Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Välineurheilusta...  (Read 27888 times)

Offline Vesa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa H
Välineurheilusta...
« on: 21.02.12 - klo:11:08 »
Tervehdys vaan :)
Tarkoituksenani ei ole alkaa heti ensi viestistäni lähtien alkaa valittamaan uudelle foorumille, mutta herätetäänpä vähän keskustelua kyseisestä aiheesta:

Joskus näkee ihan lähipiirissäkin tätä yli-innokkuutta uusia välineitä ja varusteita kohtaan. Ymmärrän kyllä, että tässäkin lajissa pelimukavuutta voi monin konstein parantaa. On mukavaa kun on kengät jotka pysyy heittäessä jalassa eikä nilkat muljahtele ympäri, aurinkolasit jotka pysyy päässä kovemmassakin avausheitossa, bägi joka ajaa asiansa jne...
Mutta, en oikein tiedä missä se raja sitten menee... Joillain tuntuu mopo karanneen käsistä sen verran, että kuivausrätistä ja (polvi)sukista lähtien välineissä pitää lukea esim. INNOVA. Muistan kun urheiluliikkeessä lajia harrastava tuttavani sovitteli eri t-paitoja päällensä, ja "kuivaharjoitteli" miltä puttaaminen kyseinen paita päällä tuntuu...  :o
Sitten kun kaveri puhuu tuotteiden puolesta kuinka hyvä se INNOVA:n oma hikipanta on, niin jotenkin vaan lyhyesti sanottuna aika naurettavaa.
Innolla odotan mitä kaikkia välineitä tähään lajiin tullaan vielä ajan saatossa kehittämään...

Eikä tää mikään kuolemanvakava asia ole, mutta omasta mielestäni frisbeegolfin yksistä hienouksista on nimenomaan se, että se ei normaalin golfin tapaan ole sellaista hifistelyä, eikä välineiden tarvitse maksaa maltaita.
Etikettisäännöt esim kisoissa pukeutumisen suhteen joita luultavasti tässäkin lajissa tulee olemaan (ellei ole jo?) on sitten asia erikseen...

En varmaankaan ole ainoa, jota hieman ärsyttää tää ilmiö? vai olenko?  :)
« Last Edit: 21.02.12 - klo:11:10 by Vesa »

Offline Lloyba

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 29
    • View Profile
  • Oikea nimi: Theodor Kivistö
  • Seura: 7k
Vs: Välineurheilusta...
« Reply #1 on: 21.02.12 - klo:12:05 »
Ei niinkään ärsytä, tuntuu korkeintaan ihan yhtä hassulta kuin missä tahansa muussakin lajissa. Miten ikinä jokainen siitä lajistaan eniten nautintoa saa on mun mielestä tärkeintä, ja monille tuo välinehifistely tuo juurikin tuota nautinnollista pelaamista. Tietty jos kaveri tunkee sitä kamaa kokoajan kurkusta sisään niin onhan se aika rasittavaa, mutta siinä voi sitten sanoa oman mielipiteensä asiasta.

Tosiaan joissain kisoissa on pukukoodit, mutta se taitaa usein olla luokkaa "ei farkkuja, ei hihattomia paitoja, ei tavallista t-paitaa (tekninen t-paita käy)", mikäli nyt oikein muistan.

Offline Dragenta

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 49
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami Kalliokoski
  • Seura: Rovaniemen Rolffarit
Vs: Välineurheilusta...
« Reply #2 on: 21.02.12 - klo:12:57 »
Paras bägi on Siwan pussi: tilava, eikä turhia härpäkkeitä  ;D

Tosin jollakin oli Salen pussi...mut se heittikin sitte eri poolissa ;)

Edit: Se on jännä, miten jotkut uudet harrastajat ostaa heti kaikki hienot varusteet ja kattoo kieroon, jos radalle ilmestyy muovipussin kanssa treenaamaan. Mun mielestä treenaamiseen ei vaadita ku kiekot ja hyvä mieli. Kisassa tietysti kannattaa synnyttää vähä pelkoa vastustajissa hienoilla varusteilla ja pro aseenteella. :)
« Last Edit: 21.02.12 - klo:15:08 by Dragenta »
http://www.youtube.com/user/dragenta?ob=0&feature=results_main

Täältä löytyy joitain vanhempia tekniikka videoita, uusia tulee varmaan kesällä. Saa kommentoida ja antaa vinkkejä :)

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Välineurheilusta...
« Reply #3 on: 21.02.12 - klo:14:41 »
Pukukoodi, esim. täällä: http://www.opendiscgolf.com/files/european_open_dress_code_2011.pdf

Tuo on mielestäni vielä ihan hyväksyttävää. Näyttääpä laji edes vähän ammattimaisemmalta etenkin kun isommista karkeloista on kyse.

