Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)  (Read 878428 times)

Offline jtrogen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 919
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #1260 on: 11.02.14 - klo:07:06 »
Äh niinhän se olikin. Thanks ja siltin voi sanoa että yli 40 on kyllä hiton hyvä.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #1261 on: 11.02.14 - klo:07:13 »
Äh niinhän se olikin. Thanks ja siltin voi sanoa että yli 40 on kyllä hiton hyvä.

Yli 40 on todellakin kova, koska se vaatii melkeinpä kaikki sisään 5 ja 10 metristä ja vähintään 4 osumaa 15 metristä.

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #1262 on: 11.02.14 - klo:10:49 »
Kiritän vähän sun korkeenpaikanleiriä. Turkulaisesta 49 pojoo (10/9/7).

Hahahaha! Melkoista lukua äijä painaa. Sisällä vai ulkona?
Ulkona, about nollassa asteessa eikä missään helteessä kuten te :-)

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #1263 on: 11.02.14 - klo:12:43 »
Kiritän vähän sun korkeenpaikanleiriä. Turkulaisesta 49 pojoo (10/9/7).

Hahahaha! Melkoista lukua äijä painaa. Sisällä vai ulkona?
Ulkona, about nollassa asteessa eikä missään helteessä kuten te :-)

Jäätävää! Monellakin tapaa. :D

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #1264 on: 11.02.14 - klo:14:16 »
On se kylmässä motivoivempaa. Ei niitä maasta jaksa poimia, parempi pistää mukiin. Eli helpompaa.

Mutta siis juu, mun tulokset ei oo vertailukelpoisia, koska olen puttaillut ne travelleriin. Sinne menee luultavasti jonkun verran huonompia puttaja kuin oikeisiin koreihin - ainakin alarautoja. Ylhäältä se on kyllä kapeampi, mutta luulen että kyllä se mieluummin helpompi on kuin vaikeampi.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #1265 on: 11.02.14 - klo:23:57 »
Tänään aamulla taas puistossa draivailemassa 7.30-9.00. PDllä meni aika tasaseen bäkkärit siihen 110m ja DD2 ja boss 120 korville. Pisimmät livahtivat likelle 130 m. Totta kai tuli myös runsaasti sysipaskoja molefuckereita aina kun oikeen kovaa yritti rykiä, mutta kyllä se nyt alkaa vaikuttaa siltä, että ihan oikeasti on jonkin verran sitä mittaa tullut lisää heittoon.

En tällä ulkomaanreissulla pääse pitkälle heittävien porukkaan, mutta hiljalleen pois sieltä lyhyelle heittävien ryhmästä sinne massaan.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #1266 on: 12.02.14 - klo:21:03 »
Tänään heittelin myötäseen vähän isoja linjoja:


Useampi heitto meni jalkamitalla päälle 130 m ja muutama jopa yli 140m. Mutta ne on jalkamittoja ne.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #1267 on: 13.02.14 - klo:00:41 »
Onko oikealla jalalla vielä varaa pysähtyä kovemmalla lihasponnistuksella, jos lantiota vaikka saisi kääntymään edes passiivisesti?

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #1268 on: 13.02.14 - klo:01:32 »
Avaatko tätä vähän lisää, luulen että haen samaa vikaa, mutta en keksi oikein miten selittäisin. Musta siis tuntuu että noi kova jäbät pyörähtää etujalalla jotenkin eri tavalla, eli mä tavallaan pönkkään siihen jalkaan vain tosi lyhyen hetken ja se pyörähtää auki aiemmin kuin kovilla heittäjillä.

Samalla myös osaatko sanoa että teenkö jotain selkeästi väärin, että käsivedon saatto on "lyhyt" eli ei kierry käsi taakse niin paljon kuin muilla. Vai onko se vaan sitä että se veto on hidas ja voimaton enkä ole myöskään yhtä elastinen kuin kumiukot?

