Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: putterilla tai midarilla avaus  (Read 143896 times)

Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #195 on: 19.07.15 - klo:11:37 »
(Dx) Aviar ei ole niitä helppoheittoisimpia puttereita, voisit kokeilla jotain matalaprofiilista putteria. Irtoaa helpommin kädestä.
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline janne

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 128
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Tapaninen
  • Seura: Joen Liitokiekko
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #196 on: 19.07.15 - klo:13:26 »
(Dx) Aviar ei ole niitä helppoheittoisimpia puttereita, voisit kokeilla jotain matalaprofiilista putteria. Irtoaa helpommin kädestä.
Samaa sanoisin, ehdottaisin esimerkiksi DX Colt kokeiluun, matala ja helppoheittoinen putteri. Toki olen opetellut heittotekniikan kuntoon muillakin puttereilla mutta kun tarvitsen suorimman ja pisimmälle lentävän niin valitsen tämän.

Offline alspe

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 279
    • View Profile
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #197 on: 19.07.15 - klo:17:35 »
Kun avaan putterilla (dx classic aviar) tai muutenkin heitän sillä 50 metrisiä, se lentää ensin suoraan mutta pian ilmassa alkaa väpättää ja kääntää yli. Onko muilla samaa ongelmaa? Teknniikkavinkkejä?
Liian väkivaltainen veto ja huono irroitus.
D - P1X, P2 / C - Mako3, MD, MD3 / Star TL, C - FD, CD2, TD, PD

Offline Poimis

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
    • Fribakaveri
  • Oikea nimi: Sami Poimala
  • Seura: TT
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #198 on: 19.07.15 - klo:20:12 »
- Keskityn suoraan vetoon (taka ja etujalka olivat itselläni liian suorassa linjassa jolloin kiersin kiekkoa kropan ympäri -> kiekko lähti minne sattui).
- Teen kunnon saaton
- Vaihdoin fan gripistä power gripiin (spini parani)
- En yritä väkisin tehdä ranteella spiniä vaan keskityn ranteen ja puristuksen rentouteen. (väpätys loppui, spini parani)
- Olen heitellyt kuukauden pelkillä puttereilla ja midareilla

Tässä on todella hyvä lista suosituksia, poislukien yksi: puttereita ja midareita ei juuri power gripillä kannata heittää. Kysykää vaikka Schusterickilta. Oli pitkään "power grip only" -miehiä, mutta omien sanojensa mukaan rating nousi 25 pistettä heti kun alkoi käyttämään fan gripiä lyhempiin heittoihin. Jos fan gripillä väpättää, mutta powerilla ei (heiton ollessa muuten samanlainen), vika on luultavasti kiekon asennossa kädessä.

Tuohon saattoon täsmentäisin vielä, että on ensiarvosen tärkeää, että saatossa käsi jatkaa samalla tasolla heiton kanssa. Eli jos heitetään suoraan, saatossa käsi pysyy samalla korkeudella. Annukka heitettäessä käsi alas, hysseä heitettäessä käsi ylös. Yksi yleisimpiä virheitä on, että yritetään heittää hysse tai suora, mutta saatossa käsi viedään nopeasti alas, jolloin käytännössä itse väännetään se kiekko yli. Ja jos samalla vielä vähän kierretään kyynärvartta, on huono irrotus (ja väpätys ja kiekon ylikääntyminen) taattu.

Ja tuohon spinniasiaan vielä se, että juuri koskaan heiton ongelmat eivät johdu spinnin vähyydestä vaan sen suunnasta (OAT:sta, mistä tälläkin foorumilla on puhuttu riittävästi) :).
http://fribakaveri.fi - kivempaa fribaamista
http://sfk.fi - Suomen frisbeegolfkouluttajat

Offline IironSika

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 124
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Seppänen
  • Seura: HH
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #199 on: 01.08.15 - klo:18:16 »
Tämä tarina varmaan sopii tähän ketjuun.

