalka laahaa perässä avauksen aikana, jonka seurauksena takimmainen jalka ei tuo mitään voimaa heittoon; vauhti tulee käytännössä vain kädestä. Hyvän heiton jälkeen takimmaisen jalan pitäisikin olla etummaisen jalan edessä.

Tätä minulle tapahtuu ja tähänkin olen nyt hiljattain yrittänyt puuttua.

« Last Edit: 01.08.17 - klo:12:51 by jme »
PDGA #97567

Offline jme

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 142
  • Tali / Oittaa
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janimatti Ellonen
  • Seura: Talin tallaajat
Vs: Ohjeita voiman siirron kehittämiseen
« Reply #4 on: 03.08.17 - klo:08:36 »
Tänään kävin uudestaan harjoittelemassa avauksia. Kuvamatskua on, mutta en ole vielä ehtinyt prosessoida sitä.

Lisäksi mittasin jalkapallokentän sekä koko tekonurmen pituuden (jalkapallokenttä: 100m, koko tekonurmi: noin 112m).

Aloitin taas kerran heittämällä ns stand still -asennosta. Kiekot lensivät pääosin 55m-70m alueelle. Muutama alle 50m (epäonnistuneet) ja muutama vähän yli 70m.

Loput pari heittokierrosta heitin rauhallisella vauhdinotolla (x-step), jolloin kiekot lensivät pääosin 70m-85m välille ja muutama 95-110m. Eli jonkin verran auttaa tuo vauhdinotto. Mitoissa on mukana mahdolliset skipit. Koska kyseessä hyvin tasainen tekonurmi niin skippejä tulee lähes joka kerta.
PDGA #97567

Offline Tamohorski

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 134
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Nikkanen
Vs: Ohjeita voiman siirron kehittämiseen
« Reply #5 on: 24.11.17 - klo:15:36 »
Mikäli vasen jalkasi laahaa perässä ja jää taakse rajoittaa tämä lantion kiertoa mikä syö keskikehon voimantuottoa ja näin ollen tehokkain osasi kehostasi toimii vajaalla teholla. Siitä siis pitäisi ainakin harjoitella eroon. Tosin parempi kai sekin kuin se, että täällä heittäjä toimii vajaalla pakalla.
« Last Edit: 24.11.17 - klo:15:39 by Tamohorski »

Offline jme

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 142
  • Tali / Oittaa
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janimatti Ellonen
  • Seura: Talin tallaajat
Vs: Ohjeita voiman siirron kehittämiseen
« Reply #6 on: 24.11.17 - klo:20:34 »
Minulla tekee vaikeuksia omata oikea oppinen voimansiirto ja ajoitus. En vaan mitenkään saa edes vahingossakaan tunnetta, että saisin tehoja irti muusta kuin käsistäni. Olenkin nyt yrittänyt enemmn keskittyä tarkkuuteen kuin epätoivoisesti lisämetrien metsästämiseen.
PDGA #97567