Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Maksulliset radat?  (Read 36864 times)

Offline simeon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 236
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Puikkonen
  • Seura: Lappeenranta
Maksulliset radat?
« on: 19.11.12 - klo:11:41 »
Jossain mainittiin että suurin osa radoista on maksuttomia Suomessa.

Kertokaa nyt joku ihmeessä miten ihana se maksullinen rata oli jota kävitte kokeilemassa.

-Timo
« Last Edit: 19.11.12 - klo:16:38 by simeon »

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Maksulliset radat?
« Reply #1 on: 19.11.12 - klo:12:08 »
Järva Ruotsissa. Mahtava rata ehdottomasti omassa top 3 radoissa. Ja sit kaatis hieno, hyviä väyliä jos täyteväylät jätettäisiin pois

Offline Pekka H.

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 211
  • Olen syytön, sillä sipuli!
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Maksulliset radat?
« Reply #2 on: 19.11.12 - klo:12:19 »
Järva on kova!! Maksaisin mielelläni, jos vastaava olisi suomessa. Hinta taisi tuolla olla joku 6€, mutta helposti vois pyytää yli kympin, sen verran hyvin hoidettu ja kaunis paikka oli.

Offline Vaahis

  • Tomoottajat
  • Seniori
  • *
  • Posts: 383
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Vähätalo
  • Seura: NoFS
Vs: Maksulliset radat?
« Reply #3 on: 19.11.12 - klo:14:58 »
Oon käyny kahella maksullisella radalla pelaamassa ja molemmista huomaa selkeesti että radan kuntoon panostetaan.
Tiit on huippuluokkaa, nurtsi on aina lyhyt, puskat siistitty näteiksi ja harjoittelu/lämmittely alueisiin on panostettu selkeästi.

Offline öre

  • Juniori
  • **
  • Posts: 92
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ari Lehtinen
  • Seura: Rauman Frisbee
Vs: Maksulliset radat?
« Reply #4 on: 19.11.12 - klo:15:11 »
Vuokatin katinkullas o maksulline rata. Väylät o semmossii 40-60 metrisii. Että semmonen tapaus. Tais olla 2010 ku mää siäl kävin. Kaks euroo makso. Vähän venäläisittäin murtaen nainen pyys fyrkkaa. Ja ei muuta ku pelaamaa! :)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Maksulliset radat?
« Reply #5 on: 19.11.12 - klo:15:12 »
Olen pelannut tietääkseni ainakin kolmella maksullisella radalla. Edellämainittujen Kaatiksen ja Järvan lisäksi Quarry Parkissa. Kaikissa on ylläpidon taso todella korkea ja eri maailmasta useimpiin ilmaisiin ratoihin verrattuna.

On niitä muitakin maksullisia, tai ainakin "maksullisia" ratoja Suomessa. Muistaakseni Yyterin radallakin on periaatteessa pelimaksu.

Offline Discboy_99

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 094
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jesse
Vs: Maksulliset radat?
« Reply #6 on: 19.11.12 - klo:15:35 »
Vuokatin katinkullas o maksulline rata. Väylät o semmossii 40-60 metrisii. Että semmonen tapaus. Tais olla 2010 ku mää siäl kävin. Kaks euroo makso. Vähän venäläisittäin murtaen nainen pyys fyrkkaa. Ja ei muuta ku pelaamaa! :)

Itse aloitin lajin juuri tästä radasta :) Eipä ollut mikään erikoinen rata
Viimeistään viiminen putti uppoaa.

Offline simeon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 236
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Puikkonen
  • Seura: Lappeenranta
Vs: Maksulliset radat?
« Reply #7 on: 19.11.12 - klo:16:41 »
Aha..Onko sitten Suomessa vielä ilmaisia yksityisiä ratoja, joita joku miljonääri pitää hienossa kunnossa?
-Timo

Offline Zuum

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 288
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: FGCK
Vs: Maksulliset radat?
« Reply #8 on: 19.11.12 - klo:20:07 »
Maksullisten ratojen lisääntyminenhän olisi about parasta mitä lajille voisi tapahtua.

Offline hece

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 376
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henrik Martikainen
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat
Vs: Maksulliset radat?
« Reply #9 on: 19.11.12 - klo:20:51 »
Olen pelannut tietääkseni ainakin kolmella maksullisella radalla. Edellämainittujen Kaatiksen ja Järvan lisäksi Quarry Parkissa. Kaikissa on ylläpidon taso todella korkea ja eri maailmasta useimpiin ilmaisiin ratoihin verrattuna.

