Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Yli/Alivakauden merkitys  (Read 71595 times)

Offline alspe

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 279
    • View Profile
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #75 on: 04.09.14 - klo:20:26 »
Mä en ole pahemmin koittanut avauksiin muutakuin kolmen sormen power grippiä, ilman nimetöntä. Jotenkin tuntuu hassulta koittaa draivata jollain fangripillä? :) Puttauksessa fan grip jossa etusormi rimmin alla.

Putterin heittämistä powergripillä ei suositella, koska epäpuhtaan irrotuksen ja griplockin riski on niin iso. Heitän puttereita ja midareita stack fork gripillä; pituus jää hieman vähemmäksi, mutta heitot ovat huomattavasti tarkempia kun kiekot eivät jää käteen

Vähän väärä ketju kun nyt puhe gripistä, mutta jatketaan. Ostamani Tuonelan Joutsenet lensivät kyllä hyvin, paremmin kuin Aviar?? Mutta, vaihdoin tosiaan gripin stack forkiksi tai sen powergrip-muunnelmaksi. Onhan se tosi että gripillä on varmasti isompi merkitys kuin pienellä erolla kiekossa. Mut ehkä TJ on parempi heittämiseen.
D - P1X, P2 / C - Mako3, MD, MD3 / Star TL, C - FD, CD2, TD, PD

Offline Jussijii

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 483
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jussi J.
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat Ry / Albatrossit
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #76 on: 04.09.14 - klo:22:09 »

Ostin marketista 2 x Tuonelan joutsen BT soft kun oli halvennuksessa. 3/3/-1/0 taisi olla lukemat. Voi olla, että liian alivakaa putteriavaukseen, mutta menevät sitten puttaamiseen jos heitto ei toimi.

Turmion Kätilö eli Tuonelan Joutsen ei ole missään määrin, millää mittapuulla, huono draivausputteri. Olen itse useamman viinipullon köyhempi kun olen päässyt todistamaan yhtä montaa Joutsenella heittelehdittyä holaria.

Pikkasen hysseä ja Joutsen kurkottaa kaulansa suoraksi ja lentää mukiin.

Offline alspe

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 279
    • View Profile
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #77 on: 04.09.14 - klo:23:51 »
Varmaan moneen kertaan täällä linkitetty, mutta kovin hyvä aloittelijoille? :)
D - P1X, P2 / C - Mako3, MD, MD3 / Star TL, C - FD, CD2, TD, PD

Offline BlackStar

  • ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 2 600
  • ★ Instagram ★ @BlackStarPori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami ★ Aaltonen
  • Seura: Mustavaris / MHDG
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #78 on: 12.09.14 - klo:23:47 »

Ostin marketista 2 x Tuonelan joutsen BT soft kun oli halvennuksessa. 3/3/-1/0 taisi olla lukemat. Voi olla, että liian alivakaa putteriavaukseen, mutta menevät sitten puttaamiseen jos heitto ei toimi.

Turmion Kätilö eli Tuonelan Joutsen ei ole missään määrin, millää mittapuulla, huono draivausputteri. Olen itse useamman viinipullon köyhempi kun olen päässyt todistamaan yhtä montaa Joutsenella heittelehdittyä holaria.

Pikkasen hysseä ja Joutsen kurkottaa kaulansa suoraksi ja lentää mukiin.

Kiva kuulla, kun on Joutsenta bägissä kolmella eri muovilla. ;D
★ Grip EQ AX15 Lizotte S.E. ★
| P2 | P3x | Colt | AviarX3 | MD2 | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | Teebird | CD3 | Mamba | Firebird | Shryke | Boss | DDx | Destroyer |

Offline alspe

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 279
    • View Profile
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #79 on: 17.09.14 - klo:22:26 »
Toisessa ketjussa sivuttiin vähän samaa asiaa ja se jäikin vaivaamaan,

