Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Mikä annukkakiekoksi?  (Read 15364 times)

Offline Kiardon

  • Juniori
  • **
  • Posts: 95
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni Haaraniemi
  • Seura: OFS
Vs: Mikä annukkakiekoksi?
« Reply #15 on: 21.09.13 - klo:22:19 »


Niin no se tässä nyt onkin outoa, että Pohjolan Isäntä lentää pisimmälle omasta kädestäni, vaikka se on ilmeisesti kaikkein eniten "jyrä" noista kiekoista. On 3 grammaa kevyempi kuin Wraith, mutta tuskin se siitä johtuu.

En ihmettele että Isäntä menee pidemmälle. Omien kokemuksieni mukaan Wraith on Isäntää vakaampi, jos uusia verrataan, ja Isäntä (uutena) muutenkin on mielestäni yks helpoimpia kiekkoja heittää pitkälle. Isännän lentonumeroihin tosiaan ei oikein ole uskominen. Nykyisin oma VIP isäntäni on jo jonkin verran hakkautunut, ei kuitenkaan läheskään romuksi, ja jo nyt se on niin alivakaa että käytän sitä ainoastaan reilusti ylikääntyviin hysseflippeihin jos haluan päästä 70 metriä tai enemmän suoraan ja sitten pitkästi etuoikealle enkä enää sieltä takaisin. Hyssekulmalla säädetään sitä kuinka pitkästi halutaan suoraan ennen kääntymistä. Annukkakiekoksi se ei varsinkaan enää ole yhtään hyvä koska kaatuu vain lisää.

Jos halutaan heittää annukkaa jossa kulma pysyy hyvin mutta jossa kiekon ei myöskään haluta feidaavan lopussa, olen havainnut hyviksi kiekot jotka ovat varsin vakaita (eivät käännä helposti lisää vaikka heittää kovaa), mutta omaavat pienen feidin. Kiekon nopeus sitten sen mukaan kuinka kovaa heitetään eli kuinka kauas halutaan päästä. Tällaisesta kiekosta hyvä esimerkki on Innovan TL, jota itse käytän paljon em tarkotukseen. Teebird käy myös, kärsii heittää vähän kovemminkin vielä, joskin feidaa lopussa vähän. Midareista Mako3 toimii varsin hyvin, ei todellakaan feidaa ulos, mutta liian kovalla vedolla se voi kääntää vähän lisää. Sopivasti hakkautunut ROC toimii myös. Nopeilla draivereilla tykkään heittää mieluummin ylikääntyvän heiton kuin pitkän annukan, flex shotteja toki mutta ne sitten feidaavemmilla kuten dessulla tai xcaliberilla. Niistä en osaa siis varsinaisesti sanoa mielipidettä annukkakiekoksi.

Kuitenkin tää "hyvä annukkakiekko" on vaikea kysymys koska ei tunne ihmisen x heittotyyliä, ja koska kiekon lähtönopeuden, kulman, nopeus- ja vakausarvojen jne kombinaatio. Joitan vinkkejä voi antaa mitä on havainnut, mutta loppujen lopuksi jokainen joutuu itse kokeilemaan mikä kiekko sopii itselle tähän tarkotukseen.

« Last Edit: 22.09.13 - klo:14:48 by Kiardon »

Kiketron

  • Guest
Vs: Mikä annukkakiekoksi?
« Reply #16 on: 22.09.13 - klo:00:12 »
Ja lisää vastauksia, kiitän.

En ihmettele että Isäntä menee pidemmälle. Omien kokemuksieni mukaan Wraith on Isäntää vakaampi, jos uusia verrataan, ja Isäntä (uutena) muutenkin on mielestäni yks helpoimpia kiekkoja heittää pitkälle. Isännän lentonumeroihin tosiaan ei oikein ole uskominen. Nykyisin oma VIP isäntäni on jo jonkin verran hakkautunut, ei kuitenkaan läheskään romuksi, ja jo nyt se on niin alivakaa että käytän sitä ainoastaan reilusti ylikääntyviin hysseflippeihin jos haluan päästä 70 metriä tai enemmän suoraan ja sitten pitkästi etuoikealle enkä enää sieltä takaisin. Hyssekulmalla säädetään sitä kuinka pitkästi halutaan suoraan ennen kääntymistä. Annukkakiekoksi se ei varsinkaan enää ole yhtään hyvä koska kaatuu vain lisää.

