Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Blake Takkunen ja kumpp.  (Read 13826 times)

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Blake Takkunen ja kumpp.
« on: 21.09.12 - klo:15:52 »
Töissä ihan hyvää ajantappoa lukea näitä, mut onhan tää nyt kun jossain fysiikantunneilla olis.

Hyvä kun tossa yhdessä vaiheessa sanoo että explaining what is going on is much easier than "teaching how to do it." yep ja vielä vaikeempaa on jonkun oppia asiat tollalailla.

Ei kai heittämään opi muuta kun heittämällä. Onhan noissa loogisesti ajateltuna tavallaan kai järkeä mutta ei foorumilta luetut ahaa-elämykset siirry kovinkaan helposti käytäntöön, etenkään kun monesti ihminen luulee tekevänsä on niin eri kuin mitä oikeasti tapahtuu. Videolta tai livenä itseänsä paremman neuvomana ja niitä neuvoja testailemalla varmaan helpommin löytyy The Way.

Tai mistä mäkään mitään tiedän, mut ite ainakin enemmän opin puolessatoistatunnissa kun kokeneempi pelaaja opetti hlökohtaisesti, kuin mitä koskaan koko lajihistoriani aikana foorumeilta lukemalla. Tai jos ei suoraa opetusta niin edes käytännön juttuja jonkun muun kokemuksista (joku postaa videon missä jamppa tekee samat virheet kun mikä itseä vaivaa ja siihen saa käytännön ohjeet joltain konkarilta).

Enemmän nyt niitä alkeiskursseja (ja jatkokursseja!) ja muuta käytännön opetusta, onhan tää ihan pöhköö et kaikki opiskelee omillaan ja vuosikaudet korjataan niitä itse väärinopittuja virheitä.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Blake Takkunen ja kumpp.
« Reply #1 on: 22.09.12 - klo:01:19 »
Meneekö jo sitten päälle satanen iisisti ja oikeaan suuntaan?

Blake ja kaverit on varmaan ihan jees, mutta se niitten foorumi on todella outo paikka. Ihan tulee hämmentynyt olo siitä samanmielisten ihmisten määrästä. Kaikki on samaa mieltä siitä, miten heitto menee parhaiten ja mikä on paras tekniikka. Creepya.

Offline AMA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Mäntylä
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Blake Takkunen ja kumpp.
« Reply #2 on: 22.09.12 - klo:09:11 »
Joo siellä on muutama "guru" ja sitten ympärillä se jees-jengi. Siellä esitetyt tekniikat ovat aukottomia, selitetäänhän ne jollain jokamiehenfysiikalla. Jos pystyy käsittelemään lukemaansa hyvin kriittisesti, niin kyllä sieltä ihan hyviä pointtejakin voi välistä löytää. Aikoinaan tuli jonkin verran luettua, mutta varoin tarkoituksella tekemästä tunnareita, kun päivässä on kiva tehdä jotain muutakin kuin vängätä jenkkipettereiden kanssa  :)

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Blake Takkunen ja kumpp.
« Reply #3 on: 22.09.12 - klo:10:20 »
Meneekö jo sitten päälle satanen iisisti ja oikeaan suuntaan?

En oo mittaillu varsinaisesti, mut tuntuu että tasasemmin saa kaikki about niille mitoille jos ei ole ihan epäonnistunut heitto. Ja 'muzzle velocityä' taitaa olla lisää koska esim. DD on jopa käyttökelpoinen kiekko (ennen liian aikaisin feidaava). Rundit on jääny vähän vähemmälle mut viimekski kun Kivikossa pelattiin, pyrin pitämään uuden draivin mukana kokoajan (eli en siis defaultannu siihen vanhaan tuttuun joka olis helppo tehdä etenki jos haluu pelata tuloskiessiä, eli ns. varman päälle). Kyl tästä on hyvä lähtee sit rakentaan taas keväällä.

päivässä on kiva tehdä jotain muutakin kuin vängätä jenkkipettereiden kanssa  :)

