Frisbeegolf-forum.fi

Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Tuplabogey

Pages: 1 [2] 3 4 ... 12
16
Treenipäiväkirjat / Vs: Tuplabogeyn rataseikkailut
« on: 19.12.20 - klo:14:08 »
Frisbeegolf Simpsiö (AA1) Lapualla arvostelua päivitetty, sivulta 2. Radalla käyty nyt 27.8.2020 ja parannuksia oli radalle tehty ja väylät olivat muokkautuneet huomattavasti parempaan muotoon pelaajista johtuvan "kulumisen" vuoksi. Radan väylät ovat todella haastavia ja todella mukavia pelata Joten kokonaisarvosana nousi 8.5-->8.9 ja samalla sijoitus nousi muutaman pykälän.

17
Treenipäiväkirjat / Vs: Tuplabogeyn rataseikkailut
« on: 19.12.20 - klo:14:00 »
#94
3.8.2020 Vöyri
Maxmon frisbeefolfrata (B1)

Päivän seitsemäs ja ehdottomasti viimeinen rata Maxmon frisbeegolfrata Vöyrin kunnassa. Rata on valmistunut tänä vuonna (2020), joten rata on todella uusi ja oikeastaan mitään polkujakaan ei ole vielä ehtinyt muodostua maastoon. Rata sijaitsee meren rannalla ja sen ympäristössä ja jonkin sorttinen tanssilavakin alueelta löytyy. Rata on DiscGolfpark, vaikka se ei radan nimestä käy ilmi, joten koreina perus DisCatcherit ja muutkin opasteet tuttua ja turvallista laatua. Radalta löytyy 9 väylää, mutta putti koria ei ole.

Väylä 1 (Par 4)
158-metrinen suora par 4-väylä. Väylä on todella avoin, joten avaukseen voi laittaa kunnolla Poweria. Ei ole suurta väliä mihin kiekko laskeutuu ja jos onnistuu väistelemään suurimman osan puista, niin lähestyminen korille on melko simppeliä. Kori sijaitsee merenlahden rannalla, joten maisemat ovat komeat. Tämä on todella hieno aloitusväylä radalle. (birdie)

Väylä 2 (Par 3)
83-metrinen melko kapea aivan pillisuora väylä. Väylä levenee ja puut harvenevat koko ajan väylän loppua kohti. Todella komea väylä jälleen. (birdie)

Väylä 3 (Par 3)
67-metrinen suora väylä loivaan alamäkeen. Väylällä on monta valtavaa mäntyä joiden oksat ovat todella matalalla, joten heitto ei saa olla korkea ja matalalla heitolla on taas todella vaikea päästä korille saakka, joten korkeuden hallinta tällä väylällä on erittäin tärkeää. Lopussa korin joka puolella on harvassa mäntyjä, mutta huonolla tuurilla joutuu läheltäkin koria puttaamaan puiden takaa. (par)

Väylä 4 (Par 3)
94-metrinen suora ja melko kapea väylä harvassa mäntykangasmetsässä. Puut ovat sen verran harvassa, joten hieman väärään linjaankin lähteneellä heitolla voi päästä korille. Oikea korille johtava väylä on sen muotoinen, jotta on todella vaikea saada kiekkoa kääntymään oikeassa kohtaa yli ja väistellä kaikki puut, millekään ylimääräisille käännöksille ei ole varaa. (par)

Väylä 5 (Par 3)
88-metrinen hieman vasemmalle kaartuva aika avoin väylä. Korin ja avauspaikan välissä on ainoastaan muutama puu, jotka pitää väistää. Jos avaus jää vajaaksi, niin voi olla hieman hankaluuksia lähestyä noin pari metrisestä taimikosta, mutta avauksella niiden taimien ylitse on helppo heittää. (par)

Väylä 6 (Par 3)
86-metrinen vasemmalle kaartuva väylä. Väylä on jälleen melko avoin ja oikeastaan toisinto edellisestä väylästä. (par)

Väylä 7 (Par 3)
78-metrinen suora väylä loivaan alamäkeen lammen/kosteikon tai oikeastaan kuivan hiekkamontun ylitse. Alussa on osuttava noin 5 metriä leveään gäppiin, mutta sen jälkeen väylä on täysin avoin korille saakka. Ennen koria vasemmalla puolella on yksi mänty, jonka oksat nappaa kaikki huonot heitot alas. Visuaalisesti todella komea väylä. (par)

Väylä 8 (Par 3)
63-metrinen suora väylä ylämäkeen. Väylän alkuosassa mäntyjen oksat ovat todella alhaalla, joka vaikeuttaa heittoa ylämäkeen huomattavasti. Vähän ennen koria on kolmen männyn rivi keskellä väylää ja saa valita omasta mielestään parhaan reitin jostain välistä. Kori sijaitsee korkean kumpareen/kivikasan päällä, joten rollivaara on todellinen uhka. Lyhyestä mitastaan huolimatta tämä on erinomainen väylä ja hyvin toteutettu. (par)

Väylä 9 (Par 4)
144-metrinen suora par 4-väylä. Väylä on oikeasti todella leveä ja puuston on sen verran harvaa, jotta ei ole suurta väliä minne kiekko avauksella päätyy. Ainut vaikeus väylällä on se, että jää jonkin pari metrisen männyntaimen taakse ja ei saa tästä johtuen hyvää heittoasentoa jatkoheittoon. Todella helppo ja yksinkertainen par 4-väylä, nyt oli ehkä suunnittelijalta loppunut mielikuvitus hieman kesken. (birdie)


Lopputulos: -3

Radan paras väylä: Väylä 7 on radan paras väylä. Visuaalisesti todella hieno ja muutenkin suunnitteluun oli käytetty ajatusta.

Ratakartta on paikoillaan ja kaikki väyläopasteet ovat viimeisen päälle, koska rata on uusi. Tiipaikat ovat hyvin perustettu ja riittävän kokoiset ja luulenkin, että nämä tulevat kestämään kauan hyvinä. Puitteet ovat tosiaan tuttua ja turvallista DiscGolfPark laatua ja sitä on oppinut todellakin arvostamaan paljon, kun tähän saakka on monenlaista kötöstystä tullut nähtyä rataseikkailujen aikana ja varsinkin tämän päivän reissun mittakaavalla Maxmon radan puitteet ovat kyllä ehdotonta huippuluokkaa. Radan väylät ovat siistit ja ne on hyvin raivattu ja mitään pusikoita/heinikoita ei radalta löydy, mutta pieni miinus pitää kyllä antaa, että ainakin muutama männyntaimi enemmän olisi voitu kaataa väyliltä 5,6 ja 9. Parin vuoden päästä nämä männyntaimet ovat huomattavasti korkeampia ja väylät muuttuvat liikaa tuuria vaativiksi jos tälle asialle ei tehdä mitään. Väylät ovat pääsääntöisesti hyviä, monipuolisia, hyvin suunniteltuja ja toteutettuja. Toki poikkeuksena väylät 5 ja 6, jotka ovat keskenään ihan samanlaiset ja ne ovat vähän tylsiä, varsinkin kun ne ovat peräkkäiset väylät radalla. Radalla on jopa kaksi par 4-väylää, joka on hyvä saavutus yhdeksän väyläiselle radalle ja varsinkin aloitusväylä on todella erinomainen par 4-väylä komeissa maisemissa.  Korkeuseroja ei radalta valitettavasti juurikaan löyty.

Maxmon frisbeegolfrata on yllättävänkin hyvä rata ja ylivoimaisesti tämän päivän reissun paras. Rata sopii hyvin aloittelijoille ja myös enemmän harrastaneille ja kannattaakin ehdottomasti radalla vierailla. Ainut harmitus itsellä oli se että en jaksanut rataa kiertää pitkän päivän jälkeen toiseen kertaa, sillä rata olisi ehdottomasti ansainnut sen. Rata on todella miellyttävä kiertää ja se sijaitsee komeissa maisemissa.

Oma rataennätys: -3


Rata-arvostelu:
Radan puitteet:1.9
Radan kunto:1.9
Radan toteutus:1.5
Yleisfiilis radasta:1.6


Loppuarvosana: 6.9

18
Treenipäiväkirjat / Vs: Tuplabogeyn rataseikkailut
« on: 19.12.20 - klo:13:43 »
#93
3.8.2020 Mustasaari
Österhankmo frisbeegolf (C2)


Päivän kuudentena ratana Österhankmo frisbeegolf Mustasaaressa. Radan perustamisvuodesta ei ole tietoa, mutta sanoisin, että ainakin noin 5-6 vuotta vanhasta radasta on kyse, sillä osa väylistä on jo kasvanut sen verran tukkoon. Rata sijaitsee uimarannalla ja sen lähiympäristössä. Radalla on 9 väylää ja koreina jälleen kerran iän ikuiset Amexpot.

Väylä 1 (Par 3)
42-metrinen suora ja todella kapea. Väylä on vain noin 3 metriä leveä ja väylän molemmilla puolilla on läpipääsemätöntä pajukkoa/vesakkoa, joten kannattaa väylää pitkin pelailla, jotta ei tarvitse kiekkoja etsiskellä. Heittopaikan merkkinä parrun pätkä.  (birdie)

Väylä 2 (Par 3)
54-metrinen väylä alamäkeen. Suoraan heittopaikan edessä on noin 2 metriä korkea pajupuska, jonka ylitse pitäisi heittää ja tästä johtuen koria ei näy heittopaikalle. Väylä on vielä kapeampi kuin edellinen ja väylää ympäröivät pusikot entistä tiheämmät. Itse en uskaltanut kuin puttailla väylää pitkin korille, sillä en halunnut hukata kiekkoja tälle radalle. Jos avauksen heittää sokkona sen pajukon ylitse mörriin, niin kiekkoa saa varmasti etsiskellä tunnin verran, sillä vesakko on sen verran tiheää. Heittopaikan merkkinä jälleen parrun pätkä. (par)

Väylä 3 (Par 3)
60-metrinen suora ja kapea väylä. Väylää ympäröivä mörri on lähes edellisten väylien kaltaista, mutta nyt itse väylä on hieman leveämpi, joten tässä väylässä on jo jopa hieman järkeä. (par)

Väylä 4 (Par 3)
57-metrinen suora ja kapea väylä jälleen. Mutta nyt väylä on oikeasti ihan hieno, vaikkakin väylää ympäröivä mörri on taas jälleen kerran melkoista pusikkoa. Vinkkinä jälleen kerran pelaa EHDOTTOMASTI väylää pitkin. (bogey)

Väylä 5 (Par 3)
Tältä väylältä en löytänyt sitä parrun pätkää merkkinä heittopaikasta, mutta luulen kuitenkin että löysin oikean heittopaikan kartan avulla ja jonkinlainen painauma on tässä kohtaa nurmikolla. 45-metrinen vasemmalle kaartuva väylä ylämäkeen uimakoppien vierestä avointa nurmea pitkin. Suoraan edessä on tiheä koivu, joka pitää ohittaa oikealta puolelta. Väylä kääntyy kahden vessan/uimakopin jälkeen jyrkästi vasemmalle metsän puolelle. Todella hazardiväylä, jos alueella on muita liikkujia/uimareita. (par)

