Frisbeegolf-keskustelu > Treenipäiväkirjat
Tuplabogeyn rataseikkailut
Tuplabogey:
#7
6.6.2018 Karstula
Karstula Frisbeegolf (B2)
Seuraavaksi Karstulan Frisbeegolfrata. Tänään rataan tutustuminen suoritetaan viikkokisojen merkeissä. Olen toki aiemminkin käynyt radalla yhteensä ehkä noin 10 kertaa, yleensä radalla tulee käytyä pari kertaa kesässä. Alun perin Karstulan rata oli ainoastaan 9-väyläinen, mutta se laajeni 18-väyläiseksi kaksi vuotta sitten. Frisbeegolfradat sivustolla rata on vielä 9-väyläisenä, mutta kyllä 18 väylää radalta löytyy. (Kuulemma uudet väyläkuvaukset sivustolle ovat juuri työn alla).
Väylä 1 (Par 3)
Suorahko 87-metrinen väylä loivaan ylämäkeen. Korille pääsee joko kämmen- tai rystyreittiä pitkin, suoran linjan blokkaa pari mäntyä. Autotie oikealla on outtia, mutta se ei juurikaan vaikuta heittoon. (par)
Väylä 2 (Par 3)
63-metrinen melko tiukkaan vasemmalle kaartuva hysseväylä. Heiton pitää mennä oikeastaan koko matka koivutunnelia pitkin, muuten melko avointa. (par)
Väylä 3 (Par 3)
78-metrinen suora väylä pururataa pitkin. Väylän oikea puoli melko tiheää koivikkoa, mutta vasemmalta puolen on avoimempaa. (par)
Väylä 4 (Par 3)
Suora noin 100 metriä pitkä väylä. Avaus heitetään metsän puolelta pururataa pitkin kohti hieman oikealla olevaa koria. Jos ei pysy pururadalla, niin molemmat puolet metsää on tiheää mörriä ja lisäheittoja tulee. Oikealla puolen on myös todella märkää maastoa. Kori sijoitettu hienosti suurehkon kiven päälle. (par)
Väylä 5 (Par 3)
81-metrinen väylä loivaan ylämäkeen. Tällä väylällä ei oikeastaan ole mitään selkeää reittiä korille. On mahdollisuus heittää suoraan todella pieneen väliin, tai sitten hyssellä puiden takaa ja toivoa, että päätyisi korin läheisyyteen. Metsän jälkeen kori on avoimella paikalla. (par)
Väylä 6 (Par 3)
115-metrinen väylä ylämäkeen. Tämä on ehdottomasti radan vaikein väylä saada birdie. Avaus heitetään hieman oikealle kaartuvaan mäntykujaan ja jotta korin juureen pääsisi, niin se vaatii varmaankin noin 140-metrisen heiton. Väylän molemmat puolet on harvaa mäntymetsää.
Päivitystä:Tiitä viety vielä pari kymmentä metriä taaksepäin pari viikko sitten. Eli on muuten samanlainen, mutta pituus väylällä tällä hetkellä noin 135 metriä. (par)
Väylä 7 (Par 3)
Noin 90-metrinen loivasti oikealla kaartuva väylä. Tiipaikka on korkealla kallion päällä josta heitetään jyrkkään alamäkeen kohti takana olevaa järveä. Tiipaikan ja korin korkeusero varmaan noin 10 metriä. Väylän maasto todella kallioista, kannattaa olla todella varovainen kun tiiltä lähtee kohti koria kävelemään. Kori on hienosti kallion reunalla, eli jos heittää pitkäksi, niin pudotus on suuri. Väylällä myös muutama suuri siirtolohkare, jotka vaikeuttavat heittoa. Visuaalisesti tämä on todella hieno väylä. (par)
Väylä 8 (Par 4)
Noin 120-metrinen, todella tiukka par 4-pilliväylä. Väylä kaartuu koko matkan hieman oikealle. Onnistuneella heitolla mahdollisuus päästä lähelle koria, mutta jos vähänkin epäonnistuu niin par-tuloksen saa unohtaa. Väylän molemmat puolet on todella tiheää metsää, josta ei meinaa päästä läpi. Kannattaa todellakin pysyä väylällä koko matkan. (birdie)
Väylä 9 (Par 3)
Noin 100-metrinen väylä alamäkeen. Väylän molemmat puolet on tiheähkö metsää. Oikealla reunalla on myös melko jyrkkä pudotus kallion reunalta. (par)
Väylä 10 (Par 3)
Noin 90-metrinen väylä heitetään loivaan ylämäkeen. Kori sijaitsee todella suuren ja jyrkän kallion päällä, joka nousee noin 6 metriä ylös muusta maastosta. Todella vaikea paikka putata, jos ei jää kiekko ketjuihin, niin rollaaminen alas on varmaa ja taas sama ralli uudestaan (kannattaa vain seiftata putti alle, jos vähänkään epäilyttää). Todella haastava väylä juurikin korin sijoituksen vuoksi. Hyvä että radoilta löytyy yleensäkin tällaisia vähän normaalista poikkeavia väyliä. (tuplabogey)
Väylä 11 (Par 3)
Noin 85-metrinen väylä heitetään pilliin ja jyrkähköön alamäkeen. Oikealla puolen lähellä tiitä on mando, joka on kierrettävä vasemmalta (ei dropparia). Mando estää ainoastaan oikealta hysseheiton avonaista pururataa pitkin. (birdie)
Väylä 12 (Par 4)
Noin 150-metrinen par 4-väylä. Tiiltä aukeaa avonainen pururata, mutta oikealla oleva autotie on outtia. Sweetspot on suuren kuusen vieressä, josta alkaa tiukka metsäränni vasemmalle kohti koria pienen kallion yli. Kakkosheiton joutuu yleensä heittämään sokkona, koska korkean kumpareen vuoksi koria ei näy. (birdie)
Väylä 13 (Par 3)
Noin 85-metrinen loiva hysseväylä alamäkeen. Kori on kahden suuren kallion välissä laaksossa. Vaikka olisi avauksen jälkeen lähelläkin koria, niin ei ole itsestäänselvyys, että pääsee tasaiselta puttaamaan. (birdie)
Väylä 14 (par 4)
Noin 130-metrinen Par 4-väylä. Avaus heitetään vasemmalle jyrkkään alamäkeen pururataa pitkin ja toivotaan, että päästään ylös korille johtavaan väylään (sweetspot). Jos korille johtavaan aukkoon ei pääse niin jatkoheitto on todella hankala (noin 15m leveä aukko). Väylän molemmat puolet ovat tiheää metsää. Väylä on oikeastaan kaksiosainen, avaus alamäkeen vasemmalle jatkoheitto heitetään suoraan jyrkkään ylämäkeen. Korin takana on kallioseinämä, joten ei tarvitse pelätä sitä, että heittää pitkäksi. (par)
Väylä 15 (Par 3)
103-metrinen metsäväylä loivaan ylämäkeen. Alkumatka mennään pururataa pitkin ja vasemmalla puolella olevaa koria suojelee pari suurta kuusta. Korin takana suuria kalliolohkareita, joten jos avaus jää lyhyeksi, niin puttia saa reilusti kokeilla koska takana on stoppari. (par)
Väylä 16 (Par 4)
174-metrinen väylä heitetään alamäkeen, koko matka mennään pururataa pitkin. Jos et pysy avauksella pururadalla tai sitä ympäröivissä ojissa, niin jatkoheitot vaikeutuvat todella paljon. Molemmat puolet ovat tiheää metsää ja korille ei oikeastaan löydy reittejä. Kori sijoitettu hienosti pieneen rinteeseen, joka tuo pitkiä rolleja puttiin, jos kiekko ei jää ketjuihin. (birdie)
Väylä 17 (Par 3)
Oikealle alamäkeen kaartuva 76-metrinen väylä. Noin 30 metriä tiistä on oikealla puu, jossa on mando, joka on kierrettävä vasemmalta (ei dropparia). Leveät kuusen oksat nappaavat heiton alas jos ei osu kunnolla väylään. Tiiltä avautuu hienosti taustalla oleva järvi. (birdie)
Väylä 18 (Par 3)
63-metrinen suora väylä heitetään järven rannasta. Radan helpoin väylä, koko matka mennään melko avoimella. Oikealla olevat männyt blokkaavat helpon hysseheiton, joten suora putteriheitto on oikeastaan ainoa oikea vaihtoehto. (par)
Lopputulos: -4
Radan paras väylä: Mielestäni väylä 7 on paras, koska se on visuaalisesti hieno ja haastava. Heitetään oikealla kaartuvaan jyrkkään alamäkeen kohti järveä. Ja pienikin virhe heitossa, niin tulee vaikeuksia. Kori on hienosti sijoitettu kallion reunalla.