olen ymmärtänyt että alivakaata kiekkoa voi paiskata menemään hysseen koska kiekon miinus-turn koittaa vääntää sitä toiseen suuntaan. Ja vakaata ja nopeaa kiekkoa voi heittää annukkaan koska se kumminkin kääntyy toiseen suuntaan. Tämä siis jos haluaa heittää "suoraan". Mutta onko vakaudessa sittenkin kyse siitä, että kun heität kovaa niin kiekko koittaa kääntää itsensä aina suoraan, niin hyssestä kuin anhyssestäkin? Ja vain lopuksi feidaa? Ainakin itsellä tod.alivakaa Tursas (-3) kääntyy ulos jos heitän suoraa ja kovaa, jos heitän lievään hysseen niin lähtee liitelemään kivasti suoraan ja jos tosiaan annukkaan paiskaisin niin kippaa yli heti.
Näitä kaikki täytyy ihan kokeillakin, vähän haastetta tuo toistojen vaihtelevuus ja kiekkojen vähyys.
D - P1X, P2 / C - Mako3, MD, MD3 / Star TL, C - FD, CD2, TD, PD

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #80 on: 17.09.14 - klo:22:59 »
Toisessa ketjussa sivuttiin vähän samaa asiaa ja se jäikin vaivaamaan,

olen ymmärtänyt että alivakaata kiekkoa voi paiskata menemään hysseen koska kiekon miinus-turn koittaa vääntää sitä toiseen suuntaan. Ja vakaata ja nopeaa kiekkoa voi heittää annukkaan koska se kumminkin kääntyy toiseen suuntaan. Tämä siis jos haluaa heittää "suoraan". Mutta onko vakaudessa sittenkin kyse siitä, että kun heität kovaa niin kiekko koittaa kääntää itsensä aina suoraan, niin hyssestä kuin anhyssestäkin? Ja vain lopuksi feidaa? Ainakin itsellä tod.alivakaa Tursas (-3) kääntyy ulos jos heitän suoraa ja kovaa, jos heitän lievään hysseen niin lähtee liitelemään kivasti suoraan ja jos tosiaan annukkaan paiskaisin niin kippaa yli heti.
Näitä kaikki täytyy ihan kokeillakin, vähän haastetta tuo toistojen vaihtelevuus ja kiekkojen vähyys.

Yksinkertaistettuna, mitä vakaampi kiekko on, sitä vaikeampi se on saada kääntymään oikealle (RHBH). Kiekko ei varsinaisesti yritä kääntää itseään suoraan, pikemminkin vasemmalle. Spinnin ja siiven nosteen yhdistelmä pyrkii kääntämään kiekkoa oikealle. Kierteen ja nopeuden oikealla suhteella kiekko lentää suoraan. Yksinkertaistettuna. Kiekon lennon fysiikka on todella monimutkaista ja kiekon käyttäytyminen on monen tekijän summa.

Vakaa kiekko kääntää antsasta suoraksi, koska se pyrkii kääntymään vasemmalle. Alivakaa kiekko tekee samoin, jos sitä ei heitetä liian kovaa.

Kiekon lentoarvot ovat vain suuntaa-antavia. Lentoarvoissa nopeuden ideana on ilmaista se, miten kovaa kiekkoa tulee heittää, että se käyttäytyisi muiden arvojen tavoin. Jos kiekkoa heittää numeroarvoja kovempaa, se käyttäytyy alivakaammin, jos hitaammin niin ylivakaammin. Yksinkertaistettuna. Spinniä niissä ei tietenkään ole otettu huomioon. Hidasta putteriakin voi heittää kovaa, jos spinniä on tarpeeksi.
« Last Edit: 17.09.14 - klo:23:01 by Enrico »

Offline Zerby

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 46
    • View Profile
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #81 on: 18.09.14 - klo:07:31 »
Toisessa ketjussa sivuttiin vähän samaa asiaa ja se jäikin vaivaamaan,

olen ymmärtänyt että alivakaata kiekkoa voi paiskata menemään hysseen koska kiekon miinus-turn koittaa vääntää sitä toiseen suuntaan. Ja vakaata ja nopeaa kiekkoa voi heittää annukkaan koska se kumminkin kääntyy toiseen suuntaan. Tämä siis jos haluaa heittää "suoraan". Mutta onko vakaudessa sittenkin kyse siitä, että kun heität kovaa niin kiekko koittaa kääntää itsensä aina suoraan, niin hyssestä kuin anhyssestäkin? Ja vain lopuksi feidaa? Ainakin itsellä tod.alivakaa Tursas (-3) kääntyy ulos jos heitän suoraa ja kovaa, jos heitän lievään hysseen niin lähtee liitelemään kivasti suoraan ja jos tosiaan annukkaan paiskaisin niin kippaa yli heti.
Näitä kaikki täytyy ihan kokeillakin, vähän haastetta tuo toistojen vaihtelevuus ja kiekkojen vähyys.