Väylä 6 (Par 3)
Heittopaikan merkkiä ei jälleenkään löydy, mutta kun kartan avulla katsoo, suurin piirtein oikean kohdan mistä heittää niin edessä on 70-metrinen alamäkiväylä. Väylän puolivälissä on noin 3 metriä leveä gäppi, johon on osuttava, muuten alku- ja loppuosa ovat avointa nurmikenttää. Jälleen todella vaarallinen väylä jos uimareita on rannalla. (par)

Väylä 7 (Par 3)
38-metrinen suora ja todella kapea väylä. Radan lyhin väylä, mutta kuitenkin ehdottomasti yksi radan parhaista väylistä. Nyt väylän ympärillä ei ole mitään pusikoita, joten nyt uskaltaa jo heittää ”kunnolla”. (birdie)

Väylä 8 (Par 3)
51-metrinen väylä, tai no en ole ihan varma voiko tätä väyläksi kutsua hyvällä omallatunnolla? Heittopaikan edessä on noin kolme metristä pajukkoa ensimmäiset 10 metriä, joten koria ei näy tiille ja ihan sokkona pitää yrittää sen ylitse heittää. Väylän puolivälissä on jonkinlainen jalkapallokenttä ja lopussa koti sijaitsee taas pusikon keskellä. Jos heitto jää korista vähänkään vasemmalle, niin korille ei ole mitään asiaa sillä pusikosta ei ihminen ja ei oikeastaan kiekkokaan pääse läpi, joten on kierrettävä oikealta ”väylää” pitkin, vaikka sitten esimerkiksi puttailemalla pari metriä kerralla eteenpäin. Todella surkea väylä. (bogey)

Väylä 9 (Par 3)
53-metrinen oikealle kaartuva väylä. En ole varma onko korille joskus ollut suora reitti, mutta se on vain kasvanut umpeen? Nyt pitää kiertää todella paljon vasemmalta puolelta ja sen reitin edessä on valtavan tuuhea suuri puu, joka nappaa oikeastaan kaikki korkeat heitot alas, joten heitto saisi olla vain noin 2 metriä korkea ja sillä heitolla ei edes pääse putille. Toki yksi vaihtoehto olisi heittää avausheitto vain edessä olevan pusikon ylitse ja toivoa, että ollaan lähellä koria, mutta minä en ainakaan halunnut etsiskellä kiekkoa puskista, jos heitto sattuisi epäonnistumaan. Paras asia tässä väylässä on se että se on radan viimeinen väylä ja tämä rata vihdoinkin loppuu. (bogey)


Lopputulos: +1

Radan paras väylä: Väylä 4 on ehdottomasti paras, sillä muistuttaa eniten ”oikeaa” frisbeegolfväylää tällä radalla, vaikkakin ympäröivät pusikot ovat melkoiset. Mutta tämä on kaikesta huolimatta ihan pelattava väylä.

Ratakartta on paikoillaan ja pisteet siitä ja ilman sitä suunnistaminen väylille olisi todella hankalaa. Millään heittopaikalla ei ole tiimattoa, vaan heitetään ihan maapohjalta. Heittopaikan merkkeinä on parimetriset parrun pätkät, toki näitä ei ihan kaikilta väyliltä löytynyt, vaan ainakin väylillä 6 ja 7 saa arvioida itse oikean heittopaikan. Puttikoria ei tälläkään radalla ole, mutta ei voi olettaakaan sellaista koska rata on tällainen perus ”kylärata” ja budjetti on varmasti ollut tiukka. Yhdelläkään väylällä ei myöskään ole väyläopasteita, joten heittopaikkoja on vaikea löytää ja radan muotoja vaikea hahmottaa ja oikeasti suunnistajan perustaitoja tarvitaan, mutta ilman kompassia kuitenkin pärjää vallan mainiosti ;). Onneksi Amexpon koreissa on kaikissa numerolätkät, joten tietää mihin koriin ollaan pelaamassa. Väyliä ympäröivä mörri on melkoista pusikkoa/vesakkoa/pajukko, joten kiekon voi helposti hukata ikuisiksi ajoiksi, sillä en usko että radalla pyörii kovinkaan paljon frisbeegolffareita, toki voihan joku marjanpoimijakin kiekon sieltä joskus mättäästä löytää? Ainakin väylät 1-4, 8 ja 9 kaipaisivat kipeästi raivaussahaa ja täyty sanoa, että ihan pari tankillista bensaa ei tule riittämään. Etenkin väylät 2 ja 8-9 heitettään aivan sokkona koska itse väyläkin on kasvanut umpeen. Väylät 5 ja 6 ovat todella vaarallisia jos alueella on uimareita/aurinkonpalvojia ja vahingoilta on vaikea välttyä, toki nyt oli sen verran kylmä päivä, jotta sain onneksi yksikseen alueella palloilla. Väylät ovat todella lyhyitä, mutta suurin haaste niissä on kiekon pitäminen löydettävissä. Väylät tarvitsivat myös hieman lisää suunnittelua, sillä oikeastaan kaikki ovat vain suoria kapeita väyliä, joten pelaaminen on tästä johtuen todella tylsää. Rata sijaitsee todella pienellä alueella, joten radan kiertää nopeasti ja on tässä radassa varmaan joskus ollut jotain ideaa, mutta nyt rata on vain hylätty ja se on kasvanut umpeen.

Österhankmo frisbeegolfrata kaipaisi ehdottomasti raivausta ja heittopaikkojen parantamista. Väylämittojen perusteella tämä rata sopii hyvin aloittelijoille, mutta jos vain pystyy välttämään tätä rataa, niin se kannattaa kyllä tehdä. Ei voi kyllä hyvällä omalla tunnolla suositella rataa kenellekään.

Oma rataennätys: +1


Rata-arvostelu:
Radan puitteet:0.3
Radan kunto:0.3
Radan toteutus:0.3
Yleisfiilis radasta:0.2


Loppuarvosana: 1.1

19
Treenipäiväkirjat / Vs: Tuplabogeyn rataseikkailut
« on: 13.12.20 - klo:15:01 »
Taas tuli liian pitkä tauko kirjoittamisen välillä, joten rata-arvosteluja tulee nyt useita putkeen. Lisäsin nyt  kolme kerralla ja yritän saada loputkin tänä vuonna jo kierretyt radat kirjoitetuksi ennen uutta vuotta.

Lisäsin myös numeroinnin jokaiseen rata-arvosteluun, niin tietää paremmin missä mennään.
Kohta maaginen sadan radan rajapyykki ylittyy.

20
Treenipäiväkirjat / Vs: Tuplabogeyn rataseikkailut
« on: 13.12.20 - klo:14:36 »
#92
3.8.2020 Mustasaari
Norra Vallgrund frisbeegolfbana (B3)


Päivän viides Vaasan alueen rata, Norra Vallgrund frisbeegolfbana Mustasaaressa. Rata on luultavasti ainakin mannersuomen läntisin tai ainakin yksi läntisimmistä radoista, sillä radalle pitää mennä Raippaluodon siltaa pitkin saaren ja jatkaa edelleen muutama kilometri kohti länttä. Rata on perustettu vuonna 2018 ja radalta löytyy 10 väylää ja muutamalla väylällä on vaihtoehtoinen heittopaikka tai korin sijoituspaikka olemassa. Pelaan tällä kertaa A-vaihtoehdot väylistä, sillä pikatsekkauksella ainakin tiipaikat ovat niissä paremmat ja luulenkin, että tämä on se ”oikea” radan pelaamisvaihtoehto.  Koreina taas Amexpot Pohjanmaan tapoihin kuuluvasti.

Väylä 1 (Par 3)
98-metrinen suora ja täysin avoin väylä jalkapallokenttää pitkin. Vasemmalla ja takana olevat pellot ovat outtia, mutta saa olla melkoinen sankari, joka kiekon saa sinne menemään.  (birdie)

Väylä 2 (Par 3)
99-metrinen suora ja avoin väylä jalkapallokenttää pitkin, mutta nyt vain toiseen suuntaan kuin edellinen väylä. Kori on hieman korotettuna kaivonkannen päällä. (par)

Väylä 3 (Par 3)
59-metrinen suora ja kapea väylä. Väylän vasemmalla sivulla on todella syvä oja, jonne rystyheitot helposti päätyvät. Jostain syystä vasemmalla oleva pelto ei ole tällä kertaa outtia, joten ei niin haittaa vaikka kiekko hieman lipsahtaisikin vasemmalle. Todella hieno väylä. (par)

Väylä 4 (Par 3)
46-metrinen suora väylä alamäkeen. Väylän vasemmalla reunalla noin 10 metrin päässä tiistä on mando, joka on suoritettava oikealta puolelta, mando estää ainoastaan helpon ja avoimen heiton vasemman kautta, joten ei vaikuta peliin mitenkään. Mando ja yksi puska oikealla muodostavat parin metrin levyisen gäpin, johon on osuttava ja tämän jälkeen väylä on täysin avointa nurmikenttää. Ainoa haaste tällä väylällä on arvioida heittopituus, sillä alamäki on melkoinen. (birdie)

Väylä 5 (Par 3)
Ennen tätä väylää on hieman pidempi siirtymä (noin 250 metriä) tietä pitkin ja toiselle puolelle tietä metsän puolelle. 65-metrinen hieman oikealle kaartuva koivukuja väylä. Tätä on visuaalisesti yksi tämän kesän kauneimmista väylistä tähän saakka. Väylä on todella hienosti siistitty ja toteutettu. (par)

Väylä 6 (Par 3)
99-metrinen lopussa hieman vasemmalle kaartuva kapea metsäväylä. Väylän puolivälissä on valtava muurahaiskeko kumpareen päällä, joten kori ei näy tiille saakka. Varsin väylä vasen puoli on todella tiheää ja aluskasvillisuuttakin löytyy, joten kiekko voi joutua jonkin aikaa etsiskelemään. (bogey)

Väylä 7 (Par 3)
80-metrinen oikealle kaartuva kapea väylä. Väylä on varsinkin aluksi todella kapea ja metsä tiheää, mutta loppua kohden puut harvenevat ja väylä levenee. Väylää ympäröi kuuset suurine oksineen, joten ylimääräisiä kaarroksia ei kiekko saa ottaa. Visuaalisesti jälleen todella kaunis väylä. (par)

Väylä 8 (Par 3)
55-metrinen väylä koivikossa. Oikeasti korille ei ole mitään selkeää väylää vaan saa yrittää väistellä koivuja haluamallaan tavalla. Väylä oikealla reunalla on ehkä kaiken avointa, joten kannattaa sitä kautta yrittää hyssellä kohti koria. Todella helppo väylä, jos onnistuu väistämään kaikki koivut. (birdie)

