Frisbeegolf-forum.fi
Frisbeegolf-keskustelu => Välinekeskustelu => Topic started by: flassi on 06.09.14 - klo:22:15
-
DX Valkyrie (9 4 -2 2) lähtee minulla nykyään oikealle, ei kaadu yli täysin mutta ei myöskään tunnu kerkeevän tekemään vasemmalle kaarrosta.
Star Tern (12 6 -4 2) lentää aikalailla nätisti suoraan ja feidaa vasemmalle, kuten pitääkin.
Champion Krait (11 5 -1 2) lentää hetken suoraan mutta sitten kaartaa vasemmalle jonkinverran.
En heitä lähellekään oikealla tekniikalla että tehoja olisi tosi paljon mutta mielestäni kiekko on lähtiessä suorassa.
Olenko ymmärtänyt oikein että tuo turn -4 tarkoittaisi että kiekko on alivakaa ja pitäisi lennon aikana pyrkiä menemään oikealle ennen loppu feidiä.
Ja se kysymys mikä mietityttää, miksi ihmeessä:
turn -4, star tern toimii niin että ei kaarru oikealle vaikka arvon mukaan pitäisi.
turn -2, valkyrie menee oikeelle ihan aina, ehkä se alkaisi kaartaa vasemmallekin jossain vaiheessa mutta en ole testannut niin isolla alueella.
turn -1 turnin krait sitten ei taas millään mene oikeelle kuten ei vissiin pitäisikään :o
Pitääkö kiekkoja heittää tietyllä voimalla että kiekon arvot esim turn pitävät paikkansa ?
Joku tuossa on kun ei tunnut noi turn arvot osuvan sitten mitenkään kohdille. :o
-
Valkyriesi on DX muovilla, joka on kaikista alivakainta. Se on myös herkkä kulumaan, ja kuluma lisää alivakautta. Onko yksilösi uusi vai paljonkin sisäänajettu?
Terniin lähtönopeutesi ei välttämättä riitä, siksi se ei kaarru oikealle. Tern tarvitsee heittää nopeusarvon 12 mukaan, jotta se lentäisi muiden arvojen mukaisesti.
Ei kraitin ilmeisesti sinun heitoilla pitäisikään mennä oikealle, se on vakaampi kuin terni.
Eli olet ymmärtänyt oikein: -4 tarkoittaa erittäin alivakaata ja kiekkoja täytyy heittää niiden nopeusarvon mukaisesti, jotta muut arvot pitävät paikkaansa.
Kuinka paljon heität pituutta?
-
hienoa, kiitoksia vastauksesta, selvensi paljon, heitot ternillä menevät sinne 100m lähettyville, yrittänyt keskittyä enemmän tekniikkaan kuin että saa paljon voimaa taakse.
valkyrie alkaa olemaan jo kolhuilla.
-
DX Valkyrie (9 4 -2 2) lähtee minulla nykyään oikealle, ei kaadu yli täysin mutta ei myöskään tunnu kerkeevän tekemään vasemmalle kaarrosta.
Star Tern (12 6 -4 2) lentää aikalailla nätisti suoraan ja feidaa vasemmalle, kuten pitääkin.
Champion Krait (11 5 -1 2) lentää hetken suoraan mutta sitten kaartaa vasemmalle jonkinverran.
En heitä lähellekään oikealla tekniikalla että tehoja olisi tosi paljon mutta mielestäni kiekko on lähtiessä suorassa.
Olenko ymmärtänyt oikein että tuo turn -4 tarkoittaisi että kiekko on alivakaa ja pitäisi lennon aikana pyrkiä menemään oikealle ennen loppu feidiä.
Ja se kysymys mikä mietityttää, miksi ihmeessä:
turn -4, star tern toimii niin että ei kaarru oikealle vaikka arvon mukaan pitäisi.
turn -2, valkyrie menee oikeelle ihan aina, ehkä se alkaisi kaartaa vasemmallekin jossain vaiheessa mutta en ole testannut niin isolla alueella.
turn -1 turnin krait sitten ei taas millään mene oikeelle kuten ei vissiin pitäisikään :o
Pitääkö kiekkoja heittää tietyllä voimalla että kiekon arvot esim turn pitävät paikkansa ?
Joku tuossa on kun ei tunnut noi turn arvot osuvan sitten mitenkään kohdille. :o
Et heitä kiekkoa tarpeeksi lujaa (kiekon Speed -arvo), jotta se tekisi sille oikean lentoradan. Valkyrie on hitain kiekko tuosta joukosta, joten se myös käyttäytyy lähimpänä lentoarvojaan sinun heitoillasi, eli kääntyy sinne oikealle. Se, miksi Valkyrie kaartaa noi paljon oikealle, johtuu siitä (olettaen, että tapahtuu kuten sanot, eli kiekko lähtee flättinä eikä muutenkaan ole mitään kaamea rykäsy), että kiekko on erittäin nopeasti kuluvaa DX-muovia, jonka takia se on ns. kulunut alivakaaksi.