On niitä muitakin maksullisia, tai ainakin "maksullisia" ratoja Suomessa. Muistaakseni Yyterin radallakin on periaatteessa pelimaksu.
Neljällä. Peurungan rata Laukaassa on myös maksullinen (3.5e päivä), mutta ei kisoissa erikseen maksua peritä. Jyväskylän ja Laukaan seurojen jäseniltä erillisiä kierrosmaksuja ei ole.

Offline Korpa

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aaro Korhonen
  • Seura: SuRa Frisbee
Vs: Maksulliset radat?
« Reply #10 on: 19.11.12 - klo:21:27 »
Ukkohallan ratakin oli ainakin kesällä maksullinen. Tosin, kun kävin syksyllä, niin oli maksuton. Jos maksullisuus auttaisi heittopaikkojen parantamisessa ja väylien kunnossapidossa, niin mieluusti maksaisin Ukkohallan kaltaisella radalla kierroksesta.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Maksulliset radat?
« Reply #11 on: 20.11.12 - klo:09:37 »
Mua kiinnostaa miten tota maksullisuutta valvotaan käytännössä.

Minkähänlaisia summia radoilla kertyy vuodessa... (kertokaa joku ellei oo joku liikesalaisuus) ei sillä että uskoisin minkään tahon juuri rikastuvan tolla hommalla, mutta mietin että minkälaisia summia pystytään käyttämään radan ylläpitoon... hmm
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline saleee

  • Juniori
  • **
  • Posts: 74
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sauli
  • Seura: Nummelan frisbeeseura
Vs: Maksulliset radat?
« Reply #12 on: 20.11.12 - klo:11:30 »
Järva Ruotsissa. Mahtava rata ehdottomasti omassa top 3 radoissa. Ja sit kaatis hieno, hyviä väyliä jos täyteväylät jätettäisiin pois

Jäimme Nummelan frisbeeseurassa eräällä kokoonpanolla pohtimaan, jotta mitä ne Kaatiksen täyteväylät on? Oletettavasti väylät 3½ ja 7, ehkä joku muukin. No numeroinnistakin voi päätellä, että 3½ ei ehkä ihan ollut alkuperäisessä suunnitelmassa. Tuleeko olemaan pysyvä ratkaisu, niin sitäkään ei moni tiedä. 7 sen sijaan tulee olemaan ihan pysyvässä leiskassa. Mikäs muuten tekee väylästä täyteväylän? Onko se väylän lyhyys, helppous, profiili. Onko väylä täyteväylä, jos ei pääse draiverilla avaamaan? Tai jos voi avata putterilla? Jos koripaikan laittaisi OB-saareen (ei toki olla laittamassa), olisiko se edelleen täyteväylä?  Ja tämä ei siis ole mikään hyökkäys Leevin viestiä vastaan, vaan ihan tällaista pientä pohdintaa. Jos joku innostuu niin saa avata vaikka oman viestiketjun tällekin aiheelle.

Mutta mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin itse olen käynyt Kaatiksella ja Järvassa - molemmat hienoja ratoja. Järvassa on toki puolet enemmän väyliä, eli on toki monipuolisempi ja isompi kenttä. Yhdistävänä tekijänä jo mainittu kentän siisteys ja selkeys. ruoho on lyhyttä, paikat on ehjinä ja opasteet kunnossa. Luulen, että maksullisuus on lajin tulevaisuutta, mikä ei ole pelkästään huono asia.

Offline Pekka H.

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 211
  • Olen syytön, sillä sipuli!
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Maksulliset radat?
« Reply #13 on: 20.11.12 - klo:11:37 »
Tähän voisi laittaa jatkokysymyksen, eli mitä odottaisitte maksulliselta radalta? Millainen sen pitäisi olla?

Offline dppedro

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 166
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Alander
  • Seura: FGCK
Vs: Maksulliset radat?
« Reply #14 on: 20.11.12 - klo:11:56 »
Itse arvostaisin/haluaisin maksullisilta kentiltä:
-nokkosten/aluskasvillisuuden leikkaamista ja hoitoa
-väyläkohtaisia ratakarttoja jokaisen tiipaikan yhteydessä sekä etäisyysmittoja
-ehjiä koreja
-suljettua aluetta, johon ei ole muilla kuin maksavilla pelaajilla asiaa
-hyvin tehtyjä tiialustoja (esim mallia Kivikko)
-wc:tä/puuceetä

Eli juuri niitä asioita mitä monelta ilmaiselta kentällä uupuu (toki ymmärrän miksi, ei mennä siihen nyt). Klubitaloa, muistorihkamaa jne ei tässä vaiheessa lajin kehitystä osaa kaivata. Kannatan maksullisia kenttiä ja toivon että niitä tulevaisuudessa voisi tulla Suomeen lisää mutta ei kannata pallogolfilta liikaa otta mallia.