Väylä 9 (Par 3)
57-metrinen vasemmalle kaartuva väylä. Väylän alku on kapea ja se heitetään loivaan ylämäkeen suorana ja noin 40 metrin päässä kiekko pitää saada feidaamaan vasemmalle ja jyrkkään alamäkeen. Ei haittaa vaikka kiekko päätyisikin vasemmalle puolelle metsään, sillä se on melko avointa ja sieltä pystyy oikomaan korille. (bogey)

Väylä 10 (Par 3)
Tässä välissä pitää taas palata se 250 metriä tietä pitkin takaisin mistä aloitettiin. 74-metrinen jyrkästi oikealle kaartuva väylä. Väylä on aluksi todella kapea, vain noin 2 metriä leveä, jota jatkuu ensimmäiset 45 metriä. Sen jälkeen väylä kaartuu 90 astetta oikealle suuren koivun taakse. En kyllä keksi millä heitolla voisi edes päästä korin juureen, sillä väylän alku on niin kapea, jotta ainakaan kämmenheitto ei voi saada feidaamaan tarvittavan paljon oikealle, koska pitää mennä aluksi niin paljon suoraan. Heitto pitäisi olla ainakin 30 metsiä korkea, jotta tarvittava feidi saataisiin, mutta se on mahdotonta sillä oksat ovat alkupäässä melko alhaalla. Radan ehdottomasti vaikein väylä. (par)


Lopputulos: -1

Radan paras väylä: Väylä 5 on ehdottomasti paras, sillä se on visuaalisesti todella komea ja yksi tämän kesän komeimmista. Väylän hienoutta on todella vaikea selittää, se vaan pitää nähdä.

Ratakarttaa ei tälläkään radalla ole, mutta sen voin helposti ladata netistä. Ratakartta kannattaa ehdottomasti ladata, sillä suunnistaminen väylille ilman sitä on mahdotonta, sillä mitään opastenuolia ei ole ja rata sijaitsee oikeastaan kahdessa eri paikassa. Yhdelläkään väylällä ei myöskään ole väyläopasteita, joka on aina harmittava asia. Tiipaikat ja tiimatot ovat pääsääntöisesti melko huonossa kunnossa, mutta kyllä niiltä nyt pelaamaan pystyy. Amexpon koreista ei juuri pisteitä minulta saa, jonka olen jo aiemmin vähintäänkin muutamaan otteeseen maininnut, mutta onneksi näissä kaikissa on nyt kuitenkin ne numerolätkät, joten tietää ainakin mitä väylää pelataan ja missä oikeasti ollaan menossa. Rata on tosiaan kahdessa eripaikassa, ensin pelataan väylät 1-4 jalkapallokentällä ja sen ympäristössä ja nämä ovat tyypiltään enemmänkin puistoväyliä. Sen jälkeen pelataan 5-9 noin 250 metrin päässä tien toisella puolella metsän siimeksessä, jonka jälkeen pelataan vielä väylä 10 siellä missä aloitettiin. Ihan mukava, että rata jakautuu puoliksi puistoväyliin ja puoliksi metsäväyliin, joten vaihtelua tulee, tosin siirtymä ajotietä pitkin on kyllä aika vaarallinen ja tie kapea ja autot ajavat siinä kohden lujaa. Harmillista on myös se, että tällä kertaa ne metsäväylät voittavat ne puistoväylät suvereenisti 6-0. Toki nämä metsäväylät ovat oikeasti hyvin toteutettuja ja suunniteltuja ja niissä on järkeä, mutta samaa ei voin näistä puisto-osuuden väylistä sanoa. Kaksi puistoväylistä pelataan vain jalkapallokenttää pitkin ja viimeinen väylä 10 on oikeasti mahdoton pirkottaa, tai kyllä voi joku kommentoida minulle ja kertoa jos on sen väylän nostolle heittänyt. Yleensä tykkään todella paljon puistoväylistä, mutta nyt nämä eivät olleet kovin hyviä. Rata on hyvin hoidetussa kunnossa ja puisto-osuuden ja varsinkin jalkapallokentän nurmi oli juuri leikattua. Radalla on kyllä otettu joka ikinen nyppylä käyttöön, mutta mistään korkeuseroista ei voi silti puhua. Suurin ihmetyksen aihe, joka radasta jäi minulle, oli se että miten näin syrjäisessä paikassa voi olla näin hyvä ja suuri jalkapallokenttä ;D

Norra Vallgrund frisbeegolfbana on ihan kiva rata, joka sopii kaiken tasoisille heittäjille. Radalla on paljon hyviä asioita, mutta on myös paljon huonoja asioita, joten se on todella kaksijakoinen rata. Harmillista on että heittopaikat eivät ole kovin hyvässä kunnossa ja kaikki väyläopasteet uupuvat. 

Oma rataennätys: -1


Rata-arvostelu:
Radan puitteet:1.2
Radan kunto:1.7
Radan toteutus:1.3
Yleisfiilis radasta:1.5


Loppuarvosana: 5.7

21
Treenipäiväkirjat / Vs: Tuplabogeyn rataseikkailut
« on: 13.12.20 - klo:14:16 »
#91
3.8.2020 Vaasa
Gerby (B3)


Päivän neljäs Vaasan alueen rata, Gerby Vaasassa. Radan perustamisvuodesta ei ole mainintaa fgr-sivustolla, mutta voin sanoa, että ei ainakaan kovin uudesta radasta ole kyse. Rata on 9-väyläinen ja sijaitsee lenkkeilyalueella/pururadan maastossa. Autolla oli hieman vaikea löytää paikan päälle, sillä piti ajaa useampi sata metriä jotain kapeaa metsätietä pitkin, josta juuri ja juuri mahtui autolla. Ykköstii on kuitenkin laavun takana ja se on melko helppo löytää. Radalla on vanhojen Pohjanmaan ratojen mukaisesti vanhat ja pelkistetyt Amexpon korit. Ratakartta kannattaa katsoa netistä ennen kierrosta sillä, millään väylällä ei ole väyläopastetta.

Väylä 1 (Par 3)
87-metrinen pitkälle vasempaan kääntyvä väylä. Väylä on aluksi täysin avoin, mutta kapenee koko ajan loppua kohti. Kori on tosiaan yllättävän paljon vasemmalla, joten todella kovaa saa heittää. Vaikka tiimatossa olisi parantamisen varaa ja väyläopastetta ei ole laisinkaan, niin väylänä tämä on oikeasti todella hyvin toteutettu.  (par)

Väylä 2 (Par 3)
110-metrinen vasemmalle kaartuva suhkot leveä metsäväylä. Tiipaikka on aika raffissa kunnossa, mutta kyllä siitä heittämään siitä huolimatta pystyy. Väylän puusto on melko harvaa, joten ei oikeastaan haittaa, vaikka joutuisikin hieman sivuun väylältä. Jälleen hyvin toteutettu ja haastava väylä puitteista huolimatta. (par)

Väylä 3 (Par 3)
57-metrinen suora ja melko leveä metsäväylä. Väylän loppupuolella on muutama suuri mänty ohitettavana, mutta muuten väylällä ei ole mitään ihmeellisyyksiä. Korin edessä ja takana on suuret siirtolohkareet, joten kannattaa olla tarkkana heittokorkeuden kanssa, jotta ei joudu ongelmallisiin putteihin. (birdie)

Väylä 4 (Par 3)
101-metrinen suora ja kapea metsäväylä. Korille päästäkseen pitää heittää todella kovaa ja suoraan, sillä kiekko ei saa tehdä laajaa lentorataa, koska muuten sivuissa olevat puut nappaavat sen alas. Keskellä väylää on myös valtava siirtolohkare, joten heitto ei saa olla kovinkaan matala. Korin ketjut ovat aivan ruosteessa. Väylänä kuitenkin jälleen ihan hieno. (birdie)

Väylä 5 (Par 4)
136-metrinen vasemmalle kaartuva kapea par 4-väylä. Tiimatto on aika hirveässä kunnossa ja aivan montuilla, joten on todella hankala ottaa vauhtia heittoon. Avaus pitää heittää todella kapeaan puuränniin, joka on noin 80 metriä pitkä. Alussa väylän molemmat reunat ovat hirvittävää mörriä, josta ei ulospääsyreittejä oikeastaan löydy laisinkaan. Väylä kääntyy suoran pillin jälkeen lähes 90 astetta vasempaan ja samalla puusto harvenee ja väylä levenee. Lopussa on muutama turha/ylimääräinen mänty jätetty ennen koria pystyyn, jotka voisi aivan hyvin kaataa pois, tästä huolimatta hyvä väylä. (par)

Väylä 6 (Par 3)
90-metrinen jyrkästi oikealle kaartuva todella kapea metsäränni. Tiipaikka on radan karseimmassa kunnossa, mutta tätä ollaan ilmeisesti parantamassa, sillä uusi tiimatto on tuotu jo rullalle tiipaikan viereen. Väylä on aluksi todella kapea, mutta levenee loppua kohden. Väylä on sen muotoinen, jotta kämmenheitto ei tähän sovellu vaan on heitettävä pitkälle oikealle liitävä rystyantsa jos haluaa edes putille. Korin numerolätkään on piirrelty ”tuhmia” kuvia, eli vandaalejakin on radalla vieraillut. (birdie)

Väylä 7 (Par 3)
55-metrinen oikeastaan suora väylä loivaan ylämäkeen. Väylä on täysin avoin, mutta kori sijaitsee kallion päällä, joten skippejä on luvassa. Tämä väylä on radan lyhin ja samalla myös helpoin väylä. (birdie)

Väylä 8 (Par 3)
67-metrinen suora ja erittäin kapea metsäpilli. Väylä on ainoastaan noin 3 metriä leveä oikeastaan koko väylän mitan, joten yhtään ylimääräisiä senttejä ei ole käytettävissä. Kori sijaitsee jälleen kallion laella, joten on todella vaikea kontrolloida skippejä ja samalla heiton pituutta. (birdie)

Väylä 9 (Par 3)
69-metrinen hieman vasemmalle kaartuva väylä. Avaus pitää heittää todella kapeaan gäppiin, mutta väylän vasen reuna aukeaa noin 30 metrin päässä tiistä kokonaan aukoksi. Liian leveää rystyhysseä ei voi heittää, sillä oikealla reunalla oleva metsä on oikeasti todella lähellä. Korin greeni on jälleen todella nopeaa, sillä väylän loppuosa on kalliota. Korin oikealla puolella on pudotusta parisen metriä, joten mieluummin vasemmalle kannattaa heitto suunnata.  (par)


Lopputulos: -5

Radan paras väylä: Väylä 9 on paras sillä se on visuaalisesti radan komein väylä ja se on todella hyvä lopetusväylä radalla. Hyvästä lopetusväylästä jää aina hyvä fiilis radasta, vaikka jos oma kierros olisi möngertämistä.