Vastaukset vielä kysymyksiisi suoraan:
turn -4, star tern toimii niin että ei kaarru oikealle vaikka arvon mukaan pitäisi.
Et heitä kiekkoa tarpeeksi nopeasti, jotta lentonumerot pitäisivät paikkaansa.
turn -2, valkyrie menee oikeelle ihan aina, ehkä se alkaisi kaartaa vasemmallekin jossain vaiheessa mutta en ole testannut niin isolla alueella.
Kiekko on hitaampi, kuin muut, sekä luultavasti DX-muovinen kiekko on kulunut jo reilusti alivakaaksi.
turn -1 turnin krait sitten ei taas millään mene oikeelle kuten ei vissiin pitäisikään :o
Kiekossa on tosiaan vähiten turn -arvoa, sekä se on myös nopeampi, kuin esimerkiksi tuo Valkyrie. Lisäksi Champion muovin kiekot ovat useimmiten vakaampia, kuin vastaavat kiekot Star tai varsinkin DX -muovisina.
-
Minulle on kerrottu että kiekon nopeus kertoo voiman jolla kiekkoa täytyy heittää jotta mut numerot pitävät kutinsa.
Suurinpiirteinhän nuo lentoradat minusta menevät oikein, ei se tekniika sis pahasti voi olla pielessä :)
-
Eikö tämänki kysymyksen paikka olisi ollut ennemmin Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa? (http://www.frisbeegolf-forum.fi/index.php/topic,31.1920.html)
-
Eikö tämänki kysymyksen paikka olisi ollut ennemmin Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa? (http://www.frisbeegolf-forum.fi/index.php/topic,31.1920.html)
Ehkä olet oikeassa, mutta jos täällä valvojakin aloittaa "turhia" ketjuja (tyyliin -omistamasi kiekot) miten uusi käyttäjä osaisi löytää oikeat jo olemassa olevat ketjut?
-
Eikö tämänki kysymyksen paikka olisi ollut ennemmin Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa? (http://www.frisbeegolf-forum.fi/index.php/topic,31.1920.html)
Ehkä olet oikeassa, mutta jos täällä valvojakin aloittaa "turhia" ketjuja (tyyliin -omistamasi kiekot) miten uusi käyttäjä osaisi löytää oikeat jo olemassa olevat ketjut?
No ei se Omistamasi kiekot -ketju nyt turha ollut, mut aloitusviestissä ei ollut minkäänlaista sisältöä vaan aloitus oli tyyliä "tässä aihe, keskustelkaa".
-
Eikö tämänki kysymyksen paikka olisi ollut ennemmin Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa? (http://www.frisbeegolf-forum.fi/index.php/topic,31.1920.html)
Ehkä olet oikeassa, mutta jos täällä valvojakin aloittaa "turhia" ketjuja (tyyliin -omistamasi kiekot) miten uusi käyttäjä osaisi löytää oikeat jo olemassa olevat ketjut?
Ja taas tämä naputus alkaa. Ettekö koskaan ole tyytyväisiä? Sisältöä en vielä kerinnyt laittaa koska itselläni kiekkoja niin paljon että luetteloimisessa menee hetki.
-
No niin takaisin aiheeseen.
-
Eikös noissa oo myös se homma et jos heität kiekkoa liian lujaa kiekon nopeuteen nähden niin se kippaa oikeelle huolella?
Ainakin muistan jonkun näin joskus sanoneen ja joskus viskoin kaverin 150g jackalia niin "kunnon" rykäsyllä kippas heti oikeelle yli mut rauhallisella vedolla liiti kyllä mukavasti ja suoraan
-
Eikös noissa oo myös se homma et jos heität kiekkoa liian lujaa kiekon nopeuteen nähden niin se kippaa oikeelle huolella?
Ainakin muistan jonkun näin joskus sanoneen ja joskus viskoin kaverin 150g jackalia niin "kunnon" rykäsyllä kippas heti oikeelle yli mut rauhallisella vedolla liiti kyllä mukavasti ja suoraan
Totta, mutta toi on myös aika kevyt Jackal mun mielestäni...
-
Eikös noissa oo myös se homma et jos heität kiekkoa liian lujaa kiekon nopeuteen nähden niin se kippaa oikeelle huolella?