Lisäksi sanokaa nyt mulle jiiärrä ja Jaani oikein juurta jaksaen, ja ehdottakaa jotain konkreettista tapaa millä saisin tuon vedon suunnan korjattua. Eli mulla se jotenkin mielestäni lähtee sieltä "Jaanikulmasta", mutta vedän jotenkin liikaa "oikealle, eli kiekko osuu rintaan melko usein tai ainakin tulee niin lähelle että joutuu väistämään näitä man boobseja.

Suorissa ja hysseissä se on parempi, mutta varsinkin antsoissa osuu usein ja sitten haetaan rollereita Vermosta.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #1269 on: 13.02.14 - klo:08:57 »
Jaanikulma pysyy paremmin, jos ajattelet tekeväsi vetotyön lähempää kyynärpäätä kuin takaolkapäätä. Ja myös teet sen :)

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #1270 on: 13.02.14 - klo:09:13 »
Mä ottasin Tapsana mallia Misistä: Hankit pienen ylipainon (Misin itte sanoma fakta, että kai siittäki jotain hyötyä on : ), alat hikoileen kunnolla, kahvia ja savuja ennen kiessiä. Niistä on 160m siivut tehty.

edit.

Pohkeet pitäs olla isommat muuten kans!

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #1271 on: 13.02.14 - klo:11:29 »
Jaanikulma on sitä parempi,  mitä jäykempi heittäjä on ja mitä isommat rintalihakset ja hauis on. Antsa saa mennä kasvon korkeudella tai ylikin ohi oikeasta kyljestä, joten isommatkin tisut pitäisi mahtus kiekon alle. Kun vain hauis menee puhtaasti ohi. Toi Voigtin tekniikka menee helposti enemmän oikealle kuin nännit polttava vaakaheittotekniikka. Syy on aika perusfysiikkaa ja on nimeltään liikkeen jatkuvuuden laki Newtonin mukaan. Kun veto alkaa vasemmalta oikealle ja takaa eteen liikkuen, jatkolle on luontevaa mennä samaan suuntaan. Noiden eri tekniikoiden välillä on eroa sivutähtäyksessä. Olkanivelen liikkuvuus sekä oikean rintalihaksen/pitkän selkälihaksen voimien suhde ja siihen liittyvä olkanivelen lepoasennon etu- taka-akseliin sijoittuminen ja liikevara voi hyvin vaikuttaa siihen, miten puhtaasti kummallakin tekniikalla käsi voi vetää kiekkoa alkuperäisellä linjalla heiton lopussa.

Ovatko hartiasi levossa edessä, takana vai keskellä? Useilla on edessä, koska rintalihakset ovat monilla vahvemmat kuin pitkät selkälihakset ja kireämpänä vetävät olkapään eteen. Venyttely ja lepäävä käsi seinäävasten tukena selkä suorana punttia ylös nopeasti vetäminen jarruttaen laskeminen olkapään alas lasku niin pitkälle kuin mahdollista auttaa ajan kanssa liikkuvuusrajoitteisiin ja olkapään etu-taka offsetin korjaukseen.

olen usein tukossa työn jäljiltä ja silloin ei aina lapaluu mene pitkän selkälihaksen takapuolelle, jolloin saatto jää vajaaksi sekä nykäiseväksi. Oletan, että tuo ei vaikuta sulla oikealle missaukseen. Se on normaalia molemman nännin polttajille vs Voigtin tekniikka. On olemassa yleinen grip lockia ja muutenkin oikealle missaamista aiheuttava vaiva. Se on käden vedon aloitus ennen kuin vika askel osuu maahan. Pienempi samaa haittaa tuova ongelma on liian kaukaa oikeasta rintalihaksesta veto. Antsassa se ei ole niinkään ongelma, mutta vaakana ja hyssessä myös.

