Toisessa ketjussa sivuttiin vähän samaa asiaa ja se jäikin vaivaamaan,
olen ymmärtänyt että alivakaata kiekkoa voi paiskata menemään hysseen koska kiekon miinus-turn koittaa vääntää sitä toiseen suuntaan. Ja vakaata ja nopeaa kiekkoa voi heittää annukkaan koska se kumminkin kääntyy toiseen suuntaan. Tämä siis jos haluaa heittää "suoraan". Mutta onko vakaudessa sittenkin kyse siitä, että kun heität kovaa niin kiekko koittaa kääntää itsensä aina suoraan, niin hyssestä kuin anhyssestäkin? Ja vain lopuksi feidaa? Ainakin itsellä tod.alivakaa Tursas (-3) kääntyy ulos jos heitän suoraa ja kovaa, jos heitän lievään hysseen niin lähtee liitelemään kivasti suoraan ja jos tosiaan annukkaan paiskaisin niin kippaa yli heti.
Näitä kaikki täytyy ihan kokeillakin, vähän haastetta tuo toistojen vaihtelevuus ja kiekkojen vähyys.
Yksinkertaistettuna, mitä vakaampi kiekko on, sitä vaikeampi se on saada kääntymään oikealle (RHBH). Kiekko ei varsinaisesti yritä kääntää itseään suoraan, pikemminkin vasemmalle. Spinnin ja siiven nosteen yhdistelmä pyrkii kääntämään kiekkoa oikealle. Kierteen ja nopeuden oikealla suhteella kiekko lentää suoraan. Yksinkertaistettuna. Kiekon lennon fysiikka on todella monimutkaista ja kiekon käyttäytyminen on monen tekijän summa.
Vakaa kiekko kääntää antsasta suoraksi, koska se pyrkii kääntymään vasemmalle. Alivakaa kiekko tekee samoin, jos sitä ei heitetä liian kovaa.
Kiekon lentoarvot ovat vain suuntaa-antavia. Lentoarvoissa nopeuden ideana on ilmaista se, miten kovaa kiekkoa tulee heittää, että se käyttäytyisi muiden arvojen tavoin. Jos kiekkoa heittää numeroarvoja kovempaa, se käyttäytyy alivakaammin, jos hitaammin niin ylivakaammin. Yksinkertaistettuna. Spinniä niissä ei tietenkään ole otettu huomioon. Hidasta putteriakin voi heittää kovaa, jos spinniä on tarpeeksi.
Tarkennuksena vielä, korjatkaa toki jos olen väärässä:
Kiekon spinni vaikuttaa myös omalta osaltaan kiekon vakauteen, mutta tässä kohdin kyse on juurikin vähän alkuperäisen postaajan kuvailemasta vakaudesta. Eli, kiekko pyrkii aina pyöriessään pysymään suorassa (kuin hyrrä), ja kun spinni alkaa loppua, aloittaa kiekko "kaatumisen", eli feidaamisen (RHBH kiekko menee siis vasemmalle). Tämän efektin olen itse huomannut parhaiten midareissa, kun opin kantapääpyörähdyksen kunnolla. Sain siitä hurjasti lisää spinniä, ja yhtäkkiä aikaisemmin lopussa feidanneet midarit pysyivätkin loppuun asti suorana, ja vielä heittelivät hiekkaa spinnin voimasta tippuessaan maahan.
Olen itse siinä käsityksessä, että spinni ei alivakauta kiekkoa, eli jos saat hurjan spinnin kiekkoon, se ei aiheuta turnia. Oikeastaan päin vastoin, alivakaille kiekoille pitää nimenomaan saada paljon spinniä, jotta niitä voi heittää kovaa ilman, että ne kääntävät yli liikaa. Koska hyrrä haluaa aina pysyä pystyssä...