Rata sijaitsee kauniin järven rannalla ja on visuaalisesti hieno. Väylät on hyvin suunniteltuja, todella monipuolisia ja korkeuseroja on paljon. Tiipaikat olivat pääsääntöisesti hyvässä kunnossa, paria poikkeusta lukuun ottamatta. Väylien väliset siirtymät eivät ole kovin pitkiä ja seuraavalle väylälle löytää helposti. Väylät hyvin hoidettuja ja ei juurikaan mitään aluskasvillisuutta. Suurin osa väylistä on tiukkoja metsäväyliä, joten väyliin on todellakin heiton osuttava. Puttikori löytyy ensimmäisen väylän läheisyydestä.
Miinuksia tulee jonkin verran märkyydestä, muutamalla väylällä oli hieman suomaista märkää maastoa väylien sivussa ja siirtymillä, joten kengät voivat hieman kastua. Muutamien väylien siirtymät oli myös melko kallioista maastoa, joten kannattaa katsoa mihin astuu. Joihinkin paikkoihin olisi ehkä portaat tervetulleet. Väyläopasteet olivat myös muutamalla väylää hieman huonossa kunnossa ja haalistuneet, mutta uudet on tulossa, niitä ei ole vielä vain kiinnitetty.
Karstulan frisbeegolfradalle kannattaa todellakin suunnata.
Oma rataennätys: -7
Rata-arvostelu
Radan puitteet:1.7
Radan kunto:2.0
Radan toteutus:2.0
Yleisfiilis radasta:2.0
Loppuarvosana: 7.7
Tuplabogey:
#8
15.6.2018 Perho
Paavonkallio (A1)
Seuraavaksi Perhossa oleva Paavonkallion frisbeegolfrata. Tänään rataan tutustuminen suoritetaan jälleen viikkokisojen merkeissä. Olen aiemmin käynyt radalla yhden ainoan kerran kaksi vuotta sitten, silloin radalla oli niin märkää, että päätin että toista kertaa en mene :). Mutta näin se mieli muuttuu ja nyt taas parin vuoden tauon jälkeen rohkeasti radalla. Nyt on ollut ainakin niin kuiva alkukesä, jotta radalla ei pitäisi olla märkää. Rata on tehty vuonna 2009, mutta ilmeisesti muutama muutos radalle on tehty viime kesänä. Rata sijaitsee melko suomaisessa maastossa ja myötäilee pururataa. Radalla puttikori ykkösväylän läheisyydessä ja kaikki korit on mallia Amexpo.
Väylä 1 (Par 3)
70-metrinen hysseväylä pururataa pitkin, sisäkurvissa muutama koria suojeleva puu. Aika lyhyt tiimatto joka on hieman myös painunut keskeltä. (par)
EDIT: väylää pidennyt noin 20m, nyt noin 100 metrinen väylä.
Väylä 2 (Par 3)
65-metrinen suora tiukka pilliväylä metsässä. Koria ennen on pieni kallio, jonka takana kori sijaitsee. Oikealla puolella väylää on melko märkää. (birdie)
Väylä 3 (Par 3)
75-metrinen oikealla kaartuva väylä. Noin 40 metrin päässä tiistä on mando, joka on kierrettävä vasemmalta. Mandon vieressä on kyhäiltynä myös dropparia, josta merkkinä puunlankku. Todella tiukka väylä ja heiton pitää mennä todella läheltä mandoa. (par)
Väylä 4 (Par 3)
Tiukkaan vasemmalle kaartuva 75-metrinen pilliväylä. Korin läheisyydessä on hieman avoimempaa. Väylällä melko märkää normaalisti ja väylälle on tehty pitkospuut. (birdie)
EDIT:Väylää pidennetty jälleen parikymmentä metriä, nyt noin 95 metrinen.