Suomalaistenki kanssa vänkäämisessä on tarpeeks?  ;D No mut joo, ihan nice to know juttuja kiva lueskella tuolla mut about yhtä hyödyllistä kun lukee jotain vesihiihdon suhteellisuusteoriaa jos ei IRL pysy pystyssä metriäkään.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline AMA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Mäntylä
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Blake Takkunen ja kumpp.
« Reply #4 on: 22.09.12 - klo:12:02 »
Suomalaistenki kanssa vänkäämisessä on tarpeeks?
Juu, riittäny toistaseksi  ;)

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Vs: Blake Takkunen ja kumpp.
« Reply #5 on: 23.09.12 - klo:00:06 »
Mä oon saanu jotain irti noista jutuista DGRn puolella. Pientä ahaa elämystä ja omaan draiviin selvästi lisämittaa tälle kaudelle talven jäljiltä melkein heti. Muillakin osa-alueilla välillä ihan hyödyllistä/hauskaa keskustelua ja kaikki ei onneks oo ihan samanlaista settiä kun tyyliin JRllä. Pientä kriittistä suhtautumista toi vaatii, mutta kailenkaikliaan ihan hauska foorumi. Ainoita oikeeta tekniikkaahan ei oo olemassa, mutta kyllä mulla on se kaikista oikein vähintään ;D

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Blake Takkunen ja kumpp.
« Reply #6 on: 23.09.12 - klo:10:26 »
Kyllä. Avainsanana "jotain". Eli siinä vaiheessa mennään ehkä metsään kun kaikki on kultaa mikä kimaltaa... etenkin talvitauon aikana on helppo eksyä tuonne foorumigurujen taikametsään. Sit pää sekasin ku keväällä taas pitäis oikeesti heittääkin...  ;)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Blake Takkunen ja kumpp.
« Reply #7 on: 23.09.12 - klo:10:52 »
Kiekoista olen saanut eniten tietoa sieltä.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Blake Takkunen ja kumpp.
« Reply #8 on: 23.09.12 - klo:13:52 »
Juu, infoa on ja välillä hyvääkin. Välillä se tosiaan ajautuu siihen sormivoimien millisekuntien risuaitaan, joka estää suurien kehityslinjojen tekemisen mitättömyyksiin takertumalla.

Parasta oli, kun sain oikein kunnon tyrmäyksen tuolla kerrottuani salitreenaamisestani. Paikalliset gurut tiesivät, että treenaan väärin ja liikaa, ja muutenkin sellainen tapa treenata on järjenvastainen ja typerä.

Olisi kiva lähteä näiden kanssa salille joskus katsomaan, miten tanko nousee.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Blake Takkunen ja kumpp.
« Reply #9 on: 23.09.12 - klo:16:57 »
Kiekoista olen saanut eniten tietoa sieltä.

Equipment-sivuilla lurkkaan itekin eniten. Myös DGCR:ssä. Jälkimmäisessä on myös hyvää general chattia, kaikkea lajiin liittyvää eikä aina niin kurttuotsaisesti. MM. Worst shot ever ja Bad Lie ever tms. -ketjuissa on hyvää viihdettä.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline flipflat

  • Juniori
  • **
  • Posts: 79
    • View Profile
Vs: Blake Takkunen ja kumpp.
« Reply #10 on: 24.09.12 - klo:15:39 »
Hmm... tossa linkatussa ketjussa puhutaan siitä mitä tapahtuu ''half-hit ja full-hit'' -vaiheeseen päässeitten heitossa. Myöskin siitä mitä eroa täyden ja vajaan välillä on. ''Power pocket'' ja ''dual stage shoulder rotation'' on ajoitukseen liittyviä, eli heitossa on paussiton paussi kun hartiakierto loppuu ja kiekko on ''taskussa''. Sen jälkeen käsi oikenee ja lopuksi räjäytetään hartiat. Jos hartiakierto on jatkuva, ei ajoituksessa ole ''paussia'', eikä näin ollen tunnu, että kiekko lingotaan ''taskusta''. Ei myöskään pysty linkoomaan kiekkoa hartiolla, koska ne on jo kääntyneet. Vaikea selittää, eikä siitä selittämisestä ole mitään hyötyä, ellei mee kentälle kokeilee ja uhraa siihen tuntuvasti aikaa.
Bonuksena: luultavasti joku muu asia tehdään niin väärin, että reenaaminen ei ole vaan turhauttavaa, vaan myös turhaa. Pohja (110-120m suht. tasasesti, eikä kädellä) pitää olla kunnossa. Noi metrit siis terveelle miehelle.

