Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Frisbeegolfiin soveltuvat kengät / ei soveltuvat  (Read 615524 times)

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Frisbeegolfiin soveltuvat kengät / ei soveltuvat
« on: 15.01.12 - klo:16:21 »
Hyvä aihe kengistä, jotka kestävät lajia (jotenkuten) ja jotka eivät kestä. Yleensä mikään kenkä ei sovellu kyseiseen lajiin, mutta nyt haetaankin käyttäjien kokemuksia kengistä ja niiden kestosta.

Oma kokemus on viime kaudelta Salomonin Vega Loweista. Hintasuhde oli erittäin hyvä. 40e parista ja kesti koko kauden?!? 11 kilpailua ja kilpailuiden lisäksi joka päivä suurinpiirtein ainakin yksi kierros frisbeegolfia.

Tälle kaudelle (2012) olen järkeillyt Salomoneja myös, mutta kaksi kenkämallia on tällä hetkellä ylitse muiden.
- Speedcrossit
- Crossmaxit

Kokemuksia kyseisistä kengistä kenelläkään?

|MODE EDIT| Lainaus sivulta 34, jossa oli listattuna eri kenkien +- määrät. Kiitos squermie
...34 sivua myöhemmin. Aktiivinen fribaaja omistaa todennnäköisesti useamman kenkäparin. Järkevällä käytöllä kengän käyttöikää voi helposti pidentää. Toivottavasti tästä -/+ yhteenvedosta on jotain hyötyä.

La sportiva gtx -
tavallinen lenkkari ++++
salomon nimihirviöt ------------- / +++++++++++++
Asics +
Vaellussandaali +
teräsvahvistetut maiharit -
Kumpparit -- / ++
Etnies skeitti +
Ecco -- / ++
Jalas työkengät ++
Adidas gtx - / ++
Crocs --
skeitti +
tekonurmikenkä +++
Hi-Tech Tauaranga -
Carn Storm Chaser -
hyvät maiharit +
Nike Rongbuk ++++
Merrell barefoot - / +
Viking gtx -
Nike gtx -
Reebok gtx +
Glaglan +
Keen Gypsum +
Adidas Kanadia TR 4 GTX +
Catmandoo Ade +
Lidl halpikset ++
adidas Originalsin Top Ten Hi +
Soc hiekkatekonurmi +++++
Mizuno +
Asics gtx +
Nokia musta kumisaapas +
Tretorn ++
Keenin Bryce +
Haglöfsin Observe Mid GTX ++
Adidaksen 11nova
Merrell treil glove +
Merrell road glove 2 -
Golf lenkkari ++
Halti agelli -
Nike McBethit +
Halti--- / +
Niken Alvord +
Ashworth Cardiffit +
Niken Tiempo Natural IV LTR TF +
Goldhammerin pesispiikkari +
Nike Lunar Ascend golf kengät +
Yleisurheilukenkä -
Adidaksen Gazelle +
Hanwagin Bergler +
Helly Hansen gtx +
Puma golfkenkä +
Merrell moab gtx - / +
Reebok Sawcut +
Niken Air Max +
North face hedgehog +
Adidaksen Kanadia tr5 GTX -
Halti bosco dx +
Salomon Caliber GTX +
Treksta +
Keen fribakenkä +
Keen Marshall - / +
Dr. Martens +
Redcrew Ruska Low Cut Softshell +
Salomon outban low +
Halti Rubano dx +
Haglöfs - / +
« Last Edit: 28.08.14 - klo:23:29 by Maikkari »

Offline Vaahis

  • Tomoottajat
  • Seniori
  • *
  • Posts: 383
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Vähätalo
  • Seura: NoFS
Vs: Frisbeegolfiin soveltuvat kengät / ei soveltuvat
« Reply #1 on: 15.01.12 - klo:16:45 »
Salomonin kengät on mukavia jalkaan, mutta ei ne kyllä mitään kestä, tai ainakaan mun käytössä :D Viime kaudella meni kahdet Salomon XA Pro 3D Ultra GTX kengät. Toisista alko pohjalliset irtoon ja toisiin tuli kaks reikää ja nauhat katkes.