Väylä 5 (Par 3)
70-metrinen täysin suora tiukka pilliväylä metsässä, korin läheisyydessä jälleen avoimempaa. Väylän sivuilla on melko harvaa metsää. (birdie)
Väylä 6 (Par 3)
95-metrinen väylä avataan pururadalta. Väylällä on kaksi vaihtoehtoa, joko vasemmalta suoraan pururataa pitkin tai sitten melko avointa hysseväylää pitkin oikealta puolelta. Oikealla puolen heittoa hieman haittaa jonkun matkan päässä edessä olevat kuntoiluvälineet (kiipeilyteline). Väylä on melko harvaa mäntymetsää, eli jos avaus epäonnistuu, niin korille kyllä löytyy yleensä välejä. (par)
Väylä 7 (Par 4)
150-metrinen par 4-väylä, radan pisin väylä. Avaus heitetään suoraan alamäkeen pururataa pitkin, pururadan oikeassa reunassa, noin 45 metriä tiistä on mando, joka täytyy kiertää vasemmalta puolen (Ei dropparia). Sweetspot on pururatojen risteyksessä, noin 60 metriä suoraan tiistä. Sen jälkeen väylä kääntyy 90 astetta oikeaan pururataa pitkin, kori on hieman oikealla, noin 65 metriä risteyksestä. Missään tapauksessa väylä ei ole ilmoitettua 150 metriä. Väylän oikea puoli on hirveää mörriä ja pusikkoa, sinne EI kannata mennä. (birdie)
Väylä 8 (Par 3)
100-metrinen suora väylä pieneen alamäkeen suota pitkin. Tiimatto on aivan vinossa, todella vaikea heittää. Väylä ei ole kyllä 100 metriä pitkä, oikeasti ehkä noin 85 metriä. Väylällä on melkein koko matkan pitkospuut märkyydestä johtuen. Väylä on leveä ja melko avoin, mutta molemmat reunat ovat melko tiheää metsää jälleen. (par)
Väylä 9 (Par 3)
80-metrinen suora tiukka metsäpilliväylä. Molemmat puolet ovat melko tiheää metsää. Korin läheisyydessä, myös puita, jotka vaikeuttavat puttaamista. (bogey)
Väylä 10 (Par 3)
75-metrinen tiukka suora väylä, korin läheisyydessä hieman avoimempaa. Pituus ei oikeasti ole ehkä ihan, niin pitkä kuin on ilmoitettu. (birdie)
Väylä 11 (Par 3)
Radan lyhin väylä 55 metriä. Avaus heitetään avoimelta sähkölinjan alta, väylä kääntyy todella jyrkkään oikealle. Jos heittää avauksen outtiin pitää mennä dropparille. Dropparia on todella vaikea löytää, mutta on se merkitty sinne kyltillä, noin 20 metriä ennen koria. Kori on kallio takana hieman piilossa, ja korin takana on todella lähellä outtia koko matkan (noin 5 metriä korista). Korin edessä on myös muutama tiheä kuusi vaikeuttamassa puttia ja korin läheisyydessä myös todella suuri rollausvaara. (par)
Väylä 12 (Par 3)
60-metrinen suora väylä. Noin 10-metriä tiistä on porttimando, joka tuo lisäjännitystä avaukseen. Pururata oikealla on koko matkan outtia. Myös noin 8 metriä korin takana on outtilinja, joka jatkuu myös väylän vasemmalle puolelle. Todella tiukkaan outtikepeillä tikutettu väylä. Kori sijaitsee hienosti kallion laella, eli putissa on taas suuri rollausvaara. (birdie)
Väylä 13 (Par 4)
Radan toinen par 4-väylä on 135 metriä pitkä ja U-kirjaimen mallinen. Eipä ole vielä tullut vastaan tämän muotoista väylää. Avaus heitetään vasemmalle kaartuen pururataa pitkin. Sweetspot on U-kirjaimen pohjalla, josta lähtee suora väylä kohti koria metsän läpi. Toinen vaihtoehto on jatkaa pururataa pitkin ja heittää jälleen vasemmalle kaartuva heitto. Jos valitsee suoran reitin, niin metsä on melko tiheää ja kori on piilossa kuusten takana. Väylällä kannattaa pysyä. (par)
Väylä 14 (par 3)
80-metrinen melko suora väylä alamäkeen. Jälleen kaksi vaihtoehtoa, joko hyssellä pururataa pitkin tai suoraan pilliin metsän läpi. Korin maasto melko avonaista. (par)
EDIT:Väylää pidennetty taas noin 20 metriä, joten nykyään noin 100 metrinen väylä.
Väylä 15 (Par 3)
80-metrinen väylä heitetään loivaan alamäkeen hieman sokkona, sillä kori ei näy tiille. Koko matka mennään jälleen pururataa pitkin. Korin takana suuri kivenlohkare, joka estää pitkäksi menevät heitot. Kivi vaikeuttaa myös puttaamista tietyiltä suunnilta. (par)
Väylä 16 (Par 3)
65-metrinen, oikeastaan suora väylä heitetään radan jyrkimpään ylämäkeen. Aluksi mennään pururataa pitkin ja sitten kori on hieman oikealla. Suoran heiton blokkaavat muutamat männyt korin edessä. Kori sijaitsee kallion laella ja jos heitto jää lyhyeksi, niin kiekko rollaa aivan varmasti alas. (par)
Väylä 17 (Par 3)
60-metrinen suora väylä alamäkeen. Heittopaikka aika heikossa kunnossa ja heittosuunta on aika ihmeellinen, koska heitetään oikeastaan siihen suuntaan mistä tultiin ja kun kiekon on saanut koriin, niin joutuu taas kävelemään takaisin avauspaikalle, josta jatketaan seuraavalle väylälle. Korille ei ole oikeastaan mitään selkeää väylää, toivotaan vain että kiekko ei osu puihin. Kori on kallion reunalla, joten heitto menee todella helposti pitkäksi, jos nyt sattuu jostain välistä kiekko menemään läpi. Radan huonoin väylä, en oikein ymmärrä mitä tässä on ajateltu. (par)
Väylä 18 (Par 3)
75-metrinen hieman vasemmalle kaartuva väylä heitetään alamäkeen pururataa pitkin. Väylällä melko paljon pajupuskia ja koria ennen on suuri vesilammikko. (par)
EDIT: Jälleen väylää pidennetty 20 metrillä, nyt 100 metrinen väylä.
Lopputulos: -5
Radan paras väylä: Mielestäni väylä 16 on paras, koska se on visuaalisesti hienoin ja siinä on eniten korkeuseroa. Heitetään ylämäkeen ja kori hienosti kallion laella. Väylä poikkeaa radan muista väylistä, jotka ovat melko lailla muuten samankaltaisia keskenään.
Väyläopasteet ovat kunnossa ja seuraavalle väylälle on helppo löytää. Vähän pidemmillä siirtymillä on myös nuolia, jotka ohjaavat seuraavalle väylälle, joten ei varmasti pääse eksymään. Tiipaikat olivat pääsääntöisesti ihan ok kunnossa, paria poikkeusta lukuun ottamatta. Tiimatot ovat kyllä hieman lyhyet ainakin omaan makuuni. Väylät ovat ihan pelattavassa kunnossa, toki muutamalta väylältä löytyy jokunen pajupusikko, mutta niiden kanssa kyllä pärjää. Aluskasvillisuutta ei juurikaan ole, joten kiekot löytyvät helposti.
Miinuksia tulee radan märkyydestä, moni väylä sijaitsee suopohjaisessa maastossa ja normaali kesinä siellä on todella märkää, toki joillekin väylillä oli tehty pitkospuita. Amexpon korit löytyy joka väylältä ja niihin puttaaminen tuo aina lisäjännitystä ja osa ketjuista oli jo hieman ruosteessa. Radan kaikki väylät olivat melko lailla samankaltaisia keskenään eli noin 70 metrisiä metsäpilliväyliä, joten vaihtelua ei oikeastaan tule. Väyläsuunnitteluun voisi ehkä hieman paneutua lisää. Väylien 11 ja 12 outtikepitys oli melko erikoinen ja todella tiukka ja muutaman väylän dropparia oli vaikea löytää. Ilmoitetut väyläpituudet eivät jokaisella väylällä pidä paikkaansa, vaan ovat huomattavasti lyhyempiä. Radalla ei myöskään oikeastaan ole korkeuseroja, vaan kaikki väylät heitetään enemmän tai vähemmän tasaisella. Muutaman väylän sivustat kaipaisivat ehkä hieman raivausta, koska tiheää pusikko löytyy melko lailla, toki ei sinne kannata heittää :).