Kuten johonkin jo aiemminkin kirjoittelin, tein 1½ viikkoa sitten hukassa olleen heiton takia downshiftauksen kiekoissa ja tekniikassa. Jätin bägistä pois (ja itse asiassa jätin repunkin pois :) ) kaikki draiverit, sekä myös putterit ja olen heittänyt vain DD Evidencellä vajaat kymmenen kiessiä plus jonkin verran ihan vaan treeniheittelyä. Samaan syssyyn hidastin ja rauhoitin radikaalisti koko heittotapahtumaa, koskien sekä draivia, että myös lähäreitä ja puttia. Tuloksena nyt jo kolmelta radalta selkeästi omat ennätykset. Peli on parantunut aivan huimasti, erityisesti varmuus ja tasaisuus heitoissa ja on tullut ihan uudenlaisia onnistumisen kokemuksia. On todellakin antoisaa, kun voi ja pitää keskittyä siihen, miten heittää missäkin tilanteessa, eikä miettiä että millähän tähän heittäisi.

Tuolla midarilla draivaan ehkä kymmenen metriä lyhyemmälle kuin draiverilla onnnistuneella heitolla, mutta onnistumisprosentti on nyt jo varmaan kymmenkertainen. Ei ole oikeastaan tullut vielä Orimattilassa, Mukkulassa ja Kippasuolla vastaan väylää, jossa en pärjäisi tuolla 100 metrin midaridraivilla. Varsinkin kun se onnistumisprosentti ja tarkkuus on jotain ihan muuta.

Hassuinta kuitenkin on se, että jopa putti on ollut parempaa midarilla, kuin yhdelläkään kokeilemallani putterilla!?! Senkin syyksi tosin veikkaan menttaalipuolta ja sitä alitajuista tietoisuutta, että tällä kiekolla mennään, kun muita ei ole.

Niin siitä tekniikan downshiftauksesta vielä. Hidastin ja rauhoitin siis kaikilta osin heittoja. Vauhti vain ristiaskeleen pituinen ja todellakin vaan rauhallinen askel, ilman mitään ponnisteluja. Taakseveto korostetun hidas. Oikeastaan vain kiekon pysäytys, kun kroppa jatkaa matkaa, eli ei erityistä aktiivista taaksevientiä. Lähäreissä fangrip ja rauhallinen liidätys. Putissa samoin korostetun hidastettu taaksevienti ja rauhallinen heitto ja saatto.

Tässähän on oikein uudestaan innostunut tovin tarpomisen jälkeen ja saanut ihan uutta tuulta purjeisiin. :) Nyt jatkan vielä toistaseksi tällä samalla yhden kiekon taktiikalla, mutta olenpa miettinyt sitäkin, että mitä seuraavaksi mukaan bägiin?!

Offline alspe

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 279
    • View Profile
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #200 on: 02.08.15 - klo:08:56 »
Mä kävin pitkästäaikaa heittelemässä ilman bägiä eli lähdin vain putterin (Discmania D-P1) ja lapsen kanssa jaloittelemaan. Tampereen Vihiojalta heitin nollatuloksen joka on omalle viimeaikojen tasolle paras. ;D Aiemmin olen heittänyt monta plussalle midari-driveri-virheiden takia, milloin mandoa, milloin outtiin. Putterilla avaus joka 100m väylillä on liian lyhyt toki, siitä lähäri korin alle ja par-nosto. ;D Tylsää, mutta toimivaa jos ei tavoittele birkkuja pidemmillä väylillä.

Mitähän tästä sitten pitäisi ajatella?? Pitäiskö bägistä laittaa pois kaikki "turha", P1-MD3-FD-CD2 voisi olla toimiva kokoonpano.
D - P1X, P2 / C - Mako3, MD, MD3 / Star TL, C - FD, CD2, TD, PD

Offline Pohjoistuuli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 270
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karhu
  • Seura: OFS
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #201 on: 12.08.15 - klo:09:57 »
Itsellä avaukset menevät hieman tuulen mukaan. Jos tuuli ei ole kova tai huonosta suunnasta avaan usein 90m väylät midarilla. Se toimii hyvin ja heitot ovat tarkempia, eikä kiekko tee skippejä jos semmoista en halua. Putterilla sitten lyhyemmät väylät.
« Last Edit: 12.08.15 - klo:13:10 by Pohjoistuuli »
DP2 | Rhyno | ROC3 | Gator | Volt | Fireball | Tesla | Octane | Nitro

