Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Midarit jää käteen...  (Read 24498 times)

Offline jupasierra

  • Juniori
  • **
  • Posts: 61
  • Kyllä se siitä :)
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha
  • Seura: Frisbee kotkat / Ruissalon puskajussit
Vs: Midarit jää käteen...
« Reply #30 on: 26.09.12 - klo:09:47 »
 nimetön ja pikkurilli sinne rimmin alle, ja etusormi kiekon reunaan pitkittäin. Peukku enemmän keskelle kiekkoa ja rento veto. Oppia ikä kaikki :)

[/quote] Auttoiko toi ?  =))))
[/quote]

Auttoi kyllä, mutta kun opettelee uusia juttuja lähtee kiekot minne sattuu. Joskus kyllä oikeaankin suuntaan :)

Frisbeegolfissa on tekniikan osaaminen aivan yhtä tärkeää kuin missä tahansa muussakin lajissa. Itse biljardia harrastaneena sain lyönnin kuntoon kun aloin noudattamaan harjoittelussa 11 step shot systeemiä.
Harjoittelu perustuu lyönnin suorittamiseen 11 askeleessa. Ideana on suorittaa lyönti aina samalla tavalla, eli "astutaan" lyöntiin. Snookertyyppien lyöntiä kannattaa katsoa, se näyttää kaikilla lähes samalta. Se on juuri sen 11 step shot harjoittelun tulosta.
Frisbeegolfissa voisi noudattaa samaa, ennen heittoa katsotaan heittolinja, asento, ote kiekosta jne. Heiton suorittamisessa sama juttu. Keskittyminen, askeleet, käden liikerata jne. Uskon että jos tehdään kaikki oikein ja pyritään siihen joka kerta alkaa tulosta syntyä. Ei kai niitä frisbeekurssejakaan turhaan järjestetä :)
Jussi

Offline jupasierra

  • Juniori
  • **
  • Posts: 61
  • Kyllä se siitä :)
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha
  • Seura: Frisbee kotkat / Ruissalon puskajussit
Vs: Midarit jää käteen...
« Reply #31 on: 27.09.12 - klo:08:47 »
Nyt testattu uusia hankintoja Latitude 64 Opto Fuse ja MVP Disc Sports Proton Vector. Kokeiltu n.45-55m matkalta juuri tuolla kolme sormea gripin alle ja etusormi reunaan tekniikalla. Kohtuu suoraan lähtevät kun saa rennon vedon, ja yksi "holarikin" tuli :) Toi Fuse kyllä liitää aika lailla, ja Vector on helppo heittää, mulle sopivampi grippi. Molemmat lätyt hyvän tuntuisia, eikä oikeastaan loppufeidiä ollenkaan. Kovempaa tempoessa vielä tekniikka hakusessa, siitä osoituksena kipeä keskisormi :)
Jussi

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Midarit jää käteen...
« Reply #32 on: 27.09.12 - klo:10:08 »
Kyllä Vectorista pitäisi feidiä löytyä, on se kuiten sen verran vakaa.

Offline jupasierra

  • Juniori
  • **
  • Posts: 61
  • Kyllä se siitä :)
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha
  • Seura: Frisbee kotkat / Ruissalon puskajussit
Vs: Midarit jää käteen...
« Reply #33 on: 27.09.12 - klo:22:24 »
Mun mielestä tosi vähän, siis tolla matkalla jos heitto vaan lähtee suoraan.
Jussi

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Vs: Midarit jää käteen...
« Reply #34 on: 27.09.12 - klo:23:26 »
Eihän ollu MVP Axis? Se on suora peli, Vectorin taas pitäisi olla ihan kunnolla ylivakaa, eli  feidata. Aivan eri oasaton kiekko, kun fuse.

Offline jupasierra

  • Juniori
  • **
  • Posts: 61
  • Kyllä se siitä :)
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha
  • Seura: Frisbee kotkat / Ruissalon puskajussit
Vs: Midarit jää käteen...
« Reply #35 on: 28.09.12 - klo:07:40 »
Siis vectorhan on vakaa, turn 0 ja loppufeidi 3. Fuse taas alivakaa turn -2 ja loppufeidi 1. Tarkoitin juuri tuota loppufeidia, sitä ei juurikaan esiinny. Olen huomannut että myyjien ilmoittamat tiedot kiekoissa ovat aika paljon suuntaa antavia. Luvuthan ovat testiheittäjien antamia, näin olen täällä asian ymmärtänyt. Jos kiekon saa lähtemään suoraan ja tarpeeksi matalana, lento on  aika suora. Tekniikan kehittyessä saa kiekko tietysti uusia lentoratoja, kun saa voimaa enemmän lähtöön.
Jussi

