Frisbeegolf-keskustelu > Treenipäiväkirjat

Tuplabogeyn rataseikkailut

<< < (27/28) > >>

Tuplabogey:
#102
28.11.2020 Seinäjoki
Haalin frisbeegolfrata (B1)

Tämän päivän minikiertueen ensimmäisenä ratana Haalin frisbeegolfrata Seinäjoella/Nurmossa. Radan perustamisvuodesta ei mainintaa, mutta sanoisin että vähintään pari vuotta vanhasta radasta on kyse. Rata sijaitsee lenkkeilyalueella ja urheilukentän ympärillä. Radalla on 10 väylää ja koreina Prodiscuksen Targetit.

Väylä 1 (Par 3)
43-metrinen suora väylä. Kori ei paikoillaan tällä hetkellä, mutta pelataan juuren ja nostokakkonen. (birdie)

Väylä 2 (Par 3)
70-metrinen suora ja kapea väylä. Ennen koria on muutama puu väylällä, joten korille pääsemiseksi vaatii hieman onneakin. (par)

Väylä 3 (Par 3)
67-metrinen vasemmalle kaartuva kapea väylä pururataa pitkin. (birdie)

Väylä 4 (Par 3)
67-metrinen oikealle kaartuva kapea väylä pururataa pitkin. (birdie)

Väylä 5 (Par 3)
127-metrinen vasemmalle kaartuva täysin avoin väylä urheilukenttää pitkin. Tiin edessä on suuri mänty, joka toimii samalla myös mandona ja se on kierrettävä vasemmalta puolelta. Kori sijaitsee hieman metsän puolella, joten lähestyminen ei ole mikään simppeli. (bogey)

Väylä 6 (Par 3)
81-metrinen oikealle kaartuva väylä. Väylää vaikeuttaa 30 metrin päässä oleva todella pieni triplamandoportti. Portti on ainoastaan noin 3 metriä leveä ja 3 metriä korkea, joten avaukseen tulee aivan varmasti jännitystä kun tiille astuu. Todella vaikea väylä, ainakin jos missaa mandon. (par)

Väylä 7 (Par 3)
66-metrinen suora ja avoin väylä loivaan ylämäkeen. Väylän vasemmalla reunalla on hyppyrimäkialue, joka on outtia. Kori sijaitsee kumpareen päällä, joka viettää joka suuntaan ja lähestyminen on tästä johtuen todella haastavaa. Myös puttirollit ovat vaarana, jos kiekko ei jää putatessa kuppiin. Todella hyvä väylä. (birdie)

Väylä 8 (Par 3)
58-metrinen suora ja avoin väylä alamäkeen. Takana olevat tiet ovat outtia. Suurin haaste väylällä on väistellä korin oikealla puolella olevat kierrätyspisteen roskapöntöt, sillä niiden takaa on todella hankalaa puttailla. (birdie)

Väylä 9 (Par 3)
82-metrinen vasemmalle kaartuva avoin väylä. Noin 30 metriä ennen koria on mando, joka on suoritettava oikealta puolelta, mutta se ei oikeasti vaikuta mitenkään peliin. Kori sijaitsee hieman metsän puolella kulman takana, joten heitto ei ole aivan simppeli. (birdie)

Väylä 10 (Par 3)
67-metrinen oikealle kaartuva todella kapea väylä. Kori sijaitsee parin suuren kiven takana, joten heitto ei saa olla matala. (par)


Lopputulos: -5

Radan paras väylä: Sanoisin että väylä kaksi on radan paras ja samalla radan haastavin väylä. Todella kapea ja hieno metsäränni, jossa hieman tuuriakin tarvitaan mukaan.

Ratakartta löytyy huoltorakennuksen seinästä ja rakennuksen seinällä on myös valtava nuoli osoittamassa mistä rata alkaa. Kaikilla väylillä on väyläopasteet paikoillaan ja ne ovat todella selkeät, jokaisesta väyläopastetolpasta löytyy myös roskakorit, joten rata pysyy siistinä. Näitä roskakoreja ei koskaan ole radalla liikaa. Yksi kori valitettavasti uupuu, mutta se on vain väliaikaisesti otettu pois, sillä alueella on kesken kaapelointityö, mutta ei anneta korin uupumisesta sakkoa. Tiipaikat ovat kaikki riittävän suuria väyläpituuksiin nähden ja ne ovat kaikki hyvässä kunnossa ja kunnollisesti perustettuja. Siirtymät ovat todella lyhyet ja rata sijaitseekin todella pienellä alueella ja sanoisinkin, että tämä on parhaiten toteutettu rata alueen kokoon nähden, todella hyvää suunnittelua, pisteet siitä kotiin. Rata on hyvin hoidettu ja mitään pusikoita/heinikoita ei alueelta löydy. Ainoa miinus tulee siitä, että osa väylistä hieman risteää urheilukentän ja leikkialueen kanssa, joten jos muita liikkujia on alueella, niin varovainen saa olla. Väyläsuunnittelu on todella hyvää ja ei ole yritetty mitään liikoja, vaan väylät ovat pääsääntöisesti lyhyitä, mutta kuitenkin vaihtelevia ja niitä on mukava pelata. On radalle saatu myös yksi pidempikin väylä (väylä 5), joten täysiäkin saa välillä heittää. Alueella ei ole mitään valtavia korkeuseroja, mutta alueen ainut kukkula on otettu hyvin käyttöön ja sen avulla on saatu erinomainen väylä.

