Frisbeegolf-forum.fi
Frisbeegolf-keskustelu => Välinekeskustelu => Topic started by: kiekko_FIN on 22.04.12 - klo:21:47
-
Tää nyt menee ehkä tekniikankin puolelle, mutta tuossa viikonloppuna 5-tr herätti kysymyksen. Millä kiekolla heitätte ne lopulta ylikääntävät väylät? eli n. 80 metriä suoraan jonka jälkeen saapi kääntyä oikealle (RHBH). Kokeilin hysseflippiä pohjolan isännällä, td:llä, kuluneella pro wraithilla. lähes aina ne kippasivat liian aikaisin. Toki kulman kanssakin oli toivomisen varaa. Jyremmillä kiekoilla feidi vei liikaa vasemmalle. Noin pitkää kämmenheittoa ei itsellä ole arsenaalissa. rysty lentää sinne 110-130m paikkeille.
-
Mistä väylästä puhut?
-
pelasin ekaa kertaa siellä viikonloppuna. piti tarkastaa ratakartasta, mutta esim 2,7,11,14 vaatii hieman samanlaisen heiton. osassa on mahdollisuus heittää suora sweetspotille ja jatkaa siitä, mutta jos haluaa jatkaa ohi pidemmälle joutuu taittamaan oikealle. 11 meni kyllä oikenevalla pommihysselläkin, mutta mennään nyt kysymyksen asettelussa esitetyllä tavalla eli pitkälle suoraan ja taitetaan oikealle. imitoidaan kämmenheittoa siis.
-
Erehdyit varmaan tosta 11-väylästä jos oikenevalla pommihyssellä kipolle? En kylä ite ainakaan sellasta aukkoo oikeekätisenä siitä oo löytänyt..
Mutta kakkosen heitän Teebirdillä ja 7 ja 11 Eaglella.
-
Itsellä on tälläisiin tarkotuksiin vähä useemman puuosuman nähnyt s-dd, joka hoitaa tehtävän täydellisesti ainakin omalla kohdalla.. Ja sillä avaan just 5tr #11 ja #7.. ja katsoit varmaan henri vanhaa ratakarttaakin koska #14 on nykyään se hyssetettävä satametrinen.. vaikka voihan siinäkin tietty vasemman kautta heittää haiserflipperillä mut en usko :D
-
Väylät ei taida tosiaan esimerkissä kaikki pitää paikkaansa mutta ei se mitään. Oikeasti sellaisia heittoja, jotka lentävät alkuun joitain kymmeniä metrejä suoraan ja kääntävät vasta sitten yli ei taida heitellä kuin aivan huipustakin vain osa ja hekin lähinnä vain puttereilla. Jiiärrä muistaakseni kirjoitti asiasta joskus liiton foorumille. Fysikaalinen selitys ilmiölle tulee erosta kiekon lento- ja pyörimisnopeuden hidastumisessa. En tarkalleenottaen muista kuinka tuo selitys meni, mutta idea oli siinä, että jotkut osaavat säädellä kuinka paljon kierrettä kiekkoon tulee. Yleensähän kierteen määrä heittäjällä määräytyy siten, että mitä kovempi heitto, sitä enemmän kierrettä. Kuitenkin nopeus ja kierre ovat ajan suhteen erilaisia funktioita, jolloin sopivalla alkunopeudella ja -kierteellä on hitaasti lentävällä kiekolla eli siis lähinnä sillä putterilla tai ehkä jopa midarilla mahdollista saada aikaan heitto jossa vakauttava kierre "loppuu kesken" kiekon kuitenkin vielä lentäessä suht hyvää vauhtia, jolloin siis tapahtuu tämä ns. late turn. Draiverilla huomattavasti vaikeampi ellei mahdoton heitto. Eli kyllä näihin väyliin, mitä sitten loppuviimeksi tarkoititkaan on luultavasti rystyheittäjät tarjoilleet valmiiksi antsaa tai sitten on flipattu alusta asti sopivalla lähtökulmalla. Pitkän päälle parempana vaihtoehtona suosittelisin ennemmin opettelemaan jyrkästi oikealle kääntäviä väyliä varten mielummin kehittämään forea kuin etsimään mitään ihmekiekkoa joka vastustaa fysiikan lakeja. Vielä kun jyrkät annukat hankkivat rollaileimaan maahan tullessaan melko hallitsemattomasti, niin lisää pinnoja heittovalikoiman kehittämiselle. Tosin 5tr:ssä ja aika harvalla muullakaan radalla ei ole yhtään niin jyrkästi oikealle kääntyvää väylää, joka ei olisi rystyllä hallitusti ilman isompia kikkailuja ihan perusheitoilla heitettävissä.
-
Rantalaiholta kysyin tuollaisesta late-turn heitosta syksyllä. Hän selitti, että sen voi tehdä midarilla ja putterilla siksi, että nämä kiekot saa heitettyä niin, että ne kääntyvät hitaasti oikealle koko heiton ajan. Kun ne sitten saavuttavat tietyn kallistuskulman, ne eivät jaksa enää palautua feidiin heiton loppuvaiheessa (kuten draiverit) vaan "painuvat" väkisin oikealle ja siitä tulee loppuun se late turn. Heitto vaatii melkoisesti jerkkua ja pituutta ja olikin hauska katsella, kun Rantalaiho näytti Lausteen rangella muutaman tällaisen vedon. Johki 110-120 metriin ne meni.
-
kuluneella prowraithilla, alkuun pitää vain laittaa hyssekulmaa niin ei käänny heti yli...
-
kuluneella prowraithilla, alkuun pitää vain laittaa hyssekulmaa niin ei käänny heti yli...
Samaa oon käyttänyt itsekin, toimi hyvin myös rollereihin ja pitkiin antsoihin, jotka ei saa palautua. Onnistuin vain hukkaamaan kyseisen kiekon ja nyt täytyy vaan ruhjoa uusi yksilö samaan kuosiin. Helpompaa olisi löytää samaan tarkoitukseen joku pakasta vedettävä kiekko, niin ei tarvitsisi kokea tällaista tuskaa. =)
-
Meinaakste tolla heitolla mitä selititte Ni samaa asiaa ku ns"oikealle feidaavat" RHBH
heitot? En ihan tosta selityksestä mitä tuolla oli niin ollu ihan varma
-
Ite ainakin käytän sen verran vakaita yksilöitä threadin aloittajan mainitsemilla väylillä että ne palauttais vielä takas.
-
Tarpeeksi kuluneella kiekolla se tosiaan onnistuu. heitetään alussa hysseen joka taittaa sopivalla etäisyydellä viimein yli eikä jaksa enää palata vaan jatkaa loppuun anhyssenä. hirveästi korkeutta näille ei voi antaa juurikin noista fysiikanlaeista johtuen. kaikki kiekot jonkin verran feidaavat jos korkeutta riittää. lähinnä hain takaa sitä mikä kiekko tähän sopivasti kuluu ilman että se kuolee heti rolleriksi.
ja tohon 11 väylään piti kirjoittaa pommiANhysse joka oikenee.
-
pommiANhysse joka oikenee.
eli flex shot.
-
pommiANhysse joka oikenee.
eli flex shot.
aina oppii uutta :)