Suosittelen fribakengiks ihan tavallisia lenkkareita, koska ne tuntuu kestävän paljon paremmin. Toki sadekelille kannattaa hommata erikseen sellaiset kengät, jotka pitävät vettä.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Frisbeegolfiin soveltuvat kengät / ei soveltuvat
« Reply #2 on: 18.01.12 - klo:08:03 »
Käytin kesän jotain Sportivan kenkiä. Kesti 2 viikkoa, ennen kuin goretexkalvot hajosivat ja 2 kuukautta ennen kuin tuli varpaat läpi. En suosittele.

Offline S.M.

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Vs: Frisbeegolfiin soveltuvat kengät / ei soveltuvat
« Reply #3 on: 07.02.12 - klo:17:06 »
Itse olen käyttänyt eniten Asicsen Gel Trabuco Gore Tex-lenkkareita. Ne ovat kestäneet erinomaisesti. Ovat olleet käytössä kaikenlaisissa keleissä ja ei ole moittimista. Kevään ja kesän 2011 noita käytin. Noiden lisäksi myös Salomonin kengistä XT Wings toimii mulla hyvin. Niitä käytin vähemmän. Sanoisin, että 70/30 on suhde miten olen noita käyttänyt.
Speedcrosseja ja Crossmaxeja olen käyttänyt lähinnä juoksukenkinä ja niissä toimivat loistavasti. Työkaveri on käyttänyt noita Speedcrossin Gore Tex-mallia myös frisbeegolfissa ja on tykännyt. Ja toinen on käyttänyt Vega Low'ta ja hänelle ne ovat passaneet mainiosti.
Itse lähinnä suosittelen lenkkareita. Kannattaa ottaa sopivan kevyet, mutta tukevat mallit. Gore Tex-kalvo on hyvä olla, mutta ei pakollinen. Varsinkin maastojuoksuun ja -kävelyyn soveltuvat kengät ovat ainakin minulle sopivin vaihtoehto.   

tau

  • Guest
Vs: Frisbeegolfiin soveltuvat kengät / ei soveltuvat
« Reply #4 on: 08.02.12 - klo:11:56 »
Itse sunnuntaiheittelijänä suosin kesäaikaan vaellussandaaleita. Mieluiten umpikärkisiä, jos tulee pelattua metsäradoilla. Esim. Merrelin Cambrian Convertiblet saattaisivat olla kovat ensi kesälle. Se on tullut huomattua, että kovin painavia kenkiä ei kannata suosia, koska hankaloittavat driveja, eli teräsvahvistetut maihairit kannattaa jättää himaan :)

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Frisbeegolfiin soveltuvat kengät / ei soveltuvat
« Reply #5 on: 08.02.12 - klo:12:33 »
Itse sunnuntaiheittelijänä suosin kesäaikaan vaellussandaaleita. Mieluiten umpikärkisiä, jos tulee pelattua metsäradoilla. Esim. Merrelin Cambrian Convertiblet saattaisivat olla kovat ensi kesälle. Se on tullut huomattua, että kovin painavia kenkiä ei kannata suosia, koska hankaloittavat driveja, eli teräsvahvistetut maihairit kannattaa jättää himaan :)

Itse heittelin viime kesän (1. heittovuosi) pitkävartisissa vaelluskengissä ja mielenkiinnolla odotan tulevaa kautta kun tarkoitus on hommata juuri Salomonit tms. varrettomat ja mahdollisimman kevyet. Oulun Hiirosessa vain varrelliset on osan vuodesta pakolliset, koska vettä on radalla hyvin usein ja hyvin paljon. Moni kiekko olisi jäänyt hävöksiin itselläni ja heittoporukalla myös Hiirosen 17.-väylälle jos ei "kumppareita"olisi jalassa ollut :)
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Frisbeegolfiin soveltuvat kengät / ei soveltuvat
« Reply #6 on: 08.02.12 - klo:12:37 »
Moni kiekko olisi jäänyt hävöksiin itselläni ja heittoporukalla myös Hiirosen 17.-väylälle jos ei "kumppareita"olisi jalassa ollut :)

Mä muuten voitin ekat "isommat" kisani pari numeroa liian isot klohmot kumpparit jalassa ja karvalakki päässä. Eipä niitä silti kesällä ole paljon tullut käytettyä radall  :D

Offline Bast

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kari Toivonen
  • Seura: 7k ja Frisbee Frogs
Vs: Frisbeegolfiin soveltuvat kengät / ei soveltuvat
« Reply #7 on: 09.02.12 - klo:16:33 »
Salomonin Gore-Tex-pintaisilla 3D-kengillä heittelin viime kesän ja minun käytössäni ovat kestäneet. Sitä ennen heittelin Etnies-skeittikengissä, joista tykkäsin myöskin. Kaapissa on myös Biten frisbeegolfkengät, mutta niissä alkoi pohja ikävästi irvistää, joten en ihan kauheasti voi suositella niitä ainakaan kovaan käyttöön.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Frisbeegolfiin soveltuvat kengät / ei soveltuvat
« Reply #8 on: 13.02.12 - klo:17:07 »
Salomon Neon Trail GTX -mallista kellään kokemuksia? Sellaset ois haavisa nyt.

