Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: putterilla tai midarilla avaus  (Read 143943 times)

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #60 on: 30.11.12 - klo:09:55 »
Kiekko voi lentää pitkälle ja tarkasti monellakin eri tapaa. Siksi heittoja tulisikin treenata sellaisilla kiekoilla, jotka antavat hienan enemmän anteeksi myös virheellisenkin tekniikan, johon joissakin lajeissa ei loukkaantumisriskin vuoksi ole varaa.

Lyhyesti ilmaistuna heittämällä rauhallisemmin tai helpommalla kiekolla voi suoraan oppia heittämään kovempaa vaikeammalla kiekolla.

Nämä kohdat menevät hiukan ristiin frisbeegolffin osalta. Ensimmäinen lause on siinä mielessä huono, että virheitä antaa yleensä anteeksi ylivakaa kiekko jonka oikeanlaiseen käyttäytymiseen ei vielä rahkeet riitä. Näin ollen se antaa anteeksi heiton virheet ja toistaa mukisematta joka vedolla aikalailla samanlaisen kaaren vaikka tekniikassa olisikin oikeasti huomattavasti parannettavaa.

Toisessa kohtaa taas ollaan oikeilla jäljillä, koska "helpompi" kiekko on se hitaampi/alivakaampi jonka saa liitämään helpommalla ja mittaa kertyy, kun heitto onnistuu. Tämä kiekko myös tuo esille helpommin ne tekniikassa esiintyvät virheet (esim. kippaa yli spinnin puutteesta tai väärästä heittokulmasta johtuen) jotka ylivakaa mukisematta nielisi.

Offline Haq

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 519
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Häkkilä
  • Seura: 7k
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #61 on: 30.11.12 - klo:13:14 »
Tässä tulee tietenkin ottaa huomioon yksilölliset virheet ja oppimistavat. Mää oon saanut kaikki mahdolliset kiekot lentämään oikein. Mutta esim. Buzzz ja pursi lentää mulla aina pitkälle ja huolimatta vaihtelevista heittotavoista / pienistä virheistä suorituksessa nämä kiekot lentää yleensä lähestulkoon sinne minne haluankin. Mun tekniikka on vähän sellainen vielä, että ylivakaat kiekot ovat täyttä tuskaa. Heittoni on mennyt parempaan suuntaan, kun olen heittänyt n. 80% tehoilla. Pitkälle lentävät hyssekiekot eivät vaan tunnu vielä lähtevän halutulle korkeudelle tai suuntaan, vaikka heittäisin rauhallisesti. Olen saanut laskettua heittojen korkeutta jo hieman, kun olen rauhoittanut liikkeitä ja heitellyt sellaisia kiekkoja, jotka pitävät asentonsa myös hitaammassakin vauhdissa.

Yksi asia, mikä on myös hidastanut oivallustani kiekkojen käyttäytymisestä on se, että olen heittynyt ihan vääriä kiekkoja väärissä paikoissa ja olosuhteissa, esim. vastatuuleen oikealle lentäviä kiekkoja, jotka ovat päätyneet metsään tai rollereiksi.

Offline Jooseppi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 233
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joose Saari
  • Seura: TFS
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #62 on: 23.01.13 - klo:15:17 »
Ite oon harjotellu putterilla avausta mutta en luota siihen niin paljon kun midariin  :)
#65713

Offline Jpekko

  • Juniori
  • **
  • Posts: 70
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha Nevala
  • Seura: Rolffarit
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #63 on: 23.01.13 - klo:15:48 »
Mun tekniikka on vähän sellainen vielä, että ylivakaat kiekot ovat täyttä tuskaa. Heittoni on mennyt parempaan suuntaan, kun olen heittänyt n. 80% tehoilla.

Tässä on mun mielestä sinänsä semmonen tärkeä pointti, minkä oon ite huomannu kenturoilla varsinkin kisatilanteissa. Välissä tulee yht'äkkiä semmonen fiilis, että tässähän nyt heitellään vaan 80% tehoilla, vaikka heitto sujuu aivan mallikkaasti. 100-110m metrin siivut on siellä mihin ne tähtää aikalailla pilliheitolla. Sit seuraavalla heitolla, tai yleensä avauksella, päätät että nyt mennään TÄYSIÄ. Sit tuleeki aivan järkyttävän hirveästi epäonnistunut heitto.