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Midarit jää käteen...
« Reply #36 on: 28.09.12 - klo:11:01 »
Joko sulla on viallinen Vector tai heitto on jotenkin virheellinen, sillä Vectorista se feidi todellakin löytyy. Kyseessä ei ole mikään testiheittäjien subjektiivinen mielipide ja mielestäni nuo luvut pitävät hyvin paikkansa. Sen mitä olen treenikentällä Vecotria heittänyt niin se lentää alussa hyvin suoraan ja aloittaa sitten hitaan ja varman feidin.

tau

  • Guest
Vs: Midarit jää käteen...
« Reply #37 on: 28.09.12 - klo:11:07 »
Taitaa noi midaritkin vähintään sen 60+ metriä vaatia, että noi ilmoitetut lukemat pitää paikkansa. Valmistuserissä, muovilaaduissa ja kuluneisuusasteessa on toki suuriakin eroja. Itsellä midarit on ruvenneet lentämään ajoittain ihan mukavasti ja viimeinen niitti oli keskittyä heiton kunnolliseen läpivientiin myös paikaltaan heittäessä. Buzzilla ja rocilla otteena on yleensä ihan perus neljän sormen powergrip.

Offline jupasierra

  • Juniori
  • **
  • Posts: 61
  • Kyllä se siitä :)
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha
  • Seura: Frisbee kotkat / Ruissalon puskajussit
Vs: Midarit jää käteen...
« Reply #38 on: 28.09.12 - klo:14:16 »
Mä olen käsittänyt täysin väärin. Jos kiekossa on turn 0 ja fade 3 olen luullut että se on vakaa kiekko joka lentää suoraan ja lopussa feidi ?!
Jussi

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Midarit jää käteen...
« Reply #39 on: 28.09.12 - klo:14:21 »
Niin?

tau

  • Guest
Vs: Midarit jää käteen...
« Reply #40 on: 28.09.12 - klo:18:03 »
Täältä löytyy kattavasti tietoa kiekkojen lento-ominaisuuksista:

http://www.inboundsdiscgolf.com/content/?page_id=431

Löytyy ihan lentokartat sille, että miten kiekot todennäköisesti lentävät kun niitä heitetään tietyllä voimalla ja nopeudella.

Tässä tyhjentävää selvitystä aiheesta:

http://www.inboundsdiscgolf.com/content/?page_id=573

Offline jupasierra

  • Juniori
  • **
  • Posts: 61
  • Kyllä se siitä :)
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha
  • Seura: Frisbee kotkat / Ruissalon puskajussit
Vs: Midarit jää käteen...
« Reply #41 on: 28.09.12 - klo:18:55 »
Huoh...
Jussi

tau

  • Guest
Vs: Midarit jää käteen...
« Reply #42 on: 28.09.12 - klo:19:09 »
Mä olen käsittänyt täysin väärin. Jos kiekossa on turn 0 ja fade 3 olen luullut että se on vakaa kiekko joka lentää suoraan ja lopussa feidi ?!

Jos jaksat yhtään peryhtyä yllä mainittuun oppaaseen, niin huommaat, että eri heittäjillä se ei välttämättä käyttäydy samalla tavalla.

Huoh näitä pari kuukautta lukeneita teoreetikoita, jotka aina syyttävät huonoja kiekkoja. Peace!

Offline jupasierra

  • Juniori
  • **
  • Posts: 61
  • Kyllä se siitä :)
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha
  • Seura: Frisbee kotkat / Ruissalon puskajussit
Vs: Midarit jää käteen...
« Reply #43 on: 29.09.12 - klo:07:51 »
En mä ole mitään kiekkoja syyttänyt. Olen sanonut että heitto lähtee hyvin, eikä loppufeidiä juuri ollenkaan siis noissa kahdessa uudessa kiekossa. Voihan se olla että heitto on ihan kuralla, mutta mulla noi kiekot käyttäytyy noin. Ja kyllä mä sen tiedän että eri heittäjillä kiekot käyttäytyy eri tavalla, kaikilla on eri tekniikka ja olen sen huomannut kun olen kavereiden kanssa käynyt heittämässä. Me ollaan erilaisia, täydellisiäkin joukossa esiintyy. Mä en muista tiedä, mutta mulla tämä on harrastus jonka aion opetella niin hyvin kun omat taidot ja kyvyt antaa myöten. Tähtäin ei ole kehittyä miksikään kisojen kiertolaiseksi, lähinnä omaksi iloksi treenaan. Jos paikat kestää ensi kesänä olen parempi, ja sitä seuraavana vieläkin parempi jne... :)
Jussi

tau

  • Guest
Vs: Midarit jää käteen...
« Reply #44 on: 29.09.12 - klo:08:21 »
Jos paikat kestää ensi kesänä olen parempi, ja sitä seuraavana vieläkin parempi jne... :)

Näin se menee, ja lajista tulee kehityksen kautta vieläkin antoisampi. Parin vuoden päästä näet noi kiekkojen lentotaulukotkin hieman eri valossa :)