#2624.9.2018 Saarijärvi (Muokattu 8.6.2019)Ahvenlampi frisbeegolf (A1)Päivän toisena ratana Ahvenlampi frisbeegolf Saarijärvellä. Rata on perustettu vuonna 2016, eli rata on melko uusi. Itse en ole koskaan radalla vielä käynyt, mutta nyt nähdään millainen rata on kyseessä, rataa on kehuttu todella hyväksi. Rata sijaitsee aivan valtatien varressa Ahvenlammen leirintäalueella, joten radalle on helppo osata. Radan maasto on erittäin vaihtelevaa kuivaa kangasmaasto ja korkeuseroja radalla on paljon. Rata myötäilee etupäässä kuntoilupolkuja, mutta oikeastaan puolet väylistä on kuitenkin metsän puolella. Radalta löytyy nykyään 20 väylää vaikka frisbeegolfradat sivustolla väylien määrä on 19. Rataa on ilmeisesti hieman muokattu alkuperäisestä. Puttikori löytyy aivan avausväylän ja infotaulun läheisyydestä ja koreina radalla toimii Prodigyn siniset korit.
Väylä 1 (Par 3)118-metrinen käytännössä suora väylä tasaisella. Väylä puusto on melko harvaa, joten välejä korille kyllä löytyy. Oikealla oleva asfalttitie on outtia, mutta se ei pitäisi vaikuttaa peliin mitenkään jos osaa vähänkään heittää tai jos ei sitten tule mitään superpuukimmoketta oikealle. Kori sijaitsee hienosti jyrkän harjun reunalla, joten pitkäksi ei väylää kannata heittää. (bogey)
Väylä 2 (Par 3)55-metrinen todella jyrkästi oikealle kaartuva väylä. Väylän oikeassa reunassa on mandopuu, joka pitää kiertää vasemmalta, ei dropparia. Väylällä on oikeastaan vain kolme puuta jotka pitää väistellä, jotta korille pääsee. Kori sijaitsee jälleen hienosti jyrkän harjun reunalla, joten putatessa ja lähestymisissä kannattaa olla tarkkana. (birdie)
Väylä 3 (Par 3)112-metrinen loivasti vasemmalle kaartuva väylä alamäkeen. Tiipaikan ja korin korkeusero on 11 metriä, joten midarillakin pääsee korille saakka. Väylä on melko kapea, mutta ympäröivä mäntymetsä on melko harvaa, joten korille pääsee kyllä jotain tuurireittiäkin pitkin. (par)
Väylä 4 (Par 3)83-metrinen käytännössä suora väylä. Suoran linjan edessä on muutama puu, jotka pitää kiertää joko oikealta tai vasemmalta. Kori sijaitsee jyrkän harjun reunalla ja se on myös korotettu, joten jos avaus jää lyhyeksi, kannattaa miettiä seiftaako vai hakeeko pirkkoa, sillä rollausvaara on erittäin suuri. (par)
Väylä 5 (Par 3)Tämä väylä oli muokattu par-4väylästä nykyiseen par 3 muotoon. Väylä on nyt noin 100-metrinen oikealle kaartuva väylä loivaan alamäkeen. Väylä on todella kapea ja puita on joka puolella. Ennen koria on pieni notkelma, joka pitää ylittää. Väylältä voisi kaataa muutaman puun pois, niin tästä saisi ihan hyvän väylän. (par)
Väylä 6 (Par 4)Tämä oli täysin uusi väylä. Väylän korina toimii vanhan väylän 5 kori, avauspaikka on ainoastaan täysin eri paikassa. Noin 170-metrinen oikeastaan suora väylä loivaan ylämäkeen. Väylää ympäröivä metsä on melko harvaa, joten jatkoheitot eivät ole kovinkaan vaikeita. Avaus saisi hieman feidata vasemmalle sillä sieltä on huomattavasti parempi lähestyä koria. Kori sijaitsee avoimella, ei mitään ihmeellistä. (par)
Väylä 7 (Par 3)55-metrinen hieman vasemmalle kaartuva erittäin kapea väylä alamäkeen. Tämä väylä tuntuu jotenkin täyteväylältä. Tuntuu siltä, että tämä väylä on perustettu ainoastaan siksi, jotta siirtymä seuraavalle väylälle ei olisi liian pitkä. (par)
Väylä 8 (Par 3)Tämä väylä (eli vanha väylä 7) on poistettu kokonaan. Se oli yksi radan parhaista väylistä, harmi kun se oli poistettu