Yksinkertaistettuna, mitä vakaampi kiekko on, sitä vaikeampi se on saada kääntymään oikealle (RHBH). Kiekko ei varsinaisesti yritä kääntää itseään suoraan, pikemminkin vasemmalle. Spinnin ja siiven nosteen yhdistelmä pyrkii kääntämään kiekkoa oikealle. Kierteen ja nopeuden oikealla suhteella kiekko lentää suoraan. Yksinkertaistettuna. Kiekon lennon fysiikka on todella monimutkaista ja kiekon käyttäytyminen on monen tekijän summa.

Vakaa kiekko kääntää antsasta suoraksi, koska se pyrkii kääntymään vasemmalle. Alivakaa kiekko tekee samoin, jos sitä ei heitetä liian kovaa.

Kiekon lentoarvot ovat vain suuntaa-antavia. Lentoarvoissa nopeuden ideana on ilmaista se, miten kovaa kiekkoa tulee heittää, että se käyttäytyisi muiden arvojen tavoin. Jos kiekkoa heittää numeroarvoja kovempaa, se käyttäytyy alivakaammin, jos hitaammin niin ylivakaammin. Yksinkertaistettuna. Spinniä niissä ei tietenkään ole otettu huomioon. Hidasta putteriakin voi heittää kovaa, jos spinniä on tarpeeksi.

Tarkennuksena vielä, korjatkaa toki jos olen väärässä:

Kiekon spinni vaikuttaa myös omalta osaltaan kiekon vakauteen, mutta tässä kohdin kyse on juurikin vähän alkuperäisen postaajan kuvailemasta vakaudesta. Eli, kiekko pyrkii aina pyöriessään pysymään suorassa (kuin hyrrä), ja kun spinni alkaa loppua, aloittaa kiekko "kaatumisen", eli feidaamisen (RHBH kiekko menee siis vasemmalle). Tämän efektin olen itse huomannut parhaiten midareissa, kun opin kantapääpyörähdyksen kunnolla. Sain siitä hurjasti lisää spinniä, ja yhtäkkiä aikaisemmin lopussa feidanneet midarit pysyivätkin loppuun asti suorana, ja vielä heittelivät hiekkaa spinnin voimasta tippuessaan maahan.

Olen itse siinä käsityksessä, että spinni ei alivakauta kiekkoa, eli jos saat hurjan spinnin kiekkoon, se ei aiheuta turnia. Oikeastaan päin vastoin, alivakaille kiekoille pitää nimenomaan saada paljon spinniä, jotta niitä voi heittää kovaa ilman, että ne kääntävät yli liikaa. Koska hyrrä haluaa aina pysyä pystyssä...

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #82 on: 18.09.14 - klo:10:27 »
Toisessa ketjussa sivuttiin vähän samaa asiaa ja se jäikin vaivaamaan,

olen ymmärtänyt että alivakaata kiekkoa voi paiskata menemään hysseen koska kiekon miinus-turn koittaa vääntää sitä toiseen suuntaan. Ja vakaata ja nopeaa kiekkoa voi heittää annukkaan koska se kumminkin kääntyy toiseen suuntaan. Tämä siis jos haluaa heittää "suoraan". Mutta onko vakaudessa sittenkin kyse siitä, että kun heität kovaa niin kiekko koittaa kääntää itsensä aina suoraan, niin hyssestä kuin anhyssestäkin? Ja vain lopuksi feidaa? Ainakin itsellä tod.alivakaa Tursas (-3) kääntyy ulos jos heitän suoraa ja kovaa, jos heitän lievään hysseen niin lähtee liitelemään kivasti suoraan ja jos tosiaan annukkaan paiskaisin niin kippaa yli heti.
Näitä kaikki täytyy ihan kokeillakin, vähän haastetta tuo toistojen vaihtelevuus ja kiekkojen vähyys.

Yksinkertaistettuna, mitä vakaampi kiekko on, sitä vaikeampi se on saada kääntymään oikealle (RHBH). Kiekko ei varsinaisesti yritä kääntää itseään suoraan, pikemminkin vasemmalle. Spinnin ja siiven nosteen yhdistelmä pyrkii kääntämään kiekkoa oikealle. Kierteen ja nopeuden oikealla suhteella kiekko lentää suoraan. Yksinkertaistettuna. Kiekon lennon fysiikka on todella monimutkaista ja kiekon käyttäytyminen on monen tekijän summa.

