Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: 100 puttia 10 metristä  (Read 39649 times)

Offline RtS

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 20
    • View Profile
  • Oikea nimi: Raimo Saunanen
  • Seura: Team Spirit ry
Vs: 100 puttia 10 metristä
« Reply #45 on: 08.03.12 - klo:21:07 »
Pari kertaa on kokeiltu ja 30 rossaa on aika vakio. 30/100. Suunta ylös, ainakin velipojan ohi aluksi  ;)

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Vs: 100 puttia 10 metristä
« Reply #46 on: 09.03.12 - klo:00:21 »
33/100 meni tänään, parannusta edelliseen kertaan tuli 12 puttia(21). Ja ilman lämmittelyä. Lopussa huomaa kuinka homman juju alko vasta oikein löytyä ja laitoinpa yhden neljän sarjanki.

Offline Juhanuha

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 974
  • Natural Born Disc Golfer
    • View Profile
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Vs: 100 puttia 10 metristä
« Reply #47 on: 22.03.12 - klo:18:42 »
43/100 ensi yrittämällä Nummelanharjulla, 23 yli odotusten :D

Hommaa vaikeutti kivasti puuskittainen tuuli ja märät kiekot. Tuuli sotki hommaa niin hyvin että ensin saattoi koko 7 kiekon satsi mennä sisään, seuraavalla satsilla yksikään ei edes korille asti kun myötänen puuska otti vallan :D

Kokeilin myös uutta puttityyliä, haaraputtia ja sillä pääsin tulokseen 21/49 kun ei enää huvittanut kun sormet jäätyi, silläkin kuitenkin sujui samaan tapaan kun "perinteisellä" putilla.

Olisi kiva kokeilla sisällä tätä lajia.
« Last Edit: 22.03.12 - klo:20:52 by Juhanuha »
Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Offline Käpä

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 11
  • 9 x KV PRO AVIAR
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kari Vesala
  • Seura: TT
Vs: 100 puttia 10 metristä
« Reply #48 on: 23.03.12 - klo:02:13 »
Lueskelin tän ketjun pikaisesti ja jotain saattoi jäädä huomaamatta. Ensinäkin noi Tapsan parhaat luvut on maailmanluokan lukuja. Jos ton prosenttiluvun 10metristä pystyy siirtämään kisoihin niin voittoja rupeaa tulemaan. Oletuksena tietty, että ei draivaa ihan persuuksiin.

Oleleellista tässä on se, että mitä tällä treenataan? Tarkoitan, että ainakin Tapsalla pitäis toi liike ja rutiinit olla jo lihasmuistissa noilla toistoillla. Yleensä kun halutaan joku liike lihasmuistiin niin tarvitaan paljon toistoja, mikä on lähes välttämätöntä, jos esim. vaihtaa putteria tai puttityyliä.
Toinen mielenkiintoinen asia on, että miten se 4+ putterin sarja tehdään. Se voidaan "tykittää" 4 sekunnissa samasta paikasta tai sitten ottaa, joka putille oma aika ja jopa vaihtaa paikkaa. Eli joka kerta otetaan putteri esim. aina siitä maasta eikä pidetä niitä siinä toisessa kädessä ja vaihdetaan paikkaa. Kyseessähän ei ole nopeus vaan tarkkuus. Runsailla toistoilla on tarkoitus saada liike lihasmuistiin, mutta se ei uskoakseni paranna 1 putin tuloksia. Olisikin mielenkiintoista saada Tapsalta tänne sama testi vaikka yhdellä putterilla.

Itse kokeilin tota 4 putterin sarjoissa niin, että otin uuden kiekon aina maasta ja huomasin, että ainakin mun keskittyminen tolla määrällä oli aika ajoin hukassa. Tulos oli 46/100. Sitten testasin yhdellä putterilla eri paikoista(4) niin, että haen sen aina pois. Tulos 42/100 ja keskittyminen parempaa, mutta toi 100 on ainakin mulle yhdellä putterilla liian pitkä sessio. Toki jokainen tekee niinkuin itse parhaaksi näkee, mutta mulle toi treeni sarjatulena ei anna mitään muuta kuin paljon toistoja huonolla keskittymisellä ja se on mitä en juuri kisassa halua vaan laatua vähillä toistoilla. Hauskaa, mutta en tekis tätä paljon. Varmasti Tapsallakin on variaatioita/muita puttitreenejä, mitä se ei meille täällä ole paljastanut ;)
Dead Center

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: 100 puttia 10 metristä
« Reply #49 on: 23.03.12 - klo:07:51 »
Mulla oli jo puhe valmiina, mutta päätin kuitenkin koittaa Käpän ehdotuksesta yhdellä putterilla heittämistä. Puttailin Discatcher Sportiin, joten ehkä jokunen olisi voinut enemmän mennä, mutta ehkä joku olisi toisaalta voinut poiskin tullaa "oikeasta" Discatcherista.

Oletin, että en tulos putoaa jonkin verran sarjaputtauksesta, vielä mitä - parani. Ensimmäisestä 50:stä ohi meni vain 7 ja lopputuloskin 82/100. Keskittyminen tuntui jopa helpommalta kuin sarjaputissa. Tietysti pitää muistaa, että noissa mun normaaleissa treeneissä olen vain kerran putannut yksin, yleensä on 2-4 kaveria mukana, jolloin tulee enemmän taukoja.

Mielenkiintoinen treeni tämäkin ja ainakin minun tapauksessani osoitti sen, että kun liikkeet on iskostuneet mukavasti, voi luottaa että putti toimii myös yksittäin. Tietenkin vieläkin puttasin sisällä, joten ei se yhtä hyvänä tietenkään ulos siirry, ja kisa tuo oman mausteensa...