Toinen välineurhilijoiden alalaji on tietysti nämä jotka haalivat sadoittain kiekkoja sen yhden graalin maljan toivossa, ihmekiekko joka löytää aina kupille, koska eihän se ole heittäjästä kiinni mihin se kiekko päätyy.

Itse olin jo kaltevalla pinnalla liukumassa tätä pistettä kohti mutta tajusin pysäyttää vauhdin. Tottahan sillä on väliä mitä kiekkoa käyttää missäkin heitossa (tai ettei ainakaan heitossa tarvittavaa päinvastaista ominaisuutta omaavaa kiekkoa pistä ilmaan) mutta järki mukana. Nyt on riittävän hyvä bägi ja näillä on pärjättävä, tuloskortissa numerot pienenee vaan omalla avulla.

Tottakai kiinnostaa kaikki uutuudet mutta lähinnä kuriositeettina. Kevään tullen varmasti testaan saako esim. Blizzard kiekoista lisää metrejä draiviin, mutta pelibägiin niillä ei ole asiaa elleivät tee sitä toistetusti ja kontrolloidusti.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Välineurheilusta...
« Reply #4 on: 21.02.12 - klo:23:41 »
Kirjoitan ns. puolustuspuheen. Itse ymmärrän lajiin liittyvän välineurheilun hyvin, koska aiempi laji ei sitä mahdollistanut. Jalkapallot kun lentävät kaikki samalla tavalla ja ovat pyöreitä. Kiekkojen vertailu, kokeilu, hiplailu, lennättäminen, ostaminen, varastointi yms. tuovat lajiin mukavaa lisää, etenkin näin talvisin. Mahdollistaa lajin aktiivisen harrastamisen myös talvella. Olen havainnut, että ne ihmiset jotka ostavat kaikki parhaat ja mieluiten kalleimmat varusteet heti, niin heidän kiinnostuksensa loppuu lyhyeen. Sitten kun tyydytys on saatu (kun omistaa kaiken ja peli ei suju siltikään), niin vaihdetaan lajia ja ostetaan siitä kaikki parhaimmat. Minulle se on ihan sama vaikka ekaa kerralla heittävällä on kaikki vaatteet Innovaa ja bägi on uusin Prodiscus ja draiverit blizzardeja, se ei ole multa pois. Mutta ymmärrän kyllä, että se harmittaa kun näkee sen toisen ihmisen välineinnostuksen, varsinkin keltanokan. Toinen on innostunut lajista omasta mielestään väärästä syystä. Jotkut saa fiiliksensä siitä, että harjoittelee annukkaa tuntikaupalla, yksi tuhansien puttien toistoista ja se yksi siitä, että on samanlaiset sukat kuin Locastrolla.

Lisäksi ymmärrän kiekkojen oston kun ne periaatteessa on niin halpoja. Paitsi kun huomaa kassalla ostoskorin paisuneen taas siihen 100 €:n tietämille.

Laji kuin laji, niin jos ei ole taitava, nöyrä ja omistautunut asialle vuositolkulla, niin 'ei saisi' näyttää siltä. Esimerkkeinä hevarit, purjehtijat, golffarit jne.

Niin ja mulla ei ole Innovan hupparia tai Locastron sukkia.  ;) Vielä...

Offline Vesa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa H
Vs: Välineurheilusta...
« Reply #5 on: 22.02.12 - klo:07:50 »
Hyviä pointteja kyllä :)
Itsekin parhaiten näistä ymmärrän tuon kiekkojen haalimisen, se nyt ehkä helpoiten vaikuttaa konkreettisesti peliin. Tätä voisi ehkä vähän verrata oikeaan golfiin, kyllä siiinäkin varmaan yhtälailla eri mailoja tulisi haalittua jos parhaimmatkin maksaisi siinä 15e kieppeillä...
Toisena ääripäänä juurikin nuo sukkatouhut ym härpättimet, mutta kaippa niistäkin joku innostusta saa...