Todella mukavan oloinen rata, jota oli ilo pelata. Sopii hyvin aloittelijoille ja enemmän harrastaneille tämä toimii erittäin hyvänä lähäritreeninä. Kannattaa ehdottomasti käydä rata tsekkaamassa, ei rataa voi moittia.


Oma rataennätys: -5


Rata-arvostelu:
Radan puitteet:1.9
Radan kunto:1.9
Radan toteutus:1.5
Yleisfiilis radasta:1.6

Loppuarvosana: 6.9

Tuplabogey:
#103
28.11.2020 Seinäjoki
Halkosaaren frisbeegolfrata (BB2)

Tämän päivän minikiertueen toisena ratana Halkosaaren frisbeegolfrata Seinäjoella. Radan perustamisvuodesta ei mainintaa, mutta se on kuitenkin täysin uusi ja edes kaikki väyläopasteet eivät ole kiinnitettyinä. Rata sijaitsee lenkkeilyalueella/pururadalla ja menee 90 prosenttisesti pururataa pitkin. Radalla on 9 väylää ja koreina Prodigyn T2. Rataa on todella vaikea löytää navigaattorin avulla ja parkkipaikalta ei ole mitään opasteita radalle, joten ainakin itse sain hieman aikaa pyöriä edestakaisin.

Väylä 1 (Par 3)
85-metrinen oikealle kaartuva kapea väylä pururataa pitkin. Todella vaarallisesti pitää heittää kulman taakse, eikä yhtään näe tuleeko lenkkeilijöitä vastapalloon. Väylällä on pakko pysyä, sillä molemmin puolin väylää on tiheää männikköä ja sääreen saakka ulottuvaa suopurosukkoa. (birdie)

Väylä 2 (Par 3)
90-metrinen vasemmalle kaartuva kapeahko väylä pururataa pitkin. Väylällä on jälleen pysyttävä, johtuen tiheästä männiköstä ja suopurosukosta väylän molemmin puolin. (par)

Väylä 3 (Par 3)
85-metrinen pillisuora ja erittäin kapea väylä metsässä. Kiekko kannattaa heittää korille saakka muuten sitä saa tovin etsiskellä suopurujen seasta. (bogey)

Väylä 4 (Par 3)
95-metrinen oikealle kaartuva kapea väylä pururataa pitkin. Tämä on ehdottomasti radan paras väylä. Todella komea ja hienosti toteutettu väylä. (par)

Väylä 5 (Par 4)
125-metrinen oikealle kaartuva väylä pururataa pitkin. Avaus pitää heittää suorana noin 60-metriä, jonka jälkeen väylä kääntyy oikealla ja edellä on toinen 60 metrinen ränni. Metsä on molemmin puolin väylää tiheää, joten oikomaan ei pääse yhtään ja metsästä ei löydy mitään hyviä heittolinjoja. Myös pusikot ennen varsinkin vasemmalla puolella ovat hieman turhan tiheitä, eikä ihminen meinaa mahtua sekaan. (par)

Väylä 6 (Par 4)
160-metrinen oikealle kaartuva kapea väylä pururataa pitkin. Tämä on täysi toisinto edellisestä väylästä. (par)

Väylä 7 (Par 3)
75-metrinen suora väylä pururataa pitkin. Tämä väylä on radan parhaimmistoa, vaikka se onkin vain suora perusväylä, joka löytyy jokaiselta radalta. (birdie)

Väylä 8 (Par 4)
130-metrinen oikealle kaartuva par 4-väylä. Aika lailla toisinto väylistä 4 ja 6. Ainoa poikkeus on, että väylä kaartua loivemmin ja heti tiin jälkeen oikealle. Oikean metsän läpi ei pääse ja ei kannata oikoa, sillä se on erittäin tiheää.  (par)

Väylä 9 (Par 3)
115-metrinen hieman vasemmalle kaartuva väylä. Väylä on hieman jännän muotoinen ja oikeastaan millään heitolla ei voi väylää pitkin päästä aivan korin juureen. Tämä olisi voinut olla vähän lyhempi ja samalla hieman selkeämpi väylä. (par)

Lopputulos: -1

Radan paras väylä: Väylä numero neljä on ehdottomasti paras. Todella hyvin suunniteltu ja toteutettu väylä. Tämä väylä radan ainoa väylä jota on oikeasti kiva pelata.