Ainakin muistan jonkun näin joskus sanoneen ja joskus viskoin kaverin 150g jackalia niin "kunnon" rykäsyllä kippas heti oikeelle yli mut rauhallisella vedolla liiti kyllä mukavasti ja suoraan
Kyllä kaikkia nopeusluokan kiekkoja voi heittää täysillä. Putteritkin lentää 120 m, jos vain osaa heittää. Erittäin kevyet kiekot lentävätkin sitten reilusti lento-arvojaan alivakaammin. Myös tuommoinen täysillä heitto ei välttämättä ole teknisesti yhtä puhdas kuin rennompi heitto, jolloin kiekko käyttäytyy alivakaammin.
Muutenkaan tuo aiemmin mainittu, että speed kertoo kuinka nopeasti pitää kiekkoa heittää, ei ole väite jonka itse allekirjoitan. Itse ainakin saavutan annetut lentoarvot heittämällä täysitehoilla on sitten kyseessä putteri, midari vai draiveri.
-
Muutenkaan tuo aiemmin mainittu, että speed kertoo kuinka nopeasti pitää kiekkoa heittää, ei ole väite jonka itse allekirjoitan. Itse ainakin saavutan annetut lentoarvot heittämällä täysitehoilla on sitten kyseessä putteri, midari vai draiveri.
Väitätkö siis että Jackal tai Leopard kääntää saman verran yli 70m heitolla tai 110m heitolla? Minä väitän että molempia voi heittää flätillä irroituksella 70m, mutta turnin takia 110m siivu vaatii jo huomattavaa hyssekulmaa.
Speed-arvo kertoo osviittaa vähimmäistehosta, jonka kyseinen kiekko vaatii lentääkseen suunniteltujen lentoarvojen mukaisesti. Mutta niin kuin itse sanoit, jopa putteria voi heittää 120m joten nopeusluokitus ei ole mikään kattoarvo heiton pituudelle vaan itse asiassa lähtönopeuden minimivaatimus.
-
Turn high stability speed ja
Fade low stability speed.
-
Kiekon muodosta johtuen täysillä heittäminen ei kuitenkaan vaikuta samalla tavalla jokaisen kiekon nopeuteen. Eli vaikka heität putteria täysillä niin ei se silti lennä yhtä nopeasti kuin draiveri. Ja erityyppisiin kiekkoihin saa rimmin muodosta ja kiekon halkaisijasta riippuen eri tavalla spinniä, joka myöskin vähentää niin high speed turnia kuin low speed fadea. Tuo nopeuden ja kierteen suhde vaikuttaa paljon kiekon käyttäytymiseen absoluuttisen heittonopeuden ja kiekon omien lento-ominaisuuksien lisäksi.
Speed-arvo on eri valmistajilla vähän erilailla määritelty, Innovalla ja joillain muillakin se on ainakin alunperin tarkoittanut draivereissa rimmin leveyttä, suurinpiirtein niin että rimmin leveys millimetreinä - x = nopeusarvo, jossa x on jokin pohja-arvo jota nyt en muista, tyyliin 11mm.
Onkohan se Gateway vai mikä jolla ainakin joskus näkyi ihan mailia per tunnissa tyylisesti kiekon tarvitseva lähtönopeus. GGGT:n kiekkotaulukossahan tuo speed on korvattu Power-arvolla joka kertoo tarvittavan tehon jolla muut arvot pätevät.
-
Onkohan se Gateway vai mikä jolla ainakin joskus näkyi ihan mailia per tunnissa tyylisesti kiekon tarvitseva lähtönopeus.
Vibram ilmoittaa kiekon nopeusluokan maileina tunnissa.
http://www.vibramdiscgolf.com/flight-ratings.html
-
Sanokaas nyt näille kiekon nopeuksille km/h luvut:
9 nopeuksinen =
10nopeuksinen =
11
12
13
14
Eli kuinka nopeesti tuota lättyä pitää heittää tutkaan, että kiekon ominaisuudet täyttyy?
Huoh,...
-
Sanokaas nyt näille kiekon nopeuksille km/h luvut:
9 nopeuksinen =
10nopeuksinen =
11
12
13
14
Eli kuinka nopeesti tuota lättyä pitää heittää tutkaan, että kiekon ominaisuudet täyttyy?
Huoh,...
Nolla perään niin ollaan karkeasti ottaen oikeassa suuruusluokassa.
-
Riippuu spinnistäki paljon. Itekkään en heitä likikään lizotten lukemia mutta silti kiekko lentää yllättävän pitkälle.
-
Nopeuksista sen verran et hyvä nyrkkisääntö on että nopeuden perään nolla ja jos pystyt heittään draiveria yleensä niille metreille niin pannu sopii sulle. eli nopeus 9 = 90m, nopeus 13= 130m jne. jne. Kiekon tarvitsema lähtönopeus muuttuu kiekon kuluessa ja näin ollen jyrä kiekko kuluessaan kääntyy yli pienemmässä nopeudessa ja liitää heikommallakin kädellä pitkälle.