Pitää siis oppia löytämään se oma, sen hetkinen rajansa. Siitä jos yrittää varsinkin kilpailutilanteessa "heittää lujempaa", niin tekniikka ei enää riitä ja paskaa tulee niskaan.

Toki niillä kerroilla, kun päättää heittää täysiä ja se 130m suora heitto sieltä löytää tiensä kipon viereen, feels goodman. Mutta teknisesti täysiä ja muutenvaan täysiä heittämisellä on vissi ero, se kannattaa pitää mielessä treenatessakin. Ensin se tekniikka kuosiin ja sit aletaan lisään sitä voimaa.

Offline Haq

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 519
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Häkkilä
  • Seura: 7k
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #64 on: 26.01.13 - klo:21:45 »
Nonniin. Nyt on sitten availtu hieman enemmän noilla midareilla ja jonkin verran myös puttereillakin. Tuloksena se, että heitot ovat onnistuneet huomattavasti paremmin kuin draivereilla (onpa ihme). Ei yksin se, että väylät sujuu nykyään paremmin ilman suurempia puiden kolisteluita, olen saanut myös selkeää parannusta draivereilla heittämiseen. Nyt pystyy ottaa jo melko paljon tehoja irti, eikä heitot karkaa kolmanteen kerrokseen. Syy kehitykseeni saattaa olla siinä, että olen heittänyt sellaisia kiekkoja, joilla olen onnistunut paremmin ja täten pystynyt myös järkevästi analysoimaan heittoni eri osioita tai sitten olen vain yksinkertaisesti saanut lihasmuistiini jonkinlaisia kaavoja frisbeen heittämistä varten. Uskon jälkimmäiseen versioon. Harjoitus tekee mestarin.

Puttereilla ja midareilla avaukset tulevat tietenkin myös jäämään heittostrategioihini. Eihän sitä ole mitään järkeä lähteä avaamaan draiverilla jotain 60-70 metrin väylää. Alussa, 3kk sitten, tuli avattua 50 metrisetkin väylät draiverilla (välillä siinä myös onnistuen).

Offline peperoni

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 265
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Mäkelä
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #65 on: 28.01.13 - klo:10:19 »
Itse tein myös vähän samanlaisen havainnon kuin Haq. Nyt talvella on tullut kierrettyä pelkästään tuota Meilahtea ja käytössä on ollut lumen takia paljon sellaisia kiekkoja mitkä näkyvät hyvin. Etenkin on tullut käytettyä paljon tuota R-Pro Rocia. Noilla Meikun lyhyillä väylillä huomaa kyllä aika helposti, että olisi pitänyt avata paljon useammin noilla midareilla kuin draivereilla. Ottamalla Rocin mukaan myös avausheittoihin sain pudotettua edellisestä enkasta viisi heittoa.

Kyllä sitä tulee vieläkin draivereitakin käytettyä esim. sellaisilla väylillä, joissa tarvitsee vähän tiukempaa feidiä lopussa, mutta kuitenki yli puolet väylistä avasin Rocilla. En tajua minkä takia mun päähän oli iskostunut niin kovaa se, että avaukset tehdään draivereilla ja midarit&putterit otetaan aina käyttöön myöhemmin. Kyllähän sitä tiesi tätä palstaakin lukemalla, että putterit ja midarit soveltuvat hyvin myös avauksiin, mutta jostain syystä en sitten koskaan yhdistänyt tätä vinkkiä omaan peliini. No aina ne oppirahat pitää jollain tapaa maksaa. :)
« Last Edit: 28.01.13 - klo:10:21 by peperoni »

Offline VeliLenteli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #66 on: 02.02.13 - klo:09:04 »
En tajua minkä takia mun päähän oli iskostunut niin kovaa se, että avaukset tehdään draivereilla ja midarit&putterit otetaan aina käyttöön myöhemmin.)

 ;)
Mä olin vähän niin kuin tsuippaduippadui.