Perhon rata on yksi rata muiden joukossa, mutta ei oikein säväyttänyt.
EDIT: Radalla käyty 20.7.2020. Useaa väylää on pidennetty parikymmentä metriä, joka on huomattavasti parantanut ja etenkin vaikeuttanut väyliä. Todellakin hyviä muutoksia on rataan tehty.
Oma rataennätys: -6
Rata-arvostelu
Radan puitteet:1.5
Radan kunto:1.4
Radan toteutus:1.5
Yleisfiilis radasta:1.5
Loppuarvosana: 5.9
Tuplabogey:
#9
26.6.2018 Vimpeli
Lakis Frisbee
Seuraavaksi Vimpelissä sijaitseva Lakis Frisbee-rata. Tänään rataan tutustuminen suoritetaan kaverin kanssa, leikkimielisen ”Vimpelin herruus” -kisan merkeissä. Olen aiemmin käynyt radalla yhden ainoan kerran kaksi vuotta sitten ja silloin rata oli juuri perustettu ja kaikki oli silloin vielä hieman kesken. Rata on tosiaan perustettu vuonna 2016 ja väyliä löytyy 18 kpl. Rata sijaitsee paikallisessa laskettelukeskuksessa Vimpelin Lakeaharjulla, joten korkeuseroja on odotettavissa. Kaikki korit mallia Prodiscus.
Väylä 1 (Par 4)
137-metrinen väylä laskettelurinnettä pitkin jyrkkään ylämäkeen. Eli heti ensimmäisellä tiillä saa kylmiltään repäistä oikein kunnon siivun. Sweetspot on suurin piirtein keskellä rinnettä, josta väylä jatkuu hieman metsän puolelle oikealle. Kori sijoitettu hienosti kallioiden väliin. Todella hieno aloitusväylä. (par)
Väylä 2 (Par 3)
65-metrinen todella tiukkaan oikealle kääntyvä väylä ylämäkeen suuren kumpareen yli. Koria ei näy tiille saakka. Avaus heitetään hieman metsän puolelta ja sitten väylä kaartuu laskettelurinnettä pitkin ja kori on kumpareen jälkeen notkelmassa. (par)
Väylä 3 (Par 3)
129-metrinen suorahko väylä todella jyrkkään ylämäkeen. Koko matka mennään oikeastaan laskettelurinnettä pitkin. Noin 40-metriä ennen koria on oikealla reunalla suuri kumpare (hyppyri), joka vaikeuttaa lähestymistä. Kori on hieman metsän puolella väylän oikealla reunalla ja on todella hienosti sijoitettu kallion reunalle. Eli jos puttaa ohi, niin paluuputti ei todellakaan ole helppo. (par)
Väylä 4 (Par 3)
85-metrinen suora väylä radan jyrkimpään ylämäkeen, korille pääsemiseksi vaaditaan ainakin 130-metrinen heitto. Koko matka mennään avointa laskettelurinnettä ja kori on koko mäen huipulla. Tiipaikka on hieman vaarallisessa paikassa ja tiin reunalta on pudotusta metrin verran. Tiin edessä on myös yksi koivu, joka blokkaa suoran heiton, joten on kierrettävä se oikealta puolelta hysseheitolla. Kori on jälleen sijoitettu hienosti mäen reunalle, joten rollausriski on suuri. Mäen laki on myös todella tuulinen paikka, joka tuo lisäjännitystä puttiin. (par)
Väylä 5 (Par 4)
174-metrinen suora väylä todella jyrkkään alamäkeen laskettelurinnettä pitkin. Avauspaikalta avautuu aivan mielettömän hienot näkymät alas, jossa Lappajärvi näkyy taustalla. Monellakaan radalla ei ole näin hienoa maisemaa. Koska avauspaikka on koko mäen laella, niin siellä tulee aina vastaan ja kovaan. Avausheittoa kannattaa seurata todella tarkasti mihin laskeutuu, koska koko mäki on jonkin verran heinien peitossa ja kiekon löytäminen on vaikeaa välillä. Väylä on todella leveä, joten metsän puolelle tuskin joutuu. Kori sijaitsee väylän oikeassa reunassa ja on jälleen pienen pudotuksen reunalla. Todella hieno väylä. (par)
Väylä 6 (Par 3)
92-metrinen suora väylä loivaan alamäkeen poikkirinteessä. Ensimmäinen 50 metriä on kokonaan avointa, jonka jälkeen väylä kapenee kujaksi ja putoaa entisestään alemmaksi. Vasen puoli on mörriä. Tällä väylällä saa hienosti liidättää midaria, mutta väylän aukkoon on todellakin osuttava, muuten tulee paljon vaikeuksia. (par)
Väylä 7 (Par 3)
92-metrinen väylä loivaan ylämäkeen. Väyläkartta näyttää, että väylä olisi suora, mutta todellisuudessa tii on asennettu aivan ihmeellisesti poikittain suhteessa väylään. Eli noin 15 metriä tiistä väylä kaartuu 90 astetta oikeaan jonka jälkeen väylä jatkuu 80 metriä ylämäkeen. Sisäkurvissa on paljon puita, joten millään heitolla ei korille kyllä pääse. Väylän molemmat puolet ovat tiheää männikköä. Onkohan tii tehty vahingossa väärään paikkaan? Aivan ihmeellinen väylä. (tuplabogey)
Väylä 8 (Par 4)
187-metrinen suora väylä alamäkeen tietä pitkin. Oikea puoli melko avointa, mutta välissä on noin 15 metriä leveä kaistale, jossa aluskasvillisuus on todella rehevää. Tälle väylälle saa helposti kiekon hukattua ja niinhän minulle kävikin >:(. Sweetspot on keskellä tietä kumpareen laella. Väylä jatkuu suorana alas ja kori on avoimella, mutta hirvessä ruoho/vattupusikossa, eli on vaikea putata. Vasemmalla puolella oleva metsäkään ei ole mikään mukava paikka, jos kiekko sattuu sinne lipsahtamaan. (triplabogey)
Väylä 9 (Par 3)
79-metrinen väylä alamäkeen laskettelurinnettä pitkin. Kori on väylän oikeassa reunassa, joten kämmenheitto on luonnollinen valinta. Noin 10 metriä tiistä on jotain rautaputkia, jotka blokkaavat matalan heiton. Korin vieressä on myös joku ihmeellinen koppi, joka vaikeuttaa puttaamista, jos väylän heittää pitkäksi. (birdie)
Väylä 10 (Par 3)
78-metrinen suora väylä, ei mitään esteitä. Avauspaikka on todella lähellä makkaranpaistopaikkaa. Väylällä on noin polvenkorkuinen heinikko koko matkan, joten saa tarkkaan katsoa mihin kiekko laskeutuu. (birdie)
Väylä 11 (Par 3)
Vaihteeksi mennään metsän puolelle. 77-metrinen S-kirjaimen muotoinen väylä. Oikea puoli on tiheää metsää eli sinne ei kannata joutua. Noin 30 metriä ennen koria on melko suuri koivu kaatunut väylän poikki, joka vaikeuttaa lähestymistä. (par)