Ratakarttaa ei siis tällä radalla ole, mutta sen voin helposti ladata netistä ja sitä oikeasti tarvitaankin, jotta löytää kaikki väylät ja osaa suunnistaa oikeaan suuntaan. Myöskään väyläopasteita ei ole millään väylällä, joka on aina harmittavaa. Tiipaikat ja tiimatot ovat pääsääntöisesti huonossa kunnossa, mutta paremman puutteessa, niistä kyllä pystyy heitot suorittamaan. Ilmeisesti tiipaikkoja ja rataa ollaan kunnostamassa, sillä muutamalla väylällä oli tuotu jo rullalle uusia tiimattoja ja rakennuslautaa. Amexpon koreista ei juuri pisteitä minulta saa ja nämä olivat vielä aika ruosteessa ja muutenkin aikaa nähneet. Väylien väliset siirtymät ovat melko lyhyitä ja kun vähän osaa karttaa lukea ja seurailee maastossa polkuja, niin heittopaikat löytyvät melko vaivattomasti. Vaikka rata sijaitsee lenkkeilyalueella, niin yksikään väylä ei mene lenkkeilypolkuja pitkin eikä risteä niiden kanssa, joten rata on todella hyvin suunniteltu sen puolesta. Myös itse väylätkin olivat yllättävän hyviä ja minä olin todella positiivisesti yllättynyt. Radan väylät ovat oikeasti todella hyvin suunniteltuja ja sopivan haastavia. Radalta löytyy hyvä par 4-väylä ja radalla on hyvässä suhteessa lyhyitä ja pitkiä par 3-väyliä. Yhtään huonoa väylää ei radalla ole. Radan väylät ovat pääsääntöisesti teknisiä ja tarkkoja heittoja vaativa väyliä ja väylien ulkopuolinen mörri rankaisee kovalla kädellä huonot heitot. Radalla ei ole korkeuseroja lainkaan ja sitä jäin ainakin itse kaipaamaan, vaikka väylät itsessään olivat hyviä, mutta korkeuserot olisivat tehneet niistä entistä parempia. Harmi että radan huonot puitteet pilaavat muuten aivan kelvollisen radan ja toivottavasti käynnissä olevat tiipaikkojen korjaustyöt korjaavat tämän ongelman.

Gerbyn frisbeegolfrata oli paljon parempi kuin oletin, kun saavuin parkkipaikalle ja sitä positiivista yllätystä sattuu todella harvoin. Gerbyn frisbeegolfradan itse väylät ovat todella hyviä ja hyvin toteutettuja/suunniteltuja, mutta tosiaan heittopaikat ovat karseassa kunnossa. Radalla kannattaa mielestäni kyllä käydä, mutta kannattaa ehkä odotella seuraavaan kesään jos/kun radan ehostustyöt valmistunevat.   

Oma rataennätys: -5


Rata-arvostelu:
Radan puitteet:1.1
Radan kunto:1.7
Radan toteutus:1.7
Yleisfiilis radasta:1.7


Loppuarvosana: 6.2

22
Treenipäiväkirjat / Vs: Tuplabogeyn rataseikkailut
« on: 13.12.20 - klo:14:02 »
#90
3.8.2020 Mustasaari
Sepänkylän frisbeegolfrata

Päivän kolmantena Vaasan alueen ratana Sepänkylän frisbeegolfrata Mustasaaressa. Frisbeegofradat-sivustolla ei ole mainittu radan perustamisvuotta, mutta aika vanhasta radasta on kuitenkin kyse. Alueella on suuret rakennustyöt/tietyöt menossa, joten radalle oli todella vaikea löytää. Radalta pitäisi löytyä 9 väylää, mutta todellisuudessa rataa tuskin on enää olemassa, sillä löysin ainoastaan pari koria ja heittopaikkoja en mistään. Voi olla, että täällä pystyy jotenkin heittelemään, mutta kokonaisesta radasta voi tuskin puhua?


Lopputulos: ?

Radan paras väylä: ei väyliä


Oma rataennätys: ?

Rata-arvostelu:
Radan puitteet:0.1
Radan kunto:0
Radan toteutus:0
Yleisfiilis radasta 0

Loppuarvosana: 0.1

23
Treenipäiväkirjat / Vs: Tuplabogeyn rataseikkailut
« on: 07.11.20 - klo:10:13 »
#89
3.8.2020 Vaasa
Arboretum, Hietalahti (B2)


Vaasan seudun rataseikkailujen toisena rata Arboretum, Hietalahti. Tästä radasta olin kuullut paljon hyvää kavereilta etukäteen. Rata on ilmeisesti perustettu jo vuonna 1994, joten taitaa olla rataseikkailujeni vanhin rata tähän saakka. Arboretum on puistorata ja radalta löytyy 12 väylää ja kuten lähes kaikissa Vaasan radoissa koreina iän ikuiset Amexpot.

Väylä 1 (Par 3)
84-metrinen väylä, tai väyläopasteesta ei täysin saa selvää, sillä sille on tehty jos jonkinlaista ilkivaltaa. Mutta siis noin 90-metrinen suorahko puistoväylä on kyseessä. Aivan tiin edessä on muutama koivu, jotka saa ohittaa haluamaltaan puolelta, muuten väylä on täysin avointa nurmikenttää/puistoa. (par)

Väylä 2 (Par 3)
84-metrinen suora väylä. Koria ei kuitenkaan näy tiille saakka sillä edessä on pieni kumpare, jonka takana kori sijaitsee. Ennen koria on myös tuuheita pensasmallisia puita joiden oksat ovat todella alhaalla ja niiden välissä on ainoastaan pari kapeaa reittiä josta voi korille päästä. Heitto pitää olla erikoinen, sillä se ei saa olla matala johtuen edessä olevasta kumpareesta, mutta ei myöskään korkea, sillä muuten oksat nappaavat kiekon alas.  (par)

Väylä 3 (Par 3)
93-metrinen vasemmalle kaartuva väylä. Keskelle parasta heittolinjaa on yksi tuuhea pensas, joka kannattaa kiertää oikealta puolelta. Kori sijaitsee avoimella nurmella. (par)

Väylä 4 (Par 3)
67-metrinen suora väylä. Väyläopaste on taas saanut osakseen ilkivaltaa ja siitä ei selviä väylän oikeaa mittaa. Väylä on aluksi avoin, mutta kori sijaitsee koivikon keskellä. Koivujen oksat ovat jälleen todella alhaalla, joten heittokin pitää olla matala. Kori on hieman korotettuna ja se on mallia Amexpo-Pro. (par)

Väylä 5 (Par 3)
Väylän 5 väylä opasteesta ei saa mitään selvää ja se on kaatuneena. Väylä on kuitenkin 82-metrinen vasemmalle kaartuva väylä. Suoraan edessä on valtavasti puita ja pensaita, joten kannattaa heittää korkea rystyhysse oikealta puolelta, jossa on paljon avointa ilmatilaa. Itse jouduin pelaamaan puiden välistä, koska väylällä oli kaupungin nurmikonleikkaaja/työmies kahvitunnilla. Hän joi kahvia ainakin 20 minuuttia keskellä väylää ja ruohonleikkuri parkissa. Hän ei suostunut siirtymään, vaikka odottelin kymmenisen minuuttia tiillä ja olin jo pari edellistä väylää pelannut hitaammin, kun näin että miehellä oli tauko kesken. Heitin sitten puiden läpi ja otin par-tuloksen, kun en enää jaksanut odotella enää. Oikeasti tämä on radan helpoimpia väyliä jos saa vaan pelata haluamaansa linjaa pitkin. (par)

Väylä 6 (Par 3)
Väyläopaste jälleen palasina, mutta väylä on 90 metriä pitkin. Väylä on ihmeellisesti suunniteltu, sillä suoraan tiin edessä on 5 metrin päässä suuri puu, joten on pelattava vasemmalta puolelta vaarallisesti kävelypolkua pitkin ja sen linjan edessä on vielä silta korkeina kaiteineen, joten mitään hyvää heitto linjaa ei tiiltä korille ole. (bogey)

Väylä 7 (Par 3)
76-metrinen oikealle kaartuva avoin puistoväylä. kori sijaitsee parin valtavan siirtolohkareen välissä ja pensaan takana. Todella hieno väylä ja taas hieman parempi kori johon pelata. (birdie)

Väylä 8 (Par 3)
91-metrinen suora väylä. Väylän sivuilla ja ennen koria on koivuja joissa on jälleen oksat matalalla, joten heitto pitää olla todella matala. Suoran heittolinjan edessä on myös yksi pensas, jonka saa kiertää haluamaltaan puolelta. Todella komea väylä. (birdie)

Väylä 9 (Par 3)
Tällä väylällä ei ole väyläopastetta paikoillaan lainkaan. 119-metrinen ja samalla radan pisin väylä. Väylä on vasemmalle kaartuva, sillä suoran heittolinjan edessä on muuta koivu, mutta myös oikealla on paljon koivuja, joten heittolinja ei saa myöskään olla liian leveä. Todella haasteellinen väylä pirkottaa. (par)

Väylä 10 (Par 3)
93-metrinen oikealle kaartuva kapea koivukuja väylä. Visuaalisesti todella kaunis väylä ja oikeasti ensimmäinen väylä tähän saakka koskaan, jossa rystyrolleri on paras heittovaihtoehto jos haluaa nostolle. (bogey)

Väylä 11 (Par 3)
73-metrinen suora ja kapea väylä alamäkeen. Tämä väylä on hieman puiston sivussa ja on oikeastaan ensimmäinen metsäväylä radalla. Varsinkin väylän vasen sivusta on todella tiheää mörriä. (par)

Väylä 12 (Par 3)
73-metrinen suora ja erittäin kapea väylä loivaan alamäkeen. Tällä väylällä yhdistyy metsäväylä ja puistoväylä. Avaus pitää heittää noin 2,5 metriä leveään kahden koivun muodostamaan gäppiin, joka on noin väylän puolivälissä, jonka jälkeen väylä aukeaa avoimeksi nurmeksi. Gäppiin on pakko osua, sillä kummaltakaan puolelta ei löydy edes tuurireittejä korille. Radan hienoin väylä. (birdie)


Lopputulos: -1

Radan paras väylä: Radalla on todella monta hienoa väylää, mutta valitsen lopetusväylän (12) parhaaksi, sillä siinä yhdistyy metsäväylä ja puistoväylä. Väylä on myös visuaalisesti todella hieno.