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Frisbeegolfiin soveltuvat kengät / ei soveltuvat
« Reply #9 on: 13.02.12 - klo:17:47 »
Ostin viime kauden alussa Ecco Golf street mallistosta kengät http://www.amazon.com/ECCO-Mens-Street-Premiere-Golf/dp/B002KHNWQ0

Hyvät jalassa ja hyvännäköset kengät, erinomaiset pelatessa harmi vaan et lenti roskiin joku aika sitten ku olivat jo niin ruokottomassa kunnossa. kuiteski 100euron kengät ni sais olla hiukan kestävemmät. Noissa kengissä on kyllä todella pitävä pohja, märällä kalliollakin saa kohtuu hyvän pidon.

Jotenki tuntuu siltä ku kuulee porukoitten kommenttejä eri kengistä et ei oikeen mitkään kengät tahdo kestää kovin pitkään.
Muutenkin kengissä on kyl laatu nykypäivänä huonontunu paljon varsinki skedetossuissa.

Offline zenhukka

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 199
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha Hukka
  • Seura: 7k, Kuppinuudelit, FrisbeeFrogs
Vs: Frisbeegolfiin soveltuvat kengät / ei soveltuvat
« Reply #10 on: 17.02.12 - klo:16:36 »
Jos nyt ei puhuta ihan siisteimmistä greeneistä ja puistomaisista radoista, joilla pärjää lenkkareillakin, niin itsellä on parhaiten toimineet ihan peruskarut Jalaksen goretex työkengät, lyhyellä varrella. Varsinkin jos heittelee vähän metsäisempiä ja hankalakulkuisempia ratoja, niin kestävyys ja toimivuus omaa luokkaansa. Hintaa taisi olla alle satku ja valinnanvaraa tuoteryhmässä on. Aikaisemmat testatut sklopot on olleet ihan retkeilykäyttöön,gore ym tex kengät ja toimineet siedettävästi korkeintaan yhden kesän, kunnes ratkeilleet, päästäneet veden sisään tai olleet muuten vain täysin tunnottomat ja nilkoille vaaralliset.

Offline Seiska

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
  • Oikea nimi: Seiska Vode
  • Seura: TFS
Vs: Frisbeegolfiin soveltuvat kengät / ei soveltuvat
« Reply #11 on: 17.02.12 - klo:17:43 »
adidas sport performance flint tr low gtx.. tollaset hain viime vuonna k-kengästä ja hinta tais olla alle 50e. suosittelen lämpimästi. kestänyt loistavasti ja on mukavat ainakin meikäläisen räpylöissä!

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Frisbeegolfiin soveltuvat kengät / ei soveltuvat
« Reply #12 on: 17.02.12 - klo:18:10 »
Loppujen lopuksi tilasin Niken Rongbukit ku sai halvalla.

Offline reimain

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
  • Oikea nimi: Reima Innala
  • Seura: OriDC
Vs: Frisbeegolfiin soveltuvat kengät / ei soveltuvat
« Reply #13 on: 18.02.12 - klo:08:26 »
Halti Monteze DZ kengät mulla oli hieman viileemmillä keleillä. Kesä kuumalla aika tukalat. Drymaxx piti varpaat kuivina. Kärjestä hieman pohjan kumi irvistää muttei mitään akuuttia pelkoa vielä pohjan irtoamiselle.

Offline DX Dessu

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 40
  • Tuoltahan mää hainkin
    • View Profile
  • Oikea nimi: Eetu Moksunen
  • Seura: Rauman Frisbee
Vs: Frisbeegolfiin soveltuvat kengät / ei soveltuvat
« Reply #14 on: 18.02.12 - klo:14:20 »
Kerran erehdyin heittelemään crokseilla.Karmea kokemus  ;D