. Tämä nykyinen väylä on aivan eri paikassa. Väylä on noin 80-metrinen ja todella kapea väylä harjun laitaa pitkin. Väylän oikealla reunalla on tosiaan todella syvä ja jyrkkä rotko, jonne ei kannata joutua. Ennen koria on myös pari puuta ihmeellisesti edessä, joten korille ei ole mitään tiettyä linjaa jota voisi heittää, pitää vain heittää aukkoon ja toivoa, että kiekko on mahdollisimman lähellä koria. (par)
Väylä 9 (Par 3)Tämäkin väylä oli hieman muuttunut. Muuten sama väylä kuin ennen, mutta kori on nyt siirretty oikealta puolelta vasemmalle puolelle. 85-metrinen hieman vasemmalle kaartuva väylä. Väylä on melko kapea koko matkan ja ympäröivä männikkö on tiheää. (birdie)
Väylä 10 (Par 3)90-metrinen suora ja todella kapea väylä metsäkoneen ajouraa pitkin alamäkeen. Tiin ja korin korkeusero on 12 metriä, joten heiton pituuden kanssa pitää olla erityisen tarkkana. (par)
Väylä 11 (Par 4)112-metrinen suora ja erittäin kapea par 4-väylä jyrkkään ylämäkeen metsäkoneen ajouraa pitkin. Väylä on melko lyhyt par-väyläksi, mutta jyrkkä ylämäki ja väylän kapeus oikeuttavat sen par-väyläksi. Ympäröivä metsä on melko tiheää, joten väylällä on pakko pysyä jos haluaa parin. Tiin ja korin korkeusero on 14 metriä ylämäkeen. (birdie)
Väylä 12 (Par 3)75-metrinen suorahko metsäväylä. Korille ei varsinaisesti ole mitään yhtä selkeää väylää, vaan edessä on monta pientä väylää ja kiekko pitää ujuttaa jostain välistä korille. (par)
Väylä 13 (Par 4)160-metrinen oikealle kaartuva par 4-väylä. Avaus pitää heittää lenkkipolkua pitkin melko kapeaan väliin. Noin 70 metrin päässä väylä avautuu huomattavasti ja sweetspot onkin jossain oikealla puolella hakkuuaukealla. Sweetspotin jälkeen lähestyminen pitää heittää hieman sokkona alamäkeen ja etäisyyden arviointi onkin hieman hankalaa. Korin edessä on muutama suojeleva puu, jotka pitää kiertää, mutta muuten kori on avoimella paikalla. (par)
Väylä 14 (Par 3)109-metrinen oikeastaan suora väylä. Korille ei taaskaan ole mitään yhtä ainoaa selkeää väylää, vaan taas saa valita mistä välistä lähtee korille yrittämään. Väylän puusto on melko harvaa, mutta lähestyminen on silti hankalaa. Kori sijaitsee lähellä valtavaa ja syvää hiekkamonttua, jota kannattaa varoa kun yrittää korille lähestyä. (par)
Väylä 15 (par 3)95-metrinen suorahko väylä ylämäkeen. Nousua korille on useampi metri ja kori sijaitsee nyppylän päällä, joten rollaamista kannattaa varoa. Tiiltä aukeaa edessä jälleen useampi kapea väylä korille, josta saa valita mitä heittoa lähtee suorittamaan. (par)
Väylä 16 (Par 3)87-metrinen suora ja avoin väylä harjun päältä toiselle harjulle. Avauspaikka on 8 metriä korkeammalla kuin kori. Kori on korotettu ja sijaitsee viettävässä rinteessä. Tämä väylä on myös saarekeväylä, eli jos sattuu heittämään avauksen outtiin, niin droppari kutsuu. Saareke on melko iso, joten sinne pääseminen ei pitäisi olla mikään ongelma, mutta jos avaus jää kauaksi korista, niin puttaaminen on todella jännittävää kannon päässä olevaan koriin, josta kiekko voi vielä hyvinkin rollata alas ja outtiin. Ehdottomasti radan paras väylä. (birdie)
Väylä 17 (Par 3)72-metrinen loivasti oikealle kaartuva väylä. Väylä korille on melko avoin, mutta lähellä tiitä oleva mandopuu on kierrettävä vasemmalta ja pitää myös varoa oikealla olevaa tietä, joka on outtia. (par)
Väylä 18 (Par 3)111-metrinen loivasti vasemmalle kaartuva melko avoin väylä. Heti tiin vieressä on mando, joka pitää kiertää oikealta puolelta. Mando estää ainoastaan tietä pitkin heittämisen, mutta mando on mielestäni aivan turha, sillä tien kautta meneminen ei mitenkään helpottaisi avausta. Keskellä väylää on muutama puu, jotka pitää väistää. Kori on avoimella paikalla, joten lähestyminen on melko helppoa. (par)