Dave Feldbergin heitosta toi on helppo nähdä. Sitä ei kuitenkaan ymmärrä täysin, ennenkuin pystyy tekemään itse (sadfacecrying). Eka askel on kuitenkin ymmärtää teoriassa mitä kärkikastin heitoissa on yhteistä.

Oon itse päässyt ''half-hit'' -kerhoon pelkästään DGR:n avulla. Perusteet opin nopeesti ja loppu tuli kokeilemalla. Kokeilin miljoonaa asiaa, vaikka sain hyviä tuloksia suht.nopeesti. Nyt ymmärtää heittoa hiukan paremmin kuitenkin. Täyden ja vajaan ero on sitten jo alyttömän vaikeeta kuvailla. Muistan muutamasta pitkästä heitosta vaan sen, että tuntuu kun kiekko irtoais jokasesta sormesta erikseen hidastetusti ja pyörähdyksen etusormen ympäri tuntee selvästi. Heittäminen on myös täysin vaivatonta. Sairaan tuntusta toi tosiaan on, eikä sitä voi oikeen paremmin kuvailla.

Jaani on mun mielestä poikkeus, ei sääntö. Vähän ku se kaveri, joka liikuntatunnilla heittää keihästä 60m pelkällä kädellä. Sopii muitten yrittää...
Mitä toisten salitreenien arvosteluun tulee, ni sanat ylikunto ja personal trainer saa jo veren kiehumaan. Tulokset ratkasee aina... ja geenit jne.

Sanottakoon vielä lopuksi, että tietoa DGR:ssä on jo liikaakin. Jää lukijan vastuulle sen käyttäminen (haulla löytyy samat asiat eri tavalla selitettynä. Ja ehkä joku niistä sitten kolahtaa?).

ps. ;D ;) :D ;D :) :D ;D ;) :) ;D >:(
Focused on moving forward on a spiritual Journey to reach personal goals in the Disc Golf world

Offline Tee8mu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Malmelin
  • Seura: Tallaajat
Vs: Blake Takkunen ja kumpp.
« Reply #11 on: 24.09.12 - klo:18:58 »
Asiallisen tuntuista tekstiä, ei vaan (ainakaan mun mielestä) valitettavasti oo minkään arvoista kun kirjoittaja on "flipflat". If You know what i mean...  ;)

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Blake Takkunen ja kumpp.
« Reply #12 on: 25.09.12 - klo:16:45 »
Jaani on mun mielestä poikkeus, ei sääntö. Vähän ku se kaveri, joka liikuntatunnilla heittää keihästä 60m pelkällä kädellä. Sopii muitten yrittää...

Joo, kiitti. Mutta mä en heitä pelkällä kädellä, vaan aika paljon kaikelle muulla. Itseasiassa mun tekniikka on mennyt viime vuosina jopa liiaksi kropalla heittämiseen, mikä on vähän hidastanut  ja väärin ajoittanut itse käsipiiskaa.

Mutta ei muuta kuin flippaamaan flattia!

Offline flipflat

  • Juniori
  • **
  • Posts: 79
    • View Profile
Vs: Blake Takkunen ja kumpp.
« Reply #13 on: 25.09.12 - klo:19:38 »
Toi esimerkki oli huono, myönnän. Lähinnä tarkotin sitä, että sulla on hirveet määrät tehoa siellä takana. Eksyin vähän aiheesta...

Focused on moving forward on a spiritual Journey to reach personal goals in the Disc Golf world

Offline Tee8mu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Malmelin
  • Seura: Tallaajat
Vs: Blake Takkunen ja kumpp.
« Reply #14 on: 26.09.12 - klo:11:18 »
Asiallisen tuntuista tekstiä, ei vaan (ainakaan mun mielestä) valitettavasti oo minkään arvoista kun kirjoittaja on "flipflat". If You know what i mean...  ;)

Toisaalta, onhan se niinkin, että aina nimellä kirjoittaminenkaan ei tuo tekstiin lisäarvoa, päinvastoin. Esimerkiksi tuolla liiton foorumilla on eräs tekniikka-analyytikko, joka kirjoittaa pitkät pätkät ihan puutaheinää...  ;)