Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: putterilla tai midarilla avaus  (Read 143878 times)

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #45 on: 10.10.12 - klo:05:16 »
Ihan mielenkiinnosta. Oletko MarkoJ koskaan kiinnitänyt huomiota, että miten kämmenesi kääntyy saaton aikana? Puhuit tuossa, että aiemmin käänsit kättä vahingossa ja kiekot eivät lentäneet. Tarkoititko tällä juurikin tuota?

OATin kanssa painimiseen ehkä helpoin sääntö on, että tarkistaa ensimmäisenä mihin peukalo osoittaa saaton aikana. Sen tulisi olla koko saaton ajan korkeintaan vaakatasossa, ei yli.

Tuli vain mieleen, että josko tuo saaton muuttaminen korjasi tuon samalla ja nyt ne putterit lähtee niin kuin pitääkin :).

Ps. näitä on aina mukava lukea, kun porukka kertoo innoissaan, että nyt "naksahti"

Kyllä mä sitä oon koittanut korjata keskittymällä siihen peukalon asentoon, mutta sillä ei tuntunut olevan toivottua vaikutusta vaikka koitin ns. Väkisin pitää peukalon kurissa. Kauheen vaikee sanoa mistä se virhe sit loppujen lopuksi johtui. Korjauskin löytyi vähän niin kuin vahingossa kun testailin kaikkea. Voi hyvinkin olla että se peukalo/käden asento korjaantuu tossa samalla kun keskittyy siihen, että saatto pysyy linjalla loppuun asti.

Mä aloitin tän ketjun sillon joskus kun en saanut millään hitaampia kiekkoja lähteen niin kun pitää. Nyt täällä on neljä sivua tekstiä, eli ilmeisesti muillakin on samaa ongelmaa omissa heitoissaan. Virhe muilla voi johtua mistä vaan, mutta aattelin että kerron miten sain oman heiton korjattua niin jos vaikka joku muukin saa siitä vihjeitä oman heiton parantamiseen.
« Last Edit: 10.10.12 - klo:06:07 by MarkoJ »
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Edg3

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 23
    • View Profile
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #46 on: 15.10.12 - klo:10:20 »
Te aviarilla heittelijät. Käytättekö putterilla draivatessanne/lähetyessänne powergrippiä? Itsellä tuo tuntuu melko hankalalta gripiltä kiekon ollessa melko syvä. Olen käyttänyt lähinnä fan grippiä, mutta jääkö tällöin uupumaan voimaa heitosta paljonkin?

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #47 on: 15.10.12 - klo:10:30 »
Täällä oli täysin sama ongelma ja ratkaisin sen näin: http://www.frisbeegolf-forum.fi/index.php/topic,31.msg10563.html#msg10563 (pari viestiä ylempänä on mistä keskustelu alkoi)

Nykyään on tullut keskityttyä vielä hiukan enemmän tekniikkaan puttereilla draivatessa ja olen saanut lisää spinniä heittoon = metrejä ja vakautta lisää. En koe, että menetän metrejä tuolla otteella. Putteri lentää niin kauas kuin on tarvekkin. Midarit/draiverit löytyy sitten lisämetreille.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #48 on: 15.10.12 - klo:10:35 »
Heitän 3-sormen powergripillä aviaria.

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #49 on: 15.10.12 - klo:10:56 »
Mä heitän kolmen sormen otteella jossa keskisormi on pitkänä, ja etusormi ja nimetön rimmillä. Kolmen sormen powergrippiä korkeintaan yhden kiekon kisoissa joissa on pakko saada se extra 10 metriä tarkkuuden kustannuksella, tuppaa jäämään enempi kouraan kuin "keskariotteella" :)

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #50 on: 15.10.12 - klo:11:02 »
Mä heitän kolmen sormen otteella jossa keskisormi on pitkänä, ja etusormi ja nimetön rimmillä. Kolmen sormen powergrippiä korkeintaan yhden kiekon kisoissa joissa on pakko saada se extra 10 metriä tarkkuuden kustannuksella, tuppaa jäämään enempi kouraan kuin "keskariotteella" :)
Ameriikan kielellä tunnetaan tuo ote nimellä birdie grip, ite heitän kans sillä putterit ja midarit...