Mutta joka tapauksessa, tuon sarjaputtaamisen idea on tehdä runsaasti toistoja ja opetella ne liikkeet niin täydellisesti, että prosentti olisi sama silmät kiinni. Vois puhua jo Heinleinin grokaamisesta. Tietenkin vuosia pelanneille tästä ei varmaankaan ole yhtä paljon hyötyä, koska liikkeet ovat jo siellä "selkäytimessä". Lasken itseni kuitenkin vielä aika aloittelijaksi, eli opettelen puttaamista "ensimmäistä kertaa".

Mutta kuten Käpä arveli, toki kesää ja kisakautta kohti puttitreenikin siirtyy ainakin jonkin verran määrästä laatuun. Ja toki talvellakin tuo sarjaputtaaminen kympistä on vain pieni osa puttaamista. Kuten mun päiväkirjastakin voi lukea, aina tulee putattua paljon muutakin.

Offline Juhanuha

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 974
  • Natural Born Disc Golfer
    • View Profile
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Vs: 100 puttia 10 metristä
« Reply #50 on: 23.03.12 - klo:07:58 »
Mullakin tuollaisessa treenissä olisi nimenomaan sen puttiliikkeen omaaminen selkärankaan. Itse putissa sitten aikanaan ei tarvitse keskittyä siihen että missä asennossa jalka on tai onko hiukset hyvin vaan voi vaan pistää kiekon mukiin ja ennenkaikkea että oppii myös olemaan pelkäämättä sitä puttia.

Pitänee joskus myöhemmin kokeilla sellaista rauhallista tyyliä että kiekko kerrallaan, luulen kanssa että tulos paranee kun jää hätäiset heitot heittämättä.
Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: 100 puttia 10 metristä
« Reply #51 on: 23.03.12 - klo:08:00 »
Pitänee joskus myöhemmin kokeilla sellaista rauhallista tyyliä että kiekko kerrallaan, luulen kanssa että tulos paranee kun jää hätäiset heitot heittämättä.

Heitin äsken siis vain yhdellä kiekolla ja kävin hakemassa joka heiton jälkeen takaisin.

Offline Juhanuha

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 974
  • Natural Born Disc Golfer
    • View Profile
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Vs: 100 puttia 10 metristä
« Reply #52 on: 23.03.12 - klo:08:07 »
Paljonko meni aikaa?

Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: 100 puttia 10 metristä
« Reply #53 on: 23.03.12 - klo:08:10 »
Paljonko meni aikaa?

En varsinaisesti katsonut, mutta alle kolme varttia varmasti - ehkä jopa alle puoli tuntia.

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: 100 puttia 10 metristä
« Reply #54 on: 23.03.12 - klo:08:43 »
Paljonko meni aikaa?

En varsinaisesti katsonut, mutta alle kolme varttia varmasti - ehkä jopa alle puoli tuntia.

Tuostahan saa jo reeninkin aikaiseksi. Alle 20 sek per putti ja matkaa tulee aina 20m. 20m * 100 = 2km. Tuollaisella rytmillä saattaa jo pulssikin nousta. Alkaa muistuttamaan ampumahiihtoa :)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: 100 puttia 10 metristä
« Reply #55 on: 23.03.12 - klo:08:56 »
Tuostahan saa jo reeninkin aikaiseksi. Alle 20 sek per putti ja matkaa tulee aina 20m. 20m * 100 = 2km. Tuollaisella rytmillä saattaa jo pulssikin nousta. Alkaa muistuttamaan ampumahiihtoa :)

Eipä siinä vielä kummoisesti lämmin tule =D. Kokeilin muuten vielä äsken 10 puttia ja 3 minsaa siihen meni, eli koko setti varmaan ehkä 35 minuuttia.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: 100 puttia 10 metristä
« Reply #56 on: 23.03.12 - klo:09:11 »
Voihan siinä laittaa kaikki putterit vaikka kaarelle 10metrin päähän, ni ei tarvii juosta. Tekee sit vaan rauhassa tai vaikka niin isot välit kiekoille, ettei mene konetulitukseksi. Hirmuisia kyl noi Tapanoutin tulokset. Pääsispä itse joskus tuohon 50%.

Offline Käpä

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 11
  • 9 x KV PRO AVIAR
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kari Vesala
  • Seura: TT
Vs: 100 puttia 10 metristä
« Reply #57 on: 23.03.12 - klo:11:33 »
Oon sitä mieltä, että Tapsa on tolla prosentilla Suomen top 3 kun puhutaan putista. Hieno homma ja unohda jo vaatimattomuus ja siirry pro sarjoihin :)
Dead Center

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: 100 puttia 10 metristä
« Reply #58 on: 23.03.12 - klo:12:09 »
Oon sitä mieltä, että Tapsa on tolla prosentilla Suomen top 3 kun puhutaan putista. Hieno homma ja unohda jo vaatimattomuus ja siirry pro sarjoihin :)
Niin se siirtyyki  8)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: 100 puttia 10 metristä
« Reply #59 on: 23.03.12 - klo:13:01 »
Oon sitä mieltä, että Tapsa on tolla prosentilla Suomen top 3 kun puhutaan putista. Hieno homma ja unohda jo vaatimattomuus ja siirry pro sarjoihin :)

Juu, lienen Suomen paras halliputtaaja 10 metristä. Katsotaan sitten kesällä kisoissa, että mitä hyötyä treenistä lopulta on ollut. Uskon että paljon.

Ja tosiaan avoimeen olen siirtymässä. Pelasin kyllä jo viime vuonna puolet kisoistani avoimessa.