Ratakartta ja yksikään väyläopaste ei ole vielä kiinnitettyinä, mutta ei anneta siitä sanktioita, sillä rata on uusi. Siksi kannattaakin  ladata vielä netistä maastokartta fgr-sivustolta, jotta pystyy suunnistamaan ja tietää suurin piirtein millä väylällä on menossa. Puttkikoria ei ole olemassa, mutta harvemmin näiltä 9-väyläisiltä radoilta sellainen ylipäätään edes löytyy. Tiipaikat ovat melko huonosti perustettuja, sillä osa niistä on jo nyt hieman kuopallaan ja matot hieman rutussa. Suurin osa väylistä ja heittopaikoista on perustettu pururadan varteen. Usealla väylällä joutuu myös sokkona heittämään pururataa pitkin mutkan taakse ja ei ole mitään mahdollisuutta nähdä tuleeko sieltä lenkkeilijää vastaan, rata on tästä johtuen hieman vaarallinen jos muita liikkujia on alueella. Väyläsuunnittelu ei ole kovinkaan kummoista sillä väylät tosiaan menevät pururataa pitkin ja suurta vaihtelua ei ole luvassa. Varsinkin radan kaikki kolme par 4-väylää ovat keskenään täysin samanlaisia oikealle kääntyviä kapeita väyliä, joten aika tylsä kierros on luvassa. Radalla ei ole minkäänlaisia korkeuseroja vaan rata on täysin tasaisella alueella. Radan maasto on niin alavaa, että heti kun astut sivuun pururadalta, olet käytännössä suolla ja sinua ympäröi joka puolella suopurosukko, joka on polveen saakka korkeaa. Suopursuista johtuen kannattaa todellakin pysyä väylillä sillä kiekkoa saa etsiä todella kauan suopursujen seasta ja kengät kastuu aivan varmasti. Rata on siis perustettu todella märkään maastoon ja en ymmärrä miksi tänne on pitänyt edes rata saada. Onneksi nyt oli loppusyksy ja ei ollut enää mitään hyttysiä/mäkäräisiä tai muita öttiäisiä, sillä luulen että kesällä niitä on tällä radalla ainakin miljardi kappaletta ja suun kautta ei kannata silloin paljon hengitellä, jos ei sitten halua proteiinipitoista ruokaa. Muutamalla väylällä pururadan ulkopuolinen pusikko oli hieman turhan tiheää ja sinne ei meinannut sopia sekaan, joten pieni raivausoperaatio radalle ei olisi pahitteeksi. Rata ei ole surkea, mutta ei sitä voi kyllä hyväksikään hyvällä omalla tunnolla kuvailla. Jälleen rata, jonne ei toista kertaa mieli tee takaisin mennä.

Yleisesti ottaen aloittelijaystävällinen rata, mutta sanoisin että kesäaikaan radalle ei kannata lähteä, sillä hyttysiä on märästä maastosta johtuen varmasti aivan liikaa.


Oma rataennätys: -1


Rata-arvostelu:
Radan puitteet:1.4
Radan kunto:1.3
Radan toteutus:1.1
Yleisfiilis radasta:1.0

Loppuarvosana: 4.8

Tuplabogey:
No nyt on kaikki vuoden 2020 radat listattu. Yhteisluku on nyt 103 rataa joka on 13,1% Suomen kaikista radoista. Tällä noin 30 radan vuosivauhdilla kestänee jokunen vuosi ennenkuin päästään 100% ;D Varsinkin kun uusia ratoja tulee koko ajan lisää ja vanhojakin jo olemassa olevia ratoja listataan hyvään tahtiin Frisbeegolfradat sivustolle, joten urakkaa on vielä edessä.

Vuoden aikana saatiin vihdoinkin uusi rata listan kärkeen ja top 10 listallekkin muutama lisäys. Mutta sitten vastaavasti tuli kyllä vastaan todellisia pohjanoteerauksiakin.

Sen tämän vuoden reissuista opin, että yhden päivän aikana 72 väylää on kyllä fyysisesti ja henkisestin aivan liikaa, varsinkin jos mukana on muutama todella surkea rata. Parilla reissulla tuli se 72 väylää päivässä+tietenkin ajomatkat, niin kyllä sen tuntee kropassaan seuraavana päivänä :)

Nyt alkaa olla kaikki 130 km säteellä olevat radat koluttuna, joten tämän vuoden (2021) agendana olisi kiertää vähän kauempana olevia ratoja.