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #67 on: 09.04.13 - klo:21:14 »
Onhan se huimaa huomata että putterilla pääsee vaikka mihin ku jaksaa treenata. Tulee kesällä draivattua varmaan aika lailla putterilla.
P1 (D + C) ja SS Omega, noilla mennään.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Eemeli137

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 303
    • View Profile
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #68 on: 09.04.13 - klo:22:43 »
Onhan se huimaa huomata että putterilla pääsee vaikka mihin ku jaksaa treenata. Tulee kesällä draivattua varmaan aika lailla putterilla.
P1 (D + C) ja SS Omega, noilla mennään.
kestääkö hyvinki to c-p1 voimaa vai kippaako helposti. Onko vakaampi ku d tai p (siis draivatessa)
Force/Nuke/F2/Leopard/Sentinel/Buzzzzzzz/M4/A1/Pure/Magnet

Offline nukkumasa

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 375
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joel M
  • Seura: PuskaPuttaajat
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #69 on: 09.04.13 - klo:22:53 »
Onhan se huimaa huomata että putterilla pääsee vaikka mihin ku jaksaa treenata. Tulee kesällä draivattua varmaan aika lailla putterilla.
P1 (D + C) ja SS Omega, noilla mennään.
kestääkö hyvinki to c-p1 voimaa vai kippaako helposti. Onko vakaampi ku d tai p (siis draivatessa)

kyl C-P1 kestää tosi hyvin voimaa, jos ei vaan vastatuulta oo hirveesti. En voi verrata tuoho D-lineen, koska en oo heittäny.
P2 / Roc / PD / Firebird / Destroyer / PD2

@ Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #70 on: 10.04.13 - klo:14:28 »
On se jyrempi d-linea, ja siten kestää repiminen enemmän. Tosin on melkoinen saippua näillä keleillä vielä. Kunhan lämpenee niin pääsee kunnolla testaamaan. Siihen saakka mennään deelinjalla
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

teemu01

  • Guest
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #71 on: 03.05.13 - klo:19:23 »
Itse avaan jokuset väylät prodiscus jokerilla, jokeri toimii hyvin lähestymisissä, melkeinpä midari toi jokeri vain pikkaisen isomalla rimmillä ja toinen innovan champion spider.  ;D ;D

Offline hypodermic

  • Juniori
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #72 on: 30.08.13 - klo:09:23 »
Itse oon paljon heitellyt lyhyempiä väyliä putterilla , eli ihan avauksesta lähtien. Pidemmillä väylillä sitten pitkät lähestymisetkin menee usein putterilla. Lähinnä tulee käytettyä P2:sta, P1:stä hyvin harvoin (molemmat d-line mutta P1 on paljon lötkömpi). Tekniikka ei vaan ole kunnossa ja voimaa uupuu, joten usein jää avaus/lähestyminen hieman vajaamittaiseksi ja joutuu vaikeaan (pitkään) puttaukseen. Silloin tällöin jää käteen eli sitä "omaa" grippiä pitäisi vielä hakea myös. Tekisi kuitenkin mieli testata jotain flätimpää / matalarimmistä putteria, löytyykö sellaisia? Vähän sama hommma midareissa, että esim. md2 (d) tuppaa monesti jäämään käteen, ja aion kokeilla jotain matalarimmistä midaria (täällä olikin jo siihen vinkkejä: http://www.frisbeegolf-forum.fi/index.php/topic,677.0.html). Kuten sanoin, grippiä ym pitäisi tottakai hioa, mutta miksei kokeilla myös erimallisella kiekolla.

Offline moog

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 406
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Moisio
  • Seura: Sipoon Discstroyers
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #73 on: 30.08.13 - klo:09:31 »
Tekisi kuitenkin mieli testata jotain flätimpää / matalarimmistä putteria, löytyykö sellaisia?

Latituden Pure, Zero muovilla (Opto on snadisti kuvukkaampi). Flätiksi midariksi sitten Buzzz.
"Yllättävän usein avaan heitolla joka onnistuessaankin olisi ollut huono ratkaisu"

Offline wallu

  • Juniori
  • **
  • Posts: 76
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kimi W
  • Seura: Frisbeegolf Club Keinukallio - FGCK
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #74 on: 30.08.13 - klo:09:34 »
Purea voin itsekkin suositella zero-muovinen ja omassa bägissä kulkee sen lisäksi vielä opto- ja recycled-muoviset, mutta zero ehdottomasti kaikista flätein