Offline armangeddon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 112
    • View Profile
    • Tarkemman tiedot kiekoistani
  • Oikea nimi: Juha-Matti Huhtala
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #202 on: 12.08.15 - klo:12:27 »
Itselläni kiekot lentää vielä liian vähän, joten aloitukset tulee tehtyä yleensä vain midarilla (näistä vaihtoehdoista siis)
Yleensä aloitusheitto tulee tehtyä draiverilla.
Pitäähän sitä johonkin taulukoida muovit. ;)

Offline jabi

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 16
    • View Profile
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #203 on: 17.08.15 - klo:21:21 »
Tuolla midarilla draivaan ehkä kymmenen metriä lyhyemmälle kuin draiverilla onnnistuneella heitolla, mutta onnistumisprosentti on nyt jo varmaan kymmenkertainen. Ei ole oikeastaan tullut vielä Orimattilassa, Mukkulassa ja Kippasuolla vastaan väylää, jossa en pärjäisi tuolla 100 metrin midaridraivilla. Varsinkin kun se onnistumisprosentti ja tarkkuus on jotain ihan muuta.

Itse siirryin käyttämään alle 90m avauksissa Trilogy Challengesta saatua Evidenceä ja sen myötä tarkkuus, pituus ja varmuus on kasvanut. Tuo kiekko lentää minulla sen yli 80m ja paras veto oli noin 100m. Raiveleilla saan edelleen vain sen 80-90m parhaimmillaan. Yleensä 70-80m väliin menee.

Tasolta sanoisin olevani aloittelija. Viime syksynä aloitin heittämään.

Offline Thmz

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 552
    • View Profile
  • Oikea nimi: Thomas Tuovinen
  • Seura: PaKiNa
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #204 on: 17.08.15 - klo:21:42 »
Itse avaan nykyään lähes jokaisen väylän putterilla tai midarilla. Ainoastaan ne joissa tarvitaan rankasti liikettä sivuttaissuunnassa lähtevät draiverilla. Loivat hysset, suorat ja loivat antsat menee aikalailla Kannel, Pure ja Buzzz kombolla. Sinne 80-90m välille pärjää noilla vallan mainiosti, Buzzilla ehkä jopa vähän pidemmälle. Draiverilla tulee usein heitettyä "täysillä" ja ajoitukset ym. menevät aivan päin honkia.
KCP Aviar - Luna - Zone - Roc/3 - Gator3 - Firebird - PD - Destroyer

Offline Mikavain

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 297
    • View Profile
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #205 on: 18.08.15 - klo:20:33 »
Aiemmin olin epäileväinen putterin käyttöön avauksissa. Olin varma, että tulokset kierroksella huonontuvat kunnes törmäsin Pureen. Nyt olen oikeasti ymmärtänyt, mitä kaikki konkarit tarkoittivat sanoessaan, että ensimmäinen vuosi pelkällä putterilla.

Purella aloin draivaamaan n. 1 kk sitten ja nyt on tullut suunnilleen 20-30 metriä lisää mittaa. Lähes kaikki avaukset alle 80 m heitän nyt Purella. Tiukasti kääntyvät väylät Kannel tai Jokeri, jotka eivät kuitenkaan lennä lähellekään Puren mittoihin.

En kuitenkaan usko, että olisi ollut parempi heittää alkuun pelkkää putteria. Alkuun väylädraiveri lensi paljon pidemmälle, kuin putteri ja tarkkuuden ollessa alussa mitä sattuu, suurimmat onnistumisen tunteet tuli juuri pitkistä heitoista.
Uskon.että nyt 1,5 v heittäneenä oli juuri oikea aika "löytää" putteri. Nyt sen edut oikeasti ymmärtää ja niitä osaa joskus jopa hyödyntää.  ;D

Offline alspe

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 279
    • View Profile
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #206 on: 19.08.15 - klo:09:07 »
Itse avaan nykyään lähes jokaisen väylän putterilla tai midarilla. Ainoastaan ne joissa tarvitaan rankasti liikettä sivuttaissuunnassa lähtevät draiverilla. Loivat hysset, suorat ja loivat antsat menee aikalailla Kannel, Pure ja Buzzz kombolla. Sinne 80-90m välille pärjää noilla vallan mainiosti, Buzzilla ehkä jopa vähän pidemmälle. Draiverilla tulee usein heitettyä "täysillä" ja ajoitukset ym. menevät aivan päin honkia.