Offline saleee

  • Juniori
  • **
  • Posts: 74
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sauli
  • Seura: Nummelan frisbeeseura
Vs: Välineurheilusta...
« Reply #6 on: 22.02.12 - klo:09:26 »
Kyllä minäkin tahdonpuolustella kelvollisia varusteita. Tässäkin lajissa voi kukin painaa ihan omalla tyylillään. Itse olen omistanut aina jonkinlaisen bägin - alkuun oli semmonen kymmenkunta kiekkoa vetävä olkalaukku, nyt vähän isompi Innovan bägi strapseilla (olkahihnoilla) Kun tätä lajia jotenkin alkaa enempi harrastamaan ja kiekkomäärä väistämättä lisääntyy, niin muovikassi alkaa käymään hieman epäkäytännölliseksi. Ja noissa bägeissä on usein erilaisia osioita eri jutuilla - kiekot omaan lokeroonsa, juomat ja suklaapatukat omiinsa. Innovan pyyhe on itse asiassa aika hyvä kuivauspyyhe kiekoille. Siksi sitä varmaan jonkin verran tuolla näkee. Locastron sukkia minulla ei ole - Locastro kun varmaan tarvitsee niitä itsekin  :D Alkuun tuli itsekin ostettua kaikenlaisia hassuja kiekkoja. Nyt kiekkolajitelma on valikoitunut suht yksinkertaiseksi ja heräteostoksia tulee tehtyä vähemmän.

Mutta siis frisbeegolfiakin voi harrastaa niin monella tapaa. Joku tykkää kiertää rataa Siwan pussi kourassa parin kiekon arsenaalilla ja hyvä niin. Mutta kyllähän se olisi aika hupaisan näköistä jos Locastro kiertäisi kisarataa 7-Elevenin kassi kädessä...

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Välineurheilusta...
« Reply #7 on: 23.02.12 - klo:14:45 »
 :-X viestini ei ollut tarkoitus mollata ketään, harmi jos siitä sai sellaisen kuvan. ei tietenkään ole minulta pois mitä muut tekee, eikä minua riivi yhtään jos joku nukkuu Innova-lakanoissa :) kyllähän lajiin tavallaan "kuuluu" se että pari viikkoa heittäneenä ostaa kasseittain kiekkoja ja paiskoo niitä into pinkeenä. sehän on melkein paras vaihe, eläisin sen uudestaan jos voisin. Etenkin miehillä tuntuu monessa muussakin lajissa olevan välineiden haalinta ja ns. hifistely (joka ei aina ole negatiivinen sana vaikka niin joskus luullaankin!) yleistä. Ja tosiaan, kun leipä on halpaa, niin sitä tulee ostettua.

ihan oman itseni (ja pankkitilini) vuoksi päätin minimoida uusien kiekkojen ostamisen ja keskittyä enemmän opettelemaan heittämään niitä mitä on. kaikki eri kiekkojen arkkityypit löytyy bägistä, jos ei onnistu niin vika on kädessä. tai useammin päässä.

toisaalta, en luota oman tekniikkani toistettavuuteen niin paljon että tuntisin eri kiekkojen vertailun itse kovin mielekkääksi. Jos kiekko x menee pidemmälle tai kontrolloidummin kuin kiekko y, on vaikea arvioida johtuiko se paremmasta heitosta vai kiekosta. perstuntuma on että kunhan kädessä ei ole ihan tehtävään sopimaton muovinkimpale, on onnistuneella heitolla paljon enemmän tekemistä tekniikkani kuin kiekon kanssa.

lisäksi roinan ostelu kannattaa lajia yleisesti, eli pikemminkin kannustan muita siihen!

miten tästä tuli tällainen puolustava palopuhe, lopetan tähän. antaa kaikkien minien kukkia.  8)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Riku

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 356
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Anttila
  • Seura: Vampulan Urheilijat
Vs: Välineurheilusta...
« Reply #8 on: 23.02.12 - klo:17:05 »
Jees, kerrottakoon oma tarinani tästäkin aiheesta...

Eli olen nyt tainnut lajia aktiivisesti ja vähemmän aktiivisesti pelailla niin ja näin reilu kaksi vuotta. Aloitin lajin kaverin yllyttämänä joka väkisin meikäläisen repi radalle mukaan ensimmäistä kertaa ja tällöin en koko lajista tiennyt yhtikäs mitään enkä siittä ollut mistään sanaakaan kuullut ainakaan niin että olisin merkille laittanut. Ensimmäistä kertaa radalla siis muistaakseni 2009 syksyllä ja silloin pärjättiin yhdellä draiverilla ja hauskaa oli ku se lensi huikeet 30m johki suuntaan :D Alkuun homma menikin jonkin aikaa ihan dx archangelin ja dx rocin kanssa. Mutta sitten kun satuin löytämään aiheesta foorumeja ja näitä nettikauppoja niin johan alko mopo keulimaan! Ensimmäiseksi tietysti piti laittaa kaikki destroyerit ja muut tykit tilaukseen siinä toivossa että nyt tulee pitkii siivuja ku tällä maailmanennätyski heitetty...toisin kuitenkin kävi! :) Noh nykyään kiekoista sentään osaa katsoa vähän arvoista osviittaa mitä odottaa. Edelleenkin sen verran koukussa lajiin kyllä ollaan että uusia kiekkoja tulee haalittua jos jonkunmoista. Jotenkin vaan noita kiekkoja on kiva kokeilla vaikka heittotaidoisa aika pitkälti lajissa homma on kiinni. Mulla ei itsellä oo aina mikään välitön tarve ostaa siis uusimpia tulokkaita kiekkomarkkinoilta, vaan tälläkin hetkellä tossa nurkassa odottelee "muutama" discraftin kiekko että pääsis kokeilemaan.