Väylä 12 (Par 3)
62-metrinen suora väylä väyläopasteen mukaan. Mutta todellisuudessa väylä on niin kapea, jotta sitä pitkin ei kannata heittää. Parempi reitti on heittää vasenta reunaa ja toivoa, että kiekko päätyy korin lähellä. Kori on hienosti sijoitettu kuusien väliin. (par)
Väylä 13 (Par 3)
81-metrinen melko suora väylä kohti huoltorakennusta. Väylän molemmat sivut ovat melko harvaa metsää. Korin vieressä oikealla puolella on melko suuri lautakasa ja muutakin roinaa, jotka vaikeuttavat lähestymistä ja puttia. (bogey)
Väylä 14 (par 3)
71-metrinen väylä avoimella. Ennen koria on metsäpusikko, joka pitää kiertää joko oikealta tai vasemmalta. Oikealla puolella heittoa vaikeuttaa pari sähköpylvästä. Korin läheisyydessä heinikko on vyötäröön saakka, joten taas kerran pitää olla tarkkana mihin kiekko putoaa. (bogey)
Väylä 15 (Par 3)
95-metrinen käytännössä suora väylä. 15 metrin päässä tiistä on sähköpylväs pusikoineen, joten on päätettä heittääkö vasenta linjaa vai oikeaa linjaa. Oikean puoleinen linja on paljon avoimempi ja kiekon löytää helpommin. Ennen koria on noin 10x30 metriä ja 3 metriä korkea energiapuukasa/risukasa ja kori sijaitsee heti kasan päässä. Kasa vaikeuttaa todella paljon lähestymistä ja myös avausheittoa. (par)
Väylä 16 (Par 3)
65-metrinen suora väylä tasaisella. Todellisuudessa väylä on ehkä max. 50m pitkä. Koko matka on taas vyötäröön asti heinää ja nokkosia. Jopa korin sisällä kasvaa nokkosia. Kiekkoa on todella vaikea löytää. (par)
Väylä 17 (Par 3)
67-metrinen väylä avoimella. Noin 25 metriä ennen koria on metsäpusikko (10x10m), joka täytyy kiertää oikealta tai vasemmalta. Taas jälleen kerran koko matkan on lähes vyötäröön saakka kasvavaa heinää ja nokkosta. Tarkkana taas mihin kiekko tulee alas. (par)
Väylä 18 (Par 3)
74-metriä täysin suora väylä avoimella. Korin takana noin 3 metrin päässä on hirveä lähes läpipääsemätön pusikko, eli jos heittää vähänkään pitkäksi niin puttaamaan ei pysty ollenkaan. Koko väylä on taas jälleen kerran koko matkan lähes vyötäröön saakka kasvavaa heinää ja nokkosta. (birdie)
Lopputulos: +4
Radan paras väylä: Mielestäni väylä 5 on paras, koska tiiltä avautuvia hienoja maisemia ei löydy kyllä mistään muualta lähiseudun radoilta. Korkeuseroa tiin ja korin välissä on noin 30 metriä ja heitetään alamäkeen laskettelurinnettä pitkin. Todella hieno väylä.
Väyläopasteet ovat erinomaisessa kunnossa ja seuraavalle väylälle on melko helppo löytää. Vähän pidemmillä siirtymillä on myös nuolia, jotka ohjaavat seuraavalle väylälle, joten ei pitäisi päästä eksymään. Toki paria heittopaikka sai jonkin aikaa etsiä heinikosta. Tiipaikat olivat pääsääntöisesti ihan ok kunnossa, mutta kaikki tiit olivat melko lyhyitä ja väylän 4 tii oli mielestäni jopa vaarallinen. Rata alkaa muutamalla aivan erinomaisella väylällä. Eli väylät 1-6 ovat aivan kilpailukykyisiä monien huippuratojenkin kanssa, mutta muutama väylä oli ihan ok, ja puolet väylistä aivan hirveitä.
Miinuksia tulee aluskasvillisuudesta, joka oli aivan hirveää radan viimeisillä väylillä 10,14,15,16,17,18. Heinikkoa ja nokkosia oli vyötäröön saakka käytännössä koko väylän mitalta. Yksin ei kannata lähteä heittämään vaan kannattaa aina olla joku kaveri mukana, jotta ainakin toinen on aina spottaamassa mihin kiekko laskeutuu. Nämäkin olisi ihan ok väyliä jos ne niitettäisiin edes kerran kesässä, mutta nyt siellä oli aivan kauheaa. Myös väylällä 8 jyrkässä alamäessä oli sellaista mörriä, jotta sain myös kiekkoni hukkaan. Eli jos tänne radalle lähtee kiertämään, niin luottokiekot kannattaa kyllä jättää kotiin suosiolla. Loppupään väylät vaikuttavat hieman täyteväyliltä, jotta on saatu väkisin 18-väyläinen rata. Rata kaipaisi tosiaan ylläpitoa muutenkin kuin noiden loppupään väylien niitto, sillä usealla radan muullakin väylällä kaivattaisiin raivaussahaa. Radalla ei varmaankaan käy kesäisin oikeastaan ollenkaan porukkaa, koska polkuja ei oikeastaan ollut muodostunut heinikkoon ja ei me siellä tänään ketään muitakaan heittelijöitä kyllä nähty.
Yleisesti radasta. Ensimmäiset 7 väylää antavat todella hienon kuvan, että nyt ollaan huippuradalla, mutta loput väylät pilaavat kokemuksen täysin ja viimeistään 14 väylälle tultaessa tekisi jo mieli lähteä pois. Oma mielipide on, että minun ei varmaankaan tarvitse toista kertaa radalla lähteä jos noita heiniä ei niitetä pois. Tavallaan harmi, että hyvä alku on pilattu näillä lopuilla väylillä ja radan hoitamattomuudella >:(
Oma rataennätys: +4
Rata-arvostelu
Radan puitteet:1.5
Radan kunto:0.6
Radan toteutus: 1.7
Yleisfiilis radasta: 1.2
Loppuarvosana: 5.0
Tuplabogey:
#10
26.6.2018 Vimpeli
Vimpelin Frisbeegolfrata (A1)
Seuraavaksi listalla Vimpelin Frisbeegolfrata. Tänään rataan tutustuminen suoritetaan kaverin kanssa, leikkimielisen ”Vimpelin herruus” -kisan merkeissä. Aluksi kierrettiin Vimpelin toinen rata Lakis Frisbee-rata ja nyt lopuksi tämä Vimpelin Frisbeegolfrata. Olen aiemmin käynyt radalla muutaman kerran, yleensä tulee käytyä pari kertaa kesässä rata kiertämässä. Rata on tosiaan perustettu vuonna 2015 ja väyliä löytyy nykyisin 18 kpl, aikaisemmin rata oli 9-väyläinen, mutta laajennus saatiin tehtyä pari vuotta sitten. Rata sijaitsee kunnan ulkoilualueella/pururadalla ja sen lähi ympäristössä. Radalta löytyy 18 kpl Innovan Discatchereitä.