Jos halutaan heittää annukkaa jossa kulma pysyy hyvin mutta jossa kiekon ei myöskään haluta feidaavan lopussa, olen havainnut hyviksi kiekot jotka ovat varsin vakaita (eivät käännä helposti lisää vaikka heittää kovaa), mutta omaavat pienen feidin. Kiekon nopeus sitten sen mukaan kuinka kovaa heitetään eli kuinka kauas halutaan päästä. Tällaisesta kiekosta hyvä esimerkki on Innovan TL, jota itse käytän paljon em tarkotukseen. Teebird käy myös, kärsii heittää vähän kovemminkin vielä, joskin feidaa lopussa vähän. Midareista Mako3 toimii varsin hyvin, ei todellakaan feidaa ulos, mutta liian kovalla vedolla se voi kääntää vähän lisää. Sopivasti hakkautunut ROC toimii myös. Nopeilla draivereilla tykkään heittää mieluummin ylikääntyvän heiton kuin pitkän annukan, flex shotteja toki mutta ne sitten vakaammilla kuten dessulla tai xcaliberilla. Niistä en osaa siis varsinaisesti sanoa mielipidettä annukkakiekoksi.

Kuitenkin tää "hyvä annukkakiekko" on vaikea kysymys koska ei tunne ihmisen x heittotyyliä, ja koska kiekon lähtönopeuden, kulman, nopeus- ja vakausarvojen jne kombinaatio. Joitan vinkkejä voi antaa mitä on havainnut, mutta loppujen lopuksi jokainen joutuu itse kokeilemaan mikä kiekko sopii itselle tähän tarkotukseen.

Joo, nyt kun tuli hiukan foorumia lueskeltua, niin ilmeisesti nuo Westsiden nopeustaulukot eivät ole lähelläkään suhteessa Innovaan.

Ja tuo vakaa/pieni feidi kuulostaa ihan järkevältä pohdinnalta. Jos nyt Innovan draiveritaulukkoa tuijottaa, niin vakaa-pieni feidi -yhdistelminä parhaiten erottuvat juurikin mainitsemasi Teebird (vakaus 0 - feidi 2) ja TL (0 - 1). Itse asiassa TL:n heittolinja taitaa olla Innovan draivereista suorin ja sama pätee myös tuohon mainitsemaasi midariin (Mako3).

Offline Mfisbee

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 154
  • hups! piti olla Mfrisbee mutta kirjotin Mfisbee
    • View Profile
Vs: Mikä annukkakiekoksi?
« Reply #17 on: 04.10.13 - klo:13:54 »
ite käytän anukassa md1 d-linea 161g   ja Barry Schultz Champion Leopardia.
joskus huomaan olevani heiton jälkeen kauempana korista kuin ennen sitä. ;)

Offline ThunderviK

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 282
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommy Tärnvik
  • Seura: WCDG
Vs: Mikä annukkakiekoksi?
« Reply #18 on: 04.10.13 - klo:13:57 »
itse käytän annukka heittoihin Discraft ESP FLX Nuke SS kiekkoa :D

Offline wallu

  • Juniori
  • **
  • Posts: 76
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kimi W
  • Seura: Frisbeegolf Club Keinukallio - FGCK
Vs: Mikä annukkakiekoksi?
« Reply #19 on: 04.10.13 - klo:14:02 »
oma annukka kiekko lähes aina latitude goldline saint :D

Offline alessii

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 181
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aleksi Salonen
  • Seura: TFS
Vs: Mikä annukkakiekoksi?
« Reply #20 on: 26.10.13 - klo:15:24 »
Mulla toimii hyvin mvp amp ja buzzz

Offline Jooseppi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 233
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joose Saari
  • Seura: TFS
Vs: Mikä annukkakiekoksi?
« Reply #21 on: 26.10.13 - klo:16:05 »
S-line FD Jackal.
#65713

Offline Baa16

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Ruohola
  • Seura: FBG Forssa
Vs: Mikä annukkakiekoksi?
« Reply #22 on: 28.10.13 - klo:09:24 »
S-line jackal ja road runner pidempiin. Dart lyhyempiin.
Ja jackalista nimenomaa toi s line koska c line on vakaampi.