Väylä 19 (Par 3)87-mertinen väylä harjun päältä toiselle harjulle syvän notkelman ylitse. Väylä on vähän samantapainen kuin väylä 15, mutta tällä väylällä on enemmän puita edessä. Kori sijaitsee viettävässä rinteessä ja on hieman korotettu, joka tuo taas puttiin jännitystä. Lähestyminen korille on todella hankalaa jos sattuu avauksella jäämään notkelman pohjalle. Jälleen erinomainen väylä. (par)
Väylä 20 (Par 3)81-metrinen suora ja kapea väylä jyrkähköön ylämäkeen rinteen suuntaisesti. Vasemmalla puolella on todella syvä rotko koko matikan korille. Huonolla kimmokkeella kiekko voi päätyä jopa 50 metriä vasemmalle ja syvään notkelmaan josta ei ole helppo päästä yllös. Kori sijaitsee jälleen viettävässä rinteessä joten parinkymmenen metrin rolli ei ole mikään ihme tällä väylällä. Tällä väylällä on erinomaisesti käytetty maasto hyväksi. (par)
Väylä 21 (Par 3)105-metrinen suora ja melko avoin päätösväylä lenkkipolkua pitkin. Väylällä ei ole mitään ihmeellisyyksiä ja on hyvin samantapainen kuin aloitusväyläkin, mutta vain erisuuntaan. (par)
Lopputulos: -3Radan paras väylä: Mielestäni väylä 16 on paras. Väylä 16 on hieno saarekeväylä harjun päältä toiselle harjulle suuren notkelman ylitse. Jos avauksen heittää outtiin, niin droppari kutsuu. Kori hienosti sijoitettu jyrkähköön rinteeseen ja hieman myös korotettu.
Väyläopasteet ja ratakartta ovat itse tehtyjä ja niistä sai ihan selviää millaiset väylät ovat kyseessä. Toki väyläopasteet voisivat olla hieman paremmatkin, sillä ne ovat hieman kärsineet kosteudesta. Siirtymät olivat pääsääntöisesti lyhyet muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ja siirtymille oli hyvin laitettu nuolia, jottei pääse välillä eksymään. Rata on todella hyvässä ja pelattavassa kunnossa. Koko rata sijaitsee kuivassa kangasmaastossa ja hiekkaharjuilla, joten aluskasvillisuutta ei ole laisinkaan ja kiekot löytää helposti. Rata on siinä mielessä hyvässä paikassa, jotta se ei vaadi oikeastaan minkäänlaista ylläpitoa/raivauksia. Radalla on todella hyvin korkeusero ja lähes jokainen väylä nousee tai laskee johonkin suuntaan. Usealla väylällä oli myös todella hyvin mietitty korin sijoituspaikat, joka on hyvän radan merkki. Myös väyläsuunnittelussa oli otettu huomioon hyvin maastonmuodot ja oli saatu aikaiseksi monipuolisia väyliä.
Miinuksia täytyy antaa tiipaikoista, jotka olisivat voineet olla parempia, koska muuten kyseessä on kyllä erinomainen rata. Tiipaikat olivat kyllä yleisesti riittävän suuret ja hyvässä paikassa, mutta ne lähes kaikki olivat hieman vinossa tai jonkinlaisella kuopalla ja siksi niistä oli hieman epämiellyttävä heittää. Väylät 2,7 ja 17 olivat ehkä hieman huonosti mietittyjä ja tuntuivat täyteväyliltä siihen nähden, että muuten loput väylät ovat erinomaisia (Valitettavasti nykyisin muutamaa väylää on muutettu ja pari hyvää väylää oli poistettu). Oikeastaan parempaa maastoa ja tilaa radalle ei voi toivoa, joten kun nuo pari väylää saataisiin kuntoon/muokattua, niin tämä olisi aivan loistava rata. Eli pientä hiomista vaille loistava rata.
Yleisesti radasta. Ahvenlammen rata kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa. Luvassa on monipuolisia väyliä ja paljon korkeuseroja kuivassa kangasmetsässä. Rata sopii kaiken tasoisille pelaajille. Voin ehdottomasti suositella. Mutta valitettavasti rataa oli hieman muokattu nyt 2019 vuodelle ja pari väylää oli poistunut ja tilalle tulleet väylät eivät olleet aivan yhtä hyviä.
Oma rataennätys: -4Rata-arvosteluRadan puitteet:1.7Radan kunto:2.1Radan toteutus:2.0Yleisfiilis radasta:2.0Loppuarvosana: 7.8