Valtava ratakartta (tarvitsee melkein kiikarit että näkee yläkulmaan saakka) löytyy parkkipaikalta ja siitä selviää kaikki tarvittava. Puttikoria ei löydy, mutta ei sitä oikeastaan tarvita, sillä Amexpon korit pitävät välillä huolen siitä että hyvinkin tarkaksi hiottu putti voi milloin tahansa tulla syjetyksi pihalle korista. Tosiaan yhdeksältä väylältä löytyy vanhat ja ruosteiset Amexpon korit ja kolmella väylällä on paremmat ja uudemmat Amexpo-pro korit. Väyläopasteet ovat saaneet aika paljon osumaa ja ne ovat kohdanneet ilkivaltaa. Parilta väylältä uupui kokonaan opasteet ja usealla väylällä niistä ei enää saanut mitään selvää. Rata sijaitsee todella kauniissa puistossa ja tätä voi kutsua ihan oikeasti kunnon puistoradaksi. Nurmikot on leikattu ja muutenkin alue on todella siisti. Itse pelasin radan aikaisin aamulla joten muita liikkujia/pelaajia ei ollut alueella. Sanoisinkin että iltaisin, kun ihmisiä on lenkillä ja kun oikeasti täällä on varmasti paljon muitakin frisbeegolfareita, niin saa olla todella tarkkana milloin ja mihin heittää, sillä kiekkoja varmasti lentää ristiin rastiin alueella. Muutama väylä menee myös todella lähellä ja osittain vaarallisesti kävelypolkuja pitkin. Tiimatot ovat aikansa eläneet ja niistä on vaikea löytää suoraa kohtaa, mutta kyllä niistä nyt heittää, mutta voisivat ne olla parempiakin. Radalla on todella paljon todella kauniita ja hyvin suunniteltuja ja toteutettuja väyliä, mutta sitten on muutama aivan surkea väylä, joka pilaa aika tavalla pelikokemusta, varsinkin väylä 6 on sellainen, jonka ideaa en ymmärrä laisinkaan. Koko alue, mikä on ollut käytössä, on otettu kyllä käyttöön ja enempää väyliä ei olisi tälle radalle mahtunut. Ihmettelinkin, miten on jopa 12 väylää saatu aikaan, toki muutamalla väylällä kannattaa vähän seurailla viereisenkin radan pelaajia, jos ei halua kuhmuja otsalohkoonsa. Korkeuseroja ei radalta löydy, mutta maastonmuotoja ja pieniä kumpareita on kuitenkin olemassa, joten ei ihan tasaisella pöydänpinnalla tarvitse pelata. Pienellä heittopaikkojen parantelulla, väyläopasteiden kunnostamisella ja muutaman korin vaihtamisella tästä saisi aivan loistavan puistoradan. Ei rata ole toki nytkään mikään huono, mutta paljon on vielä potentiaalia käyttämättä varsinkin puitteiden osalta.
Arboretumin rata on hyvä rata ja vihdoinkin vaihtelua metsäratoihin, sillä niitä tulee kyllä nähtyä. Puistossa pelaaminen on aina mukavaa ja kun nurmikot on ajettu, niin maisemissa ei ole valittamisen aihetta. Radalla kannattaa ehdottomasti käydä kun Vaasan alueella vierailee.


Oma rataennätys: -1


Rata-arvostelu:
Radan puitteet:1.4
Radan kunto:2.0
Radan toteutus:1.6
Yleisfiilis radasta:1.8


Loppuarvosana: 6.8

24
Treenipäiväkirjat / Vs: Tuplabogeyn rataseikkailut
« on: 07.11.20 - klo:09:47 »
#88
3.8.2020 Vaasa
Suvilahti

Päivän agendana kiertää Vaasan alueen ratoja ja ensimmäiseksi kohteeksi valikoitui Suvilahti. Fgr-sivuston mukaan rata on perustettu jo vuonna 2008 eli yli kymmenen vuotta vanhasta radasta on kyse. Radalta pitäisi löytyä 5 väylää, mutta todellisuudessa väyliä ei ole enää olemassa. Alueelle kun saavuin, niin löysin lasten leikkialueelta ja läheisestä pusikoista yhteensä 4 kappaletta Amexpon koreja, joiden ketjut olivat todella  ruosteessa. Minkäänlaisia heittopaikkoja ei löydy mistään ja en usko että ”radalla” alueella on hetkeen frisbeegolfkiekkoja nakeltu.

Rataa ei siis todellisuudessa ole enää olemassa, vaikka muutama kori löytyykin. Ihan mukavan oloisessa maastossa oleva koululaisrata on siis täysin hylätty jostain syystä.


Lopputulos: ?

Radan paras väylä: ei väyliä


Oma rataennätys: ?

Rata-arvostelu:
Radan puitteet:0.1
Radan kunto:0
Radan toteutus:0
Yleisfiilis radasta 0


Loppuarvosana: 0.1

25
Treenipäiväkirjat / Vs: Tuplabogeyn rataseikkailut
« on: 01.11.20 - klo:13:02 »
#87
22.7.2020 Ilmajoki
Ahonkylä frisbeegolf –Teron Kierros (AA1)


Sitten tämän päivän minikiertueen pääkohde Ahonkylän frisbeegolf –Teron kierros Ilmajoella. Rata on pystytetty Tero Pitkämäen kunniaksi. Rata on uusi ja se on saatu valmiiksi vasta tänä vuonna (2020). Radalta löytyy 18 väylää ja koreina Prodigyn korit.

Väylä 1 (Par 3)
60-metrinen suora, mutta melko leveä metsäpilliväylä. Väylän puusto on sen verran harvaa, jotta vaikka ottaa puuosuman, niin par-tulos on melko varma siitä huolimatta. (birdie)

Väylä 2 (Par 3)
81-metrinen suora väylä hakkuuaukean reunassa. Väylä on melko leveä ja se pelataan hienoiseen alamäkeen, tai ensimmäiset 60 metriä on tasaista ja sitten väylä laskee alas niin paljon, jotta kori ei aivan näy tiille. (par)

Väylä 3 (Par 3)
83-metrinen vasemmalle kaartuva väylä. Avaus heitetään todella kapeaan metsäpilliin suorana ja väylä kaartuu noin 50 metrin päässä lähes 90 astetta vasempaan. Heittolinja ei saa olla kovin leveä, joten on todella vaikea saada tarvittavaa feidiä korille ja jos avaus osuu alun puihin, niin bogi on taattu, sillä puusto on erittäin tiheää. (bogey)

Väylä 4 (Par 3)
91-metrinen todella kapea oikealle kaartuva väylä. Väylän vasemmalla reunalla oleva metsä on sen verran matalaa, että kovakätisemmät voivat heittää hieman metsän päältäkin kohti koria. Väylä on sen muotoinen, että kiekko pitää ensin saada hieman kääntämään aluksi yli oikealle, mutta loppuun pitää saada vielä hyvä feidi vasempaan. (par)

Väylä 5 (Par 4)
163-metrinen oikealle kaartuva kapea par 4-väylä. Avaus pitää heittää todella suoraan kapeaa puukujaa pitkin noin 85 metriä, jotta pääsee sweetspottiin, mutta yhtään väylän sivuun ei saa joutua, sillä puusto on tiheää. Sweetspotin jälkeen väylä hieman avartuu, levenee ja kääntyy loivasti oikealle ja jos heittää samanlaisen suoran 85 metrisen heiton niin on nostolla. Noin 30 metriä ennen koria on märkä alue (5x5m), joka on tikutettu outiksi, jota kannattaa välttää. Väylä loppuosaan on väylälle jätetty muutama puu strategisiin paikkoihin, joten lähäri on hieman vaikeampi kuin avausheitto. Todella hyvin suunniteltu ja toteutettu väylä. (par)

Väylä 6 (Par 3)
83-metrinen oikealle kaartuva väylä loivaan alamäkeen. Väylä on kapea ja puusto väylän ympärille todella tiheää, joten puuosumia kannattaa välttää. (par)

Väylä 7 (Par 4)
Tässä välissä tuleekin sitten noin 200 metriä pitkä siirtymä tälle väylälle suon ylitse. 118 metrinen todella lyhyt par 4-väylä. Väylä on todella mutkitteleva, joten pitkälle ei avauksella voi päästä. Avaus pitää heittää vasemmalle kaartuvasti kapeaan ränniin, mutta se ei saa mennä liian pitkälle ja väylän sweetspot onkin vain 70 metrin päässä tiistä. Sen jälkeen väylä kaartuu oikealle ja hieman ennen koria vielä hiukan vasemmalle, joten jatkoheitoilla saa oikeasti taiteilla. Väylällä on todella paljon puita, joten väylää pitkin kannattaa pelata. Jollain tuuriheitolla puiden läpi voi toki helpohkosti avauksella päästä putillekkin, mutta sitten kannattaa kyllä laittaa lotto vetämään kotimatkalla. Hieman kummallinen väylä ja vähän väkisin väännetty par 4-väylä, sillä lyhempi par 3 väylä olisi ollut huomattavasti parempi vaihtoehto tähän maaston kohtaan. (birdie)

Väylä 8 (Par 3)
86-metrinen suorahko väylä joka lopussa hiukan kaartuu vasemmalle. Väylä on jälleen todella kapea ja mikä tahansa puuosuma tietää bogia tai ainakin taistelupaaria. (par)

Väylä 9 (Par 3)
102-metrinen loivasti vasemmalle kaartuva väylä. Väylä on oikeastaan samanlainen kuin edellinen väylä, mutta huomattavasti pidempi. Todella kovaa saa heittää kapeaan ränniin jos haluaa putille ja yhtään ylimääräisiä kaarroksia ei kiekko saa tehdä sillä väylä on kapea. (par)

Väylä 10 (Par 4)
164-metrinen vasemmalle kaartuva par 4-väylä. Avaus heitetään jälleen kapeampaakin kapeampaan pilliin vasemmalle taittuen. Väylä jatkuu mutkan jälkeen kapeana, joten kieli keskellä suuta saa jälleen heittää. Väylän ulkopuolisesta metsästä ei löydy mitään hyviä linjoja, vaan on oikeastaan vain putattava takaisin väylään. Väylä mutkittelee vielä lopussa ensin vasemmalle ja sitten aivan viimeiseksi oikealle ja hieman ylämäkeen. Yhtään oikomaan ei pääse mistään kurvista, sillä puusto on tiheää. Todella hankala ja tekninen par 4-väylä. Tällä väylällä ei ole Prodigyn koria, vaan joku muu ihan hyvälaatuinen kori, joka toki sylkee aivan keskelle menevät putit ulos. (bogey)

Väylä 11 (Par 3)
73-metrinen oikealle kaartuva metsäväylä. (par)

Väylä 12 (Par 4)
158-metrinen oikealle kaartuva kapea väylä par 4-väylä. Väylä on ensimmäiset 60 metriä täysin suora ja kapea metsäpilli, jonka jälkeen tulee lähes 90 asteen käännös oikeaan. Nyt väylä avartuu huomattavasti, mutta noin 30 metriä ennen koria taas kapenee ehkä liian kapeaksi kujaksi kohti koria ja korille pirkkopaikoille pääsemiseksi tarvitaan lopussa hieman tuuriakin. Tällä väylällä on korina taas joku vähän halvempi ja huonompi versio, kuten väylällä kymmenen. (par)