Offline walde

  • Juniori
  • **
  • Posts: 86
    • View Profile
  • Oikea nimi: Valtteri
Vs: Mikä annukkakiekoksi?
« Reply #23 on: 12.11.13 - klo:18:35 »
Riippuu tosiaan siitä minkälaisia linjoja haluaa antsassa heittää. Itse käytän kyllä kaikkia kiekkoja anhysereihin, myös ylivakainta ja alivakainta kiekkoa mitä laukusta löytyy. Mikään kiekko ei siis sinänsä ole "hyvä anhyserkiekko", mutta niin kuin aikaisemmin joku totesti kannattaa heittokulman opettelu mielestäni aloittaa tarpeeksi hitaalla hyvin kulmansa pitävällä kiekolla, mieluiten putterilla. Sitten kun alkaa homma toimimaan niin voi alkaa kokeilemaan kuinka ne heitot käyttäytyy nopeammilla, vakaammilla, alivakaammilla... jne. -kiekoilla. Treeniä ja kokeilua vaan niin kyllä se siitä lähtee!

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Mikä annukkakiekoksi?
« Reply #24 on: 13.11.13 - klo:00:20 »
Ääni Valkyrielle (star 170-175g). Hillityn hallitusti kääntää yli. Ei kippaile yllättäen, kuten monet alivakaat pannut. Kestää jopa vastatuulta hiukan, kun heittää maltilla. Heitän useimmiten flättinä tai laitan inan hyssee.

Offline wakabunga

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 399
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Väisänen
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Mikä annukkakiekoksi?
« Reply #25 on: 13.11.13 - klo:01:40 »
latitude vision itellä

Offline Hage

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Vs: Mikä annukkakiekoksi?
« Reply #26 on: 13.11.13 - klo:13:13 »
Innova atlas... Pitää kulman ku kulman.. Ei kippaa eikä korjaa ja menee juuri siinä kulmassa kun se kädestä irtoo.. Midarihan se on mutta keskipitkiin annukoihin todella loistava kiekko..

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 555
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Mikä annukkakiekoksi?
« Reply #27 on: 19.11.13 - klo:10:54 »
Innovan Atlas on Innovan paras yritys tähän asti tehdä Buzzzz.

Jos Buzzz toimii hyvin niin sehän on mainio asia. Itse käytän paljon Buzzzia juuri siksi, että se pitää sen kulman niin mainiosti olematta kuitenkaan totaalisen alivakaa.
Minun kädessäni draivereista tuntuu parhaiten samantyyppiseen kulmanpitoon kuin Buzzz sopivan Surge SS. Olen monille maininnut sen olevan nopeampi Buzzz.
Tällaiset asiat joutuu melkein kuitenkin kokemaan ihan itse. Kädet ovat kovin erilaisia ja heittokin lähtee erilailla jonkun muun kuin itsen kädestä.

Offline Humpparitari

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 196
    • View Profile
  • Seura: Team Spirit
Vs: Mikä annukkakiekoksi?
« Reply #28 on: 28.11.13 - klo:12:22 »
Ääni Valkyrielle (star 170-175g). Hillityn hallitusti kääntää yli. Ei kippaile yllättäen, kuten monet alivakaat pannut. Kestää jopa vastatuulta hiukan, kun heittää maltilla. Heitän useimmiten flättinä tai laitan inan hyssee.
Konkreettisesti tämän kiekon kohdalla tajusin sen, miten paljon voi olla eroja kiekoilla. Aikanaan oli 175g CH valkyrie ja kivasti kippaili. Oli luottokiekko. Sitten ostin uuden saman värisen ja painoisen ja samalla muovilla. Eikä tuo perkule meinaa kipata sitten millään! Jäänyt siksi vähän paitsioonkin bägissä...

Itse käytän antsaheitoissa Manalaa ja Tursasta. Toimii omalla kohdalla hyvin.
Ykkönen kakkonen, hevosmies Makkonen
Kolmonen nelonen, Makkosen hevonen.

Offline fobba

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 015
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kai Törmi
  • Seura: fgck
Vs: Mikä annukkakiekoksi?
« Reply #29 on: 28.11.13 - klo:12:48 »
Nykyään tulee heitettyä paljon lyhyttä antsaa aviarilla tai dx sharkilla. Myös uus hiidenhirvi on loistava kiekko. Lentää nätisti antsassa koko matkan.  Champ shark kolmosella heittelen/opettelen nykyään rolleria. Hyvä kiekko myös pitkiin 80-90m antsoihin.
Magic, pure, kannel, justice, m2, m4, orc, fire, dessu ja pd2