Väylä 1 (Par 3)
90-merinen lähes suora väylä melko avoimella. Avausta hieman vaikeuttaa edessä oleva melko matala lauta-aita, mutta kun sen yli pääsee, niin korille on melko helppo päästä. Korin läheisyydessä on melko harvaa metsää, joten välejä kyllä löytyy. (par)
Väylä 2 (Par 3)
75-metrinen käytännössä täysin suora väylä avoimella. Väylän oikealla puolella oleva taukotupa blokkaa rystyhysselähestymisen. (birdie)
Väylä 3 (Par 4)
Radan pisin väylä 155 metriä. Väylä menee koko matkan tietä pitkin ja kori on lopussa hieman vasemmalla puolella koivujen keskellä. Tien molemmat laidat ovat tiheää metsää ja sinne ei todellakaan kannata joutua, eli väylällä kannattaa pysyä. (par)
Väylä 4 (Par 3)
88-metrinen väylä, joka kaartuu lopussa oikealle. Avaus heitettään tieltä ja noin 80 metrin päässä tiistä väylä kääntyy 90 astetta oikeaan ja kori löytyy pienen kumpareen päältä noin 10 metriä kurvista. Tien molemmat puolet jälleen tiheää metsää ja sisäkurvista ei pysty oikaisemaan, vaan on mentävä koko matka tietä pitkin. (par)
Väylä 5 (Par 3)
63-metrinen suora pilliväylä tietä pitkin koko matkan. Tämä on ehkä radan helpoin väylä. (par)
Väylä 6 (Par 3)
65-metrinen jyrkästi oikeaan kääntyvä pilliväylä metsässä. Sisäkurvissa myös mando, joka on kierrettävä vasemmalta. Jos mandon heittää väärin, droppari löytyy noin 40 metriä korista. Väylään on todellakin osuttava jos haluaa korille. (par)
Väylä 7 (Par 4)
120-metrinen täysin suora par 4-väylä metsässä. Väylä koko matkan leveydeltään noin 8 metriä. Väylän molemmat sivut ovat melko harvaa metsää, joten välejä korille pitäisi löytyä. Avaus on kuitenkin osuttava, jos ei halua kovasti lukemaa. Kovakätisemmät voivat päästä melko helposti jopa eagleputille. (birdie)
Väylä 8 (Par 3)
98-metrinen vasemmalle kaartuva väylä. Ensimmäiset 85 metriä mennään suoraan tietä pitkin, jonka jälkeen kiekko pitäisi saada feidaamaan muutaman kuusen välistä hieman metsän puolella olevan korin läheisyyteen. Jos heitto feidaa liian aikaisin, tulee ongelmia lähestymisen kanssa. (par)
Väylä 9 (Par 3)
62-metrinen oikealle kaartuva väylä. Koko väylä on melko kapea ja kämmenheiton pitää saada feidaamaan juuri oikean aikaisesti, jotta korille pääsee. Jos heitto menee liian pitkäksi, niin korille on vaikea päästä. Erittäin tekninen väylä. (par)
Väylä 10 (Par 3)
91-metrinen oikealle kaartuva väylä. Jälleen ensimmäiset 80 metriä mennään suoraan tietä pitkin, jonka jälkeen väylä kaartuu jyrkästi oikeaan. Korin läheisyydessä muutama puu, jotka hankaloittavat puttia. (birdie)
Väylä 11 (Par 3)
50- metrinen radan lyhin väylä. Tiin ja korin välissä on paljon puita ja sellaista selkeää linjaa korille ei oikeastaan ole. Voi heittää sekä kämmenellä että rystyllä ja toivoa, että kiekko päätyy korille jostain välistä. Kori on myös tiheän kuusen takana, joka vaikeuttaa puttia jos avaus jää lyhyeksi. (birdie)
Väylä 12 (Par 3)
102-metrinen oikealle kaartuva kapea väylä. Ehdottomasti radan vaikein väylä. Avauspaikka on hieman metsän puolella, jonka jälkeen väylä jatkuu tietä pitkin ja lopuksi kaartuu vielä jyrkästi oikealle metsän puolelle. Väylään on todellakin osuttava ja vielä kovalla heitolla, jotta voi par-tuloksen saada. Väylän molemmilla puolilla oleva metsä on todella tiheää ja etenkin oikealle puolelle ei missään nimessä kannata joutua. Kori on vielä sijoitettu pienen nyppylän päälle, joka tuo lisäjännitystä puttiin. (bogey)
Väylä 13 (par 3)
75-metrinen loivasti vasempaan kaartuva väylä. Noin 30 metrin päästä tiistä on kapea aukko, johon on osuttava, muuten tulee hankaluuksia. Muuten väylän puusto on melko harvaa. Korin takana kaatunut puu, joka vaikeuttaa puttia. (par)
Väylä 14 (Par 3)
83-metrinen hieman oikealle kaartuva väylä alamäkeen. Koko matka mennään tietä pitkin. Väylän vasemmalla puolella on hakattu aukko, joten sen kautta on luonnollisempi yrittää lähestyä. Väylän oikealla puolella oleva metsä on mörriä. Kori on sijoitettu pudotuksen reunalle, joten lyhyeksi jääneen heiton siivoaminen koriin tuo lisäjännitystä. (par)
Väylä 15 (Par 3)
70-metrinen erittäin jyrkkään vasemmalle kaartuva väylä. Sisäkurvissa suuret koivut blokkaavat heittoa. Oikomaan ei myös todellakaan pääse, koska metsä vasemmalla on todella tiheää. Oikea puoli on avoimempaa lukuun ottamatta rakennusta. Kori sijoitettu pieneen notkelmaan. (par)
Väylä 16 (Par 3)
102-metrinen suora väylä pururataa pitkin. Heiton esteenä on suuri mänty noin 40 metriä tiistä ja pieni metsäpuska juuri ennen koria. Jos heitto jää lyhyeksi niin puttaaminen on vaikeaa, johtuen metsäpuskasta. Väylän oikea puoli on tiheää metsää ja vasemmalla hakkuuaukko. (bogey)
Väylä 17 (Par 3)
80-metrinen loivasti vasempaan kaartuva väylä metsässä. Ensin pitää osua kapeaan väliin ja toivoa, että kiekko liitelee korille puiden välistä (ei ehkä selkeää väylää korille). Koko väylän ympäristö on harvaa metsää. Kori sijaitsee hakkuuaukean reunalla, joten ei haittaa vaikka heittäisi vähän pitkäksi. (par)
Väylä 18 (Par 4)
125-metrinen oikealle kaartuva väylä. Aluksi mennään noin 90 metriä aivan suoraan lenkkipolkua pitkin, jonka jälkeen väylä kääntyy todella jyrkästi oikeaan. Väylällä kannattaa pysyä koko matkan sillä molemmat sivustat ovat tiheää metsää. Sweetspot on polkujen risteyksessä. Lähestymistä vaikeuttaa, jonkinlainen hylätty rakennus sisäkurvissa ja muutama suuri mänty. Kori on kuitenkin avoimella paikalla. (bogey)
Lopputulos: -1
Radan paras väylä: Mielestäni väylä 12 on radan paras väylä, koska se on radan vaikein väylä ja vaatii aivan täydellisen heiton, jotta korille pääsisi. Eli sitä odotellessa :D Todella hienosti suunniteltu ja toteutettu väylä.