Väylä 13 (Par 3)
110-metrinen suora ja kapea väylä, mutta tämän radan mittapuulla se on kuitenkin leveä. Noin väylän puoliväliin, keskelle heittolinjaa on jätetty kolme koivua, jotka pitäisi yrittää väistää. (bogey)

Väylä 14 (par 3)
90,33 metrinen vasemmalle kaartuva väylä (ilmeisesti saman mittainen kuin Teron 2007 MM-kultaheitto). Jälleen kapea väylä loivaan alamäkeen. Korina taas se vähän halvempi korimalli, jonka yläpanta on kullattu, mutta sylkee oikeasti keskitolppaa kohti menneen putit ulos. Miksei ole voitu laittaa kaikille väylille näitä hyviä Prodigyn koreja? (par)

Väylä 15 (Par 3)
60-metrinen suora ja kapea kuusikuja väylä. Taistelee väylän 1 kanssa radan helpoimman väylän tittelistä. (birdie)

Väylä 16 (Par 3)
Jälleen tulee se parin sadan metrin siirtymä suon yli takaisin sinne mistä aloitettiin. 89-metrinen vasemmalle kaartuva väylä. Väylä on nyt oikeasti LEVEÄ metsäväylä, joten heittolinja saa olla vähän leveämpi vihdoinkin. Kori on hieman korotettuna kivan päällä. (birdie)

Väylä 17 (Par 3)
82-metrinen hieman vasemmalle taittava kapea metsäpilliväylä. Keskelle parasta heittolinjaa on jätetty kahden männyn rivi, jotka pitää ohittaa haluamaltaan puolelta tai jopa heittää niiden muodostamasta metrin levyisestä gäpistä. Joka tapauksessa hyvin läheltä näitä puita pitää kiekon mennä jos haluaa nostolle. Lopussa metsä on todella tiheää mörriä ja korille on todella vaikea lähestyä jos on vähänkään sivussa. (par)

Väylä 18 (Par 3)
127-metrinen par 4-väylä, jossa on kaksi 90 asteen mutkaa. Ensin käännytään 80 metrin päässä 90 astetta vasempaan ja lopuksi 20 metriä ennen koria 90 astetta oikeaan. Avauksen saa heittää leveään väylään, mutta ensimmäisen mutkan jälkeen väylä kapenee huomattavasti.  Väylää ympäröivä metsä on nyt radan tiheintä, jotta jos vähänkään sivussa on, niin ei auta kuin putata takaisin väylälle ja jatkaa siitä. (birdie)


Lopputulos: -2

Radan paras väylä: Väylä numero kolme on radan paras väylä, sillä se on hienosti toteutettu. Vaikka tämä väylä onkin rystyhysseväylä, niin linja johon kiekko pitää heittää, on hieman erikoinen ja haastava, sillä väylä on aluksi todella kapea.

Ratakarttaa ei radalla ainakaan vielä ollut, mutta onneksi puttikori löytyy kuitenkin. Väyläopasteet löytyvät jokaiselta väylältä, vaikka ne  naruilla puihin kiinnitetty, niin ne ovat kuitenkin selkeät. Frisbeegolfradat-sivulta löytyy Prodigyn tekemät ”paremmat” väyläopasteet, miksihän niitä ole maastoon laitettu, vaan on päädytty tulostusversioihin omista opasteista? Toki näissä itse tehdyissä opasteissa lukee tarinoita Pitkämäen Teron saavutuksista ja keihäänheittomitoista, joten ehkä on haluttu enemmän painottaa Teron saavutuksia kuin oikeasti frisbeegolfradalla sopivampia väyläopasteita. Toinen asia mikä askarruttaa itseä, että jos radalle on hommattu Prodigyn korit, niin miksi kolmelle väylälle on hankittu ”halppis” korit, jotka oikeasti eivät ole läheskään niin hyviä. Tuskin radan budjetti olisi niihin kolmeen koriin kaatunut. Jos radan on Prodigy suunnitellut, niin luulisi, että kaikki korit ja opasteet haluttaisiin Prodigyn omiksi, nyt on lähdetty hieman soveltamaan. Radan kaikki tiipaikat ovat erittäin hyvässä kunnossa, hyvin perustettuja ja väylätkin ovat hyvin hoidettuja/raivattuja. Suurin osa väylistä on tiukkoja ja todellisia metsäväyliä, joten väyliin on todellakin heiton osuttava, sillä väylien ulkopuolinen puusto on todella tiheää. Radalta löytyy suoria, oikealle ja vasemmalle kaartuvia monipuolisia väyliä ja heittojen pitää olla todella tarkkoja. Kaikki par 4-väylät olivat lyhyitä, mutta todella teknisiä ja tarkat sijoitusheitot palkitsevat pelaajaa hyvällä tuloksella. Radan väylät ovat hyvin suunniteltuja/toteutettuja ja oikeisiin paikkoihin on jätetty puita haasteeksi heittäjille, vaikkakin väylät ovat jo itsessään kapeita. Olisin ehkä hieman toivonut enemmän vaihtelua radalle, sillä koko ajan tiukkaan pilliin heittäminen on puuduttavaa ja stressaavaa. Radalta ei löydy oikeastaan minkäänlaisia korkeuseroja ja kaikki väylät ovat oikeastaan tasaisella, ehkä suurin korkeusero yhdellä väylällä on kolme metriä? Pari kertaa oli hieman pidempi siirtymä pitkospuita pitkin suon poikki, joten ylimääräistä kävelyä tulee parissa kohtaa yhteensä puolisen kilometriä.

Yleisesti ottaen Ahonkylän frisbeegolfrata on todella hyvä metsärata, jossa pitää oikeasti heittää tarkasti. Rata sopii kaikentasoisille pelaajille, sillä kovaa heittokättä ei tarvita. Mutta jos pelkää puuosumia, niin sitten radalle ei kannata lähteä, sillä niitä tulee aivan varmasti ja scrample-heitot kannattaa opetella tai hioa kuntoon.


Oma rataennätys: -2


Rata-arvostelu:
Radan puitteet:1.9
Radan kunto:2.0
Radan toteutus:1.8
Yleisfiilis radasta:1.9


Loppuarvosana: 7.6

26
Treenipäiväkirjat / Vs: Tuplabogeyn rataseikkailut
« on: 30.10.20 - klo:13:13 »
#86
22.7.2020 Ilmajoki
Korpisaaren frisbeegolfrata (B2)


Päivän minikiertueen toisena ratana Korpisaaren frisbeegolfrata Ilmajoella, Etelä-Pohjanmaan Opiston läheisyydessä. Rata on perustettu jo vuonna 2014, mutta se on vasta äskettäin lisätty frisbeegolfradat.fi sivuille. Rata on 9-väyläinen ja koreina Amexpon iän ikuiset korit.

Väylä 1 (Par 3)
Noin 60-metrinen vasemmalle kaartuva väylä lenkkeilypolkua pitkin. Väylä on todella jyrkkä ja korille on todella vaikea päästä millään heitolla. Väyläopastetta ei missään ja tiimatossakin on parantamisen varaa. (birdie)

Väylä 2 (Par 3)
Noin 50-metrinen suora väylä lenkkeilypolkua pitkin. Väylä on kapea ja oikealla reunalla on suuri ja tiheä kuusi, joten suoraan on pakko heittää. Ennen koria on suuri risukasa ja takana pusikkoa, joten määrämittainen heitto tarvitaan. (birdie)

Väylä 3 (Par 3)
Noin 60-metrinen oikealle kaartuva kapea metsäväylä. Varsinkin väylän oikealla reunalla on pusikkoa. (par)

Väylä 4 (Par 3)
Noin 45-metrinen suora metsäväylä. Väylällä on todella harvassa puita, joten korille on useampiakin heittolinjoja. (birdie)

Väylä 5 (Par 3)
Noin 55-metrinen suora ja kapea metsäväylä. Keskelle väylää on kasvanut puolitoista metristä koivikkoa, joten kovin matala ei heitto saa olla. (birdie)

Väylä 6 (Par 3)
Noin 60-metrinen todella jyrkästi vasemmalle kaartuva väylä osittain lenkkeilypolkua pitkin. Kaarros korille on niin jyrkkä ja ihmeellisen muotoinen, joten kiekkoa on lähes mahdotonta saada nostolle. (par)

Väylä 7 (Par 3)
50-metrinen suora väylä lenkkeilypolkua pitkin. Koria ei kunnolla näe tiille, koska juuri ennen koria on keskelle väylää kasvanut paljon puskia ja koivuntaimia. (birdie)

Väylä 8 (Par 3)
Noin 60-metrinen suora ja kapea väylä. Keskelle väylää on jälleen kasvanut pusikkoa ja väylä on oikeastaan melkein umpeen kasvanut, tästä johtuen pitää olla todella korkea jos haluaa lähelle koria. (par)

Väylä 9 (Par 3)
Noin 75-metrinen vasemmalle kaartuva kapea metsäväylä. Tämä on radan  pisin väylä ja ylivoimaisesti myös paras väylä. (par)


Lopputulos: -5

Radan paras väylä: Paras väylä on ehdottomasti viimeinen väylä numero 9. Se väylä, muistuttaa eniten oikeaa frisbeegolfväylää ja on itse asiassa myös parhaassa kunnossa.

Jonkinlainen tulostettu ratakartan repale löytyy parkkipaikalta, mutta kannattaa frisbeegolfradat-sivulta katsoa parempikuntoinen kartta. Sekin kartta on maastokartta alueesta, johon on merkattu väylät, eli taas vaihteeksi joutuu suunnistushommiin. Ykkösväylää on todella vaikea löytää ja sinne on parkkipaikalta matkaa pari sataa metriä. En ymmärrä miksi rataa ei voitu aloittaa suoraan parkkipaikan vierestä, sillä samanlaista metsää on joka puolella? Millään väylällä ei ole väyläopastetta ja siksi tiimattoja saa oikeasti etsiskellä maastosta ja väylien muotoa ja etäisyyksiä on todella vaikea hahmottaa. Kaikilla tiipaikoilla on matot, mutta ne on jos johonkin suuntaan kallellaan ja välillä suunnattu todella ihmeellisesti pelattavaan väylään nähden, joten niistä on todella hankala heittää. Rata-/väyläsuunnittelusta ei voi edes puhua sillä tiit ja korit on vain pääsääntöisesti lätkitty lenkkeilypolun varteen. Varsin vasemmalle kaartuvat väylät 1 ja 6 ovat todella surkeita/jyrkkiä ja ihmeellisen muotoisia, sillä millään heitolla ei oikeasti voi lähelle koria edes päästä. Kaikki väylät ovat todella lyhyitä, joten rata on helpohko. Suurin haaste radalla on pusikot, sillä suurin osa väylistä alkaa kasvaa jo umpeen, jos niitä ei heti raivata. Usealla väylällä on keskelle väylää kasvanut puolitoistametristä koivikkoa ja väylien sivuissa se on vielä korkeampaa ja tiheämpää. Rata on todella pienellä alueella ja sen kiertää nopeasti, jos vain seuraa polkuja ja löytää tiimatot nopeasti. Kiekkojen hukkaamisriski radalla on todella suuri. Nykykunnossa ei voi suositella kenellekään tätä rataa ja se kannattaakin kiertää kaukaa. Radan olisi voinut toteuttaa paljon paremminkin varsinkin jos puitteisiin olisi voitu vähän enemmän panostaa. Radasta saisi ihan siedettävän jos joku kävisi pari tuntia raivaussahan kanssa edes keskeltä väylää olevat puskat kaatamassa, niin heittäminen olisi huomattavasti mielekkäämpää. Oikeasti tästä saisi ihan hyvän ”kyläradan” kun pitäisi yhden illan talkoot ja yhdelle miehelle/naiselle raivaussaha käteen.