Bägeistä sen verran että niitäkin on ollut ja mennyt jos jonkunmoista. Ensimmäisenä bäginä oli innova deluxe bag, sittemmin tuli discarrier, latitude pro bag ja nyt käytössä ollut vuoden verran carolina team bag. Ja tulonpäällä on ennakkotilattuna prodiscuksen uusi bagi :)

Että kai tää jossain määrin on jonkinlaista välineurheiluakin! Itse en sitä kyllä koe niin vaan tykkään ihan muuten vain testailla erilaisia kiekkoja ja bägejä. Oikeestaan viimiset kaks vuotta bägissä on kulkenut aikalailla sama kiekkoarsenaali koko ajan pieniä muutoksia lukuunottamatta. Eli vaikka oon käynyt läpi, innovan, discmanian, latituden ja nyt discraftin kiekot niin silti bägin sisältö pysyny jokseenkin samanlaisena.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Välineurheilusta...
« Reply #9 on: 24.02.12 - klo:14:17 »
Pakko vielä vastata tähän, Riku, että ällistyttävän samanlainen alku on ollut mullakin, jopa tismalleen noita kahta ekaa kiekkoa myöten!  ;D

Tärkein ero on ehkä se että ostaako roinaa vaan sen takia että se on kivaa ja vertailu on mielenkiintoista jne. mitä tässä on tullut esille, vai sen takia että etsii sitä yhtä viisastenkivikiekkoa eikä ymmärrä kehittää omaa tekniikkaa. Ehkä se liian nopean jyrädraiverin hankinta on kuitenkin sellainen alkavan frisbeegolfaajan perusvaihe joka jokaisen pitää käydä läpi. Koska MENEEHÄN SE NYT PITEMMÄLLE KUN SE ON _SAIRAAN_ NOPEE!! Kuuluu asiaan. Paying your dues vai miten sen nyt ottaa. Enemmänkin olen aihetta märehtinyt mm. blogissani.

Ja edelleen, ettei tästä saa sellaista kuvaa että olen jotenkin korkeammalla tasolla kuin tuo 'alkavan frisbeegolfaajan perusvaihe', niin bullshit, yhtä huonosti mä edelleen pelaan mut tiedostan ainakin sen että vähemmän vatuttaa jos en yritä runnoa väkisin sillä superylivakaalla premium muovin 10+ nopeuksisella kiekolla. Outissa se silti on muttei ehkä niin kaukana.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Välineurheilusta...
« Reply #10 on: 24.02.12 - klo:22:10 »
Eikö tämä ollut se edullinen laji, jossa pääsee kivasti alkuu ihan yhdelläkin kiekolla. Taitaa olla pelkkää satua  ;)
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Välineurheilusta...
« Reply #11 on: 24.02.12 - klo:22:11 »
Totta se on:)

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Välineurheilusta...
« Reply #12 on: 25.02.12 - klo:08:38 »
En tiedä kuinka montaa kertaa olen vakuutellut, että 'Jes, nyt ei tarvii tai en osta yhtään kiekkoa, bägi on vihdoinkin löytynyt'. Ja sitten se on menoa taas, kun näkee kentällä jonkun heittävän kiekon täydellisesti tunneliin ja kehuu kyseenomaista kiekkoa maasta taivaisiin. ' Niin, tuollainen kiekkohan multa puuttuukin'...

-Ei se ei ole se kiekko, vaan harjoittelun puute-

Offline AMA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Mäntylä
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Välineurheilusta...
« Reply #13 on: 25.02.12 - klo:10:04 »
Itselle ainakin osa lajin koukuttavuutta on juuri se, että pääsee aika-ajoin testailemaan uusia kiekkoja, laukkuja yms. Pysyy mielenkiinto ja hauskuus yllä, kunnei kokoaikaa samoilla välineillä tahkoa.

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Välineurheilusta...
« Reply #14 on: 25.02.12 - klo:10:59 »
Itselle ainakin osa lajin koukuttavuutta on juuri se, että pääsee aika-ajoin testailemaan uusia kiekkoja, laukkuja yms. Pysyy mielenkiinto ja hauskuus yllä, kunnei kokoaikaa samoilla välineillä tahkoa.

Sponsoripelaajan etuja  ;)

-Happamia, sanoi kettu...-
« Last Edit: 25.02.12 - klo:11:08 by jauza »