Väyläopasteet ovat erinomaisessa kunnossa ja seuraavalle väylälle on helppo löytää. Väylien väliset siirtymät ovat todella lyhyitä. Tiipaikat olivat hyvässä kunnossa, mutta niissä kaikissa oli normaalia pidempi karvaista mattoa, josta en henkilökohtaisesti oikein tykkää. Toki kaikki heittopaikat olivat suorassa ja mattoa riittävän pitkästi. Radan väylät ovat kaikki hyvin hoidettuja ja mitään pusikoita ei löydy ja aluskasvillisuutta ei juuri ole, joten kiekot löytyvät helposti. Pääsääntöisesti väylät menevät lenkkeilypolkuja pitkin ja joskus joutuu hieman lenkkeilijöitä odottelemaan tiillä, mutta tämä on ihan normaalia. Todella miellyttävä rata kiertää.
Miinuksia tulee oikeastaan siitä, että radalle ei ole oikeastaan minkäänlaisia korkeuseroja vaan oikeastaan kaikki väylät(1 poikkeusta lukuun ottamatta) on kaikki aivan tasaisella. Myös radan väylät tuntuivat muutenkin melko lailla kaikki samankaltaisia keskenään, mutta tämä varmaan johtuu juuri korkeuserojen puutteesta. Suurin osa väylistä menee melko vilkasta lenkkeilypolkua pitkin ja välillä piti heittää sokkona mutkan taakse, niin sai pelätä ettei vahingossa osu kehenkään mutkan takana.
Yleisesti radasta. Vimpelin Frisbeegolfrata on ihan perus hyvä rata, joka vaatii teknisiä heittoja. ehdottomasti käymisen arvoinen rata.
Oma rataennätys: -1
Rata-arvostelu
Radan puitteet:1.8
Radan kunto:1.9
Radan toteutus:1.7
Yleisfiilis radasta:1.7
Loppuarvosana: 7.1
Tuplabogey:
#11
30.6.2018 Kannonkoski
Piispalan Matkailukeskus
Seuraavaksi Kannonkoskella sijaitseva Piispalan Matkailukeskuksen rata. Tänään rataan tutustuminen suoritettiin vaimon kanssa ulkoilun/lenkkeilyn merkeissä. Koskaan aiemmin en ole radalla käynyt, joten nyt tulee pitkästä aikaa aivan uusi kokemus. Frisbeegolfradat.fi sivuston mukaan radalla on 12 väylää, mutta todellisuudessa sieltä löytyy niitä väyliä 15kpl. Rata sijaitsee kokonaisuudessaan ulkoilualueella/lenkkeily-/pyöräily-/pururadalla. Poikkeuksena yksi väylä, joka on kokonaan metsän puolella. Radan korit ovat kaikki kuluneita Amexpo-koreja. Ensimmäiselle väylälle oli melko vaikea löytää, mutta ykkösväylän heittopaikka löytyy heti jäähallin takaa tai oikeastaan sen nurkalta.
Väylä 1 (Par 3)
74-metrinen suora ja avoin väylä pieneen ylämäkeen asfalttitietä pitkin. Kori sijaitsee väylä oikealla reunalla. Heittopaikan kohdalla iso kuoppa, joten parempi heittää asfaltilta vierestä. (par)
Väylä 2 (Par 3)
71-metrinen suora väylä asfalttitietä pitkin. Korin vasemmalla puolella on pieni metsäsaareke ja väylän oikea puoli on tiheää metsää. Avauspaikka on epätasaisella hiekalla ja väyläopaste keskellä avauspaikkaa. (par)
Väylä 3 (Par 4)
79-metrinen melko suora par 4-väylä pururataa pitkin. En ymmärrä miksi tämä on luokiteltu par 4-väyläksi, koska pituus vain 79-metriä? Molemmat puolet väylän sivustalla on tiheää mäntymetsää, joten väylällä kannattaa pysyä. Väyläopaste jälleen keskellä avauspaikka ja yksi pieni kantokin siitä löytyy, kannattaa heittää hieman vierestä. Kori sijoitettu hieman metsän puolelle vasemmalle, joten puttaaminen on hieman hankalaa. (birdie)
Väylä 4 (Par 4)
80-metrinen suorahko Par 4-väylä loivaan ylämäkeen pururataa pitkin. Jälleen tällainen ihmeellinen par 4-luokitus, vaikka väylä on suora ja lyhyt. Väylällä kannattaa pysyä sillä väylän molemmat puolet ovat tiheää mäntymetsää. Kori taas väylän vasemmalla puolella melko avoimella. Avauspaikka hieman epätasainen, mutta ihan siedettävä. (birdie)
Väylä 5 (Par 3)
69-metrinen suora väylä pururataa pitkin. Väyläopaste jälleen keskellä avauspaikkaa ja sieltä löytyy myös yksi sähkötolppa, joten vauhdinotto on todella hankalaa. Väylän molemmat puolet ovat tiheää mäntymetsää ja kori on hieman väylän oikeassa reunassa metsän puolella. (par)
Väylä 6 (Par 3)
60-metrinen suora väylä pururataa pitkin. Avauspaikka hieman sivussa pois pururadalta ja on aivan kuopalla. Väylällä kannattaa todellakin pysyä koska molemmat puolet ovat radan tiheintä metsää. (par)
Väylä 7 (Par 4)
112-metrinen hieman s-kirjaimen mallinen väylä. Tässä par 4 luokituksen jotenkin ymmärtää, koska suoraan avauksella on vaikea päästä korille. Avauspaikka jälleen epätasainen ja josta on todella hankala heittää oikeaan linjaan. Väylän molemmat sivustat melko harvaa männikköä, joten korille on melko helppo lähestyä. (bogey)
Väylä 8 (Par 3)
102-metrinen s-kirjaimen mallinen väylä alamäkeen pururataa pitkin. Avauspaikan edessä pari mäntyä lähellä joiden välistä on osuttava. Ehdottomasti radan paras ja haastavin väylä. Hienosti suunniteltu väylä ja vaatii todella onnistuneen heiton, jotta pääsisi korille. Väylän molemmat sivut tiheää mäntymetsää, joten jos ei mene koko matkaa pururataa pitkin, niin vaikeuksia on edessä. (par)
Väylä 9 (Par 3)
86-metrinen melko suora väylä pururataa pitkin. Ainoana esteenä väylän keskellä on yksi sähkötolppa, joka vetää heittoja puoleensa. (bogey)
Väylä 10 (Par 3)