Juu spin out, eli liian aikainen pyörähdys voi vaikuttaa oikealle missauksen myös. Tässä on ristiriita pönkätessä. Jos onnistuu pönkkäämään kauemmin ja lantio kääntyy alkuvauhdista oikealle ja on tottunut ajoittamaan käsivedon aloitushetken ja sen nopeuden spin outin mukaan ja/tai ilman lantiosta yläruumiin kääntymistä, eka kerta lantion kääntyessä ruumis osoittaa aiempaa enemmän oikealle ja käsi ei ole riittävän edessä ja kyynärpää luultavasti oikeaa oikean rintalihaksen kohdalla. Se vie kiekon liian kauas ja silloin kiekko useimmiten liikkuu kaarella oikealle, eikä suoraan, koska jalan pyörähdys ei ole synkassa käden liikkeen kanssa. Kun kaarella puristustehon tarve kasvaa,  ei kaikilla pysy kiekko lapasessa ja toisilla tulee hätäkompensaationa liian kova puristus, jolloin kiekon irtoaminen myöhästyy ja jälkimmäinen yksinäänkin voi viedä oikealle ohi. On siis monta mahdollista ongelmaa.

saaton pituuteen vaikuttaa venyvyys ja peukon nopea vastapäivään alas kääntö heti kiekon irtoamisen jälkeen auttaa minua lapaluun viemisessä ohi pitkän selkälihaksen. Käden nopeus irtoamishetkellä määrittää saaton pituutta ja jos veto hidastuu ennen irtoamista, ei saattoakaan tule. Voit eliminoida tuon mahdollisuuden myöhästämällä käden vedon aloitusta ja kiihdytyksrn nopeutumistahtia. Jos saatto ei pitene ja heitot lyhyntyvät, ei kannata muuttaa heittoa.

sulla ei ole enää monta senttiä varaa kurottaa kauemmas taakse. Aina kannattaa yrittää enemmän venyttää selkää ja kättä suoremmas taakse ja työntää oikeaa olkapäätä taaemmas kohti teen perää taakse vedossa. Suora ryhti ja selkärangan venytysliikkeet auttavat tuossa. Esim. Polvet koukussa selkä notkolla napaa eteen työntäen työntämällä sormenpäät yhdessä niin kauas eteen ja ylös selkää venyttäen kuin roikkuisit imukupista, joka on päälaessa pidättele sormia niin kaukana kuin voit 5 s sitten nostaen kädet pystysuoraan
ylös ja pidättelet jotain 10 s. Muutama toisto on tosi hyvästä alkuverryttelyssä. Auttanee ajan kanssa kankiselkään. Sattuu ikävästi ja se kertoo tuon liikkeen toimivuudesta. Pakollinen liike etukenossa pyöräilijöille, mutta se rentouttaa selkää paljon ja mobilisoi jäykkiksiä, joten ajan kanssa saattaa tulla tehoja liikkuvuuden kasvun myötä. Shusterick, Lizotte ja Jynkkä ovat hyperliikkuvia ja kyllä lähtee. Arvaa vihertääkö naamassa ennen lantiosta liikkuvaa nykyistä kiertosuunnassa kankea?

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #1272 on: 13.02.14 - klo:15:22 »
Vastaan sulle Tapsa tästä lähtien vain yksityisesti...

Mun ohjeet hukkuu tänne, kuten olen aiemmin sanonut.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #1273 on: 13.02.14 - klo:15:41 »
No älä nyt Jaani, sun viestit onkin lyhyitä ja ytimekkäitä, joten ne on aina helppo lukea ja sisäistää.

Jiiärrälle. Nyt tuli sen verran löysä wall-of-text, että en saanut kiinni punaisesta langasta. Älä ota tätä nyt herneenä, mutta sun kannattaisi kyllä petrata oikoluvun suhteen, kun mäkään en saanut oikein mitään irti, vaikka teen tekstin editointia työkseni ja välillä pitää parsia ajatusta kokoon melko hajanaisista jutuista.

Tässäkin sulla varmasti on se juju siellä joka aiheessa, mutta ei nyt välity sun näppikseltä mun aivoihin. Ja juu, ennen ku joku pääsee kuittaamaan, niin osaltaan on tietenkin mullakin vikaa päässä =D

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #1274 on: 13.02.14 - klo:15:58 »
Vastaan sulle Tapsa tästä lähtien vain yksityisesti...

Mun ohjeet hukkuu tänne, kuten olen aiemmin sanonut.

Ei huku. Aina, kun kirjoitat jotain draivista, sitä yrittää oikein keskittyä. Elä vaikene!