Oma rataennätys: -5


Rata-arvostelu:
Radan puitteet:0.7
Radan kunto:0.5
Radan toteutus:0.4
Yleisfiilis radasta:0.4


Loppuarvosana: 2.0

27
Treenipäiväkirjat / Vs: Tuplabogeyn rataseikkailut
« on: 30.10.20 - klo:12:55 »
#85
22.7.2020 Lapua
Kiviristi frisbeegolf (C1)


Tämän päivän minikiertueen ensimmäinen rata Kiviristi frisbeegolf aivan Lapuan keskustassa. Rata on täysin uusi ja se on perustettu tänä vuonna 2020 ja se on puistorata. Rata on 9-väyläinen ja radalta löytyy 9 kappaletta Amexpon koreja.

Väylä 1 (Par 3)
60-metrinen suora väylä. Vasemmalla reunalla oleva urheilukenttä on OB-aluetta. Väylän oikealla reunalla on koko väylän matkan koivurivistö ja vasemmalla reunalla on pari pensasta, joten heiton on pakko olla suora. Keskellä väylää on myös kaivo ja pari aurausviittaa suoraan heittolinjalla, joihin on helppo osua kiekolla. (par)

Väylä 2 (Par 3)
56-metrinen suora ja täysin avoin väylä nurmikolla. Onneksi kori on korotettuna pienen kumpareen päällä, jotta väylä ei ole liian tylsä tai helppo. (birdie)

Väylä 3 (Par 3)
50-metrinen jyrkästi vasemmalle kaartuva väylä. Noin 30 metrin päässä tiistä on noin 4 metriä korkea tolppa, joka toimii mandona ja se on kierrettävä oikealta puolelta. Mandotolppa on sen verran lyhyt, että on todella vaikea sanoa ohittaako kiekko mandon oikeasti oikealta puolelta. Kori on avoimella nurmikolla, joten kyseessä on todella simppeli hysseväylä. (birdie)

Väylä 4 (Par 3)
35-metrinen suora ja erittäin kapea koivukujaväylä. Heti 5 metrin päässä olevat ensimmäiset koivut muodostavat tuplamandoportin ja portti on ainoastaan noin 2,5 metriä leveä koko matkan korille saakka. Väylä on hankalan mittainen, sillä hyppyputilla ei aivan pääse korille saakka ja on todella hankala taas heittää tarkasti ja hallitusti vain 30 metriä suoraan. Väylän puolivälissä on jostain ihme syystä karhi parkkeerattu väylälle, no onhan tämä toki maalaiskaupunki? (par)

Väylä 5 (Par 3)
42-metrinen oikealle kaartuva väylä. Suoraan edessä noin väylän puolivälissä on kaksi tuuheaa lehtipuuta, jotka muodostavat todella matalan ja kapean gäpin korille. Näiden puiden jälkeen väylä avartuu parkkipaikaksi ja kori on sijoitettu kahden tuuhean kuusen väliin. Kori on niin tiukassa välissä, jotta jos on 5 metriä liian pitkällä tai lyhyellä, niin et pysty puttaamaan koriin. (par)

Väylä 6 (Par 3)
54-metrinen suora ja täysin avoin puistoväylä. Korin takana on pari koivua, johon on hyvä pysäyttää heitot. (par)

Väylä 7 (Par 3)
60-metrinen suora ja avoin väylä puistossa. Väylän ainoat esteet ovat kaksi koivua noin 5 metriä ennen koria. Korin takana on kuusiaita, joten liian pitkälle ei kannata heittää. (birdie)

Väylä 8 (Par 3)
67-metrinen suora ja avoin väylä. Väylällä on jostain ihme syystä mando noin 8 metrin päässä tiistä ja se on kierrettävä vasemmalta puolelta. Mando on mielestäni täysin turha, sillä en ymmärrä, miten edes pystyisi heittämään mandon väärältä puolelta? (par)

Väylä 9 (Par 3)
56-metrinen suora väylä. Väylä on aluksi täysin avoin, mutta kori on sijoitettu koivikon keskelle ja sinne on todella hankala päästä, sillä oksat ovat todella matalalla. Paras heitto tähän väylään on matala kämmen heitto, joka skippaa lopussa oikealle.  (birdie)


Lopputulos: -4

Radan paras väylä: Väylä 4 on radan paras väylä, vaikkakin se on radan lyhin väylä ja ainoastaan 35 metriä pitkä. Väylä on oikeasti haastava ja heitto pitää olla todella suora. Ihmetyksen aihe on kuitenkin se parkkeerattu karhi keskellä väylää?

Radalla ei ole ratakarttaa, eikä puttikoria laisinkaan, mutta väyläopasteet olivat todella hyvät. Rata on todella pienellä alueella kauniissa puistossa ja kun netistä katsoo ratakartan, niin kaikki väylät löytyvät helpohkosti. Tiimatot ovat hyvässä kunnossa vaikkakin ne ovat liian lyhyet, mutta niistä on siitä huolimatta kiva heitellä. Rata on todella hyvin hoidetussa puistossa, mutta vaarana ovat kävelijät ja pyöräilijät, sillä pyöräreittejä menee ristiin rastiin ja ihmisiä oli paljon liikkeellä, joten hyvin tarkkana saa olla kiekkonsa kanssa. Nurmikot on leikattu lyhyeksi ja rataan on oikeasti panostettu ja alue on muutenkin todella hieno. Väylät olisi voinut suunnitella hieman paremminkin tai ainakin väylien järjestyksen, sillä nyt alueella pitää liikkua hieman ristiin rastiin ja saa olla tarkkana kuka heittää mitäkin väylää, sillä muutamassa kohtaa pelataan todella lähellä toista väylää ja kiekot voi karkailla. Suurin osa väylistä on avoimia ja suoria puistoväyliä. Väylien 3 ja 8 mandot olivat vähän ihmeelliset ja ilman niitäkin olisi pärjännyt. Väylä 5 on myös vähän ihmeellisesti suunniteltu, sillä osa väylästä pelataan parkkipaikkaa pitkin. Rata on todellakin aloittelijaystävällinen ja enemmän harrastaneelle ihan kivaa putteriheittotreeniä. Radan kiertää todella nopeasti, itsellä taisi mennä varttitunti ja aivan hyvin olisi 2-3 kiekolla pärjännyt. Frisbeegolfharrastuksen äskettäin aloittaneille aivan ehdottoman hyvä rata ja hyvä poikkeus perinteisiin metsäratoihin, jotka voi säikäyttää tietyt pelaajatyypit pois harrastuksen parista. Myös liikuntarajoitteisille todella hyvä rata.


Oma rataennätys: -4


Rata-arvostelu:
Radan puitteet:1.5
Radan kunto:2.0
Radan toteutus:1.0
Yleisfiilis radasta:1.3

Loppuarvosana: 5.8

28
Treenipäiväkirjat / Vs: Tuplabogeyn rataseikkailut
« on: 27.10.20 - klo:13:02 »
Paavonkallio (A1) Perhossa arvostelua päivitetty, sivulta 1. Radalla käyty nyt 20.7.2020 ja parannuksia oli radalle tehty, etenkin useaa väylää oli pidennetty ja ne olivat samalla vaikeutuneet huomattavasti. Joten kokonaisarvosana nousi 5.4-->5.9 ja samalla sijoitus nousi muutaman pykälän.

29
Treenipäiväkirjat / Vs: Tuplabogeyn rataseikkailut
« on: 27.10.20 - klo:12:46 »
#84
4.7.2020 Maaninka
Maaninka DiscGolfPark (B1)


Kotiinpaluumatkalla Tarinalaaksosta poikkesin vielä toiselle radalle. Maaninka DiscGolfPark ,Maaningan kunnassa, on aivan valtatien vieressä, joten suurta poikkeaa paluureittiin ei tullut. Rata sijaitsee jonkinlaisella puistoalueella/pellolla, jossa nurmi on leikattu äskettäin? Rata on perustettu vuonna 2014, joten jo jonkin aikaa on rata ollut pelattavissa. Rata on 9-väyläinen ja se on DiscGolfpark, joten koreina on taas jälleen kerran Discatcherit.

Väylä 1 (Par 3)
70-metrinen suora ja avoin peltoväylä. Ainoa este tällä väylällä on väylän keskellä noin puolessa välissä oleva valotolppa. Kori sijaitsee avoimella ja on noin pari metriä korkean kumpareen päällä, joten tuulisella kelillä puttaaminen ylöspäin tuo haastetta. Todella hyvä korin sijoituspaikka ja hyvä aloitusväylä tälle radalle. (birdie)

Väylä 2 (Par 3)
112-metrinen oikealle kaatuva avoin peltoväylä. Heti tiipaikan vieressä väylän oikealla reunalla on tiheää metsää, joten suoraa heittoa korille ei voi heittää, mutta sen jälkeen väylä avautuu aukeaksi pelloksi. Kiekko on pakko heittä aika kovassa antsassa ja kiekon kulma pitää hallita, sillä jos feidiä tulee liikaa, niin joutuu väylän vasemmalla reunalla olevaan tiheään pusikkoon. (bogey)

Väylä 3 (Par 3)
73-metrinen vasemmalle kaartuva väylä. Väylän vasemmalla reunalla, aivan väylän vieressä menee tiheä pensaikko, joten se pitää kiertää oikealta puolelta avointa peltoa pitkin. On hankala arvioida heittolinjaa ja heittopituutta, sillä kori on piilossa pensaikon takana, eikä sitä näy tiipaikalle. (par)

Väylä 4 (Par 3)
90-metrinen oikealle kaartuva avoin peltoväylä. Noin 20 metriä ennen koria oikealla reunalla on metsäpuska, joka pitää kiertää vasemmalta puolelta jos haluaa korille, muuten väylä on täysin avointa peltoa. Pitää heittää todella kaukaa metsän vasemmalta puolelta jos haluaa aivan korille saakka. (par)

Väylä 5 (Par 3)
98-metrinen suora väylä. Avaus pitää heittää 4 metriä leveään gäppiin, jonka jälkeen väylä avartuu pelloksi. Lopussa korin lähellä on molemmin puolin pensaikkoa, joten heitto pitää laskeutua suoraan alas jos haluaa hyviltä paikoilta putata. (par)