Offline Edg3

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 23
    • View Profile
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #51 on: 15.10.12 - klo:11:20 »
OATin kanssa painimiseen ehkä helpoin sääntö on, että tarkistaa ensimmäisenä mihin peukalo osoittaa saaton aikana. Sen tulisi olla koko saaton ajan korkeintaan vaakatasossa, ei yli.
Tarkoitetaanko saatolla ns. follow throughta?

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #52 on: 15.10.12 - klo:14:28 »
OATin kanssa painimiseen ehkä helpoin sääntö on, että tarkistaa ensimmäisenä mihin peukalo osoittaa saaton aikana. Sen tulisi olla koko saaton ajan korkeintaan vaakatasossa, ei yli.
Tarkoitetaanko saatolla ns. follow throughta?

Kyllä.
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Juuzou

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juuso
  • Seura: Helsinki Disc Devils
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #53 on: 28.11.12 - klo:15:00 »
Itse aloitin toissa kesänä frisbeegolfin ja laji vei mennessään.. Myös lompakon sisällön.. Eli tässä parin kauden aikana on tullut ostettua aivan älyttömästi kiekkoja ja suurin osahan niistä on draivereita.

Nyt olen ajatellut, että heivaan draiverit veke kokonaan ja heittelen vain puttereilla ja midareilla, kunnes ne lentää ainakin 100m.. Mitä luulette, onko tässä mitään järkeä?

Toisena kysymyksenä tulee mieleen vielä se, että minkänlaista midaria ja putteria kannattaisi käyttää draivaamiseen?

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #54 on: 28.11.12 - klo:15:27 »
Hehe  ;D

Samalla laillahan sitä itsekkin on tullut tehtyä. Draivereita kauhee määrä koska nehän lentää pitkälle  :o ??!!??
Otin kanssa itseä niskasta kiinni ja siirsin draiverit sivuun hetkeksi ja opettelin heittään putterilla. Ja kyllä kannatti!! En heitä kyllä lähellekkään 100m putterilla, mutta perus heitto tekniikka parani siitä mitä se oli aikaisemmin.
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #55 on: 28.11.12 - klo:15:46 »
Nyt olen ajatellut, että heivaan draiverit veke kokonaan ja heittelen vain puttereilla ja midareilla, kunnes ne lentää ainakin 100m.. Mitä luulette, onko tässä mitään järkeä?

Toisena kysymyksenä tulee mieleen vielä se, että minkänlaista midaria ja putteria kannattaisi käyttää draivaamiseen?

Onhan siinä järkeä. Joku alivakaa/suora midari tyyliin Buzzz, Fuse, Pursi ja siihen driveputteriksi vaikka Ion, Anode, Pure tai Wizard. Tuohon vielä kaveriksi pari sopivan hidasta väylädriveria tyyliin Teebird, Saint, Volt, Leopard tai River ni johan tekniikka paranee.

Itse tiputin myös kaikki nopeat driverit pois bägistä, koska huomasin ettei käsi riitä vielä niiden vaatimille lähtönopeuksille.

Offline frisbeeclip

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 14
  • Master of discjitsu
    • View Profile
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #56 on: 28.11.12 - klo:19:11 »

Puttereina toimii: aviar ja dart
Midareita : buzz sekä innovan kite ja skeeter

En oo varma onko nyt taas kaikki termit oikein mutta korjailkaa sitten vastauksissa   ;)

Putterina Aviar ja Dart ovat hyviä! Suosittelen ainakin Darttia.

Offline Haq

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 519
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Häkkilä
  • Seura: 7k
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #57 on: 29.11.12 - klo:17:39 »
Pitäis varmaan itekin alkaa heittelee enemmän pitkiä putteri- ja midariheittoja. Oon vaan muiden lajien harjoittelussa toiminut niin, että se mitä teet niin se myös paranee. Nopeus paranee juoksemalla täysillä tai lähes täysillä ja maksimivoima kehittyy vaan isoilla painoilla. Unohdin frisbeen viskelyn kohdalla, että voi sitä hitaampiakin kiekkoja heittää maksimisuoritukseen vaativalla tasolla.

