Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kantapäällä kiertäminen  (Read 9994 times)

Offline Janttexx

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Kantapäällä kiertäminen
« on: 24.05.19 - klo:01:50 »
Kuinka oppia kääntymää kantapäällä päkiän sijaan?
« Last Edit: 08.06.19 - klo:00:45 by Janttexx »

Offline kj63

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
Vs: Päkiällä kiertäminen
« Reply #1 on: 25.05.19 - klo:12:59 »
Miksi?

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Päkiällä kiertäminen
« Reply #2 on: 25.05.19 - klo:18:29 »
Yleinen käsitys tuntuu olevan, että päkiällä pyörähtäminen vähentää vääntöä polvessa ja vähentää siten loukkaantumisriskiä.

Sinänsä päkiällä kääntymistä ei tarvitse erikseen opetella. Se tapahtuu automaattisesti heiton seurauksena kunhan paino on siirtynyt oikein tukijalalle.

Päkiällä kääntymistä näkee yleensä tilanteissa, missä heittoa hoppuillaan, tullaan liian kovaa pönkälle ja heitto "astutaan yli". Ensimmäisenä hidastaisin vauhdinottoa ja keskttyisin siihen, että heitto ei lähde ennen kuin kantapää osuu maahan. Kannattaa kiinnittää huomiota myös viimeisen askeleen riittävään pituuteen.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Päkiällä kiertäminen
« Reply #3 on: 25.05.19 - klo:19:28 »
Vähän ihmeellinen ketju. Otsikko tuntuu kysyvän eri asiaa kuin viestissä. Itse olen ymmärtänyt että kantapääpyörähdys olisi anatomisesti terveellisempää (ja myös parempi välittämään voiman välineeseen) Siinä olen edellisen kanssa samaa mieltä että jos ajoitus on kohdallaan, pyörähdys menee kantapäälle kuin itsestään, mutta jos paino on jo liian edessä kun veto lähtee, niin päätyy päkiälle helpommin. Minulla oli joskus aikoinaan samaa mietinnässä ja korjautui tuossa kuin itsestään. Tosi vaikeata sitä minusta on millään poppaskonstilla muuten erikseen "opetella" jos muut tekijät heitossa vie sitä eri suuntaan.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Päkiällä kiertäminen
« Reply #4 on: 27.05.19 - klo:17:54 »
Vähän ihmeellinen ketju. Otsikko tuntuu kysyvän eri asiaa kuin viestissä. Itse olen ymmärtänyt että kantapääpyörähdys olisi anatomisesti terveellisempää (ja myös parempi välittämään voiman välineeseen) Siinä olen edellisen kanssa samaa mieltä että jos ajoitus on kohdallaan, pyörähdys menee kantapäälle kuin itsestään, mutta jos paino on jo liian edessä kun veto lähtee, niin päätyy päkiälle helpommin. Minulla oli joskus aikoinaan samaa mietinnässä ja korjautui tuossa kuin itsestään. Tosi vaikeata sitä minusta on millään poppaskonstilla muuten erikseen "opetella" jos muut tekijät heitossa vie sitä eri suuntaan.

Väkisin ei tosiaan kannata alkaa kantapäällä pyörimään. Sen väkisin pyörähtämisen huomaa heti, näyttää todella epätasapainoiselta ja yleensä siihen liittyy vielä roundaus. Se tulee itsekseen silloin kun paino siirtyy oikein ja ajoitus on kohdillaan. Eikä sitä pyörähdystä tarvitse tehdä täysin sillä kantapäällä, moni ammattilainenkin pyörähtää aluksi kantapäällä ja loppuun siirtyy päkiälle.