Väylä 6 (Par 3)
Tälle väylälle olikin sitten vähän pitempi siirtymä, pitää ensin kiertää jokin lämpölaitos tai vastaava rakennus ja matkaa tulee noin 200 metriä. 83-metrinen suora väylä. Tiimattoa ei ole ja väyläopaste on kaatuneena, koska jokin aika sitten paikalla oli kaivettu kaivinkoneella. Heittopaikan merkkinä on lankun pala. Väylä itsessään on melko simppeli, ainut paikka jonne ei kannata heittää on oikealla reunalla oleva pensaikko. (birdie)

Väylä 7 (Par 3)
100-metrinen täysin suora ja avoin peltoväylä. Kovaa saa heittää jos haluaa korille saakka ja väylä tuntuu mielestäni hieman pidemmältä kuin väyläopaste kertoo. (par)

Väylä 8 (Par 3)
83-metrinen jyrkästi oikealle kaartuva väylä. Koria ei näy tiipaikalle, joten on todella hankala arvioida, mistä kohtaa väylä kaartuu oikealle. Väylän vasen reuna on täysin avointa peltoa, joten heittolinja saa olla todella leveä. Väylän vasen reuna on todella tiheää pusikkoa ja korille menevä aukko on todella kapea, joten tarkkana pitää olla, koska jos kiekko menee liian aikaisin pusikkoon, niin se on niin tiheää, että mitään hyviä jatkomahdollisuuksia ei todellakaan ole. (par)

Väylä 9 (Par 3)
127-metrinen vasemmalle kaartuva kapea väylä. Tiimatto on todella huonossa kunnossa. Väylä on koko matkan noin 5 metriä leveä ja väylän molemmin puolin on todella tiheää pensaikkoa, joten väylällä on pakko pysyä. Kori sijaitsee todella hankalassa paikassa ja tämä onkin radan ehdottomasti vaikein väylä. (tuplabogey)


Lopputulos: +1

Radan paras väylä: Paras väylä on ehdottomasti väylä 5. Se on todella hieno aivan huipputason väylä ja väylä sopisikin ihan mille tahansa radalle.


Ratakartta löytyy aivan parkkipaikan vierestä ja jokaiselta väylältä löytyy ajantasaiset väyläopasteet. Puttikoria ei ole, kuten ei yleensäkään ysiväyläisillä radoilla. Tiipaikat ovat pääsääntöisesti kunnossa, lukuun ottamatta väylää 6, jossa tiimatto uupui kokonaan ja väylällä 9 oli tiipaikka painautunut melko tavalla. Rata on oikeastaan puistorata tai peltorata, miten sen nyt haluaakaan nimetä. Suurin osa väylistä mennään avoimella pellolla, mutta usealla väylällä on myös pensaikkoa esteenä, joten se tuntuu enemmänkin puistoradalta. Onneksi radalta on leikattu nurmet äskettäin, sillä muuten heittämisestä ei tulisi yhtään mitään. Suurin osa väylistä on avoimia, mutta kuitenkin haasteellisia ja varsinkin kiekon kulmaa pitää kontrolloida hyvin jos haluaa pärjätä. Rata on aloittelijaystävällinen, mutta kokeneempikin pelaaja joutuu heittämään todella hyvin jos haluaa pakkaslukemille. Suurin osa väylistä on kuitenkin sen 90+ metriä, joten kovaa saa heittää jos nostolle haluaa. Radan kaikki väylät ovat par 3-väyliä, vaikka alueelle olisi hyvin mahtunut ainakin yksi par 4-väyläkin, mutta oikeastaan se ei haittaa sillä alue jossa rata on todella komea ja kaikki par 3 väylät ovat kuitenkin haastavia ja pitkiä, joten monipuolisuuttakin tulee. Radalle ei ole kuitenkaan minkäänlaisia korkeuseroja, vaan kaikki väylät pelataan tasaisella. Väylien ulkopuoliset pensaikot ovat todella tiheitä ja sinne ei kannata millään väylällä joutua, sillä kiekkokin voi aivan hyvin kadota, mutta mitään muita aluskasvillisuuksia/pusikoita ei radalta löydykään ja radasta jää kuitenkin siisti tunne.

Maaninka DiscGolfPark on hyvä 9-väyäinen kokonaisuus ja yllätyin ainakin itse positiivisesti. Tämän tyyppisiä pelto-/puistoratoja tulee liian harvoin vastaan. Voin suositella rataa ja kun ohi ajelee, niin kannattaa napata bägi takakontista ja kiertää rata. Kaiken lisäksi ja radan pystyy kiertämään myös todella nopeasti.


Oma rataennätys: +1


Rata-arvostelu:
Radan puitteet:1.6
Radan kunto:1.7
Radan toteutus:1.7
Yleisfiilis radasta:1.6


Loppuarvosana: 6.6

30
Treenipäiväkirjat / Vs: Tuplabogeyn rataseikkailut
« on: 23.10.20 - klo:16:24 »
#83
4.7.2020 Siilinjärvi
Siilinlahden frisbeegolfrata (C2)


Kotiinpaluumatkalla Tarinalaaksosta ajattelin poiketa vielä parilla lyhyellä radalla. Seuraavaksi Siilinjärven keskustassa sijaitse Siilinlahden frisbeegolfrata. Rata sijaitsee koulun pihapiirissä ja lähialueella. Rata on perustettu jo vuonna 2009, joten yli 10 vuotta vanhasta radasta on kyse. Rata on 7-väyläinen ja se on School DiscGolfPark, joten koreina ovat Discatcherit.

Väylä 1 (Par 3)
47-metrinen suora aloitusväylä alamäkeen. Ratakartan mukaan heittopaikka pitäisi olla koulun pihalla, mutta tiipaikkaa, eikä väyläopastetta löydy mistään, joten heitetään avaus oletetusta heittopaikasta. Korin vasemmalla puolella on suuri ja tiheä puu ja oikealla puolella on lauta-aita, jotka muodostavat noin neljä metriä leveän gäpin, joten korille pääseminen ei ole itsestään selvyys. (birdie)

Väylä 2 (Par 3)
50-metrinen suora ja kapea koivukujaväylä alamäkeen. Väyläopaste löytyy kiinnitettynä kaatuneeseen verkkoaitaan. Väylä on oikeastaan visuaalisesti hieno ja koivut muodostavat haastavan ja kapean rännin korille. Heitto ei saa olla myöskään kovin korkea, koska alussa koivujen oksat ovat todella alhaalla. (birdie)

Väylä 3 (Par 3)
36-metrinen vasemmalla kaartuva väylä. Väylä on käytännössä puskettunut umpeen, sillä koria ei näy tiille, vaikka korille ei ole matkaa kuin 36-metriä. Tiimatostakaan ei ole mitään hyvää sanottavaa, mutta ainakin väyläopaste löytyy paikoiltaan. Korin joka puolella kasvaa metristä heinää, joten puttaaminen on todella haastavaa ja hyvälläkin heitolla kiekko voi mennä aivan hyvin hukkaan. (par)

Väylä 4 (Par 3)
57-metrinen oikealle kaartuva väylä loivaan ylämäkeen. Väylä on todella kapea, sillä molemmille reunoilla on kasvanut pari metriä korkeaa tiheää pajukkoa ja heinikkoa on reiteen saakka. En uskaltanut heittää kunnolla vaan puttasin pari kertaa hyppyputilla väylää pitkin jotta kiekko ei joutuisi hukkaan. (par)

Väylä 5 (Par 3)
48-metrinen hieman vasemmalle kaartuva väylä loivaan alamäkeen. Väyläopastetta ei löydy ja tiimattoa on todella vaikea paikantaa, sillä se on melkoisen heinikon keskellä. Koria ei näy tiille koska sen ympärille on kasvanut korkea pusikko ja koko väylä ei ole sen paremmassa kunnossa, vaan heinikkoa on nyt kainaloihin saakka. Kiekon hukkaamisriski on melkoinen. (par)

Väylä 6 (Par 3)
36-metrinen suora ja leveä väylä koivukujaa pitkin. Väyläopastetta ei jälleenkään ole ja tiipaikka on todella vaikea löytää heinikon keskeltä. Ensimmäiset 20 metriä on reisiin saakka heinää, mutta onneksi kori on avoimella paikalla ja nurmikko on ajettu kympin ringistä, joten väylä on ihan siedettävä. (birdie)

Väylä 7 (Par 3)
39-metrinen suora väylä. Väylällä on esteenä ainoastaan pari koivua, jotka pystyy melko vaivattomasti ohittamaan. Kori on avoimella paikalla, mutta muuten väylällä on jälleen heinää polveen saakka ja heti korin takana on suuri ja piikikäs ruusupuska, joten pitkäksi ei kannata avausta heittää. (par)


Lopputulos: -3

Radan paras väylä: Väylä numero kaksi on ehdottomasti paras ja se on oikeastaan ainoa pelattava väylä koko radalla.


Ratakartta löytyy onneksi radalta, sillä suunnistaminen olisi muuten oikeastaan mahdotonta. Puttikoria radalla ei ole, mutta se onkin pienin murhe tällä radalla. Väyläopasteita löytyy muutamalta väylältä, mutta nekin ovat jo aikansa eläneet. Tiimatot uupuivat myös muutamalta väylältä kokonaan ja väylillä joissa matot olivat paikoillaan, olivat aika kuoppaiset ja muutenkin aivan liian lyhyet. Rata on aivan järkyttävässä kunnossa, sillä rata on oikeastaan kasvanut täysin umpeen ja joka puolella on pusikoita ja heinikoita. Rata on perustettu koululaisten käyttöön, mutta sitä ei ole hoidettu yhtään. Parilla väylällä on niin pitkää heinää, että alakoululaisilta ei näy kuin lippalakki jos sitäkään heinikoiden seasta. Mitään rakkaita kiekkoja ei kannata radalla heittää ollenkaan, sillä on erittäin suuri riski, että ne menevät hukkaan, eikä niitä varmasti löydy koskaan. On todella vaikea keksiä mitään hyvää sanottavaa radasta ja rata kannattaakin kiertää kaukaa. Ainoa, jolle rata sopii, on joku ”hardcoreheittäjä”, joka pitää suunnistuksesta ja ”hieman raffimmista” väylistä. En usko että kovinkaan moni pelaaja on tänä vuonna tätä rataa edes kiertänyt, mutta jonkinlaiset polut radalta silti löytyy, ilman niitä ei edes kaikkia heittopaikkoja löytäisi heinikon keskeltä.


Oma rataennätys: -3




Rata-arvostelu:
Radan puitteet:0.5
Radan kunto:0.1
Radan toteutus:0.4
Yleisfiilis radasta:0.2


Loppuarvosana: 1.2

Pages: 1 [2] 3 4 ... 12