Kiitos jos joku on jaksanut näitä arvosteluja lukea, sillä ainakin itsellä tämä ratojen kiertely on ehkä se paras harrastuksen muoto frisbeegolfissa.

Tuplabogey:
#104
31.3.2021 Pedersören kunta
Pedersöre MultiGolfPark (C1)

Vuoden ensimmäisenä ratana Pederöre MultiGolfPark Pedersören kunnassa. MultIGolfParkissa voi pelata frisbeegolfin ohella myös jalkapallogolffia, joten rata on monikäyttöinen. Ainoa ero normaaliin frisbeegolfrataan on korin tolpan kohdalla reikä johon voi jalkapallon puttailla. Rata on perustettu vuonna 2013, joten melkein 10 vuotta vanhasta radasta on kyse. Rata sijaitsee kokonaan puistossa ja aivan koulukeskuksen läheisyydessä. Rata on DiscGolfpark, joten koreina perinteiset DisCatcherit, joka on aina varma ja hyvä valinta koreiksi. Radalta löytyy 9 väylää, mutta puttikoria ei ole.

Väylä 1 (Par 3)
57-metrinen suora ja täysin avoin puistoväylä. Väylän vasemmalla reunalla on pieni metsäsaareke, joten kämmenhysse on pois suljettu vaihtoehto. (birdie)

Väylä 2 (Par 3)
59-metrinen suora ja täysin avoin puistoväylä. (birdie)

Väylä 3 (Par 3)
53-metrinen suora ja täysin avoin puistoväylä. Korin takan hieman vasemmalla puolella on pieni metsäsaareke, joten pitkäksi ei kannata avausta heittää, muuten voi joutua hankalaan puttausasentoon. (birdie)

Väylä 4 (Par 3)
71-metrinen suora ja avoin puistoväylä. Väylällä on ainoastaan yksi este, joka on valotolppa noin väylän puolivälissä. (par)

Väylä 5 (Par 3)
61-metrinen suora väylä. Avaus pitää heittää noin 4 metriä leveään kahden koivun muodostamaan gäppiin, muuten väylä on täysin avoin. Heti korin takana on verkkoaita, joka pysäyttää mukavasti kaikki liian pitkäksi menevät heitot. (birdie)

Väylä 6 (Par 3)
59-metrinen suora ja avoin väylä. Väylän oikealla reunalla on melko lähellä verkkoaita, jonka toiselle puolelle ei kannata heittää. (birdie)

Väylä 7 (Par 3)
71-metrinen vasemmalle kaartuva väylä loivaan alamäkeen. Tämä on radan pisin ja ylivoimaisesti komein väylä. Väylän vasemmalla reunalla menee syvä oja, jonne kiekot helposti suuntautuvat jos osuu avauksella oksiin. (birdie)

Väylä 8 (Par 3)
60-metrinen suora ja täysin avoin puistoväylä. (par)

Väylä 9 (Par 3)
61-metrinen suora ja avoin lopetusväylä. (birdie)


Lopputulos: -7

Radan paras väylä: Väylä 7 on radan paras väylä. Visuaalisesti todella hieno ja radan ainut oikeasti haastava väylä.

Ratakartta on paikoillaan ja kaikki väyläopasteet ovat kunnossa. Tiipaikat ovat hyvin perustettu ja riittävän kokoiset. Puitteet ovat tosiaan tuttua ja turvallista DiscGolfPark laatua. Radan väylät ovat kaikki avoimia puistoväyliä, joten suurta vaihtelua ei ole luvassa, mutta kivana treeniratana ja putterineppailuna tämä rata on aivan mainio. Rata on siisti ja puisto on muutenkin siistissä kunnossa, kaikki nurmet ovat leikattu hyvin ja radasta on pidetty hyvää huolta. Korkeuseroja on radalta turha etsiä, mutta kivasti suunniteltu ratakokonaisuus on saatu aikaiseksi näinkin pieneen puistoalueeseen, joten pisteet kotiin siitä suunnittelijalle.

Pedersören MultiGolfPark on todella kiva puistoneppailurata kivalla paikalla. Rata sopii todella hyvin vasta aloittaneille frisbeegolffareille, sillä puitteet ovat kunnossa ja kiekkoja ei tarvitse etsiskellä. Rata on todella helppo, joten enemmän harrastaneille tällä radalla ei ole juurikaan haastetta.

Oma rataennätys: -7


Rata-arvostelu:
Radan puitteet:1.6
Radan kunto:1.8
Radan toteutus:0.8
Yleisfiilis radasta:1.3

Loppuarvosana: 5.5

Ari:
Pitääpä erikseen kiittää huolellisesti laadituista rataan tutustumisista. Näitä on hauska lukea.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

[*] Previous page

Go to full version