Tämä kyllä. Ei sinänsä, kyllä mun heitot selvästi pisimmälle menee 157g C Teebird, 162g Star TL tai C FD / C TD, mutta paremmin tähdättyä saan Mako3:lla tai MD3:lla. Putteriavauksessa (P1/P1x/P2)on hienoinen riski, että jää käteen / griplockkiin jos on pitkään avannut midarilla tai driverilla koska putterissa on korkea rimmi. Sinänsä putteriavauksesta saa IMO melko helposti toistettavan ja luotettavan verrattuna driveriavaukseen johtuen tosiaan siitä että driveria tulee heittää hanat kaakossa ja pitää olla tarkkana nokkakulman kanssa.

Pitäisi varmaan hommata heittoputteri Discmania D-Linejen yläpuolelle. Midarina (Mako3/MD3,Shark3) ovat kaikki C-muovia joten ehkä sitä kaipaisi välillä halpamuovin grippiä varsinkin sateisena aikana. Westsidelta ajattelin, että koittaisin Kilpeä, Kannelta tai Laulajaa, BT-muovissa. Mikähän noista olisi paras selkeästi avaus"putteriksi"? Lähärit voin hoitaa P1:lla aina.

Kaiken kaikkiaan paljon enemmän iloa harrastukseen antaa puttereilla ja midareilla kuin se, että driverilla yrittäisi saada sen 20m lisää matkaa. Mako3 on kaikkein mukavin kiekko liidättää, siinä vaan on jotain kun pystyy laittamaan onnistuessaan oikealle kääntyvän rystyheiton ja saa vain katsella kun liitää ja liitää eikä palauta. :)

EDIT: lisään vielä, että paljon järkeä harjoitteluun voisi saada siten, että ottaa 10 putteria ja midaria ja lähtee availemaan jotain 80-100 metrin väylää niillä. Heittää selkeästi lyhyitä alkuun ja metri metriltä lisää tehoja kohti koria. Enemmän näin saa järkeä touhuun kuin sillä, että lähtee saman tien kiskomaan nopeita kiekkoa ajatuksena saa ennenkaikkea pitkälle.
« Last Edit: 19.08.15 - klo:11:21 by alspe »
D - P1X, P2 / C - Mako3, MD, MD3 / Star TL, C - FD, CD2, TD, PD

Offline Daali94

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 30
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #207 on: 19.08.15 - klo:13:29 »
Mulla on bägissä Joutsen bt softina ja mediumina sekä bt soft Kilpi. Soft joutsen kääntää 60m heitossa ihan hiukan yli eikä feidaa lähes lainkaan. Medium kääntää sitten vähän enemmän. Kilpi sen sijaan ei käännä tippaakaan ja feidaa lopussa maltillisesti. Ite tykkään bt soft -muovista heittoputtereissa. On tosi löysää mutta mua ei ainakaan haittaa. Mediumia käytän puttaamiseen.
Joutsen | Kilpi | Kannel || Truth | Verdict || FD | Teebird | Firebird || Tern |  DDx | Trespass

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #208 on: 19.08.15 - klo:14:40 »
Mä taas huomasin että draiverit tuppas lähteen liika ylös sen jälkeen kun oli heittänyt enimmäkseen pelkkää putteria ja midaria. Ei mikään ihme tietenkään mut joutu kiinnittään kierroksella erikseen huomiota tuohon ettei mennyt draiverit noobihysseksi.  ;)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline alspe

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 279
    • View Profile
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #209 on: 19.08.15 - klo:14:57 »
Mä taas huomasin että draiverit tuppas lähteen liika ylös sen jälkeen kun oli heittänyt enimmäkseen pelkkää putteria ja midaria. Ei mikään ihme tietenkään mut joutu kiinnittään kierroksella erikseen huomiota tuohon ettei mennyt draiverit noobihysseksi.  ;)

Tuo on kyllä totta muuten. Putteria heittä automaattisesti hieman ylöspäin kun se sitä kestää ja muutenhan se putoaa 40m metriin jos heitetä matalan flätin. Sit kun driverin laittaa ylöspäin niin tulee rankka feidi ja heittää näyttää aloittelijan vipiltä.
D - P1X, P2 / C - Mako3, MD, MD3 / Star TL, C - FD, CD2, TD, PD