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #58 on: 29.11.12 - klo:22:08 »
Pitäis varmaan itekin alkaa heittelee enemmän pitkiä putteri- ja midariheittoja. Oon vaan muiden lajien harjoittelussa toiminut niin, että se mitä teet niin se myös paranee. Nopeus paranee juoksemalla täysillä tai lähes täysillä ja maksimivoima kehittyy vaan isoilla painoilla. Unohdin frisbeen viskelyn kohdalla, että voi sitä hitaampiakin kiekkoja heittää maksimisuoritukseen vaativalla tasolla.

Juoksu nopeus ja maksimivoimakin vaatii ensin oikean tekniikan. Et sä juoksu nopeutta lisää saa jos vaan juokset täysillä koko ajan. Ensin pitää opetella oikea juoksu tekniikka jolla maksimi vauhti voidaan saavuttaa ja sit vasta juostaan täysillä.  ;D
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Haq

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 519
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Häkkilä
  • Seura: 7k
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #59 on: 30.11.12 - klo:01:24 »
Pitäis varmaan itekin alkaa heittelee enemmän pitkiä putteri- ja midariheittoja. Oon vaan muiden lajien harjoittelussa toiminut niin, että se mitä teet niin se myös paranee. Nopeus paranee juoksemalla täysillä tai lähes täysillä ja maksimivoima kehittyy vaan isoilla painoilla. Unohdin frisbeen viskelyn kohdalla, että voi sitä hitaampiakin kiekkoja heittää maksimisuoritukseen vaativalla tasolla.

Juoksu nopeus ja maksimivoimakin vaatii ensin oikean tekniikan. Et sä juoksu nopeutta lisää saa jos vaan juokset täysillä koko ajan. Ensin pitää opetella oikea juoksu tekniikka jolla maksimi vauhti voidaan saavuttaa ja sit vasta juostaan täysillä.  ;D
Olet oikeassa. Eräällä tavalla. Reilu 20 vuotta pikajuoksua harjoitelleena oon huomannut, että mitä vähemmän sä teet nopeita ja voimakkaita / räjähtäviä suorituksia sitä huonommin sulla pysyy kokonaisuus hallussa. Kaiken maailman polvennosto ym. treeneistä ei oo mitään hyötyä, jos sä et siirrä sitä kokonaissuoritukseen eli täysillä juoksemiseen. Frisbeegolfissa mulle täysillä juoksemista vastaavaa on ollut heittely drivereilla. Juoksutekniikan tulisi olla luonnollista. Ne ovat nopeimpia, joiden täytyy keskittyä vähiten nivelten asentoihin jne. harjoituksissaan. Frisbee onpaljon välinekeskeisempää ja monisyisempää. Kiekko voi lentää pitkälle ja tarkasti monellakin eri tapaa. Siksi heittoja tulisikin treenata sellaisilla kiekoilla, jotka antavat hienan enemmän anteeksi myös virheellisenkin tekniikan, johon joissakin lajeissa ei loukkaantumisriskin vuoksi ole varaa.

Lyhyesti ilmaistuna heittämällä rauhallisemmin tai helpommalla kiekolla voi suoraan oppia heittämään kovempaa vaikeammalla kiekolla. Mutta juoksemalla lenkkarit jalassa erilaisia juoksun lajiharjoitteita ei suoraan kehitä maksiminopeutta vaan vaikutus voi olla jopa päinvastainen.

Nyt on kuitenkin kyse täysin eri lajeista, joten vertailut jääköön tähän. Toiseen lajiin synnytään ja kehitytään ensimmäisten ikävuosien aikana (nopeiden hermosolujen muodostuminen) ja toisessa voi jopa maailman nopeimmasta tulla kansainvälisen tason huippu.

Muutaman viskilasin jälkeistä analysointia. Eiku treenaamaan.