-
Nopeuksista sen verran et hyvä nyrkkisääntö on että nopeuden perään nolla ja jos pystyt heittään draiveria yleensä niille metreille niin pannu sopii sulle. eli nopeus 9 = 90m, nopeus 13= 130m jne. jne. Kiekon tarvitsema lähtönopeus muuttuu kiekon kuluessa ja näin ollen jyrä kiekko kuluessaan kääntyy yli pienemmässä nopeudessa ja liitää heikommallakin kädellä pitkälle.
Tähän voineen lisätä vain, että ko. nyrkkisääntö pätee lähinnä premium muoveilla. Vrt. D-Line TD vs C-Line TD.
Itse olen myös mieltänyt tuon nopeuden nyrkkisäännön heitettäville metreille, enkä lähtönopeudelle. Ei mitään hajua paljonko se kiekko kädestä lähtee kun ei noita tutkia joka nurkan takana ole.
|EDIT| Muistelin nähneeni täällä foorumilla joskus 2v sitten jonkin valmistajan taulukon mimmosille lähtönopeuksille kiekot ovat tarkoitettu. En löytänyt sitä pikaisesti hakemalla, mutta varmasti löytyy jostain internetin syövereistä.
-
Tommosen löysin ( vähän pienenä näkyy, mutta sen voi PDF:nä downloadata siitä alhaalta.. )
http://www.vibramdiscgolf.com/flight-ratings.html
-
Nakkaa täysiä.. jos kippaa joka kerta, niin jyrempää kouraan. Heleppua :)
-
Nakkaa täysiä.. jos kippaa joka kerta, niin jyrempää kouraan. Heleppua :)
Viime sunnuntaina Meri-Toppilan #18, Vip Vipunenki lähti kohti #1 koria (RHFH) eikä juurikaan tullu takasipäin, kai sitä pitää vielä vähän jyrempää hankkii ;D .
-
Nakkaa täysiä.. jos kippaa joka kerta, niin jyrempää kouraan. Heleppua :)
Viime sunnuntaina Meri-Toppilan #18, Vip Vipunenki lähti kohti #1 koria (RHFH) eikä juurikaan tullu takasipäin, kai sitä pitää vielä vähän jyrempää hankkii ;D .
otappa Stiletto niin ei kippaile :)
-
Nakkaa täysiä.. jos kippaa joka kerta, niin jyrempää kouraan. Heleppua :)
Viime sunnuntaina Meri-Toppilan #18, Vip Vipunenki lähti kohti #1 koria (RHFH) eikä juurikaan tullu takasipäin, kai sitä pitää vielä vähän jyrempää hankkii ;D .
Ranteen kääntö on vahva veikkaus. Vipunen kestää tuulta kyllä todella hyvin.
-
Voi olla, mutta kyllä lähdin heittoon sillä ajatuksella että flättinä kohti enemmän #1 kuin #18 koria, kyllä se Vipunen sieltä ittensä kampeaa oikeaan suuntaan vaan siellä se tuulessa tanssi :P (ja lensi kyllä aika vaaka-asennossa, ei mitään yli-antsoja). Muutenkin kyllä puhallellu Oulussa viime aikoina suht paljon, ei pelkästään Toppilas, mut edellisellä viikolla Hiirosessa oli kans kyllä enemmän puhuria kuin mitä muistan viime kesältä kun heinäkuun puolivälissä kaverin kaa alottettiin.
-
GGGT:n kiekkotaulukossa on noita mittoja, eli minkä verran pitäis saada kiekko lentämään että toimisi niinkuin sanotaan: https://www.gottagogottathrow.com/media/wysiwyg/G3T_ColorFlightChart10.15.14-1.png
Pari kertaa on tullut tutkaan hallissa heitettyä, ja hyvät heitot on näyttänyt jotain 85-90km/h (ennätys tais olla 93km/h tjsp) paikkeilla, ja mulla on maksimit jossain satasessa tai alle jos pitää osuakin edes sinne päin. Tuo vajaa satku tulee Thiefillä (8-nopeuksinen), Inertia (10-nopeuksinen) ja Star Tern (12-nopeuksinen) lentää korkeintaan 10 metriä pidemmälle (entistäkin huonommalla tarkkuudella).
Syksyllä kaveri heitti myös tutkaan vain muutamia yksikköjä parempia lukuja mutta kiekot lentää varmaan pari-kolmekymmentä metriä pidemmälle, todennäköisesti juurikin tuon spinin takia.