56-metrinen väylä metsässä. Väyläopaste on jälleen keskellä avauspaikkaa. Edessä todella paljon puita ja korille ei todellakaan ole mitään selkeää väylää, jota pitkin voisi heittää, vaan ”toivotaan parasta heitto” on se millä mennään. Omaksi heitoksi tälle väylälle valikoitui kämmenrolleri, jolla on suurin todennäköisyys väistää suurin osa edessä olevista puista. Hieman korin takana, on kaadettu sähköpylvään pätkä, joka pysäyttää hienosti rollerit :D. (birdie)
Väylä 11 (Par 2)
47-metrinen suora Par 2-väylä. No nyt tuli itselle ensimmäistä kertaa radoilla vastaan Par 2-luokitus ja en ole oikein varma mitä mieltä tästä olen. Korin ja avauspaikan välissä on ainoastaan pari puuta suojelemassa koria. Avauspaikka on hirveällä kuopalla ja sieltä löytyy myös paljon puun juuria. (par)
Väylä 12 (Par 4)
69-metrinen suora par 4-väylä loivaan alamäkeen pururataa pitkin. Oikeastaan kaksi vaihtoehtoa lähestyä, joko kämmenheitolla pururataa pitkin tai sitten pienellä rystyhyssellä vähän kapeampaan väylään. Todella lyhyt par 4-väylä ja sain jopa eaglen :D. (eagle)
Väylä 13 (par 5)
98-metrinen par 5-väyä. Nyt tuli itselle vastaan aivan uusi kokemus, alle 100 metrinen par 5-väylä? Avauspaikalla ensimmäistä kertaa on tasaista ja on jopa ruohomatto, toki se on asennettu täysin poikittain suhteessa väylään, joten siitä ei ole mitään iloa. Väyläopasten on suunnattu suoraan kohti edessä olevaa pientä metsäpuskaa. Avaus kannattaa heittää metsäpuskan oikealta puolelta hyssenä asfalttitietä pitkin ja varoa, että ei heitä pitkäksi pallohallin kylkeen. Tämän jälkeen väylä jatkuu suorana ja kori löytyy hieman ennen seuraavaa metsäpuskaa. Väylän vasen laita läpipääsemätöntä mörriä. (birdie)
Väylä 14 (Par 2)
37-metrinen suora par 2-väylä asfalttitietä pitkin. Radan ylivoimaisesti lyhin väylä, mutta ei voi sanoa että helpoin, koska väylällä on par 2-luokitus, ja väyläopaste on aivan keskellä heittopaikkaa. Myös suuri opastetaulu vaikeuttaa avausheittoa ja saa pelätä ettei lyö kättään johonkin. (par)
Väylä 15 (Par 2)
43-metrinen suora ja avoin par 2-väylä pieneen ylämäkeen asfalttitietä pitkin. Ainoa este väylällä on oikeastaan yksi sähkötolppa, joka on hieman heittolinjalla. (par)
Lopputulos: -4
Radan paras väylä: Mielestäni väylä 8 on radan paras väylä, koska se on parhaiten suunniteltu väylä ja siinä on edes vähän korkeuseroja, joita radalta ei muuten löydy. Tämä väylä voisi olla, jopa jollain kilparadallakin ja vaatii todella teknisen heiton.
Väyläopasteet ovat itse tehtyjä tulosteita, mutta ne olivat kyllä kunnossa, mutta ne oli sijoitettu aivan väärin. Suurin osa väyläopasteista oli aivan keskellä sitä paikka mistä pitäisi heittää. Rata oli lyhyt ja seuraavalle väylälle oli aina helppo löytää, koska seuraava väylä alkoi käytännössä aina siitä mihin edellinen väylä päättyi. Radan kiertää helposti puoleen tuntiin. Pääsääntöisesti väylät menevät lenkkeilypolkuja pitkin ja ympäröivä metsä on kuivaa kangasmaastoa, joka on aina miellyttävää kulkea. Aluskasvillisuutta ei ole, joten kiekkoa ei tarvitse yhtään etsiskellä.
Miinuksia tulee eniten heittopaikoista, jotka olivat kaikki todella huonoja, ainoastaan yhdeltä väylältä löytyi tiimatto ja sekin oli aivan väärin asennettu. Suurin osa avauspaikoista oli aivan kuopalla ja sieltä löytyi joskus juurakoita ja pieniä kantojakin. Usealla väylällä myös väyläopaste oli asennettu keskelle avauspaikkaa, joten saa varoa kättänsä aina kun heittää. Ja aina hieman avauspaikan vierestäkään ei ole edes helppo heittää, koska on epätasaista. Miinuksia myös siitä, että radalle ei ole oikeastaan minkäänlaisia korkeuseroja vaan oikeastaan kaikki väylät (yhtä poikkeusta lukuun ottamatta, väylä numero kahdeksan) ovat kaikki aivan tasaisella. Myös nuo väylien par-lukemat aiheuttavat suurta ihmetystä, mielestäni kaikki radan väylät voisivat aivan hyvin olla par-kolmosia. En ole koskaan ymmärtänyt par 2-luokitusta ja radalla on myös neljä väylää, jotka ovat alle 100m pitkiä ja niillä on par 4 tai jopa par 5 luokitus? Melko ihmeellisesti on nuo väylien lukemat keksitty. Kaikki väylät olivat keskenään melko samanlaisia ja tylsiäkin. Tuli sellainen fiilis, että korien sijoituspaikat olivat vaan lätkäisty johonkin, kun oli ”riittävän” pitkä matka kävelty edelliseltä avauspaikalta lenkkeilypolkua pitkin. Ja avauspaikat olivat sijoitettu heti aina heti edellisen korin jälkeen kun oli mahdollista. Korit olivat tosiaan mallia Amexpo, josta en hirvesti itse tykkää ja eivät ne kaikki ihan suorassa olleet edes. Pienelle panostuksella radasta voisi saada ihan siedettävän.
Yleisesti radasta. Piispalan Matkailukeskuksen rata on ihan ok aloittelijalle ja matkailukeskuksen lomailijalle/majoittujalle. Heille rata toimii vaikka illanviettona, mutta aktiivisemman frisbeegolfarin ei välttämättä kannata varta vasten radalle lähteä.
Oma rataennätys: -5
Rata-arvostelu
Radan puitteet:0.7
Radan kunto:1.6
Radan toteutus:0.9
Yleisfiilis radasta:1.0
Loppuarvosana: 4.2
Navigation
[0] Message Index
[#] Next page
[*] Previous page
Go to full version