Vakaa kiekko kääntää antsasta suoraksi, koska se pyrkii kääntymään vasemmalle. Alivakaa kiekko tekee samoin, jos sitä ei heitetä liian kovaa.

Kiekon lentoarvot ovat vain suuntaa-antavia. Lentoarvoissa nopeuden ideana on ilmaista se, miten kovaa kiekkoa tulee heittää, että se käyttäytyisi muiden arvojen tavoin. Jos kiekkoa heittää numeroarvoja kovempaa, se käyttäytyy alivakaammin, jos hitaammin niin ylivakaammin. Yksinkertaistettuna. Spinniä niissä ei tietenkään ole otettu huomioon. Hidasta putteriakin voi heittää kovaa, jos spinniä on tarpeeksi.

Tarkennuksena vielä, korjatkaa toki jos olen väärässä:

Kiekon spinni vaikuttaa myös omalta osaltaan kiekon vakauteen, mutta tässä kohdin kyse on juurikin vähän alkuperäisen postaajan kuvailemasta vakaudesta. Eli, kiekko pyrkii aina pyöriessään pysymään suorassa (kuin hyrrä), ja kun spinni alkaa loppua, aloittaa kiekko "kaatumisen", eli feidaamisen (RHBH kiekko menee siis vasemmalle). Tämän efektin olen itse huomannut parhaiten midareissa, kun opin kantapääpyörähdyksen kunnolla. Sain siitä hurjasti lisää spinniä, ja yhtäkkiä aikaisemmin lopussa feidanneet midarit pysyivätkin loppuun asti suorana, ja vielä heittelivät hiekkaa spinnin voimasta tippuessaan maahan.

Olen itse siinä käsityksessä, että spinni ei alivakauta kiekkoa, eli jos saat hurjan spinnin kiekkoon, se ei aiheuta turnia. Oikeastaan päin vastoin, alivakaille kiekoille pitää nimenomaan saada paljon spinniä, jotta niitä voi heittää kovaa ilman, että ne kääntävät yli liikaa. Koska hyrrä haluaa aina pysyä pystyssä...

Joo aivan, spinni vakauttaa kiekkoa. Sen takia pituusheittokisoissa heittäjät yrittävät heittää vähällä spinnillä, heitot voivat olla korkeampia ja silti kiekko kippaa.

"Spinnin ja siiven nosteen yhdistelmä pyrkii kääntämään kiekkoa oikealle."

Spinnin vakauttava vaikutus tuntuisi kyllä menevän tuon kanssa vähän ristiin, mutta niin se käsittääkseni on. Kiekko toimii kuin siipi ja hyrrä yhtä aikaa. Siipi aiheuttaa nostetta, ja pyörivä liike siirtää nosteen toiselle reunalle, jolloin kiekko kääntyy.

Offline alspe

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 279
    • View Profile
Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #83 on: 18.09.14 - klo:11:49 »
Väittäisin, että spinni ei toimi suoraan kuten hyrrässä. Hyrrä on paikallaan, kiekko etenevässä liikkeessä. RHBH kiekossa spinni lisää nostetta kiekon vasemmassa reunassa koska siellä ilman nopeusero ala- ja yläpinnan välillä on suurempi kuin oikeassa reunassa. Epätasainen noste kääntää kiekkoa pystyyn.
D - P1X, P2 / C - Mako3, MD, MD3 / Star TL, C - FD, CD2, TD, PD

Offline arkkeri

  • Juniori
  • **
  • Posts: 82
    • View Profile
  • Oikea nimi: PM
  • Seura: RFG

Offline fsnzr

  • Juniori
  • **
  • Posts: 87
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kalle
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #85 on: 22.10.14 - klo:09:32 »
Paria astetta tieteellisempi artikkeli: http://scripts.mit.edu/~womens-ult/frisbee_physics.pdf

Ei toi tosin mitään uutta varsinaisesti tarjoa, mut jos jotakuta kiinnostaa...
Pure | Core - Pursi  - Pain - Verdict | Hirvi - Whippet | Wraith - Miekka - PD - Archon